In dit artikel lees je de stand na de GP van Miami 2024 en enkele dingen die ons opvielen aan de race.
De GP van Miami 2024 zit er weer op! Het vol geplande evenement was weer enerverend als altijd. Uiteraard was de show eromheen zowat groter dan de show op de baan. Uiteraard hoort dat ook een beetje bij de Formule 1, natuurlijk.
De kwalificatie voor de sprint, de sprint en de kwalificatie voor de race waren allemaal volgens verwachting. Maar toen… Toen kwam de safetycar die Verstappen opwachtte in plaats van Lando Norris. Met als resultaat dat Norris een gratis pitstop kon maken en de leidende positie kon behouden.
Lando Norris magistraal
McLaren zat er het hele weekend al lekker bij. Zowel Piastri als Norris reden vooraan mee. Norris had natuurlijk heel erg veel mazzel met de safetycar, maar Verstappen wist vervolgens geen vuist te maken en op Norris in te lopen. Integendeel, hij verloor zelfs een beetje. En natuurlijk is dit niet een typische Red Bull-baan en natuurlijk was er iets mis met de balans van de auto van Max, maar dan nog is de prestatie van Norris Groots met een grote G.
Miami is knakig
Sorry, Miami. Maar het is gewoon drie keer niets en de Formule 1 onwaardig. Er is niets mis met een race in Miami, maar wel met de baan. Waarom niet met zijn allen naar Homestead Miami Speedway? Of gewoon een race op het strand. We begrijpen dat de organisatie graag Amerikaanse races heeft, maar er moeten toch betere opties zijn dan deze veredelde kartbaan?
Wat zat het dicht bij elkaar!
Eindelijk! We mogen dan Miami geen tof circuit vinden, we moeten wel toegegeven dat de specifieke layout ervoor zorgde dat het veld heel erg dicht bij elkaar zat. Natuurlijk, een virtual safety car (paaltje Verstappen) en de safetycar (crash Magnussen en Sargeant) hielpen mee, maar dan nog. Ook daarvoor zat het dicht bij elkaar en ook daarna bleven de gaten redelijk klein. Laten we hopen dat dit vaker gaat voorkomen.
Audi heeft goed gekozen
Het is een echte comeback kid. Nico Hülkenberg was een sensatie voordat hij in de F1 terecht kwam. Eenmaal gearriveerd wist hij nooit de belofte in te lossen. Na het ontslag bij Renault F1 Team gaf niemand de Duitser een kans om nog successen te boeken. Als je zit wat voor strapatsen hij uithaalt met die zeepkist van Haas, kun je niet anders concluderen dat Audi de goede keuze heeft gemaakt door hem in te lijven. Het verschil met zijn niet onaardige teamgenoot is enorm.
Ricciardo lacht, Ricciardo huilt
Er rust een grote druk op de schouders van Daniel Ricciardo. De terugkeer naar de F1 ging nog niet zoals verwacht. Op zaterdag konden we dan eindelijk weer de echte Ricciardo zien. Of nou ja, eigenlijk op vrijdag al. Gezien het volle schema en de vieze baan zou je zijn P5 in de sprint-kwalificatie een gelukje noemen. De sprintrace was echter bijzonder puik. Hij verschalkte Pérez bij de start op gogme, alhoewel de Red Bull ietsje te machtig was. Wel kon De Honingdas Sainz rondenlang achter zich houden. In de kwalificatie voor de hoofdrace – enkele uren later – was de magie weer ‘weg’ en kwam Ricciardo niet verder dan P18. Yuki Tsunoda reed dan weer een geweldige hoofdrace.
Straffen, straffen, straffen
De wedstrijdleiding had het er maar lastig mee, het afgelopen weekend. Ze bleven maar straffen uitdelen. De redenen daarvoor waren uiteenlopend. Wel waren ze erg fors te noemen: 20 seconden voor Hamilton (4 straffen, waaronder te hard rijden in de pitstraat), 35 seconden voor Magnussen (ietsje fanatiek verdedigen), 10 seconden voor Ocon (blokkeren/botsen Leclerc) en Norris (wandelen langs de baan). Op zich zijn de straffen allemaal te begrijpen, maar dit keer leken ze ietsje uit proportie te zijn. Verstappen klaagde ook over de willekeur van de straffen. De laatste straf was die voor Sainz die een staaltje zeuren voor gevorderden weggaf en zichzelf totaal uit de race haalde en Piastri meenam.
Rijderskampioenschap
Het belangrijkste is natuurlijk: Daniel Ricciardo heeft punten gehaald! De manier waarop speelt ook mee, want het is een goede score uit een sprintrace, waar een achterhoede-team hooguit een puntje kan sprokkelen. Goed gedaan, dus! Dat geldt ook voor zijn teammaat, die nu stijgt naar P10. Ocon stijgt twee plaatsjes na zijn eerste punt dit seizoen.
De stand na de GP Miami 2024 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 136 |
2 | Sergio Pérez | Red Bull Racing | 103 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 98 |
4 | Lando Norris | McLaren | 83 |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 83 |
6 | Oscar Piastri | McLaren | 41 |
7 | George Russell | Mercedes | 37 |
8 | Fernando Alonso | Aston Martin | 33 |
9 | Lewis Hamilton | Mercedes | 27 |
10 | Yuki Tsunoda | VCARB | 14 |
11 | Lance Stroll | Aston Martin | 9 |
12 | Oliver Bearman | Ferrari | 6 |
13 | Nico Hülkenberg | Haas | 6 |
14 | Daniel Ricciardo | VCARB | 5 |
15 | Esteban Ocon | Alpine | 1 |
16 | Kevin Magnussen | Haas | 1 |
17 | Alexander Albon | Williams | 0 |
18 | Zhou Guanyu | Stake | 0 |
19 | Pierre Gasly | Alpine | 0 |
20 | Valtteri Bottas | Stake | 0 |
21 | Logan Sargeant | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Hier zien we vooralsnog niet enorme verschuivingen. Mercedes-Benz moet meer op Aston Martin Racing letten, dan dat ze aan kunnen haken bij McLaren Racing. VCARB (spreken jullie dat ook zo uit?) maakt geen sprong qua positie, maar ze pakken wel lekker wat puntjes mee.
De stand na de GP Miami 2024 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull | 239 |
2 | Ferrari | 187 |
3 | McLaren | 124 |
4 | Mercedes | 64 |
5 | Aston Martin | 42 |
6 | VCARB | 19 |
7 | Haas | 7 |
8 | Alpine | 1 |
9 | Williams | 0 |
10 | Stake | 0 |
Kwalificatieduel
Verstappen was wéér sneller dan Pérez. Leclerc pakt zijn vorm een klein beetje terug en staat nu voor op Sainz. Norris is overwegend sneller, alhoewel het verschil in de kwalificatie qua tijd nihil was. Belangrijker is dat Russell WEER sneller is dan Hamilton. Nico Hülkenberg is een fenomeen, niet alleen is hij sneller dan Magnussen, maar het verschil in tijd is echt bizar. Lance Stroll was een keer sneller dan zijn hoogbejaarde teammaat. Ook bijzonder is dat Gasly voor het eerst Ocon versloeg in het kwalificatieduel.
De stand na de GP Miami 2024 in het kwalificatieduel is als volgt:
Coureur | Coureur | ||
Verstappen | 6 | Pérez | 0 |
Hamilton | 1 | Russell | 5 |
Leclerc | 3 | Sainz | 2 |
Leclerc | 1 | Bearman | 0 |
Norris | 5 | Piastri | 1 |
Alonso | 4 | Stroll | 2 |
Gasly | 2 | Ocon | 5 |
Albon | 6 | Sargeant | 0 |
Tsunoda | 5 | Ricciardo | 1 |
Bottas | 6 | Zhou | 0 |
Hülkenberg | 4 | Magnussen | 2 |
Snelste raceronde
Miami is niet een echt circuit, dus er ligt geen racelijn of rubber. Dat hebben de coureurs neergelegd het afgelopen weekend met als gevolg dat de baan telkens sneller en sneller werd. Oscar Piastri ging na de schermutseling met Sainz naar binnen voor nieuwe banden en reed de snelste raceronde, maar omdat hij buiten de top 10 finishte, behaalde hij geen extra puntje ervoor.
De onderlinge stand na de GP Miami 2024 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Leclerc | Ferrari | 2 |
Verstappen | Red Bull | 2 |
Alonso | Aston Martin | 1 |
Driver of the Day
Het is een beetje Eurovisie Songfestival in het klein, deze titel. Het is de gunfactor die je moet hebben en dat betekent in principe altijd dat de outsider of scorende underdog naar huis mag met deze poedelprijs. In dit geval is het natuurlijk Lando Norris. De Britse McLaren-coureur is een publiekslieveling en na deze winst al helemaal.
De onderlinge stand na de GP Miami 2024 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Carlos Sainz | Ferrari | 2 |
Oliver Bearman | Ferrari | 1 |
Charles Leclerc | Ferrari | 1 |
Lando Norris | McLaren | 1 |
Heeft de redactie de race goed voorspeld?
Nou ja, ‘voorspellen’. Van de afgelopen races het gemiddelde opnoemen (VER-PER-IEMAND ANDERS) is natuurlijk niet iets dat kunde vereist. Michael was de enige die een beetje risico nam. Jaap pakte de meeste punten, doordat hij Leclerc op P3 had verwacht. Michael pakt 5 punten door de P2 van Verstappen te voorspellen. Wouter heeft 1 puntje (Max op het podium).
De stand na de GP Miami 2024 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (VER, PER, LEC) | 41 |
Wouter (VER, PER, SAI) | 38 |
Michael (PER, VER, PIA) | 28 |
1 punt voor juiste coureur in de Top 3, 5 punten voor coureur op juiste positie.
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 2 maart | GP van Bahrein
- 9 maart | GP van Saudi-Arabië
- 24 maart | GP van Australië
- 7 april | GP van Japan
- 21 april | GP van China
- 5 mei | GP van Miami
Deze Grands Prix staan op de kalender:
- 19 mei | GP van Emilia-Romagna
- 26 mei | GP van Monaco
- 9 juni | GP van Canada
- 23 juni | GP van Spanje
- 30 juni | GP van Oostenrijk
- 7 juli | GP Groot-Brittannië
- 21 juli | GP van Hongarije
- 28 juli | GP van België
- 25 augustus | GP van Nederland
- 1 september | GP van Italië
- 15 september | GP van Azerbeidzjan
- 22 september | GP van Singapore
- 20 oktober | GP van Verenigde Staten
- 27 oktober | GP van Mexico
- 3 november | GP van Brazilië
- 24 november | GP van Las Vegas
- 1 december | GP van Qatar
- 8 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van Emilia-Romagna worden verreden op 17 mei om 13:30!
Robert zegt
Ocon is niet alleen van de nul af, maar dat geldt dus ook voor het fabriek(!)steam Alpine-Renault. Goed en wel beschouwd te gênant voor woorden.
En over fabrieksteams gesproken: Mercedes mag zich zolang de ogen uit de kop schamen voor de wanprestatie die het team heeft neergezet, als je ziet dat klantenteams McLaren en Aston Martin het veel beter respectievelijk minimaal gelijkwaardig doen met dezelfde aandrijflijn. Laatstgenoemde heeft slechts de helft van de punten omdat deze de muppet van de grid is, die zelfs nog meer wordt gehaat dan K-Mag, die zich zo langzamerhand wel eens zorgen mag gaan maken over de grens van 12 strafpunten die nu wel heel dichtbij is gekomen.
RutgerK zegt
Ik gun het Norris van harte en zeker na de safety car meer dan verdiend. Die safety car is wel een behoorlijke smet op de race. Blijft bizar dat één auto zoveel voordeel kan halen uit de situatie.
Voor Norris had het nog wat heroïscher kunnen zijn als hij vanaf plek 3-4 naar 1 was gereden en het rechstreekse duel met Verstappen aan had kunnen gaan.
Robert zegt
Ik vond het vooral sneu voor Piastri, dat deze z’n wereldstart (P6 naar P2) niet kon belonen met een podiumplek, mede door diezelfde safetycar.
Ook de kamikaze actie van Perez, direct na de start in bocht 1, waar enkel stom geluk een potentiële ravage voorkwam, was er een om over na te denken. Hamilton deed hetzelfde direct na de start van de sprintrace, en kreeg, bij het uitblijven van een straf voor deze actie, een (m.i. meer dan terechte) bak kritiek over zich heen uitgestort. Zou Perez op eenzelfde wijze z’n teamgenoot en/of de Ferrari’s uit de race hebben gerost, dan waren z’n dagen in de F1 definitief geteld geweest.
Richmond zegt
Al had de SC Norris meteen gepakt had dat niks uitgemaakt. Het veld was net zo dichtbij elkaar geweest en Verstappen had nog steeds het tempo niet gehad. Maar zonder de SC had Norris niet gewonnen. Doet niks af aan de prestatie van Norris want hij was snel genoeg om zichzelf in de juiste positie te brengen op het juiste moment. En dat moet je ook hebben.
RutgerK zegt
Ik weet niet waar Norris was teruggekomen in het veld. Feitelijk had Norris nog een 23 seconden pitsstop moeten maken na de SC en dan was hij ver in het veld teruggevallen.
De SC miste Norris net. Als ik het goed zag lag Verstappen 11 seconden achter Norris bij de SC en bij de pitsstop lag Norris 30 seconden voor op Verstappen. In die eerste SC ronde kreeg Norris dus 20 seconden extra voorsprong voor een pitsttop.
mashell zegt
Hecht je niet teveel waarde aan “fabrieksteam”? Er zijn vier succesfactoren: motor, chassis, coureur, teamorganisatie/strategie. En die moeten alle vier goed zijn om te kunnen winnen, best denkbaar dat een klantenteam over een beter chassis, coureur of strateeg beschikt. Zeker nu de rijkere fabrieksteams door de budgetcap er niet meer oneindig geld tegen aan kunnen gooien, zie je dat een slim klantenteam gewoon succesvol kan zijn.
Richmond zegt
De straffen van Magnussen, daarbij moet er echt naar de regels gekeken worden. Het is niet de bedoeling dat iemand tijdstrafffen verzamelt en gewoon door blijft rijden en daarmee zijn straf ongedaan kan maken. Het laat ook zien dat de straf niet werkt.
De straf van Sainz was ook raar, omdat piastri voor dezelfde actie niet werd bestraft. Maar f1 tegenwoordig is zeuren en elkaar een oor aannaaien. Net als dat om de scheidsrechter staan bij het voetbal, klagen over de kaarten die ze krijgen en vragen om een kaart voor de tegenstander.
pomoek zegt
Over Safetycar-gate: De botsing tussen Magnussen en Sargeant vond plaats in de bocht net achter de pit-exit. Vlak voordat Norris voorbij de pit exit reed werd de safetycar op de baan geroepen.
Die was dus net te laat om de leider in de race op te pakken. Als hij iets eerde was geweest dan had Norris nog een hele ronde achter de sc moeten rijden voordat hij de pits in had kunnen gaan. Dan hadden Verstappen, Leclerc, Piastri en Sainz allang direct achter hem gereden en was Norris na zijn pitstop achter Sainz de baan opgekomen en had 5e gelegen in de race. Met zijn versere banden en goede pace had Norris nog best wel een kans gehad om Leclerc, Sainz en Piastri in te halen. Maar of hij gewonnen had lijkt me onwaarschijnlijk.
De sc had Verstappen niet moeten oppikken maar moeten wachten totdat alle coureurs een ronde hadden afgelegd. Wat ook eigenlijk prima kon omdat het was gebeurt aan het einde van de pitstraat. Iedereen behalve Norris redden op een sukkeltje achter de sc over een baan waar verder geen gevaarlijke situaties waren. De SC was dus totaal onnodig.
Het zal zeker niet bewust zijn gebeurt maar het was natuurlijk gewoon een fout van de wedstrijdleiding. Omdat de uitslag iedereen wel goed uitkwam is er, vermoed ik, verder geen bonje om gemaakt. En Norris heeft natuurlijk super goed gereden in een auto die, in racepace, sneller was dan de RB van Verstappen. Maar de winst is van Norris kwam tot stand door een fout van de wedstrijdleiding.
michaelras zegt
prima samenvatting
Johanneke zegt
Totdat je achter de safety car aansluit hebben ze een soort virtual safety car. Dus ja ze hadden eigenlijk allemaal nog een rondje moeten doen, dan norris pitten met 11 sec voorsprong op verstappen. Was ie er waarschijnlijk net achter gekomen, achter de safety car. En dan had ie Max mooi on track in kunnen halen want hij was een stuk sneller. Was nog mooier geweest, maar goed.
Ben benieuwd wat mclaren de komende races laten zien. Ziet er erg sterk uit, ik hoop Piastri ook het volle upgradepakket over 2 weken.
jaapiyo zegt
Ik vermoed dat in Miami de teams de banden zo slecht aan de praat kregen dat de verschillen in auto voor een deel geneutraliseerd werden. Maar goed, we gaan het zien…
RutgerK zegt
Ik ben het met je eens. Er is ook helemaal geen VSC ingeschakeld volgens mij. Daarmee had je het tempo kunnen drukken en het veld veilig langs het ongeluk kunnen laten rijden om dan de raceleider op te pikken.
De kans was ook aanwezig dat als Verstappen achter Norris zat met de VSC of DC hij met Norris in de pits was gedoken voor nieuwe Mediums.
Het was een rare situatie.
Gezien de topsnelheid van de McLaren was het inhalen van de Ferrari’s een lastige klus geweest.
jensoffbutton zegt
Het feit dat Magnussen nog geen race ban heeft, toont voor mij dat het strafpuntensysteem nog strenger mag zijn. Die gast mag echt uit de F1 van mij.
Deze race viel het op dat er weer enkele coureurs duidelijk overbodig zijn: Magnussen, Stroll, Sargeant.
Graag vervangen door Bearman, Kimi Antonelli en Pourchaire.