Vaste prik op de maandagochtend, de stand na de GP Mexico 2023. Alle rangen, standen en overzichten. Daarnaast vielen ons enkele dingen op aan afgelopen weekend.
De GP van Mexico is ongeacht de stand in het kampioenschap altijd een heel erg leuke race. Ook dit jaar stelde de GP op Hermanos Rodriguez niet teleur. Bij aanvang was er – zoals altijd – grote hoop voor de Mexicaanse hoop in bange dagen, Sergio Pérez.
Hij zit in de snelste auto, wil graag weer een race winnen én wilde natuurlijk voor het thuispubliek wat laten zien. Nou, we weten inmiddels nu hoe dat is afgelopen. Voor de stand in het kampioenschap maakt het vooralsnog weinig uit, maar desalnietemin was het een weekend waar we weer de nodige zaken hebben kunnen opmaken.
Opvallende dingen aan de Mexicaanse Grand Prix:
Voordat we alle rangen, standen en overzichten behandelen met vlijmscherp doch ironisch (bedoeld) commentaar, beginnen we met de zeven dingen de ons opvielen aan de race:
Wat is Daniel Ricciardo hier snel!
Vorig seizoen was Daniel Ricciardo de gebeten hond bij McLaren, want hij kreeg die oranje zeepkist niet onder de knie. Dat kunnen we zo stellen, want Lando Norris bewees dat er wel gelijk snelheid in zat. Bij de GP van Mexico in 2022 was Ricciardo na zijn bandenwissel INEENS bloedsnel. Het is dus een baan die de Australiër erg goed ligt. Maar die vierde positie tijdens de kwalificatie en een P5 voor Pérez zeggen eigenlijk alles: omwisselen die twee. Natuurlijk, in de race kon hij zijn P4 niet verzilveren, maar dat hij met de AlphaTauri zo goed kon meekomen is eigenlijk een klein wonder.
Mexico is heerlijk onvoorspelbaar
Mexico is een uniek baantje, zowel qua layout als qua hoogteligging. En laten we het niet ontkennen: atmosfeer, want dat gedeelte door het stadion is geweldig. Maar wat nog geweldiger is, is de onvoorspelbaarheid van de baan. De ‘normale’ regels zijn niet van toepassing op Hermanos Rodriguez. Dus de volgorde en voorsprongen zijn daarmee een stuk interessanter.
Stijgende lijn Williams
Het team uit Grove is niet zomaar aan een goede serie bezig. Dit is overduidelijk een team dat zich stap bij stap aan het verbeteren is. Dat zie je niet helemaal, want Albon en Sargeant zijn niet heel erg aan elkaar gewaagd. Een goede nummer 2 zou passend zijn voor de stijgende lijn van het team. Dat ene puntje van vorige race (met mazzel) dat Logan pakte, is niet voldoende. Het team is nu klaar voor een tweede coureur van het kaliber Albon of beter.
Local Hero Pérez
In Nederland heerst er een soort anti-sentiment richting Pérez. Het kamp Verstappen heeft een paar keer hard naar hem uitgehaald. Iets dat men in Mexico niet ontgaan is. Het publiek scandeert de bijnaam van Sergio (Checo) terwijl Verstappen in gesprek was (na de kwalificatie). Nu snappen we de haat en nijd aan beide kanten niet. Pérez is ook op zijn thuisrace een halve seconde per ronde langzamer. Dat is een enorm gat op een kleine baan als dit. Het is absoluut geen serieuze tegenstander en komt niet eens in de buurt. De prestaties op de baan zeggen alles. De start was een brainfart (hij had geen idee dat Verstappen al aan de andere kant zat), maar het is wel tekenend voor de Mexicaan.
Lamme takken bij briljant Ferrari
Kijk, dat is nog eens een kop. Bij de start lieten de Ferrari’s zich wel heel erg makkelijk piepelen door de Red Bulls. Natuurlijk, die gingen sneller. Maar soms is aggressief verdedigen echt niet erg. Zeker in de eerste ronde mag je wel ietsje feller zijn. Natuurlijk willen ze hun P1 en P2 opgeven, maar je moet wel ietsje meer van je af bijten.
Maarrrr… Ze kwamen wel als een duveltje uit een doosje tijdens de kwalificatie. Nu weten we dat Leclerc een exceptioneel snelle coureur is over één ronde, maar Sainz zat er vlak achter. Ferrari deed dus echt iets goeds. Die scharlaken rode auto’s zijn bij tijd en wijle erg snel, maar soms mag een coureur dus wel een klein beetje van zichafbijten. Kijk maar hoe Ricciardo Hamilton pareerde tot ronde 11.
Geweldige start Max Verstappen
De Red Bull was niet altijd de ideale auto om van zijn plek te krijgen. De start van Verstappen was perfect. Hij was direct goed weg en liep meteen in op de Ferrari’s, die wellicht een beetje verrast waren door de snelle start.
Lewis Hamilton zeldzaam
In Nederland heeft men soms een beetje moeite met Lewis Hamilton. Natuurlijk was dat seizoen (2021) heel erg spannend. Maar Hamilton is in een geweldige vorm en elke keer als de auto ietsje beter wordt, lijkt Hamilton ook iets extra te kunnen brengen. Dit in tegenstelling tot zijn teamgenoot. Natuurlijk had Hamilton jarenlang de snelste auto, maar dat was ook omdat hij de snelste coureur is. Sinds 2008 is Hamilton al con
Rijderskampioenschap
Natuurlijk, de kampioen is al bekend. En vanwege de straf van Lewis Hamilton vorige week is de race om de tweede plaats ook al gelopen, alhoewel Pérez nog drie races heeft om te mislukken. Toch is het ongemeen spannend daar vlak achter. Verder: Carlos Sainz stijgt een plaatsje. De grootste mutatie is Daniel Ricciardo, die in één keer zes punten haalt en zo lekker stijgt in het overzicht.
De stand na de GP Mexico 2023 in het rijderskampioenschap is als volgt
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 491 |
2 | Sergio Pérez | Red Bull | 240 |
3 | Lewis Hamilton | Mercedes | 220 |
4 | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 183 |
5 | Fernando Alonso | Aston Martin | 183 |
6 | Lando Norris | McLaren | 169 |
7 | Charles Leclerc | Ferrari | 165 |
8 | George Russell | Mercedes | 151 |
9 | Oscar Piastri | McLaren | 87 |
10 | Pierre Gasly | Alpine | 56 |
11 | Lance Stroll | Aston Martin | 53 |
12 | Esteban Ocon | Alpine | 45 |
13 | Alexander Albon | Williams | 27 |
14 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 10 |
15 | Nico Hülkenberg | Haas | 9 |
16 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 8 |
17 | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | 6 |
18 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo | 6 |
19 | Kevin Magnussen | Haas | 3 |
20 | Liam Lawson | AlphaTauri | 2 |
21 | Logan Sargeant | Williams | 1 |
22 | Nyck de Vries | AlphaTauri | 0 |
Constructeurskampioenschap
Hier zijn diverse ontwikkelingen interessant. Red Bull kan nog altijd 800 punten of meer scoren. Wat enigszins bizar is. Dan is er de strijd tussen Mercedes GP en Scuderia Ferrari enerzijds en McLaren en Aston Martin anderzijds. Ondanks de stijgende lijn van Williams is Alpine alsnog veel te ver weg. Dan is er tenslotte nog de strijd om de achtste positie. AlphaTauri stond bij aanvang op de ‘Ajax-positie’ (stijf laatste), maar tussen het team uit Faenza, Haas en Alfa Romeo Racing gaat het nog spannend worden.
De stand na de GP Mexico 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull | 731 |
2 | Mercedes | 371 |
3 | Ferrari | 349 |
4 | McLaren | 256 |
5 | Aston Martin | 236 |
6 | Alpine | 101 |
7 | Williams | 28 |
8 | AlphaTauri | 16 |
9 | Alfa Romeo | 16 |
10 | Haas | 12 |
Kwalificatieduel
Daniel Ricciardo deelde een enorme dreun uit aan Yuki Tsunoda. De Japanner wist overigens dat hij achteraan moest starten, maar die P4 van De Honingdas zag niemand aankomen. Tussen Lewis Hamilton en George Russell blijft het nog altijd ongemeen spannend. Gasly neemt wat afstand van Ocon, en Leclerc van Sainz, alhoewel de Spanjaard vaak in de race iets consistenter is. Wederom is Alexander Albon nog altijd zijn teammaat volledig de baas.
De stand na de GP Mexico 2023 in het kwalificatieduel is als volgt:
Coureur | Coureur | ||
Verstappen | 17 | Pérez | 2 |
Alonso | 16 | Stroll | 3 |
Russell | 9 | Hamilton | 10 |
Leclerc | 11 | Sainz jr. | 8 |
Norris | 13 | Piastri | 6 |
Ocon | 8 | Gasly | 11 |
Hülkenberg | 13 | Magnussen | 6 |
Guanyu | 5 | Bottas | 14 |
Tsunoda | 8 | De Vries | 2 |
Tsunoda | 2 | Ricciardo | 2 |
Tsunoda | 4 | Lawson | 1 |
Albon | 19 | Sargeant | 0 |
Snelste raceronde
Lewis Hamilton, natuurlijk! Dat extra puntje is mooi meegenomen.
De onderlinge stand na de GP Mexico 2023 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 7 |
Hamilton | Mercedes | 3 |
Pérez | Red Bull | 2 |
Russell | Mercedes | 1 |
Zhou | Alfa Romeo | 1 |
Alonso | Aston Martin | 1 |
Tsunoda | AlphaTauri | 1 |
Driver of the Day
We hadden zo’n klein vermoeden dat Pérez deze kon gaan winnen, ware het niet dat zijn race naar een paar honderd meter alweer voorbij was. Het was gelukkig Lando Norris die de Driver of the Day trofee kreeg. De McLaren-coureur reed een geweldige laatste stint. Zijn inhaalactie op George Russell was van de grootst mogelijke schoonheid.
De onderlinge stand na de GP Mexico 2023 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Lando Norris | McLaren | 4 |
Sergio Pérez | Red Bull | 3 |
Max Verstappen | Red Bull | 3 |
Oscar Piastri | McLaren | 2 |
Fernando Alonso | Aston Martin | 2 |
Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 2 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Esteban Ocon | Alpine | 1 |
Alex Albon | Williams | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de race goed voorspeld?
Ook hier blijft het spannend. Met name Michael doet goede zaken. Hij voorzag de eerste twee posities namelijk precies goed.Jaap scoorde 1 puntje, want Hamilton haalde het podium. Wouter behaalt twee punten, want Verstappen en Hamilton kwamen op het podium terecht.
De stand na de GP Mexico 2023 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (HAM, RUS, NOR) | 101 |
Michael (VER, HAM, SAI) | 100 |
Wouter (PER, VER, HAM) | 88 |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 5 maart | GP van Bahrein
- 19 maart | GP van Saudi-Arabië
- 2 april | GP van Australië
- 30 april | GP van Azerbeidzjan
- 7 mei | GP van Miami
- 28 mei | GP van Monaco
- 4 juni | GP van Spanje
- 18 juni | GP van Canada
- 2 juli | GP van Oostenrijk
- 9 juli | GP van Engeland
- 23 juli | GP van Hongarije
- 30 juli | GP van België
- 27 augustus | GP van Nederland
- 3 september | GP van Italië
- 17 september | GP van Singapore
- 24 september | GP van Japan
- 8 oktober | GP van Qatar
- 22 oktober | GP van Amerika
- 29 oktober | GP van Mexico
Deze Grands Prix staan nog op de kalender:
Grand Prix | Circuit | Datum |
---|---|---|
Formule 1 Brazilië | Autódromo José Carlos Pace | 03 nov. – 05 nov. |
Las Vegas | Las Vegas Street Circuit | 17 nov. – 19 nov. |
Formule 1 Abu Dhabi | Yas Marina Circuit | 24 nov. – 26 nov. |
De eerste meters van de GP van Brazilië worden verreden op 3 november om 15:30 uur.
Robert zegt
De fout die Perez maakte was van een niveau wat Verstappen in z’n beginjaren vaak verweten werd: te snel, te graag en te onbesuisd. Maar ja, Perez is al een dertiger, dus je mag van zo’n coureur toch wel een beetje meer volwassenheid verwachten.
Het niveauverschil tussen Hamilton en Russell zal de leiding bij Mercedes mogelijk wat rust geven; laatstgenoemde begint zich steeds meer als een nieuwe Bottas te manifesteren.
En wat niet in het voordeel van Sainz pleit, is dat Leclerc met een kapotte voorvleugel gewoon wist weg te rijden van zijn teamgenoot. Ouch!
Flutterbear zegt
Perez staat onder teveel druk voor zijn stoeltje. Vrees dat hij de druk niet aan kan en daarom teveel risico neemt.
De achterban van Perez is net zo misselijkmakend als van Hamilton en Max. Die laatste twee zijn echter ook exceptioneel goede coureurs.
str8six zegt
Wat mij opviel was dat het commentaar op Perez’ actie in de trant was van: “goed gedaan, hij heeft t geprobeerd” Terwijl het imo gewoon een bijzonder lompe en domme actie was. Hij wist dat Lec naast hem zat en stuurt gewoon in. Dat valt imo niet goed te praten als je gewoon met gemak tweede kan eindigen voor je thuispubliek.
harrie zegt
Eens, kijk eens naar Ricciardo op dat zelfde moment, zat ook in een mooie positie in de eerste bocht maar kiest eieren voor zijn geld en gaat naar huis met een bak punten.
Perez had makkelijk P2 kunnen pakken met de pace die Red Bull had, ook vanaf P4 na de eerste bocht.
Johanneke zegt
Perez was echt om te janken. Hamilton is gewoon een topcoureur. Alonso wil heel graag door naar volgend seizoen.
Ik zag laatst deze grafiek, is al wel een maand oud nu, maar gaat om een crash damage ranglijst. Nu kan je altijd pech hebben etc, maar het valt mij nogal op dat de top 3 en bottom 3 bestaan uit de naar mijn mening beste en slechtste coureurs van de grid. Verstappen, Hamilton, Alonso, en aan de andere kant Sargeant, Stroll, Perez. Ja echt:
https://www.google.com/amp/s/racingnews365.com/sargeant-tops-f1-2023-crash-damage-list/amp
berlinetta zegt
Als Perez de 2e plek in het kampioenschap niet weet te behouden, dan ben ik benieuwd wat dr. Marko voor hem in petto heeft.
harrie zegt
Dr Marko heeft zijn beslissing allang gemaakt ben ik band.
Stoeltje kwijt na dit seizoen en voor straf een blikje Red Bull drinken.
basman147 zegt
@harrie; “voor straf een blikje Red Bull drinken”
Valt dat niet onder cruel and unusual punishment volgens VN-conventies?😉
Edge zegt
Ik ben er heilig van overtuigd dat Perez een dead man walking is, met of zonder P2 in het kampioenschap. De enige reden dat Red Bull nog niks gecommuniceerd heeft is die hostiliteit van het Mexicaanse publiek richting het team.
Het enige wat voor mij nog de vraag is, is of ze Perez helemaal aan de kant schuiven of dat ze hem een gracieuze exit gunnen door hem als test en reservecoureur aan te houden en er dan een verhaaltje omheen te breien over dat hij met pensioen wil om meer tijd met zijn gezin door te brengen, maar dat hij wel lid blijft van de Red Bull familie. Dat is voor Perez wat minder vernederend en voor Red Bull een goede manier om hun veiligheid in Mexico te garanderen.
Richmond zegt
Op basis van alle berichten die ik her en der hoor lijkt het toch op dat Perez nog een jaartje blijft ivm het geld dat het kost om hem te lozen.. en die gaat sowieso niet aanblijven als reserve
thearchitect zegt
Als Norris zijn kwalificatie niet verprutst had, was hij zonder twijfel minstens tweede geworden. Misschien had hij zelfs het gevecht maar Max aan kunnen gaan.
Wat een pace had hij.
Voor de rode vlag van 17 naar 10.
In herstart kwam hij klem te zitten, forceerde echter niks en ging uiteindelijk van 15 naar 5.
pomoek zegt
Gebeurde inderdaad gekke dingen in Mexico stad, in de Mexico provincie in het Mexico land.
Alfa Romeo’s kwalificeerden zich op 9 en 10 maar zakten in de race naar de laatste plekken. De Astons waren ook weer helemaal nergens. Overigens was dat in lijn met vorig jaar, maar toch.
Ik zit wel een beetje met het “de dood of de gladiolen” actie van Perez, Tsunoda en Norris. De laatste heeft hiermee zijn race gered, de eerste 2 hun race verkl00t. Ben het ook niet met @willeme eens dat de Ferrari’s best wat feller hadden mogen verdedigen in de 1e ronde van de race. Hun gevecht was gewoon niet met Verstappen. Dat ze op de 1e rij stonden was een klein mirakel, dat ze Verstappen achter zich zouden houden was onmogelijk. Dus waarom je race verpesten met verdedigen als dit toch geen zin heeft?
Aan de andere kant zag ik ook Ocon wat weifelend Hulkenberg aanvallen. Een letterlijk voorbeeld van geen daden maar woorden. Het koste hem veel te veel tijd om voorbij de Haas te komen. Een beetje meer agressie was welkom geweest.
Albon stelde na de race dat het gedeelte in het stadion veel te langzaam is voor deze generatie F1 auto’s en dat dit deel sneller moet worden gemaakt omdat dit tot meer inhaalacties zou kunnen leiden.
turbolife zegt
Meer dan 2 keer zo veel punten in dezelfde auto.. Au.
Arno's zegt
Wat mij opvalt is wanneer Perez dit jaar helemaal niet mee had gedaan, dat Red Bull toch aan kop had gestaan in het constructeurskampioenschap! En waarschijnlijk ook zou winnen.
pomoek zegt
Sterker nog: Dan had Verstappen, op één race na, alle races tot nu toe gewoon gewonnen…
Gulli zegt
Ik weet dat je niet over ‘wat als’ kunt praten maar ik doe het toch; wat als Hamilton vorige week zijn tweede plek niet was kwijtgeraakt door die plank onder de auto, dan had hij nu 2 punten achter Perez gestaan. Dat is toch wel een beetje pijnlijk. Het zijn nu door dat mazzeltje alsnog maar 20 punten dus het kan nog, maar dit mag toch eigenlijk niet meer weggegeven worden? Verstappen rijdt tot twee keer toe het hele veld op 14/15 seconden (voor en na de rode vlag) dus aan de auto ligt het niet.
Aan de andere kant had Checo wel een megastart. Vanaf P5 binnen een paar seconden mee kunnen knokken om de eerste plekken doet hij toch niet slecht. Waarschijnlijk hoopte hij op een actie zoals Verstappen vorige keer buitenom en de twee auto’s aan de binnenkant eruit remmen. Als hij niet te overhaast had ingestuurd was hij nog heel ver gekomen denk ik.
Hamilton begint weer terug te komen, wat ik inmiddels best verfrissend vind. Ik hoop dat RB niet alweer te ver voorloopt op de rest bij de start van het volgende seizoen, laat ze maar weer ouderwets knokken om de knikkers!
grandmasterb zegt
Perez leek wel goed voordat hij bij Red Bull kwam, maar de man rijdt niet snel genoeg en kan slecht inhalen, dat wordt niet beter. Misschien zou Norris een goede opvolger zijn, maar die zit vast bij McLaren.