We hebben speciaal voor u op deze vroege morgen de stand na de GP Portugal 2020 én 6 dingen die opvallend waren afgelopen weekend!
Het was ons een race wel, gistermiddag. Een paar ronden lang leek het zelfs een bijzondere race te gaan worden. Het was zo’n race waarbij de teams allemaal de kat uit de boom leken te kijken. Qua slijtage en verbruik hadden ze natuurlijk niet heel erg veel data om mee te werken.
Uiteindelijk werd het een tikkeltje saaie race. Echter, diepe buiging voor Hamilton. Hij is nu de GOAT als het gaat om meeste raceoverwinningen. Maar dat is niet het enige wat er gebeurde. We hebben een paar opvallende feiten en uiteraard hebben we de stand na de GP van Portugal 2020.
Grote verschillen tussen coureurs
Normaal gesproken bepaalt de auto grotendeels hoe snel een coureur is. Maar in 2020 lijkt het iets anders te zijn. We gaan het nog hebben over Albon en Verstappen (uiteraard), maar ook Leclerc is aanzienlijk sneller dan Vettel. Dat de Canadezen Latifi – Stroll niet zo snel zijn als hun respectievelijke teamgenoten, heeft financiële redenen.
Hamilton flikt het altijd
Het is een beetje te makkelijk om te zeggen dat Hamilton zijn snor drukt. Dat Hamilton beter is dan Bottas, is duidelijk. Op sommige momenten weet Bottas een speldenprik uit te delen. Maar wederom gebeurde het dat Bottas VT1, VT2, VT3, Q1 én Q2 sneller is dan zijn teammaat, om in Q3 net het onderspit te delven. Met 92 overwinningen is het nu ook de recordhouder als het gaat om de meeste raceoverwinningen.
Albon mag sollicitatiebrieven schrijven
Iemand die niet geintereseerd is in de stand na de GP van Portugal 2020, is Albon. Hij haalde behaalde nul punten, zonder dat er sprake was van technisch malheur. Het kan niet anders zijn, dan dat Albon wordt vervangen. Het is een heel sympathieke jongen en er zit ongetwijfeld potentie in. Maar een P12 kan gewoon niet in een Red Bull. Het kan soms tegenzitten, maar het verschil is gewoonweg te groot. Het voordeel is dat ze misschien niet Hülkenberg hoeven te polsen…
Gasly vlamt weer eens
Want Pierre Gasly is beter dan ooit! Hij presteert structureel beter dan zijn teamgenoot. Dat niet alleen, Gasly heeft op één punt na evenveel punten als Albon én al een race gewonnen. Tijdens de trainingen, kwalificaties en nu ook in de race kan Gasly heel goed meekomen. Mentaal gezien lijkt het een stuk beter te gaan, terwijl nu Albon het zwaar heeft. Nu is het maar de vraag of Red Bull het risico durft te nemen. Als Gasly wéér door het ijs zakt, dan zijn ze terug bij af. Een outsider voor 1 of 2 jaar is echt niet zo’n slechte optie, Helmut.
Dieptepunt Ferrari lijkt achter de rug
Leclerc doet het nog altijd heel erg goed bij zijn werkgever. Het lijkt erop dat hij alles uit de auto haalt wat er in zit. Nu is Portimão niet echt een ‘power-baan’, maar alsnog beleefde Leclerc een uitstekend weekend. Vettel had het zwaar, maar reed een heel aardige race. Misschien dat het iets te vroeg is om te zeggen, maar het dieptepunt lijkt bereikt te zijn.
Openingsfases
De eerste 5 ronden van de race voelden heel erg ‘sportief’ aan. De Top 3 had het lastig en de McLarens speelden daar bijzonder goed op in. De eerste ronden waren leuk om te zien. Daarna was de lol ook meteen voorbij en konden we als vanouds verdergaan met Hamilton, Bottas en Verstappen. Maar goed om te zien dat Sainz en Norris hun kans pakken als het moment zich voordoet!
Rijderskampioenschap
Zoals gemeld is Gasly Albon genaderd. De kans dat Hamilton niet nog een keer kampioen wordt dit jaar is heel erg klein. Voor volgend jaar ook, maar dat is een ander verhaal. Bottas verstevigd zijn P2 positie en Verstappen kan de derde plaats niet meer ontgaan. Daaronder echter is het heel erg interessant!
De stand in het rijderskampioenschap sinds de GP Portugal 2020 is als volgt
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Hamilton | Mercedes | 256 |
2 | Bottas | Mercedes | 179 |
3 | Verstappen | Red Bull | 162 |
4 | Ricciardo | Renault | 80 |
5 | Leclerc | Ferrari | 75 |
6 | Pérez | Racing Point | 74 |
7 | Norris | McLaren | 65 |
8 | Albon | Red Bull | 64 |
9 | Gasly | AlphaTauri | 63 |
10 | Sainz | McLaren | 59 |
11 | Stroll | Racing Point | 57 |
12 | Ocon | Renault | 40 |
13 | Vettel | Ferrari | 18 |
14 | Kvyat | Alpha Tauri | 14 |
15 | Hülkenberg | Racing Point | 10 |
16 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 3 |
17 | Räikkönen | Alfa Romeo | 2 |
18 | Grosjean | Haas | 2 |
19 | Magnussen | Haas | 1 |
21 | Latifi | Williams | 0 |
22 | Russell | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Goh, Mercedes leidt. Red Bull heeft een veilige tweede positie. Dat klinkt logisch, maar vergeet niet dat zo’n driekwart van de punten door Verstappen behaald zijn. Daaronder is het enorm spannend tussen Racing Point, Renault en McLaren. Ook Ferrari kan zich mengen in de race om P3 als ze de vorm weten te behouden.
De stand in het constructeurskampioenschap sinds de GP Portugal 2020 is als volgt:
Positie | Mercedes | Punten |
1 | Mercedes | 435 |
2 | Red Bull | 226 |
3 | Racing Point | 126 |
4 | McLaren | 124 |
5 | Renault | 120 |
6 | Ferrari | 93 |
7 | AlphaTauri | 77 |
8 | Alfa Romeo | 5 |
9 | Haas | 3 |
10 | Williams | 0 |
Kwalificatieduel
Er zijn twee teams waarbij de coureurs elkaar in evenwicht houden. In de WK-stand scheelt het weinig, maar in het kwalificatieduel zit er geen verschil bij de coureurs van Alfa Romeo en Haas. Russell en Verstappen degraderen hun teamgenoot. Het is duidelijk dat sommige coureurs aanzienlijk meer moeite hebben met de auto dan hun teamgenoot.
De onderlinge stand in het kwalificatieduel sinds de GP Portugal 2020 is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (9) | Bottas (3) |
Ferrari | Leclerc (10) | Vettel (2) |
Red Bull | Verstappen (12) | Albon (0) |
McLaren | Sainz (7) | Norris (5) |
Renault | Ricciardo (11) | Ocon (1) |
Alpha Tauri | Gasly (10) | Kvyat (2) |
Racing Point | Pérez (6) | Stroll (3) |
Racing Point | Hülkenberg (1) | Stroll (1) |
Racing Point | Pérez (1) | Hülkenberg (0) |
Alfa Romeo | Giovinazzi (6) | Räikkönen (6) |
Haas | Magnussen (6) | Grosjean (6) |
Williams | Russell (12) | Latifi (0) |
Snelste raceronde:
Als alles goed gaat, heeft Hamilton altijd wat te zeuren over de babyfoon. Of het nu gaat om zijn banden, de wind, andere weggebruikers: de Brit ziet altijd spoken. Zo leek het er ook op alsof hij het einde van de race niet ging redden vanwege enorme kramp. Wonder boven wonder wist Hamilton niet alleen de race met overmacht te winnen, de ronde nadat hij bekend maakte dat hij kramp had, zette hij meteen de tijd scherper.
De onderlinge stand snelste raceronde na de GP Portugal 2020
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Hamilton | Mercedes | 5 |
Bottas | Mercedes | 2 |
Verstappen | Red Bull | 2 |
Norris | McLaren | 1 |
Ricciardo | Renault | 1 |
Sainz | McLaren | 1 |
Driver of the day:
Sergio Pérez beleefde een redelijke eerste ronde. Aanvankelijk ging het zelfs erg goed. Hij leek namelijk de naar grip zoekende Verstappen te kunnen verschalken. Helaas kwam het tot een spin waardoor de Racing Point coureur helemaal achteraan moest beginnen. Uiteindelijk vocht hij zich nog succesvol terug. Een terechte hoedtik naar de Mexicaan. Een coureur die volgend jaar géén zitje heeft, maar aantoonbaar beter is dan zijn teammaat (en Albon).
De onderlinge Driver of the Day stand na GP Portugal 2020 is als volgt:
Coureur | Team | Aantal Nominaties |
Verstappen | Red Bull | 3 |
Gasly | Alpha Tauri | 2 |
Albon | Red Bull | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Hülkenberg | Racing Point | 1 |
Pérez | Racing Point | 2 |
Ricciardo | Renault | 1 |
Vettel | Ferrari | 1 |
Heeft de AB-redactie de GP van Portugal 2020 goed voorspeld?
Jazeker. Het idee dat Hamilton wint is geen vreemde. Het is de beste coureur en verreweg de beste auto. Een heel redelijke coureur als Bottas in de raket van Mercedes op P2 is ook geen vreemde aanname. Verstappen als best of the rest ook niet. Sterker nog, het is één van de meest voorkomende Top 3’s aller tijden in de geschiedenis van de sport. Joechei!
Onderlingen AB-redactie stand na GP van Portugal 2020:
Redacteur | Punten |
Wouter | 83 |
Michael | 72 |
Jaap | 62 |
Onderlinge AB-redactie stand na GP van Portugal 2020:
Deze formule 1-races zijn al verreden in 2020:
- Oostenrijk (Bottas)
- Stiermarken (Hamilton)
- Hongarije (Hamilton)
- Engeland (Hamilton)
- Engeland 2 (Verstappen)
- Spanje (Hamilton)
- België (Hamilton)
- Italië (Gasly)
- Toscane (Hamilton)
- Rusland (Bottas)
- Eifel (Hamilton)
- Portugal (Hamilton)
Deze Formule 1-races staan nog op de kalender voor 2020:
1 november | GP van Emilio Romagna
15 november | GP van Turkije
29 november | GP van Bahrein
6 december | GP van Bahrein
13 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters worden op Imola gereden op 31 oktober om 10:00.
bpc zegt
Is er in de geschiedenis van f1 een meer voorkomend podium geweest dan
1ham
2bot
3ver
?
luckyluck zegt
@bpc: ja, Hamilton, Rosberg, Vettel.
Boomer zegt
Ja. Bij het commentaar op de F1 app, dus zonder apen van ziggo, aanrader, gaven ze aan dat onder andere Vettel, Hamilton en X (weet niet weer welke) een combi was die vaker voorgekomen was. En er was er nog een.
luckyluck zegt
@airc: Rosberg dus.
Erik zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mustang750supersnake zegt
@bpc: ik haatte het altijd maar…..1:schumi,2:barrichello,3:de rest…..
henkp1 zegt
Hamilton is gewoon goed.
KEV9 zegt
Dat is toch een enorme understatement :) kwa coureur is hij verreweg de beste.. kwa persoon… daar heeft hij nog heel veel te leren
brammetjedeb zegt
@Soulmaster: wat moet hij leren dan? Niet mijn favoriet hoor, maar laat hem zijn hoe ie is. Inclusief politieke statements. Dat doet stiekem heel veel mensen erg goed!
KEV9 zegt
Het is niet of hij veel mensen iets goeds doet, het is de connectie sport en politiek, Bij alle wereldbonden is dit verboden om de sport zo zuiver mogelijk te houden zonder inmenging van buitenaf..
Dat is het punt.. Het is simpelweg niet toegestaan maar de bobo’s van de FIA zijn te laf om hem daar op aan te spreken en dus kan hij vrijelijk zijn gang gaan en steeds straffere statements maken..
btw. laat ik voorop stellen dat de coureur Hamilton bij mij heel hoog in aanzien staat, maar de persoon Hamilton is een waardeloze vent, ondank dat ik de BLM beweging wel steun, maar niet op deze manier.
camickaeze zegt
Weet je wat mij is opgevallen? Vast niet.. Ik hoor er namelijk niemand over, ook de rijders zelf niet; in de warm-up ronde vond ik de beide Mercedessen tergend traag rijden, Max leek redelijk gefrustreerd te gassen achter/naast Bottas.. Mercedes kan met hun DAS-systeem de banden veel beter opwarmen en leek de rest bewust daarachter wat op te houden.. Helaas hadden ze zichzelf hier mee in de voeten geschoten, want ook hun bandentemperatuur was niet op orde in het begin, maar dit kan wel de topstart van Raikkonen verklaren; die stond veel korter stil op de grid voordat de race van start ging..
tvklarenbosch zegt
@camickaeze: Mercedes reed zonder DAS dit weekend
camickaeze zegt
Ow echt? Nog vreemder dan om zo’n langzame warm-upronde te doen..
Erik zegt
Mercedes heeft alleen VT1 en VT2 zonder DAS gereden om HAM en BOT te laten wennen aan het seizoen 2021.
alino zegt
Was mij ook opgevallen.
Ik dacht dat het een tactiek was om de wagens die op de softbanden startten niet het voordeel te geven om de banden op de goeie temperatuur te krijgen. Aangezien de Mercedesen op de medium band stonden en dus altijd in het nadeel zouden zijn in de eerste ronden.
Dutchdriftking zegt
@camickaeze: Heb je absoluut een punt.
padoempats zegt
Kleine correctie, Q1 was hamilton ook sneller dan bottas
escort77 zegt
Mercedes zou ook zonder de punten van Bottas nog 1 staan in het constructeurskampioenschap.
Red Bull zou ook zonder de punten van Albon op 2 staan.
Hamilton reed wederom “gewoon” naar een veilige zege, brak het record van GP-overwinningen en werd toch geen driver of the day. Natuurlijk is de Mercedes met afstand de beste auto, maar wat zou Hamilton moeten doen om driver of the day te worden?
eirmakk zegt
@escort77: is altijd zo geweest. Tijd van Schumacher en Vettel werden ze ook gehaat. Nu heeft iedereen medelijden met Vettel, omdat hij helemaal achteraan rijdt.
Richmond zegt
@escort77: juist omdat her gewoon is. Van pole vertrekken en winnen is niet echt bijzonder met de beste auto van het veld. Die begrijp ik wel. Uiteindelijk zegt het niks die Dotd het is wie op dat moment her meest populair is.
okdoei zegt
@escort77: een keer van achteren starten en zonder panieken eerste worden. Want deze man, met zijn hele goeie kwaliteiten, vind ik vaak een stresskip ondanks dat hij op kop rijdt EN kilometers voor staat in het kampioenschap.
grasvreter zegt
Albon is veel te voorzichtig in de openingsronden. Laat iedereen er steeds maar langs, bang dat ie anders geraakt wordt denk ik.
Vind het wel nog steeds sneu dat ie in de 1e race van de baan getikt werd door hamilton. Hij had die race anders op zijn sloffen gewonnen.
Richmond zegt
@grasvreter: dan nog, als hij die ene race gewonnen had en voor de rest dezelfde resultaten had bereikt als nu. Had het niks uitgemaakt voor zijn positie binnen het team.
grasvreter zegt
Dat impliceer ik ook niet. Vond het alleen lullig voor hem. Dat hij niet goed genoeg is voor red bull is klaar als een klontje. Iedere race die ze nog met hem rijden is er 1 te veel.
Robert zegt
Tenenkrommend hoe Bottas’ verzoek om te switchen naar softs gewoon genegeerd werd door het team. Dan moet je je als coureur toch eens gaan afvragen wat je toegevoegde waarde is in het team.
En ander opvallend feit was dat Verstappen na z’n bandenwissel als een malle weg kon rijden bij de Ferrari van Leclerc. Had ogenschijnlijk vooral te maken met de verschillen in grip tussen de bandencompounds en de afstelling van de auto’s, maar hier kan dus echt het verschil mee gemaakt worden. De FIA zou toch eens moeten overwegen de verplichting tot het gebruik van minimaal twee compounds te laten vallen (al dan niet gecombineerd met een herintroductie van de tankstop).
Boomer zegt
Als coureur heb je niet alle data. Dus je kan wel wat roepen, maar dat slaat nergens op. Mercedes heeft nog steeds de verplichting hem de beste auto te geven. Achteraf bleek dat dus ook te kloppen.
Anders gezegd, als hij zou vragen zijn voor- en achtervleugel om te draaien zouden ze het ook niet doen. Kun je wel zeggen dat hij genegeerd wordt, maar je kan niet in je eentje een plan trekken wat nergens op slaat.
Richmond zegt
@airc: dat is misschien ook wel her probleem met de hedendaagse F1. Alles wordt bepaald door de horde aan engineers met hun computers. Alle variabelen zijn al bekeken en over nagedacht. Hierdoor wordt er altijd op safe gespeeld en heb je als coureur niks meer te zeggen. Races zouden een stuk leuker zijn zonder de inbreng van al deze engineers.
alino zegt
Bottas was ook wel rijkelijk laat met zijn verzoek. (halve ronde voor hij naar de pits moest?) Ik kan me best voorstellen dat er wel wat voorbereiding vereist is om de banden op temperatuur te krijgen en dat ze niet op 1.2.3 andere banden kunnen uit het rek kunnen nemen. Ook bleken de soft tijdens de kwalificatie trager te zijn dat dan de mediums. Lijkt me sterk dat het in de race anders is. Ik dacht dat Hamilton op de Nurburging ook een andere band vroeg en kreeg ook een nee te horen kreeg.
alino zegt
Een aangename race gezien gisteren. Voornamelijk het begin. Wat een start van Raikonnen. Jammer dat hij niet in de punten geeindigd is.
Wel bijzonder om te zien hoe Bottas in het begin zich veel beter kon aanpassen aan de situatie, maar tijdens de wedstrijd de snelheid helemaal kwijt was ten opzichte van Hamilton.
De strijd in het middenveld is leuk om te zien. mooie inhaalacties. DOTD was voor mij toch Gasly. Die voelt zich duidelijk helemaal thuis bij Alpha Tauri.
Albon heeft nog maar eens zijn start verknald en is nu wel klaar denk ik. Benieuwd wie volgend jaar in de 2de Red Bull plaats mag nemen. Gasly lijkt me onwaarschijnlijk. Het schijnt serieus scheef te zitten tussen het Red Bull mangament en Gasly.
Hulkenberg of Perez? Zou wel mooi zijn dat the Hulk eindelijk zijn podium kan halen en zie ik eender als een tweede rijder naast Verstappen dan Perez. Perez en Verstappen zou wel eens ontvlambere situatie kunnen worden.
pomoek zegt
Tot gisteren zat ik nog steeds in het “Albon moet gewoon blijven geef hem gewoon even de tijd om te groeien”-kamp. Maar ik sta daar inmiddels al met een been buiten. Wat hij gisteren liet zijn was dramatisch. Hoe krijg je het voor elkaar om achter Raikkonen, die dankzij zijn slechte auto dit jaar pas 2 punten heeft, en achter Ocon, die continue door Ricciardo om de oren wordt gereden en de helft van de punten van zijn teamgenoot heeft, te eindigen?
Sinds zijn 3e plek in Toscane, wat een rare wedstrijd was met 8 uitvallers, heeft hij slechts 1 puntje weten te halen. Het zou voor RB goedkoper zijn om hem niet te laten rijden.
berlinetta zegt
Is er iemand die dit seizoen echt nog interessant vindt? Mijn vrienden vragen me zelfs iedere race waarom ik uberhaupt nog kijk en ik vraag me dat ook steeds meer af. Alle spanning is compleet verdwenen dit seizoen. Ik begin echt behoorlijk af te haken.
pomoek zegt
Waarom kijk je F1 als je vrienden hebt?
Richmond zegt
@berlinetta: hoe is dit anders dan andere seizoenen. Sinds Rosberg weg is, zijn Alle WK’s rond de zomerstop al beslist..