Maandagochtend, 7 uur: we hebben de stand na de GP Mexico 2022 voor je plus acht dingen die ons toch opvielen.
Nou, dames en heren! De GP van Mexico 2022 zit er weer op! Het voelde een beetje als kijken naar een cricket-wedstrijd. Het is (kennelijk) bijzonder spannend en het gaat blijkbaar ergens om, maar geen idee wat er op het circuit gebeurde.
Wellicht waren iets te veel onder de indruk van de snelheid van Mercedes in het eerste gedeelte van de race en hadden ook wij de bandenstrategie overschat (zeker als je via SkyTV keek). Het maakt niet uit, het leverde een race op die spannend leek te worden, maar uiteindelijk vrij ‘eenvoudig’ gewonnen werd door Max Verstappen.
Voordat we de stand na de GP Mexico 2022 (en alle andere overzichten) met je doornemen, hebben we hier acht dingen die ons opvielen aan de race.
Verstappen op eenzame hoogte
Max Verstappen begint een beetje de nieuwe Hamilton te worden. Niet zozeer qua bedankjes naar het publiek (daar is hij iets oprechter in), maar vooral qua het gemak waarmee hij de races lijkt te winnen. We zeggen lijkt, want stiekem heeft hij een meesterprestatie geleverd. Die eerste paar ronden op de medium band na de pitstop, vloog hij over de baan en pakte hij zijn voorsprong op Hamilton. Vervolgens consolideerde hij zijn positie door zeer stabiele rondetijden te noteren en de gele banden niet over de kling te jagen. Nee, het levert geen spannende races op, maar desalniettemin bijzonder knap.
Waar was Ferrari?
Eh, wacht. Ferrari was aan het begin van dit seizoen het te kloppen team. En nog steeds zijn ze in staat om pole positions te pakken en te vechten om de winst, iets waar Mercedes iets minder goed in slaagt dit seizoen. Maar Ferrari was werkelijk nergens te bekennen in Mexico. Zowel Sainz als Leclerc konden geen vuist maken tegen Mercedes en Red Bull. Gelukkig waren ze alsnog snel genoeg om Alpine en McLaren voor te blijven. Maar toch, een zeldzame offday. Er gaan geluiden dat Ferrari van te voren al wist dat het niet hun race zou worden en dat ze de motoren hebben teruggeschroefd. Het resultaat zou toch hetzelfde zijn geweest.
Britten zijn voor Britten
De beslissing van Michael Masi in Abu Dhabi 2021 en de beslissing van de FIA zijn niet in koude kleren gaan zitten van de Lewis Hamilton-fans. Allereerst: als het omgekeerd was, hadden wij Nederlanders ook moord en brand geschreeuwd. Ten tweede: doe het niet. De beslissing van Masi was binnen de regels van de FIA (al was het niet handig) en de FIA was uiterst transparant met de overtreding van Red Bull en de straffen ervan. Laten we blij zijn dat er telkens meer openheid van zaken wordt gegeven om alles zo eerlijk mogelijk te laten verlopen.
Mexico is vreemd en dat is leuk
Van alle recent toegevoegde circuits is Mexico ge-wel-dig. Het bevindt zich in de binnenstad, er is een stadion met een paar bochten en er zijn veel inhaalmogelijkheden. Omdat het zo hoog is, is weerstand minder een issue en kunnen andere auto’s ineens goed presteren. In dit geval was het het team van Mercedes dat uitmuntend presteerde. Zonder het feestje te verpesten, nee, Hamilton en Russell hebben nog geen aansluiting gevonden met de rest. In Brazilië zullen ze weer minimaal een halve seconde per ronde in de race tekort komen.
Een ouderwets saaie race
Mexico is een geweldige baan, maar dat staat niet altijd garant voor spectaculaire races. In dit geval was het snooze-fest 2022. Daardoor moesten we er eventjes aan denken: wanneer was de laatste saaie race eigenlijk? Precies, daarvoor moesten wij ook eventjes graven. Dan kom je toch ergens in 2020 uit. Tsunoda was de eerste uitvaller, Alonso de tweede en dat was het.
Eindelijk Ricciardo!
Huh, wat? Ja, Daniel Ricciardo. de Australiër was altijd een van de betere coureurs (achter de wereldkampioenen). De afgelopen twee seizoenen was hij vrij onzichtbaar, ondanks een overwinning op de GP van Italië 2021. Die McLaren en hij zijn geen goede match. Gisteren was te zien dat hij overduidelijk in vorm was. De combinatie Mexico en zachte banden pakten perfect uit. Hoe hij de McLaren onder controle hield in de snelle bochten was enorm indrukwekkend.
Gewaagde strategie Mercedes
Mercedes heeft jarenlang de beste auto gehad. Dat is heel erg knap. Het zorgde er wel voor dat ze qua strategie niet veel risico hoefden te nemen. De auto is nu ietsje beter dan aan het begin van het seizoen, maar het is goed om te zien dat Mercedes nu wat creatiever is qua strategie. Dat deden ze vorige week tijdens de GP van Amerika 2022, maar nu ook met de medium en harde band. Het pakte niet goed uit, maar hey: ze hebben iets geprobeerd. Als je kijkt naar de prestaties van Pérez, zat Mercedes er overigens niet heel ver naast.
Weer pech voor Alonso
Hoeveel pech kan een mens verdragen? Fernando Alonso staat er goed voor in het rijderskampioenschap. Maar het had dus veel en veel meer kunnen zijn. De reden dat Ocon voor hem staat in het kampioenschap, komt voor een gedeelte door de enorme pech die Alonso telkens heeft met zijn Alpine. Hij was geregeld best of the rest (achter de top 3 teams) en nu weer. Helaas maakte motorproblemen wederom een voortijdig einde aan de race. Hopelijk heeft hij bij Aston Martin volgend jaar minder pech.
Rijderskampioenschap
Hier gebeuren een paar interessante dingen. Verstappen staat bovenaan! Leuk voor Red Bull, Pérez pakt de tweede plaats, ten koste van Charles Leclerc. Daarbij pakt Lewis Hamilton P5 van Carlos Sainz. Ricciardo verstevigt zijn P12 en neemt een flinke afstand van Magnussen. Verder gebeurt er vrij weinig, daar de top 6 wederom alle punten opeiste.
De stand na de GP Mexico 2022 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 416 |
2 | Sergio Pérez | Red Bull | 280 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 275 |
4 | George Russell | Mercedes | 231 |
5 | Lewis Hamilton | Mercedes | 216 |
6 | Carlos Sainz | Ferrari | 212 |
7 | Lando Norris | McLaren | 111 |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 82 |
9 | Fernando Alonso | Alpine | 71 |
10 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 47 |
11 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 36 |
12 | Daniel Ricciardo | McLaren | 35 |
13 | Kevin Magnussen | Haas | 24 |
14 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 23 |
15 | Lance Stroll | Aston Martin | 13 |
16 | Mick Schumacher | Haas | 12 |
17 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 12 |
18 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo | 6 |
19 | Alexander Albon | Williams | 4 |
20 | Nicholas Latifi | Williams | 2 |
21 | Nyck de Vries | Williams | 2 |
22 | Nico Hülkenberg | Aston Martin | 0 |
Constructeurskampioenschap
McLaren loopt een klein beetje in op Alpine, tussen die twee teams blijft het ongemeen spannend. Hetzelfde geldt voor Alfa Romeo en Aston Martin en Haas en AlphaTauri. De uitstekende vorm van Mercedes zorgt ervoor dat ze in de buurt komen van Ferrari. Dat zou wat zijn, na zo’n dramatische seizoenstart van Mercedes. Stiekem zijn het best nog veel punten, 40 stuks, maar met twee races te gaan is nog niets onbeslist.
De stand na de GP Mexico 2022 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull RBPT | 696 |
2 | Ferrari | 487 |
3 | Mercedes | 447 |
4 | Alpine Renault | 153 |
5 | McLaren | 146 |
6 | Alfa Romeo Ferrari | 53 |
7 | Aston Martin | 49 |
8 | Haas | 36 |
8 | AlphaTauri | 35 |
10 | Williams Mercedes | 8 |
Kwalificatieduel
Paar interessante dingen hier. Russell loopt iets in op Hamilton. Tussen Ocon en Alonso is het verreweg het spannendst. Niet alleen omdat het constant stuivertje wisselen is tussen hen, maar ook omdat de positie dicht bij elkaar zit. Bottas is sneller dan Zhou, maar het verschil was echt enorm groot tussen die twee. Dat zie je dan weer niet in dit staatje, maar wel in het verslag van @jaapiyo.
De stand na de GP Mexico 2022 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Lewis Hamilton (12) | George Russell (8) |
Red Bull | Max Verstappen (16) | Sergio Pérez (4) |
Ferrari | Charles Leclerc (14) | Carlos Sainz (6) |
McLaren | Lando Norris (17) | Daniel Ricciardo (3) |
Alpine | Fernando Alonso (12) | Esteban Ocon (8) |
AlphaTauri | Pierre Gasly (12) | Yuki Tsunoda (8) |
Aston Martin | Lance Stroll (8) | Sebastian Vettel (10) |
Aston Martin | Nico Hülkenberg (1) | Lance Stroll (1) |
Williams | Alex Albon (17) | Nicholas Latifi (2) |
Williams | Nicholas Latifi (0) | Nyck de Vries (1) |
Alfa Romeo Racing | Valtteri Bottas (14) | Guanyou Zhou (6) |
Haas | Kevin Magnussen (14) | Mick Schumacher (6) |
Snelste raceronde
Sergio Perez had de hele tijd de snelste ronde in handen. Aan het einde van ronde 69 ging Russell naar binnen. Hij reed in de laatste ronde een tijd van 1:20.153. Het levert hem tevens een extra punt op.
De onderlinge stand na de GP van Mexico 2022 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Max Verstappen | Red Bull | 5 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
George Russell | Mercedes | 3 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 2 |
Sergio Pérez | Red Bull | 2 |
Lando Norris | McLaren | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Zhou Guanyu | Alfa Romeo | 1 |
Driver of the Day
De Driver of the Day was Ricciardo met 24%. De vorige race stond het huilen hem nader dan het lachten. En nu was daar eindelijk de oude Ricciardo terug. We benoemden het net al even, maar ook het stemmende publiek vond Daniel Ricciardo verreweg de coureur die relatief gezien de beste prestatie heeft geleverd.
De onderlinge stand na de GP van Mexico 2022 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Max Verstappen | Red Bull | 5 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Sebastian Vettel | Aston Martin | 2 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Mick Schumacher | Haas | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Nyck de Vries | Williams | 1 |
Daniel Ricciardo | McLaren | 1 |
Heeft de redactie de GP van Mexico 2022 goed voorspeld?
Nou, niet helemaal. Ondanks dat de redactieleden ongelooflijk goed voorspellen, ging er vandaag iets mis. Michael had Verstappen op de juiste positie en Perez op het podium voorspeld en pakte zo zes punten. Wouter en Jaap pakken ook zes punten, waardoor de afstand even groot blijft.
De stand na de GP Mexico 2022 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Michael | 90 |
Wouter | 87 |
Jaap | 63 |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 20 maart | GP van Bahrein
- 27 maart | GP van Saudi-Arabië
- 10 april | GP van Australië
- 24 april | GP van Emilia Romagna
- 8 mei | GP van Miami
- 22 mei | GP van Spanje
- 29 mei | GP van Monaco
- 12 juni | GP van Azerbeidzjan
- 19 juni | GP van Canada
- 3 juli | GP van Engeland
- 10 juli | GP van Oostenrijk
- 24 juli | GP van Frankrijk
- 31 juli | GP van Hongarije
- 28 augustus | GP van België
- 4 september | GP van Nederland
- 11 september | GP van Italië
- 2 oktober | GP van Singapore
- 9 oktober | GP van Japan
- 23 oktober | GP van Amerika
- 30 oktober | GP van Mexico
Deze Grands Prix staan nog op de kalender
- 13 november | GP van Brazilië
- 20 november | GP van Abu Dhabi
De eerste meters voor de GP Brazilië 2022 worden verreden op vrijdag 19 november om 16:30.
Johanneke zegt
Wat mij ook opviel: Latifi is 18e (laatste) geworden op een minuut afstand van de #17. Hoe kan je zo non competitief zijn.
Ricciardo had de beste strategie van het middenveld, leuk om te zien. Lang op medium en daarna iedereen kapotrijden op soft. Wel jammer dat ie tsunoda van de baan beukte maar goed.
Robert zegt
Ik vond juist dat het Mercedes ontbrak aan creativiteit qua banden strategie. Hoe kun je de input van twee coureurs zó hardnekkig blijven negeren? Als je beide rijders op p2 en p4 hebt, met een straatlengte voor op de rest van het veld, dan probeer je toch wat met de rijder op p4? En dan niet pas in de laatste ronde…
@willeme: jij en @jaapiyo schrijven vrijwel alle raceverslagen; ga jij volgend seizoen nu ook eens je input geven in het voorspellen van de top drie, temidden van @michaelras en @wouter ?
harrie zegt
Die snapte ik ook niet, die 4e plek was sowieso wel in de pocket. Maar Mercedes is wel vaker veel te conservatief met de bandenstrategie.
Richmond zegt
Precies er waren voorbeelden genoeg dat de banden niet zo hard sleten, Vettel heeft langer doorgereden met de softs dan Hamilton op zijn medium. Nu had Hamilton blijkbaar geen medium, maar Russel wel.
brent zegt
moeten wel erbij zeggen dat ricciardo wel gewoon iemand de race uit geholpen heeft. net als Russell vorige week was dit gewoon een domme actie alleen kreeg ie er meer straf voor. geluk bij een ongeluk dat hij daarna wel weer wist hoe hij moest rijden
thearchitect zegt
Ik kwam dit fraaie overzicht tegen van de rondetijden van Max vanaf het moment dat hij naar de medium band ging.
Afgezien van de Virtual Safety Car reed hij 44 ronden lang tijden van 1.22. Niet uitgeschieters van 1.20 of uitglijders van 1.24… 44 rondjes lang 1.22.
Bizar hoe lang hij zo consistent kan zijn.
Dat is waarschijnlijk ook waarom hij 40 miljoen per jaar verdiend en ik niet.
https://i.redd.it/3x4hy147a1x91.jpg
Robert zegt
@thearchitect: moet je nagaan, in die laatste ronden werden er ook nog eens heel wat coureurs gelapt; om precies te zijn: iedereen buiten de top zes. Dat maakt deze prestatie alleen maar indrukwekkender.
alloallo zegt
niets onbeslist? = alles is beslist??!!
pomoek zegt
Jammer voor Perez. Blijkbaar had hij problemen tijdens de kwalificatie met zijn scherm, en in de race mislukte zijn pitstop. Maar dit was natuurlijk de kans om zijn thuisrace te winnen. In the end is hij nooit in de buurt van Verstappen gekomen.
Hamilton en Russel dan? Voor de race zei Hamilton dat ze eendrachtig zouden proberen om Verstappen van de overwinning weg te houden. Dat idee werd in bocht 1 al overboord gegooid. De heren gingen toch maar voor hun eigen kansen. Nu ja, eigenlijk waren ze het nooit van plan. Al helemaal toen bleek dat ze op dezelfde bandenstrategie reden. Samenwerken om Verstappen te pakken zou betekenen dat één van de twee coureurs zichzelf zal moeten opofferen voor de ander. Russel had dan bijvoorbeeld op Rood moeten starten om het gevecht met Verstappen aan te kunnen gaan. Daar zou hij later in de race last van krijgen, maar het had als gevolg gehad dat RBR ook een agressievere bandenstrategie moest volgen.
Voor Verstappen is dit goed nieuws. Bij een team waar géén duidelijke 1e en 2e rijder is aangewezen komen er problemen tussen de rijders. Hamilton Alonso, Leclerc Vettel, Sainz Leclerc, Hamilton Rosberg. En zolang je géén auto hebt die dominant is is de kans klein dat ze kampioen worden.
str8six zegt
Wat mij opviel was die énige Mexicaanse F1 tune. Daar werd je toch vrolijk van?!
gregorius zegt
Iedereen gunt Ricc nog een paar mooie races. Maar hij ramt wel gewoon iemand uit de race en krijgt daarvoor uiteindelijk een straf die dus geen invloed had op zn uitslag; dat is dus geen straf.
Het kon ook gewoon echt niet op dat punt, gekke Aussie.
Verder was de enige spanning dus of RB op die Medium rond kon blijven rijden en het werd ook wel duidelijk dat dat zo zou kunnen blijven; en dat was het.