De race op het circuit van Barcelona-Catalunya zit er weer op. We hebben de stand na GP Spanje 2021 voor je plus meer.
De Spaanse GP zit er weer op. Het was voor sommige fans even twijfelen. Gaat het weer smullen worden voor de Nederlandse F1-fan of kon je beter van het mooie weer genieten? Qua uitslag en spanning was het het beste geweest om te genieten van een koude gele rakker en een paar zonnestralen.
We hebben zoals gewoonlijk alle rangen, stonden en overzichten die er toedoen voor je. Daarnaast vielen ons een paar dingen op:
Nog nooit had Hamilton zo’n goede seizoensstart.
Ondanks dat Hamilton aangeeft dat hij nog nooit zoveel weerstand heeft gehad van een concurrent, klopt die bewering niet. Sterker nog, Hamilton heeft een geweldige seizoensstart gehad. Nog nooit pakte hij zoveel punten in de eerste vier races. De Britse coureur verkeert (wederom) in absolute topvorm. Wel is het gat met de nummer 2 vrij klein. Alhoewel het verschil in punten wellicht kleiner is dan op de baan. De combinatie Hamilton-Mercedes is voor het vijfde jaar op rij ongekend (en zeven in totaal sinds 2014).
Mercedes is wederom veel te sterk
Zelfs spreekt Mercedes van een ‘waar gevecht’, maar in principe is duidelijk dat het niets uitmaakt. Mercedes heeft (wederom) verreweg de beste auto van het veld en niet zo’n klein beetje ook. Die strategie was mogelijk juist omdat die auto zo ontiegelijk snel is. De banden sleten veel minder snel en er was meer grip. Met een Perez op P4 hadden ze deze mogelijkheid overigens niet gehad. De Mexicaan reed een vrij anonieme race. Wederom een jaartje om te vergeten voor Red Bull, dus.
Max start net zo goed als zijn vader
De race kende 5 geweldige seconden. Bij de start was er zowaar iets van spanning bij de GP van Spanje. Verstappen junior maakt dit jaar starts als Verstappen senior dat ook kon doen. Het maakt uiteraard voor het eindresultaat niets uit, maar Verstappen lijkt het maximale (sorry voor de woordgrap) uit die RB16 te halen. Zeker in vergelijking met voorgaande jaren lijkt het veel beter te gaan. Dus er is wel degelijk vooruitgang bij Red Bull.
Gat met Best of the rest is te groot
We vallen een beetje in herhaling. Maar het verschil met de rest is echt veel te groot. Tussen de Mercedessen, Verstappen en de rest was het gat meer dan 7 tienden bij de kwalificatie. In de race reed de top 3 zo’n 1 seconde per ronde weg. Alsof het een andere raceklasse is. Nu is het altijd zo geweest in de F1 dat er goede en slechtere teams zijn geweest. Echter, het verschil met Mercedes, Verstappen en de rest is echt bizar. Zowel tijdens de kwalificatie als de race is het stuitend. Wat dat betreft is het geen verrassing dat we Hamilton, Verstappen en Bottas op het podium zagen. Voor de 16e keer. Reken er maar op dat het nog een paar keer gaat gebeuren dit jaar.
Hoe lang blijft Spanje nog op de kalender?
De toekomst van de GP Spanje hing nog niet zo lang geleden aan een zijden draadje. Voorlopig lijkt de race nog wel eventjes te blijven. Maar moeten we daar blij mee zijn? Zoals altijd levert het weinig spektakel op. En ondanks dat je niet elke race het maximale kunt verwachten qua spanning, is er op Barcelona-Catelunya bijna niets mogelijk qua inhalen. Alsof je moet voetballen met gesloten goals. Formule 1 is nu van Liberty Media en die zijn hard bezig om de sport spannender te maken, maar Spanje skippen lijkt een goede methode te zijn.
Hoe lang houdt Mazepin zijn superlicentie nog?
Laten we meteen duidelijk zijn: de beste coureur van de Autoblog-redactie haalt het bij lange niet bij de slechtste Formule 1-coureur. Op dit moment lijkt dat Nikita Mazepin te zijn. Zeker als je kijkt naar foutjes, incidenten en crashes. Er zijn er gewoon te veel van. Nu is het weleens voorgekomen dat de FIA de superlicentie van een F1-coureur afpakt als deze niet goed genoeg lijkt te zijn. Vorig jaar reed Mazepin niet eens heel onverdienstelijk, dus er zit wel degelijk iets van talent. Maar het lijkt er voorlopig niet uit te komen. Schumacher laat zien dat er met de Haas (ietsje) meer mogelijk is.
Rijderskampioenschap
Het minst spannende overzicht van de afgelopen 14 jaar. Lewis Hamilton leidt het kampioenschap en gaat op deze wijze gewoon zijn achtste titel winnen. Bottas rijdt in een soort niemandsland. Maar! Daarachter is het wel degelijk spannend. Met name de strijd tussen Leclerc, Ricciardo en Sainz is best spannend.
De stand na GP Spanje 2021 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Hamilton | Mercedes | 94 |
2 | Verstappen | Red Bull | 80 |
3 | Bottas | Mercedes | 47 |
4 | Norris | McLaren | 41 |
5 | Leclerc | Ferrari | 40 |
6 | Pérez | Red Bull | 32 |
7 | Ricciardo | McLaren | 24 |
8 | Sainz | Ferrari | 20 |
9 | Ocon | Alpine | 10 |
10 | Gasly | AlphaTauri | 8 |
11 | Stroll | Aston Martin | 5 |
12 | Alonso | Alpine | 5 |
13 | Tsunoda | AlphaTauri | 2 |
14 | Räikkönen | Alfa Romeo | 0 |
15 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 0 |
16 | Vettel | Aston Martin | 0 |
17 | Russell | Williams | 0 |
18 | Schumacher | Haas | 0 |
19 | Latifi | Williams | 0 |
20 | Mazepin | Haas | 0 |
Constructeurs kampioenschap
Correctie, dít is het minst spannende overzicht van 2021 en alle voorgaande jaren. Mercedes wint het constructeurskampioenschap. Red Bull wordt duidelijk tweede. Daarachter is het nog wel heel erg spannend.
De stand na GP Spanje 2021 voor de constructeur is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Mercedes | 141 |
2 | Red Bull | 112 |
3 | McLaren | 65 |
4 | Ferrari | 60 |
5 | Alpine | 15 |
6 | AlphaTauri | 10 |
7 | Aston Martin | 5 |
8 | Alfa Romeo | 0 |
9 | Williams | 0 |
10 | Haas | 0 |
Kwalificatieduel
Weinig verrassingen in dit overzicht. Wel is het duidelijk dat bij Haas en Williams er een absolute nummer 1 is. Niet alleen de positie, maar ook qua tijd. Bij McLaren is de orde weer hersteld. Tsunoda moet nog even een tandje bijzetten. Verder zien we wel dat de rijders die een nieuw team hebben gevonden, het beduidend lastiger hebben.
De stand na GP Spanje 2021 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (3) | Bottas (1) |
Red Bull | Verstappen (3) | Pérez (1) |
McLaren | Ricciardo (2) | Norris (2) |
Aston Martin | Stroll (3) | Vettel (1) |
Alpine | Alonso (1) | Ocon (3) |
Ferrari | Leclerc (3) | Sainz (1) |
Alpha Tauri | Gasly (4) | Tsunoda (0) |
Alfa Romeo | Giovinazzi (3) | Räikkönen (1) |
Haas | Schumacher (4) | Mazepin (0) |
Williams | Russell (4) | Latifi (0) |
Snelste raceronde
Lange tijd leek Lewis Hamilton er (weer) met de snelste raceronde vandoor te gaan. Na de ‘verloren’ race besloot Red Bull om Verstappen naar binnen te halen voor een setje nieuwe rode banden. Verstappen reed niet alleen een de snelste ronde, maar ook meteen het ronde-record. Voor de snelste raceronde krijgt hij een extra punt, voor het record (helaas) niet.
De onderlinge stand na GP Spanje 2021 qua aantal snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Bottas | Mercedes | 2 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Driver of the Day
We ontkomen er niet aan. Lewis Hamilton pakt ook deze F1 (publieks) prijs. De Britse stercoureur reed uiteraard een snaarstrakke race. Geen fouten, maximale snelheid. Met 22% van de stemmen vond het Formule 1-kijkende publiek dat ook. Een absolute grootheid.
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Pérez | Red Bull | 2 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Norris | McLaren | 1 |
Heeft de Autoblog redactie het goed voorspeld?
Aangezien we al 16 keer in het verleden een podium hebben gehad met Bottas, Hamilton en Verstappen, is dat statistisch gezien de meest veilige keuze. Michael maakte er maximaal gebruik van.
Onderlinge stand na GP Spanje 2021 in de AB-redactie poule:
Redacteur | Punten |
Michael | 36 |
Wouter | 21 |
Jaapiyo | 19 |
Deze Grand Prix’ zijn al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
- 18 april | GP van Emilia Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
- 9 mei | GP van Spanje
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 13 juni | GP van Turkije
- 27 juni | GP van Frankrijk
- 4 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | GP van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
- 3 oktober | GP van Singapore
- 10 oktober | GP van Japan
- 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 31 oktober | GP van Mexico
- 7 november | GP van Brazilië
- 21 november | GP van Australië
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters tijdens de vrije training van de GP Monaco 2021 worden verreden op donderdag 20 mei om 11:00.
ericd zegt
Op naar 2023.
Robert zegt
Ik heb het thuis voor elkaar gekregen dat mijn tienerdochter ook enthousiast is geworden over de Formule 1. Alleen jammer dat ze deze keer halverwege de race op de bank in slaap viel…
De stelling dat het misschien beter is om dit circuit te schrappen van de kalender ondersteun ik van harte.
Oh, en er was goed nieuws voor de F1TV app gebruikers: de problemen van vorige week waren gelukkig verleden tijd.
spacemoon24 zegt
F1TV deed het aan het begin inderdaad weer goed, maar bij ronde 61 viel ie er bij mij weer uit…
iphonistvongates zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Johanneke zegt
Monaco moet Max echt winnen om het nog een beetje spannend te houden. Moet te doen zijn overigens.
lekkerlinksrijden zegt
@4g63: nee
Benny_Weisz zegt
@4g63:
Ben bang dat dat alleen gaat gebeuren als er in Monte-Carlo een wet-race (eigenlijk een wet-qualifying) wordt….. anders kunnen ze de titel net zo goed alvast aan Hamilton geven want dat wordt de laatste kans voor Max om een titel gevecht aan te gaan.
ghini zegt
@bennyweisz: Ham is net zo goed in de regen als Max, veel mensen vergeten dat.
Benny_Weisz zegt
@ghini:
Is ook zo, alleen het is ook zo dat als de kwalificatie in Monaco op een droog wegdek wordt verreden, dat #LH44 weer met de pole-position er vandoor gaat en dan wordt onze Max weer tweede….. of nog erger…..
mashell zegt
Zet nu niet nog meer druk op Max, Monaco is niet zijn favoriete baan, veel te harde track limits.
Benny_Weisz zegt
@mashell:
Die track limits in Monaco zijn net anders dan de rest…..
Elders raak je je tijd kwijt of je moet je gewonnen positie teruggeven…. in Monaco is het gelijk “Game Over”
negennegenzest zegt
Nou het stukje over Mercedes is wel zwaar overdreven. Zó veel sneller zijn ze ook weer niet hoor. Verstappen en Hamilton halen het beste uit de auto. Hun teamgenoten gewoon veel minder.
willeme zegt
@negennegenzest: het is bijzonder knap van Mercedes en Hamilton. Die twee zijn aanzienlijk sneller dan wie dan ook. Als je zag hoe gemakkelijk Hamilton in beide situaties naar Verstappen toe reed, dat is echt niet alleen omdat Verstappen zo slecht is ;-). Die Mercedes (zeker op de gele band) gaat op rails in is in de race gewoon 5-7 tienden per ronde sneller. Daarbij vreet de Mercedes veel minder ‘banden’. Je kon in de race (wederom) zien dat de Mercedes sneller is op dezelfde band en er (veel) langer mee kan doen. Formule 1 is ook een mechanische sport en Mercedes heeft (weer) topwerk geleverd.
negennegenzest zegt
Ik ben het eens met dat argument, maar ik vind de uitspraak “Mercedes heeft (wederom) verreweg de beste auto van het veld en niet zo’n klein beetje ook.” wel erg overtrokken. Ja ze zijn sneller, maar niet in de orde van grootte zoals we in het verleden wel eens zagen. Het gat is echt beduidend kleiner. Anders had Bottas met twee vingers in zijn neus Max ook gepakt.
Ik wil niet echt alleen maar Verstappen downplayen, want hij haalt echt veel uit die auto en is zeker een match voor Hamilton. Maar dat het gat zo groot is als bovenstaande quote insinueert denk ik gewoon niet.
mpgc zegt
De verschillen zijn dit jaar niet zo groot. Ook Hamilton kan een keer pech hebben dit seizoen.
harrie zegt
Nee, Hamilton heeft nooit pech. En als ie pech heeft, heeft ie alsnog geluk waardoor ie geen pech meer heeft.
Zie Imola.
berlinetta zegt
Hamilton heeft niet vaak pech. Wat hij wel heel vaak heeft, is geluk. Daar zou ik dus niet op rekenen.
revstars-net zegt
Van de ene saaie baan (althans voor een F1 race) naar de andere! Jeuj. Max en Monaco is vaker geen succes dan wel, dus ik ben benieuwd.
aschja zegt
Waarom bleven ze ook op die gele band rijden. Ze wisten bij voorbaat al dat dit scenario zich ging ontvouwen. Waarom besloten ze dan niet om met een 10sec voorsprong naar rood te gaan en zelf te gaan jagen??
blackeye zegt
vrij simpel. De rode band is veel sneller opgereden. MB was veel sneller op geel, kunnen langer doorrijden op geel. RB heeft dit doorgerekend en gezien dat ook die optie niet zou uitmaken.
Welke pitstop strategie ze ook hadden gekozen, doordat MB een vele snellere auto heeft met minder bandenslijtage zou RB niet gewonnen hebben.
Nanning zegt
@blackeye: De race was op strategie dus al verloren voordat deze begonnen was? Zijn ze bij Red Bull dan echt zo dom? Misschien kunnen ze een paar goede strategisten bij Mercedes wegpikken.
Gulli zegt
Ik weet dat je niet mag spreken van ‘als’ en ‘jamaar’, maar toch baal ik nog steeds van die gigantische mazzel van Hamilton met die rode vlag op Imola en daarna de stomme regel dat gelapte mensen hun ronde mogen teruglappen. Waar Max in die race 23 punten méér had kunnen halen dan Lewis zijn het uiteindelijk 6 punten geworden, en lag Lewis nog steeds 1 punt voor in het kampioenschap. En dan had Max dus al 3 races lang leider in het kampioenschap kunnen zijn.
Maar ja, zo mag je dus niet denken, hopelijk mag je er wel nog steeds salty om zijn.
dieselkameel zegt
Volgens mij stelt Mercedes de auto af op de banden waar ze het langst op willen rijden. Ik kan me van vorig jaar ook nog een aantal races herinneren waar ze op de witte band ontiegelijk snel waren.
Fr13ndlyGh0st zegt
Jammer dat jullie de grootste ‘upset’ van het weekend hebben gemist Autoblog! ;)
Max die opeens een truckerhat draagt ipv zijn pet met platte klep!
pomoek zegt
Deed ie vorige week ook al, maar was toen ook door autoblog gemist! Daar betalen we nu belasting voor! ;-)
MaartenD zegt
Max heeft nog maar weinig succes gehad in Monaco. Ik vrees dat hij zijn RB in de vangrail plant
ghini zegt
Mazepin zat Lewis weer flink in de weg.. Het wordt wel tijd om hem eens een draai om zn oren te geven.
harrie zegt
Bottas zat Lewis ook in de weg.
Denk dat Toto hem ook een draai om z’n oren heeft gegeven.
Probeert ie een keer ballen te tonen, doet ie het op een oerstom moment waar Lewis op veel versere banden stond. Had hem de race kunnen kosten.
negennegenzest zegt
Haha nou inderdaad, de beste manier om je stoeltje voor volgend jaar te vergooien.
thearchitect zegt
– Olav Mol blijft om onverklaarbare redenen Charles Leclerc uitspreken als Jean Leclerc
– Ook denkt Olav dat Nikita Mazepin op zijn Frans moet worden uitgesproken ‘ Maze-pain ‘
– Olav begint fan te worden van de termen ‘undercut’ en ‘overcut’ .. Ik ga het de volgende GP eens tellen
– Over tellen gesproken: ‘Racepace’ counter na 4 races: 842.
negennegenzest zegt
Tip voor je. F1 app met engels commentaar…
…als een warm bad ;)
okdoei zegt
Lekker negatief en zuur weer.
Gaat gewoon een spannend seizoen worden en we zien aan het einde wel wie er kampioen is.
Beetje hoop houden mag, kom op, zo verschrikkelijk is t allemaal ook weer niet.
pomoek zegt
Ik ga tegen mijn natuur in alleen maar positieve dingen zeggen:
Het tijdsverschil tussen Hamilton en Verstappen was dit jaar maar 0,3% terwijl het vorig jaar 0,4% was! RB is dus echt, een héél klein beetje beter geworden.
Er zijn 7 auto’s in dezelfde ronde geëindigd, vorig jaar waren dit er maar 3;
Hamilton wist vorig jaar alle races, die dit jaar tot nu toe zijn gereden, te winnen. In dat opzicht loopt hij dus nu 8 punten achter op zijn vorige seizoen;
Verstappen wist in diezelfde races maar 51 punten te halen (13 per race) en loopt wat dat betreft dus vóór op het vorige seizoen;
Hamilton haalde in 2020 tijdens de eerste 4 races overigens exact hetzelfde resultaat als in 2021 (1x2e en 3x 1e) maar werd als 4e geklasseerd na de Oostenrijkse gp omdat hij een 5 seconden straf kreeg nadat hij Albon uit de wedstrijd had getikt;
Verstappen haalde in de 1e 4 races van vorig jaar ook maar 51 punten en loopt dus nu 29 punten vóór op zijn schema van vorig jaar;
Al met al zijn de resultaten van Verstappen dit jaar significant beter dan vorig jaar terwijl Hamilton op hetzelfde niveau zit als vorig jaar; Hamilton haalde toen gemiddeld 20 punten per race en Verstappen nog geen 13. Nu heeft Hamilton 23 punten per race gehaald en Verstappen 20.
I’m just grasping at straws here….
blackeye zegt
Top gevonden. Helaas sla je met de laatste zin de spijker op z’n kop. LH loopt elke race uit op MV. Zet je deze lijn door dan wordt LH kampioen. Wanneer LH de lijn van vorig jaar doorzet, wordt hij ook kampioen.
Gelukkig lijken we dit jaar meer spannende races te krijgen. Max kan af en toe winnen, Perez went steeds meer aan de auto. Dus hij komt ook nog een paar keer op het podium. Zou mooi zijn als Max dit jaar 2de wordt, Perez 3de en dan fris beginnen aan 2022.
jelmer zegt
De pace van Hamilton op ‘geel’ was ongekend. Vorige week zette Mercedes ook al de snelste tijd op geel in plaats van rood neer – alsof ze de auto voor deze band gebouwd hebben. Of een van de weinige zwakkere plekken van de auto, de relatief snelle bandenslijtage, dan minder een item is.
Toch vroeg ik mezelf vandaag af of de snelheid mogelijk was omdat ze Hamilton er een beperkt aantal rondjes op hoefde vanwege de twee pitstops. Verstappen reed door de druk van Hamilton z’n banden af en reed daarna door. Dan zou het niet zozeer de pace van de Mercedes zijn, maar toch een strategie die minder was (en was eerder ‘wit’ een optie bij een 1-stopper geweest). Wat pleit voor en tegen deze theorie?
Overigens heeft niet alleen Hamilton zijn beste seizoensstart uit zijn carrière, Verstappen heeft dat ook.
Richmond zegt
wat ook opvalt, vorige weekend had RB in de race ook geen extra medium banden meer en mercedes wel. Dus tijdens de vrije training / kwali haalt MB al een tactische voorsprong.
fastshifter zegt
Het is dit seizoen extra duidelijk te zien dat MV en LH echt van de buitencategorie zijn.
LH won altijd al maar als de 2e man ook steeds 2e wordt dan is het voor een groot deel de auto (wijze woorden van Kees vd Grint: de auto is zo goed als de tweede rijder).
Nu zie je dat Red Bull zelfs met Perrez maar rond de 5e plek bungelt. Dan vind ik het extra knap wat MV eruit weet te halen. Hij moet meer risico nemen met kans op fouten. LH kan het toch iets rustiger aan doen (is dan ook wel weer een sterk punt dat hij de rust daarvoor heeft).
Hopelijk weet RB zich ook dit jaar relatief ten opzichte van MB meer te verbeteren. Anders wordt het toch nog een saai seizoen ben ik bang.
gregorius zegt
Race 4.
Hulp van Perez in 4 races: ongeveer 0.3 seconden die weinig uitmaakten op dat moment (vorige week).
Aantal keer dat Perez finishte waar hij moest finishen (beter dan de concurrenten): 1 van de 4.
Aantal keer dat Perez Bottas te pakken had (wat nodig is voor het constructeurskampioenschap): 0
Kans dat MV zou winnen gister: ongeveer 0.0. Direct na Hamiltons 1e stap wist je dat dit ging gebeuren en was het gewoon wachten op het moment. Dus het was weer een ouderwetse race: start is leuk; even wachten, en klaar.
Monaco is iig altijd leuk voor de plaatjes. Ik schat de kans vrij hoog in dat LH44 of MV33 niet 1 en 2 worden.
grandmasterb zegt
Ik hoop dat Perez snel zich verbetert en dan een buffer kan vormen om LH achter MV te houden. Bottas presteert matig t.o.v. zijn auto, maar vormt wel steeds een buffer waardoor MV zijn strategie vaak moet aanpassen
grandmasterb zegt
Wat mij trouwens verbaasd heeft hoe slecht de voorbanden van LH er uit zagen na afloop van de race en dat niemand het daarover heeft. Die van MV zagen er nog als nieuw uit. Nu is MV later gaan pitten, maar dat die mercedes zo veel beter banden spaart is zo te zien een sprookje.