Leest hier de stand na de GP Saudi-Arabië 2024. Daarbij vielen ons 7 dingen ons op die we graag met je delen!
Het zit er alweer op! Maar twee uitvallers en één safetycar-situatie. We hadden er ietsje meer van verwacht bij de GP van Saudi-Arabië 2024. Normaal gesproken is Jeddah Corniche wel goed voor veel spektakel.
Voor de Nederlandse toeschouwer was het wel heerlijk genieten met een puike overwinning van Max, Max, Max, Super, Super, Max, Max.
Dingen die ons op vielen aan de GP van Saudi-Arabië 2024
Zoals je van Autoblog gewend bent, hebben we voor je alle rangen, standen en overzichten die er toe doen. Daarnaast vielen er ons enkele dingen op aan de race:
Debuut Bearman
Voor een reserve-coureur is het natuurlijk geen verrassing dat je een keertje in mag vallen. Zeker met 24 races dit seizoen zal het vast nog wel een keertje voorkomen. Maar dat je dan hier in Saudi-Arabië moet debuteren, dat is wel pittig. En al helemaal als het voor een team Ferrari is, want de hele wereld kijkt mee. Hij deed het meer dan verdienstelijk.
Hij haalde nét Q3 niet op 36 duizendsten. In het begin van de race koos hij enkele malen eieren voor zijn geld, maar Oliver Bearman maakte een paar mooie inhaalacties en reed een zeer puike race. Ja, met die Ferrari zou meer mogelijk moeten zijn, maar dit is een keurig debuut.
Jeddah is geweldig
Ja, de GP van Saudi-Arabië is een prestige-object voor het olierijke land. En daardoor kunnen we het bij voorbaat heel erg stom vinden. Ondanks de sportswashing, moeten we wel zeggen dat deze baan een waardevolle toevoeging is voor de kalender. Met name de kwalificatie op deze baan is een genot om te zien.
Verstappen laat zich niet van de wijs brengen
Hij start van pole en rijdt weg. Wint de race. Is het nog wel bijzonder? Jazeker! Met 56 P1’s op zak (en zijn 100e podium alweer! ) is het gewoon de derde beste coureur aller tijden als het gaat om overwinningen. Deze was wederom schitterend.
Zelfs als je de tijdstraf van Pérez (5 seconden voor de unsafe release) was het verschil tussen Max en zijn teammaat erg groot. En vergeet niet dat Pérez een specialist is op stratencircuits.
Red Bull laat zich ook niet van de wijs brengen
Red Bull ligt heel erg zwaar onder vuur. In de Britse pers wordt Horner behoorlijk hard aangepakt. En ja, Horner is Brits (en Red Bull resideert in het Britse Milton Keynes), maar de publiekslieveling (een Brit) rijdt voor een ander team uit Brackley.
De druk staat er vol op, want het is nogal schimmig wat daar allemaal gebeurt. Het knappe is, dat kun je niet zien aan de prestaties op de baan. Ook de pitstops verlopen vlekkeloos, op de unsafe release na van Pérez.
Geen lekker weekend voor Lance Stroll
Het zat allemaal niet mee voor Lance Stroll dit weekend. Zijn crash zag er vele malen erger uit dan dat het was. Hij raakte nét een beetje van de muur waardoor zijn linkerwiel meteen niet stuurde.
Het is alleen een crash die past bij een jonge hond. Stroll is inmiddels al sinds 2017 een Formule 1-coureur. Dan passen fouten als dit er niet meer bij.
Magnussen is Magnussen
K-Mag is een bijzonder fenomeen. De Deense coureur hoort absoluut in het F1-circus thuis, alhoewel het niet zo’n glitter & glamour-coureur is. Zijn stijl op de baan is soms Verstappen-esque en dan bedoelen we dat ‘ie lijkt op vader Jos.
Ook Magnussen probeert met man en macht het beste uit die zeepkist te halen. En ja, het overijverige verdedigen leverde hem ditmaal 10 seconden straf op, maar het zorgt er wel voor dat iedereen wel twee keer nadenkt voor dat ze Magnussen voorbij gaan.
Spanning ver te zoeken
Het surplus aan snelheid van Red Bull is interessant als je van Het Wilhelmus houdt. Het is echter voor de neutrale toeschouwer wel een beetje saai aan het worden zo.
Zeker omdat erachter ook niet heel erg veel gebeurde. Dat de spannendste momenten tussen P7, P8 en P9 ging, zegt een hoop.
Daniel Ricciardo nieuwe vorm van matig
Ja, kom op. Een beetje achteraan meehobbelen. Dat kon Nyck de Vries ook wel! Daniel Ricciardo ging niet lekker op deze baan. Wellicht dat er een technisch defect was. We hopen het voor hem, want de prestaties van afgelopen week waren ondermaats.
Toegegeven, Tsunoda was eveneens niet briljant, maar het gebrek aan snelheid en de gekke foutjes (vooral aan het einde van de race) waren schrijnend voor de Australiër.
Rijderskampioenschap
Leclerc doet goede zaken met zijn P3, al helemaal omdat zijn teamgenoot deze race niet meedeed. Bearman is meteen succesvoller dan een hoop andere rijders.
George Russell staat ruim voor Hamilton. Ondanks dat het nog niet loopt zoals verwacht voor Alonso, doet de Spanjaard het hier nog uitstekend met een welverdiende P7.
De stand na de GP Saudi-Arabië 2024 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 51 |
2 | Sergio Pérez | Red Bull | 36 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 28 |
4 | George Russell | Mercedes | 18 |
5 | Oscar Piastri | McLaren | 16 |
6 | Carlos Sainz | Ferrari | 15 |
7 | Fernando Alonso | Aston Martin | 12 |
8 | Lando Norris | McLaren | 12 |
9 | Lewis Hamilton | Mercedes | 8 |
10 | Oliver Bearman | Ferrari | 6 |
11 | Nico Hülkenberg | Haas | 1 |
12 | Lance Stroll | Aston Martin | 1 |
13 | Alexander Albon | Williams | 0 |
14 | Guanyu Zhou | Stake F1 | 0 |
15 | Kevin Magnussen | Haas | 0 |
16 | Daniel Ricciardo | VCARB | 0 |
17 | Esteban Ocon | Alpine | 0 |
18 | Yuki Tsunoda | VCARB | 0 |
19 | Logan Sargeant | Alpine | 0 |
20 | Valtteri Bottas | Stake | 0 |
21 | Pierre Gasly | Alpine | 0 |
Constructeurskampioenschap
Alpine deed zichzelf geen dienst met de uitvalbeurt van Gasly. Het Franse fabrieksteam is gewoon laatste. Aston Martin lijkt de plaats van Alpine overgenomen te hebben: ver vóór de achterhoede, maar ver bij de topteams vandaan.
Ferrari is duidelijk de nummer twee. Tussen McLaren en Mercedes is het ongekend spannend. Dat dan weer wel.
De stand na de GP Saudi-Arabië 2024 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull | 87 |
2 | Ferrari | 49 |
3 | Mercedes | 28 |
4 | McLaren | 26 |
5 | Aston Martin | 13 |
6 | Haas | 1 |
7 | Williams | 0 |
8 | Stake F1 | 0 |
9 | VCARB | 0 |
10 | Alpine | 0 |
Kwalificatieduel
Russell is nu twee keer sneller geweest dan Hamilton, dat zal George een goed gevoel geven. Ricciardo kan Tsunoda nog niet echt bijhouden. Bij Haas houden de coureurs elkaar in evenwicht. Uiteraard heeft Verstappen de maximale score.
Leuk voor Piastri dat hij nu sneller was dan Norris. Verder geen heel verrassende dingen, alhoewel Gasly er wel redelijk de Franse Pé in zal hebben dat Ocon nu twee keer beter kwalificeerde. Alonso was niet alleen sneller dan zijn teammaat, het verschil met Stroll was ook groot qua tijd.
De stand na de GP GP Saudi-Arabië 2024 in het kwalificatieduel is als volgt:
Coureur | Coureur | ||
Verstappen | 2 | Pérez | 0 |
Hamilton | 0 | Russell | 2 |
Leclerc | 1 | Sainz | 0 |
Leclerc | 1 | Bearman | 0 |
Norris | 1 | Piastri | 1 |
Alonso | 2 | Stroll | 0 |
Gasly | 0 | Ocon | 2 |
Albon | 2 | Sargeant | 0 |
Tsunoda | 2 | Ricciardo | 0 |
Bottas | 2 | Zhou | 0 |
Hülkenberg | 1 | Magnussen | 1 |
Snelste raceronde
Max Verstappen ging niet voor de snelste ronde ditmaal. Lewis Hamilton leek ervoor te gaan tijdens de achtervolging op Norris. Maar de laatste ronde was daar Charles met een tijd van 1:31.632. Hij pakt daarmee ook een extra WK-puntje.
De onderlinge stand na de GP Saudi-Arabië 2024 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Leclerc | Ferrari | 1 |
Driver of the Day
Met een enorme overmacht won Bearman de Driver of the Day-prijs. Het publiek stemde massaal op Oliver. En natuurlijk ook wel terecht. Hij stapt halverwege het weekend in de Ferrari, haalt op een haar na Q3 niet én pakt meteen wat punten.
De onderlinge stand na de GP Saudi-Arabië 2024 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Oliver Bearman | Ferrari | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de race goed voorspeld?
Nou, voor het eerst heeft Jaap gewoon de gehele top 3 goed voorspeld!! Proficiat! Dat komt omdat alle auto’s premium RWD hebben, waarschijnlijk. Wouter zat er ook dichtbij door beide Red Bulls vooraan te voorspellen, maar hij had het verzuim van Carlos Sainz niet zien aankomen.
Michael is normaal gesproken de redacteur die de meeste punten scoort, maar dit was niet zijn weekend. Krijg je van al die die Schnapps bij de après-ski.
De stand na de GP Saudi-Arabië 2024 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (VER, PER, LEC) | 25 |
Wouter (VER, PER, SAI) | 15 |
Michael (VER, SAI, PER) | 13 |
1 punt voor juiste coureur in de Top 3, 5 punten voor coureur op juiste positie.
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 2 maart | GP van Bahrein
- 9 maart | GP van Saudi-Arabië
Deze Grands Prix staan op de kalender:
- 24 maart | GP van Australië
- 7 april | GP van Japan
- 21 april | GP van China
- 5 mei | GP van Miami
- 19 mei | GP van Emilia-Romagna
- 26 mei | GP van Monaco
- 9 juni | GP van Canada
- 23 juni | GP van Spanje
- 30 juni | GP van Oostenrijk
- 7 juli | GP Groot-Brittannië
- 21 juli | GP van Hongarije
- 28 juli | GP van België
- 25 augustus | GP van Nederland
- 1 september | GP van Italië
- 15 september | GP van Azerbeidzjan
- 22 september | GP van Singapore
- 20 oktober | GP van Verenigde Staten
- 27 oktober | GP van Mexico
- 3 november | GP van Brazilië
- 24 november | GP van Las Vegas
- 1 december | GP van Qatar
- 8 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van Australië 2024 worden op 22 maart verreden om 02:30!
kniesoor zegt
@Jaapiyo, de Verstappen van Autoblog. Qua punten dan, hè 🙂
jaapiyo zegt
Op het circuit was het iets minder. Althans, de snelheid was er wel, maar het was meer Max op Monaco in zijn vroege jaren.
harrie zegt
Als je ziet hoe makkelijk zelfs Perez de P2-tjes pakt…
Als Max volgas gaat rijden zet ie waarschijnlijk het hele veld op een ronde.
anthwan zegt
Wat mij vooral opviel is dat er in de Mclaren totaal! geen snelheid zat op de rechte stukken. ‘7 dingen die opvielen’ 2x Redbull is dat opvallend? 😜
991TurboS zegt
Mij viel op dat de McLaren een andere kleur had bij het uitkomen van bocht 1 en 2.
Dutchdriftking zegt
Net een Ferrari inderdaad!
Flutterbear zegt
Morgen verloopt mijn F1TV abonnement, maar zie maar weinig motivatie om het te verlengen. De strijd om de tweede plaats is leuk, maar toch anders dan de eerste plaats.
pomoek zegt
Dat Piastri Hamilton niet voorbij kon vond ik ook opvallend. En dat Hamilton daarna Norris niet voorbij kwam ook.
Ricciardo was dramatisch. Even alu hoedje op: was het ontslaan van de Vries (ingehuurd door Marko) en het aannemen van Ricciardo (lieveling van Horner) wellicht ook onderdeel van RB-gate en een eerste indicatie dat er iets niet helemaal tof ging?
aadzor zegt
Ik had dat best kunnen geloven. Maar het was ook zo dat juist Marko zelf na een aantal races al ongelofelijk negatief was over de Vries.
pomoek zegt
Ah ja, dat is waar. Alu hoedje af.
harrie zegt
Volgens mij was het andersom, dat Marko halverwege de test van Ricciardo direct De Vries opgebeld had dat het klaar was.
Tonnie zegt
Magnussen’s verdedigende werk zorgde ervoor dat Haas een punt kon pakken. Echt super teamwerk en een gewaagde strategie die gewerkt heeft. Daarmee staan ze voorlopig gewoon 6e! En het behalen van punten lijkt niet vanzelfsprekend voor Haas en alle teams die erachter nog op 0 staan. RB, Ferrari, Merc, McLaren en Alonso zijn gewoon echt veel sneller. Dus p10 lijkt dan ook normaliter het maximale.
pomoek zegt
Ja, het was slim wat Haas met Magnussen deed, maar een beetje onsportief was het wel. Ik kan me voorstellen dat als Haas,cof een ander team, een dergelijke strategie blijft hanteren dat de FIA gaat ingrijpen.
gregorius zegt
Ik vind het juist mooi, want ze snappen de regels. F1 is in de historie wel vaker ‘niet heel sportief’. Gebruik of rek de regels.
Dus je kan die 5 of 10 seconden pakken en ervoor blijven rijden: heerlijk gedaan. Overigens zat Tsunoda dus op punten-koers en door Magnussen naar achter Ocon geduwd en toen was het op.
991TurboS zegt
Als Stroll niet crasht lijken er weinig tot geen punten te scoren te zijn voor de rijders van de 5 mindere teams. Het gat in de race is enorm. Het is echt hopen voor ze dat van de top 10 er iedere race enkele uitvallers zijn. Gezien de betrouwbaarheid van de afgelopen jaren gaat dat niet vaak gebeuren. Vorig jaar was Alpine nog vaak in de punten maar die hebben een stap terug gedaan.
Robert zegt
De volgende records die er dit seizoen aan gaan, of verbeterd worden:
– hoogste aantal overwinningen van een coureur in één seizoen
– langste reeks van aaneengesloten overwinningen van één coureur
– hoogste winpercentage ooit, van een coureur in één seizoen
– hoogste puntenreeks van een coureur in één seizoen
– meeste 1-2 overwinningen voor een renstal in één seizoen
– hoogste aantal overwinningen van een renstal in één seizoen
alloallo zegt
Mijn indruk is dat de Verstappen clan een nieuwe deal willen! (Meer geld)
Dit kan RB zijn, maar MB is ook een optie. De rest is slechts afleiding.
gregorius zegt
Opvallend nummer 1: een 18 jarige F1 jongen: prima talent, maar goed, talent; kan op een moeilijk circuit met 1 training gelijk een kwalificatie rijden op 2-3 tienden van de pace en daarna 300km race rijden. 2 starts uit de problemen gebleven. Geen crashes, geen spins, 2x prima DRS gebruikt, goed tempo gehouden.
F1 hoort niet zo makkelijk te zijn dat een talent in kan stappen en ZO mee kan doen. Dat hoort toch niet?
micrak11 zegt
ik weet dat Williams niet snel is maar om dat te vergelijken met Alpine.. (Logan in een Alpine)