De stand na de GP van Monaco 2023 plus wat dingen die je moet weten voor bij de koffie deze ochtend.
De GP van Monaco leek weer een ouderwets saaie race te gaan worden. Het enige dat men zei was: de gene die pole pakt heeft de meeste kans om te winnen. En oh ja, de kwalificatie is belangrijker dan de race. Lekkere dooddoeners zijn dat natuurlijk.
Maar gelukkig kwam er een hele hoop regen die in één keer de boel op stelten zette. Wat dat betreft is regen altijd heel erg welkom. Niet dat er ingehaald kan worden op een nat Monaco, maar het schudt het hele veld wel lekker door elkaar.
Uiteraard hebben we vandaag weer alle standen en overzichten voor je. Dat niet alleen, er waren ook enkele dingen die ons opvielen aan de race.
Wat zakt Perez door het ijs!
Uiteraard zitten we (de pers in het algemeen) het zelf op te hypen dat Pérez de enige uitdager is van Verstappen. Daarbij moet Pérez wel scoren op de banen waar hij sterk is en eigenlijk ook een paar keer Verstappen op eigen kracht verslaan op andere banen dan stratencircuits. Maar eigenlijk heeft Pérez zijn eigen glazen ingegooid door zichzelf – totaal onnodig – te elimineren in Q1. Het is niet erg dat Sergio minder is dan zijn teamgenoot, maar wel dat hij een topwagen in Q1 al in de vangrail jaagt. En in de race vergaloppeerde hij zich op Stroll. Kortom, een weekend om snel te vergeten terwijl dit weekend JUIST de mogelijkheid moest zijn om enigszins op gelijke hoogte te blijven.
Verstappen (weer eens) ijzersterk
Daar staat tegenover dat Verstappen ongelooflijk sterk was, ook (of misschien wel juist) in mentaal opzicht. Het zat de Nederlander niet mee begin van dit weekend. Natuurlijk reed hij wel in de bovenste regionen, maar hij leek niet helemaal op zijn gemak. Echter, in één sector (de derde) van de laatste kwalificatiesessie rekende hij direct met het eerste deel van dit weekend af. De manier waarop hij die auto langs de vangrail rijdt is ongekend. Natuurlijk, eenmaal tijdens de race kon hij vrij eenvoudig zijn voorsprong uitbouwen en de rest niet, maar het is een knappe prestatie waarbij duidelijk is dat Pérez geen aanspraak maakt op de titel.
Moet Monaco echt?
We hebben het altijd over de sfeer op Monaco, maar dat is voornamelijk omdat er op de baan heel erg weinig gebeurt. Het schaakspelletje is zeker aardig en de kwalificatiesessie is vermakelijk. Het probleem is dat de race gewoon niet leuk is, want de raceauto’s kunnen niet vrijuit racen. Tegenwoordig is een Formule 1-auto zo’n 5.5 meter lang, dat is langer dan een lange Mercedes-Benz S-Klasse. Als je niet kan inhalen, waarom organiseer je er dan een race? Inhalen is toch juist de reden om überhaupt een race te houden? En ja, die regen maakt een hoop goed, maar laten we eerlijk zijn: er werd alsnog niet ingehaald.
Alonso ongekend
Tot nu toe pakte Fernando Alonso elk GP-weekend 15 punten. Dus het mag geen verrassing zijn dat Fernando wederom zijn visitekaartje afgeeft. Hij deed het geweldig in de kwalificatie en was ook indrukwekkend in de race. Jammer dat het team koos voor de medium-band in plaats van gokken op de intermediates. Nu kon Alonso alsnog veilig wisselen, wat aangeeft hoeveel marge hij had. Geen enkel moment was zijn P2 in gevaar. Het is niet dat Fernando alleen een gewiekst persoon is, hij is gewoon nog écht snel.
Ferrari blijft blunderen
Op een of andere manier lukt het bij Ferrari niet om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Met name bij het kamp van Carlos Sainz lijkt er telkens meer onvrede te zijn. Charles Leclerc, het wonderkind van Ferrari, krijgt de voorkeursbehandeling, maar is dat wel terecht? Op zich wel, maar dan moet Sainz niet fout op fout maken zoals hij zondag deed. Het is toch wel bijzonder dat beide absolute podiumkandidaten niet verder komen dan P6 en P8. Onder Vasseur lijkt er iets meer rust te zijn, maar het mag nog wel iets beter.
Ocon ongekend
Esteban Ocon is zo’n talent dat af en toe een exceptionele prestatie kan leveren en soms onzichtbaar zijn rondjes rijdt. Met name als het nat is of er gekke dingen gebeuren, kan hij excelleren. Zo won hij al eens de GP van Hongarije. Laurent Rossi (de CEO van Alpine) had de grootst mogelijke kritiek op zijn eigen team. Het moest beter! Tja, dat begrijpt dat team ook wel. Of het heeft geholpen, laten we in het midden, maar het afgelopen weekend deed Alpine goede zaken met Esteban Ocon als lichtpuntje. Hij reed een verbluffende kwalificatie, deed wat hij kon in de race en was in de regen alert.
Is Russell wel zo goed als wij denken?
George Russell moet een beetje de opvolger worden van Hamilton. Hij geldt als een absoluut supertalent. Nu is het absoluut niet zo dat George het slecht doet dit seizoen, maar wederom heeft hij een flinke kluif aan Lewis Hamilton. En juist als de race anders verloopt dan je zo verwachten, is Hamilton nog altijd van een bijzondere buitencategorie.
Rijderskampioenschap
In plaats van Checo die het gat verkleint, is het Verstappen die uitloopt. Sterker nog, Checo moet serieus gaan oppassen voor Fernando Alonso die met rasse schreden dichterbij komt. Hamilton blijft ruim voor Russell en Sainz staat nog altijd voor Leclerc. Bijzonder. Uiteraard maakt Ocon met 15 extra punten een lekker sprongetje naar P9. Beide McLaren-coureurs pakken ook puntjes, knap hoor.
De stand na de GP Monaco 2023 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 144 |
2 | Pérez | Red Bull | 105 |
3 | Alonso | Aston Martin | 93 |
4 | Hamilton | Mercedes | 69 |
5 | Russell | Mercedes | 50 |
6 | Sainz | Ferrari | 48 |
7 | Leclerc | Ferrari | 42 |
8 | Stroll | Aston Martin | 27 |
9 | Ocon | Alpine | 21 |
10 | Gasly | Alpine | 14 |
11 | Norris | McLaren | 12 |
12 | Hülkenberg | Haas | 6 |
13 | Piastri | McLaren | 5 |
14 | Bottas | Alfa Romeo | 4 |
15 | Zhou | Alfa Romeo | 2 |
16 | Tsunoda | AlphaTauri | 2 |
17 | Magnussen | Haas | 2 |
18 | Albon | Williams | 1 |
19 | Sargeant | Williams | 0 |
20 | De Vries | AlphaTauri | 0 |
Constructeurskampioenschap
Het belangrijkste voor Laurent Rossi is dat het schreeuwen lijkt te helpen. Want niet alleen Ocon reed in de punten, Gasly deed dat ook! Het zorgt ervoor dat Alpine een plaatsje stijgt. Het verschil met McLaren (dat eerst voor Alpine lag) is ook nog eens groot. Zo vaak pakken deze teams geen punten, dus een P3 hakt er lekker in.
De stand na de GP Monaco 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull Honda RBPT | 249 |
2 | Aston Martin Mercedes | 120 |
3 | Mercedes | 119 |
4 | Ferrari | 90 |
5 | Alpine | 35 |
6 | McLaren | 17 |
7 | Haas Ferrari | 8 |
8 | Alfa Romeo Ferrari | 6 |
9 | AlphaTauri Honda RBPT | 2 |
10 | Williams Mercedes | 1 |
Kwalificatieduel
Het was een geweldige kwalificatiesessie. Zoveel is duidelijk. Gek genoeg veranderde er niet heel erg veel in het kwalificatieduel. In veel gevallen was de eerste rijder sneller dan de tweede. Bij Red Bull was het verschil wel heel erg groot: P1 tegen P20. Wat verder opvalt: Alonso heeft nog altijd Stroll in zijn zak (P2 tegen P14). Lewis Hamilton is een uitzondering, hij krabbelde iets terug ten opzichte van George Russell. Sargeant en de Vries reden best aardig in de kwalificatie dit weekend, maar konden het hun teamgenoot niet lastig maken. Ook Magnussen doet goede zaken, hij was weer eens sneller dan Hülkenberg.
De stand na de GP Monaco 2023 in het kwalificatieduel is als volgt:
Coureur | Coureur | ||
Verstappen | 4 | Pérez | 2 |
Alonso | 6 | Stroll | 0 |
Russell | 4 | Hamilton | 2 |
Leclerc | 4* | Sainz jr. | 2 |
Norris | 5 | Piastri | 1 |
Ocon | 4 | Gasly | 2 |
Hülkenberg | 4 | Magnussen | 2 |
Guanyu | 2 | Bottas | 4 |
Tsunoda | 5 | de Vries | 1 |
Albon | 6 | Sargeant | 0 |
Snelste raceronde
Lewis Hamilton mag je nooit afschrijven. Gisteren hield hij het hoofd koel en reed hij zo snel als hij kon wanneer de gelegenheid zich voordeed. Vergeet niet dat Hamilton ook nog eens vlak achter Estban Ocon lag. Ook in de kwalificatie deed de Britse zevenvoudig kampioen het geweldig. Diepe buiging.
De onderlinge stand na de GP Monaco 2023 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 2 |
Zhou | Alfa Romeo | 1 |
Russell | Mercedes | 1 |
Pérez | Red Bull | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Driver of the Day
De stemmers houden van de underdog en Esteban Ocon is de ultieme underdog. Zo af en toe weet hij te verrassen en dat was bij de GP van Monaco niet anders. Natuurlijk zijn er te veel races waar de Fransman anoniem in het middenveld rondrijdt, maar als de kans zich voordoet, pakt ‘ie m wel. En het was ook zeker geen mazzeltje. Zowel in de kwalificatie als in de race deed hij het voortreffelijk. Een verdiende Driver of the Day-nominatie.
De onderlinge stand na de GP Monaco 2023 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Sergio Pérez | Red Bull | 2 |
Max Verstappen | Red Bull | 2 |
Fernando Alonso | Aston Martin | 1 |
Esteban Ocon | Alpine | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de race goed voorspeld?
Ehm, nee, absoluut niet eigenlijk. Wouter gokte de verkeerde Alpine op P3. Jaap heeft 0 punten. Wouter pakt vijf punten doordat hij Alonso goed had voorspeld op P2. Michael moet het doen met één puntje. Oh, en iedereen dacht dat Nyck de Vries een puntje ging pakken, maar dat bleef helaas ook uit.
De stand na de GP Azerbeidzjan 2023 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (LEC, PER, SAI) | 47 |
Wouter (HAM, ALO, GAS) | 35 |
Michael (ALO, RUS, PER) | 20 |
Goede coureur = 1 punt, goede coureur op juiste positie: 5 punten.
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 5 maart | GP van Bahrein
- 19 maart | GP van Saudi-Arabië
- 2 april | GP van Australië
- 30 april | GP van Azerbeidzjan
- 7 mei | GP van Miami
Deze Grands Prix staan nog op de kalender:
Datum | Race |
02 jun. – 04 jun. | GP van Spanje |
16 jun. – 18 jun. | GP van Canada |
30 jun. – 02 jul. | GP van Oostenrijk |
07 jul. – 09 jul. | GP van Groot-Brittannië |
21 jul. – 23 jul. | GP van Hongarije |
28 jul. – 30 jul. | GP van België |
25 aug. – 27 aug. | GP van Nederland |
01 sep. – 03 sep. | GP van Italië |
15 sep. – 17 sep. | GP van Singapore |
22 sep. – 24 sep. | GP van Japan |
06 okt. – 08 okt. | GP van Qatar |
20 okt. – 22 okt. | GP van Verenigde Staten |
27 okt. – 29 okt. | GP van Mexico |
03 nov. – 05 nov. | GP van Brazilië |
17 nov. – 19 nov. | GP van Las Vegas |
24 nov. – 26 nov. | GP van Abu Dhabi |
De eerste meters van de GP van Spanje worden verreden op vrijdag 2 juni om 11:00 uur.
Johanneke zegt
Monaco wordt gereden om 2 redenen: historie en moeilijkheidsgraad. En dat 2e is waarom elke coureur op dit circuit wil rijden, het is een enorme uitdaging. Ik vond dat er nog best wat inhaalacties waren voor Monaco. 2 jaar geleden hadden we er 2 in de hele race: mazepin ging schumacher voorbijin de 1e ronde, en later wist schumacher langs mazepin te komen.
Ik heb genoten gisteren, maar dat kwam wel voor een heel groot gedeelte door de regen ja. Zonder was het saai geweest.
karhengst zegt
Hear hear. De regen maakte het tot een fascinerend schouwspel en heb echt diep ontzag voor hoe de coureurs hun bolide op de weg hebben weten te houden en hoe beheerst men zich in een fractie van een seconde uit een hachelijke situatie wisten te redden zonder kleerscheuren.
Laat Monaco maar blijven en schrap een van de zandbakklonen die de agenda rijk is.
rwdftw zegt
3 redenen.
Ieder team heeft sponsoren. Voor de zak geld die dat oplevert dient een team ook iets terug te doen. De naam van de sponsor op de auto uiteraard, maar ook iets om de sfeer van F1 te proeven en te waden in luxe.
Nu kan je je sponsoren uitnodigen in een Arabische zandbak of een baan in het midden van nergens zoals Paul Ricard, of je neemt je sponsoren mee naar Monaco. Miami blijkt ook zo’n hotspot te zijn overigens.
Richmond zegt
Volgens mij was dit de eerste Monaco gp zonder safety car.
Het had niks uitgemaakt voor Alonso als hij meteen op inters was gegaan. Verstappen was zelfs op zwaar versleten medium banden sneller dan op de betere harde banden van Alonso.
z3cabby zegt
De regen was een welkome gast die de boel even op scherp zetten, want het was anders behoorlijk slaapverwekkend gebleven.
Wel weer hè…krijgt Ferrari het ooit nog eens goed op orde?
Off-topic: Leuk contaminerend werkwoord Willem…’ophypen’. ;)
MaartenD zegt
Zonder die regen in het laatste gedeelte van de race was het wederom weer een dodelijk saaie race geweest
Richmond zegt
Klopt, maar uiteindelijk heeft de regen weinig invloed gehad op de posities
Johanneke zegt
Ferrari is het niet met je eens.
Richmond zegt
Dat was zonder regen ook wel gebeurd
Johanneke zegt
Op de baan een ferrari inhalen, ik geef het je te doen.
drdre1 zegt
Verstappen was wel weer exceptioneel goed. Alsof hij geen slechte dagen kent, terwijl toch elke keer tal van factoren roet in het eten kunnen gooien. Consistentie is een van de belangrijkste eigenschappen om een kampioenschap te behalen. Zorgt ervoor dat de moed van de opponenten in de schoenen zakt. Hoop dat Alonso door jaar nog voor druk kan zorgen, anders is het al beslist ben ik bang.
Off-topic: YT-kanaal Driver61 geeft wat interessante analyses op de F1 en de buitencategoriën onder de rijders. Interessant om eens te checken. 😊
karhengst zegt
Het samenspel tussen hem en z’n team liep ook erg goed. Er was vertrouwen in beide richtingen en dat is wel eens anders geweest. Gewoon klasse.
drdre1 zegt
Zeker. Het is een teamsport, met natuurlijk een aparte rol voor de coureur, maar iedereen moet presteren om te scoren. Denk dat Verstappen ook prima bij het hele RB-team en het merk past. Jong, presentatiegedreven, durfal en niet te vergeten scorend.
pomoek zegt
Ik vind Monaco dus wel een leuke race. Ik kan uren blijven kijken naar de stuurmanskunsten van de coureurs, bizar hoe het ze lukt om op topsnelheid over het circuit te jagen, het pole rondje van Verstappen was, met name het laatste deel, adembenemend.
AM haalde Alonso op het verkeerde moment naar binnen, gaven ze zelf toe. De schuld werd gegeven aan de meteorologische dienst die ze hadden ingehuurd, die gaf aan dat het wel mee zou vallen met de regen. Dat bleek niet zo, en toen had Alonso opeens 20 seconden achterstand.
Het kampioenschap is overigens nu wel voorbij. Vorig jaar had Verstappen na 6 races een voorsprong van 6 punten. Nu heeft hij er dus 39. Dat gaat een monsterscore worden. De vraag die nog openstaat is: Wanneer gaat Verstappen kampioen worden? Is dat in Texas (4 races te gaan), Qatar (5 races te gaan), of misschien zelfs in Japan (6 races te gaan)?
rwdftw zegt
Ik zit me nu te bedenken dat het minder presteren van Lance Stroll ervoor zorgt dat Aston Martin hun 2e plek in het WK gaat verliezen aan Mercedes. Lance zal een paar keer voor Lewis en George moeten eindigen om dat weer recht te trekken…..
drdre1 zegt
Stroll maakt teveel inschattingsfouten wat ‘m vaak terug in het veld zet. En dat terwijl ‘ie bewezen heeft qua snelheid geen pannenkoek te zijn.
harrie zegt
Stroll is een soort Perez, af en toe een dijk van een wedstrijd om vervolgens weer in een foutenfestijn te belanden.
Alonso aantrekken was wel een gouden zet, lijkt het toch stukken beter te doen dan Vettel op. Zijn oude dag.
outlook zegt
Al heeft hij daar dan weer niets aan. Hij loopt dit jaar meer te kwakkelen dan vorige jaren
escort77 zegt
Inhalen in Monaco is een drama/onmogelijk/heel lastig. Maar kunnen we daar nou niets op verzinnen? Bijv. elke coureur mag tijdens de race 1 of 2x een chicane afsnijden om zo inhaal-actie te kunnen doen?
Flutterbear zegt
En natuurlijk power-ups als je de buitenbocht neemt en misschien iets met groene schilden of banenen?
Op andere circuits zie je vaak ook een DRS trein ontstaan waar niemand elkaar voorbij komt. Meestal vanaf ongeveer de 12de of 13de plek. Enkel de échte talenten weten zich daarhoor te prikken. Stroll en Perez zijn dat helaas niet. Een Hamilton, Alfonzo of Max had waarschijnlijk ook vanaf achteraan meer kunnen doen.
iphonistvongates zegt
Board Radio Convo van het jaar 2023;
(Zééér boze Carlos Sainz jr. tegen zijn inadequate engineer)…… I Don’t care about Hamilton…… Hamilton is WEAK! Pijnlijke stilte aan de andere kant van de ether.
CYBRTRK zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
autoped zegt
Met de regen werd het weer spannend en interessant. Daarvoor was het voor mij toch wat saai geworden moet ik bekennen.
De bredere en vooral langere auto’s maakt inhalen een stuk lastiger. Hoe zeer we (ik) ook kunnen/ kan genieten van dit historische circuit, het kan misschien toch iets spannender worden. In een voorbeschouwing hoorde ik het idee om de baan tussen de hairpin en de tunnel iets te verleggen voor een langer (bijna) recht stuk voor meer inhaal kansen. Ik ben voor!
cloverleaf zegt
Ik zat in de auto en moest het dus doen met GP radio. Wat mij vooral opviel was het onwijs slechte en kinderachtige commentaar van die zonnebankbruine tanden gebleekte zeurpiet van een Olav Mol. Ongelooflijk, de Mazepin van het commentaar geven. Zoveel fouten, elke keer weer worden verbeterd door die tandarts. Slechte grapjes, kinderachtig en zielig commentaar naar andere coureurs. Het mag gezegd worden, die jongens op viaplay doen het stukken beter!