Speciaal om te zorgen dat je een goed figuur slaat in de cappucinocorner, de stand na de GP Italië 2021!
De GP van Italië 2021 zit erop. De race was er weer eentje om in te lijsten. Ondanks dat er op de baan niet al te veel gebeurde, maar de actie die er was, was geweldig. Uiteraard vanwege de clash tussen de twee kemphanen voor het kampioenschap. Maar uiteraard ook vanwege weer een verrassende winnaar.
Er gebeurde voldoende dit weekend om weer even kort voor jullie samen te vatten. Alle rangen, standen en overzichten die er toe doen hebben wij speciaal voor u trouwe lezer erbij samengesteld. Pak een goede kop cappuccino en ga er maar even voor zitten:
Hamilton vs Verstappen is episch
Iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Zet SkyTV-commentaar maar eens aan op F1TV, bijvoorbeeld. Dan is Olav Mol eigenlijk nog best objectief. Het is buitengewoon genieten met deze twee kemphanen die elkaar écht elke centimeter niet gunnen. Het levert geweldige beelden op én een geweldige strijd. De spanning is werkelijk waar om te snijden.
Ricciardo gaat écht lekker
Niet onaardig bedoeld, maar de uitslag was een beetje geflatteerd. Natuurlijk, de overwinning van Ricciardo was geweldig. Waren de omstandigheden een tikkeltje anders geweest, was een podium hooguit het enige mogelijk geweest. Ricciardo heeft een goede zomerstop gehad. De afstand met Norris is kleiner geworden. Ricciardo wist ook de snelste raceronde te pakken. De goede prestaties zijn zeker geen toevalstreffer, er zit een stijgende lijn bij de Honingdas. Of het voldoende is om weer te winnen: waarschijnlijk niet, maar een podium lijkt zeker mogelijk te zijn.
Inhalen op Monza toch lastiger dan gedacht
Een kat in het bakkie. De snelheid van Mercedes was ongekend. De rest kwam niet eens in de buurt. Tijdens de trainingen en kwalificaties leek het net alsof de LMP-auto’s tussen de GT2’s aan het cruisen waren. Het verschil was werkelijk enorm, net zoals van 2016 tot 2020. Maar, in de kwalificatiesprint (lekker woord voor galgje), bleek het lastiger om in te halen dan verwacht. Ook in de race ging het niet makkelijk. Ja, Bottas en Pérez haalden veel auto’s in, maar naarmate ze verder naar voren kwamen, werd het erg lastig.
Transfernieuws heeft invloed op prestaties
Deze kun je op twee manieren bekijken. Valtteri Bottas gaat weg bij Mercedes, en voila: hij rijdt op vrijdag en zaterdag de sterren van de hemel. Antonio Giovinazzi is een van de weinige coureurs die nog níet weet wat zijn beroep is volgend jaar, en ook hij reed ijzersterk het afgelopen weekend. Jammer dat zijn race onfatsoenlijk begon, want hij haalde bijna een Ferrari in. Hopelijk voor Sergio Pérez bereikt Helmut Marko deze redenatie niet.
Geweldig podium voor Bottas
We kunnen niets anders doen dan een diepe buiging maken voor Valtteri Bottas. Hij reed een topweekend. Snelste bij de kwalificatie, snelste bij de sprintkwalificatie-race-dinges-geval en bijzonder snel tijdens de race. Natuurlijk, een Mercedes op het podium is niet bijzonder (andersom wel, trouwens). Maar, potjandrie, wat ging Bottas lekker. Hij reed foutloos naar een verdiend podium. Maar, eerlijk gezegd, Bottas vinden we nog altijd een geweldige vent, hij heeft het dit jaar wel te weinig laten zien.
Rijderskampioenschap
Verstappen laat Hamilton niet voorbij gaan op de baan, dus ook niet in het kampioenschap. Ondanks dat Hamilton en Verstappen in de race nul punten scoorden, is het verschil met de rest enorm. Bottas klimt wel in punten, niet in positie. Ricciardo stijgt daarentegen wel! Hij gaat van 56 naar 83 punten. Verder maakt Stroll een stap naar boven, daar Tsunoda geen punten haalde.
De stand na de GP Italië 2021 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten | Verschil |
1 | Verstappen | Red Bull | 226,5 | 0 |
2 | Hamilton | Mercedes | 221,5 | 0 |
3 | Bottas | Mercedes | 141 | 0 |
4 | Norris | McLaren | 132 | 0 |
5 | Pérez | Red Bull | 118 | 0 |
6 | Leclerc | Ferrari | 104 | 0 |
7 | Sainz | Ferrari | 97,5 | 0 |
8 | Ricciardo | McLaren | 83 | +1 |
9 | Gasly | AlphaTauri | 66 | -1 |
10 | Alonso | Alpine | 50 | 0 |
11 | Ocon | Alpine | 45 | 0 |
12 | Vettel | Aston Martin | 35 | 0 |
13 | Stroll | Aston Martin | 24 | +1 |
14 | Tsunoda | AlphaTauri | 18 | -1 |
15 | Russell | Williams | 15 | 0 |
16 | Latifi | Williams | 7 | 0 |
17 | Räikkönen | Alfa Romeo | 2 | 0 |
18 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 1 | 0 |
19 | Schumacher | Haas | 0 | 0 |
20 | Kubica | Alfa Romeo | 0 | 0 |
21 | Mazepin | Haas | 0 | 0 |
Constructeurskampioenschap
Verstappen is weliswaar nog altijd de leider in het kampioenschap, maar in het constructeurskampioenschap heeft Mercedes de overhand. Niet alleen omdat ze al voor stonden, maar voornamelijk omdat Bottas een beter resultaat haalde dan Pérez. Voor Mercedes is het een geweldige vent geweest gisteren.
De stand na de GP Italië 2021 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten | Verschil |
1 | Mercedes | 362,5 | 0 |
2 | Red Bull Racing Honda | 344,5 | 0 |
3 | McLaren Mercedes | 215 | +1 |
4 | Ferrari | 201,5 | -1 |
5 | Alpine Renault | 95 | 0 |
6 | AlphaTauri Honda | 84 | 0 |
7 | Aston Martin Mercedes | 59 | 0 |
8 | Williams Mercedes | 22 | 0 |
9 | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 0 |
10 | Haas Ferrari | 0 | 0 |
Kwalificatieduel
Een paar dingen in het kwalificatieduel. Voor het eerst versloeg Latifi zijn teamgenoot (George Russell) in de ‘kwalificatie’. We gebruiken hiervoor de uitslag van de sprintrace. In de kwalificatie ervoor was Russell nipt sneller, maar het is duidelijk dat Latifi de weg omhoog gevonden heeft.
De onderlinge stand na de GP Italië 2021 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur | |
Mercedes | Hamilton (10) | Bottas (4) | |
Red Bull | Verstappen (13) | Pérez (1) | |
McLaren | Norris (9) | Ricciardo (5) | |
Aston Martin | Vettel (8) | Stroll (6) | |
Alpine | Alonso (8) | Ocon (6) | |
Ferrari | Leclerc (11) | Sainz (3) | |
AlphaTauri | Gasly (14) | Tsunoda (0) | |
Alfa Romeo | Giovinazzi (9) | Räikkönen (3) | |
Alfa Romeo | Giovinazzi (2) | Kubica (0) | |
Haas | Schumacher (11) | Mazepin (3) | |
Williams | Russell (13) | Latifi (1) |
Snelste raceronde
Aanvankelijk leek de snelste raceronde te gaan naar Valtteri Bottas. De Fin had verreweg de beste auto en als ‘ie ruim baan had, was hij soms meer dan een seconde sneller dan de rest. Des te knapper is dat Ricciardo in de allerlaatste ronde nog even de snelste ronde kon rijden. Die McLarens waren de race aan het temporiseren en uitrijden, zoveel is duidelijk.
De onderlinge stand na de GP Italië 2021 qua snelste raceronde is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 4 |
Hamilton | Mercedes | 3 |
Bottas | Mercedes | 2 |
Pérez | Red Bull | 1 |
Gasly | AlphaTauri | 1 |
Mazepin | Haas | 1 |
Ricciardo | McLaren | 1 |
Driver of the Day
Uiteraard kon dat niemand anders worden dan Daniel Ricciardo. Het is absoluut zijn weekend. De Australiër won met overmacht de Driver of the Day-titel. Drie keer raden wie er vlak achter zat? Inderdaad, Valtteri Bottas zijn prestaties kon de kijkers (en topfan @nicolasr) bekoren!
De onderlinge stand na de GP Italië 2021 in het Driver of the Day klassement is als volgt:
Coureur | Team | Aantal Nominaties |
Pérez | Red Bull | 3 |
Vettel | Aston Martin | 2 |
Norris | McLaren | 2 |
Leclerc | Ferrari | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Ricciardo | Red Bull | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de GP van Italië 2021 goed voorspeld?
Nee, niemand had de top 2 goed. Ondanks dat Jaap nog weleens een gewaagde voorspelling kan doen, vergat hij de McLarens. Wouter en Michael wisten beiden dat Bottas derde zou worden en dat was ook het geval.
Onderlinge stand na de GP Italië 2021 in de AB-redactiepoule:
Redacteur | Punten |
Michael | 75,5 |
Wouter | 43 |
Jaap | 37 |
Deze Grand Prix’ zijn al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
- 18 april | GP van Emilia Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
- 9 mei | GP van Spanje
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 20 juni | GP van Frankrijk
- 27 juni | GP van Stiermarken
- 2 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | ‘GP’ van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 26 september | GP van Rusland
- 3 oktober | GP van Turkije
- 10 oktober | nader te bepalen (GP Japan gaat níet door)
- 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 31 oktober | GP van Mexico
- 7 november | GP van Brazilië
- 21 november | nader te bepalen (GP Australië gaat níet door)
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van Rusland worden verreden op 24 september.
theoke zegt
En drie plaatsen gridstraf voor Verstappen de volgende race.. belachelijk.
Johanneke zegt
Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met de straffen voor een nieuwe motor? Ik dacht altijd 10 plekken gridstraf. Perez ging vorige week uit pit, maar, ik dacht hey dat zal wel zo zijn omdat ze na de kwalificatie voor een nieuwe motor kozen, dus parc ferme geschonden. Echter, Bottas rijdt het hele weekend met een nieuwe motor en moest ook uit pit starten. Hoe? Wat zijn nu de regels?
545e60 zegt
@Johanneke: Een F1 motor bestaat uit veel onderdelen. De 10 gridplaatsen zijn als je de ICE vervangt. Dus de verbrandingsmotor. Daar mag je er namelijk 3 van per seizoen. Maar je kan nog veel meer onderdelen vervangen. Bijv: Turbo, MGU-H en MGU-K. Dus voor elk onderdeel dat je vervangt buiten je van te voren aangewezen hoeveelheid, krijg je een gridstraf. Als je besluit om alles maar te vervangen is de gridstraf zo hoog dat je meestal achteraan start.
sportevo zegt
@Johanneke:
Als je de parc ferme regels breekt, dan start je sowieso vanuit de pits.
Maar ook zonder dat je die regels breekt zou je kunnen kiezen voor een start vanuit de pits. Misschien om uit de drukte te blijven bij de eerste bocht(en) of omdat de auto nog niet klaar is.
erazor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rw1994 zegt
Een beetje denigrerend over Ricciardo, “onze” Max Verstappen was Ricciardo zomaar nog niet voorbij! Ook niet op race pace. Bottas kwam akelig dichtbij vanuit het Achterveld, maar had ook geluk met de safetycar.
willeme zegt
@rw1994:
Dat ligt niet zozeer aan Ricciardo, dan wel aan zijn McLaren. De Mercedessen en Red Bulls waren véél sneller. Dat zag je in de kwalificaties en in de sprintrace. Ook in de longruns van de trainingen was het verschil aanzienlijk. Nu hadden Hamilton en Verstappen beide geen topweekend (naast de crash ging er wel meer fout bij beide heren).
Op racepace was Verstappen veel sneller dan Ricciardo (1 seconde per per ronde). Echter, daar waar je kunt inhalen lopen die McLarens onnoemelijk hard. En in de Lesmo-bochten is het lastig inhalen. Dus helemaal niets te nadele van Ricciardo, dan wel dat de auto in deze een beperking was. Dat maakt zijn overwinning des te knapper.
Gulli zegt
Dat klopt denk ik, maar is dan de winst van Ricciardo daarmee te bagatelliseren? Hij heeft Max een halve race achter zich gehouden, Max kwam er simpelweg niet voorbij. Ik denk dat ‘een podium’ niet het hoogst haalbare was, maar dat hij gewoon verdiend eerste is geworden. Na een dijk van een kwalificatie, een sterke sprint race en een geweldige eerste bocht in de race is hij vooraan geeindigd en die plek werd hem voorlopig niet afgenomen.
Ja zeker, zijn auto hielp hem op de juiste momenten, maar op die manier wordt ene Sir Lewis the Magnificent al 7 jaar kampioen (waarmee ik ook zijn kwaliteiten niet wil bagatelliseren overigens :) )
okdoei zegt
@rw1994: inderdaad, denk als Hamilton en Verstappen niet waren gecrashed, Ricciardo nog steeds had gewonnen
mustang750supersnake zegt
@rw1994: viel me inderdaad op dat die mclarens echt wel stappen gezet hebben….(op sommige circuits dan)
bischero zegt
De cappuccino corner. Geen zichzelf respecterende man in Italië drinkt cappuccino .. macchiato als het moet van de dokter.
Vond wel dat Max hier dit weekend te agressief handelde. Maar de straf is niet in balans met die Lewis kreeg in de UK. Best schandalig.
Johanneke zegt
Plus, 10 seconden tijdstraf is op de ene baan een lachertje, op de andere baan (zoals Monza) is het 5 plekken terug. Dat maakt het al niet consequent.
basman147 zegt
idd, zet de boosdoener dan 3 plekken naar achter in de einduitslag ipv een tijdstraf.
baf07 zegt
@bischero: Max zette vlak voor de crash wel de snelste race-ronde neer, dus volle snelheid. Al zijn het twee kemphanen die elkaar geen millimeter meer geven. Nou ja, ik kan eigenlijk wel genieten van een goede bitchfight
fapfap zegt
Als je de snelste ronde neer zet betekent het niet dat iedereen je voor moet laten gaan.
thearchitect zegt
Ik hou het erbij: VER heeft HAM 80% met 75% opzet van de baan gereden.
reactief zegt
Hou je het nou bij 80 of 75%…
cloverleaf zegt
@reactief: 155% !!
thearchitect zegt
Hij heeft met 75 % zekerheid 80% van Hamilton van de baan gereden.,
reactief zegt
Hoewel het een hele mooie strijd is tussen de twee beste auto’s en coureurs van het moment, ben ik wel klaar met het moddergooien van zowel de teams als de twee rijders…
Zowel Hamilton als Verstappen maken nu dezelfde soort opmerkingen over de ander als andersom gebeurde in Silverstone. Wat een triest gedoe om Calimero achtige uitspraken te doen. Accepteer gewoon de consequenties van het harde racen wat op dit moment gedaan wordt en maak daar verder geen woorden aan vuil. Die Hooligan achtige fans van tegenwoordig gaan daar namelijk weer veel te veel in op en dat maakt het er niet leuker op.
Desalnietemin vond ik het een fantastische race. De McLarens op nummer 1 en 2 en de snelste raceronde. Giovinacci die in het begin ineens (eventjes) vooraan strijd. Bottas die zich knap naar voren rijdt. Perez die ook strijdvaardig was en in het heetst van de strijd een foutje maakt. De nummers 1 en 2 die elkaar eraf rijden! Dit dit is racen, tot de limiet proberen en dan gaat het wel eens mis.
ghini zegt
Driver of the day lijstje mist Ricciardo..
ghini zegt
Wat mij nog opviel: Vettel kwam maar niet naar voren.. erg jammer, hij was de laatste tijd lekker bezig. Hoop trouwens dat hij nog jaartje blijft.
escort77 zegt
Wat mij opviel: de pitstops van Red Bull zijn niet onfeilbaar. Als die pitstop van ruim 11 seconden in pak m beet 3 seconden was gelukt hadden we een heel ander verhaal gehad.
berlinetta zegt
En als Hamilton zijn pitstop niet was verpest, was het ongeluk ook niet gebeurd en was Hamilton waarschijnlijk voor Max geëindigd.
pomoek zegt
Jij-bak van Hamilton was ook raar. Hij verweet Verstappen dat ie niet bij hem ging kijken of het goed ging, “omdat hij een band op zijn hoofd heeft gehad” . Wat niet waar is. Bovendien probeerde Hamilton de auto achteruit te revven, dus Verstappen wist dat het met Hamilton wel oke was. Sterker nog, terwijl Verstappen aan het uitstappen was, probeerde Hamilton achteruit te rijden, als hem dat was gelukt was Verstappen waarschijnlijk gevallen.
Edge zegt
Hamilton heeft wel een band op zijn hoofd gehad. Er zijn foto’s te vinden waar dat heel duidelijk te zien is. Verder is heet natuurlijk wel compleet belachelijk dat hij Verstappen verwijt dat hij niet eventjes kwam kijken. Zoals je zegt was Hamilton te druk met zichzelf uit het grind proberen te rijden en zou het zelfs gevaarlijk zijn geweest als Verstappen was gaan kijken, want als Hamilton daadwerkelijk los was gekomen had hij ofwel tegen Max aangeregen, of was de RB16 bovenop Max gevallen.
pomoek zegt
@edge: je hebt gelijk, ik had alleen de slomo gezien, maar die brak af vlak voordat de band op het hoofd van Hamilton terecht kwam. Best heftig eigenlijk, Hamilton had gewoon dood kunnen zijn zonder de halo. Verder helemaal met je eens.
pomoek zegt
Aan het begin van het weekend was de verwachting dat Hamilton met 29 punten naar huis zou gaan en Verstappen met 16. Na de kwalificatie was het 28 om 16. Na de sprintrace was het 19 om 27. Voor de pitstop was het 16 om 20. Na de pitstop van Verstappen was het 18 om 14, en na de pitstop van Hamilton was het dus 0 om 2. Bizar om te zien hoe snel en makkelijk “het momentum” naar een van beide racers valt.
De straf van drie plekken voor de volgende race vind ik, bij nader inzien, fair. Het komt toch wel overeen met 10 seconden straf in een race. Blijf erbij dat het een race incident is.
Richmond zegt
@pomoek: massi zei dat er met de teams afgesproken is dat als 1 of beide auto’s verder kunnen de straf minder zwaar is. En ook dat een besluit na de race een gridstraf is en geen tijd penalty.
Edge zegt
Ja hartstikke leuk en aardig, maar die afspraak is hartstikke krom. Een lichtere straf als de onschuldige partij verder kan, oké, maar als de agressor degene is die door kan (zoals in Silverstone) is een lichtere straf ronduit debiel.