Het is maandag, dus de hoogste tijd voor de stand na de GP Singapore 2022. Dat niet alleen, er waren maar liefst 7 dingen die ons opvielen.
Na een afwezigheid van 2 jaar keerde de GP Singapore terug. Vanwege Covid-restricties moesten we het twee jaar zonder de race op het Marina Bay Circuit doen. Maar nu zijn we terug en konden we weer genieten van een stratenrace zoals Baku, Saudi-Arabië, Miami en Monaco. En nu dus Singapore!
Wederom konden we niet alle ronden rijden, de regen en wat safetycars-situaties gooiden roet in het eten. Het zorgt er in elk geval voor dat het kampioensfeestje absoluut niet gevierd kon gaan worden voor Verstappen. Integendeel. Maar ja, zelfs Lewis Hamilton had af en toe dit soort races. Sterker nog, Hamilton zijn race leek best veel op die van Verstappen. Enfin, u krijg van ons de stand na de GP Singapore 2022. Daarbij vielen ons deze 7 dingen op:
Pérez foutloos
Op het moment dat Verstappen niet kan profiteren, moet Pérez dat doen. Dat lukt niet altijd, maar afgelopen race wel. Pérez deed het heel erg goed. Hij miste op een haar na pole, alhoewel het verschil heel erg groot was met de potentiële pole tijd van Verstappen.
Verstappen maakt grove fout
Het hele seizoen zien we Verstappen uit de problemen blijven. Zelfs tijdens de start kiest de Nederlander eieren voor zijn geld. Keurig. Naarmate je verder naar voren gaat, wordt het lastiger inhalen. Ditmaal bleek Norris een Angstgegner te zijn. Uiteraard ging Verstappen er meteen voor, maar het was te wild en te ongecontroleerd. Het komt niet vaak voor, maar soms zijn het net mensen, die coureurs.
Hamilton wil respect, noemt iedereen ’this guy’
Lewis Hamilton reed net als Verstappen geen perfecte race. Ook dat kan gebeuren. Wat wel vreemd is, is dat Hamilton het altijd over respect heeft. Wel probeert hij steevast zijn collega’s erbij te lappen. In eerste instantie met de braketest die geen braketest was. Ten tweede door Carlos Sainz eveneens met ’this guy’ te noemen. We weten het, het is via de boordradio in het heetst van de strijd. Maar dan is er duidelijk minder respect dan wanneer alleen de camera erop staat.
Puike prestatie McLaren
De strijd tussen McLaren en Alpine is intens. McLaren lijkt nét ietsje sneller te zijn, maar bij Alpine zijn er vaak twee coureurs die in de top 10 eindigen. Wegens de pechgevallen van Ocon en Alonso kon McLaren maximaal profiteren.
Hele puike prestatie Daniel Ricciardo
Daniel Ricciardo is de gebeten hond van de Formule 1. De honingdas is constant langzamer dan zijn teammaat en zijn werknemer heeft zijn contract ontbonden. Natuurlijk, Ricciardo had geluk met de pitstops (hij kon pitten).
Lance Stroll krijgt een veer
Lance Stroll is een vreemd fenomeen. Waar Latifi gewoon altijd matig is en soms net voldoende, is Lance Stroll beter. Alleen 8 van de 10 keer is het middelmaat. Echter, in sommige gevallen is de Canadees toch ineens goed. Dat is bijna altijd wanneer het regent of op een stratencircuit. Of in dit geval allebei. Stroll reed foutloos en haalde het maximale uit zijn auto. Keurig!
Leclerc wint nauwelijks van Pole
Max Verstappen moet in Leclerc zijn meerdere erkennen deze race. Ondanks dat Verstappen veel eerder begon met Formule 1-rijden, heeft Leclerc meer pole positions gehaald. Over een rondje is Leclerc zeldzaam snel en de Ferrari’s zijn vaak ook over een rondje erg goed. Maar alweer zakt het daarna gewoon in. Leclerc pakte pole en won wederom niet winnen en kon Perez geen één keer echt onder druk zetten.
Rijderskampioenschap
Max Verstappen staat aan de leiding! Maar hij moet heel erg zijn best doen om in Japan te kunnen winnen. Pérez loopt in op Leclerc. Ondanks dat Russell geen punten haalde, kon Hamilton daar geen gebruik van maken door echt in te lopen op zijn teammaat. Stroll en Ricciardo maken zoals bekend een lekker sprongetje.
De stand na de GP Singapore 2022 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 341 |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 237 |
3 | Sergio Pérez | Red Bull | 235 |
4 | George Russell | Mercedes | 203 |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 202 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 170 |
7 | Lando Norris | McLaren | 100 |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 66 |
9 | Fernando Alonso | Alpine | 59 |
10 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 46 |
11 | Daniel Ricciardo | McLaren | 29 |
12 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 24 |
13 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 23 |
14 | Kevin Magnussen | Haas | 22 |
15 | Lance Stroll | Aston Martin | 13 |
16 | Mick Schumacher | Haas | 12 |
17 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 11 |
18 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo | 6 |
19 | Alexander Albon | Williams | 4 |
20 | Nyck de Vries | Williams | 2 |
21 | Nicholas Latifi | Williams | 0 |
22 | Nico Hülkenberg | Aston Martin | 0 |
Constructeurskampioenschap
De belangrijkste sprong komt van Aston Martin, die gaan van 9 naar 7. Het is erg close tussen Aston Martin, Haas en AlphaTauri, maar dit sprongetje is erg lekker. Zeker omdat deze drie teams niet vaak (veel) punten halen. McLaren gaat voorbij aan Alpine, maar het zijn slechts vier punten die ze nu voor staan. Dat kan met een paar races te gaan nog alle kanten op.
De stand na de GP Singapore 2022 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull RBPT | 576 |
2 | Ferrari | 439 |
3 | Mercedes | 372 |
4 | McLaren Mercedes | 129 |
5 | Alpine Renault | 125 |
6 | Alfa Romeo Ferrari | 52 |
7 | Aston Martin | 37 |
8 | Haas | 34 |
8 | AlphaTauri | 34 |
10 | Williams Mercedes | 6 |
Kwalificatieduel
Een opdrogende baan is altijd leuk tijdens kwalificatie. Zeker op een stratencircuit geeft het een extra dimensie, daar elk foutje direct wordt afgestraft. Het leverde ook een paar verrassingen op, zoals Pérez die sneller was dan Verstappen. Hamilton neemt meer afstand van Russell. Grappig is te zien hoe Stroll en Vettel elkaar in evenwacht houden.
De stand na de GP Singapore 2022 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Lewis Hamilton (10) | George Russell (7) |
Red Bull | Max Verstappen (13) | Sergio Pérez (4) |
Ferrari | Charles Leclerc (13) | Carlos Sainz (4) |
McLaren | Lando Norris (14) | Daniel Ricciardo (3) |
Alpine | Fernando Alonso (10) | Esteban Ocon (7) |
AlphaTauri | Pierre Gasly (11) | Yuki Tsunoda (6) |
Aston Martin | Lance Stroll (7) | Sebastian Vettel (8) |
Aston Martin | Nico Hülkenberg (1) | Lance Stroll (1) |
Williams | Alex Albon (14) | Nicholas Latifi (2) |
Williams | Nicholas Latifi (0) | Nyck de Vries (1) |
Alfa Romeo Racing | Valtteri Bottas (11) | Guanyou Zhou (6) |
Haas | Kevin Magnussen (12) | Mick Schumacher (5) |
Snelste raceronde
Ze wilden bij Mercedes koste wat het kost niet dat Verstappen kampioen zou worden. Russell ging aan het einde van de race naar binnen voor nieuwe zachte banden en reed een tijd die ongeveer twee seconden sneller was dan die van wie dan ook. Hij heeft er niets aan verder, want je kan er pas een punt voor krijgen als je in de top 10 finisht.
De onderlinge stand na de GP van Singapore 2022 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Max Verstappen | Red Bull | 5 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 2 |
Sergio Pérez | Red Bull | 2 |
Lando Norris | McLaren | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
George Russell | Mercedes | 1 |
Driver of the Day
Dat kon niemand minder zijn dan Sergio Pérez. Hij reed sensationeel. Nul fouten. Hij bezweek niet onder de druk en wist uiteindelijk nog een redelijk gat te slaan naar Leclerc. Het publiek vond het in elk geval geweldig en gaf hem de Driver of the Day-trofee.
De onderlinge stand na de GP van Singapore 2022 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Max Verstappen | Red Bull | 5 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Mick Schumacher | Haas | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Nyck de Vries | Williams | 1 |
Heeft de redactie de GP van Singapore 2022 goed voorspeld?
Hahahahaha. Nee. Absoluut niet. Maar niemand had deze uitslag verwacht. Niemand? Nou, Jaap zag wel goed in dat Leclerc, Pérez en Sainz op het podium zouden staan, hij had alleen de volgorde helaas verkeerd.
De stand na de GP Italië 2022 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Wouter | 68 |
Michael | 64 |
Jaap | 42 |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 20 maart | GP van Bahrein
- 27 maart | GP van Saudi-Arabië
- 10 april | GP van Australië
- 24 april | GP van Emilia Romagna
- 8 mei | GP van Miami
- 22 mei | GP van Spanje
- 29 mei | GP van Monaco
- 12 juni | GP van Azerbeidzjan
- 19 juni | GP van Canada
- 3 juli | GP van Engeland
- 10 juli | GP van Oostenrijk
- 24 juli | GP van Frankrijk
- 31 juli | GP van Hongarije
- 28 augustus | GP van België
- 4 september | GP van Nederland
- 11 september | GP van Italië
- 2 oktober | GP van Singapore
Deze Grands Prix staan nog op de kalender
- 9 oktober | GP van Japan
- 23 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 30 oktober | GP van Mexico
- 13 november | GP van Brazilië
- 20 november | GP van Abu Dhabi
De eerste meters voor de GP van Japan 2022 worden verreden op vrijdag 7 oktober om 06:00.
Johanneke zegt
Wat eigenlijk niet opviel, want we zijn het gewend: Latifi die totaal niet in de gaten heeft wat er om hem heen gebeurt.
Vanaf de zijlijn leek het behoorlijk dom van Verstappen om Norris in de 1e ronde na de safety car te willen pakken. Banden waren echt nog niet op temperatuur. Maarja als het hem wel gelukt was waren we nu aan het jubelen dat hij inderdaad de beste aller tijden is.
Volgende week lekker 26 punten pakken, is ie gegarandeerd kampioen, en dat in het land van Honda.
brammetjedeb zegt
Ik had niet het idee dat er bij die inhaalactie op norris een fout werd gemaakt. Leek me heel clean en haalbaar, maar hoe dat spul blokkeerde was niet normaal. Volgens eigen zeggen kwamen zijn wielen los van de grond of zijn remmen juist op de grond (wist niet dat dat kon) waardoor heel de boel zo blokkeerde.
pomoek zegt
@brammetjedeb: hij zei iets van “I bottomed out” wat er volgens mij op neerkomt dat hij met de vloer de grond raakte, geen downforce meer had en dus de wielen niet meer kon draaien. Hij ging volgens mij van de racelijn af en daar lag een plas water waardoor hij naar de grond werd getrokken. Dus gewoon een rijdersfout. Mag je hier gewoon zeggen. En Verstappen moet dat ook gewoon toegeven.
LoutervanPlezier zegt
Maar toch wist Verstappen, dat de kans van slagen van zijn aktie nihil was op koude slikbanden, van de medium-variant, want zo ervaren is Verstappen wel. Als het wel was gelukt had het podium erin gezeten.
Maar gelukkig past dit senario beter bij Netflix-serie, die deze race te gast was bij Red Bull.
En voor het totale kampioenschap staat het ook mooier achteraf, meer strijd en dat er nog ergens hoop is voor de concurrentie.
pomoek zegt
Heel goed gedaan van Perez. Na de herstart na de laatste safeteycar dacht ik dat hij het niet zou volhouden tegen Leclerc. Maar hij deed het prima. Voor een raceweekend waarbij Verstappen en RB 3 keer flink in de fout zijn gegaan is het resultaat prima. Maar er wordt, gelukkig, meteen niet meer gesproken over onbelangrijke records.
Wel grappig van Stroll inderdaad. Het lijkt wel gek genoeg alsof deze jongen zich verveelt zodra het niet regent en dan ongeconcentreerd rond rijdt.
pomoek zegt
Oh ja, wat Hamilton aangaat: geldt dat niet voor vrijwel alle coureurs dat er weinig respect is zodra de helm op gaat? En is dat niet wat je wil? Ze schelden elkaar verrot als het mis gaat op de baan…
lexb zegt
Klopt, maar het blijft kennelijk leuk om dit allemaal op Hamilton te blijven richten.
harrie zegt
Hij heeft er dan ook altijd het hoogste woord over.
Dat maakt het gewoon een beetje grappig.
sportabgasanlage zegt
@lexb het verschil is alleen dat, behalve Lewis Hamilton, geen enkele coureur loopt te jammeren over respect. Dus dan is ’t niet vreemd dat hem dit gedrag kwalijk wordt genomen. Doe wat je zegt, of hou je mond.
pomoek zegt
@sportabgasanlage: naar mijn mening gaat het, op de baan, in het veld of in de zaal, zodra een wedstrijd begint erom wie het beste is. Door de benen spelen, Panenka’s, onderhands serveren, je tegenstander uit zijn concentratie brengen door op ‘m in te praten: het hoort er allemaal bij. Uiteraard zijn er ook dan echt wel grenzen maar iemand “that guy” noemen, dat is toch niet respectloos? Als hij zou zeggen: “that loser” dan is het al een ander verhaal, maar zelfs valt nog binnen de grenzen van het betamelijke. Begrijp me niet verkeerd, Lewis is een meester in de psychologische spelletjes, je tegenstanders niet bij naam noemen is daar onderdeel van, maar hoort gewoon bij het spelletje. Je tegenstander niet wijzer maken dan nodig is hoort daar ook bij. Zoals het roepen dat je banden op zijn. Dat kunnen we allemaal irritant vinden, maar er is feitelijk niets mis mee.
Een paar jaar geleden viel hij heel even uit zijn rol. Verstappen was, toen hij op kop reed, door Ocon de baan af getikt in Brazilië. Na de wedstrijd beklaagde Verstappen zich hierover tegen Hamilton. Die zei toen iets van: je had je positie niet zo hard moeten verdedigen, je had daar niets aan. Eigenlijk gewoon een heel goed advies wat Verstappen denk ik toch in zijn oren heeft geknoopt.
thearchitect zegt
Geef ik je helemaal gelijk in.
Hamilton heeft ook altijd zo’n tendentieus toontje in zijn beklag. Alsof hij vooral wil dat de raceleiding meeluistert en hoort dat het vooral niet kan wat er nu gebeurt ten nadele van hem.
Misschien is het wel een Mercedes dingetje… Russell is sinds zijn overstap precies zo geworden.
Om het minste of geringste de wereld bij elkaar roeptoeteren.
Wel jammer eigenlijk.
sportevo zegt
Gelukkig doen alle rijders dat. Als men van mening is dat ze worden opgehouden, als er iets los zit aan de auto van een ander, als er geen lampen branden, als ze over de witte lijn rijden.. Als ze menen dat ze een concurrent kunnen betrappen op een overtreding en ze daarmee een straf kunnen forceren, dan wordt het gezegd. En ja, ook Verstappen doet daar aan mee.
sportabgasanlage zegt
@lexb het verschil is alleen dat, behalve Lewis Hamilton, geen enkele coureur loopt te jammeren over respect. Dus dan is ’t niet vreemd dat hem dit gedrag kwalijk wordt genomen. Doe wat je zegt, of hou je mond.
harrie zegt
Mercedes: hier moet het gebeuren
Score: 2 punten
Auw
flyerbunch zegt
Zo zie je maar dat Max ook maar een mens van vlees en bloed is. Als het allemaal had meegezeten en RB geen fouten had gemaakt in VT, kwalificaties dan had hij niet in die positie gezeten. Met de snelheid die hij had had hij iedereen zoek gereden, maar helaas ging het bij de start al mis met de anti-stall, plaatsenverlies, sc momenten, Alonso/Noris waar hij niet voorbij kon en zich verremde. De frustratie zat er wel in en stratencircuits zijn toch meer Checo z’n ding. Singapore was er dus eentje om snel te vergeten voor Max. Achja, als het nu 2021 was was het een stuk dramatischer voor hem in het kampioenschap, maar wie weet vieren ze wel feest met Honda in Japan!
Richmond zegt
5 races nog te gaan, 5 matchballs. Dat verspelen is ook bijna een kunst opzich, maar alles kan. 1 verkeerde crash of nog meer Murphy’s law weekends. Maar ik denk dat het wel goedkomt met dat tweede kampioenshap. Maar nu de race weer voorbij is gaat alle internet aandacht naar de complottheorieën over de budgetcap.
Benny_Weisz zegt
Daarbij mag Lecler geen enkel puntje latten liggen….m.a.w. Max kan gerust al op vakantie (als ‘ie maar niet gaat skiën)
chrisvis zegt
Onvoorstelbaar toch weer dat race control de overtreding van Perez ivm de safety car na de race moeten onderzoeken terwijl ze (zelfs) bij Ferrari al wisten dat dit een penalty van 5 sec ging opleveren. Er werd precies bewust gewacht met straffen om te kijken wat de eventuele gevolgen zouden zijn… Begint meer en meer mensen te degouteren dat de consistentie in beslissingen volledig zoek is daar.
harrie zegt
Inderdaad, iedereen kon direct op de beelden zien dat Perez echt een veel te groot gat liet vallen. Met GPS erbij data moet je dat toch binnen een minuutje beslist hebben? Eerlijker voor iedereen.
Het is niet dat ze het na de SC nog druk hadden bij de wedstrijdleiding.
Richmond zegt
Ferrari zegt dat hij het 2x gedaan heeft en 2x de 5sec penalty had moeten krijgen. Er was ook een precedent al in 2020 met Giovianzzi die had ook 5sec gekregen. Het had allemaal niet zo lang hoeven te duren. Maar de FIA is gewoon erg voorzichtig na Abu Dhabi en alles wat zij doen ligt onder een vergrootglas van de geschreven en reactie media.
sportevo zegt
Zo onvoorstelbaar is dat niet want de wedstrijdleiding wil van Perez zijn kant van het verhaal horen en Perez heeft aangegeven dat hij soms moeite had om met de koude banden en gladde omstandigheden de safetycar bij te houden.
Het is jammer dat we het niet tijdens de race al weten maar aan de andere kant is het goed dat ze ook de kant van de rijder willen horen in dit soort gevallen.
Dat Ferrari al weet wat voor straf erop staat is omdat dit in het verleden vaker de strafmaat is geweest en die zijn natuurlijk overtuigd van de schuld van Perez totdat het hun eigen rijders betreft, dan hebben ze niets fout gedaan.
chrisvis zegt
De banden waren koud en hij kon de sc niet bijhouden???? Daarmee dat hij er op een gegeven moment naast gaat rijden en doet Perez teken dat de sc moet versnellen…de dag dat je de sc niet meer kan bijhouden met een F1 dan kan je miss best de eer aan jezelf houden denk ik dan
pivavar zegt
Zou Vettel nu Ötzi de ijsmummie aan de muur hebben hangen als idool?
mashell zegt
Seb, je haar danst!
Joost zegt
Mooie race die alles had, van ‘bijna in slaap vallen voor de pit’ tot op het puntje van je stoel zitten!
mashell zegt
Even lekker Strollen: Lance deed het gewoon beter dan Verstappen!
pomoek zegt
Kleine poll: volgens mij was dit de slechtste race van Verstappen sinds Turkije 2020? Of mis ik nog een race?
BeQuietAndDrive zegt
Er staat:
“Maar hij moet heel erg zijn best doen om in Japan te kunnen winnen. ”
Na Japan zijn er nog 4 races, de voorsprong is nu iets meer dan 100 punten. Als Max in Japan voor Leclerc en Perez finisht, is het WK al beslist. Zo lastig lijkt me dat niet ;)
tfsi zegt
Nou ik denk nog een weekje opschuiven, hij moet 8 punten voor leclerc eindigen, winnen en snelste race ronde zetten.
BeQuietAndDrive zegt
Ach ja, ik was even die sprintrace in Brazilië vergeten…
Richmond zegt
Dus Leclerc mag geen tweede worden en verstappen moet winnen en de Snelste ronde hebben.
sportevo zegt
Het is wel lastiger geworden dan ze misschien in eerste instantie voor ogen hadden gehad.