De stand na GP Nederland 2022 zal in het voordeel vallen van ene M. Verstappen. Lees hier hoe de kaarten geschud zijn.
Het blijft een surrealistische gewaarwording: een GP van Nederland. De meesten onder ons hebben alleen de vorige editie nog in het hoofd zitten. Met een succesvolle Verstappen en een bomvol ‘Zandervoort’ lijkt het erop dat deze race al jaren wordt gehouden.
Het leek eventjes een saaie race te gaan worden, maar de komst van een virtual safetycar en een echte zorgde voor bijzondere tactiek-wijzigingen tijdens de race. Uiteindelijk won Verstappen, maar gebeurde er nog genoeg om te spreken van een geslaagde race!
Fakkelgooiers!
On-ge-looflijk. Formule 1 was vroeger een herensport. Je deed een colbertje aan en deed een nette platte pet op. Dan ging je je een paar uur vermaken en gedragen. Nederlandse supporters hebben al geen beste naam (Feyenoord supporters die Rome verbouwen, PSV-supporters die geld naar zwervers gooien, Verstappen fans die Hamilton petten verbranden) en nu hebben we het gooien van fakkels op de baan. En het zijn maar een paar rotte appels die je gewoon niet wil hebben.
Heel close tijdens kwalificatie
Nog even doorgaand op de kwalificatie, die was weer ouderwets close! Het is op zich wel jammer dat men van te voren dacht dat ‘Verstappen het wel eventjes zou gaan doen’. Die ronde die hij eruit perste was nét voldoende en de Mercedessen konden hun tijd niet verbeteren dankzij de spin van Pérez. Natuurlijk, zoals racelegende Dominic Toretto zegt ‘winning is winning’, maar deze kwalificatieronde was nét snel genoeg.
Wat is er toch aan de hand bij Ferrari?
Lekker man, die pitstop van Carlos Sainz. Ferrari flikt het gewoon altijd weer om zichzelf in de voet te schieten. Elk weekend is er wel iets dat verkeerd gaat. Schreeuwen om ontslag is populistisch en kortzichtig. Maar er moet wel iets gaan gebeuren om niet de Italiaanse Fawlty Towers-trofee 2022 te winnen. De comedy-pitstop-bokaal hebben ze met Sainz al gewonnen afgelopen race.
Max-Factor
‘Ja, het ligt aan de auto’. In België was het duidelijk dat de Red Bull RB18 de snelste auto van het veld was. Die baan paste perfect bij de Red Bull. Maar nu, op zandvoort, was duidelijk dat de drie auto’s (Ferrari, Mercedes, Red Bull) veel meer aan elkaar gewaagd zijn. Kijk maar naar de ‘superieure’ Red Bull van Perez. Ja, Red Bull ‘offerde’ Perez op om de C1-band te testen, maar Pérez pakt veel vaker P4, P5, P6 dan een Bottas die veel frequenter op P2 eindigde met een superieure auto.
Geweldig schaakspel Mercedes
Meestal is Mercedes heel erg behoudend met de strategieën, maar niet dit keer. Diverse malen koost Mercedes ditmaal voor een agressieve strategie die erg goed uitpakte. Althans, voor Russell. Maar soms moet je gewoon twee verschillende tactieken toepassen. Die tweede plaats van Russell was erg knap. Een schril contrast met wat Ferrari doet. En met Hamilton pareerde Wolff goed: hij neemt liever risico om te kunnen winnen dan een tweede plaats te consolideren.
Hamilton is wel erg zoutig
Daarop inhakend: wat een trieste reactie van Hamilton. Bono en Toto waren er als de eersten bij om zich te verontschuldigen. Vreemd, want ze deden gewoon hun werk. De agressieve tactiek pakte alleen bij Russell goed uit. Dat kan gebeuren. Maar de zure reactie van Hamilton ‘ik bedank alleen de monteurs en niet de rest van het team’ kan echt niet. Jarenlang heeft ‘ie de beste auto en geregeld kon hij dankzij goede strategieën winnen. Maar ja, als je verliest als coureur ligt het aan de auto. Als je wint ligt het aan de coureur. Het is alleen iets wat absoluut niet past bij iemand met zeven wereldtitels en wereldverbeterende aspiraties.
Rijderskampioenschap
Dit is koren op de molen voor Verstappen. Hij pakt de meeste punten, terwijl zijn naaste belagers een beetje tegenvallen. Leclerc staat nu wel weer voor Pérez met hetzelfde aantal punten (Leclerc heeft een overwinning meer behaald dan Pérez). Verder is het vooral erg spannend tussen Ocon en Alonso.
De stand na de GP Nederland 2022 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 310 |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 201 |
3 | Sergio Pérez | Red Bull | 201 |
4 | George Russell | Mercedes | 188 |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 175 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 158 |
7 | Lando Norris | McLaren | 82 |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 66 |
9 | Fernando Alonso | Alpine | 59 |
10 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 46 |
11 | Kevin Magnussen | Haas | 22 |
12 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 20 |
13 | Daniel Ricciardo | McLaren | 19 |
14 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 18 |
15 | Mick Schumacher | Haas | 12 |
16 | Yuki Tsunoda | AphaTauri | 11 |
17 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo Racing | 5 |
18 | Lance Stroll | Aston Martin | 5 |
19 | Alexander Albon | Williams | 4 |
20 | Nicholas Latifi | Williams | 0 |
21 | Nico Hülkenberg | Aston Martin | 0 |
Constructeurskampioenschap
Is er spanning? Jazeker! Mercedes loopt in op Ferrari en niet zo’n klein beetje ook. De voorsprong die Ferrari had is bijna verdwenen. Met nog 7 races te gaan is 30 punten niet een hele veilige marge. Ander dingetje dat opvalt, Alpine neemt telkens verder afstand van McLaren, voornamelijk doordat Alpine twee coureurs heeft die top rijden en McLaren slechts eentje.
De stand na de GP Nederland 2022 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull RBPT | 510 |
2 | Ferrari | 376 |
3 | Mercedes | 346 |
4 | Alpine Renault | 125 |
5 | McLaren Mercedes | 101 |
6 | Alfa Romeo Ferrari | 51 |
7 | Haas Ferrari | 34 |
8 | AlphaTauri | 29 |
9 | Aston Martin | 25 |
10 | Williams Mercedes | 4 |
Kwalificatieduel
Mick Schumacher heeft een meesterlijke prestatie geleverd door zich gisteren als achtste te kwalificeren. Helaas presteert Magnussen alsnog beter. Leclerc en Verstappen zitten ook ver voor hun teamgenoot. En die ouwe sluwe Hamilton is alsnog weer sneller dan Russell. Tsunoda was ditmaal sneller dan Gasly, opmerkelijk genoeg. Tussen Ocon en Alonso blijft het spannend.
De stand na de GP Nederland 2022 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Lewis Hamilton (8) | George Russell (7) |
Red Bull | Max Verstappen (12) | Sergio Pérez (3) |
Ferrari | Charles Leclerc (11) | Carlos Sainz (4) |
McLaren | Lando Norris (12) | Daniel Ricciardo (3) |
Alpine | Fernando Alonso (8) | Esteban Ocon (7) |
AlphaTauri | Pierre Gasly (9) | Yuki Tsunoda (6) |
Aston Martin | Lance Stroll (6) | Sebastian Vettel (7) |
Aston Martin | Nico Hülkenberg (1) | Lance Stroll (1) |
Williams | Alex Albon (13) | Nicholas Latifi (2) |
Alfa Romeo Racing | Valtteri Bottas (10) | Guanyou Zhou (5) |
Haas | Kevin Magnussen (11) | Mick Schumacher (4) |
Snelste raceronde
Max Verstappen had een topweekend erop zitten. Hij reed namelijk (nipt) de snelste ronde van de race. Russell zat ‘m vlak op de hielen. Daarmee is Verstappen nu de coureur met de snelste racerondes op zak. Het zijn er maar 5 (na 15 races), dus van zo’n groot belang zijn ze niet. Het is echter wel tekenend voor de vorm waarin Verstappen en zijn team verkeren.
De onderlinge stand na de GP van Nederland 2022 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Max Verstappen | Red Bull | 5 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 2 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Lando Norris | McLaren | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Driver of the Day
Lewis Hamilton kreeg zelden de Driver of the Day-award voor zijn races. Hij begon op 1, reed het hele veld zoek en bedankte het publiek. Verstappen kreeg 22% van de stemmen en dat is eigenlijk ook wel terecht. De Nederlander moest er wel wat voor doen. Kijk maar naar wat Pérez doet met dezelfde auto. En ook hier steekt Verstappen Leclerc voorbij. Hamilton zat er overigens wel vlak achter met 20,1%!
De onderlinge stand na de GP van Nederland 2022 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Max Verstappen | Red Bull | 5 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Mick Schumacher | Haas | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Heeft de redactie de GP van Nederland 2022 goed voorspeld?
Alledrie de grootheden op de redactie hadden Verstappen aangewezen als racewinnaar. Dat pakte wonderbaarlijk goed uit. Wouter en Jaap dachten allebei dat Pérez en Hamilton erbij zouden zitten: dat gebeurde dus net niet (Hamilton) en helemaal niet (Pérez). Michael voorzag ook nog eens de derde positie van Leclerc. Wat is die man toch een orakel. Tussen Michael en Wouter wordt het nog spannend.
De stand na de GP Nederland 2022 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Wouter | 57 |
Michael | 56 |
Jaap | 34 |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 20 maart | GP van Bahrein
- 27 maart | GP van Saudi-Arabië
- 10 april | GP van Australië
- 24 april | GP van Emilia Romagna
- 8 mei | GP van Miami
- 22 mei | GP van Spanje
- 29 mei | GP van Monaco
- 12 juni | GP van Azerbeidzjan
- 19 juni | GP van Canada
- 3 juli | GP van Engeland
- 10 juli | GP van Oostenrijk
- 24 juli | GP van Frankrijk
- 31 juli | GP van Hongarije
- 28 augustus | GP van België
- 4 september | GP van Nederland
Deze Grands Prix staan nog op de kalender
- 11 september | GP van Italië
- 2 oktober | GP van Singapore
- 9 oktober | GP van Japan
- 23 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 30 oktober | GP van Mexico
- 13 november | GP van Brazilië
- 20 november | GP van Abu Dhabi
De eerste meters voor de GP van Italië worden verreden op 9 september om 14:00
brammetjedeb zegt
Ik zie en lees op de verschillende sites veel complottheorieën. Max lag een seconde of 14, als ik het goed zeg, voor. Pit duurt een seconde of 20, had daarna nieuwere banden en snellere auto. Jullie kunnen me heel veel gaan vertellen over hoe Mercedes had kunnen winnen, maar deze had Max gewoon dicht kunnen rijden. ‘Dan nog moet hij de Mercedessen inhalen’. Me dunkt, als die ergens geen moeite mee heeft is het inhalen.
Als AT de wiel moeren vastzet en verder in de data niets ziet, laat je hem toch gewoon verder rijden? Het is Tsunoda, da’s sowieso een ongeleid projectiel op de radio.
Ik vind het ver gezocht allemaal…
thebest07111 zegt
Het gaat de meeste er om dat hij aangeeft dat zijn wielmoeren niet vastzitten(dit kan dat je dat denkt geen probleem) vervolgens kom je naar binnen en duurt je pitstop vreselijk lang(want ze moesten hem weer vastzetten oid?) dan merk je al dat de auto kut is want hij komt niet weg en rijdt met 30 door de pitstraat heen, dit is al gek want dan zet je hem in de pitstraat stil. En vervolgens zet je hem op de meest kutte plek op het hele circuit stil.
Daar komt bij dat Hamilton veel sneller was op de hards. Dus had nog wel willen zien we er dan had gewonden.
Maar Redbull vond het nodig om zijn zusterteam opdrachten te geven.
aadzor zegt
Duidelijk dat je geen verstand hebt van racen. Zelfs als het zo was was het veel te vroeg in de wedstrijd om met zo’n actie iets definitiefs te forceren.
Overigens, het risico voor Red Bull en de eventuele gevolgen als zoiets ooit uit zou komen is veel groter dan per se de GP van Nederland winnen. Ze zouden wellicht alle team punten kunnen verliezen terwijl ze zo ver voor staan.
Gewoon dom om zoiets te denken. Niemand anders met verstand gelooft dit echt.
87sandyd zegt
Ahjaaa, daarom gaven ze vorig jaar in het laatste kwart van het kampioenschap ook elke keer opdrachten aan AT om Mercedes op te houden!!!
Oh wacht, dat gebeurde niet. Want vorig jaar heeft AT op geen enkele wijze het kampioenschap beïnvloed. En dat zouden ze nu wel moeten doen van RBR terwijl Max op meer dan 90 punten voorsprong staat🤣
harrie zegt
Dit dus, Max moest hard werken maar zat in een redelijk comfortabele positie, RB had zijn race onder controle.
Waarom zou je dan in godsnaam die AT laten stoppen.
berlinetta zegt
Zelfs al zou Max niet winnen, wat boeit het dan? Beide kampioenschappen zijn al in the pocket. Laat Mercedes een race winnen. Is leuk voor hen en ook beter voor de kijker. Kan me niet voorstellen dat RB in deze omstandigheden een complot zou smeden.
rob5nismo zegt
EDIT: Scherp, is inmiddels aangepast!
drdre1 zegt
Verstappen, Russell, maar ook andere coureurs als Beitske en Bent gaven aan dat een coureur heel goed (zo niet het beste) aan kan geven hoe het is gesteld met de banden. Een stap verder is het om dan duidelijk naar een team te communiceren wat en wanneer de volgende keuze wordt en ik denk dat HAM dit ook wel kan, maar dit in voorgaande jaren niet veel voorkwam? Het zit niet in het systeem van Merc/HAM en mss wel in het systeem van Merc/RUS? 🤔
w0ut zegt
Mij viel het vooral op dat Hamilton weer iemand heeft geraakt. Misschien was het vorig jaar dan toch niet Max zijn ‘agressieve rijstijl’.
thebest07111 zegt
Perez tikte ook bijna Hamilton eraf omdat hij weer een lockup had….
dondeboer zegt
Als je in je eentje voorop rijdt hoef je ook geen botsautootje te spelen. Max is dit jaar ook veeeeel beheerster dan voorheen.
pomoek zegt
Grappig ook om te zien dat dat wat Verstappen in het verleden regelmatig werd verweten nu door Hamilton wordt gedaan. Drieste acties (Spa) en schelden op de radio. Wat ik ook wel vermeldenswaardig vind is de beweging die Hamilton maakte toen hij werd ingehaald door Russell. Levensgevaarlijk. Russell heeft hier niets over gezegd, want teamgenoot, maar het was echt een schandalige actie.
Hamilton is en blijft voor mij een van de grootste, zo niet de grootse coureur aller tijden, maar niets menselijks is hem vreemd.
berlinetta zegt
Komt op mij meer over dat Hamilton afgelopen jaren nooit zo hoefde te pushen. Hij had toch de snelste auto. Waarom zou je dan risico nemen terwijl je iemand daarna ook wel kan inhalen. Max had die comfortabele positie nooit en moest altijd pushen. Dit jaar zie je dat Hamilton veel meer moet pushen en dus ook fouten gaat maken, terwijl Max wat meer beheerst rijdt omdat hij vaak de snellere auto heeft (hoewel deze nog niet zo dominant is als de Mercedes in z’n hoogtijdagen).
pomoek zegt
@berlinetta: Ik denk dat je gelijk hebt, het ging er mij meer om dat dit nogal eens een karaktertrekje van Verstappen werd/wordt genoemd. Veel commentatoren, ook Britse, zeggen nu dat Verstappen “onverstapperiaans” rond rijdt en gewoon zonder veel drama zijn werk doet.
Grappig overigens in dit kader is dat aan het begin van dit seizoen er flink is gespeculeerd over de penalty points die Verstappen had (7) en dat de kans groot was dat hij gedurende het seizoen 1 wedstrijd zou moeten uitzitten. Volgende week verjaren de 1e 3 punten van die 7, en er is er geen één bijgekomen.
rwdftw zegt
Het was het diff van Yuki dat eraan ging. Het team gaf aan dat het niet de band was, Horner zei dat het in ieder geval niet de motor was en Yuki merkte dat hij nog maar 1 wiel aan het gummen had bij het wegrijden. Dat zouden beiden moeten zijn. Dus die AT ging stuk.
Russell vroeg zelf om softs bij de SC situatie, dat kwam niet van de pitmuur. Dat was een goede call, het leverde hem P2 op. Lewis deed braaf wat de pitmuur van hem verlangde en reed door. Uiteindelijk had hij Max, George en Charles op verse softs achter zich waar hij zelf op oude harde stond. Abu Dhabi moet weer door zijn hoofd gespookt hebben.
Robert zegt
@rwdftw: exact, en hieruit blijkt dat Russel inmiddels goed in staat is het wedstrijdverloop ’te lezen’. En dat hij ook erg volwassen is geworden als coureur.
Die tirade van Hamilton achteraf, over de boordradio (“I want to thank the mechanics but not the rest of the team”), als ook de move naar Russel toe, toen deze hem inhaalde, was trouwens schandalig. Het zal wel weer door Toto Wolff met de mantel der liefde worden bedekt, maar ik mag toch hopen dat men bij Mercedes vandaag nog een goede uitbrander hebben klaarliggen voor deze over het paard getilde ex-kampioen.
87sandyd zegt
Ze lagen 1 en 2 met nog 12 ronden te gaan ofzo. Laat ik voorop stellen dat Russel een leuke call maakte om te wisselen van banden maar daar gaf hij wel de buffer mee op.
Mercs gingen gewoon voor de winst van Hamilton en Russel zou daarbij Hamilton helpen, maar Russel besliste zelf anders.
pomoek zegt
Het ging bij MB mis toen de SC op de baan kwam. Verstappen reed bij de eerste mogelijkheid die hij had de pits in voor nieuwe banden, net als Leclerc. Dat had Hamilton toen ook moeten doen. Dan was hij na Verstappen en Russell op de baan gekomen, maar op de rode band. De ronde erna had Russell dan voor nieuwe banden kunnen gaan. Dan waren de MB’s waarschijnlijk op p2 en p3 geëindigd, ze waren Leclerc wel voorgebleven.
Dus logisch dat Hamilton zijn banden niet wisselde op het moment dat iedereen door de pitstraat reed. Maar hij had het een ronde eerder moeten doen.
pomoek zegt
Leclerc heeft 2 overwinningen meer dan Perez.
RobTWo zegt
310 + 201 = 510????
osmo zegt
Zou het nog lang duren voor Hamilton zijn afscheid aankondigt? Liftte hij trouwens toen Russel hem voorbij ging? Lekker sportief weer.
Gisteren trouwens voor de eerste keer een interview met Max gezien en ik moet zeggen dat ik geen fan was (mede door zijn vader die hier in de omgeving niet echt geliefd is …). Maar wat een nuchtere, zelfrelativerende gast is me dat. Respect om zo in het leven te staan op 24 jaar.
pomoek zegt
Ja, hij liftte.
pomoek zegt
De actie van MB, wisselen naar mediums toen Verstappen naar de harde band ging: Briljant.
Verstappen zei het ook al ergens: de stand in het kampioenschap is eigenlijk geen goede weergave van hoe hard hij moet vechten om die races te winnen. Met uitzondering van Spa was er altijd wel sprake van een gevecht op de baan.
Over het verschil tussen Perez en Verstappen: op de “socials” valt regelmatig te lezen dat RB “het Max Verstappen racing team” is. De auto zou precies gemaakt zijn naar zijn wensen en juist niet die van Perez. Die laatste zou dus harder zou kunnen rijden in die auto als deze wat meer naar zijn wensen zou worden gemaakt. Het punt wat daarbij wordt vergeten is dat je dan hoogstwaarschijnlijk een langzamere auto maakt waardoor je als team punten gaat verliezen.
Ricciardo gaat volgend jaar niet meer rijden Die heeft de handdoek in de ring gegooid. Wat een waardeloze prestatie.
Schumacher heeft een prima prestatie neergezet. Sinds Canada eindigt hij vrijwel altijd vóór Magnussen. Of hij blijft nog een jaartje bij Haas, of hij wordt door een van de andere teams opgepikt die nog een stoeltje hebben, hij doet het op dit moment gewoon goed.
gregorius zegt
Mooi he. Zeiden ze vroeger ook bij Schumacher (Pa, niet zoon).
Zou toch van de zotten zijn als ze nu de auto aanpassen waarmee je kampioenschappen wint; zodat anderen hem ook kunnen rijden?
Max is en bleef bij RB en met zijn input wordt er aan die auto gewerkt. Andere komen, kijken, falen en druipen weer af.
We weten hoe het is gegaan met de cariere van MSC-sr.
anthwan zegt
Mooi gezegd, hier sluit me bij aan.
Spanje 2016 zijn de meesten weer vergeten.
berlinetta zegt
Ik kan me niet voorstellen dat Red Bull ooit de auto gaat aanpassen aan de wensen van de 2e rijder. Max is hun stercoureur, misschien wel de beste van de grid, zit nog heel veel potentie in en is commercieel ook heel interessant. Perez is een coureur die een tijdje geleden niet eens meer een stoeltje had en nu ineens bij een topteam rijdt omdat de omstandigheden ernaar waren. Hij doet regelmatig wat hij moet doen, maar hij valt ook wel eens door de mand. No way dat je dan een auto gaat aanpassen zodat het voor hem makkelijker wordt. Daarnaast valt er hier en daar misschien wel wat te tweaken aan zo’n auto, maar ook die mogelijkheden zijn beperkt en dat zal ook mede door de budgetcap komen.
sportevo zegt
Perez heeft zelf aangegeven dat hij zich begin dit seizoen comfortabeler voelde in de Red Bull dan na een aantal updates. Juist Verstappen kon toen wat minder met de auto en dat was te zien in de resultaten, Perez zat dichterbij of was soms zelfs sneller. De aanpassingen zijn echt wel gedaan om Verstappen het maximale uit de auto te laten halen.
Schijnbaar wil Verstappen een wat meer vaste voorkant hebben en mag de achterkant juist wat meer bewegen. Perez zou juist het omgekeerde prefereren en de Red Bull had dit juist aan het begin van het seizoen wel.
In 1994 klaagde Jos ook over de auto die teveel op Schumacher aangepast zou zijn geweest en hij er daarom zijn handen vol aan had en toen Schumacher eind 1995 voor het eerst met 412T2 ging testen vroeg hij aan John Barnard de auto op een bepaalde manier af te stellen. Barnard vond de aanpassingen absurd want daar kon je nooit mee rijden. Toch was Schumacher toen sneller dan Alesi en Berger eerder dat jaar op dat circuit.
Ik snap eerlijk gezegd je punt ‘Het punt wat daarbij wordt vergeten is dat je dan hoogstwaarschijnlijk een langzamere auto maakt waardoor je als team punten gaat verliezen’ niet. Logisch dat Red Bull zich focust op een eerste rijder en daar eerder naar luistert maar eigenlijk zou je in het beste geval 2 rijders met eenzelfde rijstijl willen hebben.
Robert zegt
Erg bijzonder was het om de top drie, direct na de race, gezamenlijk de highlights te bekijken die in de cooldown room op het grote scherm werden vertoond. De reacties op de mislukte pitstops van Sainz (de rondslingerende wheel gun en de unsafe release), als ook de move van Hamilton op Russel, leverde zichtbaar de nodige blikken van ongeloof en verbazing op bij de heren.
harrie zegt
Altijd een van de mooiste momenten na de race inderdaad. Vorig jaar ook altijd mooi om te zien hoe Lewis en Max elkaar elke keer probeerden te ontwijken in een kamertje van 2×2. Het ongemak spatte er vanaf.
kniesoor zegt
Kijkend naar de stand van het redactie-klassement stel ik met opluchting vast, dat ik niet de enige ben, die geen fluit verstand heeft van F1, @Jaapiyo heeft er kennelijk ook weinig kaas van gegeten. Waarvan akte ! 😂
pomoek zegt
de man is dan ook een artiest.
Mazdos zegt
Is het nou echt zoveel moeite om ook de uitslag van de race te vermelden?
thearchitect zegt
Ach, ik begrijp Hamilton wel.
Voor het eerst sinds de laatste race van vorig jaar, had hij echt een overwinning in het vizier.
Dat het dan uiteindelijk door je vingers glipt, is natuurlijk zuur en frustrerend… en dan zeg je in het heetst van de strijd domme dingen. (Hallo Fernando)
Zevenvoudig wereldkampioen zijn heeft daar niks mee te maken. Ook maar een mens blijkbaar.
Heeft zich keurig voor de camera geëxcuseerd.
gregorius zegt
Ik ben geen Orange-Max-voor-koning-gekkie.
Maar denk je dat LH op het zachte rubber, vanaf p2 achter Max, wel kans had gehad op de overwinning?
harrie zegt
Nee. Maar dan had ie het op zijn minst nog kunnen proberen.
Volgens mij zag hij het al helemaal voor zich, that guy/car op de baan verslaan op een volledig oranje Zandvoort, als ultieme wraak op Abu Dhabi.
En dan weer door Mercedes in de steek gelaten worden door een veel te conservatieve strategie die gericht is op track position, net als in Abu Dhabi door hem onder VSC niet binnen te halen voor nieuwe mediums (niet de uiteindelijke SC waar ie op inmiddels oeroude hards reed, daar hadden ze toen geen keus meer) terwijl ze zat notabene een paar ronden ervoor besproken hadden.
Ze hadden of Russel als buffer moeten gebruiken, of beide op softs moeten zetten. Met wat ze nu deden was Hamilton wederom een sitting duck. Snap wel dat ie gefrustreerd was, desalniettemin verre van chique om een team waar je zoveel aan te danken hebt over de radio af te zeiken.
pomoek zegt
Het idee van Hamilton: “laat Russel achter mij rijden als een buffer” had nooit gewerkt. Dan waren ze zeer waarschijnlijk op p3 en p4 geëindigd. En nu dus op p2 en p4. Ze hadden Hamilton, toen verstappen de pits in ging, ook van banden moeten laten wisselen. Dat was het moment. Dan was p2 en p3 waarschijnlijk wel gelukt.
Dutchdriftking zegt
En nu hopen dat in Monza Ferrari een 1-2 doet, Max en Lewis allebei een DNF doen, en Alonso de derde man op het podium is. Wellicht in Singapore weer, dat maakt het kampioenschap net wat minder saai.
ghini zegt
Dat mensen nu al saai roepen vind ik echt zo onterecht. Was de race van Zandvoort saai? Zonder vsc was het nog spannend geworden. Het is RB echt niet komen aanwaaien. Ja Spa was overmacht maar daarvoor hebben ze er echt wel elk weekend voor moeten strijden. Dat Max met 100 punten voor staat zegt niet dat het vanzelf gaat. De jaren van Lewis en MB waren saai.
berlinetta zegt
Vergeleken met vorig seizoen is het nu wel een beetje saaier ja. Maar dat komt ook voornamelijk omdat vorig seizoen episch was. Dat was er echt een die de geschiedenisboeken in gaat. Dit seizoen begon heel goed, maar is met name door het geklungel van Ferrari saai geworden. Max en RB staan al zo ver voor dat nu al duidelijk is wie kampioen wordt.
ArnoldH zegt
Als Max nog minimaal 4 punten uitloopt t/m de GP van Japan. Dan is hij daar “al” kampioen.
harrie zegt
ff rekenen, nu 109 punten voorsprong op Leclerc en Perez.
Na Japan nog 4 races waar maximaal 25+1 punten te behalen zijn is in totaal 104 punten.
Dus Max mag zelfs 4 punten verspelen tov Leclerc en Perez t/m Japan.
ghini zegt
Strijd tussen P2 en P6 in rijders kampioenschap is gewoon erg spannend. Daar hoopten we toch allemaal op, drie teams die strijden?
Wat mij ook opvalt is het constructeurs kampioenschap. In de achterhoede heeft alleen Williams echt weinig punten. Daarvoor is echt wel een strijd. Wat dat betreft hebben de nieuwe regels hun doel gehaald. De komende seizoenen zal het vast meer uit balanceren maar nu is het erg leuk.
pomoek zegt
Ik ben een groot fan van de mens Ricciardo. Maar dit was echt een waardeloze race. Ik begrijp dat hij er aan zit te denken om 2023 uit te zitten. Als ik Zak Brown was zou ik de knoop voor hem doorhakken en hem per direct uit het team zetten, en voor hem in de plaats Piastri of een van de andere reserve coureurs er in zetten. Want hier heeft Mclaren helemaal niks aan.
hanso zegt
edit: Scherp, dank je!