We hebben ‘m weer voor je. De stand na GP Portugal 2021. Daarnaast zijn er een paar dingen die ons opvielen het afgelopen raceweekend.
De GP van Portugal zit er weer op. Net als de vorige editie (vorig jaar) was er vrij weinig spanning. Net als vorig jaar was er slechts één uitvaller en net als vorig jaar waren de meeste inhaalacties in de eerste paar ronden.
Oh ja, ook hetzelfde als vorig jaar: Mercedes won weer eens de race met Verstappen op het podium. Deze 6 dingen vielen ons op:
Mercedes is stiekem toch ineens mega-snel
Na de wintertest was het duidelijk. Red Bull is de torenhoge favoriet en Mercedes moet een inhaalslag maken. Aldus alle F1-fans die een keer strijd willen en Mercedes zelf natuurlijk. Maar op Portugal had Red Bull niets in te brengen. Mercedes was duidelijk op alle punten sneller. Gelukkig kon Verstappen op kwaliteit Bottas voorblijven, maar het verschil lijkt vrij groot te zijn.
Portimao is gaaf maar raar
nu moeten we wel een kanttekening plaatsen, want Portimao is een aparte baan. het idee van veel hoogeverschillen en snelle bochten is goed gekozen. De kwaliteit van het asfalt echter niet, aldus onze landgenoot. De omstandigheden zijn voor iedereen hetzelfde, maar daardoor was het soms lastig om ergens een peil op te trekken. Zo was Mercedes sneller met de gele band in de kwalificatie dan de (sneller geachte) rode band. Met hogere temperaturen, zachter rubber en een betere asfalt laag is het wellicht nog gaver.
Sergio Pérez is toch een aanwinst
Een zwaluw maakt nog geen zomer. Maar eindelijk heeft Red Bull een wapen in handen met Sergio Pérez. Natuurlijk is het idee niet nieuw. Valtteri Bottas is al jaren de wingman voor Hamilton. Heel veel zin heeft het niet gehad deze race, maar het is goed om te zien dat Pérez zowel in de race als in de kwalificatie naar behoren presteert. Het gat lijkt groter dan dat het was, Pérez werd geslachtofferd voor tactische redenen, precies wat de bedoeling is van een tweede rijder.
Alpine
Niet alleen voor Pérez was het drie keer is scheepsrecht. Ook voor Alpine lukte het eindelijk. Ocon was het hele weekend al bijzonder snel. Alonso moet in de kwalificatie wat tienden vinden, maar was in de race bovengemiddeld snel. Sterker nog, de tijden van Alonso aan het einde van de race waren uitstekend, op het niveau van de top 3. Nog sterker: de laatste ronde was de snelste. Alonso en Alpine beginnen hun draai te vinden.
Mercedes is nu beter dan McLaren
Dan nog even inhakend nog op het team van Mercedes. Sinds 2014 is de competitie nauwelijks de naam waard, eigenlijk. Want waarom is de Premier League de gaafste voetbalcompetitie ter wereld? Dat is simpel, aangezien het niveau hoog is en vele teams aanspraak op de titel kunnen maken. Maar F1 is nu meer zoals de Bundesliga. Want er is een duidelijke nummer 1, een duidelijke nummer 2 en de rest doet eigenlijk voor spek en bonen mee. Mercedes heeft nu een hoger aantal punten dan McLaren behaald. Ja, een van de succesvolste F1-teams aller tijden is minder goed dan Mercedes dat pas een paar jaar meedoet. Puntje ter nuance: in de tijd dat McLaren alles won, kreeg je 10 punten per race, tegenwoordig zijn dat er 25.
Bottas terug naar 1.0?
Natuurlijk, Valtteri Bottas heeft een prima weekend gehad. Hij pakte pole position en haalde het podium (plus de snelste raceronde). Dit ondanks een reboot in de sensor bij de uitlaat, naar verluidt. Maar toch hè: van iemand die voor het vijfde opeenvolgende seizoen in de beste auto van het veld mag rijden verwacht je gewoon meer. Een killer-move, of in elk geval een ‘over mijn lijk’-mentaliteit. Maar nee, het is een keurige werknemer voor Mercedes, maar niet meer dan dat. Sterker nog, dit gaat nog wat worden als de circuits aan bod komen waar Red Bull de overhand heeft.
Rijderskampioenschap
Ok, we kunnen nu heel erg pijnlijk de conclusie trekken dat ook dit seizoen het weer Hamilton gaat worden. Maar hij heeft na drie races een relatief kleine marge van slechts 8 punten. Inderdaad, als Verstappen de volgende race wint en de snelste raceronde pakt (en Hamilton tweede wordt), dan is het weer gelijk. Pérez maakt een lekker sprongetje in de lijst. Het verschil tussen Sainz en Leclerc wordt echter telkens groter. Die laatste twee leken aanvankelijk erg aan elkaar gewaagd.
De stand na GP Portugal 2021 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten | |
1 | Hamilton | Mercedes | 69 | |
2 | Verstappen | Red Bull | 61 | |
3 | Norris | McLaren | 37 | |
4 | Bottas | Mercedes | 32 | |
5 | Leclerc | Ferrari | 28 | |
6 | Pérez | Red Bull | 22 | |
7 | Ricciardo | McLaren | 16 | |
8 | Sainz | Ferrari | 14 | |
9 | Ocon | Alpine | 8 | |
10 | Gasly | AlphaTauri | 7 | |
11 | Stroll | Aston Martin | 5 | |
12 | Alonso | Alpine | 5 | |
13 | Tsunoda | AlphaTauri | 2 | |
14 | Räikkönen | Alfa Romeo | 0 | |
15 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 0 | |
16 | Vettel | Aston Martin | 0 | |
17 | Russell | Williams | 0 | |
18 | Schumacher | Haas | 0 | |
19 | Mazepin | Haas | 0 | |
20 | Latifi | Williams | 0 |
Constructeurs kampioenschap
Alpine stijgt met stip dankzij twee ijzersterke resultaten van zowel Ocon als Alonso. McLaren is de duidelijke nummer 3, maar ook bij het team uit Woking komen de meeste punten van één coureur vandaan. En oh ja: Mercedes is de absolute nummer 1 en zal dat aan het einde ook zijn. Het verschil is nu alweer 18 punten. AlphaTauri viel dit weekend heel erg tegen. Nu leek Portimao niet een geweldig circuit te worden voor auto’s met een hoge rake. Maar met name Tsunoda mag wel ietsje constanter worden. Echter, hij is nog jong en dat levert ook leuke spectaculaire beelden op. Alleen niet dit weekend.
De stand na GP Portugal 2021 voor de constructeur is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Mercedes | 101 |
2 | Red Bull | 83 |
3 | McLaren | 53 |
4 | Ferrari | 42 |
5 | Alpine | 13 |
6 | AlphaTauri | 9 |
7 | Aston Martin | 5 |
8 | Alfa Romeo | 0 |
9 | Williams | 0 |
10 | Haas | 0 |
Kwalificatieduel
Ricciardo staat nog steeds voor, maar hij kwam de afgelopen race niet verder dan Q1, wegens een foutje met blokkerend voorwiel. Russell en Schumacher zetten de toon door sneller te zijn dan hun teammaat in elke kwalificatiesessie. Lekker voor Vettel, hij wist Q3 te halen terwijl Stroll strandde in Q1. Voor Carlos Sainz was het ook prettig: hij versloeg voor het eerst zijn teammaat dit seizoen.
De stand na GP Portugal 2021 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (2) | Bottas (1) |
Red Bull | Verstappen (2) | Pérez (1) |
McLaren | Ricciardo (2) | Norris (1) |
Aston Martin | Stroll (2) | Vettel (1) |
Alpine | Alonso (1) | Ocon (2) |
Ferrari | Leclerc (2) | Sainz (1) |
Alpha Tauri | Gasly (3) | Tsunoda (0) |
Alfa Romeo | Giovinazzi (2) | Räikkönen (1) |
Haas | Schumacher (3) | Mazepin (0) |
Williams | Russell (3) | Latifi (0) |
Snelste raceronde
Dit was nog even een spannende. Want op het laatst besloot Bottas naar binnen te gaan voor een ‘gratis’ bandenwissel. Er was zoveel ruimte achter hem dat hij een pitstop kon maken zonder zijn positie te verliezen. Maar dankzij de move van Bottas kon Verstappen hetzelfde doen. Verstappen pakte de snelste raceronde, maar kwam daarbij met vier wielen over de witte lijntjes, waardoor zijn tijd afgenomen werd.
De onderlinge stand na GP Portugal 2021 qua aantal snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Bottas | Mercedes | 2 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Driver of the Day
De stemmen gingen ditmaal naar een coureur die eindelijk naar behoren presteert. Sergio Pérez wist in zowel de kwalificatie P4 te pakken en in de race eveneens. Precies wat het minimale is wat je van de Mexicaan mag verwachten. Aan de andere kant heeft Checo wél even zijn visitekaartje afgegeven. Hij reed namelijk tot de zestigste ronde rond met de gele banden. Nu waren er alleen de hardste banden in Portugal, maar 60 ronden is indrukwekkend.
De onderlinge stand na GP Portugal qua Driver of the Day is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Pérez | Red Bull | 2 |
Norris | McLaren | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie het goed voorspeld?
Nee, niemand het goed. Maar de redacteuren zaten wel dichtbij. Maar ja, mag het? Met twee teams die dermate dominant zijn, zijn er maar een paar variabelen. Alledrie hadden ze overigens niet het idee dat Bottas het goed zou doen. Hoofdredacteur @michaelras wist echter de Top 2 juist te voorspellen en pakte zo de meeste punten (1 voor juiste naam in top 3, 5 voor juiste positie).
Onderlinge stand na GP Portugal 2021 in de AB-redactie poule:
Redacteur | Punten |
Michael | 26 |
Wouter | 15 |
Jaap | 9 |
Deze Grand Prix’ zijn al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
- 18 april | GP van Emilia Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 9 mei | GP van Spanje
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 19 juni | GP van Turkije
- 27 juni | GP van Frankrijk
- 4 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | GP van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
- 3 oktober | GP van Singapore
- 10 oktober | GP van Japan
- 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 31 oktober | GP van Mexico
- 7 november | GP van Brazilië
- 21 november | GP van Australië
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters voor de GP van Spanje worden verreden op 7 mei om 11:30.
okdoei zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
SpiderIV zegt
en hoewel voor sommige Autobloggers erg pijnlijk: “held” Maxie (en team) maakt gewoon foutjes:
– buiten de lijntjes tijdens de kwali
– HAM niet lang achter zich kunnen houden
– buiten de lijntjes bij vermeende snelste ronde.
De kerel kan heel erg goed rijden maar is er kennelijk nog niet.
willeme zegt
@spideriv:
Knuppel in het hoenderhok!! Er waren wel wat kleine foutjes die je niet moet maken als je wereldkampioen wilt worden. Iedere klungel zou met de Mercedes sinds 2014 wereldkampioen geworden zijn, waardoor de titels van Hamilton niet zo veel voorstellen. Dat is jammer, want het een buitengewoon goede coureur.
Wel heb ik het idee dat Verstappen de hele tijd die auto op 110% rijdt en alle snelheid eruit wringt, terwijl Hamilton gewoon op 90% zit te cruisen. Als je constant op het randje rijdt, is een foutje sneller gemaakt.
Geluk lijkt ook mee te spelen. Verstappen is nu al drie keer bestraft voor binnen de lijntjes rijden (inhalen Bahrein, kwali Portugal, snelste ronde portugal). Dit terwijl Hamilton wél buiten de lijntjes mag rijden. Ook heeft Hamilton een mega blunder gemaakt op Imola waar hij nul hinder van heeft ondervonden.
TLDR: Max maakt meer foutjes, maar zit ook meer op de grens.
SpiderIV zegt
had van velen een reactie verwacht maar niet van jou Willem ;-). Ondanks de beste auto of niet ik denk dat die HAM echt heel erg goed is. Hoe vaak hij niet ondanks voorsprong toch snelste ronden er uit perst op versleten banden bijvoorbeeld. En let wel die Max kan het echt en de wilde ongeduldigheid van alles in de eerste bocht willen is er gelukkig af.
Edge zegt
@SpiderIV: Dat is natuurlijk ook een combinatie van auto en team hè. Lewis Hamilton verdient alle credits die hij krijgt, maar het feit dat hij zo makkelijk die snelle ronden op versleten banden eruit kan persen komt ook door de briljante auto’s die Mercedes de laatste jaren gebouwd heeft en nog steeds bouwt. Ik durf hem wel aan dat Sergio Perez als bandenfluisteraar pur sang dat ook zonder problemen zou kunnen.
lekkaah zegt
Dit dus. Hamilton gaat ook steeds vaker op de grens moeten rijden dus zal ook meer fouten gaan maken komende races. Is hem eigenlijk al vorige race natuurlijk gebeurd op het natte.
cloverleaf zegt
@willeme: Hamilton maakte bij de herstart ook een fout waardoor Max p2 pAkken kon. Op een fast lap net buiten de lijntjes kleuren is een foutje maar niet geheel onlogisch als je op het randje rijdt. Hij moest wel vlammen want de Mercedes was gister gewoon sneller en anders had Valterri dat punt gepakt, wat die uiteindelijk dus ook deed maar dat geheel terzijde. Maar wat is die BOT toch een natte krant…
okdoei zegt
@SpiderIV: Hamilton maakt onder druk ook fouten. Italië?
sportevo zegt
@okdoei: genoeg situaties te noemen waarbij Hamilton onder druk geen fouten heeft gemaakt.
Brazilië 2008 bijvoorbeeld.
Edge zegt
Hamilton niet lang achter zich kunnen houden noem ik geen foutje. Verstappen had weliswaar een overstuurmomentje voorafgaand aan de inhaalactie van Hamilton, maar hij was hoe dan ook de sigaar geweest als je naar het snelheidsverschil tussen de twee auto’s keek.
Verder heb ik niks in te brengen tegen het binnen de lijntjes kleuren, dat zijn gewoon fouten van Verstappen en/of Red Bull.
sanderz28 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Johanneke zegt
Saaiste race tot nu toe, hopelijk krijgen we meer vuurwerk zoals de 1e 2 races. Wel knap hoe Verstappen zich echt langs Bottas dringt. En langs Hamilton, al was al snel duidelijk dat dat een fout van Hamilton was die hij makkelijk kon maken. Wat was Mercedes weer snel, met DRS kon Verstappen ook gewoon niet goed in de buurt van Bottas komen die 1e ronden.
ghini zegt
Heeft Mazespin zn naam eigenlijk wel weer waar gemaakt? Wel dat het een domme lul is door gewoon ff de race leider te blokken. Ok het was Perez die nog moest stoppen maar het had zo een strategie kunnen verpesten of iemand anders kunnen zijn en de race kunnen verpesten. Daar kreeg hij overigens 5 nutteloze straf seconden voor, hij reed een minuut achter iemand op de allerlaatste plek. Triest dat ze zoiets niet harder bestraffen. Als zn vader niet voor het geld zou hebben gezorgd dan was ie over een paar races vervangen.
Johanneke zegt
Het had voor het uiteindelijke resultaat niet uitgemaakt, maar stel Mazepin had die actie niet gemaakt, had HAM waarschijnlijk nog wel een ronde achter Perez gezeten, hij werd nu einde rechte stuk gepakt. Die Mazepin hoort echt niet in de F1.
harrie zegt
Mercedes lijkt voor een aggresievere motorstand gekozen te hebben.
Dus ze hadden nog marge of we gaan binnenkort ploffende blokken zien.
dolledries zegt
Driver of the day was Mazepin 😎
pomoek zegt
Eindelijk was het een keertje leuk, de strijd om het laatste puntje voor de snelste ronde. Maar vooral vanwege de f^ck you van RB naar MB. Jammer dat het mislukte. Blijf er desondanks voor om dit af te schaffen. Het zijn altijd auto’s in de top 5 die een flinke voorsprong hebben, even naar binnen gaan voor verse banden, of auto’s die om een toevallige reden verse banden hebben (omdat er net een safetycar is geweest) die de snelste ronde binnen haalt.
gregorius zegt
Hoe werd Perez geslachtofferd dan? Hij had toch nerges druk op? Werd zonder moeite ingehaald door Ham.
Gat daarna was zo groot dat Bottas voor de snelste ronde kon gaan. Waarom ze dat met 2 snelle ronden te gaan doen en niet 1, snap ik niet; want nu kon Verstappen nog counteren. Of hoopten ze dat Verstappen zou crashen in die laatste ronde?
Anyway, als Perez druk had kunnen houden, had RB het puntje gehad.
Als Perez een beter niveau had, zou RB, zoals het nu lijkt, zeker voor het kampioenschap kunnen rijden: want we zien allemaal het gat tussen Ham en Bottas.
Edge zegt
Perez werd geslachtofferd doordat hij zo lang buiten moest blijven en daarna met een gigantisch gat achter Bottas terecht kwam. Als ze hem een paar ronden eerder naar binnen hadden gehaald, had hij wellicht op de harde band de aanval op Bottas kunnen inzetten en had hij in ieder geval niet zo’n gigantische achterstand gehad dat Bottas voor dat snelste rondje kon gaan.
stekel zegt
en dan was die snelste ronde dus voor hamilton geweest, want die had hem voor bot dus gewoon een goede keuze van red bull
HZW zegt
Red Bull zal toch stappen moeten gaan zetten, want op deze manier gaat het hem niet worden.
Dat Max gisteren 2de werd was omdat Bottas een sensor probleem had, anders was hij Max gewoon voorbij gegaan.
Mercedes lijkt gewoon weer heer en meester te zijn, en overspeed te hebben als het nodig is.
Komende races in Spanje en daarna Monaco worden al cruciaal voor het WK verloop.
Als Max dan 2x 3de wordt achter de Mercedessen kan hij zomaar al ruim 30+ punten achter staan op Hamilton.
En Max en Monaco zijn ook niet altijd erg hoopgevend.
SpiderIV zegt
@HZW: bij de GP van Monaco is tussen de lijntjes rijden wel essentieel 🤣
mustang750supersnake zegt
mercedes heeft gewoon 100/150pk klaarliggen voor t geval dat….dat zie je gewoon duidelijk terug op t moment dat meneer hamilton moet gaan inhalen als ie iets achterligt….redbull daarentegen heeft helaas alle kaarten al op tafel liggen…dit is wat ze hebben en meer niet….heb nog maar weinig zin om te kijken…lijkt wel of t hele seizoen gescript wordt….de eerste race van dit jaar en de laatste van vorig seizoen waren de benzen duidelijk teruggeschroeft, waarschijnlijk in opdracht van de fia om de ‘fans’ nog aan boord te houden….en iedereen maar roepen max wordt kampioen..en zo nog wel 10tallen punten waarop duidelijk wordt dat hier geen eerlijke wedstrijd gespeeld wordt….helaas….