Het is maandagochtend, dus we hebben de stand na de GP Hongarije 2021 voor je. Plus enkele dingen die ons opvielen.
Man, waar moeten we beginnen? De Grand Prix van Hongarije 2021 was namelijk weergaloos. Het is altijd geweldig om een nieuwe racewinnaar te zien. Dat gebeurde afgelopen weekend weer eens.
Voor de neutrale toeschouwer was het een enerverende race. Een startcrash, een vreemde strategie voor Hamilton bij de herstart en een hele hoop actie op de baan. Er was echt voldoende dat de race spannender maakte. Normaal gesproken is de GP Hongarije niet om aan te gluren. Ditmaal was ‘ie spectaculair.
Ocon magistraal, met dank aan Alonso
Het heeft even geduurd, maar er is eindelijk weer een nieuwe racewinnaar. Vorig seizoen kregen we Gasly en Pérez als nieuwe winnaars. Gisteren was het eindelijk Esteban Ocon. Ocon reed foutloos, maar de Alpine was niet buitengewoon qua snelheid. Vettel kon er makkelijk in de buurt blijven, maar er (net) niet langs.
Fernando Alonso hield de enorm snelle Hamilton rondenlang achter zich. Geweldig teamwork. Als hij dat niet gedaan had, had Lewis de race wellicht gewonnen. Die oude vos piepelde en frustreerde Hamilton enorm.
Williams dik in de plus
We gaan verder met een achterhoedeteam. George Russell heeft namelijk Q2 níet gehaald. Nu kun je denken: wat maakt het uit, die Williams is toch de langzaamste? Dat is nu niet meer het geval. Hij heeft zelfs twee keer Q3 weten te halen. Afgelopen GP was de eerste keer dat Russel niet door wist te klimmen naar Q2. Het is vooral bijzonder omdat eigenlijk werd aangenomen dat de kans op Hongarije verreweg het grootste was. Dat dacht Russell zelf ook. In de race echter kwam alles weer goed, zowel Russell als Latifi pakten flink wat punten.
Mercedes ineens tóch snel
Normaal gesproken is Hongarije een Red Bull-circuit, alhoewel het Mercedes is die ‘m meestal wint. Lewis Hamilton voelt zich hier thuis. Het kinderlijke gemak waarmee Hamilton en Bottas echter de eerste twee plaatsen pakte. Het lijkt er zelfs op dat Mercedes ‘plotseling’ snelheid gevonden heeft. Dit is een grove insinuatie, we weten het. Echter, Mercedes-prominenten hebben al vaker (achteraf) aangeven dat de motoren iets teruggeschroefd waren om niet te dominant te zijn. Het is dus altijd even inschatten of de Hamilton-prestaties van wereldklasse zijn of dat zijn auto het ineens goed doet. Het feit dat Hamilton vanaf de laatste positie vrij eenvoudig het podium kan pakken, geeft aan hoe groot het verschil in klasse is tussen Hamilton en de rest. Of het is de auto.
Verstappen heeft ook altijd pech
Het zou toch niet het geval zijn dat Verstappen zo’n coureur wordt die telkens alles tegen heeft? Enkele misgelopen pole positions, een klapband en een Britse recordmeister die je de baan aftikt. En daar waar je grootste concurrent telkens alle geluk van de wereld heeft met de stewards, heb je dat zelf niet. Dan hebben we het nu over dit jaar. Het hoort absoluut bij de sport, het kan soms ineens meezitten, maar soms is het bijzonder zuur.
Schumacher was ook niet altijd geliefd
Het boegeroep was afgelopen weekend Nederlands belangrijkste export-product. Het komt in de F1 niet vaak voor dat coureurs worden uitgejouwd door het publiek. Echter, de afkeuring naar Hamilton was opmerkelijk. Maar misschien was het opmerkelijker dat Hamilton en Wolff er op ingingen. Alsof het ze uitmaakt. De spelletjes van Hamilton zijn gewoon toegestaan in de F1, dus waarom er geen gebruik van maken? Die achtste wereldtitel is belangrijker dan de waardering van een handjevol plotselinge Hollandse F1-hooligans, nietwaar? Oh, en de opmerking dat Alonso gevaarlijk bezig is na de GP zorgt er overigens voor dat men de woorden Hamilton en hypocriet als een pleonasme zien.
Vettel stiekem best goed
Sebastian Vettel had niet een al te beste periode bij Ferrari. Foutjes slopen erin, veel emotie, veel druk en weinig resultaten. Bij Aston Martin leek het aanvankelijk ook niet direct te vlotten waardoor de Lance Stroll een viervoudig kampioen achter zich kon houden. Als er bijzondere omstandigheden zijn, weten oude rotten zich wel vaker in de kijker te rijden. Helaas moest hij zijn positie opgeven, Vettel werd namelijk gediskwalificeerd van de uitslag.
Rijderskampioenschap
Er zijn maar liefst 13 hele mutaties op de lijst! Om het duidelijk te maken hebben we het verschil er eventjes bijgezet. De grootste stijger is niemand minder dan … Nicolas Latifi! Die was goed in vorm op de Hungaroring. Verder is Hamilton voorbij aan Verstappen aan de leiding. Het verschil is niet enorm, dus het blijft enorm spannend. Verstappen mag wel Alonso wel een bedankje sturen. Verder: Ocon stijgt in de lijst. Disclaimer: we gaan er in dit geval van uit dat Vettel gediskwalificeerd is (er is bezwaar aangetekend door Aston Martin Racing).
De stand na de GP Hongarije 2021 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten | Verschil |
1 | Hamilton | Mercedes | 195 | +1 |
2 | Verstappen | Red Bull | 187 | -1 |
3 | Norris | McLaren | 113 | 0 |
4 | Bottas | Mercedes | 108 | 0 |
5 | Pérez | Red Bull | 104 | 0 |
6 | Sainz | Ferrari | 83 | +1 |
7 | Leclerc | Ferrari | 80 | -1 |
8 | Gasly | AlphaTauri | 50 | +1 |
9 | Ricciardo | McLaren | 50 | -1 |
10 | Ocon | Alpine | 39 | +3 |
11 | Alonso | Alpine | 38 | 0 |
12 | Vettel | Aston Martin | 26 | -2 |
13 | Tsunoda | AlphaTauri | 18 | +1 |
14 | Stroll | Aston Martin | 18 | -2 |
15 | Latifi | Williams | 6 | +4 |
16 | Russell | Williams | 4 | +1 |
17 | Räikkönen | Alfa Romeo | 2 | -2 |
18 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 1 | -2 |
19 | Schumacher | Haas | 0 | -1 |
20 | Mazepin | Haas | 0 | 0 |
Constructeurskampioenschap
Ook hier zijn er veel mutaties. En ook hier hebben we die even aangegeven. Helemaal gratis! Het belangrijkste is dat Mercedes weer de koppositie heeft gepakt. Het verschil is niet enorm. Alpine maakt dankzij de winst van Ocon en de P5 van Alonso een sprongetje. AlphaTauri zakt ondanks twee auto’s in de punten. De concurrentie scoorde gewoon net even wat beter. Onderaan zien we dat Haas extreem stabiel is. Williams maakt een flinke sprong en gaat Alfa Romeo voorbij. Aston Martin zakt, maar ook hierbij de disclaimer dat we ervan uitgaan dat de diskwalificatie blijft staan.
De stand na de GP Hongarije 2021 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten | Verschil |
1 | Mercedes | 303 | +1 |
2 | Red Bull Racing Honda | 291 | -1 |
3 | McLaren Mercedes | 163 | 0 |
4 | Ferrari | 163 | 0 |
5 | Alpine Renault | 77 | +2 |
6 | AlphaTauri | 68 | -1 |
7 | Aston Martin Mercedes | 66 | -1 |
8 | Williams Mercedes | 10 | +2 |
9 | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | -1 |
10 | Haas | 0 | 0 |
Kwalificatieduel
Het is duidelijk dat de nummer 2 rijders het lastig hebben. Bottas, Pérez, Ricciardo en Latifi hebben het zwaar. Sainz is op de baan nog niet eens zo heel erg verkeerd, maar mist de laatste twee tienden die Leclerc wel weet te vinden. Alonso en Ocon houden elkaar goed in evenwicht. Mazepin scoorde voor de tweede maal dit seizoen omdat zijn teammaat crashte.
De onderlinge stand na de GP Hongarije 2021:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (8) | Bottas (3) |
Red Bull | Verstappen (10) | Pérez (1) |
McLaren | Norris (9) | Ricciardo (2) |
Aston Martin | Vettel (7) | Stroll (4) |
Alpine | Alonso (6) | Ocon (5) |
Ferrari | LeClerc (8) | Sainz (3) |
AlphaTauri | Gasly (11) | Tsunoda (0) |
Alfa Romeo | Giovinazzi (8) | Räikkönen (3) |
Haas | Schumacher (9) | Mazepin (2) |
Williams | Russell (11) | Latifi (0) |
Snelste raceronde
De snelste auto, de snelste coureur, een zachte (gele) band en een vrije baan. Hamilton liep zo’n 3 seconden per ronde in op het einde. Uiteraard goed voor een snelste ronde. Het verschil was enorm. Het leek er voor lange tijd op dat Hamilton dit punt ging pakken. Als een duvel uit een doosje ging Gasly in de op één na laatste ronde naar binnen voor jong gebruikte soft-banden. Daarmee zette hij de snelste tijd neer. Gasly pakte daarmee tevens een punt weg bij Hamilton.
De onderlinge stand na de GP Hongarije 2021 qua snelste raceronde is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Hamilton | Mercedes | 4 |
Bottas | Mercedes | 3 |
Verstappen | Red Bull | 3 |
Gasly | AlphaTauri | 1 |
Driver of the Day
Wat ons betreft gewoon Alonso. Ook het publiek was zeer verdeeld. Alle autosportfans kozen voor Alonso en Ocon, de Britten en Hollandse zuurpruimen stemden voor Lewis Hamilton en hij werd derde. Waarschijnlijk. Uiteindelijk werd de Driver of the Day toch Fernando Alonso! Olé!
De onderlinge stand na de GP Hongarije 2021 in het Driver of the Day klassement is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Pérez | Red Bull | 2 |
Vettel | Aston Martin | 2 |
Norris | McLaren | 2 |
Leclerc | Ferrari | 2 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de GP van Hongarije 2021 goed voorspeld?
Nee, absoluut niet! Jaap waagde een poging door Leclerc en Sainz te nomineren. Uiteindelijk pakt Michael 1 puntje doordat hij Hamilton in elk geval op het podium had verwacht. Dus zelfs als iedereen er compleet naast zit, pakt hij een puntje. Nee, hij rijdt geen Mercedes…
Onderlinge stand na de GP Hongarije 2021 in de AB-redactiepoule:
Redacteur | Punten |
Michael | 59 |
Jaap | 34 |
Wouter | 33 |
Deze Grand Prix’ zijn al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
- 18 april | GP van Emilia Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
- 9 mei | GP van Spanje
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 20 juni | GP van Frankrijk
- 27 juni | GP van Stiermarken
- 2 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 29 augustus | GP van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
- 3 oktober | GP van Turkije
- 10 oktober | GP van Japan
- 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 31 oktober | GP van Mexico
- 7 november | GP van Brazilië
- 21 november | GP van Australië
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters voor de GP van België worden op 27 augustus verreden om 11:30 uur.
lekkerlinksrijden zegt
Onder het kppje over Williams staat dat Russel zelfs 2 maar Q1 heeft gehaald, moet Q3 zijn. Om Q1 te halen moet je alleen maar op tijd op het circuit zijn ;-)
Johanneke zegt
Ik (en velen met mij) hebben echt genoten van Alonso. Die heeft even laten zien dat ie nog steeds bij de top hoort. Een hoop mindere rijders lieten Hamilton er gewoon langs vliegen, terwijl Hamilton alles te verliezen had bij iedere inhaalactie, dus geen risico ging nemen. Hij vond het zelfs gevaarlijk worden bij deze snelheden!! Die kan in het rijtje naast Albon: They race me so hard!!.
Bottas is echt een über kneus zeg. Ik dacht dat ie niet een zwakkere race kon rijden dan 2 weken geleden, waarin hij in de beste auto kansloos op plek 3 reed, totdat Norris zijn pits stop fout ging en hij daardoor kon inhalen. Vervolgens enkel nog even aan de kant gaan voor Sir Lucky Lewis. En nu kogelt ie even zichzelf plus 3 anderen uit de race (okay Verstappen kon een beetje door) omdat ie en slecht start, en daarna slecht remt. Bottas, heeft dus, deze race, 2 acties ondernomen. Accelereren en remmen, en beide acties waren verschrikkelijk slecht. Die man moet echt weg uit de F1. Beter voor iedereen.
Joost zegt
@Johanneke: maar Bottas is toch een Geweldige Vent? Aldus de redactie en na gisteren ook zeker herr T. Wolff
azuli zegt
Hongarije was echt een heerlijke afsluiter voor de zomerstop. Kan niet wachten op het tweede deel van het seizoen 2021!
chrisvis zegt
Versta eigenlijk niet waarom er vanuit gegaan wordt dat vettel zijn tweede plaats zou verliezen. Volgens Otmar zou er wel degelijk nog 1,78liter in de tank zitten en is er een klein issue met de opvoerpomp voor de brandstof(waardoor vettel aan de kant strandde). Ze hebben dit al kunnen becijferen via de fuel flowmeter en het aantal kilo’s brandstof dat voor de race getankt is…
Johanneke zegt
Ik hoop vandaag te horen dat ie zijn 2e plek gewoon behoudt. Gun ik hem van harte, al hoopte ik stiekem dat ie Ocon wel in had kunnen halen. Achja ook leuk voor die Ocon vorige keer dat ie de leider van de wedstrijd inhaalde knalde hij samen met Verstappen de baan af. En dat was niet eens voor plek 1.
Richmond zegt
@chrisvis: waarschijnlijk omdat er een fysiek monster afgenomen moet kunnen worden om de benzine zelf op Legaliteit te controleren en misschien ook om te voorkomen dat er met data gesjoemeld wordt
grandmasterb zegt
Belachelijk om 1 liter benzine te eisen voor onderzoek, met 30 ml kun je tegenwoordig alles onderzoeken. Dit is waarschijnlijk aangekaart door Mercedes om Hamilton aan meer punten te helpen.
chrisvis zegt
@grandmasterb: dit is een regel die al jaren gebruikt wordt…
okdoei zegt
“De onderlinge stand na de GP Hongarije 2021 in het Driver of the Day klassement is als volgt:”
Alonso staat niet in het rijtje.
lekkaah zegt
En 2 redbull motoren die vervangen moeten worden (gridstraf).
kingdante zegt
Dus het juichen voor Sir hypocriet waren alleen Nederlanders, lijkt mij ook sterk. Hier en daar wat plukken oranje zien zitten.
mx5wijf zegt
Alonso driver of the day, wie had dat gedacht!
Zeker Lewis niet, die kreeg er spontaan een wegtrekker van op het podium 😢
pomoek zegt
Ik begin me wel af te vragen: Waar zitten we nu allemaal op zondag naar te kijken? een serie sportwedstrijden waarbij na 23 keer de beste coureur/auto wereldkampioen wordt? Of is het gewoon een gokspelletje? Waarin toeval een enorme rol speelt?
Dat gezegd hebbende. Ik hoor niemand over de fouten die er gemaakt zijn door het RB team. Verstappen lag na ronde 1 nog 9e maar werd direct binnen gehaald voor een nieuwe neus en verloor hierdoor 4 plekken. Vreemd, want de kans dat er een rode vlag zou komen was best groot. Bij de herstart lag Verstappen hierdoor 13e.
Toen Hamilton naar binnen ging voor harde banden deed verstappen de ronde daarna ook. Waarom in godsnaam? Hij reed prima op geel, en lag in de punten. Hij verloor ook direct 3 plekken na zijn bandenwissel. Hij reed toen voor Gasly die als 6e is geëindigd. Gewoon een rare paniekreactie van Red Bull. Verstappen had, met enige rust, best nog wel 6e kunnen worden.
enricoleerdam zegt
@pomoek: ik dacht hetzelfde !
ericbmw2000 zegt
Ik dacht ook precies hetzelfde, de pitstop vlak voor code rood was inderdaad erg onnodig en kon goed voorspelt worden gezien de rotzooi op de baan. De pitstop direct na Hamilton had ik ook niet verwacht, sterker nog, ik ben toen zelf voor een pitstop gegaan omdat hamilton in de pits het eventjes kon dacht ik.
cloverleaf zegt
@pomoek: de vraag is of zijn bandjes dat hadden kunnen volhouden met een halve auto. Ik denk van niet. Als je zag hoeveel moeite hij soms had om zijn auto te controleren
grandmasterb zegt
Pomoek: geen enkele band houdt het 70 ronden vol, dus je moet op tijd wisselen en dus niet als je band bijna op is, want verlies je erg veel tijd.
thearchitect zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-