Wat een weekend! We hebben de stand na de GP Oostenrijk 2023 voor je, plus enkele dingen die ons opvielen.
De Grand Prix van Oostenrijk is een bijzondere. Geen een persoon won deze Grand Prix namelijk vaker dan Max Verstappen. Zelfs Michael Schumacher (met hulp van Rubens Barichello) heeft ‘m niet zo vaak gewoon als de Nederlander. Indrukwekkend.
De race an sich was niet bijzonder spannend, maar voor de autosportfan was er alsnog genoeg te genieten, zeker omdat we twee races en kwalificatiesessies hadden.
Opvallende dingen van de GP Oostenrijk 2023
Voordat we alle rangen, standen en overzichten met je doornemen, vielen er ons enkele dingen op aan het afgelopen weekend:
Ferrari: twee stappen vooruit, eentje terug
Als je twee coureurs hebt die dicht bij elkaar rijden, dan kan het een goed idee zijn om een andere strategie te kiezen. Echter, bij de Scuderia Ferrari haalden ze Sainz en Leclerc tegelijkertijd naar binnen. Carlos Sainz was sneller dan Leclerc, maar Charles ligt beter in het team. Dus werd Sainz geslachtofferd. Wel is duidelijk dat Ferrari een hele goede stap voorwaarts heeft gezet. Ze zijn ineens een klap sneller dan Mercedes GP en Aston Martin Racing.
Hamilton op de Babyfoon
Lewis Hamilton over de babyfoon is altijd legendarisch. Maar wat is het een ouwe zeur geworden. Het constant erbij naaien van andere collega’s over track limits was echt een beetje sneu voor een zevenvoudig wereldkampioen. Ook het klagen over het gebrek aan snelheid was niet echt passend. Ja, heel erg tof dat je je team bedankt voor een snelle auto, maar het afvallen van je team doe je achter gesloten deuren, niet waar anderen mee kunnen genieten. Gelukkig kwam Toto over de boordradio om Lewis te vertellen dat ‘ie gewoon moet racen. Wordt ‘ie gewoon (vorstelijk) voor betaald.
Nico Hülkenberg
Ok. Vorig jaar was het duidelijk dat Kevin Magnussen véél sneller dan Mick Schumacher en Nikita Mazepin was. Maar dit jaar is duidelijk dat Nico Hülkenberg op zijn beurt daar weer een schepje bovenop doet. Nico is aanzienlijk sneller dan K-Mag in de kwalificaties. In de races is er niet heel erg veel mogelijk met de Haas. Hebben ze het verkeerd gezien bij het Renault F1 Team en hadden ze Nico Hülkenberg nooit moeten laten gaan? In de kwalificatie staat Nico er gewoon weer en doet hij dingen met die Haas die echt niet horen te kunnen, eigenlijk.
Track Limits!
Vroeger was het zo makkelijk op de GP van Oostenrijk. Als je over de grens ging, lag je in het grind. Dat werkte perfect. Dat betekent wel dat veel auto’s de finish niet halen, maar het zorgt er ook voor dat het duidelijk is. Het afpakken van tijd (in kwalificatie) en tijdstraffen (tijdens de race) wekt alleen maar verwarring op. Nu is het ook niet de eerste keer op deze baan met deze track limits. Het meest ‘kneuzige’ is dat de coureurs nu dus er voordeel bij hebben om hun collega’s te verklikken. Ook onhandig, de stewards moesten nog eventjes 1.200 gevallen bekijken ná de race. Die hadden ze gemist. Daardoor was de top 10 (top 3 uitgezonderd) compleet anders.
De Vries weer ongelukkig, sluit goed af
We kunnen zo ongeveer wel tot de conclusie komen dat Nyck de Vries ‘heel erg niet zo goed is’. Zoals Verstappen steevast vooraan rijdt, lijkt De Vries een verslaving te hebben voor de rode lantaarn. En ja, we weten het dat de AlphaTauri AT04 echt een belachelijk slechte skelter is. Maar op het moment dat Yuki Tsunoda bij de start een paar plaatsen pakt, de pits in moet voor een nieuwe vleugel en dan met harde banden voorbij Nyck de Vries gaat binnen twee rondes, dan is dat pijnlijk. Het zit allemaal niet mee, maar er zijn bijzonder weinig lichtpuntjes. De rest van de race (met name de laatste stint) was op zich niet slecht, maar het ontbreekt aan vertrouwen en overtuiging.
Verstappen heel erg goed
Oh ja, we zouden het bijna vergeten. Maar er staat gewoon even geen maat op Max Verstappen. We hebben periodes gehad met Hamilton, Vettel, Alonso, Schumacher en ga zo maar door. Maar de overmacht van Verstappen lijkt erg op die van Schumi. Bijzonder koelbloedig en waanzinnig effectief. Hij maakt gewoon géén fouten en haalt constant het maximale eruit. Bijzonder indrukwekkend.
Rijderskampioenschap
Max Verstappen staat op 1! Mooi. Lando Norris stijgt een plaatsje en komt de top 10 in, ten koste Pierre Gasly. Beide Ferrari-coureurs klimmen lekker qua punten, maar (nog) niet qua positie. De Vries en Sargeant zijn de enige die nog geen punten hebben.
Let op! De stand na de GP Oostenrijk 2023 werd eventjes flink opgeschud. Dit is de stand mét het in acht nemen van het besluit van de FIA na het geven van diverse tijdstraffen. Mochten er nog straffen of aanpassingen volgen, zullen we dat uiteraard vermelden. Zo zijn we dan ook weer.
De stand na de GP Oostenrijk 2023 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 229 |
2 | Pérez | Red Bull | 148 |
3 | Alonso | Aston Martin | 131 |
4 | Hamilton | Mercedes | 106 |
5 | Sainz | Ferrari | 82 |
6 | Leclerc | Ferrari | 72 |
7 | Russell | Mercedes | 72 |
8 | Stroll | Aston Martin | 44 |
9 | Ocon | Alpine | 31 |
10 | Norris | McLaren | 24 |
11 | Gasly | Alpine | 12 |
12 | Hülkenberg | Haas | 9 |
13 | Albon | Williams | 7 |
14 | Piastri | McLaren | 5 |
15 | Bottas | Alfa Romeo | 5 |
16 | Guanyu | Alfa Romeo | 4 |
17 | Tsunoda | AlphaTauri | 2 |
18 | Magnussen | Haas | 2 |
19 | De Vries | AlphaTauri | 0 |
20 | Sargeant | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Ja, natuurlijk is ook hier Red Bull Racing zijn voorsprong aan het vergroten. Belangrijker is dat de spanning voor de nummer 2 positie weer helemaal terug is. Ferrari heeft een belangrijke stap gezet terwijl Aston Martin en Mercedes het een beetje lieten afweten. Drie honden gaan dus vechten om één been. Er zijn geen stijgers en dalers qua posities.
De stand na de GP Oostenrijk 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull Honda RBPT | 377 |
2 | Mercedes | 178 |
3 | Aston Martin Mercedes | 172 |
4 | Ferrari | 158 |
5 | Alpine | 48 |
6 | McLaren | 27 |
7 | Alfa Romeo | 11 |
8 | Haas Ferrari | 9 |
9 | Williams | 7 |
10 | AlphaTauri | 2 |
Kwalificatieduel
Lance Stroll had een goed weekend. Hij was nu eindelijk sneller dan zijn teamgenoot. Niet verkeerd, want hij begon een beetje momentum te verliezen op Alonso. George Russell heeft eveneens moeite met zijn ervaren teamgenoot, die nu voor staat in het klassement. Alexander Albon heeft geen kind aan Sargeant. Oh, en we moeten erbij vermelden dat Nico Hülkenberg een topprestatie levert in de Haas. Niet alleen is hij geregeld sneller in de kwalificaties, het verschil qua posities met zijn teammaat is enorm.
De stand na de GP Oostenrijk 2023 in het kwalificatieduel is als volgt:
Coureur | Coureur | ||
Verstappen | 7 | Pérez | 2 |
Alonso | 6 | Stroll | 3 |
Russell | 4 | Hamilton | 5 |
Leclerc | 5 | Sainz jr. | 4 |
Norris | 8 | Piastri | 1 |
Ocon | 6 | Gasly | 3 |
Hülkenberg | 7 | Magnussen | 2 |
Guanyu | 3 | Bottas | 6 |
Tsunoda | 7 | de Vries | 2 |
Albon | 9 | Sargeant | 0 |
Snelste raceronde
Max Verstappen reed soeverein aan de leiding. Ga je dan naar binnen voor rode banden om zo de snelste ronde te kunnen pakken? Gianpiero Lambiase (de engineer van Verstappen) zei dat het verstandiger was om geen risico te nemen. Verstappen wilde wel heel erg graag. Kennelijk won Verstappen de discussie en reed hij alsnog een tijd van 1:07.012. Ultiem machtsvertoon.
De onderlinge stand na de GP Oostenrijk 2023 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 4 |
Pérez | Red Bull | 2 |
Zhou | Alfa Romeo | 1 |
Russell | Mercedes | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Driver of the Day
Lando Norris. De winnaar van een race wordt bijna nooit gekozen, als Driver of the Day. Of het moet een underdog zijn. Uiteindelijk koos het publiek voor Lando Norris en dat is eigenlijk ook wel terecht. Hij reed namelijk een uitstekende race en perste elke laatste tiende uit die McLaren. Zeker als je kijkt waar Oscar Piastri eindigde, kun je niet anders concluderen dat Norris een prestatie van wereldformaat heeft geleverd!
De onderlinge stand na de GP Oostenrijk 2023 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Sergio Pérez | Red Bull | 2 |
Max Verstappen | Red Bull | 2 |
Fernando Alonso | Aston Martin | 1 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Esteban Ocon | Alpine | 1 |
Lando Norris | McLaren | 1 |
Alex Albon | Williams | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de race goed voorspeld?
Alle redacteuren wisten dat Verstappen ging winnen en dat was ook het geval. De rest is nog wel eventjes gissen. Wouter en Michael gingen voor het geijkte duo Hamilton-Alonso. Echter, Jaap zag in dat Pérez het podium ging halen en dat is ook precies wat er gebeurde.
De stand na de GP Canada 2023 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (VER, PER, RUS) | 57 |
Wouter (VER, ALO, HAM) | 50 |
Michael (VER, ALO, HAM) | 45 |
Goede coureur = 1 punt, goede coureur op juiste positie: 5 punten.
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 5 maart | GP van Bahrein
- 19 maart | GP van Saudi-Arabië
- 2 april | GP van Australië
- 30 april | GP van Azerbeidzjan
- 7 mei | GP van Miami
- 28 mei | GP van Monaco
- 4 juni | GP van Spanje
- 18 juni | GP van Canada
- 2 juli | GP van Oostenrijk
Deze Grands Prix staan nog op de kalender:
Datum | Race |
07 jul. – 09 jul. | GP van Groot-Brittannië |
21 jul. – 23 jul. | GP van Hongarije |
28 jul. – 30 jul. | GP van België |
25 aug. – 27 aug. | GP van Nederland |
01 sep. – 03 sep. | GP van Italië |
15 sep. – 17 sep. | GP van Singapore |
22 sep. – 24 sep. | GP van Japan |
06 okt. – 08 okt. | GP van Qatar |
20 okt. – 22 okt. | GP van Verenigde Staten |
27 okt. – 29 okt. | GP van Mexico |
03 nov. – 05 nov. | GP van Brazilië |
17 nov. – 19 nov. | GP van Las Vegas |
24 nov. – 26 nov. | GP van Abu Dhabi |
De eerste meters voor de GP van Groot-Brittanië 2023 worden verreden op 7 juli om 14:00.
KEV9 zegt
Artsen die mensen behandelen aan slapeloosheid geven deze patiënten als medicijn mee, ‘kijk maar naar de F1’
Robert zegt
Klopt. In een moment van indommelen had ik het uitvallen van Hulkenberg compleet gemist 😴 Halverwege moest ik m’n dochter, die ook meekeek, ook al wakker schudden.
brammetjedeb zegt
Nou, ik heb toch aardig wat mooie acties op de baan gezien. Sainz perez, perez die een zwik best knap inhaalde, wat groepjes in het middenveld (en das best flink tegenwoordig) die het echt gezellig maakten, Norris die het leuk deed.. Verstappen die die laatste ronde nog even FL pakt, dat maakt het toch leuk? En of het leuk is of niet, die tracklimits maakten het niet saaier, of wel? Ik heb wel eens ergere races gezien…
thearchitect zegt
Prestaties van Norris en Piastri zijn niet vergelijkbaar.
Norris reed met een groot upgradepakket, wat een duidelijk sprong voorwaarts is voor de MCL60, waar Piastri nog met de ‘old-spec’ rond reed (en schade aan de voorvleugel gooide hem terug in het begin vd race).
Piastri heeft in Silverstone ook de upgrades dus een vergelijkend warenonderzoek lukt dan beter..
pomoek zegt
Mag ik zeggen dat Perez best een goede race gereden heeft? Natuurlijk mag je van hem verwachten dat hij op het podium eindigt zelfs vanaf een 15e startpositie, maar na die lange vormdip en slechte kwalificatie is dit prima.
Over de track limits: Een van de problemen was dat het lang duurde voordat de coureurs te horen kregen dat ze al over de track limits waren gegaan. Volgens Albon zat er een gat tussen van 15 ronden. In die tussenliggende periode, waarbij de coureur dacht dat alles toppie ging, gingen ze dan nog een paar keer over de track limits. De oplossing zou volgens hem een stukje gras zijn net buiten de track limits.
Hamilton was zeker niet de enige die andere coureurs “erbij lapte” Driver of the day Norris deed dit bijvoorbeeld ook. Hamilton deed dit toen hij te horen kreeg dat hij een 5 seconden straf had gekregen. Een vrij logische reactie. Voor mij is het geen probleem dat hij zo open over de radio klaagt over de auto. Je kan maar duidelijk zijn toch? Hij is ook altijd degene die zijn team complimenteert en het publiek bedankt voor de aanwezigheid.
In dat kader een keiharde whataboutism: Verstappen moet natuurlijk helemaal niets. Maar is het nou werkelijk zo moeilijk om even, zonder gesouffleerd te worden het publiek te bedanken? En als hij dan wordt gevraagd door de interviewer om even wat te zeggen tegen de fans, dat hij dit dan in het Nederlands doet? De tribunes zaten vol met Nederlandse fans die zich hadden uitgedost in voor topprijzen verkochte verstappen.nl-merch. Ik krijg zo langzamerhand het idee dat Verstappen al die fans eigenlijk maar een beetje lastig vindt? Irritant zelfs?
brammetjedeb zegt
He? Dat deed hij toch min of meer door te zeggen dat hij in zijn ‘outlap’ na zijn laatste pitstop de oranje tribunes zo gaaf vond?
gregorius zegt
Die tracklimits, ach.
Vroeger lagen daar van die grote (betonnen) bananen. Reden verschillende coureurs lek. Kan me niet herinneren of sommige ook schade aan de ophanging hadden. Volgens mij lagen er ook wel eens grotere/hogere curbs, ook niet echt lekker.
Leg je er gras (en het regent), dan vliegen ze er met 200+ vanaf; ook dat is bagger. En als er gras ligt, en iedereen rijdt er overheen, wordt het gewoon een gat en ligt de hele baan vol met aarde en steentjes etc etc; ook dat vond men niet leuk.
Beste oplossing is gewoon een technische: paar sensoren/lasers/etc op wat buiten de baan is/komt (auto’s zijn toch allemaal even breed); en dan 1 rondje (of tot na het 3e rechte stuk, want in het bochtige gedeelte is het misschien gevaarlijker) geen electro-power. Verlies je zo 3-4 seconden. Leren ze snel genoeg van. Ook zie je direct wat er gebeurd, zijn er geen verrassingen achteraf meer en is er continue spanning.
jurgen80 zegt
Waarom is saintz nog steeds tweede coureur bij Ferrari? Laat die twee gewoon racen zonder stal orders
brent zegt
ook al is de vries niet super goed, hij heeft ook wel enorme pech. als de auto je niet ligt heb je al een probleem, maar de ronde voor een vsc pitten en dus veel tijd verliezen, de ronde voor de penalty pitten en die dus ook niet kunnen nemen tijdens de stop. het zit niet mee. integendeel tot tsunoda die en Oostenrijk en Canada schade heeft tijdens de eerste ronde en dus naar binnen moet, om dan een paar rondes later een sc te hebben en dus een heleboel plekken terug pakt met versere banden
sportevo zegt
Gelukkig waren er meerdere rijders die elkaar erbij naaiden om de tracklimits. Het begon met Norris. En openlijk commentaar op je team leveren als het even tegenzit? Alonso over de Honda motor (GP2 Engine!), Verstappen die de monteurs afvalt als een pitstop iets minder gaat of als er iets niet helemaal goed loopt zijn zo een 2-tal voorbeelden.
alassad zegt
Ik snap het bitchen op HAM niet.
Wordt er eerst bijgenaaid door NOR, maar daar hoor je niks over.
En is altijd de eerste om het team te bedanken. Dus lijkt me logisch dat hij ze ook mag afzeiken
Ditoxx zegt
Hoort er bij als je een Nederlandse blog bent.