Zoals elke maandag na de race, hebben wij de stand na de GP Engeland 2021 voor je. Daarbij vielen er ons ook een paar dingen op dit weekend. Alle rangen, standen en andere relevante informatie in één artikel, hier op Autoblog!
Het is het Mekka van de motorsport, Silverstone. Naast de geboorteplaats van de Formule 1, is het ook voor veel teams een thuisrace. En gelukkig is het een waanzinnig gave baan. Eentje waarbij de F1-auto samen met de coureur op de limiet zijn kunstje vertonen. Op Bakoe en Monaco is zo’n coureur vooral bezig met ‘niet crashen’.
Het afgelopen weekend verliep anders dan anders. Zowel op vrijdag, zaterdag én zondag was er actie! En wat voor actie op de zondag! Al in de eerste ronde had Hamilton de kans om Verstappen te elimineren, iets dat dat ‘ie uitstekend deed. Iets de auto laten lopen in het midden van Copse (de snelste bocht van Silverstone), zodat de gene in de buitenbocht eraf gaat.
Dit zijn 7 dingen die ons opvielen aan de GP van Engeland 2021:
Eindelijk een clash tussen Hamilton en Verstappen
De eerste halve ronde was bijzonder spannend te noemen. Het was meer de vraag WANNEER Verstappen en Hamilton elkaar een keer gingen raken, dan OF dat zou gaan gebeuren. Net zoals Hamilton Albon twee keer elimineerde, deed hij dat ook met Max Verstappen. Gelukkig was Verstappen niet gewond. Dankzij de rode vlag kon Mercedes de auto weer heel maken om zo te winnen. Naast heel goed rijden, moet je ook veel geluk hebben om kampioen te worden. In dit geval had Hamilton dat geluk. Daarbij: als Verstappen de kans had gehad om zo met weinig ‘straf’ een tegenstander eruit te rijden, had ‘ie het ook gedaan. Reken maar dat deze twee elkaar nog vaker zullen tegenkomen.
Nieuwe format is geslaagd te noemen.
De ‘oude’ agenda (2x een VT op donderdag, 1VT en kwali op zaterdag en een race op zondag) zorgt ervoor dat je eigenlijk pas om tien voor twee op zaterdag de TV of stream hoeft aan te zetten. Alles daarvoor is leuk voor de liefhebber, maar niet de gemiddelde supporter. En zelfs de gemiddelde liefhebber zal het lastig hebben om uren van vrije trainingen te volgen. Er is nu op elke dag actie. Wel mag er iets gesleuteld worden aan de Parc Fermé regels. Maar af en toe deze afwisseling kan echt geen kwaad.
Open lijnen tussen raceleiding en teams
Nog even een veertje in de derrière van de FOM. Heel erg tof dat de lijnen tussen de raceleiding en teams open zijn. Dit seizoen kwam ‘ie al een paar keer voorbij, maar ditmaal kon je ‘m meerdere keren tijdens een race horen. Het geeft een extra dimensie aan de sport. Eentje die voorheen best ‘achter gesloten deuren’ plaats kon vinden.
Pérez stelt (weer) teleur
De Mexicaanse coureur maakt voor zijn leeftijd bijzondere fouten. Het lijkt er een beetje op alsof hij in hetzelfde gat valt als Gasly, Albon en ten dele Ricciardo. Verstappen lijkt snelheid in de auto te vinden waar zijn teamgenoten niet aan kunnen tippen. Wellicht dat er een toptalent als Norris of Russell naast nodig is. Net als tijdens de GP Oostenrijk maakte Perez een fout die niet eens nodig was. Eerst even de rust in de kop krijgen, met die auto moet je altijd P4 kunnen pakken. Dat is het minimale om Der Helmut en de eega van Ginger Spice tevreden te houden. Ronden lang achter Gasly in de AlphaTauri blijven plakken op P12 is niet goed genoeg.
Autofans zijn geweldig
De Britse autofans zijn net even iets anders dan de Britse voetbalfans. De meer dan 100.000 afgereisde fans lieten op vrijdag, zaterdag en zondag goed van zich horen. Niet alleen Hamilton kreeg applaus, ook de knappe prestaties van anderen werd gewaardeerd. Waar Nederlandse ‘autosportfans’ beginnen te juichen als Hamilton of Bottas keihard crashen (GP Duitsland 2019, super genant), juichen de Britten voor mooie acties in een F1-auto. Olav Mol stelde het fantastisch aan de kaak, chapeau! Ook fantastisch en hartverwarmend hoe het publiek reageerde toen Verstappen uit zijn wrak stapte. Kijk, zo kan het ook!
Alonso is een held
Veel coureurs die van team wisselden (of nieuw waren) gaven het al aan. Men moet even wennen aan de auto. Fernando Alonso wordt beter en beter. Sterker nog, we zien geregeld de vorm die hij 15 jaar geleden ook al liet zien. Dat is zeldzaam, dat een coureur zo kan presteren na twee jaar absentie. Met name zijn start was in één woord ge-wel-dig. Ja, nieuw bloed in de F1 is heel erg belangrijk, maar als de oude garde nog zo goed mee kan komen en zulke mooie dingen laat zien, maakt het niet uit. Kwaliteit is kwaliteit en dat moet altijd de reden zijn om iemand in zo’n auto te zetten.
Mazepin iets minder
Daarmee komen we uit bij Nikita Mazepin. Reken er maar op dat Mazepin 99,9% van de lezers helemaal zoek rijdt op een kart. Het probleem is dat hij simpelweg (nog) niet in de Formule 1 thuishoort. Natuurlijk hebben we wel vaker knakige jokers gehad die als veldvulling fungeerden en zichzelf te kakken zette, maar dit begint een beetje sneu te worden. Aangezien zijn vader het Haas-team overeind houdt (financieel gezien), is alle hoop gevestigd op Schumacher.
BONUS: Diepe buiging voor Leclerc
Als laatste een diepe buiging voor Charles Leclerc. De Monegask weet altijd het maximale uit die Ferrari te knijpen. Zo ook dit keer. Met hand en tand verdedigen wist hij het 50 ronden vol te houden. Helaas lukte het hem net niet. Ferrari heeft een enorme stap gezet (Sainz deed het ook niet verkeerd). Hopelijk kan deze lijn worden doorgetrokken, zodat we volgend jaar 4 sterke teams hebben .
Rijderskampioenschap
Het is wel een lekkere gedachte, hoor. Dat Verstappen bij een uitvaltbeurt alsnog boven Hamilton in de stand zou staan. Zeker toen hij de drie punten voor de sprintrace in handen had, stond hij 33 punten voor, terwijl Hamilton maximaal 26 kon halen. Dus Max Verstappen leidt het kampioenschap alsnog, maar scoorde op die drie punten van de kwalificatierace na, helemaal niets. Norris is Pérez voorbij op P3. En het punt voor de snelste raceronde? Die pakte Pérez af van Hamilton. Omdat Pérez op P16 eindigde, werden er geen punten uitgedeeld.
De stand na de GP Engeland 2021 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 185 |
2 | Hamilton | Mercedes | 177 |
3 | Norris | McLaren | 113 |
4 | Bottas | Mercedes | 108 |
5 | Pérez | Red Bull | 104 |
6 | Leclerc | Ferrari | 80 |
7 | Sainz | Ferrari | 68 |
8 | Ricciardo | McLaren | 50 |
9 | Gasly | AlphaTauri | 39 |
10 | Vettel | Aston Martin | 30 |
11 | Alonso | Alpine | 26 |
12 | Stroll | Aston Martin | 18 |
13 | Ocon | Alpine | 14 |
14 | Tsunoda | AlphaTauri | 10 |
15 | Räikkönen | Alfa Romeo | 1 |
16 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 1 |
17 | Russell | Williams | 0 |
18 | Schumacher | Haas | 0 |
19 | Latifi | Williams | 0 |
20 | Mazepin | Haas | 0 |
Constructeurskampioenschap
Een tweestrijd is spannender dan geen strijd. Het zou maar zo kunnen zijn dat Mercedes zich iets maar op deze titel gaat focussen. Want omdat Pérez wat afwisselend is qua vorm en prestaties, is Bottas redelijk stabiel. Het verschil tussen beide teams is erg klein.
De stand na de GP Engeland 2021 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull Racing Honda | 289 |
2 | Mercedes | 285 |
3 | McLaren Mercedes | 163 |
4 | Ferrari | 148 |
5 | AlphaTauri Honda | 49 |
6 | Aston Martin Mercedes | 48 |
7 | Alpine Renault | 40 |
8 | Alfa Romeo Racing Ferrari | 2 |
9 | Williams Mercedes | 0 |
10 | Haas Ferrari | 0 |
Kwalificatieduel
Dit is even een vreemde situatie. We hebben namelijk een kwalificatie-sessie en een kwalificatie-sprintrace gehad. We gaan in dit overzicht uit van de uitslag van de sprintrace op zaterdag. Het viel op tijdens de sprintrace die eigenlijk een sprint kwalificatie is dat de oudjes het goed deden. Räikkönen was weer eens sneller dan Giovinazzi. Alonso plaatste zich voor Ocon en Vettel eindigde ver voor Stroll. Zelfs Ricciardo deed het vrij goed. Op vrijdag en zaterdag zat ‘ie telkens dicht achter Norris.
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (7) | Bottas (3) |
Red Bull | Verstappen (9) | Pérez (1) |
McLaren | Norris (8) | Ricciardo (2) |
Aston Martin | Vettel (6) | Stroll (4) |
Alpine | Alonso (6) | Ocon (4) |
Ferrari | Leclerc (7) | Sainz (3) |
AlphaTauri | Gasly (10) | Tsunoda (0) |
Alfa Romeo | Giovinazzi (7) | Räikkönen (3) |
Haas | Schumacher (9) | Mazepin (1) |
Williams | Russell (10) | Latifi (0) |
Snelste raceronde
Naast de puntjes in de sprint-kwalificatie, kon je ook nog een puntje verdienen met de snelste raceronde. Voor de achterblijvers niet direct relevant, maar wellicht dat het zo spannend gaat worden tussen Hamilton en Verstappen dat zelfs die kleine details de doorslag gaan geven, zeker na deze GP.
De onderlinge stand na de GP Engeland 2021 qua snelste raceronde is als volgt:
Courer | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 3 |
Hamilton | Mercedes | 3 |
Bottas | Mercedes | 3 |
Driver of the Day
Het is op zich wel lekker dat deze publieksprijs er is. Zonder publieksprijs won Voetbal International nooit de Televizierring. Daarnaast komen zo de rijders die een (relatieve) topprestatie geleverd hebben ook in beeld. Het gebeurt weinig dat de winnaar de prijs wint. Ook in dit geval. Charles Leclerc won met overmacht, vlak voor Verstappen die slechts een halve ronde reed en ruim voor Hamilton.
De onderlinge stand na de GP Engeland 2021 in het Driver of the Day is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Pérez | Red Bull | 2 |
Vettel | Aston Martin | 2 |
Norris | McLaren | 2 |
Leclerc | Ferrari | 2 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de GP van Engeland 2021 goed voorspeld?
Alle redactieleden hebben Sergio Pérez hoog zitten. Die redde het helaas niet. Ook Verstappen kwam niet in de top 3 voor. Dus weinig verschuivingen hier. Jaap maakt een sprongetje, hij zag dat Hamilton zou gaan zegevieren. Jaap haalt nu Wouter in.
Onderlinge stand na de GP Engeland 2021 in de AB-redactiepoule:
Redacteur | Punten |
Michael | 58 |
Jaap | 34 |
Wouter | 33 |
Deze Grand Prix’ zijn al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
- 18 april | GP van Emilia Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
- 9 mei | GP van Spanje
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 20 juni | GP van Frankrijk
- 27 juni | GP van Stiermarken
- 2 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | GP van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
- 3 oktober | GP van Turkije
- 10 oktober | GP van Japan
- 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 31 oktober | GP van Mexico
- 7 november | GP van Brazilië
- 21 november | GP van Australië
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters voor de GP van Hongarije worden 30 juli verreden om 11:30 uur.
SpeedGeek zegt
Hamilton had in mijn ogen net zoveel recht op de lijn. Op het moment dat ze hun lijn kiezen voor de bocht en dus gaan insturen zat Hamilton er absoluut meer dan voor de helft naast en dus heeft hij het recht om daar te blijven. Dat hij Verstappen op het RA wiel raakt komt meer door het feit dat hij een kortere radius had door de bocht. Maar de heren hadden beide hun lijn al gekozen.
Dat Hamilton vervolgens onderstuur richting Verstappen is niets meer dan een race incident. Dit plan je niet (zoals zoveel mensen hier wel durven te stellen). Mensen stellen dat Hamilton had moeten liften maar hetzelfde kun je zeggen over Verstappen. Verstappen had wellicht nog meer te verliezen met zijn voorsprong in het WK.
Het resultaat is wat het is. De straf voor Hamilton vond ik ietwat mild maar volledig terecht. Dit omdat Verstappen niet alleen was gespind maar er zal wel een nieuw chassis, versnellingsbak en motor aankomen. De motor en bak kunnen later in het seizoen nog een grote rol gaan spelen ivm straffen.
Afsluitend ben ik het wel absoluut eens met Verstappen dat de manier waarop de podiumceremonie verliep en hoe Hamilton zich opstelde ronduit wanstaltig was. Iets meer empathie voor Verstappen was op zijn plaats geweest. Dit geldt ook voor de heer Wolff.
Het is wat het is en het hoort bij racen.
Ondergetekende, een niet Verstappen noch Hamilton fan die uitermate blij is dat Verstappen relatief weinig over heeft gehouden aan the big one.
quincy zegt
Beiden hadden inderdaad net zoveel recht op de lijn in de bocht. En dit kan je absoluut niet bewust plannen en dat is ook zeker niet gebeurd. Het kwam Hamilton toevallig gewoon goed uit, maar dat zal Verstappen misschien ook nog weleens gebeuren. Maar waar velen Hamilton altijd prijzen (zeker afgelopen jaren bij fouten van Verstappen, dat dat Hamilton niet zou gebeuren) voor zijn doordachte racen, was deze actie dat op 2 fronten totaal niet. Met zoveel jaar ervaring weet je dat als je op het vuil bent geweest en daar de binnenbocht moet pakken, je dat echt nooit gaat halen. Verstappen had wel grip, Hamilton totaal niet. Dus het was in dat opzicht een roekeloze actie van Hamilton en hij is met die straf erg goed weg gekomen. Dat ik dan al aantal reacties heb gelezen waarin gesuggereerd wordt dat Verstappen verstandig had moeten zijn, ik denk dat hij deze lompe actie van Hamilton nooit zo erg had verwacht. Op hun niveau gebeurt dat niet zo snel meer.
Ik vond het dan ook tekenent dat ik dacht te begrijpen dat Leclerc tijdens zijn interview aangaf dat hij bij Hamilton zijn inhaalactie op hem maar de veilige manier koos.
Hamilton was er op gebrand gisteren te winnen en kreeg in ronde 1 zwart voor de ogen, waar hij zelf met veel geluk (zoals altijd) goed is uit gekomen. Dat hij dan zo uitbundig is over plek 1 geeft eigenlijk aan hoe hij dit jaar er in zit. Als je grootste tegenstander weg is door een race incident met jou, je een plek krijgt van je team genoot en een andere coureur het niet aandurft te verdedigen, heb je er mijn inziens toch niet zo hard voor geknokt als dat hij deed voorkomen.
cloverleaf zegt
@speedgeek: dat hij iets rechtdoor gaat is wellicht niet zijn intentie, maar wel degelijk zijn verantwoordelijkheid. Hij zat er misschien half naast, maar zeker niet voor. Verstappen gaf hem meer dan genoeg ruimte. Vergelijk het met de actie op Charles. Vrijwel identiek. Charles gaf hem net zoveel ruimte maar hier hield Lewis wel in en zat waar het hoort, aan de binnenkant.
Het hoort bij het racen. Maar een “racing incident”was het zeerzeker niet.
Robert zegt
@speedgeek: ik heb gisteren de hele dag volgehouden dat dit een racing incident was, maar inmiddels heb ik m’n mening wel bijgesteld. Beiden hadden inderdaad het recht om de lijn te houden die ze hebben gekozen, maar feit is, en dat werd zelf door het Britse commentaar gemeld, dat Hamilton van de apex afweek, waardoor hij wel in een onderstuur situatie móest belanden – en daarmee dus bewust het risico nam de directe tegenstander naar buiten te dwingen. Dit is ook precies de argumentatie die de stewards deed besluiten tot bestraffing van deze actie. Je kunt erover twisten of die 10 seconden penalty een fopstraf is (m.i. wel), maar het punt is hiermee wel gemaakt. Dat LH44 als veelvoudig kampioen vervolgens gigantisch door het ijs zakte met z’n gedrag en uitlatingen na afloop van de race is helaas weer een bevestiging van de beeldvorming rondom de persoon Lewis, terwijl het zou moeten gaan over de fenomenale coureur Lewis. Triest.
Wie trouwens in positieve zin ook weer opviel, was was die andere oude vos. Wat Räikkönen bij tijd en wijle in die brakke Haas nog laat zien is zeker zo indrukwekkend als Alonso in de ook niet bepaald indrukwekkende Alpine/Renault.
SpeedGeek zegt
@RRRobert: wat betreft Räikkönen en Alonso zeker mee eens. Heb zaterdag tijdens de sprintrace werkelijk genoten van Alonso. Vond Alonso vroeger altijd een kwal maar vind het nu wel een grappige vent. Natuurlijk is het onderstuur van Hamilton zijn fout. Verstappen kan daar uiteraard helemaal niets aan doen. Maar ook dat hoort bij racen in mijn ogen. Het is niet bewust dat Hamilton denkt “haaaa ik ga eens over het vuil rijden en vol gas die bocht insturen en we zien wel even waar we uitkomen.” De straf had wat mij betreft zwaarder mogen zijn om het feit dat RBR nu een gigantische schadepost heeft. Het is in mijn ogen 30/70 a 40/60 Hamilton’s schuld.
Robert zegt
@speedgeek: mede daardoor heb ik dit dus ook lang als een race incident beschouwd, en dat wheel-towheel racen wordt m.i. ook veel te snel de kop in gedrukt tegenwoordig. “Er mag ook níets meer!!!”, dat verhaal. Maar wat zelfs bij het Britse commentaar al wel werd duidelijk gemaakt (ik dacht door Paul di Resta, maar dat weet ik niet heel zeker) is, wat Horner ook al aan de FIA rapporteerde, en dat is dat elke coureur die bekend is met deze baan, wéét dat wat Hamliton in Copse Corner probeerde, niet kan. Nu tikte hij Verstappen met 285 km/u van de baan, terwijl hijzelf met minimale schade kon doorrijden (en hem dankzij de rode vlag zelfs een extra pitsstop werd bespaard… 2x strontmazzel bij één incident, dus), maar dit had ook veel slechter kunnen aflopen.
Veelzeggend was ook de reactie achteraf, van Leclerc, die een front row seat had bij dit incident. Die gaf na afloop aan dat hij dus inhield op het moment dat Hamilton hem voorbij stak, juist omdat hij dus niet net als Verstappen in de bandenstapel wilde eindigen door een vergelijkbare actie.
Het wordt in Hongarije straks, voorafgaande aan het raceweekeinde daar, vast een heel gezellige rijdersbriefing. En ik durf de weddenschap wel aan, dat waar Lewis nu heel stoer loopt te roepen géén excuses te gaan aanbieden aan Verstappen, hij binnen die twee weken nog wel eens flink door het stof zal gaan.
brammetjedeb zegt
@RRRobert: Alfa Romeo, geen HAAS. Die reden nog in Oostenrijk gisteren…
rollingstoned zegt
@RRRobert: Prima reactie, maar sinds wanneer rijdt Kimi voor Haas? 🤪
Robert zegt
@rollingstoned @brammetjedeb: oeps… I stand corrected. Dank u.
stevendep zegt
je vergeet wel dat Hamilton nooit die snelheid kan houden in de binnenkant en altijd naar buiten zal gaan.
S zegt
@speedgeek: De wedstrijdleiding heeft bepaald dat Hamilton een straf kreeg van 10 seconden en dus fout zat. Maar Max is het hardste gestraft met 0 punten en een gehavende auto dat de kosten op het budget beperkt. Hier had de wedstrijdleiding harder moeten straffen door bijvoorbeeld een drive tru met een stop van 10 seconden of achteraan starten. Dit is mijn mening.
toniominestrone zegt
Waar blijft Bottas trouwens met zijn grootspraak? Gaat gewoon weer als een geslagen hond aan de kant voor Lewis, toon ballen, het is toch je laatste jaar bij Mercedes.
harrie zegt
2 keer je start verkloten, mazzel hebben dat je team je snel naar binnen haalt na Norris zijn 6sec pitstop zodat je een plek wint, daarna geen antwoord op snelheid Leclerc, en dan achteraf verklaren dat je vroege stop je race verkloot heeft ..
negennegenzest zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
pomoek zegt
Dat was ook zoiets. Al het hele weekend reed de Ferrari op gepaste afstand achter MB en Verstappen aan. Maar op racepace hield Hamilton hem niet bij.
SwiftSport zegt
Niet geheel verassend heb je een BMW logo als icoon.
Voor de rest mag je dat vinden maar dat betekent niet dat je gelijk hebt. Hamilton mist de apex compleet. Kijk naar de actie van Hamilton op Leclerc. Lec en Ver hebben dezelfde lijn maar Ham heeft een totaal andere positie.
Dat Ham er bij het ingaan van de bocht naast zat zegt niet zoveel. Je kan ook gewoon totaal niet op tijd remmen en dan zeggen maar ik zat er naast dus de coureur die wel fatsoenlijk de bocht in gaat had maar uit de weg moeten gaan maar dat is niet hoe het werkt.
Ham tikt Ver gewoon moedwillig van de baan. Ergste geval was die er zelf ook afgegaan maar dan was Ver niet verder uitgelopen en het beste geval heeft Ver geen punten en Ham alle punten + wat er eventueel nog aan penalties aan zit te komen voor Ver als er schade is aan de PU/versnellingsbak waardoor er later dit seizoen misschien nieuwe onderdelen nodig zijn.
Ham is gewoon een geniepig ventje. Je ziet het aan die hele kop en houding van hem.
negennegenzest zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Johanneke zegt
Verstappen dwong Hamilton op het rechte stuk naar de binne kant zodat Hamilton de bocht niet goed aan kon snijden en de apex met anderhalve meter miste. Perfect verdedigd dus van Verstappen, alleen maakte hij 1 fout: hij ging er van uit dat Hamilton ten alle tijden een crash zou willen voorkomen, terwijl dit een uitgelezen moment was voor Hamilton om dat niet te doen. Onsportief en heel gevaarlijk? Zeker. Toch zijn er weinig coureurs die het niet hadden gedaan denk ik.
negennegenzest zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
willeme zegt
@negennegenzest: Een belangrijk verschil: Verstappen had de lijn. Hij zat ervoor. Ook nu zat ‘ie voor Hamilton.
Uiteraard heeft Hamilton ‘m niet moedwillig van de baan gerost en zat een dergelijke clash eraan te komen. Maar hij onderstuurde wel ietsjes en mist de apex flink. Tikkeltje gefrustreerd waarschijnlijk omdat ie weer gepiepeld ging worden.
Hij moest ook wel, want zoals in de sprintrace te zien was, was de Red Bull sneller door ‘clean air’ dan de Mercedes. Dit was zijn enige kans.
Minimaal foutje, grote gevolgen. Perfect voor Hamilton. En de F1-toeschouwers want het is nu weer spannender in de strijd om het kampioenschap ;-).
harrie zegt
Toto schijnt tijdens de rode vlag naar de stewards te zijn gegaan om te lobbyen over de situatie/straf.
Not done, Horner was daar terecht extreem pissig over.
Mercedes laat steeds meer haar ware aard zien.
quincy zegt
Je woord lobby-en is hier wel bijzonder gekozen. Alhoewel ik het vanuit sportsmanship zelf ook niet zou doen, zou ik de actie van Wolff toch als verdedigen willen beschrijven. Hij staat voor zijn team en verdedigt wat zij doen. En Horner zou precies hetzelfde doen (als je meedingt voor het kampioenschap en punten in moet halen), daar twijfel ik niet aan.
Maar in dat opzicht vind ik bij F1 ook telkens minder sport in de activiteit zitten. Net zoals bij voetbal zijn het bedrijven geworden, waarbij geld het belangrijkste is. En daar zijn ze bereid heel ver voor te gaan. En zowel Mercedes als Red Bull voldoen wat mij betreft al aantal jaren niet meer aan dat sportsmanship.
ghini zegt
@harrie: toto kreeg te horen dat hij daar naar toe mocht gaan om zn verhaal te doen. Ik vind het overigens ook belachelijk maar even ter info.
hondafiel zegt
@harrie: …en anders wel met het meer dan uitbundig vieren van Mercedes. Ik ben geen Ziggofan maar de manier waarop de mannen in de studio aangeslagen waren zei mij genoeg; Topcoureur in het ziekenhuis, verloren punten, aanslag op het budget en mogelijk grid straffen. Probeer als team zo het kampioenschap nog maar te gaan redden.
De manier waarop F1 ook naderhand op social media zaken in een perspectief plaatsen vind ik een enorme tegenvaller.
hondafiel zegt
@hondafiel: en mocht het niet nog niet duidelijk zijn… voor mij nooit meer een Mercedes. Ik kies wel een andere taxi uit de rij.
chrisvis zegt
@harrie: u vergeet wel dat Horner op hetzelfde moment ook naar de stewards is gegaan…
harrie zegt
Omdat hij hoorde dat Toto daar was en verhaal ging halen. Dat hoort gewoon niet.
str8six zegt
De Engelse autofans zijn geweldig? Hebben jullie het gejuich niet gehoord toen Max eraf werd gedrukt? Alsof er een stadion ontplofte. Voetbal, autosport – onsportief gedrag. Ook uit het Oostenrijkse kamp trouwens – Toto die een box gaf na de crash. Misselijkmakend.
ghini zegt
Ik vond het toch ook redelijk opvallend dat RB Perez op plek 10 binnenhaalde voor verse banden zodat hij snelste race ronde kon afpakken van Lewis, ook al kreeg hij daar zelf geen punt voor want buiten top 10, zolang Lewis hem maar niet kreeg. Mooie streek
SpiderIV zegt
Ergens fantastisch al die reacties en meningen want dat betekent dat de sport leeft! De erg oranje bril is soms wel erg kwalijk want vermeende held Max kan in de ogen van velen geen kwaad doen en is enorm slachtoffer.
Racen zeker op de limiet betekent dat je risico’s loopt om in de grindbak of muur terecht te komen. Door eigen fout of door die van een ander. Weet elke racer alles van. En elke racer heeft door eigen toedoen wel eens er naast gelegen of door dat van een ander en elke racer is ook wel eens dader. Nadrukkelijk ook die MAX die ook wel eens zelfs een teamgenoot redelijk vakkundig uitschakelde.
In dit geval is HAM als schuldige aangewezen en had MAX dus het gelijk aan zijn kant. Maar gelijk hebben of nemen is ook zo iets. MAX wist dat het close zou zijn en dat HAM die eerste ronden mogelijk sneller zou zijn. Als hij een groot kampioen in dop zou zijn dan had hij meer ruimte gegeven, vertrouwende op een lange race, goed pitstop team e.d.
F1 is een strategisch spelletje niet een sprint van 100 meter.
Neen zeker gezien de opgefoktheid van MAX en zijn naasten maken mijns inziens zijn kans op het wereldkampioen worden niet groter. Hij was net die heftige kant een beetje kwijt en leek verstandiger. Jammer.
cloverleaf zegt
@SpiderIV: op zaterdag bleek dat degene die na de eerste ronde op kop zou liggen de beste papieren zou hebben aangezien het lastig te volgen is zonder je banden aan gort te krijgen. Dit wisten de beide heren ook waardoor ze zeker niet meer ruimte zouden geven dan absoluut noodzakelijk.
Ik snap dan ook dat Max niet naar buiten ging om Lewis voor te laten. Lewis maakte een foutje, niets meer niet minder. Zo is hij ook bestraft. Helaas waren de consequenties voor Max gigantisch en had Lewis wederom al het geluk van de wereld aan zijn zijde.
Dat is autosport.
Ik vind het wel jammer van Lewis dat hij het uitbundig staat te vieren van Lewis.
pomoek zegt
Als Verstappen dit jaar geen kampioen wordt dan komt dat door een gebrek aan racing gogme. Hamilton maakte de fout, maar Verstappen had niet zo hard zijn lijn moeten verdedigen op dat moment in de wedstrijd. Hij reed op kop. Hij staat voor in het kampioenschap. Het is een marathon geen sprint. Choose your battles. Daar hadden Marko en Horner ook een rol in kunnen spelen. Hamilton was duidelijk getergd door het verliezen van pole position en alles wees erop dat hij zich niet wilde laten piepelen door Verstappen.
Hamilton vindt Verstappen een l”l. Dat was al lang zichtbaar en met de manier waarop hij reageerde op het ongeluk werd dat al helemaal duidelijk. Verstappen verdedigde agressief zijn positie en Leclerc liet zich suffig van de baan drukken. De laatste kreeg van Hamilton een warme knuffel na de race, en Verstappen in het ziekenhuis niets meer dan een sneer.
Sir voor je naam hebben staan betekend duidelijk niet dat je je ridderlijk gedraagt. Het uitbundig vieren van de overwinning zoals Hamilton dat deed terwijl je vlak daarvoor iemand in het ziekenhuis hebt gereden was niet chique. Hij toont hiermee wel een beetje zijn ware aard. Net als het Britse publiek overigens. Sportsmanship is echt iets uit het verleden.
Dat gezegd hebbende: Verstappen had zeker hetzelfde gedaan, en de andere 20 op de baan denk ik ook. Zijn geklaag vanuit het ziekenhuis was wel een beetje Calimero gedrag.
Als Verstappen eieren voor zijn geld had gekozen in de bocht dan had hij deze race misschien 7 punten verloren. Of gewoon gewonnen. Dan had hij nog steeds flink voorgestaan op Hamilton en was het kampioenschap in een paar races bijna een zekerheidje geworden. Nu zal hij komende race weer echt aan de bak moeten.
Het is jammer dat binnen de F1 er geen rekening wordt gehouden met situaties als deze. Hamilton maakte de fout en Verstappen en RB zitten hierdoor buitenproportioneel op de blaren. De auto moet opnieuw worden opgebouwd, er moet misschien een versnellingsbak of motor worden gewisseld, dat kost allemaal geld dat niet kan worden besteed aan nieuwe upgrades of de auto voor komend jaar. En wellicht kan Verstappen vanwege blessures de komende race wel niet meedoen. Een vreemde situatie. Je zou je kunnen voorstellen dat MB een schadevergoeding zou moeten betalen aan RB voor het veroorzaken van een ongeluk. Slechts 10 seconden straf is wel heel mild voor de gevolgen die dit heeft gehad. Het is voor Hamilton te hopen dat Zandvoort doorgaat zonder publiek. Hier op autoblog zijn de reacties niet mals, en dat zijn dan nog de Verstappen fans die kunnen schrijven.
Deels is Verstappen zelf verantwoordelijk voor wat er is gebeurd. Hij is de posterboy voor “hard racing”. En dan gebeuren dit soort dingen. Zeker als je aan “de buitenkant” zit als je de bocht in gaat. Hopelijk leert Verstappen hiervan. En hopelijk wil RB zich revancheren voor het onrecht dat ze is aangedaan. Dan komt het uiteindelijk allemaal nog goed.
Rick-dos zegt
Nogmaals als Verstappen hetzelfde had geflikt op Hamilton dan hadden we hier met z’n allen geroepen ‘je moet voor elk gaatje gaan’ en ‘Dit is racen’. Nu heeft Verstappen aan het kortste touwtje getrokken en vinden we Hamilton de 2e satan die is opgestaan.
Ik begrijp heus wel dat emoties hoog op kunnen lopen maar laten we ook reëel blijven.
Hamilton heeft geen Schumachertje of Sennatje gedaan. Het was gewoon een stomme fout van hem dat je misschien niet van een 7-voudig wk mag verwachten. Maar goed, hij was wanhopig en hij ging voor de move met alle gevolgen van dien. En daar heb ik niet eens echt zo’n probleem mee. Wat ik erger vind is hoe hij zich na afloop opstelde. Hij deed net alsof hij een prestatie van wereldformaat had neergezet. Maar het was allemaal meer geluk dan wijsheid en daar bovenop lag Verstappen op dat moment in het ziekenhuis. Hij had geluk dat Verstappen er uit ketste, dat hij geen schade had, dat er een rode vlag werd gezwaaid, dat hij maar 10 seconden straf kreeg en dat Bottas en een Ferrari voor hem zaten. Dat alles maakte het nogal een appeltje eitje. Tegelijk laat het ook zien dat hij zo wanhopig was om te winnen en dan ook nog voor zijn eigen publiek, want dat maakt de narratief nog wat smakelijker natuurlijk.
Maar goed, what is done is done. We kunnen het niet meer veranderen. Ik weet wel vrij zeker dat Verstappen kampioen gaat worden. Dit is gewoon even een terugslag maar als je kijkt hoe dit seizoen verloopt dan zie je gewoon dat RBR samen met het talent van Verstappen de beste combinatie is. Niet voor niets dat een 7-voudig wereldkampioen zo wanhopig was om Verstappen te verslaan gisteren.
quincy zegt
Door jouw 7-voudig WK ging ik er over nadenken. Maar dit soort dingen die Hamilton nu gebeuren zet voor mij iedere keer meer vraagtekens hoe belachelijk goed die Mercedes wel niet geweest moet zijn. Tuurlijk is Hamilton echt wel een uitzonderlijk goede coureur. Maar dit seizoen zien we pas dat hij onder druk ook echt wel fouten maakt. En dat is prima en onderdeel van de sport. Maar mijn theorie begint telkens meer te worden dat het merendeel van die kampioenschappen toch echt wel het meest aan de auto heeft moeten liggen. Want als Hamilton druk voelt, maakt ook hij fouten. Dus geen fouten maken doe je eigenlijk alleen zonder druk. En dat is als je zeker weet dat de auto veel beter is dan die van de rest.
Bottas was wat mij betreft altijd al wel een goede aanwijzing voor die gedachtengangen. Maar door dit soort dingen die Hamilton nu doet, wordt het nog weer wat duidelijker.
Overigens is het nog steeds een belachelijk goede coureur en doet hij net zoals een aantal anderen letterlijk alles uit de auto halen wat erin zit. Dus die titels zijn verdiend, maar zet ze voor mij wel een beetje in perspectief.
lekkaah zegt
@quincy: inderdaad, Hamilton is nu een soort demi-god voor velen door al die titels maar daar heeft hij relatief weinig voor moeten doen. Hij behoort tot de top, maar nu zie je scheurtjes verschijnen. Hij krijgt nu ook vaak nog(!) voordeel vd twijfel, maar dat gaat natuurlijk afnemen door dit soort acties.
sportevo zegt
Ik ben soms wat kritisch op de objectiviteit voor wat betreft F1/ Hamilton-Verstappen verslaggeving maar zeker dit stuk maar ook eerdere stukken zijn gewoon objectief te noemen. Dus complimenten voor de auteur(s).
Voor wat betreft het stukje over het publiek. Vergeet niet dat de Engelsen echte autosportfans zijn. Niet elke Engelsman/-vrouw is per definitie voor Hamilton want er zitten ook zat andere fans tussen. Zo zag ik iemand met een Brawn GP petje.
Maar chapeau voor de reactie van het publiek. Ik moet nog maar zien hoe dat straks in Nederland gaat.
marcus zegt
Die reactie van het publiek was niet zo best. Veel gejuich toen Lewis de auto van Max er af rostte en nog meer gejuich toen hij bij mij voor langs kwam rijden. En toen zat max nog steeds in zijn auto…
lebeaunl zegt
Mooi fanbase daar idd! 300+k fans in het weekend, bizarre getallen in deze covid-gedomineerde tijden. Mooi om te zien en hopelijk volgen daar geen duizenden besmettingen.
Overigens, als je iets aan de kaak stelt, maak je voor iedereen duidelijk dat je iets verkeerd of schandelijk vindt (zoals in misstanden aan de kaak stellen).
Richmond zegt
Ik vind het bijzonder dat met zoveel kritiek Hamilton toch nog derde is geworden in de driver of the Day
quincy zegt
Het zit de meesten die ik erover hoor dan ook vooral in de viering en uitbundigheid van hem na de race. Toen was de poll al gesloten.
SpiderIV zegt
die kritiek is er vooral vanuit een klein landje aan de Noordzee. Nogal wat inwoners vinden zich het belangrijkste volk van de wereld maar in de praktijk is dat niet zo ;-)
brammetjedeb zegt
Die VT1 en VT2, dag erna kwali en in de middag sprintrace. Na één VT je afstelling op orde hebben vind ik raar.
Verder: wie denkt dat bottas zijn plek had kunnen houden tegenover Hamilton ziet het volledig verkeerd. Die had hem 100% zeker op eigen kracht ingehaald. Wat is dan het nut erom te vechten? Zo ook Leclerc; ging hem nooit van zijn leven houden.
Verder de crash: het is gebeurd, niet expres maar de schuld ligt vooral bij Hamilton, vráág er na de race even naar en stel je iets nederiger op. Laat Verstappen astemblieft sportief antwoorden en hem de 100ste overwinning in dit seizoen niet meer gunnen.
marcus zegt
He Willeme,
Ik weet niet hoe het Engelse publiek op de TV overkwam, maar op de tribune was het niet te best. Vanuit mijn plekje op Stowe C midden tussen alle Britten was er een massaal gejuich toen bleek dat Hamilton nog reed na de crash terwijl Verstappen nog in de auto zat.
Daarna was Max nog steeds in de auto op het grote scherm voor onze neus in beeld terwijl Lewis langsreed en was er wederom een ontploffing op de tribune, zoveel gejuich. Dit alles werd gevolgd door een lauw applausje toen Max uit de auto stapte en een hele hoop ‘dit is mooi voor Lewis, wat gaaf, wat gaaf’ om me heen.
Dat sportieve kun je wel vergeten. De laatste paar jaar zijn de Engelsen een hoop nationalistischer geworden / veel opener over hun ware aard. Ook tijdens het EK kon je dat al bespeuren; een trainer die gewoon roept dat Duitsers verslaan op het voetbalveld te correleren is naar de tweede wereldoorlog, Denen die na hun verlies op weg naar hun huis in Engeland worden lastig gevallen door Engelse ‘fans’, etc. Wat dat betreft past Lewis wel bij zijn fans, want die is ook niet zo sportief. Kijk de laatste race van Rosberg er nog maar eens op na…
grandmasterb zegt
Mensen die in Mercedessen rijden zijn vaak niet het beste volk, dat zien we ook in de F1.