![Stand na GP Frankrijk 2021](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/stand-na-gp-frankrijk-2021-970-011-970x598.jpg)
We hebben de stand na de GP Frankrijk 2021 voor je. En een aantal dingen die ons opvielen.
Wat. Een Race. Althans, de tweede helft. Daar komen we zo nog even op terug. Het was in elk geval smullen geblazen voor de neutrale toeschouwer, omdat het voor lange tijd niet duidelijk was wie de race ging winnen. Dat zijn altijd de mooiste races.
Het was een relatief relaxed weekend, dat pas heel laat heel erg spannend werd. Verstappen pakte voor de vijfde keer in zijn carrière pole position. Het bleek een opstapje naar mooie dingen die we deze race konden zien. Dit zijn zeven dingen die ons opvielen:
Verstappen magistraal
Ja, Verstappen maakte een foutje bij de eerste bocht. Hoe hij de auto opving was trouwens erg knap. De schade bleef dus beperkt. Voor de rest heeft de Nederlander een toprace gereden van begin tot het eind. Met name in die outlap was hij magistraler. In de laatste sector (3) won hij anderhalve seconde. Met die undercut draaide Verstappen een achterstond van drie seconden om naar een nipte voorsprong. Misschien wel het sleutelmoment in de race.
![Verstappen](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/stand-na-gp-frankrijk-2021-970-009-919x612.jpg)
Red Bull goede strategie
Uiteraard moet alles bij elkaar komen. Verstappen rijdt met weinig downforce de race van zijn leven. Ze hebben een pion in de vorm van Pérez om tactisch in te zetten en ze hadden op zich niet heel erg veel te verliezen. Maar toen! Het was niet duidelijk dat Verstappen een betere racepace had dan Hamilton. Ook moest hij meer dan 20 rondjes gaan rijden met een gebruikte set gele banden. Daarbij weten we allemaal dat Hamilton over de boordradio aan de dramatische kant van het spectrum zit. Mocht Verstappen niet gewonnen hebben, dan nog was het een tactisch goede beslissing voor een spannende race.
![Stand na GP Frankrijk 2021](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/stand-na-gp-frankrijk-2021-970-014-918x612.jpg)
Ferrari is zijn vorm weer ‘kwijt’
Mattia Binotto gaf het al aan van te voren, dat de GP van Frankrijk niet hun race zou gaan worden. Hij kreeg gelijk. Na twee pole positions en goede races, is Ferrari duidelijk zijn vorm een beetje kwijt. In de langzame bochten gaat die Ferrari SF-21 erg goed, maar in de lange bochten verliezen ze erg veel. Het is dus niet zozeer een probleem met de motor, wat het team vorig jaar heel erg plaagde.
![Ferrari](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/stand-na-gp-frankrijk-2021-970-115-919x612.jpg)
Ricciardo klimt weer omhoog
Daniel Ricciardo heeft in carrière vaak genoeg laten zien dat hij een topcoureur is. Als het aankomt op inhaalacties, kan hij soms onmogelijke moves tóch goed afronden. De eerste paar races leek de Australiër hopeloos uit vorm. Naar het schijnt ging het om een tekort aan vertrouwen in de McLaren MCL35M. Hij was vandaag één van de smaakmakers op de baan.
Paul Ricard is saai
Natuurlijk, met een strijd vooraan het veld is elke baan heel erg leuk. Maar Paul Ricard is gewoon een circuit dat vrij weinig weet te boeien. Het is een enorme lap asfalt met daarin een baan getekend. Het is dat Red Bull een andere strategie koos om het spannend te maken, anders kon het wederom een vrij lange parade naar de finish worden. Ook erachter gebeurde vrij weinig verrassends. De coureurs eindigden min of meer op de posities waar zij staan in het kampioenschap.
![Paul Ricard](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/stand-na-gp-frankrijk-2021-970-001-917x612.jpg)
Waarom kan je niet racen op racebanden?
Uiteraard begrijpen we dat het voor Pirelli erg lastig is om aan de wensen van de FIA én de coureurs te voldoen. Er zit alleen een verschil tussen moduleren of zó de race winnen en strijden op de baan. Ondanks dat het bijzonder spannend was (Hamilton wist erg lang de voorsprong te behouden), was het spannend door strategie. Niet zozeer doordat de coureurs op de baan zij aan zij aan het vechten waren. Dat kon niet vanwege de banden. Dat is serieus jammer, want we zijn nu dermate verwend dat we de strijd constant op de baan willen zien.
![Stand na GP Frankrijk 2021](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/stand-na-gp-frankrijk-2021-970-017-970x583.jpg)
Coureurs Mercedes vallen strategie Mercedes af
Bij een winnend team is de sfeer goed, bij een verliezend team is dat wat minder. Het is wel opvallend dat zowel Hamilton als Bottas hun eigen team nu openlijk afvallen. Bottas deed dat middels een krachtterm tijdens de race, Hamilton wees Brundle er nog fijntjes op dat hij het óók het team had verteld dat het een slechte strategie was. Ondanks dat de Mercedes W12 een fantastische raceauto is, zijn er wel wat haarscheurtjes aanwezig in het team.
![Bottas](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/stand-na-gp-frankrijk-2021-970-064-918x612.jpg)
Rijderskampioenschap
Verstappen doet met deze overwinning (plus snelste ronde!) uitstekende zaken in het rijderskampioenschap. Het is met name opvallend dat Bottas nog steeds niet voorbij is aan Norris (hij klimt wel van P6 naar P5). Ricciardo gaat voorbij aan Vettel. Leclerc zakt van 5 van naar 6. Verder zijn er geen mutaties in het dit overzicht.
![Stand na GP Frankrijk 2021](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/stand-na-gp-frankrijk-2021-970-007-970x607.jpg)
De stand na de GP Frankrijk 2021 in het rijderskampionschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 131 |
2 | Hamilton | Mercedes | 119 |
3 | Pérez | Red Bull | 84 |
4 | Norris | McLaren | 76 |
5 | Bottas | Mercedes | 59 |
6 | Leclerc | Ferrari | 52 |
7 | Sainz | Ferrari | 42 |
8 | Gasly | AlphaTauri | 37 |
9 | Ricciardo | McLaren | 34 |
10 | Vettel | Aston Martin | 30 |
11 | Alonso | Alpine | 17 |
12 | Ocon | Alpine | 12 |
13 | Stroll | Aston Martin | 10 |
14 | Tsunoda | AlphaTauri | 8 |
15 | Räikkönen | Alfa Romeo | 1 |
16 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 1 |
17 | Russell | Williams | 0 |
18 | Schumacher | Haas | 0 |
19 | Mazepin | Haas | 0 |
20 | Latifi | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Voor Red Bull was het een uitstekend weekend: Verstappen voor Hamilton, Pérez voor Bottas. Voor Red Bull is het geweldig dat er nu eindelijk een tweede rijder is, die een goed resultaat kan boeken. Red Bull neemt zo weer een lekkere afstand op Mercedes.
![Perez](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/stand-na-gp-frankrijk-2021-970-010-1-919x612.jpg)
De stand na de GP Frankrijk 2021 in het constructeurskampioenschap is als volgt
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull | 215 |
2 | Mercedes | 178 |
3 | McLaren | 110 |
4 | Ferrari | 94 |
5 | AlphaTauri | 45 |
6 | Aston Martin | 40 |
7 | Alpine | 29 |
8 | Alfa Romeo | 2 |
9 | Williams | 0 |
10 | Haas | 0 |
Kwalificatieduel
Er zijn twee coureurs die hun teamgenoot nog op de nul hebben weten te houden: Russell en Gasly. Wel zien we dat Alonso ietsje naar Ocon klimt. Bij Aston Martin neemt Vettel ietsje afstand van Stroll. Kortom, de oudjes die nieuws zijn bij hun team dit jaar, beginnen hun draai te vinden.
![Stand na GP Frankrijk 2021](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/stand-na-gp-frankrijk-2021-970-072-918x612.jpg)
De stand na de GP Frankrijk in het kwalificatieduel is als volgt
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (5) | Bottas (2) |
Red Bull | Verstappen (6) | Pérez (1) |
McLaren | Norris (5) | Ricciardo (2) |
Aston Martin | Vettel (4) | Stroll (3) |
Alpine | Ocon (4) | Alonso (3) |
Ferrari | Leclerc (5) | Sainz (2) |
AlphaTauri | Gasly (7) | Tsunoda (0) |
Alfa Romeo | Giovinazzi (5) | Räikkönen (2) |
Haas | Schumacher (6) | Mazepin (1) |
Williams | Russell (7) | Latifi (0) |
Snelste raceronde
Een maximale score voor Verstappen. Naast de overwinning en pole position, reed de Nederlander ook nog eens de snelste raceronde. Het leek erop dat Bottas ‘m ging pakken, maar die mocht niet naar binnen omdat Pérez wellicht een tijdstraf kon oplopen. Stel dat Pérez een tijdstraf kreeg, kon Bottas wellicht zijn positie terugpakken.
![Red Bull](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/stand-na-gp-frankrijk-2021-970-020-919x612.jpg)
De onderlinge stand na de GP Frankrijk 2021 qua snelste raceronde is als volgt
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 3 |
Bottas | Mercedes | 2 |
Hamilton | Mercedes | 2 |
Driver of the day
Ondanks dat Verstappen een paar puike races heeft neergezet, had hij deze nog niet: de Driver of Day-trofee! Volkomen terecht, gezien de prestatie deze race. Alhoewel Daniel Ricciardo ook een toprace heeft gereden.
![Stand na GP Frankrijk 2021](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/stand-na-gp-frankrijk-2021-970-008-918x612.jpg)
De onderlinge stand na de GP Frankrijk 2021 in het Driver of the Day-klassement is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Pérez | Red Bull | 2 |
Vettel | Aston Martin | 2 |
Norris | McLaren | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Heeft de Autoblog redactie de GP van Frankrijk 2021 goed voorspeld?
Jazeker! Zowel Jaap als Wouter hadden voorspeld dat Verstappen en Hamilton op het podium terecht zouden komen. Echter, de volgorde was niet correct. Michael daarentegen had elke coureur op de juiste plaats en pakt zo de maximale score.
![Stand na GP Frankrijk 2021](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/stand-na-gp-frankrijk-2021-970-015-970x589.jpg)
Onderlinge stand na GP Frankrijk 2021 in de AB-redactiepoule:
Redacteur | Punten |
Michael | 51 |
Wouter | 28 |
Jaap | 22 |
Deze Grand Prix’ zijn al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
- 18 april | GP van Emilia Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
- 9 mei | GP van Spanje
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 20 juni | GP van Frankrijk
![Mercedes](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/stand-na-gp-frankrijk-2021-970-063.jpg)
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 27 juni | GP van Stiermarken
- 4 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | GP van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
- 3 oktober | GP van Singapore* (andere locatie)
- 10 oktober | GP van Japan
- 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 31 oktober | GP van Mexico
- 7 november | GP van Brazilië
- 21 november | GP van Australië
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi
![Stand na GP Frankrijk 2021](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/stand-na-gp-frankrijk-2021-970-005-919x612.jpg)
De eerste meters voor de GP van Stiermarken worden vrijdag 25 juni om 11:30 verreden.
Het lijkt steeds meer op dat Mercedes aan het wankelen is terwijl RB eindelijk langszij is gekomen.
Hoe dan ook, titel nr. 8 voor LH is voorlopig geen vanzelfsprekendheid meer…..
Als Verstappen geen pech meer krijgt zoals de vorige race, dan wordt ie kampioen. Op ieder circuit wordt hij 1e of 2e dit seizoen, zolang hij maar geen pech krijgt. En let maar op, komende 2 races wint ie. 2x Oostenrijk, alleen technische problemen kunnen hem tegenhouden.
Gebeurt erg weinig vergeleken met afgelopen jaren valt mij op, kapotte motoren, transmissies etc. Openingrace vorig seizoen nog een hele boel, maar sindsdien, bijna niet.
Door de aangescherpte reglementen mogen teams nog maar zeer beperkt motoren en transmissies wisselen. Het doel hiervan was de betrouwbaarheid opkrikken, en dat is gelukt.
Wat is het van Red Bull eigenlijk een meesterzet geweest om van Renault naar Honda over te stappen. Nu heet het weliswaar Alpine, maar de snelheid zit er absoluut niet in en de motoren lijken ook maar niet beter en sneller te worden.. Ook qua betrouwbaarheid weet Honda stappen te maken. We zien ze, gelukkig, amper ploffen.
@viezefreddyw: extra bijzonder is, dat Honda de teams langer heeft laten rijden met dezelfde motor dan Mercedes, waar ze vorige week al een verse krachtbron kregen. Dat kan aan het einde van het seizoen nog een dealbreaker worden.
Wat trouwens ook opviel, is dat Hamilton, dit weekeinde met het chassis van Bottas, vooraf ook klaagde dat hij de juiste setup maar niet kon vinden – precies waar Bottas zelf voorheen ook over klaagde. Mercedes zou er dus goed aan doen beide chassis’ nog eens volledig door te meten en te vergelijken.
En toch was Hamilton op alle fronten sneller datn Bottas, dus hij heeft uiteindelijk wel de oplossing gevonden lijkt me.
Ja dat was even aan me voorbij gegaan, waarom waren Hamilton en Bottas van chassis gewisseld? Doen ze dat vaker? De commentatoren van Sky hadden het erover maar kwamen er ook niet helemaal uit volgens mij.
Ja dat is normaal. Bottas had een nieuwer chassis dan Hamilton. Hamilton gebruikte zelfs het chassis van vorig jaar. (dit kan omdat die gelijk moest blijven dit jaar met uitzondering van McLaren)
@RRRobert: dat maakt niet veel uit.
Je hebt een pool van 3 motoren waaruit je wisselend kunt kiezen.
Vaak komen er wel upgrades op motoren wanneer het 2de of 3e blok ingezet wordt maar in theorie zo je ook kunnen stellen dat je in race 1, 4, 7, 10 etc blok 1 gebruikt, in race 2, 5, 8, 11 etc blok 2 en race 3, 6, 9, 12 etc blok 3. Maar qua ontwikkeling is dat niet handig dus dat zal niet gebeuren maar het seizoen wordt ook niet in 3 blokken opgedeeld.
En soms wordt in de vrijdag training van een race verder in het seizoen een ouder blok uit de pool gebruikt en wordt deze op de zaterdag vervangen door een nieuwer blok.
@RRRobert: ik begreep dat het probleem niet zozeer in de auto zat maar uiteindelijk in de banden in combinatie met de baantemperatuur. De zachte band werd snel te warm en verloor snel de grip, de medium band bleef langer heel maar had minder grip.
Goed om te zien dat Verstappen nu eindelijk, ook als hij zelf voutjes maakt, een package heeft dat in staat is Hamilton te bevechten. Nog iets dat mij opviel: Verstappen heeft voor het eerst dit seizoen pole, snelste ronde en de race gewonnen, en misschien zelfs voor het eerst dat hem dit is gelukt ?
Dat klopt! Noemen ze Hattrick, nu nog de Grand Slam (Pole, Race winnen, Snelste ronde en alle ronden van de race geleid te hebben). Dit is pas 62x gebeurd in de hele F1 geschiedenis en het record op Grand Slams is 8 op naam van Jim Clark. Je moet natuurlijk ook gruwelijk veel sneller zijn dan je eigen teamgenoot en de concurrentie om dit te kunnen. Ondanks alle Hamilton dominantie is het hem niet gelukt om dit record te verbreken, idem voor Schumacher.
Als ik het me goed herinner kon hij eerder dit seizoen, of misschien ook wel vorig seizoen, de jongste Grand Slam winnaar worden. Hij had al pole, won de race en had de snelste ronde in de zak, totdat zijn oude teammaatje Ricciardo naar binnen kwam voor verse softs en de snelste ronde van hem afpakte.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Toch pijnlijk voor Ricciardo dat hij het wederom niet redt t.o.v. zijn jonge teamgenoot.
@toniominestrone: Hij had veel oudere banden, dus hij liet Norris langs omdat het geen zin heeft om er voor te blijven rijden
Ik heb de race eigenlijk maar met een schuin oog gekeken, met name doordat Paul Ricard meestal weinig spectaculair is. Deze race was toch wel vermakelijk. Goed gedaan van Red Bull en ik kan er erg van genieten dat het dit seizoen zo spannend is.
Maar ondanks het succes van Red Bull vraag ik me wel af wat hun kansen zijn voor volgend jaar. Het lijkt mij dat Red Bull alles op alles zal zetten om dit seizoen kampioen te worden. Dat betekent echter ook dat er minder tijd en moeite wordt gestoken in de ontwikkeling van de auto voor volgend seizoen. Bij veel teams is dat juist andersom. Ik ben dan ook heel benieuwd naar de verhoudingen volgend jaar. Zal me niks verbazen als McLaren en Ferrari dan opeens vooraan mee komen doen.
@berlinetta: De wens is de vader van de gedachte? Alles wat teams ontwikkelen voor 2022 gebeurd in het diepste geheim , ik begrijp niet waarop jouw aannames gebaseerd zijn.
Ik begrijp dat het in het diepste geheim gebeurd, maar feit is wel dat teams maar beperkt zijn in hun middelen. Hoe meer middelen ze voor dit seizoen inzetten, hoe minder er over zijn voor de ontwikkeling van de auto van volgend jaar. Teams als McLaren en Ferrari zijn allang bezig met 2022, terwijl ik denk dat Red Bull vooralsnog haar focus op dit seizoen heeft liggen. En dat is inderdaad een aanname en geen wens.
Ik vind nog steeds een vreemde zet van Ricciardo dat hij destijds Red Bull verlaten heeft. Hij is nu aan het zwemmen in de middenmoot terwijl hij bij Red Bull toch meerdere malen podiums pakte en elke keer het gevecht aan kon met Verstappen. De 1-2tjes vond ik veel vermakelijker van hun samen dan de rest van de teamgenoten die Verstappen heeft gehad.
@hexxion: Ricciardo wilde 1e man zijn bij een team, zag de bui al hangen en is naar Renault verhuisd
@toniominestrone: dat idd en het geld hielp natuurlijk ook
Hoeveel keer is het voor gekomen dat een coureur een quadruple win heeft?
– Pole position
– Race win
– Fastest Lap
– Driver of the day
@hanso: nog niet zo vaak want driver of the dat bestaat pas sinds een paar jaar. Daarnaast vind ik driver of the day nou niet echt een noemenswaardig iets. Leuk, maar is erg onder invloed van het publiek en niet direct de verdienste van de rijder.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Russell op de 12e plek is ook niet slecht. Hij kwalificeerde natuurlijk wel lekker maar toch nog een paar plekjes gepakt gisteren. En dat in een Williams die in de F2 nog niet zou winnen (ok dat is flauw maar snel zijn ze nog steeds niet. Wel beter dan vorig jaar)
Nu nog 2x Oosterrijk winnen, het liefst met 2x een 1-2.
Kan iemand even een fotosjoep maken van die foto maar dan dat Max zo op een Mercedes zit met de tekst eronder: “taking a dump”.