Met een dag minder dan normaal gebeurde er alsnog een hele hoop afgelopen race. Wij hebben de stand na de GP Imola 2020 voor je, inclusief alle overzichten die ertoe doen.
De Grand Prix van Emilio Romagna (wij zeggen GP van Imola 2020 omdat niemand GP van Emilio Romagna zegt) was weer een enerverende race.
Crashes, een paar inhaalacties, een safetycar en een Schoey. Zelfs Hamilton dronk het zilte doch prikkelende druivenvocht uit de bezwete schoen van Ricciardo. Kijk, dat levert nog eens leuke televisie op. Voordat we de stand na de GP van Imola 2020 gaan behandelen, eerst een paar dingen die ons opvielen.
Imola is magisch
Imola is een van de mooiste circuits om overheen te rijden. De omgeving is schitterend. De bochten zijn bloedsnel. De baan is verrassend smal. Mocht je ooit een trackday kunnen doen in een auto op Imola: DOEN! Mocht je Liberty Media zijn, ga geen races organiseren op banen waar niet ingehaald kan worden. Tot de crashes was het een vrij saaie race. Bottas kon met een defecte auto Verstappen lang achter zich houden, simpel weg omdat het erg lastig is om in te halen.
Gelukkig kent het circuit zijn eigen magische wijze om auto’s ineens te laten crashen, zoals de klapband van Verstappen of de 90 graden bocht van Russell. Maar als Imola terug gaat keren, mogen ze de bochten iets breder maken en misschien een extra inhaalmogelijkheid creëren. Ook is Imola slecht voor Finnen: voor de zevende keer startte er een Fin vanaf pole in Italië om vervolgens niet de race te winnen.
De stoelendans begint aan zijn einde te komen
Tijdens het weekend in Imola gebeurde er ook genoeg naast de baan. Bijna alle teams hebben hun coureurs voor volgend seizoen al vastgelegd. Er zijn op dit moment nog maar vijf stoeltjes beschikbaar: Mercedes, Red Bull, AlphaTauri en Haas. Bij Mercedes kunnen we ervan uit gaan dat Hamilton bijtekent (alleen het bedrag is niet duidelijk). Bij Haas is het bijna zeker dat Mick Schumacher en Nikita Mazepin er komen. Voor AlphaTauri heeft Marko zijn mond voorbij gesproken en verklapt dat Tsunoda naast Gasly komt te rijden. Dan blijft er nog één stoeltje over: bij Red Bull.
Albon laat deur wagenwijd open voor Pérez
Het begint het bekende riedeltje de worden. Ja, hij heeft talent. Nee, het komt er niet uit. Als Verstappen uitvalt en er van alles in een race gebeurt (de uitstekend rijdende Gasly viel al eerder uit), dan moet je gewoon in de top 5 komen te staan. Het is ook niet gek. Omdat het niet direct lukt, komt er druk op te staan. Die druk wordt hoger en hoger. En het is juist de druk die Albon te veel wordt. Het is kapitaalvernietiging om ‘m aan de kant te zetten, maar hij moet nu even een jaartje (of twee) bijtanken bij Alpha Tauri om zijn Mojo te vinden.
Tsja, als het dan zo slecht gaat met Albon, Pérez is een van de coureurs die voor volgend jaar nog geen stoeltje heeft. Wel was het weer een smaakmaker die wéér punten haalde. Checo is 30 jaar oud, heeft 10 jaar ervaring en is niet de meest spectaculairdere rijder, maar wel een heel degelijke rijder die met gemak een paar jaar mee kan. Is zo’n tussenoplossing niet wat Red Bull nodig heeft?
Man, wat is Mercedes goed
De rijderstitel gaat sowieso naar een Mercedes coureur. De constructeurstitel is ook al binnen. Omdat de regels sinds 2014 bijna niet zijn veranderd en niet zullen veranderen tot 2023, hoef je geen andere stand te verwachten. Er wordt weleens gezegd: dan doet de rest niet genoeg hun best.
Dat is klinklare onzin: zolang Mercedes met een enorm budget met een enorme voorsprong kan beginnen aan een seizoen, zullen ze ook kampioen worden. Aan Mercedes ligt het overigens niet, die hebben elk jaar gewoon aan hun sportieve plicht voldaan.
Man, wat is die Stroll ‘niet echt heel erg goed’
Ze moeten echt uitkijken dat de sport niet zichzelf degradeert. Met Mazepin op komst en Stroll bij Aston Martin hebben we coureurs bij teams zitten die gewoonweg niet goed genoeg zijn. De F1 is de top van autosport, Stroll is niet een van de twintig beste coureurs.
Het is dan ook jammer dat betere coureurs naar andere raceklasses moeten gaan. Nu is dat niet geheel nieuw in de sport, maar als vaders teams gaan kopen om hun zoon onder te brengen, raakt de lol er wel een beetje af.
Ferrari zit in de lift
Het leek erop dat Portimão al een stukje beter ging voor Ferrari. Ondanks dat Vettel zijn auto lekker aan vond voelen, kwam dat in de kwalificatie er niet helemaal uit. Tijdens de race wist de viervoudig kampioen naar voren te rijden. Helaas gooide een compleet mislukte pitstop (het rechtervoorwiel kregen ze niet vastgeschroefd) roet in het eten. Leclerc pakte de vijfde plaats. Het team lijkt uit een heel diep dal te klimmen en links en rechts zijn de eerste lichtpuntjes zichtbaar.
Rijderskampioenschap
Max Verstappen had waarschijnlijk al zijn zinnen gezet op 2028, maar voor 2020 is kampioen worden statistisch gezien onmogelijk. Hamilton moest minimaal 11 punten halen, wat uiteraard lukte. Hamilton pakte 26 punten, Verstappen behaalde Zero Points. Alexander Albon ook. Hij werd laatste. Verstappen heeft een buffertje op Ricciardo.
Albon is nu ingehaald op de lijst door Norris én Sainz. Sowieso moet Albon enorm uitkijken, want Gasly en Stroll zitten vlak achter hem. Positief: beide Alfa coureurs in de punten! Hoera! Voor de punten maakt het niets uit, maar het is mooi meegenomen en een opsteker voor het Zwitserse team.
De stand na de GP Imola 2020 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Hamilton | Mercedes | 282 |
2 | Bottas | Mercedes | 197 |
3 | Verstappen | Red Bull | 162 |
4 | Ricciardo | Renault | 95 |
5 | Leclerc | Ferrari | 85 |
6 | Pérez | Racing Point | 82 |
7 | Norris | McLaren | 69 |
8 | Sainz | McLaren | 65 |
9 | Albon | Red Bull | 64 |
10 | Gasly | AlphaTauri | 63 |
11 | Stroll | Racing Point | 57 |
12 | Ocon | Renault | 40 |
13 | Kvyat | AlphaTauri | 26 |
14 | Vettel | Ferrari | 18 |
15 | Hülkenberg | Racing Point | 10 |
16 | Räikkönen | Alfa Romeo | 4 |
17 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 4 |
18 | Grosjean | Haas | 2 |
19 | Magnussen | Haas | 1 |
20 | Latifi | Williams | 0 |
21 | Russell | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Vooraan en achteraan is het niet spannend. Achteraan bungelt Williams. Vandaag leek voor het veelgeplaagde team Russel zijn auto in de punten te kunnen rijden, maar hij reed de auto juist in de vangrail. Alfa Romeo had een keurig weekend, maar 8 puntjes is nog steeds niet echt indrukwekkend. Wel is er nu een buffer met het team van Haas. Maar de P3 stand is ongemeen spannend. Renault, McLaren en Racing Point zitten zeer dicht bij elkaar.
De onderlinge stand in het constructeurskampioenschap sinds de GP Imola 2020 is als volgt:
Positie | Coureur | Punten |
1 | Mercedes | 479 |
2 | Red Bull | 226 |
3 | Renault | 135 |
4 | McLaren | 134 |
5 | Racing Point | 134 |
6 | Ferrari | 103 |
7 | AlphaTauri | 89 |
8 | Alfa Romeo | 8 |
9 | Haas | 3 |
10 | Williams | 0 |
Kwalificatieduel
Nog niet zo lang geleden werd Ocon gezien als een waar talent. De Fransman heeft tot 2018 heel erg mooie dingen laten zien. Met name de strijd met Pérez was heel erg interessant. je zou denken dat hij oudgediende Riccardo van repliek kan dienen: maar daar is duidelijk nog geen sprake van.
De onderlinge stand in het kwalificatieduel sinds de GP Imola 2020 is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (9) | Bottas (4) |
Ferrari | Leclerc (11) | Vettel (2) |
Red Bull | Verstappen (13) | Albon (0) |
McLaren | Sainz (7) | Norris (6) |
Renault | Ricciardo (12) | Ocon (1) |
Alpha Tauri | Gasly (11) | Kvyat (2) |
Racing Point | Pérez (7) | Stroll (1) |
Racing Point | Hülkenberg (§) | Stroll (1) |
Racing Point | Pérez (1) | Hülkenberg (0) |
Alfa Romeo | Räikkönen (7) | Giovinazzi (6) |
Haas | Grosjean (7) | Magnussen (6) |
Williams | Russell (13) | Latifi (0) |
Snelste ronde
De Mercedes was het snelst. Hamilton zat erin.
De onderlinge stand snelste raceronde na de GP Imola 2020 is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Hamilton | Mercedes | 6 |
Bottas | Mercedes | 2 |
Verstappen | Red Bull | 2 |
Norris | McLaren | 1 |
Ricciardo | Renault | 1 |
Sainz | McLaren | 1 |
Driver of the Day
Gelukkig ging deze prijs naar Kimi Räikkönen. De Fin is het bewijs dat je in een mindere auto jezelf altijd nog in de kijker kan rijden. Ditmaal wist hij ook in de punten te finishen, waardoor hij eindelijk ook beloond werd voor zijn acties. Want ondanks veel uitzendtijd op Mugello, Monza en Portimão, behaalde hij toen geen punten.
De onderlinge Driver of the Day stand na GP Imola 2020 is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Verstappen | Red Bull | 3 |
Gasly | AlphaTauri | 2 |
Pérez | Racing Point | 2 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Hülkenberg | Racing Point | 1 |
Albon | Red Bull | 1 |
Ricciardo | Renault | 1 |
Vettel | Ferrari | 1 |
Heeft de AB-redactie de GP van Imola 2020 goed voorspeld?
Op zich wel een beetje. Wouter voorzag dat Verstappen het podium niet ging halen. De reden was niet correct, maar dát maakt voor de eindstand niet uit. Het nadeel is: ze hadden de derde rijder verkeerd gegokt. Hetzelfde geldt voor Michael, die Verstappen wél op P3 had staan. Zo krijgen alle redacteuren 10 punten (2 maal 5 punten voor juiste coureur op de juiste positie).
Stand in het AB-redactieklassement na de GP van Imola 2020:
Redacteur | Punten |
Wouter | 93 |
Michael | 82 |
Jaap | 72 |
Deze Formule 1-races zijn al verreden in 2020:
- Oostenrijk (Bottas)
- Stiermarken (Hamilton)
- Hongarije (Hamilton)
- Engeland (Hamilton)
- Engeland 2 (Verstappen)
- Spanje (Hamilton)
- België (Hamilton)
- Italië (Gasly)
- Toscane (Hamilton)
- Rusland (Bottas)
- Eifel (Hamilton)
- Portugal (Hamilton)
- Emilia Romagna (Hamilton)
Deze Formule-1races staan nog op de kalender voor 2020:
15 november | GP van Turkije
29 november | GP van Bahrein
6 december | GP van Bahrein
13 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters op Istanbul Park worden verreden op vrijdag 13 november om 11:00 uur.
grasvreter zegt
Jammer dat Gasly eraf moest, die was 3e of 4e geworden vandaag. Had ie 7e gestaan ipv 10e op de ranglijst. Die Alpha Tauri is een best goede wagen voor een 2e team.
Perez had podium gepakt als ie niet was gaan pitten, foutje, was Ricciardo blij mee.
En Bottas wederom de fout in als ie rondje na rondje iemand in zijn nek heeft hijgen. Ja er was schijnbaar wat schade aan de vloer, maar elke race als Hamilton of Verstappen dicht achter hem zit, dan maakt ie vroeg of laat een fout. Gozer is gewoonweg een (relatief natuurlijk) matige coureur in een beest van een auto.
Boomer zegt
“Dat is klinklare onzin: zolang Mercedes met een enorm budget met een enorme voorsprong kan beginnen aan een seizoen, zullen ze ook kampioen worden. Aan Mercedes ligt het overigens niet, die hebben elk jaar gewoon aan hun sportieve plicht voldaan.”
Oh en het budget van Ferrari dan? Ferrari koos er voor ok ontwikkeling te stoppen in het beïnvloeden van een sensor. Mercedes maakte hun auto daadwerkelijk sneller. En nu is het de schuld van Mercedes. Dat is echt de omgekeerde wereld.
Ze werken gewoon harder dan andere teams. En ze bedenken oplossingen out of the box. Zie bijvoorbeeld DAS.
Richmond zegt
als je elk jaar met ruime afstand kampioen wordt, heb je ook veel tijd om op tijd je resources te verschuiven ter voorbereiding op het volgend seizoen. Hiermee kunnen ze de voorsprong behouden. De wijze waarop de huidige regels zijn gemaakt, laten ook niet heel veel ruimte over voor nieuwe oplossingen om Mercedes in te halen. Doet niks af aan het succes van Mercedes, dat hebben ze gewoon verdiend. Ook al hebben ze invloed gehad op de regels die hun helpen de voorsprong te behouden, ze moeten het nog steeds doen. Een draak van een auto maken is niet moeilijk, ook als je alleen “evolueert”.
Ik vind het te kort door de bocht om te zeggen dat Ferrari alleen bezig is geweest met het beinvloeden van die sensor. Voordat schumacher kwam hebben ze 20+ jaar zitten rommelen in het middenveld zoals dit jaar en toen kwam Schumacher en vielen dingen op hun plek, dat kwam ook niet opeens door sjoemelen. En nadat Schumacher wegging werden de prestaties ook minder. Ieder team gaat door mindere periodes, kijk Williams en McLaren hoe lang het geleden is dat zij kampioen zijn geworden. Red Bull nadat Vettel wegging zijn ze ook niet meer kampioen geworden. Het enige is dat deze reeks van Mercedes lang duurt en zo enorm dominant is dat het opvalt. Rb reed ook bij iedereen weg, maar toch was er meer gevoel van competitie dan nu bij Mercedes.
berlinetta zegt
Ik ben het met je eens. Laat ik vooropstellen dat Mercedes zijn huiswerk veruit het beste heeft gedaan toen de nieuwe reglementen werden ingevoerd. Daar krijgen ze alle lof voor. Maar de huidige reglementen maken het ook lastig om Mercedes bij te halen. Testen is zeer beperkt en verbeteringen doorvoeren aan de auto kan ook maar in beperkte mate door het tokensysteem. Dan stellen ze de nieuwe reglementen nu ook nog uit en dan weet je dat deze ellende nog langer gaat duren. Slecht plan als je het mij vraagt.
shibby zegt
Ik zou persoonlijk liever hulkenberg zien naast Max… Perez schijnt ook te eisen dat de helft van zijn sponsorgeld naar zijn salaris gaat.
willeme zegt
@shibby:
Dat zou ik persoonlijk ook liever zien. Hulkenberg is echt een relaxte gast. Past ook beter bij Red Bull, denk ik. Goede match met Max. Daarbij gun ik het Hulkenberg ook meer. Kan die eindelijk zijn podium pakken ;-)
Als coureur heb ik Pérez iets hoger zitten dan Hülkenberg. Het verschil is niet enorm, maar ik denk dat Pérez iets constanter presteert en net iets meer uit de auto weet te halen.
Daarbij is Pérez 3 jaar jonger. Dus daar heb je gewoon net wat meer mogelijkheden mee. Het is echter geen zekerheid.
shibby zegt
@willeme: daar heb je zeker gelijk in, maar perez is wat wisselvalliger qua prestaties naar mijn idee
Richmond zegt
ik heb op wikipedia gekeken en Perez heeft meer punten in minder seizoenen dan Hulk. Maar op de een of andere manier, die ik zelf niet heb met hem, heeft Hulk een bepaalde gunfactor die Perez niet heeft. Maar met alleen gunfactor wordt je ook geen kampioen als team zijnde.
berlinetta zegt
Ik denk dat RB vooral moet kijken welke coureur het beste bij Max past. Iemand die qua persoonlijkheid niet heel erg met hem gaat botsen en ook iemand die zich wil schikken in een rol als 2e rijder. Dan denk ik dat Hulkenberg iets beter bij RB past dan Perez. Het sponsorgeld van Perez zal bij RB denk ik niet zo’n rol spelen, zeker nu het budget flink is verlaagd.
chrisvis zegt
@berlinetta: net wat U zegt. Feit is wel dat het over resultaten gaat dat je dan net Peres wilt hebben. Lijkt wel of Hulkenberg niet op het podium wil staan. Hij heeft het herhaaldelijk al verknald wanneer hij op podiumkoers ligt. Ik begrijp ook de Nederlanders hier wel met hun gunfactor maar daar koop je geen brood mee. Natuurlijk is het leuk dat hulk zijn babbeltje doet in het Nederlands bij die tandartsassistent van jullie maar objectief bekeken ben je beter af met Perez. Die heeft al ruimschoots bewezen dat hij wel op het podium geraakt
realhustler zegt
Dus als Hamilton 18 punten haalt, of 8 meer dan Bottas volgende race dan is hij kampioen?
2e plek is 18 punten. Zelfs als Bottas wint en de snelste ronde heeft, dan is hij nog kampioen.
Erik zegt
Als BOT de volgende race wint én de snelste raceronde en HAM tweede wordt, komt HAM één punt tekort om in Turkije al kampioen te worden. Pakt Bottas de winst en niet het punt van de snelste ronde, dan is HAM WK.
In het laatste scenario kan BOT theoretisch nog gelijk komen als hij de laatste 3 races weet te winnen en HAM 3x uitvalt, alleen heeft HAM dan 9 overwinningen en BOT maar 6. Het WK is dan voor HAM.
Daarnaast, als BOT de laatste 4 races wint én 4x de snelste raceronde pakt, dan heeft HAM voldoende aan 2x een 7e plek en 2x een 8e plek.
Conclusie: HAM wordt linksom of rechtsom kampioen.
Richmond zegt
@erik2907: Mercedes zou bottas niet eens kampioen laten worden.
realhustler zegt
Kan zijn, dan valt hij ook gewoon 1x uit, of doen ze een 20 seconden pitstop.
reactief zegt
Russel had z’n eerste punt(en) kunnen pakken. Hij stond op p10 op het moment van z’n fout. Doodzonde, maar ook wel erg slecht.
Je geeft trouwens aan dat de zitjes bij Alpha Tauri bezet zijn en daarna dat Albon daar twee jaartjes moet rijden… Maar Albon is gewoon exit F1.
Ik schat de kans op Perez ook wel hoger in dan Hulkenberg. Snap sowieso niet waarom Hulkenberg de hele tijd als op optie genoemd wordt. Sympathieke gast maar geen hele sterke rijder.
Oww ja.. Max was weer lekker aan het vloeken over de radio. Zometeen komt er nog vertraging op de F1 uitzending zodat dat eruit gebliept kan worden…
harrie zegt
Is Perez wel zo sterk dan?
Gelijkwaardig aan Ocon toen ze teamgenoten waren en kijk hoe die het doet.
reactief zegt
Nee, ook geen kampioen kwaliteit, maar wel beter dan Hulkenberg. En volgens mij zijn er alleen die twee opties.
Hulkenberg is wel een sympathieke gozer. Maar ben bang dat het gegeil op Red Bull van Ziggo dan helemaal de spuigaten uitloopt met nog een Nederlands sprekende coureur…
viezefreddyw zegt
Ik ben heel erg benieuwd wat Red Bull gaat doen. Ergens zou ik niet verbaasd zijn als Albon alsnog in de auto kan plaatsnemen volgend jaar.
Turbo S zegt
@viezefreddyw: ik ook niet. Zeker omdat de AT coureurs voor komend jaar al bekend zijn. En laten we eerlijk zijn, zoveel beter zou een Perez of Hülkenberg ook niet presteren.
royaledeluxe zegt
Waar zijn de excuses van Ferrari aan het adres van Vettel? Het kan toch niet zijn in deze tijden dat je als team een 13sec. pitstop uitvoert. Je wil je meten met de beste maar dit gebeurd er als je de punten nodig hebt? Komaan er rammelt daar meer dan alleen Vettel bij de Scuderia.
Verder is het mooi dat Ricciardo zijn tweede podia pakt. Cyril zijn tattoo wordt extra groot!
Wat vooral opvalt is dat als er een Mercedes achter een andere wagen rijdt die enorm afziet en echt niet in “vuile lucht” kan rijden. Dan hebben de sub teams, (waaronder RedBull) het beter voor elkaar. Subteam: alle niet mercedes auto’s want we moeten eerlijk blijven ze hebben de beste wagens om vooraan te rijden.
chrisvis zegt
@royaledeluxe: tja max was anders achter een gewonde Mercedes ook niet op één twee drie voorbij Bottas. Lewis probeerde het ook even bij Max en wist toen al hoe laat het was en liet ongeveer gelijktijdig met max een gaatje vallen van een kleine twee sec. Waarom zou Lewis zijn banden kapotrijden om voorbij Max te gaan. Hij moet de hoofdprijs winnen en niet voor dagsuccesjes gaan. Als ze nu bij RB eens een wk waardige auto bouwen dan zullen we Max dit ook wel zien doen.
SpeedGeek zegt
Is het nou Russel of Russell?
Verder is Imola natuurlijk prachtig voor een ronde maar sector één en twee zorgen al voor een te grote achterstand waardoor je zelfs met de DRS er niets tegen begint.
Hamilton had de race sowieso wel gepakt met de snelheid die hij had nadat Verstappen en Bottas waren gestopt. Dat de VSC exact in zijn voordeel viel kon er ook nog wel bij, maar goed dat blijft racen. Soms heb je geluk, soms niet.
Hulde aan de engineers van Mercedes overigens. Ik blijf vinden dat mensen als Vowles, Allison, Bonnington, Shovlin en Musconi niet genoeg eer krijgen voor wat zij ieder jaar presteren met het team.
alfalfa zegt
@SpeedGeek: de race had heel saai kunnen verlopen als Stroll niet tegen Vettel was geketst.
berlinetta zegt
Soms heb je geluk idd, maar Mercedes en vooral Hamilton hebben wel erg vaak geluk. Geluk kun je ook afdwingen en dat doen ze bij Mercedes uitstekend, maar echte tegenslagen hebben ze nou ook nooit. Begint soms irritant te worden.
pomoek zegt
Vindt dat shoey geneuzel gewoon goor. Helemaal als je anderen uit je schoen laat drinken.
Albon is geknakt. Definitief. Die mag hopen dat hij na het volgende jaar kan plaatsnemen in een stoeltje bij een C-team als Alfa of Haas.
Volgend jaar worden de aero regels aangepakt door de vloer te verkleinen. Eigenlijk het enige gebied waar RB nog sterk in is. De motoren blijven gelijk. MB gaat dit makkelijker compenseren dan RB. Waarom geen verdere restricties aan de motoren? (kleinere radiatoren, kleinere luchthapper). Je krijgt een leukere competitie als je het team dat voorop loopt beperkt op het gebied waar ze sterk zijn. Nu zou het best zo kunnen zijn dat MB volgend jaar ongenaakbaar blijft en dat RB meer te duchten heeft van de teams achter zich.
harrie zegt
McLaren Mercedes…
berlinetta zegt
Maar waarom zou je het snelste team beperken zodat de rest hen kan bijhalen? Richt de regels juist zo in dat de andere teams het snelste team kunnen inhalen. Laat de teams meer testen en ontwikkelen gedurende het seizoen.
pomoek zegt
Is toch een van de manieren waarop de F1 de competitie stimuleert? Dat hebben ze eerder ook gedaan door bepaalde technieken te verbieden, zoals de Willams met de automatische rijhoogte. Zoals het nu is geregeld wint MB veel geld, elke WK punt is volgens mij 1 miljoen waard, en kan het die winsten volop investeren in ontwikkelingen zoals DAS. Dat had de FIA eigenlijk ogenblikkelijk moeten verbieden. Juist omdat dit de dominantie van MB alleen maar versterkt.
Het gaat me nu er nu even puur om dat de competitie, door het huidige financieringsmodel, zo interessant is als een beschuit met pindakaas. Zelfs zo dat ik de indruk heb dat zelfs Hamilton zich een beetje geneerd voor de dominantie dit jaar.
berlinetta zegt
Vanuit financieel oogpunt heb je wel gelijk, maar dat is voor de kijker verder niet zo interessant. De kijker wil toch technologische ontwikkeling zien? Dat is nu amper mogelijk door de regelgeving. De F1 is een constructeurskampioenschap. De bruutste en snelste circuitauto’s moeten daar rond rijden. Laat de teams die dan ook bouwen i.p.v. allemaal regels te bedenken waardoor teams beperkt worden.
Poulusma zegt
@willeme
Het valt me tegen dat je niet is opgevallen hoe stervensveel geluk die Hamilton weer heeft gehad. Lang op de mediums buiten blijven en dan het geluk hebben dat een virtual safetycar je een gratis pitstop geeft. Anders had hij die race echt niet gewonnen ?
ghini zegt
@poulusma: Het was zeker interessant hoe lang hij door kon op die banden..
Poulusma zegt
@ghini
Verstappen binnen halen was volgens mij een strategische call om te wisselen.
Om een undercut op Bottas te doen. Heb Verstappen niet bewust om de banden horen klagen. Of heb ik niet op zitten letten. Dat kan uiteraard ook ?
chrisvis zegt
@ghini: tja Kimi deed er anders nog eens bijna vijftien ronden meer mee. Miss is dit dan geen geluk maar ervaring en eventueel durven tegen je team ingaan.
reactief zegt
Zeker wel. Hij had dan ook net voor Bottas erop gekomen. Misschien met koude banden dan wel even in de shit. Maar met de snelheid die hij had en de problemen van Bottas met de vloer had hij er sowieso weer voorbij gekomen.
willeme zegt
@poulusma: Tja, soms heb je dat geluk. Verstappen had dat een keer in Oostenrijk. Op Monza had Hamilton er juist heel erg veel pech mee. Anders had hij de race overigens ook nog gewonnen, denk ik. Hij was sneller dan Bottas en Verstappen zou alsnog uitgevallen zijn met een klapband.
Poulusma zegt
@willeme
Ja precies als als als.
Feit is dat Hamilton weer gewoon erg veel geluk gehad heeft. Het is gewoon frustrerend ?
Op Monza heeft hij zelf de fout gemaakt om tot 2 keer toe op de verkeerde plek een proefstart te doen, dat heeft hij op zichzelf afgeroepen. Daar gaat hij eigenlijk zelf op de penaltystip liggen.
De FIA heeft al vaker laten zien dat ze niet consistent zijn wat straffen betreft, in principe had Leclerc in een eerdere race ook een dergelijke straf moeten krijgen..
realhustler zegt
Hij had voor de SC 28 seconden voor op Bottas / Verstappen.
Daarnaast, als Verstappen was ingelopen, die had veel van zijn banden gevergd met achter Bottas aan jagen. Dan had Hamilton veel nieuwere banden, en waarschijnlijk dus meer snelheid als Verstappen over meerdere ronden. Plus Verstappen was sneller in de bochten en langzamere op het rechte stuk, dus ik denk Hamilton kon makkelijker met DRS verstappen inhalen dan andersom.
Het had niet veel gescheeld of Hamilton had juist een probleem gehad met de SC, want hij was de pit al voorbij toen de call kwam. Hij het het geluk dat dat toen hij rond was hij nog steeds een dikke 30s voor had op Bottas.
ghini zegt
Stroll wordt wel steeds meer een ding zeg. Ook papa Stroll moet zich op een gegeven moment verantwoorden tegenover zijn mede investeerders. Als hij nou nog groei zou laten zien..
Richmond zegt
Ze zullen erop gokken dat hij onder de bezielende leiding van Vettel gaat opleven
Design_Driven zegt
Het 2de stoeltje bij AT wort nog spannend. De directe noodzaak op Honda blij te maken is weg maar jong talend is ook belangrijk en dat heeft die Tsunoda zeker.
Maar als Tsunoda naar AT gaat, wat doen we dan met Albon? Hem weer uit de RedBull familie donderen is ook zonde.
Voorlopig gok ik op Albon naar AT, gaat dat daar ook niet lekker dan maakt hij in het midden van volgend seizoen plaats voor Tsunoda.
Poulusma zegt
@sketcher
Tsunoda moet eerst zijn super licentie toch nog halen? Dat lijkt een formaliteit, maar dat kan ook nog fout gaan.
Daarbij heeft Albon geluk gehad dat RB hem vorig jaar nogmaals opgepikt heeft omdat er niet genoeg talent meer in de pool zat. Anders had hij nu formule E gereden ?