De stand na de GP Japan 2022 kan je bijna niet zijn ontgaan…
Wat is vroeg opstaan toch lekker, nietwaar? Lekker een kop koffie pakken en met een croissantje de GP van Japan 2022 kijken. Nu kon je een full-English breakfast bestellen, want het duurde wel eventjes.
Uiteindelijk was het wederom een race om niet te vergeten. Het kan zijn dat je weet dat Verstappen kampioen is. Maar er gebeurde meer dingen. Deze 6 dingen vielen ons op:
Magistrale Verstappen
Hier moeten we mee beginnen. Natuurlijk, als je vooraan rijdt in de regen, dan heb je het makkelijker. Maar Verstappen liet zien van een compleet ander kaliber te zijn. Ondanks de iets betere start van Leclerc, hield Verstappen zijn RB18 breed en gaf hij zich niet gewonnen. Dit zonder Leclerc af te knijpen of van de baan te duwen. Een geweldige bazenactie.
In het vervolg van de race was het indrukwekkend om te zien hoe hard hij wegreed bij Leclerc. Natuurlijk, de Red Bull van dit seizoen is erg goed, maar het was meer dan 25 seconden. Er mag een hele hoop betwijfeld worden (dat hoort een beetje bij de sport), maar de overmacht van Verstappen stond en staat buiten kijf.
Suzuka is geweldig
Sebastian Vettel benoemde het al een paar keer, maar wat is Suzuka een geweldige baan. Natuurlijk, wie betaalt bepaalt. Dus rijden we in de zandbak en Miami. Maar dit soort banen maken de F1 tot een spektakelstuk. Dit is hoe het hoort te zijn. Zowel tijdens de kwalificatie als de race was het smullen.
Regenmanagement ouderwets knaak
Ergens moet er iets gedaan worden aan het lange uitstellen van races vanwege de regen. Die toegangskaartjes kosten zo 300 euro per stuk. Dan sta je te verkleumen in de kou en bestaat de kans dat ze niet gaan rijden. Overigens, ook alle TV-kijkers betalen ervoor om de race te kunnen zien.
Dan moet er ook daadwerkelijk geracet worden. Ook vreemd: men wil alleen races op de Intermediates want de fullwets zijn niet goed. Waarom zijn er dan geen goede fullwets? We begrijpen dat het een lastig issue is, maar ‘in de goede oude tijd’ reden ze gewoon door bij dit soort buitjes.
Koning Ocon
Op de redactie is er een kleine strijd tussen een Alonso-fan (@jaapiyo) en een Ocon-bewonderraar (ondergetekende). Meestal zijn de acties van Alonso spectaculairder, maar is het Ocon die hoger staat in het kampioenschap. Ook is het Alonso die direct vooraan staat bij FP1, maar Ocon die een betere startpositie had. En hij finishte hoger.
Ditmaal was het wel een sensationeel optreden, Hamilton was overduidelijk sneller, maar Ocon bood dapper (en succesvol) weerstand. Natuurlijk, de hoge topsnelheid van de Alpine hielp hem hierbij, maar desalniettemin is het knap hoe Esteban dit rondenlang volhield.
Puntenverdeling
Het zal je misschien zijn ontgaan, maar als je heel goed de beelden bestudeerd, dan kun je zien dat Max Verstappen helemaal niet doorhad dat hij wereldkampioen was. Het leverde hele vreemde beelden op. Uiteindelijk wist het hele internet hoe de vork in de steel zat, maar tijdens de race was dat voor niemand duidelijk. Wellicht is het handig dat de FIA dit tijdens de rit al naar buiten brengt.
En als je de race terugkijkt, zie je dat ook. Alle commentatoren (en wij ook) dachten dat de FIA een fout maakte door te zeggen dat de winnaar 25 punten kreeg. Nu was het trouwens niet het enige Formule-kampioenschap dat apart beslist werd in de pitlane, ook de F2- en F3-titels werden op dergelijke wijze behaald. Erg bijzonder.
PUNTEN VOOR LATIFI!
Wat is dat toch met Canadese rijkeluiszoontjes? Dan hebben we kritiek op Lance Stroll, rijdt hij de sterren van de hemel tijdens de GP van Singapore 2022. Nicholas Latifi was bijna het lachtertje van de F1. Hij wisselde stomme fouten te weinig af met goede momenten. Gisteren reed hij uitstekend. Natuurlijk, je moet een beetje mazzel hebben, maar hij heeft een foutloze race gereden heeft de 9 plaats gehaald, goed voor 2 hele WK-punten.
Rijderskampioenschap
Het belangrijkste: Max Verstappen kan niet meer ingehaald worden. Hij kan nu lekker genieten van zijn welverdiende vakantie en Pérez alles laten proberen te winnen. Ook fijn: Pérez staat nu vóór Leclerc. Sebastian Vettel maakt een flinke sprong en gaat Ricciardo voorbij. Ook Latifi maakt een sprong ten koste van Nyck de Vries. Beide hebben twee WK-punten. Latifi heeft meer finishes, dus staat ‘ie hoger.
De stand na de GP Japan 2022 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 366 |
2 | Sergio Pérez | Red Bull | 253 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 252 |
4 | George Russell | Mercedes | 207 |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 202 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 180 |
7 | Lando Norris | McLaren | 101 |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 78 |
9 | Fernando Alonso | Alpine | 65 |
10 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 46 |
11 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 32 |
12 | Daniel Ricciado | McLaren | 29 |
13 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 23 |
14 | Kevin Magnussen | Haas | 22 |
15 | Lance Stroll | Aston Martin | 13 |
16 | Mick Schumacher | Haas | 12 |
17 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 11 |
18 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo | 6 |
19 | Alexander Albon | Williams | 4 |
20 | Nicholas Latifi | Williams | 2 |
21 | Nyck de Vries | Williams | 2 |
22 | Nico Hülkenberg | Aston Martin | 0 |
Constructeurskampioenschap
Nu weten we meteen waarom Seidl (McLaren teambaas) niet wilde dat er gereden ging worden. Alpine was in zeer goede vorm en haalde punten met Ocon én Alonso. Bij Mclaren wist alleen Norris nog de eer te redden met een schamel puntje. Daardoor stijgt Alpine naar de vierde plaats.
De stand na de GP Japan 2022 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull RBPT | 619 |
2 | Ferrari | 454 |
3 | Mercedes | 387 |
4 | Alpine Renault | 143 |
5 | McLaren | 130 |
6 | Alfa Romeo Ferrari | 52 |
7 | Aston Martin | 45 |
8 | Haas | 34 |
8 | AlphaTauri | 34 |
10 | Williams Mercedes | 8 |
Kwalificatieduel
Ocon en Alonso houden elkaar goed in evenwicht, ditmaal was Ocon weer ietsje sneller in de kwalificatie. Schumacher was ditmaal sneller dan Magnussen, absoluut niet verkeerd gedaan van de Duitser met onzekere toekomst. Tsunoda was sneller dan Gasly, die geen lekker weekend had. Verder waren het Hamilton, Verstappen en Leclerc die weer een keer sneller waren dan hun teammaat.
De stand na de GP Japan 2022 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Lewis Hamilton (11) | George Russell (7) |
Red Bull | Max Verstappen (14) | Sergio Pérez (4) |
Ferrari | Charles Leclerc (14) | Carlos Sainz (4) |
McLaren | Lando Norris (15) | Daniel Ricciardo (3) |
Alpine | Fernando Alonso (10) | Esteban Ocon (8) |
AlphaTauri | Pierre Gasly (11) | Yuki Tsunoda (7) |
Aston Martin | Lance Stroll (7) | Sebastian Vettel (9) |
Aston Martin | Nico Hülkenberg (1) | Lance Stroll (1) |
Williams | Alex Albon (15) | Nicholas Latifi (2) |
Williams | Nicholas Latifi (0) | Nyck de Vries (1) |
Alfa Romeo Racing | Valtteri Bottas (12) | Guanyou Zhou (6) |
Haas | Kevin Magnussen (12) | Mick Schumacher (6) |
Snelste raceronde
Deze was ditmaal belangrijker dan ooit. Verstappen moest namelijk de overwinning én snelste ronde behalen om het in eigen hand te houden. Hij heeft ‘m maar heel eventjes gehad, want Leclerc pakte de snelste raceronde af. Daarna kwamen beide heren niet meer inde buurt van de tijd. Zhou Guanyu reed uiteindelijk de snelste tijd: 1:40.411. Omdat hij buiten de op 10 eindigt, krijgt hij er geen punten voor.
De onderlinge stand na de GP van Japan 2022 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Max Verstappen | Red Bull | 5 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 2 |
Sergio Pérez | Red Bull | 2 |
Lando Norris | McLaren | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
George Russell | Mercedes | 1 |
Zhou Guanyu | Alfa Romeo | 1 |
Driver of the Day
Niemand zag hoe goed Latifi het deed. Nu moeten we eerlijk zeggen, de prestatie van Sebastian Vettel was misschien nog beter. Dat vond het publiek ook, getuige de Driver of the Day nominatie. Zeker als je ziet waar zijn teamgenoot eindigde. Hij startte als negende. Dat was al een topprestatie. Vervolgens maakte hij er P6 van. Mede door heel vroeg naar binnen te gaan voor nieuwe intermediate banden. Erg knap van de viervoudig wereldkampioen en imitator van die gitarist van Dire Straits.
De onderlinge stand na de GP van Japan 2022 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Max Verstappen | Red Bull | 5 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Mick Schumacher | Haas | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Nyck de Vries | Williams | 1 |
Sebastian Vettel | Aston Martin | 1 |
Heeft de redactie de GP van Japan 2022 goed voorspeld?
Op zich wel. Alle drie de heren wisten dat Verstappen ging winnen. Wouter zat er het dichtstbij. Hij dacht dat de FIA niet zo ingrijpen. Michael voorzag dat en pakte punten door Leclerc wél op de goede plaats te voorspellen. Jaap had Pérez op 2 weer voorspeld. Zo zie je maar, op de redactie zitten de heren er zelden naast (tenzij ze het niet goed hebben).
De stand na de GP Italië 2022 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Wouter | 75 |
Michael | 74 |
Jaap | 52 |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 20 maart | GP van Bahrein
- 27 maart | GP van Saudi-Arabië
- 10 april | GP van Australië
- 24 april | GP van Emilia Romagna
- 8 mei | GP van Miami
- 22 mei | GP van Spanje
- 29 mei | GP van Monaco
- 12 juni | GP van Azerbeidzjan
- 19 juni | GP van Canada
- 3 juli | GP van Engeland
- 10 juli | GP van Oostenrijk
- 24 juli | GP van Frankrijk
- 31 juli | GP van Hongarije
- 28 augustus | GP van België
- 4 september | GP van Nederland
- 11 september | GP van Italië
- 2 oktober | GP van Singapore
- 9 oktober | GP van Japan
Deze Grands Prix staan nog op de kalender
- 23 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 30 oktober | GP van Mexico
- 13 november | GP van Brazilië
- 20 november | GP van Abu Dhabi
De eerste meters voor de GP USA 2022 worden verreden op vrijdag 21 oktober om 21:00.
pomoek zegt
Snelste ronden: CL:3 SP:3 CS:2.
pomoek zegt
Opvallend is ook dat Leclerc aan de eerste 3 races de snelste ronde pakte, maar daarna niet meer. Verstappen heeft, sinds Australië, gemiddeld méér dan 24 punten per wedstrijd gepakt. Leclerc pakte gemiddeld iets meer dan 13 punten per wedstrijd. Hamilton wist in 2019 413 punten te halen in 21 wedstrijden. 433 punten zou een gemiddeld beter resultaat zijn. Leuk record.
Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat RB met de costcap in gedachten nu wat minder geld, tijd en energie gaat steken in de rest van het seizoen.
Richmond zegt
Na 3 ronden waren zijn voorbanden aan gort. Dat lijkt een van de Ferrari te zijn.
pomoek zegt
Bizarre regels over raceafstand en toegekende punten. Omdat er gereden is na de rode vlag heeft Verstappen het volle aantal punten. Blij mee, maar is natuurlijk onzin.
Richmond zegt
Dat hebben teams nu ook toegegeven. Ze waren zelf betrokken bij de regel wijziging afgelopen winter, maar hadden toen niet in de gaten wat de impact zou zijn. Zoals vaker kom je er pas achter als de situatie zich voordoet, vooral bij zeldzame situaties. Net zoals spa vorig jaar..
Jeroen zegt
Waarom onzin om volle punten toe te kennen na een rode vlag? De race is gewoon gereden, met als einde de tijdslimiet ipv het aantal rondes. Hetzelfde zou ook gebeuren als (in een extreem geval) men te langzaam rijdt en niet binnen de drie uur het aantal rondes heeft gereden. Op zich een prima regel, die ook vooraf al duidelijk in de regelementen stond. Dat alle kenners verkeer de regel lezen doet daar niets aan af (Ik als “kenner” las de regel ook verkeerd trouwens)
Je zou kunnen kijken naar de puntverdeling over het aantal gereden rondes, maar daar heeft een rode vlag in principe niets mee van doen. Die punt pwr ronde telling zou je als generieke regel kunnen invoeren in elke race om van de verwarring af te zijn.
pomoek zegt
@jeroen; Stel dat dezelfde raceafstand is gereden maar dat de race dan wordt afgevlagd. Dan zou Verstappen, volgens mij, 19 punten hebben gekregen. Nu kreeg Verstappen 100% van de punten, voor eenzelfde race afstand. Het is, onder deze regel, zelfs mogelijk dat je na 1 race ronde een rode vlag krijgt, bijna 3 uur niets doet, dan 2 rondjes rijdt en het volle aantal punten krijgt.
Jeroen zegt
@pomoek: klopt, maar dit zou ook kunnen voorkomen als men te langzaam rijdt zonder een rode vlag (denk aan meerdere langdurige gele vlaggen). Vandaar dat ik probeer te zeggen dat het dus niets te maken heeft met de rode vlag (al vergroot die de kans wel uiteraard), maar zou je een generieke regel moeten maken dat je alleen volle punten krijgt bij het afmaken van alle geplande rondes en indien er door wat voor reden dan ook minder rondes gereden worden, je het percentage (hele) punten krijgt door de punten te delen door het aantal gereden rondes. Dan ben je voor eens en altijd van het gezeur af van halve of hele punten.
Maar zoals de regels momenteel zijn, is het dus gewoon een volle punten race geweest, waarbij niemand dus de moeite heeft genomen om de regel te lezen. (ik ook niet :-) )
Richmond zegt
Omdat als ze alleen maar 1 ronde gereden hadden, ook volle punten toegekend hadden kunnen worden.
brent zegt
hij moet perez alleen in Mexico laten winnen, voor de rest moet hij de rest ook gewoon proberen mee te pakken en laten zien dat als je een dominante auto hebt, en een mindere teammate, dat je gewoon de meeste wins ooit in een seizoen kan pakken
katoenboer zegt
Mindere teammate? Denk dat een mindere teammate gewoon een goede tweede rijder moet zijn. Perez heeft namelijk perfect laten zien hoe dat moet en is op de meest cruciale momenten voor Verstappen aanwezig.
Richmond zegt
Op de Spaanse tv zeiden ze dat het niet rijden in de regen te maken heeft met de terugkeer naar brede banden in 2017 en dat fatsoenlijke extreme wets de auto 15sec langzamer maken. En dan lijken de auto’s te langzaam op tv en dat is geen goede marketing. Dus daarom zitten we te wachten tot het staande water opdroogt en auto’s kunnen rijden.
Joost zegt
Really? Dat ‘auto’s lijkt te langzaam!’?
Ik vind het sinds dit jaar er af en toe al langzaam uitzien. Vanuit een bepaalde hoek..
De ‘beste 20 coureurs’ (18 als je Stroll en Latifi niet meerekent) kunnen niet rijden als het beetje regent? Dus stellen ze het uit.
Briljante marketing! 🙀
berlinetta zegt
Dus de F1 vindt de race anderhalf uur uitstellen betere marketing dan auto’s die een paar tellen langzamer zijn, maar wel spektabel op de baan bieden? Lijkt me een kul verhaal.
SanderB zegt
natuurlijk is dat ook een onzin verhaald. Heeft te maken met het slechte zicht en teveel staand water. Ze willen niet dat iemand spint op de baan terecht komt, en door het slechte zicht een ander er vol op rijdt, zoals bijna bij Sainz gebeurde.
dtwo zegt
bestudeerd := bestudeert
Robert zegt
Latifi is nu wel een (toegegeven, weinig flatterend) record kwijtgeraakt: twee keer 21ste worden in een veld met twintig coureurs.
berlinetta zegt
Zou mooi zijn als De Vries nog een keertje mag invallen voor Albon zodat Latifi alsnog 21e wordt.
Robert zegt
Nu de Vries overstapt naar de concurrent denk ik dat Mercedes bij de noodzaak voor een reserverijder eerder zal kiezen voor Stoffel Vandoorne. Met een kampioenschap en een tweede plaats voor Mercedes in de Formule E, als ook acht puntenfinishes in drie seizoenen Formule 1 (McLaren/Honda en McLaren/Renault), ook bepaald geen pannenkoek achter het stuur.
sportevo zegt
Ik vraag mij alleen af waarom Latifi met een 1x een 9e plek boven De Vries staat.
De Vries heeft zijn 9e plek eerder in het seizoen behaald dus lijkt het mij logischer dat hij boven Latifi in het kampioenschap staat. Daarnaast had De Vries er ook een paar races minder voor nodig om die 2 punten te behalen.
quincy zegt
Omdat Latifi in meer races dit seizoen gestart is en dat de tweede graadmeter blijkbaar is
harrie zegt
De Full Wets hadden grip genoeg zoals meerdere rijders ook aangaven maar zicht was het probleem. Het grondeffect van de 2022 auto’s helpt daar niet echt in mee.
De ‘riviertjes’ waren ook wel problematisch, maar dat is redelijk eenvoudig op te lossen met een betere afwatering op die plekken.
sportevo zegt
Ik heb in een interview juist gehoord dat in de omstandigheden van de start de regenband te langzaam zou zijn dan de intermediate maar dat de intermediate een groter risico op aquaplaning zou geven.
ra-smit zegt
De race heeft 1 uur en 45 minuten stilgeleven omdat het te nat zou zijn. Na deze pauze gaan de coureurs achter de safetycar weer van start en na 3 ronden wisselen de eerste rijders hun ‘full wets’ alweer voor ‘intermediates’. Dan hadden ze toch ook eerder weer kunnen starten met de race??