Ja, Verstappen leidt het rijderskampioenschap in de stand na de GP Italië 2022. Lees hier alle rangen, standen en overzichten!
Niet alle races op legendarische circuits zijn leuk. Dat konden we wel ondervinden tijdens de GP van Italië. De laatste GP in Europa was een tikkeltje saai te noemen. Natuurlijk, voor ons Nederlanders was het genieten geblazen.
Heel veel actie en sensatie op de baan was er verder niet. Dat is op zich best jammer, want de stand in het kampioenschap na de GP van Italië 2022 is er namelijk niet spannender op geworden.
Naast het vechten tegen de Zandman waren er nog een paar dingen die ons opvielen:
Michael Masi is een held
Kijk jongens, dit krijg je als je de leiding niet de regels mag invullen naar eigen goedkeuring. Dat je in de geest van de wedstrijd geen beslissing kunt maken. De laatste 6 ronden waren een absolute deceptie. Ten eerste bleef die auto van Ricciardo (veel) te lang staan, ten tweede bleef de komst van de Safety Car te ver uit. Je zal maar 350 euro voor een kaartje hebben uitgegeven. Of 13,99 per maand voor korrelig beeld om deze ‘sportwedstrijd’ te kunnen bekijken. Die Italianen voelden zich toch wel terecht bestolen. Dit hele circus bestaat vanwege de gratie van de kijker, die staat op 1. Dat had Masi iets beter begrepen. Overigens hebben we de oplossing ervoor. Stoppen, wachten, herstarten. Altijd fun.
Extreme dominantie Max Verstappen
Dat doet er overigens niets aan af dat ze de kans hadden om te winnen bij Ferrari. Bij Red Bull waren ze echter ongenaakbaar. Dat team draait nu perfect. Op rolletjes. Er heerst rust, iedereen doet wat ‘ie moet doen. Fouten zijn schaars. Nu is het makkelijk rustig blijven als je alles wint. Verstappen zelf zit in een compleet andere ‘mentale staat’ op het moment. Enorm relaxed.
Sainz groeit, Leclerc minder
Carlos Sainz doet het telkens beter. Bij zijn boordradio was het altijd rustiger dan bij Leclerc. In slechte tijden, en ook wanneer het nu beter gaat. De Spanjaard rijdt van 20 naar P4. Dat is een ongelooflijk goede prestatie. Maar dat is het niet alleen, ook het kiezen van de banden ging net eventjes wat soepeler bij Sainz. Carlos instrueert het team beter, maar waarschijnlijk heeft hij ook een engineer die net eventjes wat relaxter is. Bij Leclerc zou je daarin wat groei verwachten, maar die blijft een beetje uit.
Ferrari flikt het WEER
Want kom op, Ferrari. Het zijn telkens dezelfde fouten die gemaakt worden. Natuurlijk, de kans dat ze daadwerkelijk gingen winnen was erg klein. Maar met de VSC te vroeg de pits ingaan, is een gok die je neemt als je achteraan rijdt, niet vooraan. Dan moet je namelijk gokken op een safetycar op het einde. Het is natuurlijk ook Murphy’s Law: het maakt niet uit wat ze gaan doen, het pakt dan toch verkeerd uit.
Uitstekend debuut De Vries
Nyck de Vries heeft een topprestatie geleverd. Nog nooit finishte een Williams zo hoog dit seizoen. 1/3 van het puntentotaal komt van De Vries. Tuurlijk, hij reed op vrijdag al in de Aston Martin en doet veel achter de schermen. Maar om op 11 uur s’ochtends van zaterdag horen dat je gaat rijden en een dag later twee punten pakken is gewoon heel erg indrukwekkend. Tuurlijk, hij maakte een foutje in Q2 tijdens de kwalificatie en was nog ‘under investigation’, maar dit was een perfect debuut. Wellicht dat Steiner en Szafnauer interesse hebben, naast Capito.
Hamilton zit niet lekker in zijn vel
Het moment dat een topsporter over de top is, is soms een beetje pijnlijk om te zien. Natuurlijk, een Messi of Ronaldo laat nog weleens iets moois zien, maar niet meer zo vaak. Met Hamilton lijkt dat af en toe ook zo. Hij was nogal aan het mopperen het hele weekend dat het allemaal saai en kansloos zou worden. Maar Hamilton laat gelukkig op het asfalt zien het racen niet verleerd te zijn. Zijn opmars was niet zo indrukwekkend als die van Sainz, maar hij liet enkele fraaie moves zien, waaronder het inhalen van twee auto’s in één bocht. Aan ViaPlay gaf hij aan nog eenmaal graag te willen winnen dit seizoen.
Rijderskampioenschap
Nyck de Vries komt eventjes met twee punten met stip(je) de lijst binnen. Verder geen mutaties. Wel een enorme voorsprong van Verstappen op Leclerc. Als Leclerc in Singapore lager dan P8 finisht (en Pérez niet op het posium staat) haalt en Verstappen wint, dan is hij al kampioen. Russell doet stiekem weer goede zaken en loopt flink in op Pérez. Hamilton is de nummer 6 van de top 6, niet denderend. Verder waren het de rijders die normaal geen punten pakken, er nu een paar bij elkaar konden sprokkelen. Naast de Vries, konden Gasly en Zhou wat puntjes bij elkaar sprokkelen. Norris is (weer) best of the rest.
De stand na de GP Italië 2022 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 335 |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 219 |
3 | Sergio Pérez | Red Bull | 210 |
4 | George Russell | Mercedes | 203 |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 187 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 168 |
7 | Lando Norris | McLaren | 88 |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 66 |
9 | Fernando Alonso | Alpine | 59 |
10 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 46 |
11 | Kevin Magnussen | Haas | 22 |
12 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 20 |
13 | Daniel Ricciardo | McLaren | 19 |
14 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 22 |
15 | Mick Schumacher | Haas | 12 |
16 | Yuki Tsunoda | AphaTauri | 11 |
17 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo Racing | 6 |
18 | Lance Stroll | Aston Martin | 5 |
19 | Alexander Albon | Williams | 4 |
20 | Nyck de Vries | Williams | 2 |
21 | Nicholas Latifi | Williams | 0 |
22 | Nico Hülkenberg | Aston Martin | 0 |
Constructeurskampioenschap
Dankzij Nyck de Vries kan Williams 50% aan punten bijschrijven! Kijk, dat is nu wel heel erg lekker. Verder loopt Red Bull weer lekker uit. Of nou ja, het verschil van 139 punten is heel erg veel, maar bij Ferrari komen de punten van zowel Sainz als Leclerc binnen. Dit terwijl bij Red Bull de puntjes voornamelijk van Max komen. Verder kruipt AlphaTauri naar Haas en daar willen ze waarschijnlijk heel erg graag langs. McLaren liep weer ietsje in op Alpine, dat puntloos bleef afgelopen weekend.
De stand na de GP Italië 2022 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull RBPT | 545 |
2 | Ferrari | 406 |
3 | Mercedes | 371 |
4 | Alpine Renault | 125 |
5 | McLaren Mercedes | 107 |
6 | Alfa Romeo Ferrari | 52 |
7 | Haas Ferrari | 34 |
8 | AlphaTauri | 33 |
9 | Aston Martin | 25 |
10 | Williams Mercedes | 6 |
Kwalificatieduel
Hamilton loopt achter op punten, maar voor in de kwalificaties. Opmerkelijk, meestal is de jonge hond sneller over een ronde en de oude vos in de race. Ook Alonso en Vettel kwalificeren zich beter dan de jongere talenten. De Vries is de enige coureur die nog nooit door zijn teamgenoot is verslagen in de kwalificatie. Sinds de druk bij Schumacher vol op zijn schouders staat in verband met een zitje voor volgend jaar, presteert hij aanzienlijk beter.
De stand na de GP Italië 2022 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Lewis Hamilton (9) | George Russell (7) |
Red Bull | Max Verstappen (13) | Sergio Pérez (3) |
Ferrari | Charles Leclerc (12) | Carlos Sainz (4) |
McLaren | Lando Norris (13) | Daniel Ricciardo (3) |
Alpine | Fernando Alonso (10) | Esteban Ocon (7) |
AlphaTauri | Pierre Gasly (10) | Yuki Tsunoda (6) |
Aston Martin | Lance Stroll (6) | Sebastian Vettel (8) |
Aston Martin | Nico Hülkenberg (1) | Lance Stroll (1) |
Williams | Alex Albon (13) | Nicholas Latifi (2) |
Williams | Nicholas Latifi (0) | Nyck de Vries (1) |
Alfa Romeo Racing | Valtteri Bottas (11) | Guanyou Zhou (5) |
Haas | Kevin Magnussen (11) | Mick Schumacher (5) |
Snelste raceronde
Sergio Pérez 1:24.30 Bij Red Bull zijn ze punten aan het sprokkelen. Of nou ja, sprokkelen, het is gewoon ordinair graaien. Sergio Pérez mocht namelijk de pits in voor nieuwe soft-banden om de snelste rondetijd van Charles Leclerc af te pakken. Iets dat ook daadwerkelijk goed lukte.
De onderlinge stand na de GP van Italië 2022 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Max Verstappen | Red Bull | 5 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 2 |
Sergio Pérez | Red Bull | 2 |
Lando Norris | McLaren | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Driver of the Day
Nyck!!!! 24% Het gerucht gaat dat collega @nicolasr meer dan 50.000 sms-jes heeft verzonden om Nyck de Vries te nomineren. Dat is dan ook heel erg goed gelukt! Zonder gekheid, ze kunnen bij het publiek een underdog wel waarderen die verrassend presteert. Daarbij gebeurde er zó weinig op de baan verder, dat de Williams van De Vries lekker veel in beeld kwam. Maar een puike prestatie met een terecht Driver of the Day-nominatie!
De onderlinge stand na de GP van Italië 2022 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Max Verstappen | Red Bull | 5 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Mick Schumacher | Haas | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Nyck de Vries |
Heeft de redactie de GP van Italië 2022 goed voorspeld?
Alledrie hadden ze door dat Verstappen deze race ging winnen. Dat noemen wij voortschrijdend inzicht, dames en heren! Maar de rest van de poppetjes is wel een beetje afwijkend. Jaap dacht ergens dat Alonso het goed ging doen (dat niet gebeurde). Geen gekke gedachte, normaal gesproken doen Alpines het altijd goed op hogesnelheidsbanen. Wouter dacht dat Hamilton het podium zou halen. Maar het was – wederom – Michael die alle drie de coureurs goed raadde. Alleen geen maximale punten omdat hij Leclerc en Russell verkeerd omhad. Kleinigheidje houd je toch!
De stand na de GP Italië 2022 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Wouter | 63 |
Michael | 64 |
Jaap | 39 |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 20 maart | GP van Bahrein
- 27 maart | GP van Saudi-Arabië
- 10 april | GP van Australië
- 24 april | GP van Emilia Romagna
- 8 mei | GP van Miami
- 22 mei | GP van Spanje
- 29 mei | GP van Monaco
- 12 juni | GP van Azerbeidzjan
- 19 juni | GP van Canada
- 3 juli | GP van Engeland
- 10 juli | GP van Oostenrijk
- 24 juli | GP van Frankrijk
- 31 juli | GP van Hongarije
- 28 augustus | GP van België
- 4 september | GP van Nederland
- 11 september | GP van Italië
Deze Grands Prix staan nog op de kalender
- 2 oktober | GP van Singapore
- 9 oktober | GP van Japan
- 23 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 30 oktober | GP van Mexico
- 13 november | GP van Brazilië
- 20 november | GP van Abu Dhabi
De eerste meters voor de GP van Singapore worden verreden op 30 september om 12:00.
Johanneke zegt
De spanning wordt of het record van Vettel er aan gaat met nog 6 races te gaan. Hij won er 9 op rij, Verstappen staat nu op 5.
Zijn dominantie is ongekend. Stiekem hoop ik dat of andere teams grotere stappen zetten of dat ze om onverklaarbare reden een mispeer doen bij RB volgend seizoen. Want als ie weer in een betrouwbare sterke auto zit wint ie volgend jaar weer 2/3e van de races. Spannend is dat niet.
Verstappen heeft nu 11 van de 16 races gewonnen. Dat is afgerond 69% van de gereden gp’s. Bizar.
Robert zegt
Als Verstappen in Singapore weer wint (en waarom ook niet?) en Leclerc wordt tweede, dan loopt de voorsprong van Verstappen op tot 123 punten, met (daarna) nog maximaal 125 punten in de pot. Scoort Leclerc echter een derde of lagere klassering, dan is het kampioenschap formeel al beslist. (Hierbij laat ik de eventuele snelste racerondes buiten beschouwing.)
Trouwens, ook Perez wist zichzelf knap te herstellen, nadat hij tijdens de virtuele safetycar in ronde 13 al voor de tweede keer naar binnen moest, reed hij op 19 seconden van de nummer een na laatst. Toch wist hij ook weer top zes te finishen mét het bonuspunt voor de snelste raceronde.
Richmond zegt
Als Verstappen 22 punten meer haalt dan Leclerc dan is hij kampioen.
okdoei zegt
Na de race van Singapore zijn er nog maximaal 138 punten te halen. 5 races (25*5=125) + 5 snelste rondes (5) + 1 sprintrace (8) = 138.
Verstappen heeft nu 116 punten voorsprong dus moet naar 138 punten (aantal overwinnigen heeft hij sowieso meer), 22 punten uitlopen na singapore t.o.v. Leclerc (dus Leclerc 8e, Verstappen 1e).
Dan moet ie 13 punten uitlopen op Perez, die mag dus niet hoger dan plek 4 eindigen.
Dan is Max kampioen. Allemaal mogelijk maar in mijn optiek kleine kans dat t gebeurd.
Max is kampioen na Japan.
Robert zegt
Ah, die sprintrace had ik ff niet meegerekend. Laat hij dan lekker in Japan kampioen worden, da’s ook wel zo leuk voor Honda. Hebben ze mooi een podium om de hernieuwde samenwerking met Red Bull officieel te maken.
aadzor zegt
Ik kan iedereen aanraden de analyse van Peter Windsor op YouTube te kijken.
Deze overwinning was na ronde 1 gewoon onvermijdelijk. Verstappen had gewoon zo veel info over de banden, terwijl de rest zich volledig op afstelling van de auto had gefocust.
Die safety car was gewoon de norm, klaar. Zoals Russel zei, het is 8x voortgekomen sinds 1998. Gewoon een non discussie. Echte F1 fans kunnen een race na zo’n finish alsnog op waarde schatten.
Nyck for President!
gregorius zegt
Race was in principe prima. De genen die het goed voor elkaar hadden, konden af en toe iemand voorbij in een DRS trein en de baan was lief genoeg om te kunnen kiezen wanneer je je 1 stop wilde doen.
Maar volgens mij hadden ze prima die Safety car er sneller uit kunnen gooien en hadden ze ook eerder die takelwagen bij Ricc kunnen krijgen. Dan hadden ze zeker nog 1 rondje kunnen racen.
En, zodra die auto van Ricc weg is, kunnen ze die 3 gelapten er toch voorbij laten, in dit geval reden ze alle 3 al vlak achter de safety car; al rium 1,5 ronde.
Richmond zegt
Had het niet te maken met de afstand tussen Verstappen en Leclerc enerzijds en Russel anderzijds?
okdoei zegt
Kleine correctie op de opmerking dat een Williams nog nooit zo hoog eindigde dit seizoen, Albon was in Miami ook 9e.
flyerbunch zegt
Hopelijk kan hij het momentum vasthouden! Zie dat er eigenlijk nergens iets wordt geschreven over het wangedrag van de tifosi. De NL supporters werden zogenaamd al aangesproken op hun gedrag, maar dat fluitconcert voor Max en de liederen over z’n moeder waren nergens voor nodig! Binotto zei dat het tot de FIA gericht was, maar dat klopte dus niet helemaal. Daarnaast werden Verstappen fans getreiterd en verplicht om hun petjes af te zetten + was er nergens security te vinden blijkbaar. https://www.gpblog.com/nl/nieuws/135462/wangedrag-van-italiaanse-fans-spreekkoren-over-verstappens-moeder.html
pomoek zegt
Weinig aan toe te voegen. Hopelijk weet de Vries voor komend jaar een stoeltje te bemachtigen, zijn race was indrukwekkend. Ook Schumacher blijft prima presteren, die jongen verdient het ook gewoon. Kmag wist in de afgelopen 7 races slechts één keer voor Schumacher te eindigen.
Grappig inderdaad dat Leclerc wist te winnen in Oostenrijk en Verstappen in Italië. Hij had zich onsterfelijk kunnen maken als hij even het publiek in het Italiaans had bedankt. Maar goed, dat is nu eenmaal niet zijn ding.
gregorius zegt
Het is goed dat die gozer in zn eerste race gewoon uitrijdt en redelijk op pace.
Maar je kan ook zeggen dat hij geen 1 keer iemand heeft ingehaald (op Monza) en dat hij ook 2 keer de DRS-zone heeft moeten laten gaan, doordat hij een verdedigende lijn reed en daarna dus Gasly moest laten gaan. (OK, na de stops heeft ie wel 1 sec goed weten te maken op Ricc; zodat hij weer in de trein kon).
okdoei zegt
Je kunt ook een ontzettende zeurkous zijn. Het feit dat ie Gasly zo goed kon volgen in die gare bak van een Williams is gewoon goed. Punt. Komma, uitroepteken!
pomoek zegt
Mwoah, dat is wel op alle slakken zout leggen. De man had een hoop op te lossen in de race, moest continue aan zijn engineer vragen welke knop hij moest indrukken om een setting aan te passen. Dat is met de moderne F1 bolides een bekend probleem, het duurt een paar races voordat je in een onbekende auto weet hoe je alles moet bedienen. Tenslotte moest de Vries letterlijk door zijn mechanics uit de auto worden getild. Zijn armen waren helemaal kapot. Hoe dan ook is punten behalen tijdens je eerste race gewoon indrukwekkend.
pomoek zegt
Oh, nog één ding: na de race in Oostenrijk leek er toch weer iets van spanning terug te komen in het kampioenschap. Die spanning verdween na fouten van Ferrari en Leclerc in Hongarije en Frankrijk, maar verdween definitief in België. Ik begrijp dat RB daar een cruciale update heeft uitgevoerd op de RB18, maar heb hier verder niet meer zoveel over gelezen. Wat ik er een beetje van snap is dat de RB18 nu ook wat sneller is in langzamere bochten, maar misschien weet iemand wat meer?
Henkie zegt
De Bull gaat beter om met zijn banden. Daar halen ze nu de winst. Nadat dit in Australië en Oostenrijk het omgekeerde was.
En dit weekend was Redbull enorm bezig met de race afstelling.
pivavar zegt
Grazzie per le boehoehoe …..
Turbo S zegt
Wat mij opviel is dat Ferrari bang was op de baan ingehaald te worden door Max. Daarom maar zo’n domme strategie bedacht door veel te vroeg naar binnen te gaan en zo de volledige vernedering te kunnen voorkomen.
Ze rijden echt laf qua strategie, is me al bij heel veel grand prix opgevallen, teveel op Red Bull gebaseerd, terwijl Red Bull zijn eigen strategie doet geheel onafhankelijk van wat Ferrari doet.
thearchitect zegt
Ik snap wat je zegt, maar Ferrari WEET dat ze achter de feiten aanlopen. Dat maakt ze natuurlijk reactief.
Richmond zegt
Het idee is goed stoppen tijdens de vsc, want dan verlies je maar de helft van de tijd tov een normale stop. Alleen was ds vsc erg kort, waardoor deze niet helemaal het voordeel gaf dat Ferrari had gewild. Maar dat maakt het idee niet slecht. De auto was gewoon te langzaam om de gaten dicht te rijden. Dat is onder de streep het probleem.
thearchitect zegt
Ik merk bij de post-race interviews van Lando Norris meer en meer dat er een soort verslagenheid over het gebrek aan competitief vermogen van de McLaren.
Hij zit natuurlijk in de generatie van Leclerc, Sainz, Verstappen en Russell, maar kan niet met ze strijden. Dat moet steken..
Na de eerste paar races leek het erop dat McLaren een weg naar boven had ingeslagen, maar dat bleek achteraf vooral een camouflage door het exceptionele rijden van Norris.
Voor mij is McLaren 1 van de verliezers van dit seizoen.
pomoek zegt
@thearchitect: Ik denk dat Norris de belangrijkste kandidaat is om het stoeltje van Hamilton over te nemen wanneer deze stopt. Anders maakt hij voorlopig geen kans op het winnen van een race, laat staan een kampioenschap.
ronnys zegt
Max leid het kampioenschap na Italë!
Het was pas nieuws geweest als het niet zo was geweest.
Maar ik verbaast mij toch telkens weer over het gemekker op de Ferrari mensen.
Ze hebben last van een hogere banden slijtage, dus ze hadden nooit de gelijke strategie als Max kunnen hanteren.
Als je dan toch een keer extra moet stoppen kan je dat beter doen op een moment dat het minder zeer doet. Als was het voor Ferrari beter geweest als die iets later onder geel had kunnen doen.
Maar als hij eerst was door gereden en dan in ronde 17 op snelheid had moeten wisselen dan had hij meer verloren.
Het was op voorhand al geen gelijke strijd. Dat is ook het lastige voor Ferrari.