Hij is er weer: de stand na de GP Qatar 2023, plus enkele dingen die ons opvielen aan het afgelopen weekend.
De GP van Qatar 2023 zit erop! Wederom kon Verstappen niet op een ‘normale’ manier wereldkampioen worden. Ditmaal deed hij het namelijk – voor het eerst in de historie – in een sprintrace. Waarom zou je eigenlijk ook wachten?
Wederom mochten we luisteren naar het Wilhelmus. Waarschijnlijk moet er eventjes wat tijd overheen gaan voord we ons realiseren hoe bijzonder dit eigenlijk is, want een Nederlander rijdt eventjes het hele veld compleet zoek, race na race. En nee, het ligt niet alleen die RB19. Daar haalt Pérez namelijk een schamel puntje mee.
Dingen die ons opvielen
Voor nu hebben we de stand na de GP van Qatar voor je. Alle rangen, standen en overzichten die ertoe doen bij de waterkoeler op kantoor. Voordat we die met je door nemen, zijn er enkele dingen die ons opvielen aan de race.
Verstappen briljant
We komen superlatieven te kort om onze nationale held te eren. Een drievoudig wereldkampioen: daar zijn er niet zoveel van. En dat op zijn 26e. Toegegeven, dat deed Sebastian Vettel destijds ook (en plakte er nog een titel aan vast). Het is wel interessant om te zien dat het niet altijd lukt. Niet alleen tijdens de GP van Singapore, maar ook in de kwalificatie van de sprintrace. Het geeft maar eens aan hoe alles moet samenkomen om een dergelijk resultaat te boeken.
Piastri beter en beter
Die sprintrace van Piastri was pure klasse. De jonge Australiër hield het hoofd koel, ook nadat hij de leiding uit handen moest geven aan Russell. Knapper was het nog dat hij Verstappen keurig van zich af kon houden in de sprintrace. McLaren Racing-teambaas Stella zei dat het kwam omdat Max aan het kampioenschap dacht, maar als Verstappen in de buurt kon komen, zou hij er gewoon voorbij proberen te gaan. Van de laatste 7 races was Piastri 5 keer sneller in de kwalificaties dan teammaat Norris. Het is niet puur geluk dat die McLaren ineens heel erg snel is, Piastri pakt het heel erg snel op en haalt nu al het maximale eruit.
Bandenverschil
Nou, Mario Isola (de F1-baas van Pirelli): dit is wat we willen zien! Het is soms een beetje onduidelijk welke banden goed zijn en wanneer ze slijten. Maar dit was briljant! Die rode banden waren enorm veel beter bij de start, maar zakten vrij snel in. Eindelijk! We moeten er wel eerlijk bij aantekenen dat de vele safetycars in de sprintrace het beeld vertekenen, anders waren alle coureurs op medium-banden uiteindelijk voor de coureurs gefinisht die op de zachte banden vertrokken. Een van de redenen is het vieze en stroeve asfalt van Losail International Circuit.
Maximaal 18 ronden op een setje Pirelli’s
Dat gezegd hebbende: wat een gedoe met een maximaal aantal ronden op 1 band. Op de rode band was dat namelijk nauwelijks mogelijk en waarom zou je de witte proberen? Uiteraard wil Pirelli de veiligheid garanderen en dit is een noodgreep, maar voor de race was het vooral heel erg verwarrend. Daarbij vervalt er een stukje inbreng van de coureur, sommigen kunnen heel lang hun bandenslijtage managen. Daar had je nu mooi dus niets aan. Nu moeten we aantekenen dat @wouter tijdens de rijtest zelden 18 rondjes red op een setje verse Pirelli’s.
Lewis Hamilton maakt een foutje
Natuurlijk, er was ruimte buitenom en Hamilton had veel meer grip. Dus dat hij het probeert, is niet vreemd. Echter, Lewis liet gewoon iets te weinig ruimte en elimineerde zichzelf en zette Russell daardoor op een flinke achterstand. Het is een zeldzame brainfart van Hamilton, want dit is de eerste race in 2023 dat hij niet in de punten finisht. Het was niet ineens een titanenstrijd, want George had geen idee dat Lewis voorbij zou komen. Overigens gaf Hamilton na de race ruimschoots toe dat het zijn eigen fout was. Zo is hij ook dan wel weer.
Perez en Stroll ondermaats
Eigenlijk hadden we Sargeant er ook bijgezet, maar die was dit weekend niet helemaal 100% kiplekker. Lance Stroll is hopeloos uit vorm en het is duidelijk dat het aan hem vreet. Alonso presteert uitstekend in de Aston Martin, Stroll is telkens 5-10 plaatsen lager.
In het geval van Pérez moeten we kritischer zijn. Dit kan absoluut niet. Het kan niet zo zijn dat Verstappen de overwinningen aan elkaar rijgt en Pérez zoveel fouten maakt. Natuurlijk, dat hij moest starten in de pits was niet zijn schuld, maar de rest van de race wel. Vergeet niet dat Sainz en Hamilton al uitgeschakeld waren: de schade had dus nog veel groter kunnen zijn.
Rijderskampioenschap
Deze konden we zaterdag al verklappen: Verstappen is kampioen. Maar ja, dat was eigenlijk geen moment echt spannend. Maar waar is dat wel het geval? Nou, tussen de nummers 2 en 8 is er nog behoorlijk wat mogelijk. Sterker nog, de nummer 9 – Piastri – maakt op dit moment reuzensprongen.
De stand na de GP Qatar 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 433 |
2 | Sergio Pérez | Red Bull | 224 |
3 | Lewis Hamilton | Mercedes | 194 |
4 | Fernando Alonso | Aston Martin | 183 |
5 | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 153 |
6 | Charles Leclerc | Ferrari | 145 |
7 | Lando Norris | McLaren | 136 |
8 | George Russell | Mercedes | 132 |
9 | Oscar Piastri | McLaren | 84 |
10 | Lance Stroll | Aston Martin | 47 |
11 | Pierre Gasly | Alpine | 46 |
12 | Esteban Ocon | Alpine | 44 |
13 | Alexander Albon | Williams | 23 |
14 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 10 |
15 | Nico Hülkenberg | Haas | 9 |
16 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo | 6 |
17 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 3 |
18 | Kevin Magnussen | Haas | 3 |
19 | Liam Lawson | AlphaTauri | 2 |
20 | Logan Sargeant | Williams | 0 |
21 | Nyck de Vries | AlphaTauri | 0 |
22 | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | 0 |
Constructeurskampioenschap
Red Bull was kampioen en blijft kampioen, uiteraard. Maar het is tussen Mercedes GP en de Scuderia Ferrari erg spannend. Ook loopt McLaren hard in op Aston Martin Racing. Met een Ferrari en Mercedes eruit, kon McLaren goede zaken doen. Dat deden ze dan ook door P2 en P3 te pakken. Dit gaat nog een leuke strijd worden aan het einde van het jaar.
De stand na de GP Qatar 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull Honda RBPT | 657 |
2 | Mercedes | 326 |
3 | Ferrari | 298 |
4 | Aston Martin | 230 |
5 | McLaren | 219 |
6 | Alpine | 90 |
7 | Williams | 23 |
8 | Alfa Romeo | 16 |
9 | Haas | 12 |
10 | AlphaTauri | 5 |
Kwalificatieduel
Ondanks dat we allemaal onder de indruk zijn van Liam Lawson, is het Yuki Tsunoda die nog altijd 4-1 voor staat in het kwalificatieduel. Gezien het feit dat dit 17e GP van het jaar is, is het onmogelijk dat het gelijk staat, tussen de coureurs. Dus Russell, Leclerc en Gasly staan nu weer nipt voor op hun teammaat. Verstappen en Alonso maken gehakt van hun teamgenoot, zeker omdat ze er ook vér voor staan qua tijd en posities. Albon owneert Sargeant nog steeds. Niets ten nadele van Albon, maar Logan is echt matig de laatste tijd.
De stand na de GP Qatar 2023 in het kwalificatieduel is als volgt:
Coureur | Coureur | ||
Verstappen | 15 | Pérez | 2 |
Alonso | 14 | Stroll | 3 |
Russell | 9 | Hamilton | 8 |
Leclerc | 9 | Sainz jr. | 8 |
Norris | 12 | Piastri | 5 |
Ocon | 8 | Gasly | 9 |
Hülkenberg | 12 | Magnussen | 5 |
Guanyu | 5 | Bottas | 12 |
Tsunoda | 8 | De Vries | 2 |
Tsunoda | 1 | Ricciardo | 1 |
Tsunoda | 4 | Lawson | 1 |
Albon | 17 | Sargeant | 0 |
Snelste raceronde
Er staat geen maat op Verstappen en Red Bull tegenwoordig. Hij zette in de op één na laatste ronde eventjes een 1:24.319, een ronderecord. Was dat nodig? Neuh, zeker niet. Behoorde het tot de mogelijkheden? Jazeker! Dus reed Verstappen even een toptijd. Ongelooflijk. Te
De onderlinge stand na de GP Qatar 2023 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 6 |
Hamilton | Mercedes | 3 |
Pérez | Red Bull | 2 |
Russell | Mercedes | 1 |
Zhou | Alfa Romeo | 1 |
Alonso | Aston Martin | 1 |
Driver of the Day
Dat kan niemand anders zijn dan Oscar Piastri. Het Australische ijskonijn was op zaterdag en zondag onvoorstelbaar goed. Het is pas zijn eerste seizoen, maar het lijkt hem heel erg goed af te gaan. Met 27% van de stemmen won hij de Driver of the Day-trofee. Volkomen terecht.
De onderlinge stand na de GP Qatar 2023 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Sergio Pérez | Red Bull | 3 |
Max Verstappen | Red Bull | 3 |
Oscar Piastri | McLaren | 2 |
Lando Norris | McLaren | 2 |
Fernando Alonso | Aston Martin | 2 |
Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 2 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Esteban Ocon | Alpine | 1 |
Alex Albon | Williams | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de race goed voorspeld?
Niet helemaal. Dat Verstappen op het podium zou belanden, leek een formaliteit. Maar geen van de heren dacht dat McLaren het zó goed zou doen.
De stand na de GP Qatar 2023 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (LEC, HAM, VER) | 90 |
Michael (PER, VER, LEC) | 86 |
Wouter (VER, LEC, SAI) | 78 |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 5 maart | GP van Bahrein
- 19 maart | GP van Saudi-Arabië
- 2 april | GP van Australië
- 30 april | GP van Azerbeidzjan
- 7 mei | GP van Miami
- 28 mei | GP van Monaco
- 4 juni | GP van Spanje
- 18 juni | GP van Canada
- 2 juli | GP van Oostenrijk
- 9 juli | GP van Engeland
- 23 juli | GP van Hongarije
- 30 juli | GP van België
- 27 augustus | GP van Nederland
- 3 september | GP van Italië
- 17 september | GP van Singapore
- 24 september | GP van Japan
- 8 oktober | GP van Qatar
Deze Grands Prix staan nog op de kalender:
- 22 oktober | GP van Verenigde Staten
- 29 oktober | GP van Mexico
- 5 november | GP van Brazilië
- 19 november | GP van Las Vegas
- 26 november | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van de Vereigde Staten worden verreden op 20 oktober om 18:00 uur.
Johanneke zegt
Stroll en Perez zijn echt aan het spartelen. Die moeten kappen. Het enige wat ze doen is zichzelf voor aap zetten. Als je teamgenoot zoveel meer uit dezelfde auto haalt moet je je conclusies trekken. Perez zal nu wel 2e worden dit jaar, maar stel mclaren was vanaf race 1 zo goed. Dan had ie geen 2e gestaan. Volgend jaar kan dit gezeik je 1 titel kosten.
Piastri is goed zeg, poh. Rijdt rond alsof ie al jaren f1 ervaring heeft!
mark997gt3 zegt
Idd, als het volgend jaar een stuk dichter bij elkaar zit dan kan Perez je de kop kosten. Maar wat is het alternatief? Denk dat Ric het wel beter zou doen. Maar die wordt ook niet zo maar elke race tweede in deze RB.
Richmond zegt
Als Aston Martin en Mercedes een stuk consister waren geweest, was Perez denk ik zomaar 6e of 7e geweest
Robert zegt
Ik heb helaas de race zelf niet kunnen zien; ik moest het doen met live updates.
Het feit dat Verstappen ook genoeg punten pakt om ook de titel voor constructeurs in z’n eentje binnen te halen moet misschien wel de grootste vernedering van Pérez zijn.
quincy zegt
Ik vond die onzin met die banden echt belachelijk. Haalde toch een deel van de spanning weg. Binnenkort kom Pirelli ook met een maximale gebruiksduur van de straat banden. Na 500km MOET je die dan ook wisselen.
Verder was het wel een vermakelijke race. Gebeurde redelijk wat op de baan.
Top resultaat van McLaren. En ik vind het ook wel knap van Russel dat hij tot 4e terug komt. Ferrari is volgens mij niet eens in beeld geweest. Alhoewel alleen Leclerc, zou je toch meer van hen verwachten.
Flutterbear zegt
Voor de openbare weg zijn al eisen aan de banden. Dat er in de F1 teveel risico genomen wordt vind ik eigenlijk wel opvallend. Volgens mij hebben de coureurs snel genoeg door wanneer de banden op zijn en daarmee meerdere posities verliezen.
pomoek zegt
Piastri was het hele weekend beter dan zijn teamgenoot Norris, in iedere kwalificatie en race was hij de betere. Het zou zomaar kunnen dat hij en niet Norris als eerste een GP gaat winnen.
De FIA heeft nu het recept in handen om Red Bull een beetje te kunnen inbinden. Verplicht een minimaal aantal bandenstops.
Thieuke zegt
Aan de ene kant vond ik het ook wel leuk dat er verplichte stops waren ingesteld, ook al was dat uit nood geboren.
Lijkt mij best leuk om naast normale races en de sprintraces ook af en toe dit concept toe te passen bij bepaalde races. Niet altijd, maar gewoon af en toe, voor de afwisseling. Maar goed, voor Verstappen maakte het eigenlijk allemaal niet uit.
toniominestrone zegt
Zonder teamorder zou Norris gewoon 2e zijn geworden, was een stuk sneller dan Piastri.
brammetjedeb zegt
Precies, had instructies niet aan te vallen. Alles in belang van het team. Doen ze netjes, goed gereden van piastri maar om te zeggen dat hij veel beter was dan norris gaat me te ver.
gekketurbo zegt
Niet helemaal waar. Hij was 1 ronde 2-3 tiende sneller en de volgende rond was Piastri sneller. Op zich denk ik dat over 1 ronde ze allebei redelijk dicht op elkaar zitten. Op race pace denk ik dat Norris iets meer de overhand heeft, Piastri gaf de vorige race ook aan dat zijn race craft nog niet op gewenste niveau is. Wat op zich niet gek is voor een rookie…
pomoek zegt
De snelheid van Russel was indrukwekkend, hij had de race misschien zomaar kunnen winnen denk ik als hij niet door Hamilton was uitgeschakeld.
Veel coureurs gaven aan dat dit de zwaarste race ooit was, vanwege de hitte. Tja Qatar. 38 graden overdag. Beetje gek dat de FIA besloot de race zo vroeg in het jaar te houden.
Robert zegt
Het is sowieso krankjorum dat er vier races in het Midden Oosten worden gehouden die op drie verschillende momenten in het jaar worden gehouden. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de races in Noord – en Midden Amerika (Canada, Miami, Las Vegas, Texas en Mexico).
Nee, als de FIA naar een CO2 neutrale kalender toe wil, zal men eerst maar eens de bizarre hoeveelheid aan vliegkilometers moeten inkrimpen. En daar valt nog een gigantische winst te behalen.
Richmond zegt
Kalender wordt gemaakt door F1 (from/liberty media). Niet de fia. Die controleert alleen dat de circuits aan de eisen voldoen. En ja minder vliegen is minder co2 maar is ook minder winst of zelfs verlies en dan houdt het op met de F1. Want er is geen gp in Duitsland omdat zij de kosten niet kunnen dragen en er te weinig volk komt. Spa is ook elk jaar op het randje om dezelfde reden. Dus dat geeft de macht aan de rest van de wereld die wel de benodigde diepe zakken heeft. En daar kunnen we van alles over vinden, maar zo werkt het wel
brammetjedeb zegt
Verstappen had over en had strategisch ook nog wat andere opties. Deze had Russel niet gewonnen, maar tweedes was prima mogelijk geweest. Klasse gereden
gekketurbo zegt
Nope, snelste race ronde was ~1 seconde sneller dan de dichtstbijzijnde concurrent. Verstappen had nog behoorlijk wat pace in het vat…
osmo zegt
Ik heb de hele aanloop naar de GP niet meegekregen, wat was de aanleiding van die maximale 18 ronden per set?
Verstappen zette in de 16de rond nog een snelste rondetijd neer dus zijn banden waren nog lang niet op hun einde.
Max is sowieso een meester in het managen van zijn banden zonder deze regel was het verschil waarschijnlijk een stuk groter geweest zijn.
Frankypanky zegt
Kerbstones vraten de banden op (naad tussen zijvlak en loopvlak). De kerbs waren niet te vermijden, dus een max op het aantal rondjes met de banden.
Richmond zegt
Uit analyse van de banden tijdens de VT bleek dat er micro niveau scheurtjes waren tussen loopvlak en carcas als gevolg van de zwarte lasten in de bocht vanwege de bochten snelheid en de kerbstones die er zijn om track limits aan te geven. Uit angst dat banden massaal het zouden begeven heeft de fia hard gezegd dat ze niet meer dan 18 ronden mochten, ongeacht het compound, rijden. Zouden ze langer rijden zouden ze ook een zwarte vlag krijgen.
Flutterbear zegt
Tuurlijk zet die nog een paar snelste ronde op. Die banden hadden nog genoeg rubber dus moest even opgereden worden.