We hebben ‘m weer voor je: de stand na de GP Hongarije 2023!
De GP van Hongarije is traditioneel een vrij saaie race. Er zijn weinig inhaalmogelijkheden en de snelheden liggen vrij laag. Gisteren was dat niet heel veel anders, alhoewel we gelukkig wel een leuke kwalificatiesessie hadden.
In een notendop: Verstappen en Red Bull breiden hun voorsprong uit, Ricciardo kwalificeerde en finishte beter dan Tsunoda, het is onduidelijk wat nu het het tweede team is op de grid en er waren nauwelijks leuke gevechten op de baan. Coureurs reden hun eigen race, dus bijna niemand ging zich verzetten bij een inhaalactie.
Opvallende dingen aan de race
Uiteraard hebben we ook en langere nabeschouwing voor je! We hebben de stand na de GP van Hongarije 2023 voor je, plus zes dingen die ons opvielen aan afgelopen weekend
Interessant kwalificatieformat
Het nieuwe kwalificatieformat dat getest werd (Q3 op hards, Q2 op medium en Q1 op softs) is erg geslaagd te noemen. Althans, als je maximaal vermaak voor de kijker wenst. Die 2 setjes banden die je niet meeneemt zetten geen zoden aan de dijk, maar het zorgt wel voor een extra dimensie die je vroeger niet had bij de kwalificaties.
Nu is het wel zo dat teams vrij snel doorhebben hoe ze het aan kunnen pakken, waardoor de spanning eraf is. Dus we twijfelen of de spanning komt door het nieuwe format of alleen omdat het format nieuw is.
Pérez, Pérez, Pérez
Sergio Pérez is een bijzonder fenomeen. Hij kan heel erg teleurstellen en af en toe verrassen. Op vrijdag crashte hij zijn auto in de eerste snelle ronde van FP1, op zaterdag haalde hij Q1, maar was het niet heel overtuigend. En in de race deed de Mexicaan het uitstekend. Hij wist uiteindelijk het podium te halen door een cleane race te rijden. Nadeeltje: met verreweg de snelste auto van het veld. Verstappen had een voorsprong van 36 seconden, dus eigenlijk had dit alsnog een heel erg dikke P2 moeten zijn en dat was het niet.
Hamilton kan pole niet omzetten in resultaat
Eindelijk, een nieuwe polesitter! Natuurlijk, Lewis Hamilton had in zijn carrière al 104 keer pole position gepakt, maar deze was mooi. Je mag vinden van Hamilton wat je wil, maar het is een geweldige racer en een waar kwalificatiebeest. Het is goed om hm af en toe nog vooraan het veld tegen te komen. Ook knap is dat de Lewis alsnog geen moeite heeft om Russell van zich af te houden. Het is niet alleen ‘gogme’, maar ook gewoon pure snelheid.
Waanzinnig close (en toch ook niet)
De nieuwe regels pakken vooralsnog erg goed uit. Natuurlijk, de extreme voorsprong van Max Verstappen en Red Bull verbloemen het een beetje. Maar alles zit echt waanzinnig dicht bij elkaar. Bij de kwalificatie zat de top 15 binnen een seconde. Dat is dus precies wat ze bij de Formule 1 willen. In de race zijn de verschillen dan wel heel erg groot. Al halverwege de race waren de gaten enorm. Dat is dan wel weer jammer.
McLaren structureel snel
Aanvankelijk waren de McLarens niet vooruit te branden dit seizoen. Bij de GP van Engeland 2023 leek het erop dat de upgrades en de eigenschappen van Silverstone (lage temperatuur, hoge snelheid) de McLarens in de kaart speelden. Maar die theorie kan in de prullenbak, want op het hete en bochtige baantje van Hongarije deden beide McLarens het heel erg goed.
In de kwalificatie stond het team uit Woking 3 en 4 en in de race stonden ze naar een paar bochten al 2 en 3. Niet alleen de auto’s zijn erg goed, ook de coureurs (Lando Norris en Oscar Piastri) presteren uitstekend en constant. Aan het einde van de race ging het ietsje minder, maar gezien de baan (kort en bochtig) en temperaturen (erg hoog) kunnen we niets anders doen dan buigen voor de prestaties van het team van Zak Brown en de zijnen.
Aston Martin is het kwijt
We hadden verwacht dat Aston Martin Racing iets beter zou presteren dan dat ze gedaan hebben. Ze hebben nogal last van de wet van de remmende voorsprong. Waar de Scuderia Ferrari, Mercedes GP en McLaren (in die volgorde) stappen maken, blijft Aston Martin een beetje achter. McLaren bewijst echter wel dat je in relatief korte tijd alsnog een grote omslag kunt maken met het huidige reglement. Qua snelheid zijn ze nu niet het tweede team, maar het vijfde.
Rijderskampioenschap
Verstappen breidt zijn enorme voorsprong nog maar eens flink uit. Russell stijgt van 6 naar 5 ten koste van Sainz. Lando Norris weet ook een plaatsje te winnen, terwijl Stroll een stapje terug doet. Oscar Piastri nadert Ocon en beleeft nu een geweldige rookie-jaar.
De stand na de GP Hongarije 2023 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 281 |
2 | Pérez | Red Bull | 171 |
3 | Alonso | Aston Martin | 139 |
4 | Hamilton | Mercedes | 133 |
5 | Russell | Mercedes | 90 |
6 | Sainz | Ferrari | 87 |
7 | Leclerc | Ferrari | 80 |
8 | Norris | McLaren | 60 |
9 | Stroll | Aston Martin | 45 |
10 | Ocon | Alpine | 31 |
11 | Piastri | McLaren | 27 |
12 | Gasly | Alpine | 16 |
13 | Albon | Williams | 11 |
14 | Hülkenberg | Haas | 9 |
15 | Bottas | Alfa Romeo | 5 |
16 | Guanyu | Alfa Romeo | 4 |
17 | Tsunoda | AlphaTauri | 2 |
18 | Magnussen | Haas | 2 |
19 | Sargeant | Williams | 0 |
20 | De Vries | AlphaTauri | 0 |
21 | Ricciardo | AlphaTauri | 0 |
Constructeurskampioenschap
Het is dat Red Bull zo dominant is, want daar achter is het heel erg spannend. McLaren maakt weer een enorme sprong. Bij Aston Martin stagneert het een beetje, terwijl bij Ferrari de gehoopte stijging uitblijft. Alpine F1 Team is minder slecht dan het lijkt, maar ze hebben erg veel pech dit seizoen. Hier gebeurt verder niets qua positiewisselingen.
Wel is het zo dat McLaren lekker aan het klimmen is. Het gat tot Ferrari is nog best groot, alhoewel dat met twee goed scorende McLarens snel gaat. Aston Martin stagneert op het moment, dus het gaat nog zwaar worden voor het team uit Silverstone.
De stand na de GP Hongarije 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull Honda RBPT | 452 |
2 | Mercedes | 223 |
3 | Aston Martin Mercedes | 184 |
4 | Ferrari | 167 |
5 | McLaren | 87 |
6 | Alpine | 47 |
7 | Haas Ferrari | 11 |
8 | Williams | 11 |
9 | Alfa Romeo | 9 |
10 | AlphaTauri | 2 |
Kwalificatieduel
Ricciardo is sneller dan Tsunoda! De goedlachse Australiër wist wél Q2 te halen, Tsunoda niet. Het ziet heel erg dichtbij elkaar, maar het is indrukwekkend van Ricciardo. Vanwege verkeer wist Russell Q2 niet te halen, terwijl Hamilton dat makkelijk lukte. Die oude vos blijft alsnog sneller. Hülkenberg was wéér sneller dan Magnussen.
De stand na de GP Hongarije 2023 in het kwalificatieduel is als volgt:
Coureur | Coureur | ||
Verstappen | 9 | Pérez | 2 |
Alonso | 8 | Stroll | 3 |
Russell | 5 | Hamilton | 6 |
Leclerc | 7 | Sainz jr. | 4 |
Norris | 10 | Piastri | 1 |
Ocon | 7 | Gasly | 4 |
Hülkenberg | 9 | Magnussen | 2 |
Guanyu | 4 | Bottas | 7 |
Tsunoda | 8 | de Vries | 2 |
Tsunoda | 0 | Ricciardo | 1 |
Albon | 11 | Sargeant | 0 |
Snelste raceronde
Max Verstappen zette de snelste rondetijd van 1:20.504 neer direct na het wisselen van de banden. Daarna deed de Nederlander het rustig aan door 1:22-1:23 te gaan rijden. Het is ook een seconde sneller dan welke snelste ronde van een andere coureur de afgelopen race. On-ge-loof-lijk. En dan is Hongarije niet bepaald een baan waar de RB19 uitblinkt.
De onderlinge stand na de GP Hongarije 2023 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 5 |
Pérez | Red Bull | 2 |
Zhou | Alfa Romeo | 1 |
Russell | Mercedes | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Driver of the Day
De stemmers houden van de underdog. Ditmaal was de Driver of the Day Sergio Pérez de meeste stemmen. Van 9 naar 3 rijden in een raket van een wagen wordt tegenwoordig ruimschoots beloond. Schiet ons maar lek.
De onderlinge stand na de GP Hongarije 2023 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Sergio Pérez | Red Bull | 3 |
Lando Norris | McLaren | 2 |
Max Verstappen | Red Bull | 2 |
Fernando Alonso | Aston Martin | 1 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Esteban Ocon | Alpine | 1 |
Alex Albon | Williams | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de race goed voorspeld?
Nee! Althans, de winnaar wel. Maar de winnaar gokken is niet echt heel erg moeilijk in het seizoen 2023. Wat er daarachter gebeurde, is wel bijzonder. Jaap en Wouter hadden meer van Pérez verwacht (net als zijn vader en Helmut Marko). De verhoudingen blijven dus min of meer gelijk.
De stand na de GP Hongarije 2023 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (VER, PER, ALO) | 68 |
Wouter (VER, PER, HAM) | 62 |
Michael (VER, HAM, RUS) | 55 |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 5 maart | GP van Bahrein
- 19 maart | GP van Saudi-Arabië
- 2 april | GP van Australië
- 30 april | GP van Azerbeidzjan
- 7 mei | GP van Miami
- 28 mei | GP van Monaco
- 4 juni | GP van Spanje
- 18 juni | GP van Canada
- 2 juli | GP van Oostenrijk
- 9 juli | GP van Engeland
- 23 juli | GP van Hongarije
Deze Grands Prix staan nog op de kalender:
- 30 juli | GP van België
- 27 augustus | GP van Nederland
- 03 september | GP van Italië
- 17 september | GP van Singapore
- 24 september | GP van Japan
- 8 oktober | GP van Qatar
- 22 oktober | GP van Verenigde Staten
- 29 oktober | GP van Mexico
- 5 november | GP van Brazilië
- 19 november | GP van Las Vegas
- 26 november | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van België 2023 worden verreden op 28 juli om 13:30.
Gulli zegt
Ligt het aan mij of heeft McLaren bij Piastri een podium door de neus geboord? Ik vond het heel raar dat ze Lando eerst lieten pitten en hem daarmee in principe een undercut op Piastri gaven. Daarna heeft Piastri ook de snelheid niet meer gehad maar ik vraag me af of dat andersom was geweest als hij gewoon op P2 had mogen blijven rijden.
Oh ja, en Ferrari weer een strategische meesterzet. Je twee rijders starten achter elkaar, dus zet je de achterste op softs om hem vervolgens niet de kans te geven om zijn teammaat in te halen die op mediums rijdt. Waar ging dat over?
rollingstoned zegt
Volgens Piastri zelf kwam het vooral door degradation, de hoge temperaturen en de lay-out van het circuit zelf dat P5 het hoogst haalbare was.
“Piastri moet nog veel leren over het managen van de banden, vindt hij zelf
Bij F1TV legt Piastri verder nog uit dat het niet te bedoeling was om achter Norris aan te gaan na zijn pitstop: ‘Ik probeerde gewoon om de banden te controleren, maar deed dat duidelijk niet zo heel goed.”
https://www.f1maximaal.nl/formule-1/piastri-had-op-meer-gehoopt-in-hongarije-de-auto-was-beter-dan-het-resultaat/amp
harrie zegt
Sainz had een wereldstart en lag bijna direct achter Leclerc, dat lag waarschijnlijk niet in de lijn der verwachting.
Maar verder… al lang geleden ben ik gestopt met het proberen te begrijpen van 2 dingen: vrouwen, en Ferrari strategie.
berlinetta zegt
Misschien moet Ferrari maar eens een vrouw de leiding geven over het strategieteam. Blijkt bij Red Bull ook goed te werken.
Robert zegt
Breng ze niet op ideeën, want het schijnt dat Ferrari aan het einde van het vorig seizoen zelfs geprobeerd heeft om Newey en Horner bij Red Bull weg te kopen, iets was Marko naar verluidt alleen wist te voorkomen door voor beide heren een gigantische zak geld op tafel te leggen.
rollingstoned zegt
Alleen voor Horner zover ik weet. Newey is al vaker door Ferrari benaderd, maar daar heeft hij niet zo’n trek in.
megaand zegt
Volgens mij moesten ze Norris wel op tijd naar binnen halen om geen track positie te verliezen op HAM, want die ging eerder. En Norris rijdt een geweldige in en outlap, waardoor hij voor Piastri uitkomt.
royaledeluxe zegt
Laat ons maar hopen bij de vernieuwing van het contract van Hongarije dat ze er ergens een andere sectie bij moeten zetten waar inhalen kan. Zelfs de tv makers hebben geen moeite genomen om de tweede sector veel te tonen. Gelukkig hebben we in de eerste 3 bochten nog wat actie gezien.
Riccardio een pitstop minder dan de rest maakt dat hij vandaag een held is. Verstappen rijdt met een raket die veel reserve heeft….
Meer dan 2 sec. tussen snelste ronde en normaal tempo, Zelfs als er een team is dat wat aanstalten maakt om Max te benaderen hebben ze veel overschot. En Checo presteert uitermate slecht in vergelijk.
hanstadema zegt
Ik snap het nieuwe kwalificatie concept niet helemaal. Wat was het leuke aan de verplichte bandenkeuze? Dit gold toch voor iedereen? Was het eerder dan dat iemand kwwlificeerde op medium terwijl de ander op rood of wit reed?
pomoek zegt
wat leuk was dat bepaalde auto’s het niet goed deden op bepaalde banden, en dan den ik met name aan MB. Die kwamen niet of nauwelijks uit Q1 met de harde band, maar wisten vervolgens wel pole te halen met de zachte band.
Richmond zegt
Eerste mocht je zelf de compounds kiezen waardoor iedereen de beste koos en de verschillen tussen de grote en kleine teams groter werd. Nu was het idee dat het gelijk getrokken werd.
jaapiyo zegt
Het idee daarvan is vooral dat het twee sets banden bespaart per weekend. En dat is goed voor het milieu enzo.
brammetjedeb zegt
Geen SC vandaag ook. Dan wordt de dominantie van Max wel erg zichtbaar.
Snelste ronde lijkt me verder vertekend omdat niemand nog kon switchen naar een zachtere compound voor dat ene punt. Dat was voorgaande jaren wel anders. Het zit zo dicht op elkaar. Aan de andere kant zet Max wel ff een tijd neer waarvan ik had moeten zien of ie überhaupt verbetert kon worden. Indrukwekkend is het allemaal. Ben erg benieuwd hoe hij in Spa huis gaat houden…
heckblende zegt
Dan hoop je toch stiekem op het einde dat Lewam Perechenko inhaalt.
pomoek zegt
De technische analyse van Sam Collins over de upgrades van Red Bull was wat mij betreft het hoogtepunt van het weekend. Leuk ook dat hij een link legde met het ontwerp van Red Bull en de dehaviland Mosquito, Een ander geniaal Brits ontwerp.
Wat ik mij nog afvroeg: hoe groot is de luchtinlaat van de sidepods van de Red Bull in vergelijking met de inlaat van het oorspronkelijke no sidepods ontwerp van de Mercedes Benz? Wellicht had MB aan het begin van vorig seizoen een monster kunnen creëren als ze die inlaten een kwart slag hadden gedraaid…
brammetjedeb zegt
Heb je een link van die analyse? Ik vind peter Windsor ook altijd een genot om naar te luisteren!
pomoek zegt
@brammetjedeb:https://youtu.be/7mtdRyUQezc
schuimbekje3 zegt
Dingen die mij opvielen:
Een lichtere PIA op dezelfde harde band is langzamer en gaat sneller de banden heen dan een zwaardere mclaren (klinkt onlogisch) en de pitstops van PIA waren echt veel beter dan die van NOR (en die waren al goed).
Ferrari heeft het probleem dat LEC niet de snelste is maar wel als alfa-hond dient, en SAI is zeker ook een alfa, dus die gaan elkaar vroeg of later bijten om te kijken wie de echte alfa hond is.
Aston Martin zakt steeds verder weg, terwijl de rest steeds beter wordt
Haas eet banden voor ontbijt, hoe kunnen ze dat niet fixen? (of zijn ze dan weer langzamer dan AT?)
Nieuwe qualy is echt drama voor de B-teams… Juist het opzetten van de auto op rode band voor 1 rondje is makkelijker voor de C en B teams dan voor de A-teams. en nu kunnen ze dat ook niet meer… De enige vorm van verassing is dan wie er last krijgt van de file in de 1-na-laatste bocht… Heeft dan weer NIETS met F1 te maken maar met lootjes trekken.
Dat ik de persoon en de rijder twee verschillende zaken vind… Persoonlijk vind ik Ham een flapdrol, maar gisteren heeft hij laten zien dat hij niet alleen door de Mercedes Hybrid wereldkampioen is geworden. Russel heeft de mieper-van-het-jaar status overgenomen van Ham, Perez is nog steeds slechter dan iedereen (ik durf te wedden dat zelfs RIC in de RB sneller zou zijn dan Perez) en is echt DOOR HET TEAM naar het podium gesleurd… Niet perse op eigen kunnen.
Davion zegt
In het artikel over Perez: “op zaterdag haalde hij Q1”, hij haalde Q3 toch ?
Richmond zegt
Volgens l’equipe zijn Mercedes, Aston Martin en Red Bull verdachten in het overschrijden van de budget cap. Waarbij de rest van de teams aan de fia om duidelijkheid gevraagd hebben wat de rol van Helmut Marko is binnen de rbr organisatie en of zijn salaris binnen de budgetcap valt.
https://www.formulapassion.it/motorsport/formula-1/budget-cap-red-bull-i-rivali-chiedono-alla-fia-lumi-su-marko
rollingstoned zegt
Volgens dat artikel zeggen de Engelse media dan weer dat het om Aston Martin, Mercedes en Alpine gaat. Go figure 🥴
Richmond zegt
En de fia die alles ontkent. Gaat lekker zo. Nu is het wel zo dat F1 teams alles aangrijpen om elkaar zwart te maken.
pomoek zegt
@richmond: Logisch. Marko is iedere race aanwezig. Ik begrijp dat hij een salaris heeft van ongeveer 2 miljoen euro. Als hij niet als een van de top 3 verdieners van Red Bull wordt genoemd dan valt dit salaris onder de cost cap van 136 miljoen. Als Red Bull dat niet heeft verantwoordt in haar financieel verslag dan is dat in ieder geval ten dele onjuist. Hij is niet meer het hoofd van de RB junioren maar is aanwezig als “adviseur”. Blijkbaar bepaalt hij wel wie er in welke auto zit gezien het feit dat hij de Vries heeft ontslagen en Ricciardo heeft gebeld dat ie een zitje heeft. Dus wellicht gaat RB aangeven dat de werkzaamheden van Marko voor een deel AT betreft.
lekkaah zegt
Perez driver of the day idd vreemd.. Eerder Norris, Piastri of, persoonlijk vond ik Russel goed bezig zijn (P18 -> P6). Piastri liep zo’n 18 sec achter op de finish. Achteraf bleek dat hij schade aan zijn vloer had door de battle met Perez. Ferrari liep weer lekker te kloten..
DerOllie zegt
“Het nieuwe kwalificatieformat dat getest werd (Q3 op hards, Q2 op medium en Q1 op softs)”
Kwalificatie formaat is niet Q3, Q2, Q1 maar Q1, Q2 en Q3.
“op zaterdag haalde hij Q1”
Perez haalde dus ook Q3 en niet Q1…
Richmond zegt
Grappig feitje op de podcast van nu.nl Verstappen is record houder van het winnen op circuits met de klok mee..14x achter elkaar.