De stand na de GP Oostenrijk 2021 en enkele opvallende dingen van afgelopen weekend. We behandelen alles, hier op Autoblog!
De GP van Oostenrijk was niet bovengemiddeld spannend, maar zeker vermakelijk. Er gebeurde aan de voorkant niet zoveel, daarachter des te meer.
Zoals elke maandagochtend hebben we alle belangrijke overzichten voor je en uiteraard de stand na de GP Oostenrijk 2021. Daarnaast waren er enkele dingen die ons opvielen:
Racen is officieel verboden
De wedstrijdleiding is duidelijk niet gecharmeerd van auto’s die racen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de coureurs finishen zoals ze zich kwalificeren. Zowel Norris als Pérez krijgen alle twee een penalty van 5 seconden vanwege daadwerkelijk racen op de baan. In beide gevallen waren het gewoon race-incidenten. Het is zonde dat racen op de limiet niet is toegestaan op het circuit. Een aanfluiting van de wedstrijdleiding. Bij veel banen heb je een uitloopstrook, op de Red Bull Ring heb je gravel. Zo ging het vroeger ook altijd.
Russell heeft geen geluk in de race
Voor het eerst wist George Russell in de top 10 te kwalificeren. Als je bedenkt met wat voor zeepkist Williams het moest doen 2 jaar geleden, is dat een een bijzondere prestatie. Al helemaal omdat het op de medium-band was, en niet op de softs. Een diepe buiging. Helaas zakte Russel meteen weg naar P13. Daarna vocht hij zich terug naar P10, maar in de slotfase (na een paar mooie gevechten) wist Alonso zijn superieure Alpine er voorbij te zetten. Russell zit er bijzonder dicht bij en gezien de snelheid van Latifi levert George een absolute topprestatie!
Verstappen enorm dominant
Max Verstappen had een lekker weekend. Hij kon van pole position starten, de snelste raceronde rijden én de race winnen. Ja, voor de neutrale toeschouwer is het nogal saai. Maar na een aantal races waarbij het niet duidelijk is wie de overhand heeft, is het goed om te zien dat Verstappen enorme klappen kan uitdelen. Die 15 seconden voorsprong op Bottas was inclusief een tweede extra pitstop om Azerbeidzjan 2021 te voorkomen. Het is de eerste keer dat Verstappen een Grand Slam pakt. Het was de 50e keer dat Verstappen op het podium stond en zijn vijftiende overwinning.
Sainz laat kwaliteit zien
Carlos Sainz had niet een al te beste start bij Ferrari. Bij Ferrari gaat het (nog) niet zoals het moet en alle aandacht is gericht op Charles Leclerc. Maar Sainz weet langzaam maar zeker zijn draai te vinden. In de kwalificatie is het erg spannend tussen de twee, en ook op de baan is het verschil kleiner en kleiner. De afgelopen race finishte Sainz zelfs vóór Leclerc en wist hij Ricciardo in de slotfase in te halen.
Hamilton was nergens
Dit is niet aardig om te zeggen. Lewis Hamilton is namelijk nog altijd een absolute buitencategorie-coureur en de Mercedes is nog altijd geen gemotoriseerde skelter. Maar als het even niet mee zit, gaan de dingetjes toch nog even wat minder lekker. Hamilton bleek wat last te hebben van schade aan het ego, eh, chassis. Volgens de Brit koste hem dat meer dan een seconde per ronde. Maar dat Bottas en Norris erlangs mochten c.q. gingen was een bittere pil. Een Hamilton met het mes tussen de tanden hebben we niet gezien, helaas.
Alonso in vorm
De strijd tussen Ocon en Alonso speelt zich niet af op de voorgrond. Maar de oude rot is het racen niet verleerd. Ondanks de pech in de kwalificatie wist de man uit Oviedo een punt te pakken ten koste van Russell. Waar Ocon de eerste paar races duidelijk sneller was dan Alonso, is het tij nu gekeerd. Alonso heeft zijn vorm weer gevonden en kan zichzelf (met gemak) meten met een talent als Esteban Ocon.
Einde van Mercedes tijdperk?
In de comments werd het gisteren mede gedeeld door @fastforward: er is een einde gekomen aan het Mercedes tijdperk. Uiteraard zal Mercedes keihard terugslaan en diverse races gaan winnen dat seizoen. Maar de vanzelfsprekendheid van de afgelopen 7 jaar, die is ein-de-lijk weg. Het zand-in-de-ogen strooien omtrent updates, te snelle pitstops, beweegbare achtervleugels en dergelijke lijken een soort laatste strohalm te zijn. Als je kogels op zijn, kun je zelfs met het beste pistool alleen maar gooien.
Rijderskampioenschap:
Een niet al te best weekend voor Hamilton en een top-weekend voor Verstappen. De Nederlander loopt zo lekker uit in het kampioenschap. Sterker nog, hij staat nu 32 punten voor op Hamilton. Verstappen kan nu een wedstrijd uitvallen en zelfs als Hamilton die dan ook wint, dan nog steeds voor in het kampioenschap. Omdat Pérez niet stabiel presteert en Norris wel, is de strijd om P3 heel erg spannend. Ook Valtteri Bottas begint zich met die strijd te bemoeien.
De stand na de GP Oostenrijk 2021 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 182 |
2 | Hamilton | Mercedes | 150 |
3 | Pérez | Red Bull | 104 |
4 | Norris | McLaren | 101 |
5 | Bottas | Mercedes | 92 |
6 | Leclerc | Ferrari | 62 |
7 | Sainz | Ferrari | 60 |
8 | Ricciardo | McLaren | 40 |
9 | Gasly | AlphaTauri | 39 |
10 | Vettel | Aston Martin | 30 |
11 | Alonso | Alpine | 20 |
12 | Stroll | Aston Martin | 14 |
13 | Ocon | Alpine | 12 |
14 | Tsunoda | AlphaTauri | 9 |
15 | Räikkönen | Alfa Romeo | 1 |
16 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 1 |
17 | Russell | Williams | 0 |
18 | Schumacher | Haas | 0 |
19 | Mazepin | Haas | 0 |
20 | Latifi | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Waar de tweede coureur van Mercedes het erg goed doet, is dat niet het geval bij Red Bull. Maar liefst drie riskante acties maakte Sergio Pérez tijdens zijn 200e race. Gezien de snelheid van de auto waren die niet nodig. Verder is er een duidelijk indeling qua teams. Ferrari en McLaren staan duidelijk van Alpha Tauri, Aston Martin en Alpine. De strijd om des keizers baard tussen Haas en Williams is net zo spannend als een wedstrijdje Top Oss – De Graafschap.
De stand na de GP Oostenrijk 2021 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull Racing Honda | 286 |
2 | Mercedes | 242 |
3 | McLaren Mercedes | 141 |
4 | Ferrari | 122 |
5 | AlphaTauri Honda | 48 |
6 | Aston Martin Mercedes | 44 |
7 | Alpine Renault | 32 |
8 | Alfa Romeo Ferrari | 1 |
9 | Williams Mercedes | 0 |
10 | Haas Ferrari | 0 |
Kwalificatieduel
Hier vallen een paar dingen op. Zoals genoemd, Alonso is bezig om Ocon voorbij te gaan. In het kwalificatieduel is de Spanjaard de Fransman voorbij. Daarbij kunnen we zien dat Ricciardo het heel erg lastig heeft met Lando Norris. Sainz en Vettel (ook twee heren die over zijn gestapt naar een ander team) beginnen hun draai te vinden. Verstappen pakte de zevende pole uit zijn carrière afgelopen weekend.
De stand na de GP Oostenrijk in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (6) | Bottas (3) |
Red Bull | Verstappen (8) | Pérez (1) |
McLaren | Norris (6) | Ricciardo (2) |
Aston Martin | Vettel (5) | Stroll (2) |
Alpine | Alonso (5) | Ocon (4) |
Ferrari | Leclerc (6) | Sainz (3) |
AlphaTauri | Gasly (9) | Tsunoda (0) |
Alfa Romeo | Giovinazzi (7) | Räikkönen (2) |
Haas | Schumacher (8) | Mazepin (1) |
Williams | Russell (9) | Latifi (0) |
Snelste raceronde
Max Verstappen ging 10 ronden voor het einde naar binnen. Daar waren twee redenen voor (naast het feit dat het kon qua voorsprong). De compound was exact gelijk aan Azerbeidzjan. Achteraf bleken er wederom flinke beschadigingen op de band te zitten, dus het was geen overbodige luxe om de Pirelli’s te wisselen. Daarnaast leverde het een extra punt op voor de snelste raceronde!
De onderlinge stand na de GP Oostenrijk 2021 qua snelste raceronde is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste raceronde |
Verstappen | Red Bull | 3 |
Hamilton | Mercedes | 3 |
Bottas | Mercedes | 2 |
Driver of the Day
Volkomen terecht ging deze trofee naar Lando Norris. De uiterst vermakelijke en humoristische Brit liet zien dat hij uit het juiste racehout gesneden was. Een tweede plaats zou mogelijk zijn als de FIA niet tegen racen zou zijn. Maar een zeer verdiende P3 én dus de Driver of the Day-award.
De onderlinge stand na de GP Stiermarken 2021 in het Driver of the Day-klassement is als volgt:
Coureur | Team | Aantal Nominaties |
Pérez | Red Bull | 2 |
Vettel | Aston Martin | 2 |
Norris | McLaren | 2 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Leclerc | Ferrari | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de GP van Oostenrijk 2021 goed voorspeld?
Alledrie de redactieleden hadden verwacht dat Verstappen zou winnen. Jaap en Michael dachten dat Hamilton en Pérez op het podium zouden staan. Een heel erg logische gedachte, maar dat gebeurde dus mooi niet. Wouter had door dat Bottas het altijd wel goed doet in Oostenrijk en had ‘m in elk geval in de top 3 gegokt. Voor de punten (1 voor in de top 3, 5 voor de juiste plaats) staat Michael met twee straatlengtes voor.
Onderlinge stand na GP Oostenrijk 2021 in de AB-redactiepoule
Redacteur | Punten |
Michael | 62 |
Wouter | 37 |
Jaap | 33 |
Deze Grand Prix’ zijn al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
- 18 april | GP van Emilia Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
- 9 mei | GP van Spanje
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 20 juni | GP van Frankrijk
- 27 juni | GP van Stiermarken
- 2 juli | GP van Oostenrijk
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | GP van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
- 3 oktober | GP van Turkije
- 10 oktober | GP van Japan
- 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 31 oktober | GP van Mexico
- 7 november | GP van Brazilië
- 21 november | GP van Australië
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van Groot-Brittannië worden vrijdag 16 juli om 15:30 verreden.
Johanneke zegt
Op soft starten was echt een nadeel, zag je wel aan Gasly en Tsunoda. Ik vond het overigens bizar dat Mercedes eerst tegen Bottas zei dat ie er niet langs mocht. Ze zien hem hard dichterbij komen bij Hamilton, en ze zien natuurlijk ook dat Norris sneller is. Maar toch zeggen niet inhalen, vervolgens zit Norris er toch achter, en dan oja doe toch maar wel. Iedere slechtziende slaperige strateeg had gezien dat Hamilton nooit voor Norris was gebleven in dit tempo.
osmo zegt
Ze wisten dat het weer huilie huilie was van Hamilton (zoals gewoonlijk) en dachten waarschijnlijk dat hij na een paar rondjes de dingen weer op een rijtje zou hebben bovenin en er weer vol voor zou kunnen gaan ;)
Estate_of_mind zegt
Klagen over ‘schade aan je chassis’ en dan een 1:09 rijden, smoesjes van Hamilton, dingen groter maken dan ze zijn, omdat je onder druk gewoon niet goed presteert. En oh ja, kan iemand Alzheimer Mol uit zijn lijden verlossen? Die man ziet dingen zelfs niet als ze met grote paarse letters in beeld worden gemeld, is verbaasd over ‘slechte’ pitstops (time-penalty) en denkt bij elke herhaling dat hij iets nieuws ziet. Pijnlijk.
Robert zegt
Tip: kies voor de F1TV app en selecteer het Sky Sports commentaar. Dit is weliswaar geen perfect alternatief, maar wel een verademing i.v.m. die Ziggo club.
willeme zegt
@RRRobert: Bij Sky zitten ze er ook vaak naast, valt mij op. Heel vaak halen ze coureurs door elkaar, vergeten ze de tijdstraffen mee te rekenen (of in elk geval de juiste) en zijn ze wel erg pro-Hamilton ;-). In vergelijking met voetbal is het een stukje lastiger, daar ze met 200+ over de baan jakkeren. Wel een verschil is dat ze bij Sky zichzelf sneller verbeteren (dankzij een tweede commentator). Ook hebben ze bij een Sky een veel betere pitreporter met Ted Kravitz.
Robert zegt
@willeme: vandaar ook dat ik dit ‘geen perfect alternatief’ heb genoemd. Maar inderdaad, een tweede commentator scheelt een hoop – iets wat Olav Mol ook zou moeten overwegen (of staat z’n ego hem daarbij in de weg?).
Dat men daar erg pro-Hamilton is, vind ik nog wel meevallen, het is eerder pro-Brits want Russell en Norris krijgen ook hun -verdiende- lof toegezwaaid. En ze worden ook wel degelijk bekritiseerd als ze er een potje van maken.
Omgekeerd vind ik het ook niet zo’n probleem als het Nederlandse commentaar pro-Verstappen is, maar het is volkomen kritiekloos (want kijkcijfers) en z’n tegenstanders worden door Olav Mol soms de meest gênante scheldnamen toebedeeld en daar erger ik me wel aan.
Ted Kravitz’ Tech talk @F1TV en Sky Sports is trouwens ook een aanrader.
cloverleaf zegt
@RRRobert: ik kijk zowel op ziggo als op F1 TV. De hele opzet van Ziggo vind ik echt goed. Alleen valt of staat de kwaliteit met de mensen die het doen!
– Olav Mol: is echt te oud, maakt veel te veel fouten en is echt tenenkrommend wanneer die weer eens een heel land (Frankrijk) beledigd. Sowieso kun je prima F1 commentaar geven vanuit een studio in Hilversum!
– Tom Coronel: die gast moet aan de medicatie zo hyper dat hij is.
– Doornbos: vind z’n head to head altijd erg goed. Moet zeker blijven.
– Giedo: ook goed. Weet waar die over praat. Die zou eigenlijk duo commentator moeten zijn.
– Jack: vind hem dit jaar iets minder irritant maar mag toch gewoon optiefen!
– Kampheus: Doornbos kan ook best goed presenteren
– van Gameren: heeft natuurlijk een radiohoofd maar ik vind dat hij wel degelijk iets toevoegt met z’n statistiekjes.
– Rick Winkelman: beter dan Olav. Maar ook geen topper. Hoe hij en van Gameren ook altijd aan dat lullige barretje zitten bij F1 café is toch gewoon denigrerend?
Waarom telkens BN-ers erbij die er nauwelijks iets van weten is helemaal een raadsel. Ik heb veel liever elke race Ho Pin Tung erbij!
F1 TV commentaar is absoluut beter maar ze zijn daar toch ook wel pro-brits.
Johanneke zegt
Hij was gisteren echt aan het strooien met fouten eh. Kijk je kan zeggen Williams in zijn Williams ipv Russel in zijn Williams. Kan gebeuren, maar als dat je 27e fout of verspreking is in de wedstrijd is wordt het wel erg pijnlijk.
En, normaal vind ik het voorprogramma op Ziggo best redelijk, maar het was nu een uur lang aan elkaar vertellen hoe goed Max wel niet was. Tenenkrommend, er zijn nog andere coureurs…
toniominestrone zegt
@italdesign: Ik word een zo langzamerhand een beetje moe van al die Ziggo haters, Doornbos zijn analyses zijn van grote klasse en dat Olaf er soms naast zit maakt mij niet uit.
Estate_of_mind zegt
@toniominestrone: Doornbos inderdaad prima, studiogeleuter ook niks mis mee.
Loek zegt
@toniominestrone: wat mij laatst opviel (bij een EK-wedstrijd dan) is hoe weinig een commentator toevoegt als je het onder de streep bekijkt. Het enige wat ‘ie doet is min of meer dezelfde beelden als wij thuis bekijken en zeggen wat er gebeurt. “Dat kunnen we zelf ook wel”, bij wijze van spreken.
In je enthousiasme maak je soms fouten, maar als je aan de lopende band dingen fout schrijft dan mag daar wel wat van gezegd worden.
Ik vind Olav geen slechte commentator maar als je zelf constant beter ziet wat er gebeurt, vraag je je af of het wel wat toevoegt dat iemand een foute analyse roept:
osmo zegt
Voor iemand die het Belgische Telenetcommentaar van Kris Wauters en Gert Vermersch gewend is is dat Ziggo commentaar via F1tv eerlijk gezegd een verademing :)
Al krijg ik wel altijd spontaan de buikloop als hij weer eens “Mazepain” uitspreekt.
Robert zegt
@osmo: of ‘Seents’ i.p.v. Sainz. Ook namen als Barrichello, Kubica en nog enkele anderen werden consequent verkeerd uitgesproken waardoor hele volksstammen in Nederland deze nu “op z’n Olavs” uitspreken.
negennegenzest zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Robert zegt
Vanochtend ook een opiniestuk gelezen op nu.nl, waarin -terecht- wordt gesteld dat die straffen voor race incidenten er voornamelijk worden uitgedeeld omdat de benadeelde coureurs en teamleiding er elke keer weer moord en brand om schreeuwen richting de wedstrijdleiding, als ware het verwende profvoetballers. En zeker nu ook het radioverkeer tussen de teamleiding en de wedstrijdleiding is vrijgegeven, is dat ook duidelijk waarneembaar.
berlinetta zegt
Dat stuk had ik ook gelezen en ik vond het ook wel interessant. Ze gaven 3 problemen:
1. coureurs/teams schreeuwen zo hard mogelijk zodra ze worden benadeeld.
2. De wedstrijdleiding straft nooit consequent.
3. Een benadeelde coureur heeft niks aan de straf van de coureur die hem heeft benadeeld. Sterker nog, coureurs die er helemaal niks mee te maken hebben, profiteren er juist eerder van.
Zijn in mijn ogen wel 3 problemen waar iets aan gedaan mag worden. Maar ik zou liever zien dat ze echt racen weer toestaan en minder straffen gaan uitdelen. Het maakt het er absoluut niet leuker op zo.
Robert zegt
@berlinetta: dat de wedstrijdleiding weinig consequent is, is een direct gevolg van argumenten 1 en 3. David Croft en Martin Brundle gaven dit ook al aan in hun commentaar tijdens de race.
Een beetje wheel banging moet ook mogelijk zijn, als de coureurs zonder schade door kunnen, zoals Norris en Sainz (2x) gisteren lieten zien.
quincy zegt
Ik vind echt racen juist iemand net genoeg ruimte laten, zodat ze op de baan kunnen blijven. Iemand van de baan afdrukken is de makkelijke oplossing, maar in mijn ogen zeker niet sportief, zwak en vind je als coureur blijkbaar nodig omdat je het anders denkt te verliezen. Het kan overigens een keer gebeuren (Norris misschien twijfel geval), maar bij Perez was het duidelijk echt opzettelijk bij Leclerq. En dat heeft hem geen windeieren gelegd aan het einde.
toniominestrone zegt
@quincy: Kenmerkend voor zijn hele race carrière, heeft wel de ballen maar niet de intelligentie.
okdoei zegt
@quincy: aan de andere kant kiest de aanvallende partij om aan de linkerkant te zitten bij een snelle doordraaier naar rechts. Iets met natuurkunde en middelpuntzoekende kracht.
En die zijn in die bocht nogal groot.
Ik vond de straf voor Norris echt veel te zwaar, in mijn optiek deed hij niets fout, je kunt ook niet ff naar rechts sturen. Perez kiest de buitenkant op een plek waar het eigenlijk niet kan.
royaledeluxe zegt
Perez had kunnen remmen, Russel had kunnen remmen en meer ruimte laten. Dit was gewoon een racing incident en ze zijn beiden schuldig om niet af te geven/genoeg plaats te laten. Ze zijn er beiden als verliezer uitgekomen. Volgende keer houden ze het racen zoals anderen wel hebben gedaan door dezelfde bocht. Fair en met genoeg ruimte.
xxoodd zegt
Kijk naar Alonso en Russel, die deden samen bijna hetzelfde dansje als Perez en Leclerc. Het enige verschil is dat Alo en Rus wel elkaar netjes nét genoeg ruimte gaven. Was veel vermakelijker om te zien.
Joost zegt
Helemaal eens! Vooral die eerste actie tussen Perez en Leclerc was niet OK van Perez. Leclerc was er al voorbij. Die tweede kan je nog over discussiëren.
Misschien dacht Perez dat Ocon ineens in een Ferrari reed :). Ging ook altijd lekker tussen die twee. Spa, Baku en Singapore onder andere….
Ik vond de reactie van Norris ook erg goed toen hij hoorde over zijn tijdstraf. Waar had hij heen moeten gaan?
maarteno zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pomoek zegt
De 2e pitstop van Verstappen had, als ik het goed begreep toch echt te maken met schade aan de achterband. Dit was blijkbaar door het team gezien, dus mogelijk monitoren ze, na Baku, de banden nu beter. Ik denk ook dat Baku goed is geweest voor de “team spirit” binnen Red Bull. Perez heeft zijn overwinning binnen en lijkt nu ook echt “voor het team” te willen racen. Dat gezegd hebbende heeft hij zich natuurlijk gisteren behoorlijk in zijn voet geschoten. Hij had door iets conservatiever te rijden makkelijk p3 kunnen bereiken en met enige moeite p2.
Bottas krijgt te weinig liefde. Op een wanprestatie na in Baku heeft hij dit jaar toch echt wel redelijke resultaten weten neer te zetten. Altijd zo rond p3. Waar Hamilton ook dit jaar toch echt veel mazzel lijkt te hebben heeft Bottas vooral veel pech.
Verstappen heeft nu evenveel GP’s gewonnen als Jenson Button;
Een paar weken geleden, na de race in Spanje, dacht ik dat het seizoen erop zat. Maar dat is gelukkig erg meegevallen ;-). Dus nog een beetje te vroeg om nu te gaan roepen dat Verstappen het seizoen nu gaat winnen. Maar op dit moment is hij natuurlijk wel de sterkste kandidaat om de titel te pakken.
Ben benieuwd naar de sprintrace over 2 weken.
Johanneke zegt
Nou die race dat russel op hem knalde was Bottas ook verschrikkelijk slecht. Bottas is geen slechte coureur, maar meer middenmoot. Fans van de sport zien liever een betere en vooral gretigere coureur in zo’n goede auto.
dvaerden zegt
Mij viel vooral weer op wat een aangename kerel die Norris is (of zo toch overkomt). Enigszins gefrustreerd door een al dan niet onterechte tijdstraf en toch gewoon op hetzelfde niveau door blijven racen zonder er teveel over te liggen zeuren.
Vooral ook zijn “Toch leuk om te zien dat de oranje teamkleur van McLaren zo veel aanwezig was om voor McLaren te supporteren.” in interviews vond ik wel geslaagd.
Gulli zegt
Mij valt op hoe Leclerc zichzelf (en/of zijn auto) soms wat overschat. Begrijp me niet verkeerd, het is een goeie coureur en dit jaar heeft hij zijn materiaal ook wat meer mee, maar hij verprutst het wat mij betreft toch net iets te vaak. Terwijl Verstappen naar mijn mening meer en eerder van zijn fouten heeft geleerd.
Leclerc probeert ‘dive-bombs’ zoals die van Ricciardo in zijn RB deed en soms gaan die goed, maar vaak eindigen ze in schade, danwel bij hemzelf, dan weer bij een ander.
Vorige week;
Gasly zijn race verpest, zelf ook paar plaatsjes gezakt
Raikkonen zijn vleugel beschadigd bij een inhaalactie
Alonso aangetikt bij een inhaalactie
Geen idee waarom hij daar Driver of the Day voor is geworden. Ja hij heeft veel ingehaald, maar als hij normaal had gereden was dat niet nodig geweest, en sommige inhaalacties waren op zijn best klungelig.
Gisteren;
Tot twee maal toe proberen buitenom te gaan bij iemand terwijl er niet veel ruimte is en dan gaan klagen op de radio.
Vorig jaar Bahrein;
VEEL te laat remmen in de hoop een gaatje te pakken en daarmee Stroll de rondte in tikken, jezelf te benadelen en ook Max Verstappen de race uit te knallen.
Zo zijn er nog wel veel meer situaties te bedenken. Hij gaat voor gaatjes die er niet zijn, of die er wellicht nog wel waren geweest als hij niet van 40 meter achter zijn voorganger aan komt vliegen zodat diezelfde voorganger bijna niet meer kan reageren op zijn acties.
Wat ik zeg, het is een hele goeie coureur, maar hij mist soms net het inzicht of de finesse om zijn heldendaden ook om te zetten in resultaat zonder daarbij het halve veld van de baan te vegen.
fapfap zegt
Klopt die stand in de kwalificatie uitslag?
Waarom hebben Norris-Ricciardo en Vettel-Stroll minder vaak gekwalificeerd?