Lees hier de stand na de GP Japan 2024 en alles over de F1-race van afgelopen weekend. Daarnaast vielen ons een paar dingen op.
En dat was alweer de vierde race van dit seizoen dat nog maar nét begonnen lijkt te zijn. Normaliter bezoeken we Suzuka aan het einde van het seizoen, maar nu voor de verandering aan het begin.
Het is fijn om weer een race gezien te hebben waar bandenstrategieën een rol spelen en inhalen gewoon mogelijk is. Natuurlijk, extreem spannend was het allemaal niet – de Red Bulls waren wederom enorm snel – maar het was zeker een interessant schaakspel in het middenveld.
We hebben in dit artikel de stand na de GP van Japan 2024 voor je. Naast alle relevante standen, zijn er ook enkele dingen die ons zijn opgevallen aan de race.
Wat is Suzuka mooi!
Kom op: dit is toch wat we willen? Lange bochten, korte bochten, doordraaiers, chicanes, inhaal mogelijkheden! Al die organisatoren van GP’s die stratenraces organiseren in de zandbak zien toch dat dit een compleet andere tak van sport is?
Dit is wat je wil zien van een Formule 1-race. Natuurlijk, voorin was het niet enorm spannend, maar je ziet in elk geval wat die auto’s daadwerkelijk kunnen, in plaats van die zandbak-skelterbanen.
Daniel Ricciardo deed het nog niet zo slecht
Niets is zo makkelijk als het zagen aan stoelpoten en bij Daniel Ricciardo is het helemaal eenvoudig. Maar jullie komen naar Autoblog toe voor de nuance. Zó slecht was het namelijk niet. Er zat 55-duizendste tussen Yuki en Daniel.
Vergeet ook niet dat Yuki geen pannenkoek is. Natuurlijk, er moeten snel betere resultaten komen, maar de broodnodige context vertelt ons dat die snelheid er wel is, maar dat het even flink tegenzit.
Mercedes zakt verder weg
Ze hebben het nu al drie seizoenen over een comeback (al dan niet een LL Cool Jesque), maar het tegendeel lijkt waar te zijn. De formatie uit Brackley verliest telkens meer terrein op Red Bull Racing.
Ook de Scuderia Ferrari en McLaren Racing zijn een maatje te groot voor Toto en de zijnen. Schrijnend om te zien, want deze teams waren eerder zeer aan elkaar gewaagd. Wat dan wel weer goed is om te zien, is dat ze nu meer risico nemen qua strategie. De herstart op de harde band pakte goed uit.
Sainz beter dan Hamilton (en Leclerc)
Met Leclerc en Sainz heeft de Scuderia Ferrari misschien wel het beste rijdersduo. Zowel qua kwaliteiten als met het oog op de toekomst. Waarom hebben ze in hemelsnaam Lewis Hamilton aangekondigd voor volgend jaar en waarom hebben ze in hemelsnaam Carlos Sainz daarvoor opgeofferd? Sainz was altijd al de mentaal sterkere coureur die erg constant presteerde.
Sainz is nu ook sneller in de kwalificaties en de race. Wat dat betreft een slechte keuze van Ferrari, die konden juist altijd een coureur als Sainz goed gebruiken. De Spanjaard maakt geweldige reclame voor zichzelf zal waarschijnlijk voor volgend seizoen de stoeltjes voor het uitzoeken hebben.
Verstappen foutloos
Oh ja, we zouden het bijna vergeten! Max Verstappen deed mee en hij reed magistraal! Superlatieven komen weer eens te kort. Hij komt, hij ziet en hij overwint. Om met Henk van de Tillaart te spreken: Chapeau, Chapeau, Chapeau!!
Binnen 1 ronde was hij al 9 tienden ‘los’ van Sergio Pérez. Gewoon om aan te tonen hoe snel hij de snelheid kan oppikken. Geen enkele moment leek de overwinning hem te ontgaan.
Alpine echt kansloos slecht
Natuurlijk kun je als fabrieksteam er niet elk seizoen bovenop zitten. Af en toe zitten er seizoenen bij dat het niet loopt. Maar wat Alpine F1 Team laat zien is echt kansloos slecht. Alle goede personen (zoals Otmar Szafnauer, Alan Permane, Alain Prost, Pat Fry) zijn ontslagen. De coureurs (Ocon en Gasly) kunnen elkaar niet luchten of zien (van te voren al bekend) én de auto is gewoon de slechtste van het hele veld op Suzuka.
Helmaal schrijnend is dat Visa Cash App Racing Bulls mede dankzij ene Alan Permane flinke stappen zet. Alpine doet wat slecht presterende leidinggevenden altijd doen: halverwege schreeuwen tegen de medewerkers dat het beter moet (“Esteban, keep pushing”). Dat is puur leiderschap.
Rijderskampioenschap
Checo stijgt naar P2 (vanaf P3) en wisselt dus met Leclerc, die op zijn beurt slechts 4 puntjes vóór Sainz staat ondanks dat de Monegask een race meer heeft gereden dan de Spanjaard. Norris en Piastri doen aan stuivertje wisselen. Lewis Hamilton passeert Lance Stroll voor P9.
De stand na de GP Japan 2024 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 77 |
2 | Sergio Pérez | Red Bull Racing | 64 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 59 |
4 | Carlos Sainz | Ferrari | 55 |
5 | Lando Norris | McLaren | 37 |
6 | Oscar Piastri | McLaren | 32 |
7 | George Russell | Mercedes | 24 |
8 | Fernando Alonso | Aston Martin | 24 |
9 | Lewis Hamilton | Mercedes | 10 |
10 | Lance Stroll | Aston Martin | 9 |
11 | Yuki Tsunoda | VCARB | 7 |
12 | Oliver Bearman | Ferrari | 6 |
13 | Nico Hülkenberg | Haas | 3 |
14 | Kevin Magnussen | Haas | 1 |
15 | Alexander Albon | Williams | 0 |
16 | Guanyu Zhou | Stake | 0 |
17 | Daniel Ricciardo | VCARB | 0 |
18 | Esteban Ocon | Alpine | 0 |
19 | Pierre Gasly | Alpine | 0 |
20 | Valtteri Bottas | Stake | 0 |
21 | Logan Sargeant | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Geen mutaties in dit overzicht. Red Bull verstevigt zijn positie vooraan, zoals Alpine onderaan bungelt. Beide zijn ongeveer even stabiel in hoe ze presteren. Dat is dus wel knap. De grootste strijd op dit moment is tussen Mercedes en Aston Martin Racing, waarbij het extra bijzonder is dat de punten voornamelijk bij Alonso vandaan komen.
De stand na de GP Japan 2024 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull | 141 |
2 | Ferrari | 120 |
3 | McLaren | 69 |
4 | Mercedes | 34 |
5 | Aston Martin | 33 |
6 | VCARB | 7 |
7 | Haas | 4 |
8 | Williams | 0 |
9 | Stake F1 | 0 |
10 | Alpine | 0 |
Kwalificatieduel
Zoals gezegd, het verschil tussen Tsunoda en Ricciardo was minimaal, maar Yuki was alsnog sneller. Wat ons opviel verder was dat de oudjes alsnog (veel) beter presteren over één ronde dan hun jonge teamgenoot. Hülkenberg, Bottas en Alonso waren aanzienlijk sneller dan hun teammaat. Voor het eerst dit seizoen was Hamilton sneller bij de kwalificatie dan zijn teammaat. Wat ook opvalt is dat Esteban Ocon tot nu toe elke race het beter doet in de kwalificatie dan Pierre Gasly.
De stand na de GP Japan 2024 in het kwalificatieduel is als volgt:
Coureur | Coureur | ||
Verstappen | 1 | Pérez | 0 |
Hamilton | 1 | Russell | 3 |
Leclerc | 1 | Sainz | 2 |
Leclerc | 1 | Bearman | 0 |
Norris | 3 | Piastri | 1 |
Alonso | 3 | Stroll | 1 |
Gasly | 0 | Ocon | 4 |
Albon | 4 | Sargeant | 0 |
Tsunoda | 4 | Ricciardo | 0 |
Bottas | 4 | Zhou | 0 |
Hülkenberg | 2 | Magnussen | 2 |
Snelste raceronde
Dat kan er maar eentje zijn, hé? Max Verstappen had kennelijk grote haast. Lange tijd had Sergio Pérez de snelste raceronde in handen, maar aan het einde zette Verstappen eventjes orde op zaken. Hij zette een tijd van 1:33.706 neer. Alsnog 3 seconden langzamer dan het ronderecord van Hamilton enkele jaren geleden, trouwens.
De onderlinge stand na de GP Japan 2024 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Leclerc | Ferrari | 2 |
Verstappen | Red Bull | 2 |
Driver of the Day
Het publiek houdt van Ferrari-coureurs, want tot nu toe zijn alle nominaties gegaan naar een coureur van Ferrari: Sainz, Bearman en nu ook Charles Leclerc! Leclerc reed eigenlijk een hele puike race. Hij startte als achtste en klom op naar de vierde plaats. Nu is P4 op zich geen vreemde positie voor een coureur in de tweede auto van het veld. Hij krijgt daarvoor de Driver of the Day-trofee, dankzij 23,8% van de stemmen. Yuki had slechts 17,7% door met de VCARB op P10 te finishen. De puike prestatie van Sainz kon op 14,6% van de stemmen rekenen. De top wordt gecomplementeerd door Pérez (P4, 8,6%) en Norris (P5, 8%).
De onderlinge stand na de GP Japan 2024 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Carlos Sainz | Ferrari | 2 |
Oliver Bearman | Ferrari | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de race goed voorspeld?
Bij afgelopen race bleek wel dat het loont om de top 3 in het WK te tippen als top 3 voor de race. Verstappen won magistraal, Pérez volgde op gepaste afstand en Sainz was ‘best of the rest’. Daarmee pakt @wouter de volledige score! @jaapiyo zat er niet heel ver naast en behoudt de leiding in het redactie-klassement. Onze hoofdredacteur @michaelras deed een gewaagde gok die niet perfect uitpakte. No guts, no glory.
De stand na de GP Australië 2024 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (VER, PER, LEC) | 35 |
Wouter (VER, PER, SAI) | 31 |
Michael (SAI, LEC, PER) | 16 |
1 punt voor juiste coureur in de Top 3, 5 punten voor coureur op juiste positie.
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 2 maart | GP van Bahrein
- 9 maart | GP van Saudi-Arabië
- 24 maart | GP van Australië
- 7 april | GP van Japan
Deze Grands Prix staan op de kalender:
- 7 april | GP van Japan
- 21 april | GP van China
- 5 mei | GP van Miami
- 19 mei | GP van Emilia-Romagna
- 26 mei | GP van Monaco
- 9 juni | GP van Canada
- 23 juni | GP van Spanje
- 30 juni | GP van Oostenrijk
- 7 juli | GP Groot-Brittannië
- 21 juli | GP van Hongarije
- 28 juli | GP van België
- 25 augustus | GP van Nederland
- 1 september | GP van Italië
- 15 september | GP van Azerbeidzjan
- 22 september | GP van Singapore
- 20 oktober | GP van Verenigde Staten
- 27 oktober | GP van Mexico
- 3 november | GP van Brazilië
- 24 november | GP van Las Vegas
- 1 december | GP van Qatar
- 8 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van China worden op 21 april verreden om 05:30!
Robert zegt
Klein foutje: Verstappen staat met 4-0 voor in het kwalificatieduel met Perez, niet met 1-0.
Wat ook opvalt is dat Zhou, die de afgelopen seizoenen soms best aardige dingen liet zien, in het huidige seizoen tot op heden gigantisch door het ijs aan het zakken is. Over twee weken is zijn thuisrace in Shanghai, dan ben ik benieuwd hoe hij zich daar zal manifesteren, maar ik heb er weinig vertrouwen in dat hij dan wel in eens gaat meedoen zoals teamgenoot Bottas dat soms nog wel lukt.
harrie zegt
Er staan nog wel meer copy/paste foutjes in… volgende race weer in Japan? Drie drivers-of-the-day na 4 races?
Bakkie koffie?
pomoek zegt
De absurd slechte prestaties van Alpine kunnen toch niet zonder gevolgen blijven? Zou Reynolds al spijt hebben van zijn investering? Als ik Andretti was zou ik vol inzetten op een overname van Team Enstone, de prijs zal nog nooit zo laag zijn geweest als nu.
Verstappen staat nu op p3 van de ranglijst GP winnaars met 57 overwinningen. Nog 35 overwinningen en hij is Schumacher voorbij. In zijn huidige vorm, en aangezien er geen regelwijzigingen komen tot 2026, is de vraag niet of maar wanneer Verstappen dit gaat bereiken. Ik zeg: Sao Paulo 2025.
Richmond zegt
andretti heeft zelf al een fabriek met kantoor. Wat moet hij nu dan met enstonee? Uit elkaar halen en onderdelen overnemen?
a_buis zegt
Carlos is het mindere marketing mannetje van de twee, Charles uit Monaco, daar is waar de poen zit, niet in Spanje.
Robert zegt
Ik denk dat in dezen de afkomst helemaal niet van invloed is. Als er al iets in Monaco is gevestigd, dan zijn het voornamelijk brievenbusfirma’s.
Leclerc wordt z’n hele leven al als ‘groot talent’ gezien, en Carlos vooral als ‘de zoon van’. Laatstgenoemde kwam via Renault bij Ferrari omdat Red Bull geen twee erste rijders in één team wilde hebben, nadat de ego’s bij Toro Rosso al vroeg botsten. Maar Sainz heeft zich via die weg wel naar voren geknokt als een erg goede en stabiel presterende coureur, die vaker had kunnen winnen als hij niet zo vaak met een falende auto of dito strategie het circuit op werd gestuurd.
Leclerc heeft, na al die jaren, wat mij betreft zijn belofte als talent nooit volledig ingelost; van de vijf overwinningen die hij tot op heden heeft geboekt, waren er drie bij, waarin Verstappen tijdens die bewuste races uitviel. En ook na zes jaar maakt hij nog regelmatig ‘beginnersfoutjes’ die niet passen bij een ‘eerste rijder’ van een topteam.
rollingstoned zegt
“Leclerc heeft, na al die jaren, wat mij betreft zijn belofte als talent nooit volledig ingelost; van de vijf overwinningen die hij tot op heden heeft geboekt, waren er drie bij, waarin Verstappen tijdens die bewuste races uitviel. ”
En zijn eerste twee overwinningen in 2019 waren dankzij een valsspelend Ferrari (Fuel Flow Gate). ;-)
Robert zegt
Ook dat nog, ja.
flow82 zegt
Ben het met je eens wat Leclerc betreft. Denk ook dat Ferrari de verkeerde laat gaan. Hij – Leclerc – komt mij wat emotioneel fragiel over. Als de kwalificatie wat tegen zit dan komt het er in de race ook niet uit. Sainz is meer een vechter, heeft het mes duidelijk tussen zijn tanden. Mooi om te zien!
jensoffbutton zegt
Ferrari doet duidelijk een slecht zet met de Hamilton Sainz swap. Zeker omdat Hamilton waarschijnlijk het dubbele kost.
Marketing gewijs zal Hamilton wel meer opbrengen, ik denk dat je meer Ferrari’s kunt verpatsen aan Britten dan aan Spanjolen. Maar of dat zijn loon zal rechtvaardigen..
Ik gok dat Sainz ofwel naar Mercedes of Aston Martin gaat. Sauber in 2026 met Audi kan ook maar ik weet niet of dat voor hem een goede zet is, ik zou zeker niet al in 2025 naar Sauber gaan. Tegen dat Sauber genoeg Audi geld in R&D en winst omzet zijn we waarschijnlijk 2030, Mercedes was ook eerst 3 jaar middelmatig, zelfs met de grote Schumacher.
a_buis zegt
Gaat echt om de centen. Carlos is mits gemotiveerd de betere van de 2 en misschien wel de 3 incl Hammie. Kan een team ook leiden en strategie aansturen. LH kan vooral klagen (these tires are dead, man!). Charles is te afwachtend en volgzaam. Zet Carlos maar in de Red Bull, kan leuk worden.
panam1 zegt
Ik moet bij de huidige besluitvorming omtrent Sainz denken aan een quote uit de film Mile22:
Johnny Porter: [at briefing] Your job is not to predict tomorrow based on yesterday. That’s what academics do. Your job is to prevent the end of tomorrow by using your brains and your imagination. If you don’t find the caesium before it’s too late, you will be held responsible for the single largest intelligence fumble since a flight instruction school in Florida failed to grasp the significance of a 19-year-old Al-Qaeda terrorist saying he didn’t need to learn how to land.
(Wat trouwens gebaseerd is op werkelijke feiten)
En zoiets heb ik met Sainz – dit zal de geschiedenis boeken ingaan als de domste fout ooit gemaakt in F1 ….
pomoek zegt
Sainz is in zijn huidige vorm inderdaad een geweldige coureur. Eigenlijk heb ik nog nooit een zo sterke Sainz gezien. Ik denk dat de beslissing om Hamilton te contracteren en Sainz en niet Leclerc te laten gaan op een aantal zaken is gebaseerd, waaronder het seizoen 2023. Daar bleek Leclerc, overall gewoon de betere coureur. In 2023 stond Sainz na 4 races vóór Leclerc, nu staat hij achter op Leclerc. Leclerc heeft de rest van het seizoen gewoon prima gereden en doet het dit jaar ook niet echt verkeerd. Hij is tot nu toe alleen maar in de top 4 terecht gekomen. Net als Sainz overigens. Dat hebben Perez en ook Verstappen niet voor elkaar gekregen ;-).
Ferrari heeft ook nog eens een prima auto weten te bouwen voor dit jaar die, mocht het allemaal mee zitten en RB de boek verpesten, nog wel 1 of 2 zeges dit jaar kunnen binnenhalen.
Tenslotte vermoed ik dat Sainz nu ook met een brok wrok rondrijdt. Bij sommige coureurs gaat het dan mis, hij krijgt er blijkbaar peper van in zijn r33t. Wat dan wel weer die blindedarm ontsteking verklaart.
a_buis zegt
Laatste zin: :))