Het is maandagochtend. Dat betekent verse gevulde koeken, een bakje koffie en de stand na de GP van Hongarije 2022. Daarbij vielen ons een paar dingen op.
De Grand Prix van Hongarije zit er weer op! Het was een knotsgek weekend. Dreigende regenbuien, Mercedes dat er weer bijzit en Verstappen die spint.
Uiteindelijk trekt de Nederlander Max Verstappen (alweer) aan het langste eind. tegen de verwachting in won hij de race. Uiteraard hebben we stand na de GP van Hongarije 2022 voor je. Je kan dan zien hoeveel voorsprong Verstappen heeft op Leclerc (spoiler: veel!). Ook hebben we alle andere rangen en standen. Maar eerst enkele dingen die ons opvielen aan afgelopen race:
Hoe kun je dit verknallen?
Ongelooflijk. Ferrari leek het perfect voor elkaar te hebben. De snelste auto, een baan die perfect past bij die auto en misschien wel het beste rijdersduo. In de kwalificatie kwamen Red Bull niet verder dan P10 en P11. Het enige dat ze moesten doen is gewoon die race naar zich toe trekken. Maar nope, de nodige strategische missers maakte het onmogelijk.
Is Mercedes weer goed?
Het was heel erg lastig voor Mercedes dit weekend in de trainingen. In de kwalificatie ging het beter met een uitstekende kwalificatie van George Russell. Niet alleen over een ronde bleken ze snel, maar ook in de race. Beide Britten waren niet noemenswaardig sneller of langzamer in de race in vergelijking met de Red Bulls en de Ferrari’s. Uiteraard zou het koren op de molen zijn voor Red Bull als Mercedes ook gaat knokken voor de racewinst.
Still I Rise!!!
Nog even over Hamilton. De Brit kon in de kwalificatie dankzij een DRS issue niet zoveel profiteren als Russell. De ware raceliefhebber kan niet anders dan enorm respect hebben voor Lewis Hamilton. Zeker als je zijn hoofd iets schuin naar voren ziet staan. Hij reed een foutloze race en haalde veel auto’s in. Niet alleen heel erg clean, maar ook bijzonder constant. In het laatste gedeelte van de race was Hamilton simpelweg de snelste man op de baan.
Banden
Het verschil met de banden is enorm. Want met name het verschil tussen C2 en C3 was gigantisch. Zo gek was de strategie niet van Ferrari, maar dankzij de harde banden was Leclerc ineens helemaal nergens. Op zich, voor ons kijkers is het geweldig: het levert interessante races op. Maar voor de teams is het lastig om een goede strategie uit te stippelen als de verschillen zo groot kunnen zijn.
Verstappen fenomenaal!
Max Verstappen was gisteren ongekend goed. Foutloos was het niet, hij spinde eenmaal na een bandenwissel. Alsnog was er enorm veel overspeed ten opzichte van Ferrari. Eigenlijk bizar op een baan waar Ferrari juist favoriet was.
Strategie Red Bull feilloos
Daarbij moeten we ook even Red Bull een veer in de bips geven. De strategie was weer eens ouderwets feilloos. Aanvankelijk leek het alsof hij te vroeg ging en hadden we zo’n ‘huh’-moment. Vervolgens zette hij zijn schouders eronder terwijl ze bij Leclerc de verkeerde strategie kozen.
Rijderskampioenschap
Carlos Sainz ging lekker, maar zakt nu een plaatsje! George Russell is nu voorbij aan de Ferrari-coureur. Ook zien we dat Lewis Hamilton qua punten in de buurt komt van Sainz en Russell. Maar even het belangrijkste, Verstappen heeft 80 punten voorsprong op Leclerc. 80, met negen races te gaan.
De stand na de GP Hongarije 2022 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 258 |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 178 |
3 | Sergio Pérez | Red Bull | 173 |
4 | George Russell | Mercedes | 158 |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 156 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 146 |
7 | Lando Norris | McLaren | 76 |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 58 |
9 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 46 |
10 | Fernando Alonso | Alpine | 41 |
11 | Kevin Magnussen | Haas | 22 |
12 | Daniel Ricciardo | McLaren | 19 |
13 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 16 |
14 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 16 |
15 | Mick Schumacher | Haas | 12 |
16 | Yuki Tsunoda | AphaTauri | 11 |
17 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo Racing | 5 |
18 | Lance Stroll | Aston Martin | 4 |
19 | Alexander Albon | Williams | 3 |
20 | Nicholas Latifi | Williams | 0 |
21 | Nico Hülkenberg | Aston Martin | 0 |
Constructeurskampioenschap
Red Bull heeft nu al bijna 100 punten voorsprong. Dat is wel heel erg veel. En eigenlijk best apart als je kijkt naar de snelheid van de Ferrari én de kwaliteit van de coureurs. Dat niet alleen, ze moeten heel erg uitkijken voor Mercedes. Die lopen nu heel erg hard in op het team uit Maranello. Tussen Alpine en McLaren is het ook erg spannend, voorlopig staat Alpine voor. Ook leuk, Aston Martin pakt een puntje dankzij Sebastian Vettel.
De stand na de GP Hongarije 2022 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull RBPT | 431 |
2 | Ferrari | 334 |
3 | Mercedes | 304 |
4 | Alpine Renault | 99 |
5 | McLaren Mercedes | 95 |
6 | Alfa Romeo Ferrari | 51 |
7 | Haas Ferrari | 34 |
8 | AlphaTauri | 27 |
9 | Aston Martin | 20 |
10 | Williams Mercedes | 3 |
Kwalificatieduel
Zelfs als Verstappen een slechte dag heeft, dan nog kan Pérez er niet van profiteren. Russell en Hamilton stonden gelijk, maar op fraaie wijze pakt Russell weer de leiding in de onderlinge stand. Sainz klimt langzaam weer terug. Ocon is sneller in de races, maar is nu eindelijk ook weer een keer in de kwalificatie sneller dan Alonso.
De stand na de GP Hongarije 2022 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Lewis Hamilton (6) | George Russell (7) |
Red Bull | Max Verstappen (10) | Sergio Pérez (3) |
Ferrari | Charles Leclerc (10) | Carlos Sainz (3) |
McLaren | Lando Norris (10) | Daniel Ricciardo (3) |
Alpine | Fernando Alonso (8) | Esteban Ocon (5) |
AlphaTauri | Pierre Gasly (8) | Yuki Tsunoda (5) |
Aston Martin | Lance Stroll (4) | Sebastian Vettel (7) |
Aston Martin | Nico Hülkenberg (1) | Lance Stroll (1) |
Williams | Alex Albon (11) | Nicholas Latifi (2) |
Alfa Romeo Racing | Valtteri Bottas (10) | Guanyou Zhou (3) |
Haas | Kevin Magnussen (11) | Mick Schumacher (2) |
Snelste raceronde
Lewis Hamilton was de snelste man van het veld. En dan niet omdat ie twee ronden voor het einde verse banden kreeg. Nee, de Brit was de hele race constant snel. Mercedes was al consistent en Mercedes was betrouwbaar, nu is Mercedes ook snel. Ook handig voor Verstappen dat het laatste puntje niet naar Maranello gaat.
De onderlinge stand na de GP van Hongarije 2022 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Charles Leclerc | Ferrari | 3 |
Max Verstappen | Red Bull | 3 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 2 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Lando Norris | McLaren | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Driver of the Day
Coureurs die door het veld rijden, zijn populair bij het publiek. Niet alleen Lewis Hamilton reed een indrukwekkende inhaalrace, maar Max Verstappen natuurlijk ook. Met 43% van de stemmen kreeg Verstappen de felbegeerde Driver-of-the-Day award. Daar kan niemand het niet mee eens zijn.
De onderlinge stand na de GP van Hongarije 2022 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Max Verstappen | Red Bull | 3 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Mick Schumacher | Haas | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Heeft de redactie de GP van Frankrijk 2022 goed voorspeld?
Hahahaha! Nee. Alle drie de specialisten hadden Ferrari op het podium verwacht. Wouter zag wel in dat Verstappen en Hamilton op 1 en 2 zouden komen. Hij gaat nu ook voorbij aan Michael! Jaap is een ware F1-kenner, maar die 1-2 van Ferrari kwam er gek genoeg niet…
De stand na de GP Frankrijk 2022 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Wouter | 47 |
Michael | 41 |
Jaap | 28 |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 20 maart | GP van Bahrein
- 27 maart | GP van Saudi-Arabië
- 10 april | GP van Australië
- 24 april | GP van Emilia Romagna
- 8 mei | GP van Miami
- 22 mei | GP van Spanje
- 29 mei | GP van Monaco
- 12 juni | GP van Azerbeidzjan
- 19 juni | GP van Canada
- 3 juli | GP van Engeland
- 10 juli | GP van Oostenrijk
- 24 juli | GP van Frankrijk
- 31 juli | GP van Hongarije
Deze Grands Prix staan nog op de kalender
- 28 augustus | GP van België
- 4 september | GP van Nederland
- 11 september | GP van Italië
- 2 oktober | GP van Singapore
- 9 oktober | GP van Japan
- 23 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 30 oktober | GP van Mexico
- 13 november | GP van Brazilië
- 20 november | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van België worden gereden op 26 augustus om 14:00!
El_Bastardo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mrjlr zegt
80 punten voorsprong !
porker zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Johanneke zegt
Verstappen zijn 1e pitstop, hij kwam 1 seconde voor Schumacher, 8 of 9 seconden achter Alonso de baan op. Perfect in een gat. Geweldige strategie van RB.
En man wat hoop ik dat Mercedes er eindelijk bij zit. Laat die stuiterregels lekker gaan als ze het eindelijk onder controle hebben. Er is nu echt veel strijd. Plek 1 t/m 6 voor FER RB MER, en vanaf plek 7 is de strijd er tussen Alpine, Mclaren, en op sommige circuits Haas. Gewoon top, auto’s kunnen elkaar goed volgen, veel actie. Laatste 9 races beloven wat.
royaledeluxe zegt
Ik hoop ook dat Mercedes in de buirt komt, maar ik maak toch volgende aantekening: verstappen vertrek op P10 en heeft ook nog die achterstand weg gewerkt, dat is toch gemakkelijk een halve minuut, daarbij een spin van 5 sec verloren tijd en 10 sec voorsprong plus nog wat banden sparen op het einde is bruto gezien een 50 sec sneller dan nr 2.
Er is nog wel wat werk bij Merc om dat dicht te racen.
awesome zegt
Iemand al gezegd dat het verschil 80 punten is?
Vermakelijke race, ondanks het uitblijven van echte regen.
Het is niet meer de vraag of Ferrari blundert, enkel nog wat ze deze race verklaren. Wat een strategen zitten daar zeg. Als ik Binotto was zou ik toch een wat proberen weg te kapen bij die andere 2 teams.
Ik weet niet of Mercedes helemaal terug is. Uiteindelijk lag LH44 vlak voor het einde nog 10 seconden achter Max. Dat is een groot gat.
Wellicht dat de wijzigingen van.af Spa in hint voordeel gaan werken, dan wordt het nog spannend voor de 2e plek in het wk.
outlook zegt
Waarvan akte
thearchitect zegt
Uiteindelijk is Binotto verantwoordelijk als teambaas.
Het zal wel niet gebeuren dat Ferrari hem in het midden van het seizoen de laan uit stuurt, maar eigenlijk kun je dit niet meer verkopen aan je sponsoren, investeerders en personeel.
Ben nooit heel erg onder de indruk geweest van de man en dit seizoen bevestigt alleen maar dat hij niet de juiste man op de juiste plek is voor Ferrari
Robert zegt
@thearchitect: en het meest trieste is, dat ik die man nog niet een keer de hand in eigen boezem heb zien steken.
Daarbij heeft Ferrari ook de betrouwbaarheid nog steeds niet op orde, want ook nu weer ging er een Ferrari motor stuk (Bottas).
berlinetta zegt
Ferrari komt inderdaad na iedere race met een of andere verklaring dat de uitslag niets te maken heeft hun strategie. Volgens mij willen ze het ook gewoon niet snappen daar.
flutterby zegt
Ferrari is volgens mij een zeer autheritair team. Het wordt duidelijk top down geregeerd en daar gaat het mis. Mijn vermoeden is dat er juist een nieuwe teambaas moet komen die even flink met de bezem de cultuur binnen het team moet omgooien.
mashell zegt
Het begint er op te lijken dat Red Bull Verstappen sterker en dominanter zijn dan Mercedes in hun beste jaren.
Robert zegt
@mashell: ik vind het vooral bijzonder dat we voor het eerst in jaren een coureur hebben die weliswaar in een hele goede auto rijdt, maar zeker niet in de snelste, en daar tóch een iedereen mee weet te verslaan.
okdoei zegt
Niet mee eens, dan had VER wel vaker P1 gekwalificeerd. Op de baan zijn de auto’s aan elkaar gewaagd (zie Frankrijk bv), in Oostenrijk was Ferrari dominant. Alleen strategisch lopen ze te kloten bij Ferrari. Dat verschil tussen Leclerc en Verstappen had maximaal 10 punten moeten zijn naar mijn gevoel.
Als ik bijvoorbeeld al Monaco, Frankrijk en Hongarije pak.
Monaco had ie moeten winnen, slechte strategie dus 4e. Verstappen was niet verder gekomen dan 4e ipv 1. Dus LEC +13, VER -3.
Frankrijk had ie op z’n minst 2e moeten worden, dus +18.
Hongarije had ie op z’n minst 2e moeten worden en Verstappen had nooit verder dan plek 3 mogen komen. Dus LEC +10, VER -10.
Zou je uitkomen op 245 VER vs 219 Leclerc.
En dan zijn er nog andere races waar Ferrari de bal heeft laten vallen (andere uitvalbeurten dan Frankrijk niet meegenomen).
Hoop “als” en “what if” maar gaat erom dat Ferrari strategisch gewoon niet zo slim is en het compleet vergooit. Dus ik vind niet dat RB zo dominant of dominanter is dan MB in hun dominante jaren. MB heeft jaren totaal geen tegenstand gehad. Er waren een paar circuits waar Ferrari of MB beter was maar die waren op 1 hand te tellen.
quincy zegt
Zolang Perez niet net zoals Bottas altijd tweede of derde wordt, zie ik niet hoe de Red Bull dominanter is dan de Mercedes in hun beste jaren. Bottas werd daar namelijk altijd tweede of derde mee, waardoor je zag dat die auto gewoon heel veel kon en ze zich zelfs mogelijk nog inhielden. En ik krijg niet het idee dat Red Bull zich kan inhouden op dit moment.
Wel ben ik met je eens dat de combinatie Verstappen in de Red Bull op dit moment de sterkste van het veld is.
berlinetta zegt
Daar ben ik het niet mee eens. In de periode dat Mercedes dominant was, kon Ferrari alleen winnen door vals te spelen met de brandstofsensor en kon RB alleen winnen indien alles op z’n plaats viel en Mercedes een off-day had. Voor de rest was het Mercedes all the way. Zelfs Bottas won soms races met twee vingers in z’n neus en stond daarnaast altijd netjes 2e in het kampioenschap. En toen Russell 1x in die auto stapte, had hij de race ook makkelijk kunnen winnen als het Mercedes-team niet had geblunderd met strategie. Dat toont toch wel aan hoe oppermachtig de Mercedes-auto was.
pomoek zegt
Inderdaad spa. Als flexifloorgate inderdaad een ding is dan zijn de kaarten vanaf België anders geschud. Maar begreep dat Ferrari en RB daar beiden dan last van hebben. Eerste winst van Russel?
Benny_Weisz zegt
De prijs voor de meest consistente team gaat dit jaar naar Ferrari!!!
Ze blijven de ene race na die andere verkloten…..
naturalpower zegt
Voor zover het nog niet duidelijk was, is Verstappen de topfavoriet voor de wereldtitel. Niet doordat Red Bull zo sterk is, maar vooral doordat Ferrari het verkloot. Verstappen kan nu al kampioen worden zonder nog een race te winnen. Bij Ferrari zullen twee mannen hopen op een wonder: Charles Leclerc, dat hij nog kan strijden om de titel en Mattia Binotto, dat hij volgend jaar zijn baan nog heeft.