We hebben ‘m voor je! De stand na de GP Rusland 2021 en alle dingen die ons opvielen aan het raceweekend.
Meestal is de race in een oud-Communistisch gebied niet heel erg leuk. In de voormalige Sovjet-Unie is Mercedes altijd dominant geweest. Maar afgelopen weekend waren er kleine barstjes te zien.
Dat wil niet zeggen dat Hamilton uiteindelijk niet wint met overmacht. De Britse stercoureur reed koel, berekenend en was uiteindelijk 52 seconden sneller dan de nummer 2. Dan ben je een hele grote, zeker omdat het er niet naar uitzag dat Hamilton zo goed zou scoren. Dit zijn 8 dingen die ons opvielen aan de GP Rusland 2021:
Eindelijk een leuke kwalificatie!
De kwalificatie op Sochi Autodrom is meestal niets aan. Net als de race. De Mercedessen zijn altijd dominant hier. Maar dit weekend kwamen er een paar buitjes die zorgden voor de nodige spanning. Is het misschien een idee om gewoon vaker op wisselende momenten sprinklers te activeren? Of bakken water op de baan te droppen? Want het maakt de sport er ineens veel leuker op als de verschillen tussen de auto’s kleiner zijn.
Norris is een held, Mclaren uitstekend
We nemen onze hoed af voor het team van McLaren! In de Honda-periode waren ze hekkensluiters en met de Renaults achterin waren het middenmoters. Maar nu kunnen ze meer dan geregeld meedoen om podium posities. Het is niet alleen dat de auto beter is. Ricciardo is nu beter in vorm, Norris is een absoluut toptalent en onder regie van Seidl heerst er een ontspannen rust. In vergelijking met de dwangbuizen van professionele stijve hark Ron Dennis is het een verademing dat McLaren nu een clubje is van toffe gasten.
Inhalen
In een sport waarin geracet wordt, moet je kunnen. inhalen. Sochi Autodrom staat erom bekend dat je uitstekend kunt inhalen. Maar dat dachten we ook van Imola. Met de auto’s van dit seizoen blijkt het toch uiterst lastig om een auto in te halen. Tussen de verschillende auto’s (en vooral banden) is er verschil, maar je wilt iets meer close racing zien. Tenzij je Fernando Alonso heet, dan maakt het niets uit.
Alonso
Want over Fernando Alonso gesproken. Man, wat gaat de Spanjaard goed. Hij moest eventjes ‘erin’ komen. Niet alleen heeft het team van Alpine stappen gemaakt, Alonso toont aan dat hij een coureur is van de absolute buitencategorie. Nog altijd, ook al zou hij biologisch gezien kinderen met stemrecht kunnen hebben. Qua punten komt het er niet altijd uit, maar hij is telkens vaker vooraan het veld te vinden en kan mooie dingen laten zien.
Ferrari weer vooraan
Wat voor McLaren geldt, geldt in minder mate van Ferrari. Dat team was al geregeld vooraan te vinden. De laatste tijd lijkt men ook hier dichter bij de top te komen en zijn ze consequent in de top 10 te vinden. Ook als de auto iets minder meewerkt. Ferrari beschikt misschien wel over het beste rijdersduo van het veld.
Hamilton briljant, Mercedes dominant
Bij Red Bull is het verschil heel erg groot tussen de eerste en tweede rijder, maar bij Mercedes ook. Ondanks een ongelukkige start-periode, wist Hamilton zich vrij eenvoudig naar voren te werken. Bottas heeft dezelfde superieure auto, maar bleef steken achter (veel) langzamere deelnemers buiten de punten. Wel is duidelijk dat de Mercedes ‘in schone lucht’ een belachelijk snelle auto is waar tot nu toe geen kruid tegen opgewassen is.
Verstappen beperkt schade enorm goed
Max Verstappen had een goede eerste sessie, maar een matige tweede. De banden werkten niet mee en hij zat klem achter langzamere coureurs. En toch, als de omstandigheden ineens veranderen staat hij er altijd om te profiteren van wisselende omstandigheden. Jos Verstappen kon dat doen in langzamere auto’s om zo de top 6 te halen, Max staat pardoes op P2. Terwijl hij als laatste startte.
F1 auto’s kunnen niet tegen water
Het is wel ironisch. Auto’s zijn het grote kwaad waardoor we extreme weersomstandigheden hebben. Dankzij die extreme weersomstandigheden kunnen de F1-auto’s niet rijden in het circus. Een circus dat voornamelijk gefinancierd wordt door autofabrikanten die meer auto’s aan de man willen brengen. Dat de auto’s dus niet tegen het water kunnen (dat ze min of meer zelf gecreeerd hebben), is dan vrij ironisch. Het cancelen van de tweede sessie is dan vrij logisch in verband met veiligheid. Maar zoals Jean Todt al zei, de auto’s zullen wellicht aangepast moeten worden om te zorgen dat ze ook in de regen kunnen rijden.
Rijderskampioenschap
Het belangrijkste is dat Lewis Hamilton wéér de koppositie pakt. Alweer. Waarschijnlijk kunnen ze er bij Red Bull goed mee leven. Sterker nog, Hamilton leek verrast te zijn dat Verstappen tóch weer P2 had gepakt. Verder zien we dat Leclerc en Sainz (weer) stuivertje wisselen. Verder zijn er geen veranderingen, ondanks dat Räikkönen relatief gezien veel puntjes bij elkaar sprokkelde.
De stand na de GP Rusland 2021 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten | Verschil |
1 | Hamilton | Mercedes | 246,5 | +1 |
2 | Verstappen | Red Bull | 244,5 | -1 |
3 | Bottas | Mercedes | 151 | 0 |
4 | Norris | McLaren | 139 | 0 |
5 | Pérez | Red Bull | 120 | 0 |
6 | Sainz | Ferrari | 112,5 | +1 |
7 | Leclerc | Ferrari | 104 | -1 |
8 | Ricciardo | McLaren | 95 | 0 |
9 | Gasly | AlphaTauri | 66 | 0 |
10 | Alonso | Alpine | 58 | 0 |
11 | Ocon | Alpine | 50 | 0 |
12 | Vettel | Aston Martin | 35 | 0 |
13 | Stroll | Aston Martin | 24 | 0 |
14 | Tsunoda | AlphaTauri | 18 | 0 |
15 | Russell | Williams | 16 | 0 |
16 | Latifi | Williams | 7 | 0 |
17 | Räikkonen | Alfa Romeo | 6 | 0 |
18 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 1 | 0 |
19 | Schumacher | Haas | 0 | 0 |
20 | Kubica | Alfa Romeo | 0 | 0 |
21 | Mazepin | Haas | 0 | 0 |
Constructeurskampioenschap
Er zijn geen plaatsveranderingen. Wel kunnen we zien dat Mercedes en Red Bull bovenaan nog in een redelijk spannende strijd zijn verwikkeld. Afgelopen race deed Pérez het uitstekend, maar uiteindelijk werd hij ‘slechts’ negende, terwijl Bottas nooit zicht had op punten. Balen. Tussen McLaren en Ferrari is het zeer spannend, terwijl Alpine een beetje afstand neemt van AlphaTauri. Williams en Alfa Romeo pakten beide punten. Haas blijft op nul staan.
De stand na de GP Rusland 2021 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten | Verschil |
1 | Mercedes | 397,5 | 0 |
2 | Red Bull Racing Honda | 364,5 | 0 |
3 | McLaren Mercedes | 234 | 0 |
4 | Ferrari | 216,5 | 0 |
5 | Alpine Renault | 103 | 0 |
6 | AlphaTauri Honda | 84 | 0 |
7 | Aston Martin Mercedes | 59 | 0 |
8 | Williams Mercedes | 23 | 0 |
9 | Alfa Romeo Racing Ferrari | 7 | 0 |
10 | Haas Ferrari | 0 | 0 |
Kwalificatieduel
Eindelijk, Perez kan er eentje op zijn naam schrijven. Net als op Imola wist de Mexicaan zich voor de Nederlander te kwalificeren. Alonso loopt ietsje verder uit op Ocon, terwijl Sainz eindelijk weer eens sneller is dan Leclerc. Ook tussen Stroll en Vettel is het redelijk gelijk. Tsunoda was op een haar na sneller dan zijn teamgenoot, maar tot nu toe is Gasly de coureur die elke race zijn teamgenoot te snel af is in de kwalificatie.
De onderlinge stand na de GP Rusland 2021 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur | |
Mercedes | Hamilton (11) | Bottas (4) | |
Red Bull | Verstappen (13) | Pérez (2) | |
McLaren | Norris (10) | Ricciardo (5) | |
Aston Martin | Vettel (8) | Stroll (7) | |
Alpine | Alonso (9) | Ocon (6) | |
Ferrari | Leclerc (11) | Sainz (4) | |
AlphaTauri | Gasly (15) | Tsunoda (0) | |
Alfa Romeo | Giovinazzi (9) | Räikkönen (3) | |
Alfa Romeo | Giovinazzi (2) | Kubica (0) | |
Haas | Schumacher (12) | Mazepin (3) | |
Williams | Russell (14) | Latifi (1) |
Snelste raceronde
Uiteraard was dat Lewis Hamilt, ehh, nee. Wacht even. Lando Norris! Nog voordat het ging regenen had hij de snelste raceronde genoteerd. Normaal gesproken zou die aan het eind van de race nog wel aan diggelen worden gereden, maar racen in de regen duurt aanzienlijk langer. Mede hierdoor kon Hamilton niet écht profiteren van de zijn overwinning in combinatie met de gridstraf van Verstappen.
De onderlinge stand na de GP Rusland 2021 qua snelste raceronde is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 4 |
Hamilton | Mercedes | 3 |
Bottas | Mercedes | 2 |
Pérez | Red Bull | 1 |
Gasly | AlphaTauri | 1 |
Mazepin | Haas | 1 |
Ricciardo | McLaren | 1 |
Norris | McLaren | 1 |
Driver of the Day:
Er zijn diverse coureurs die aanspraak konden maken op de Driver of the Day troffee. Normaal gesproken krijgt de gene ‘m die van P20 naar P2 rijdt. Maar laten we eerlijk zijn, Norris heeft verreweg de meeste indruk gemaakt. Hij wist de race voor lange tijd te leiden en controleren. Hij moest een keuze maken en heeft dat met verve en vastberadenheid gedaan. Uiteindelijk domme pech, maar je kunt soms beter een keuze maken dan twijfelen.
De onderlinge stand na de GP Rusland 2021 in het Driver of the Day klassement is als volgt:
Coureur | Team | Aantal Nominaties |
Norris | McLaren | 3 |
Pérez | Red Bull | 3 |
Vettel | Aston Martin | 2 |
Leclerc | Ferrari | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Ricciardo | Red Bull | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de GP van Rusland 2021 goed voorspeld?
Wouter wist meteen dat Norris hoog zou eindigen, maar voorzag de regen niet. Jaap had Pérez op P3, waar het ook naar uitzag. Dat werd helaas P9. Wel had Jaap de winnaar goed gegokt. Ondanks dat de hele race het er niet naar uitzag, gebeurde precies wat hoofdredacteur Michael voorspelde. Alsof hij het wist wat er ging gebeuren…
Onderlinge stand na de GP Italië 2021 in de AB-redactiepoule:
Redacteur | Punten |
Michael | 85,5 |
Wouter | 44 |
Jaap | 42 |
Deze Grand Prix’ zijn al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
- 18 april | GP van Emilia Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
- 9 mei | GP van Spanje
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 20 juni | GP van Frankrijk
- 27 juni | GP van Stiermarken
- 2 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | ‘GP’ van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 10 oktober | GP van Turkije
- 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 5 november | GP van Mexico
- 12 november | GP van Brazilië
- 21 november | nader te bepalen (GP Australië gaat níet door)
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters voor de GP van Turkije worden verreden op 8 oktober om 10:30.
Johanneke zegt
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat Hamilton met deze motor het seizoen uit gaat rijden, terwijl Bottas al 2 maal extra onderdelen heeft moeten pakken.
Daarover gesproken, ik kan nergens vinden waarom Bottas vorige wedstrijd in Monza alles vervangen heeft en vanuit de pitstraat moest starten, en deze race weer 1 onderdeel moest vervangen voor 10 plaatsen straf. Wat was er mis met het pas vervangen onderdeel?
En, waarom Bottas uit de pit, maar Verstappen op plek 20. Had Bottas nog meer vervangen ofzo dan Verstappen? Wanneer word je van plek 20 naar de pit gedegradeerd?
harrie zegt
Bottas zijn MBUX scheen kapot te zijn, daarom weer vervangen en de gridstraf naar P17
MBUX staat voor Max Blokkeer Unit (versie Bottas 10.0)
fastforward zegt
@harrie: de nieuwe unit werkte ook niet…
harrie zegt
Geen nood, versie 11.0 schijnt geweldig te zijn.
Richmond zegt
@Johanneke: dit weekend reed hij met een oude motor, omdat de nieuwe van Monza niet goed werkte. Ze vertrouwden het niet om met die oude motor te gaan racen.
bernoulli zegt
Monza was anders vanwege de sprintrace (Die Bottas won). Misschien dat daar ergens een regeltje over staat.
veloce zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
thearchitect zegt
Idd, volgens mij zelfs één Cd laatste ronden, toen hij full wets eronder had
bernoulli zegt
“Auto’s zijn het grote kwaad waardoor we extreme weersomstandigheden hebben.”
Zo. Om in autotermen te blijven: lekker kort door de bocht.
sportabgasanlage zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pomoek zegt
Hamilton wint, voor het eerst weer, sinds Silverstone. Dat is ook al weer ruimt 2 maanden geleden. De races na de GP in Oostenrijk zijn allemaal leuk geweest of in ieder geval bijzonder (België).
RB kent inmiddels hetzelfde euvel als MB. In vrije lucht gaat het allemaal prima, maar zodra de auto in het verkeer zit schiet het niet echt op. Zowel Hamilton en Verstappen hadden moeite om Ricciardo voorbij te rijden. Verstappen werd ook tijdens de race bijgehaald door Leclerc, maar toen Verstappen in vrije lucht reed, werd het verschil weer snel groter.
Hoe dan ook hebben zowel Verstappen als Hamilton gisteren gewonnen door tactische keuzes, een dosis mazzel maar zeker ook talent.
Verstappen lag 45,5 seconde achter Norris in ronde 47, en dat verschil liep op tot 80 seconden in ronde 49 (Verstappen maakte een pitstop in ronde 48). In rond 51 lag Verstappen nog 55 seconden achter op Norris, en kwam met 53 seconden achterstand op Hamilton en met een voorsprong van 34 seconden op Norris over de streep.
Voor Verstappen reden Sainz, Ricciardo, Perez en Alonso, Hamilton en Norris. Ricciardo en Sainz wisselde naar de intermediate in dezelfde ronde als Verstappen. Hamilton een ronde later en Perez, Alonso en Norris in 50 en 51. Verstappen heeft dus in de laatste 4 ronden op de baan Ricciardo, Sainz en Perez ingehaald die ook op inters reden (en Vettel, Leclerc en Alonso maar die reden op slicks).
louisvdd76 zegt
@pomoek: jammer dat de regie dit allemaal gemist heeft… het was ook zo’n chaos. Hoop dat je nog ergens die laatste ronde kunt terug zien met F1 tv
harrie zegt
Ja jammer dat we dat gemist hebben (regie was sowieso niet echt scherp gisteren) maar dat moeten nog een paar mooie ronden geweest zijn.
Iemand ergens een linkje met onboard beelden van Max?
harrie zegt
Gevonden! https://www.formula1.com/en/latest/video.exclusive-onboard-for-max-verstappens-dramatic-final-laps-of-2021-russian-gp.1712053013011421588.html
pomoek zegt
@harrie: Ik sta gecorrigeerd! Bedankt voor het filmpje, ik zie nu dat Ricciardo en Sainz na Verstappen de Pits inreden, blijkbaar heeft hij die nog voor de pitsstop weten in te halen, hij lag voor de pitstop 6e, en Ricciardo en Sainz 8e en 7e.
chrisvis zegt
@pomoek: je kan wel veel goochelen met sec maar u vergeet er wel bij te zeggen dat Max op een gegeven moment bijna aan Lewis zijn achtervleugel hing en op het einde vd rit toch nog 50sec aan zijn broek gesmeerd kreeg en dit op een halve race. Max heeft een gelukje gehad met de regen of hij had mooi op de 7de plaats blijven liggen(hij geraakte zelfs Alonso niet voorbij)
pomoek zegt
@chrisvis: Ja klopt als een bus. Ik heb heel veel niet vermeld. Maar ik schreef wel degelijk dat Verstappen met een achterstand van 53 seconden achter Hamilton is geëindigd. Dus.
Richmond zegt
@chrisvis: zonder regen was Hamilton ook geen eerste geworden.
chrisvis zegt
@benja01: was anders van 12 sec terug gekomen tot vlak achter Norris, heeft zelfs 1 inhaalpoging gedaan ook en had nog ruim tijd om Lando in te halen. Max daarentegen mag zijn 2 pollekes kussen want was al door Alonso voorbijgereden en zelfs Leclerc kwam terug van 6 sec achter Max tot een dikke sec. Zonder regen had ik Charles met zijn nieuwe motor wel voorbij Max zien gaan. Iedereen lijkt te vergeten dat Charles naast Max vertrokken is (dus volledig achteraan) en tot de regen echt wel in zijn buurt bleef’…
dirtylicious zegt
Hij heeft dus niemand ingehaald die op inters reden , allemaal slicks !!!
dus hij heeft harige ballenzak geluk gehad en hoedje af aan de strategist van red bull om hem snel binnen te roepen!
realhustler zegt
Zowel Max als Lewis zijn echte kampioenen: je moet er zijn. Het is geen geluk of mazzel, het is er zijn en de juiste keuzes maken op het juiste moment. Ik vind wel ernstig dat je gewoon niet fatsoenlijk kan inhalen ook al ben je fors sneller. Dat doet gewoon afbreuk aan het concept ‘racen’.
pomoek zegt
@dirtylicious: hij heeft op slicks andere slick rijders ingehaald. Dat was gezien de regen toch eigenlijk wel iets balleriger dan met inters….