Een nieuwe maand, een nieuw weekend en een nieuw setje overzichten. We hebben de stand na de GP Engeland voor je inclusief een paar dingen die ons opvielen aan afgelopen weekend.
De GP van Engeland 2022 was er eentje die de emoties hoog op deed lopen. Gevoed met een paar onhandige uitspraken van Nelson Piquet, een onterechte wereldkampioen en een Local Hero waarvan zijn team uit vorm is.
Maar gelukkig ging het daar in de race helemaal niet over. Verstappen speelde slechts een bijrolletje in een briljante race waar de neutrale toeschouwer alleen maar van kan smullen. We hebben uiteraard de stand na de GP van Engeland 2022 voor je, maar ook enkele dingen die ons opvielen aan de race:
Wat. Een. Crash.
Natuurlijk kijken we Formule 1 voor de actie. En actie is er ook meer dan voldoende de laatste tijd. Net als met de start van de GP Van Bahrein 2020 was het flink schrikken. Het gaat niet om ‘schuld’, maar het drukt ons wel met de neus op de feiten dat op een brede baan als Silverstone met ruime uitloopstroken het alsnog heel erg fout kan gaan. Gelukkig liep alles goed af, maar de Formule 1 is een bloedserieuze sport waarbij kleine foutjes enorme consequenties kunnen hebben.
Eindelijk Carlos Sainz!
Pole position en de winst. En wat een weekend. Wisselende weersomstandigheden. Een bijzondere racewinst waarbij hij zijn teamgenoot de baas was. Daarvoor moest hij wel zijn engineer de mond snoeren. Sowieso had het management het erg lastig met de beslissingen, maar Sainz deed het goed om zijn eigen plan te trekken in de laatste rondes.
Maar Leclerc is gewoon beter
Hebben we ook wat te relatieveren met de prestatie van Sainz? Jazeker hebben we dat! Zijn teamgenoot Charles Leclerc reed op versleten en kneiterharde banden, terwijl de rest zacht en vers rubber hadden. Daarbij miste Leclerc bijna de gehele race een wing-endplate. En dan nog wist Leclerc het de top 3 heel erg lastig te maken. Natuurlijk kon hij zijn positie niet behouden, maar zijn vechtlust en de pure ‘racecraft’ van Leclerc is ongekend.
Gat Mercedes met de top kleiner
Het lag in de verwachting dat Mercedes het beter ging doen dan de afgelopen races. In vergelijking met Monaco, Baku en Canada is dit een strakke baan waar porpoising minder voorkomt. Daarbij had de motor ook nog een klein beetje reserve. Uiteindelijk is wel duidelijk dat de Mercedes net nog iets minder goed is dan de Red Bulls en Ferrari‘s. Echter, het gat wordt telkens kleiner. Dat geeft de burger moed. Hoe meer teams vooraan meestrijden, hoe beter.
Schumacher heeft punten!
Jazeker, de Duitser haalt zijn eerste punten in zijn carrière. Het is meteen een lekkere, want voor P8 krijg je 4 punten. Heel even leek het erop dat hij P7 kon afpakken van Verstappen, maar dat liet hij niet toe. Hoe goed Schumacher nu werkelijk is, valt te bezien. Maar vaak is het voor dit soort jonge coureurs ook een mentaal spelletje. Dan is het wel lekker dat je het eerste succes hebt behaald op eigen kracht.
Verstappen heeft weer pech
Het was een vreemde race voor Max Verstappen. Ergens pikte hij wat op dat de auto beschadigde. Net als met de GP in Hongarije 2021 was het overleven voor de Nederlander. De eerste pitstop was een zeldzaam slechte keuze qua banden en vleugel. Met de tweede pitstop ging het al ietsje beter, alhoewel hij met moeite een Haas achter zich kon houden. Het maakt overigens niet uit, want doordat ze door reden en Leclerc slechts vierde werd, moet Verstappen slechts 6 punten toegeven.
Silverstone is episch
Als laatste even een compliment aan Silverstone. Kom op dames en heren van de FOM, cancel al die races in de zandbak waar niemand met plezier naar kijkt en rijd gewoon een paar keer extra op Silverstone. Dit is hoe een F1-circuit hoort te zijn. De baan is geweldig, het publiek is fanatiek, het ademt motorsport en stelt eigenlijk nooit teleur zoals die zandbak-races dat wel doen.
Rijderskampioenschap
Uiteindelijk is er niet veel aan de hand voor Verstappen. Leclerc werd slechts vierde en Max alsnog zevende. Hierdoor is het aantal punten dat Leclerc in loopt beperkt: zes puntjes slechts. Sainz maakt een sprongetje en is nu Russell voorbij. Ondanks de goede score voor Hamilton en de nul-score voor Russell, staat George alsnog voor op zijn legendarische teamgenoot.
De stand na de GP Engeland 2022 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 181 (+6) |
2 | Sergio Pérez | Red Bull | 147 (+18) |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 138 (+12) |
4 | Carlos Sainz | Ferrari | 127 (+25) |
5 | George Russell | Mercedes | 111 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 93 (+15 + 1) |
7 | Lando Norris | McLaren | 58 (+8) |
8 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 46 |
9 | Esteban Ocon | Alpine | 39 |
10 | Fernando Alonso | Alpine | 28 (+10) |
11 | Pierry Gasly | AlphaTauri | 16 |
12 | Kevin Magnussen | Haas | 16 (+1) |
13 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 15 (+2) |
14 | Daniel Ricciardo | McLaren | 15 |
15 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 11 |
16 | Zhou Guanyou | Alfa Romeo | 5 |
17 | Mick Schumacher | Haas | 4 (+4) |
18 | Alexander Albon | Williams | 3 |
19 | Lance Stroll | Aston Martin | 3 |
20 | Nicholas Latifi | Williams | 0 |
21 | Nico Hülkenberg | Aston Martin | 0 |
Constructeurskampioenschap
Voor Red Bull viel het eigenlijk heel erg mee. Met een zevende plaats van Verstappen en een tweede positie voor Pérez, loopt Ferrari nog altijd in, maar niet zoveel als zou moeten. Aston Martin zakt een plaatsje ten faveure van Haas.
De stand na de GP Engeland 2022 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull RBPT | 328 (+24) |
2 | Ferrari | 228 (+37) |
3 | Mercedes | 188 (+15+1) |
4 | McLaren Mercedes | 73 (+8) |
5 | Alpine Renault | 67 (+10) |
6 | Alfa Romeo Ferrari | 61 |
7 | AlphaTauri RBPT | 27 |
8 | Haas Ferrari | 20 (+4) |
9 | Aston Martin | 15 (+2) |
10 | Williams Mercedes | 3 |
Kwalificatieduel
NICHOLAS LATIFI! Kijk, elke Formule 1-rijder heeft een bovengemiddeld wagenbeheersing. Maar in de top zie je het verschil tussen het F1-equivalent van een Messi en Manolev. Latifi is niet de beste coureur van de afgelopen 20 jaar of 20 dagen, maar hij deed het puik in de kwalificatie. Q3 was geflatteerd, maar die Q2 was verdiend. Verder houden Russell en Hamilton ook elkaar in evenwicht. Alonso was wederom sneller dan Ocon. Ook was Zhou sneller dan Bottas.
De stand na de GP Engeland 2022 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Lewis Hamilton (5) | George Russell (5) |
Red Bull | Max Verstappen (7) | Sergio Pérez (3) |
Ferrari | Charles Leclerc (8) | Carlos Sainz (2) |
McLaren | Lando Norris (7) | Daniel Ricciardo (3) |
Alpine | Fernando Alonso (7) | Esteban Ocon (3) |
AlphaTauri | Pierre Gasly (7) | Yuki Tsunoda (3) |
Aston Martin | Lance Stroll (2) | Sebastian Vettel (6 |
Aston Martin | Nico Hülkenberg (1) | Lance Stroll (1) |
Williams | Alex Albon (8) | Nicholas Latifi (2) |
Alfa Romeo Racing | Valtteri Bottas (7) | Guanyou Zhou (3) |
Haas | Kevin Magnussen (8) | Mick Schumacher (2) |
Snelste raceronde
De snelste coureur op de baan was lange tijd een Ferrari. In de laatste ronde wist Lewis Hamilton er echter een 1:30.510 uit te persen. Anders had Sainz ook nog de triple gepakt. Leuk voor Hamilton, die zo een puntje extra verdiende vandaag voor zijn thuisrace.
De onderlinge stand na de GP van Engeland 2022 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Charles Leclerc | Ferrari | 3 |
Max Verstappen | Red Bull | 2 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Lando Norris | McLaren | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Driver of the Day:
Er waren zoveel coureurs die het hadden verdiend. Schumacher de eerste punten van het seizoen, Alonso die onmogelijke dingen doet met die Alpine en natuurlijk Sainz die zijn eerste race wint. En toch krijgt Sergio Perez hem. Hij stond stijf achteraan aan het begin van de race en reed snel en foutloos.
Toegegeven, een heel klein beetje geluk had Perez wel met de safetycar. Anders was het verschil meer dan 20 tot 25 seconden. Aan de andere kant, hij liet met meerdere acties op de baan zien dat hij uit het juiste racehout gesneden is.
De onderlinge stand na de GP van Engeland 2022 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Max Verstappen | Red Bull | 2 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Heeft de redactie de GP van Engeland 2022 goed voorspeld?
Michael zag heel goed dat Mercedes een stuk sneller was dan in de voorgaande weekenden. Daardoor springt hij weer naar P1 in het redactieklassement. Het grootste probleem is echter dat niemand rekening hield met Sainz en wel met Verstappen.
De stand na de GP Engeland 2022 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Michael | 36 |
Wouter | 35 |
Jaap | 20 |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 20 maart | GP van Bahrein
- 27 maart | GP van Saudi-Arabië
- 10 april | GP van Australië
- 24 april | GP van Emilia Romagna
- 8 mei | GP van Miami
- 22 mei | GP van Spanje
- 29 mei | GP van Monaco
- 12 juni | GP van Azerbeidzjan
- 19 juni | GP van Canada
- 3 juli | GP van Engeland
Deze Grands Prix staan nog op de kalender:
- 10 juli | GP van Oostenrijk
- 24 juli | GP van Frankrijk
- 31 juli | Gp van Hongarije
- 28 augustus | GP van België
- 4 september | GP van Nederland
- 11 september | GP van Italië
- 2 oktober | GP van Singapore
- 9 oktober | GP van Japan
- 23 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 30 oktober | GP van Mexico
- 13 november | GP van Brazlië
- 20 november | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van Oostenrijk worden verreden op 8 juli om 12:30.
nicolasr zegt
Dat was een ultra goede race, met ultra goeie acties, zoals ultra laat remmen, ultra veel inhaalacties en een ultra harde crash, maar het ultra fanatieke publiek liet ook ultra hard van zich horen. Al met al een ultra fijne racemiddag gezien.
Aldus de commentatoren van Viaplay…
Joost zegt
Dat je het aan kan horen en helemaal af kan luisteren…het woord ‘ultra’ komt na het lezen van je post er al voor dat mij nekharen recht overeind gaan staan.
Ik switch eigenlijk altijd asap naar Sky.
flyerbunch zegt
Dat stukje dat Max oppikte bleek een stuk carbon te zijn dat op de baan lag dankzij Tsunoda z’n clash met Gasly waarbij beide spinden. Vloer beschadigd, weg downforce en weg overwinning. Geluk speelt inderdaad ook een rol.. Sainz had in dit geval wel geluk dat Ferrari niet voor double stacking koos. Achja, het was hem gegund en de schade voor Max in het kampioenschap tov Leclerc is maar 6 punten idd. Ondanks de voorspellingen bleek Hamilton toch de grote verassing te zijn, alhoewel ook weer een beetje geholpen door schade Max en Leclerc en diens banden. Perez verdiende driver of the day. Het had alles.. een spectaculaire crash als opening waarbij iedereen uiteindelijk ongeschonden weg kwam met een spannende race daarna idd van begin tot einde!
Dutchdriftking zegt
Het was genieten, mede dankzij F1TV met Brits commentaar. Daar wen je een stuk sneller aan dan Sjors en Sjimmie van Viaplay.
okdoei zegt
Men die dacht dat Leclerc niet zo goed is als Verstappen zijn denk ik nu ook om.
Overigens voor het eerst viaplay commentaar aangehad via F1TV. Ik vond Olav Mol altijd een slaapkop maar dit is gewoon een groep aan commentators die dingen missen. Meest bizarre was bij de safety car dat het ronden duurde voordat ze in de gaten hadden dat Perez op 4 lag met softs. Het ging alleen maar over Hamilton en Sainz die misschien konden winnen. Zat echt voor de tv: EN PEREZ DAN?!?? Tl;dr: Viaplay commentaar is meh.
SanderB zegt
Meest tenenkrommende vond ik nog wel dat 10 keer heraald werd dat de Ferrari’s nog een stop moesten maken terwijl ze op de harde band stonden. Lewis reed 30 ronden op de mediums en die prutsers waren er van overtuigd dat 30 op de hard echt niet te doen was.
Was voor mij de eerste race op via play omdat ik bij iemand anders keek, maar ook meteen de laatste, wat een drama
pomoek zegt
Eigenlijk een race met vooral positief nieuws. Zhou en Albon overleven zonder kleerscheuren een horror crash, Hamilton wint op 2 plekken na weer een race, Verstappen verliest na pech slechts 6 punten, Sainz wint zijn eerste race, Perez haalt na schade een verdiende 2e plek, Mick haalt zijn eerste punten, Latifi haalt zijn beste resultaat van het jaar, Leclerc loopt in op Verstappen, Magnussen haalt na 5 races weer een punt, Vettel haalt er 2 en presteert goed in een slechte auto, Norris haalde keurig punten, Alonso deed weer bijna mee om de podium plekken, Ocon lag er na een ronde uit maar kon toch gewoon bijna een hele race meedoen en was aanleiding voor een spectaculair slot, Tsunoda wist voor zijn teamgenoot te eindigen, Ricciardo wist een p14 om te zetten in een p13, Gasly wist zijn contract te verlengen en Russel heeft zijn collega’s niet dood gemaakt!
bernoulli zegt
Latifi is eindelijk Hulkenberg voorbij! :)
GebakkenLei zegt
Ik vond het best wel een strategische misser van Ferrari (de zoveelste!) om Lec op hard buiten te laten. Ok, ze moesten snel beslissen, maar dat mag op dit niveau toch geen excuus zijn? Een wissel naar soft had positieverlies betekend, maar niet heel veel? Dan had hij wellicht nog kunnen aanvallen ipv van verdedigen. Hoe goed hij dat verdedigen ook deed, hij was redelijk kansloos.
Robert zegt
Mee eens, twee pitsstops kort achter elkaar, tijdens een safetycar situatie, dat zou voor zo’n team geen enkel probleem moeten zijn. De beelden van Binotti, in discussie en met het opgestoken vingertje richting Leclerc, gaan nog wel voor veel reuring zorgen op de burelen van Maranello. Sterker nog, zou Sainz niet hebben gewonnen, dan durf ik de weddenschap wel aan dat Binotti z’n hoofd er vanochtend op het hakblok had kunnen leggen.
Leclerc ziet nu voor de derde keer dit seizoen een overwinning dan wel podiumfinish in rook opgaan enkel vanwege beslissingen aan de pitmuur, dus ik geef je op een briefje dat die er he-le-maal klaar mee zal zijn. Laat ik het zo zeggen: er zijn in het verleden rijders voor minder overgestapt richting de concurrentie.
pomoek zegt
@rrrobert: zelfs nadat Sainz en Hamilton hadden gepit was er nog een mogelijkheid geweest voor Leclerc om de ronde daarna banden te wisselen. Dan was hij op zijn slechts achter Perez terecht gekomen. In dat geval was p3 reëel geweest, misschien zelfs p2.
escort77 zegt
Waar zou Leclerc dan heen kunnen/moeten volgens jou? Naast Russell in de Mercedes volgend jaar zie ik op dit moment niet gebeuren, dan moet Lewis eerst zijn afscheid aankondigen en daarvoor lijkt het me nog wat vroeg.
Robert zegt
Ik zie in één zwaluw nog geen zomer, dus de opleving van Mercedes (in casu: Hamilton) kan net zo goed wel eens van korte duur zijn. En als Lewis dan in punten ook nog eens achter Russel eindigt, zie ik hem eerder nog wel eens pakken zijn pensioen dan een volgende titel.
pomoek zegt
@escort77: ik zou als ik Leclerc was toch een serieuze poging doen. Of anders Hornet eens bellen.
bernoulli zegt
Ik vraag me af of Mercedes echt dichterbij is gekomen. Quali in de regen was niet representatief. En daar stond Hammie ‘gewoon’ op de derde startrij.
In de race kon hij er alleen achteraan rijden. Verstappen ging stuk, Leclerc had een kapotte voorvleugel en reed aan het einde op oude harde banden. Perez reed er al snel voorbij en Sainz reed ook makkelijk weg. Zelfs Alonso kon aanhaken.
Silverstone geeft Hammie altijd iets extra’s. Benieuwd hoe de zilveren strijkijzers het volgende week doen in Oostenrijk.
lekkaah zegt
Hate to say it maar ik vond onzer Hamilton ook erg goed bezig, voor mij de driver of the day persoonlijk, maar idd erg close met Leclerc en Perez
Gulli zegt
Ik kreeg de indruk dat de grindbak bij Zhou niet bijzonder veel hielp, natuurlijk kwam hij bizar hard aanglijden maar als je ziet hoe hard hij alsnog tegen het hek aan knalde lijkt het me dat daar nog wel wat te winnen valt.
Het leek ook alsof hij een groot deel over het grind heen stuiterde en dus niet werd tegengehouden, is het dan niet een idee om de grindbak in een soort ‘banking’ te zetten (als een flauwe kombocht) waardoor de auto door de traagheid van massa wel contact met het grind moet maken. Uiteraard niet te hoog of te hard laten banken anders wordt het een schans :D
bernoulli zegt
Grindbakken werken goed als die lage wagens met de bodem in het grind schuiven. Als je besluit het op je Halo en achtervleugel te proberen, dan remt het een stuk minder af.
E34M5Touring zegt
Niks over Fezza managment? Wat inmiddels al jaren achter elkaar laat zien dat juist daar het WK verloren word. Wat een mismanagment en besluiteloosheid. Kun je als Binotto wel met je vingertje naar Leclerc gaan wijzen maar de besluitnemers verneuken gewoon zn kampioenskansen op deze manier. Bizar dat dat zo kan in een sport met zulke belangen….
pomoek zegt
@E34M5Touring: exact. Zouden ze de rijderstitel al uit hun hoofd hebben gezet en vol gaan voor de constructeurstitel?