Om mee te kunnen sparren in de espresso-corner hebben we de stand na de GP Spanje 2023 voor je. Daarnaast vielen ons 7 dingen op.
We keken allemaal uit naar deze race. De GP van Spanje moest de baan worden waar Nyck de Vries voluit kon pushen en laten zien wat ‘ie kan. We waren benieuwd hoe de aanpassingen aan de baan gingen uitpakken. Oh, en natuurlijk of de weersvoorspelling een keertje uitkwam?
7 Dingen die opvielen
In dit artikel zullen we alles uitgebreid behandelen, zodat je weer helemaal up-to-date bent over het afgelopen weekend. Uiteraard hebben we alle rangen, standen en overzichten voor je, maar we beginnen met 7 dingen die ons opvielen aan de GP van Spanje 2023:
McLaren snel in de kou
Van hekkensluiters tot de top 3. McLaren doet het in 2 races. Maar dat is toch heel vreemd? Er is namelijk niets aangepast aan de auto sinds de GP van Azerbeidzjan 2023. Het komt door de omstandigheden. Als het koud (en vochtig) is, is de McLaren een raket. Helaas ging alles meteen mis voor Norris: hij had schade bij de start en kon meteen naar de pits.
Pérez toch niet titeluitdager
Uiteraard heeft de pers – en wij dus ook – hem te veel zitten hypen. We WILLEN allemaal een spannende strijd om de titel. En het is vrij duidelijk dat de Scuderia Ferrari en Mercedes AMG GP Petronas niet gaan leveren dit seizoen. Grote kans dat die hun pijlen op volgend jaar richten. Dus komt alles aan op Checo. Pérez is bijzonder sterk op stratencircuits en heeft een paar geluk gehad met pech voor Max Verstappen.
Toch is er iets dat ons opviel aan het afgelopen weekend. Dat Verstappen orde op zaken ging stellen, was logisch. Maar dat Pérez twee weekenden achter elkaar in de fout gaat met kwalificeren? Dat zagen we niet aankomen, zeker omdat het absoluut niet nodig was gezien de overspeed van de Red Bull RB19. Dat is ook meteen de reden waarom we niet onder de indruk waren van de ‘inhaalrace’ van Checo.
Mercedes flinke stap vooruit
De updates van Mercedes kon je niet echt beoordelen op Monaco. Het blijft toch een stratencircuit waarbij je vooral niet moet crashen en mazzel hebben. Met name in de race werd duidelijk dat Mercedes een hele flink stap gezet heeft. De rondetijden waren behoorlijk puik te noemen. Dat niet alleen, ook de bandenslijtage was keurig. Nog altijd is het geen match voor Red Bull, maar het verschil is echt een klap kleiner geworden.
Verstappen exceptioneel
Max Verstappen is in 2023 onaantastbaar. Hij is relaxed doch scherp. Een gevaarlijke combinatie voor de concurrentie. Het grootste machtsvertoon was de laatste ronde in Q3. Verstappen maakte zijn ronde niet eens af, het was namelijk een verbetering. Zijn engineer Giampiero Lambiase adviseerde de ronde te laten voor wat het was om de banden te sparen voor de race. Dat is een extreme luxe en overmacht die doet denken aan de dominante jaren van Michael Schumacher en Lewis Hamilton. In de race was het machtsvertoon zo mogelijk nog indrukwekkender.
Aston Martin is het ‘kwijt’
Nou, de voorspellingen ‘een volledig Spaanstalig podium’ of ‘Alonso kan de race weleens winnen’ konden vrij snel de prullenbak in. Het moest afgelopen weekend gaan gebeuren. Maar ergens ging het voor geen meter voor het team uit Silverstone. Met name voor Alonso was het een rampenweekend. Nu is alles relatief, want vorig jaar zou een Aston Martin-coureur tekenen voor een puntenfinish. Pas in de tweede helft van de race kwam de Aston Martin van Alonso in zijn element.
Nyck de Vries ‘meh’
Let wel: ‘meh’ is niet slecht! De Vries reed redelijk namelijk een solide race. Yuki Tsunoda lijkt in bloedvorm te verkeren. Dat mag ook wel na 2 seizoenen. De Vries deed het in de kwalificatie best aardig, alhoewel de P14 een vertekend beeld geeft. De Vries heeft een paar goede inhaalactie achter de rug, ondanks de lage topsnelheid van de AlphaTauri. Het probleem is vooral Yuki, want het verschil is alweer te groot. Er is sprake van een stijgende lijn, maar het lijkt te laat en te weinig te zijn wat Nyck naar de F1 brengt. AlphaTauri is een juniorenteam en dan kun je beter een 18-jarig talent laten aan klungelen dan een 28-jarige.
Nieuwe layout circuit pakt goed uit
Dan nog even over het circuit: dat was normaal gesproken uitdagend om te rijden, maar saai om naar te kijken. Dat is op zich nog altijd het geval, maar er is nu wel meer te beleven. Dankzij het feit dat de chicanes in sector 3 weg zijn, is de entry-snelheid van het rechte stuk hoger en is er meer kans op inhalen. Dat gaat tot nu toe meer dan uitstekend.
Rijderskampioenschap
Verstappen is nog altijd de leider in het kampioenschap! Veel spannender is wat daarachter gebeurt. Er verandert niets aan de volgorde, die blijft gelijk. Wel is het gat tussen Verstappen en Pérez ‘ineens’ 53 punten. Dat moet pijn doen. Verder loopt Lewis Hamilton lekker in op Fernando Alonso. Stroll maakt een lekker sprongetje naar Leclerc. Sargeant en De Vries zijn de enige twee coureurs zonder punten.
De stand na de GP Spanje 2023 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 170 |
2 | Pérez | Red Bull | 117 |
3 | Alonso | Aston Martin | 99 |
4 | Hamilton | Mercedes | 87 |
5 | Russell | Mercedes | 65 |
6 | Sainz | Ferrari | 58 |
7 | Leclerc | Ferrari | 42 |
8 | Stroll | Aston Martin | 35 |
9 | Ocon | Alpine | 25 |
10 | Gasly | Alpine | 15 |
11 | Norris | McLaren | 12 |
12 | Hülkenberg | Haas | 6 |
13 | Piastri | McLaren | 5 |
14 | Bottas | Alfa Romeo | 4 |
15 | Zhou | Alfa Romeo | 4 |
16 | Tsunoda | AlphaTauri | 2 |
17 | Magnussen | Haas | 2 |
18 | Albon | Williams | 1 |
19 | De Vries | AlphaTauri | 0 |
20 | Sargeant | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Dat Red Bull eenzaam aan de top staat, is geen verrassing. Dat is niet in één race te achterhalen. Maar er zijn nu wel een paar extra spannende battles. De strijd tussen Aston Martin en Mercedes gaat een leuke worden. Alpine zit in een soort niemandsland, ondanks de puike prestaties van vorige week. Een klein mutatie onderin ten opzichte van afgelopen weekend is Alfa Romeo dat Haas voorbij gaat. Belangrijker is dat Mercedes P2 van Aston Martin heeft afgepakt.
De stand na de GP Spanje 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull Honda RBPT | 287 |
2 | Mercedes | 152 |
3 | Aston Martin Mercedes | 134 |
4 | Ferrari | 100 |
5 | Alpine | 40 |
6 | McLaren | 17 |
7 | Alfa Romeo | 8 |
8 | Haas Ferrari | 8 |
9 | AlphaTauri Honda RBPT | 2 |
10 | Williams Mercedes | 1 |
Kwalificatieduel
In Spanje viel het op dat er een groot verschil was tussen de coureurs in de kwalificatie. Meestal is het zo dat de auto’s redelijk dichtbij elkaar zitten, maar er waren nu flinke gaten. Die zie je niet in dit overzicht, dus benoemen we het wel eventjes. Wat verder opvalt:
- Stroll is voor het eerst sneller dan Alonso
- Hamilton heeft momentum op Russell, wederom sneller in kwali.
- Sainz (heel erg veel) sneller dan Leclerc
- Gasly en Ocon zijn aan elkaar gewaagd
- Hülkenberg overhand in kwalificatie op Magnussen.
- De Vries mazzelt door overschrijden tracklimits Tsunoda
- Albon enige coureur die op 100% staat
De stand na de GP Spanje 2023 in het kwalificatieduel is als volgt:
Coureur | Coureur | ||
Verstappen | 5 | Pérez | 2 |
Alonso | 6 | Stroll | 1 |
Russell | 4 | Hamilton | 3 |
Leclerc | 4 | Sainz jr. | 3 |
Norris | 6 | Piastri | 1 |
Ocon | 4 | Gasly | 3 |
Hülkenberg | 5 | Magnussen | 2 |
Guanyu | 3 | Bottas | 4 |
Tsunoda | 5 | de Vries | 2 |
Albon | 7 | Sargeant | 0 |
Snelste raceronde
Verstappen vroeg enkele ronde voor het einde wat de snelste raceronde was. Giampiero Lambiase gaf aan dat Verstappen zich moest focussen op uitrijden van de race, daar Max al 3 maal track limits had overtreden. Uiteraard dacht Verstappen er het zijne van en pakte hij op 12 ronden oude C3-banden de snelste ronde: 1:16.330 in ronde 61. Het geeft vooral aan hoe veel marge de combinatie Verstappen en de Red Bull heeft.
De onderlinge stand na de GP Spanje 2023 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 3 |
Zhou | Alfa Romeo | 1 |
Russell | Mercedes | 1 |
Pérez | Red Bull | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Driver of the Day
Lewis Hamilton! Met 24% van de stemmen pakte hij deze trofee. En ook wel een beetje terecht. Lewis lijkt toch meer uit de auto te halen dan George. In de race kon Hamilton geen vuist maken tegen Verstappen, maar je kan het ook anders zien. Er gebeurde niets vreemds in de race (safetycar, regen oid) en geen enkel moment kwam de P2 van Hamilton in gevaar. Keurig gedaan van de Britse kampioen die nog lang niet klaar is in deze sport.
De onderlinge stand na de GP Spanje 2023 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Sergio Pérez | Red Bull | 2 |
Max Verstappen | Red Bull | 2 |
Fernando Alonso | Aston Martin | 1 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Esteban Ocon | Alpine | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de race goed voorspeld?
Nee. Absoluut niet eigenlijk. Ja, de winst voor Verstappen was een goede gok. De tweede plaats van Pérez gebeurde niet in het echt. Aangezien de drie redacteuren alledrie VER-PER hadden voor P1-P2, ging de P3-voorspelling de doorslag geven. Geen van de drie redacteuren had verwacht dat Mercedes zo’n stap zou zetten.
De stand na de GP Spanje 2023 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (VER, PER, STR) | 52 |
Wouter (VER, PER, ALO) | 40 |
Michael (VER, PER, SAI) | 25 |
Goede coureur = 1 punt, goede coureur op juiste positie: 5 punten.
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 5 maart | GP van Bahrein
- 19 maart | GP van Saudi-Arabië
- 2 april | GP van Australië
- 30 april | GP van Azerbeidzjan
- 7 mei | GP van Miami
- 28 mei | GP van Monaco
- 4 juni | GP van Spanje
Deze Grands Prix staan nog op de kalender:
Datum | Race |
16 jun. – 18 jun. | GP van Canada |
30 jun. – 02 jul. | GP van Oostenrijk |
07 jul. – 09 jul. | GP van Groot-Brittannië |
21 jul. – 23 jul. | GP van Hongarije |
28 jul. – 30 jul. | GP van België |
25 aug. – 27 aug. | GP van Nederland |
01 sep. – 03 sep. | GP van Italië |
15 sep. – 17 sep. | GP van Singapore |
22 sep. – 24 sep. | GP van Japan |
06 okt. – 08 okt. | GP van Qatar |
20 okt. – 22 okt. | GP van Verenigde Staten |
27 okt. – 29 okt. | GP van Mexico |
03 nov. – 05 nov. | GP van Brazilië |
17 nov. – 19 nov. | GP van Las Vegas |
24 nov. – 26 nov. | GP van Abu Dhabi |
De eerste meters van de GP van Canada worden verreden op 16 juni om 18:00.
pomoek zegt
unpopular opinion: zonder Verstappen was dit een heel leuk kampioenschap. Net als 2022 overigens.
superfred zegt
Met Verstappen is het nog altijd een erg leuk kampioenschap, daar het simpel indrukwekkend is wat hij laat zien. Dan heb ik er geen moeite mee dat alle actie pas vanaf nummer 2 begint 😉
Johanneke zegt
Zo kijk ik ook. Eigenlijk negeer ik Verstappen voor de stand, dan is het een prachtseizoen. Ferrari valt mij wel erg tegen. Zag ook dat de Q3 lap van leclerc in Monaco dit jaar langzamer was dan vorig jaar. Niet wat je wilt zien.
maarteno zegt
Dat geldt bijna voor elk F1 seizoen als je de #1 en soms ook #2 als van hetzelfde team is eruit haalt…
fapfap zegt
En ik zat laatst te denken: dit seizoen zou ook zonder Red Bull nog steeds dodelijk saai zijn. Het is niet zo, dat de andere teams het erg spannend maken. Vooral Ferrari valt gewoon elke race weer door de mand.
Flutterbear zegt
Het is pas leuk als die achteraan start, verder let ik zelf meer op AlphaTauri. De Vries komt weinig uit maar Yuki is duidelijk erg jong dus daar gebeurt nog wel eens wat.
martingtv zegt
Mercedes was vorig hier relatief ook goed. Het koelere weer hielp ook mee. Dus of de mercedes updates werken weten we nog niet.
1 ding wel zeker, de ferrari updates werken niet.
ronnys zegt
Ik vind het ook wat opvallend dat iedereen roept dat Mercedes het lekt boven heeft. Het voelt een beetje als na Brazilië. Het gat naar Max is nog steeds emens, en dan heeft hij nog rustig zitten cruisen door niets en niemand opgejaagd.
Volgens mij is het meer dat Alo, Per, en Ferrari de bal hebben laten vallen als dat Merc de bal nu zo zeer heeft opgepakt.
Ze lijken wat stabieler, maar verwacht dat Alo en Per er in Canada weer gewoon voor staan.
harrie zegt
Ik moet het nog zien met Mercedes, vorig jaar deden ze het in Spanje ook goed om de rest van het seizoen weer grotendeels te sukkelen.
flatsix010 zegt
Ik vraag me af wat het effect is van de afwezigheid van echte concurrentie voor een top coureur. Talent zal blijven maar met twee vingers in de neus op de eerste plek rijden kan toch niet goed zijn voor je ontwikkeling?
berlinetta zegt
Ik kan me voorstellen dat, nu Max niet meer iedere race het maximale uit de auto te persen, meer tijd overhoudt voor andere dingen, bijv. de ontwikkeling van de auto of het testen van een andere strategie. Ik denk dus dat ontwikkeling nog steeds mogelijk is.
Benny_Weisz zegt
Welke tweevoudige wereldkampioen zit nog in de ontwikkelingsfase?
flyerbunch zegt
Max is een klasse apart! Het gevecht gaat idd meer om p2 en wat er achteraan komt.
ericbmw2000 zegt
Ben niet onder de indruk van de Vries maar ben het niet eens met de stelling dat de Vries ‘mazzelt’ in de kwalificatie tov Tsunoda. Dankzij overschrijding van de track limits weet Tsunoda een tijdswinst te halen en hem word terecht de ronde afgenomen. De Vries was meerdere malen de snellere tijdens de kwalificatie en staat er dus verdient voor.