Het is maandagochtend dus we hebben de stand na GP Monaco 2021 voor je en enkele dingen die ons opvielen aan de race van afgelopen weekend.
De GP van Monaco 2021 is eindelijk voorbij. Het was een optocht van 78 ronden die werd geleid door Max Verstappen. De Nederlander kwam, zag en overwon. Geen moment leek hem iets in de weg te staan.
De race an sich was niet heel erg bijzonder of spannend, maar het was wél een reuze-interessant weekend. Zoals het Eurovisie Songfestival niets met muziek te maken heeft, heeft de GP van Monaco heel weinig te maken met ‘racen’. Gelukkig gebeurde er toch voldoende in het weekend. Deze zeven dingen vielen ons namelijk op aan de race:
Verstappen Maximaal
Het weekend begon aanvankelijk niet al te best voor Verstappen en Red Bull. Het duurde even voordat de Nederlander zijn draai had gevonden op de baan. Zaterdag ging het al veel beter en je zag tijdens de kwalificatiesessies een keurige stijgende lijn. Helaas kon Verstappen deze niet afmaken. Dat kwam door de crash van Leclerc. Ook de race reed de Nederlander foutloos. Eindelijk zat het de Mercedessen ook eens niet mee, waardoor Verstappen voor het eerst aan de leiding gaat in het kampioenschap.
Bottas klasse beter dan Hamilton
Beide Mercedessen gingen niet lekker in de vrije trainingen. Op het laatste moment besloot Bottas het een en ander aan zijn auto te wijzigen. En warempel, dat werkte. Want waar Hamilton in de kwalificatie geen rol van betekenis kon spelen, wist Bottas wél het maximale uit zijn Mercedes W12 te halen. Bottas krijgt nog weleens de nodige kritiek te verwerken, maar de Fin wist zichzelf goed te verbeteren gedurende het weekend. Helaas gooide de mislukte pitstop roet in het eten voor de Fin.
Leclerc heeft ook altijd pech thuis
Er lijkt een vloek te rusten op Charles Leclerc en zijn thuisrace. De Monegask weet namelijk in Monaco maar geen goed resultaat te behalen, ook niet tijdens de GP Monaco 2021. Hij pakte wel een heel verrassende pole-positie. Maar hij elimineerde zichzelf helaas een ronde later. Het zag ernaar uit dat hij gewoon kon starten, maar op het laatste moment was het toch weer raak.
Eindelijk géén pech voor Sainz
Carlos Sainz is een van de meeste complete coureurs van dit moment. Zijn vorige twee seizoenen bij McLaren waren bijzonder indrukwekkend, zeker als je bedenkt dat hij bovengemiddeld veel pech heeft gehad. Ook bij Ferrari (zijn vierde team in zijn carriere) ging het niet meteen van leien dakje. Maar eindelijk, een dikverdiende P2 op Monaco is een zeer goede score voor de Spanjaard.
Overcut beter dan ondercut
Ga je voor de ‘undercut’ of ‘overcut’? Dat is de grote vraag voor veel teams. Lewis Hamilton ging relatief vroeg naar binnen. Het bracht de Brit helemaal niets, want de rest bleef doorrijden en wist op die manier posities te winnen. In veel gevallen heb je met de undercut de meeste kans van slagen (als het gaat om circuits waar inhalen lastig is). Dat pakte ditmaal niet zo uit.
Mazepin vindt weg naar boven
Dit is een vreemde, nietwaar? De enige inhaalactie in de openingsfase van de race was Mick Schumacher op Mazepin. Toch breken we een lansje voor de Rus. Hij wist met aparte versierpogingen de aandacht op zich te vestigen, nog voordat het seizoen begon. Daardoor waren de ogen op hem gericht, uiteraard. De eerste paar races was duidelijk dat de F1 een enorme stap was voor Nikita. Maar bij de GP van Monaco wist Mazepin de rug te rechten. In de vrije trainingen was hij sneller dan Mick Schumacher en reed hij zijn auto niet kort. Zeker op een circuit als Monaco is het knap dat hij zich daar wist te hervinden. Mazepin is nog geen toptalent, maar hij is zeker niet Ricardo Rosset-slecht.
Monaco mag er wel uit
Natuurlijk, voor ons Nederlanders was het een leuke race. Maar waarom racen ze op Monaco? Er kan namelijk niet ingehaald worden, wat toch een beetje een vereiste is voor een circuit. Het publiek kan het geen snars schelen, die zitten een beetje met champoepel het kaviaar uit hun gehemelte weg te spoelen. Iedereen keek om zich heen, niemand keek naar het asfalt. Logisch, want er gebeurde vrij weinig. Alleen die 10 minuten in Q3 waren de moeite waard voor de neutrale toeschouwer. Het is magisch, het is traditie, het is Formule 1 en het is twee uur van je leven die je gewoon niet meer terugkrijgt. Er was slechts 1 inhaalactie.
Rijderskampioenschap
Het belangrijkste is dat Lewis Hamilton eens niet bovenaan staat. Max Verstappen pakte 25 punten, terwijl Hamilton niet verder kwam P7. Daarmee Verstappen de 64e persoon op deze aardkloot die bovenaan het lijstje staat.
De stand na GP Monaco 2021 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 105 |
2 | Hamilton | Mercedes | 101 |
3 | Norris | McLaren | 56 |
4 | Bottas | Mercedes | 47 |
5 | Pérez | Red Bull | 44 |
6 | Leclerc | Ferrari | 40 |
7 | Sainz | Ferrari | 38 |
8 | Ricciardo | McLaren | 24 |
9 | Gasly | AlphaTauri | 16 |
10 | Ocon | Alpine | 12 |
11 | Vettel | Aston Martin | 10 |
12 | Stroll | Aston Martin | 9 |
13 | Alonso | Alpine | 5 |
14 | Tsunoda | AlphaTauri | 2 |
15 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 1 |
16 | Räikkönen | Alfa Romeo | 0 |
17 | Russell | Williams | 0 |
18 | Latifi | Williams | 0 |
19 | Schumacher | Haas | 0 |
20 | Mazepin | Haas | 0 |
Constructeurskampioenschap
Voor het eerst sinds de GP Duitsland 2018 staat er géén Mercedes bovenaan. Sergio Pérez pakte met de vierde plaats net voldoende punten om te zorgen dat Red Bull de leiding pakt in dit kampioenschap. Verder dingen die opvallen: De strijd tussen Ferrari en McLaren wordt telkens spannender en ze nemen flinke afstand van Aston Martin en Alpine, terwijl dat vorig jaar een stuk spannender was.
De stand na GP Monaco 2021 voor de constructeurs is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull | 149 |
2 | Mercedes | 148 |
3 | McLaren | 80 |
4 | Ferrari | 78 |
5 | Aston Martin | 19 |
6 | AlphaTauri | 18 |
7 | Alpine | 17 |
8 | Alfa Romeo | 1 |
9 | Williams | 0 |
10 | Haas | 0 |
Kwalificatieduel
Bij Monaco is het kwalificeren leuker om te zien dan de race, in veel gevallen. Afgelopen zaterdag stelde dan ook niet teleur. Gasly en Russell hebben hun teamgenoot ‘in de zak’. Wat opvalt is dat Ocon en Giovanizzi afstand nemen van hun oudere teamgenoten die beide voormalig wereldkampioen zijn.
De stand na GP Monaco 2021 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (3) | Bottas (2) |
Red Bull | Verstappen (4) | Pérez (1) |
McLaren | Norris (3) | Ricciardo (2) |
Aston Martin | Stroll (3) | Vettel (2) |
Alpine | Ocon (4) | Alonso (1) |
Ferrari | Leclerc (4) | Sainz (1) |
AlphaTauri | Gasly (5) | Tsunoda (0) |
Alfa Romeo | Giovinazzi (4) | Räikkönen (1) |
Haas | Schumacher (4) | Mazepin (1) |
Williams | Russell (5) | Latifi (0) |
Snelste raceronde
Aangezien Hamilton bleef steken op P7 (inhalen is onmogelijk op Monaco), besloten ze bij Mercedes het maximale eruit te halen door in ronde 72 nog even verse zacht banden te monteren. Hamilton kan daardoor de snelste rondetijd neer zetten. De ronde tijd was meteen een ronderecord dat op naam stond van, Max Verstappen.
De onderlinge stand na GP Monaco 2021 qua aantal snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Bottas | Mercedes | 2 |
Hamilton | Mercedes | 2 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Driver of the Day
In tijden van dominantie kon Verstappen nog geregeld op een nominatie rekenen. Zo niet tijdens de GP van Monaco 2021. Verstappen kwam namelijk niet verder dan een vijfde plaats (9%). Sainz werd vierde (12,1%) en Norris derde (14%). Men vond de race van Pérez (17,3%) beter. Absolute winnaar was Sebastian Vettel (23,6%). Eindelijk had de viervoudig wereldkampioen weer een fatsoenlijk weekend met een goed resultaat, duidelijk voor ’talent’ Lance Stroll. Het leverde hem dit weekend de felbegeerde titel op.
De onderlinge stand in het overzicht van Driver of the Day na de GP van Monaco 2021 is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Pérez | Red Bull | 2 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Norris | McLaren | 1 |
Vettel | Aston Martin | 1 |
Heeft de Autoblog redactie de GP van Monaco 2021 voorspeld?
Eh, nee. Het kwam niet eens in de buurt. Met name bij Michael ging het even mis, die haalde voor het eerst 0 punten, net als de Eurovisie Songfestival dit weekend. Wouter voorzag dat Verstappen gewoon ging winnen en pakte sowieso daar de meeste punten voor.
Onderlinge stand na GP Monaco 2021 in de AB-redactie poule:
Redacteur | Punten |
Michael | 36 |
Wouter | 26 |
Jaapiyo | 20 |
Deze Grand Prix zijn al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
- 18 april | GP van Emilia Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
- 9 mei | GP van Spanje
- 23 mei | GP van Monaco
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 20 juni | GP van Frankrijk
- 27 juni | GP van Stiermarken
- 4 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | GP van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
- 3 oktober | GP van Singapore
- 10 oktober | GP van Japan
- 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 31 oktober | GP van Mexico
- 7 november | GP van Brazilië
- 21 november | GP van Australië
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van Azerbeidzjan worden verreden op 4 juni om 12:00 uur.
Johanneke zegt
Heb eens op zitten zoeken hoe groot die auto’s zijn. 2 meter breed, en rond de 5 meter 70 lang. Het zijn eigenlijk flinke busjes qua oppervlakte. Dat er de hele race niemand in een muur heeft gezeten op die smalle straten is eigenlijk een wonder.
Deze race heeft historie maar thats it. Enige wat met racen te maken had waren de under/overcuts, voornamelijk dat Perez 3 man inhaalde via een pitstop. Gelukkig had ik het gisteren enkel op de achtergrond aan staan.
vaakbenjetebang zegt
@Johanneke: Dat zei ik gisteren al, een Sprinter L2Hx. Maar dan sneller. Volkomen absurde afmetingen voor een single seater race-auto.
SpeedGeek zegt
Toch heel benieuwd wat er dan exact is fout gegaan bij Mercedes. Ergens las ik dat Mercedes bewust tegen de wens van Hamilton is ingegaan wat betreft setup. Begreep dat de beide Mercedessen heel het weekend lang problemen hadden om wat temperatuur in de banden te krijgen en dat de setup wijziging van Bottas er voor zou zorgen dat dit wel gebeurde. Kortom, iets meer slijtage in ruil voor wat meer grip. Maar waarom heeft Hamilton dat dan niet gedaan of heeft Mercedes dat genegeerd? Wel bijzonder dat Hamilton na de race volledig de schuld bij het team legt. Je wint samen en je verliest samen.
Johanneke zegt
Qua setup zaten ze fout, qua race hadden ze Gasly MOETEN pakken. Ik weet zeker dat als ie Gasly had gepakt hij ook voor Vettel was uitgekomen. Vettel hield de boel zo erg op dat Perez in vrije lucht iedereen voorbij reed. Dus als 1e de pit in was een fout, en die maakt Hamilton niet. Dat doen zijn strategisten. Aan de andere kant, als ie op Gasly had moeten wachten totdat die de pit in ging dan had het ook nog lang kunnen duren.
Qua setup ben ik met je eens, dat doe je samen. En daar heeft Ham zaterdag ook absoluut steken laten vallen. En Bottas, wat een pechvogel, echt lullig.
blackeye zegt
@Johanneke: helaas klopt het niet helemaal wat je zegt. LM vroeg zelf om een undercut omdat zijn banden helemaal op waren. Dit is niet uitgezonden op TV. Alleen het stukje dat hij zijn banden aan het sparen was, wat mislukte.
SpiderIV zegt
@speedgeek: het rommelt aardig ja en als je je als coureur HAM zo afzet tegen je team dan is er echt een uitdaging.
Die geoliede MB machine hapert vaker als er niet controleerbare druk op staat. Dat jubileum weekend met de aparte outfit in Duitsland was er ook zo 1. Nog meer camera’s dan gebruikelijk op ze gericht en alles wat fout kon gaan ging fout.
Werk voor een mental coach om de neuzen 1 kant op te krijgen en de focus terug.
SpeedGeek zegt
@spideriv: mij deed de uitspraken sterk denken aan Maleisië 2016. Daar waar hij de titel aan Rosberg verloor en hij impliceerde dat iemand hem bewust saboteerde. Mercedes moest toen zelfs even publiekelijk melden dat dat flauwekul was. Ik vind het altijd maar naar als een rijder zo publiekelijk het team afzeurt.
royaledeluxe zegt
En dan dat extra punt… Gelukkig (of hoe krijg je iets geregeld van een ander team) gaat Stroll toevallig nog binnen voor een pitstop die eens niet nodig was… het zal misschien wel toeval zijn maar het was toch heel frapant dat nadien Lewis ook ineens genoeg tijd overhad om ook veilig te pitten…
Bij Mercedes hebben ze zitten kloten dit weekend.
Indien ik concurrent was zou ik toch maar eens kijken hoe het zit met die wielnaaf en dop. Dat ding blijft niet zo maar vastzitten.
En dan nadien nog Toto die zich ff ging kwaad maken over flexi wings achteraan in de volgende race. Als de druk hoog wordt kunnen ze daar niet echt sportief zijn bij Mercedes. de FIA heeft regels uitgeschreven. Dan dienen ze zich daar aan te houden, punt. indien het omgekeerd is zouden ze nu niet aan het zagen zijn. Oh ja en die voorvleugel… nou ja zoals gezegd. Slechte verliezers zijn het bij Mercedes dat weten we nu ook weer.
Richmond zegt
Hamilton had een verandering van setup aangedragen, niet bekend of dit dezelfde is als die van bottas, maar om onduidelijke redenen is het team hier niet in meegegaan.
fapfap zegt
@speedgeek: in de race werd ook duidelijk waarom de setup van Bottas n(meer slijtage voor warmere banden) niet goed was, vanaf ong. 2/3 van de eerste stint waren zijn voorbanden op en begon hij duidelijk tijd te verliezen. Waarschijnlijk was dat dan ook de strategie van MB, waar VB de rest wat op zou houden, en dat verklaart dan ook de vroege stop van LH..
AbdelJabbar zegt
Belangrijkste wat mij opviel is dat Hamilton zich als een klootz4k heeft gedragen tegenover zijn team. Zelfs na race. Niet chique.
baf07 zegt
@a20racer: zegt wat over zijn karakter. Is echt niet zo’n fijne vent, al kan VER er ook wat van: haantjes
toniominestrone zegt
Ricciardo zijn race carrière gaat uit als een nachtkaars, pijnlijk hoe hij dit jaar zijn meerdere moet erkennen in de young boy Norris.
Bram750 zegt
Als je de GP van Monaco vergelijkt met het Eurovisie songfestival; stop dan maar met kijken, dan heb je het niet begrepen.
Inhalen op de baan is praktisch niet te doen, dat is nooit anders geweest. Maar Monaco is gaaf omdat het zo’n idiote baan is en door de jaren heen zijn er zoveel mooie races gereden en zijn er bijzondere uitslagen geweest. Dat elke fout hier genadeloos afgestraft wordt is een groot deel van de charme. Een aantal keren pakte dat voor ons als Hollandse fans teleurstellend uit, maar dit weekend viel alles de goede kant op en dat maakt het zo mooi.
Wat betreft het visuele aspect; hoe gaaf is dat gekke hobbeltje in de weg na Casino? En de hairpin bij het hotel? Elk jaar krijg ik kippenvel van het shot waarbij je de auto’s op volle snelheid door de beide Piscines heen ziet schieten, geen camerashot in het hele seizoen laat zie hoe belachelijk hard de auto’s gaan. En zo’n kleine drift van Max, toen hij voor het laatst het rechte stuk op kwam; daar kan ik echt van genieten.
Dit weekend stond de nieuwe generatie op het podium en op pole, terwijl bij Hamilton en Mercedes de scheurtjes in het fundament van het perfecte team te zien waren. Daarbij hebben we Max nu als WK leider! Kortom; Monaco is cool en zonder Monaco is er geen Formule 1.
pomoek zegt
@bram750: Precies, er hoeft hier maar weinig te gebeuren en het is een spektakel. Vorig jaar was het best spannend. Toen met Ricciardo die met een verrotte motor rond reed ook. Het was bijna bizar om te zien hoe alle obstakels voor Verstappen wegvielen om de overwinning te pakken. Leclerc, die zichzelf elimineerde, Bottas alle pech van de wereld in een keer in over zich heen kreeg, Hamilton die een onverklaarbaar slecht weekend had, Een pitstop die perfect ging, het beste weekend van Mazepin tot nu toe, waar ik van te voren van had verwacht dat die zeker de vangrail in zou gaan en voor een SC zou hebben gezorgd waardoor Verstappen onder druk zou komen te staan of zoiets, een teamgenoot die eindelijk eens wat van zijn klasse liet zien, en mooi weer!
Het was bijna onmogelijk voor Verstappen om niet te winnen.
arthur75 zegt
We zijn uitgenodigd voor Oostenrijk, dus ben er even lekker voor gaan zitten. Ik heb het een halve race volgehouden. Bij ronde 37 ben ik ongeveer in slaap gevallen. Heb wel zin in het feestje, maar voor de spanning toch liever de MotoGP.
por100 zegt
Dat hoort er ook gewoon bij : even tussendoor in slaap vallen. Heel gezond op je rustdag.
pomoek zegt
Mij viel ook de prestatie van Giovinazzi op. hij is dit jaar, tot nu toe, duidelijk beter dan zijn ervaren teamgenoot Raikkonen in de kwalificatie en haalde hier zijn eerste punt van het jaar binnen. Knap. Ik denk niet dat AR aan het einde van het seizoen het contract van Raikkonen gaat verlengen.
SpiderIV zegt
eens maar grote kans dat Stellantis het verblijf in de F1 ook niet gaat verlengen.
pomoek zegt
@spideriv: Oh? gaat het team dan helemaal verdwijnen of in de uitverkoop?
bernoulli zegt
Het team is nog steeds Sauber. Alfa Romeo en Orlen zijn titelsponsoren.
ghini zegt
Even over Monaco en de baan: wat is er nodig om inhalen mogelijk te maken? Lang stuk met DRS en juiste bochten erna? Bredere stukken met uitrem mogelijkheden? Ik zou denken dat het rijke Monaco wel interesse heeft in het bouwen van unieke features die de race wel interessant maken. Miss kan dat op een uit van de haven monding oid? Snap dat ze weinig ruimte hebben en gebouwen meer opleveren maar er moet toch iets mogelijk zijn?
pomoek zegt
Nog één dingetje: MB is toch echt het team van hoge pieken en diepe dalen. Bahrein en Spanje waren ze tactisch gewoon supergoed en in Italië wist Hamilton vanuit een geslagen positie nog p2 te behalen. Maar als het mis gaat is het bijna van een raadselachtige stunteligheid die je normaal aan Ferrari toeschrijft. Wat heeft het team hier geblunderd.
Nu ik het toch over Ferrari heb: Natuurlijk is de aandrijfas van Leclerc stuk gegaan bij die shunt in Q3. En natuurlijk had Ferrari dat onderdeel gewoon moeten vervangen, en wellicht ook gewoon de versnellingsbak. Binotto klets maar wat als hij zegt dat het een niets met het andere te maken heeft.
elemento zegt
Het loopt stroef…. mercedes en duitsers kennende als Hamilton niet samen als team 1 kant gaan kijken dan zal hii volgend jaar geen stoel krijgen.
joosstra zegt
Hamilton won in 2019 de GP van Monaco met een auto die toch niet zoveel anders is dan de huidige. Bottas kwalificeerde veel beter dan Hamilton. Had Sir Lewis gewoon geen zin ? Gezien zijn reakties na afloop zou je denken dat hij de hete adem van Red Bull in zijn nek voelt ?