Dit is de stand na de GP van Las Vegas 2023, plus 6 dingen die ons opvielen aan afgelopen weekend.
De GP van Las Vegas kende een vrij matige start van het weekend. Boze toeschouwers, ontevreden coureurs en een heel erg furieuze Grandmaster Vasseur. Men was dus extra kritisch bij de race.
Gelukkig kregen we een uitermate vermakelijke wedstrijd voorgeschoteld, waarbij het niet op voorhand duidelijk was wie het snelste was en wie ging winnen.
Zes dingen die ons opvielen
In dit artikel hebben zoals gewoonlijk alle rangen, standen en overzichten voor je. Maar eerst even de dingen die ons opvielen.
Nou, wat een mooie locatie zeg
Voor de voorbeschouwingen hadden we – logischerwijs – geen persfoto’s. Dus de oplettende lezer zal gezien hebben dat we er een paar gebruikt hebben van de GP van Saudi-Arabië. Maar zelfs wij hadden ondanks dat, niet verwacht dat er gelijkwaardig eruit ziet. Asfalt, muur en hoge hekken. In de nacht ziet het echt hetzelfde eruit. En waar Jeddah nog iets van een achtbaan-esque vibe heeft, heb je dat hier niet. Het gebrek aan grip zorgde wel voor actie op de baan. Dat dan weer wel.
Start Verstappen & Leclerc
Het maakt natuurlijk allemaal niet uit, de strijd om het kampioenschap is al lang voorbij voorzover dat het een strijd was. Maar iedereen zag dat Verstappen Leclerc van de baan duwde. Het was niet zijn bedoeling, er was simpelweg geen grip. Maar als je een inhaalactie maakt, moet je zeker zijn dat je dat veilig kunt doen. We durven het bijna niet te zeggen vanwege de online goegemeente, maar waarom niet DIRECT de plaats teruggeven? Fout erkennen, bemoeien de stewards zich er niet meer mee en haal je Leclerc twee ronden later alsnog in.
Verrassende volgorde
Red Bull vooraan, Williams verrast, McLaren in het kielzog. Dat was een beetje de voorspelling. Maar wat gebeurt er? Precies, Ferrari vooraan, Alpine’s in de top 10, Het is niet de eerste keer dit seizoen dat de volgorde ineens verandert. Zelfs met kleine schommelingen qua temperatuur of andere banden. Het zorgt ervoor dat een race boeiend blijft om naar te kijken.
Leclerc
Het is jammer dat we Charles Leclerc nog niet structureel vooraan zien rijden. Het is namelijk een genot om hem op de limiet te zijn rijden. Hoe hij op de grens tussen grip en slip het uiterste uit zijn auto wringt is een lust voor het oog. Ook afgelopen weekend was het weer raak: over één ronde is het misschien wel de snelste coureur van het veld.
George Russell
Het is lastig om in de schaduw van de beste coureur aller tijden te rijden. Ondanks zijn leeftijd is Hamilton nog altijd van ongekende klasse. Russell daarentegen heeft dit jaar al een paar keer pech gehad. Afgelopen weekend reed hij vrij anoniem, maar zijn racecraft was best indrukwekkend. Een vierde plaats had er zelfs in gezeten met een beetje geluk.
Lance Stroll!
Het is een beetje de Forrest Gump van de carrière van Verstappen. Ondanks dat hij zelden in de schijnwerpers staat, is Stroll al een lange tijd aanwezig. En vaak presteert hij ondermaats. Maar het is absoluut geen trage racer. De Canadees weet 1 op de 10 races boven zichzelf uit te stijgen. Mede geholpen dankzij de strategie en de safetycars stond hij aan het einde van de race ferm in de top 10.
Rijderskampioenschap
Het is nu officieel, Sergio Pérez is officieel de runner up van 2023. Voor het eerst in de historie van Red Bull eindigen ze 1-2 in het rijderskampioenschap. De geruchten en suggesties dat Pérez vervangen moet worden, kunnen weer eventjes in de ijskast. Dankzij de puike prestatie van Leclerc, komt hij dicht in de buurt bij de coureurs van P3 tot P6. Dat gaat nog spannend worden aankomende race.
De stand na de GP Las Vegas 2023 in het rijderskampioenschap is als volgt
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 549 |
2 | Sergio Pérez | Red Bull | 273 |
3 | Lewis Hamilton | Mercedes | 232 |
4 | Carlos Sainz Jr | Ferrari | 200 |
5 | Fernando Alonso | Aston Martin | 200 |
6 | Lando Norris | McLaren | 195 |
7 | Charles Leclerc | Ferrari | 188 |
8 | George Russell | Mercedes | 160 |
9 | Oscar Piastri | McLaren | 89 |
10 | Lance Stroll | Aston Martin | 73 |
11 | Pierre Gasly | Alpine | 62 |
12 | Esteban Ocon | Alpine | 58 |
13 | Alexander Albon | Williams | 27 |
14 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 13 |
15 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 10 |
16 | Nico Hülkenberg | Haas | 9 |
17 | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | 6 |
18 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo | 6 |
19 | Kevin Magnussen | Haas | 3 |
20 | Liam Lawson | AlphaTauri | 2 |
21 | Logan Sargeant | Williams | 1 |
22 | Nyck de Vries | AlphaTauri | 0 |
Constructeurskampioenschap
Zoals vermeld is Red Bull nu voor het eerst 1-2 in het kampioenschap. Ferrari en Mercedes zittenn vlak bij elkaar, evenals Aston Martin McLaren. Dat wordt nog wat in Abu Dhabi. Ook Alpine maakt een flinke sprong qua punten, maar verkeert in een soort niemandsland op deze lijst.
De stand na de GP Brazilië 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull | 822 |
2 | Mercedes | 392 |
3 | Ferrari | 388 |
4 | McLaren | 284 |
5 | Aston Martin | 273 |
6 | Alpine | 120 |
7 | Williams | 28 |
8 | AlphaTauri | 21 |
9 | Alfa Romeo | 16 |
10 | Haas | 12 |
Kwalificatieduel
Het probleem met dit overzicht is dat het alleen iets zegt ten opzichte van de teammaat van de coureur in kwestie. Logan Sargeant zette namelijk een enorm goede prestatie neer door in de top 10 te kwalificeren. Albon deed dat echter ook (één positie hoger). Gasly begint een beetje uit te lopen op Ocon en Magnussen was ditmaal sneller dan Hülkenberg.
De stand na de GP Las Vegas 2023 in het kwalificatieduel is als volgt:
Coureur | Coureur | ||
Verstappen | 19 | Pérez | 2 |
Alonso | 17 | Stroll | 4 |
Russell | 10 | Hamilton | 11 |
Leclerc | 13 | Sainz jr. | 8 |
Norris | 15 | Piastri | 6 |
Ocon | 9 | Gasly | 12 |
Hülkenberg | 14 | Magnussen | 7 |
Guanyu | 5 | Bottas | 16 |
Tsunoda | 8 | De Vries | 2 |
Tsunoda | 3 | Ricciardo | 3 |
Tsunoda | 4 | Lawson | 1 |
Albon | 21 | Sargeant | 0 |
Snelste raceronde
Oscar Piastri! En hij pakte ook nog nét P10 zodat hij een extra puntje kreeg voor de prestatie. Hij reed een tijd van 1:35.490. De baan werd dus aanzienlijk sneller aan het einde van de race. Met de verse banden profiteerde de Australiër daar maximaal van.
De onderlinge stand na de GP Las Vegas 2023 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 8 |
Hamilton | Mercedes | 4 |
Pérez | Red Bull | 2 |
Piastri | McLaren | 2 |
Russell | Mercedes | 1 |
Zhou | Alfa Romeo | 1 |
Alonso | Aston Martin | 1 |
Tsunoda | AlphaTauri | 1 |
Norris | McLaren | 1 |
Driver of the Day
Met 21% van de stemmen ging de publieksprijs naar Charles Leclerc. Uiteraard. Het publiek was overduidelijk verdeeld. Pérez eindigde op nummer 2, Verstappen kwam uiteraard niet in het verhaal voor.
De onderlinge stand na de GP Las Vegas 2023 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Lando Norris | McLaren | 5 |
Sergio Pérez | Red Bull | 3 |
Max Verstappen | Red Bull | 3 |
Oscar Piastri | McLaren | 2 |
Fernando Alonso | Aston Martin | 2 |
Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 2 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Esteban Ocon | Alpine | 1 |
Alex Albon | Williams | 1 |
Charles Leclerc | Ferrari | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de race goed voorspeld?
Nou, Jaap had de race eigenlijk 100% goed! Althans, tot op de laatste ronde. Dus geen 15 maar ‘slechts’ 7 punten voor het enfant terrible van de redactie. Michael deed een wilde gok, waarvoor hulde, maar het kwam niet eens in de buurt. Wouter sprokkelt een puntje erbij.
De stand na de GP Las Vegas 2023 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (VER, PER, LEC) | 113 |
Michael (NOR, RIC, ALO) | 100 |
Wouter (HAM, ALO, VER) | 94 |
1 punt voor juist gokken in de top 3, 5 punten voor juiste positie
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 5 maart | GP van Bahrein
- 19 maart | GP van Saudi-Arabië
- 2 april | GP van Australië
- 30 april | GP van Azerbeidzjan
- 7 mei | GP van Miami
- 28 mei | GP van Monaco
- 4 juni | GP van Spanje
- 18 juni | GP van Canada
- 2 juli | GP van Oostenrijk
- 9 juli | GP van Engeland
- 23 juli | GP van Hongarije
- 30 juli | GP van België
- 27 augustus | GP van Nederland
- 3 september | GP van Italië
- 17 september | GP van Singapore
- 24 september | GP van Japan
- 8 oktober | GP van Qatar
- 22 oktober | GP van Amerika
- 29 oktober | GP van Mexico
- 5 november | GP van Brazilië
Deze Grand Prix staan nog op de kalender:
Grand Prix | Circuit | Datum |
---|---|---|
Formule 1 Abu Dhabi | Yas Marina Circuit | 24 nov. – 26 nov. |
De eerste meters van de GP van Abu Dhabi worden verreden op 24 november om 10:30.
Robert zegt
Je bent er vroeg bij, @willeme!
Ik vond vooral de vele ledverlichting indrukwekkend. Van het pitgebouw tot de podia, zo in het donker was het natuurlijk veel show, maar wel erg tof om te zien. De ‘slot machine’ onder het podium was bijzonder leuk gedaan en die Sphere is een visuele parel die alle hotels op achterstand heeft gezet.
De race zelf; ik kan me voorstellen dat de coureurs de baan nogal saai vonden (dixit Verstappen: “vier rechte stukken en een paar langzame bochten”), maar met Imola-achtige snelheden tussen de hekken door, terwijl je buiten de apex alle kanten op glibbert, heeft toch ook wel wat.
Ronduit verbazingwekkend vond ik de race pace van Verstappen op de harde band, zeker ook met een gemankeerde voorvleugel. Zo gemakkelijk als hij vanuit het middenveld weer de weg naar voren vond, we vinden dit al snel heel gewoon worden, maar dit was (opnieuw) ronduit indrukwekkend. En de meningen zijn er nog steeds over verdeeld, maar ik denk dat Ferrari gegokt en verloren heeft door Leclerc niet naar binnen te halen onder de tweede safety car.
Richmond zegt
Ferrari gokte onterecht op een 1 stop
En Monza is ook 2 rechte stukken verbonden met 4 bochten en tussendoor 3 chicanes. Maar omdat hij niet van straten Circuits houdt vergeet hij dat erbij te zeggen. Straten Circuits, Monaco uitgezonderd, geven vaak spannendere races vanwege dat er vaker safety cars zijn door de hobbels en muren. Daar is niks mis mee. Je moet een mix hebben van de permanente circuits en ook straten Circuits zoals Jeddah, Melbourne, Canada, Monaco, Miami, las Vegas. Uiteindelijk heeft alle hype er wel voor gezorgd dat F1 alle aandacht had en dat is interessant voor de sponsors en influencers en die zorgen voor meer fans en meer investeringen en dus meer geld. Win – win
lekkaah zegt
En vergeet niet de schade die Max had door Russel. Hij had nog harder gekunt dus.
brammetjedeb zegt
@willeme, vergeet jij nu net als Toto die vijf seconde penalty voor Russel?
aadzor zegt
Haha Russel 4e plek als hij meer geluk had?! Hij had beter moeten opletten. Dat is geen ongeluk.
LUCK= Labor Under Correct Knowledge
pomoek zegt
@willeme: Ben toch ook benieuwd naar jouw mening over het “spektakel” dat ons al anderhalf jaar is beloofd en in hoeverre we dat ook te zien hebben gekregen?
917 Porsche + Audi zegt
Hopelijk kan Ferrari nog de 2de plaats pakken in het constructeurskampioenschap .