De GP van Engeland 2 was eindelijk weer een enerverend weekend!
Deze zege zagen we niet aankomen. Zelfs bij de start leek het erop dat Mercedes weer ouderwets zouden gaan zegevieren. Maar na een paar ronden bleek dat Red Bull aanzienlijk minder last had van snel slijtende banden, in tegenstelling tot Mercedes.
Het zorgde ervoor dat een weekend alsnog toch de moeite waard bleek in dit warme weer. Gelukkig heeft de redactie de afgelopen dagen nog wel alles gevolgd. Dit zijn zes dingen die ons opvielen:
Albon stelt weer eens deels teleur
Alex Albon is een bijzonder geval. Hij heeft in de opstartklasses veel mooie dingen laten zien. Ook in de Red Bull heeft hij een paar keer een mooie move gemaakt. Het probleem is alleen: het is niet voldoende. Of het aan Albon ligt, weten we niet. Wellicht dat de ‘Max Factor’ enorm mee speelt. Dat Red Bull nauwelijks sneller is dan Renault, McLaren en Racing Point, maar Verstappen het verschil maakt. Meer dan eens weet hij op zaterdag teleur te stellen, om vervolgens op zondag een heel deugdelijke inhaalrace te rijden. Het is een leercruve die past bij de ervaring van de coureur, maar niet bij een topteam.
Pierre Gasly maakt weer aanspraak bij Red Bull?
We komen er zo nog even op terug, maar Pierre Gasly is bezig aan een interessante opmars. Qua snelheid kwam de Fransman nooit tekort. Het was met name het mentale aspect waarbij het fout ging bij Red Bull. In de tussentijd is Gasly enorm vertrouwen aan het tanken. Hij heeft zijn teammaat in de tas en weet zich ondanks de ietwat trage Alpha Tauri toch in de kijker te rijden.
Nico Hulkenberg geef zijn visitekaartje af
Uiteraard gunde iedereen Hülkenberg een plekje op het podium. Met een do-or-die actie naar rode banden probeerden ze het in elk geval wel. Het is in elk geval duidelijk dat The Hulk een betere coureur is dan veel rijders die de rest van dit seizoen wél een zitje hebben. Nu is het even afwachten of er teams zijn die een relaxte PR-droom kunnen gebruiken die constant scoort.
Mercedes is geschiedenis aan het schrijven
Mercedes had enorme problemen met hun banden. Bottas verdedigt al was hij een zoutzak. Hamilton zat er niet lekker in. Maar toch: Mercedes domineert nog altijd de kwalificaties en pakken gewoon de tweede plaats, derde plaats en het bonuspunt voor de snelste ronde. Als dit de slechte dagen zijn voor Mercedes, dan weet je dat het kampioenschap wel in de tas is.
Petje af voor Leclerc
Een van de beste acties van Ferrari is het binnenhalen van Leclerc. De Monegask doet voor Ferrari wat Verstappen voor Red Bull lijkt te doen. Hij haalt het maximale eruit. De twee podiumfinishes en ook het sterke optreden op Silverstone bewijzen dat. Elke keer weer weet Leclerc de schade beperkt te houden en die mat-rode perenkist iets boven zijn kunnen te laten rijden.
Wat is er aan de hand met Vettel?
Bij de veer in de derrière van Leclerc, moeten we pek en veren pakken voor Vettel. Wat er bij de Heppenheimer gebeurt, is ongelooflijk. De Duitser zit sowieso in de hoek waar de klappen vallen. Maar het begint nu wel heel erg treurig te worden. Wellicht is de auto dusdanig ontworpen dat Leclerc er nog IETS mee kan. De frustratie over de radio van Vettel laat weinig te wensen over: hij zit niet lekker in de auto en hij lijkt ook niet lekker in het team te liggen.
Rijderskampioenschap
Hamilton is weliswaar de eerste verliezer, maar hij pakt alsnog 19 punten en gaat dus fier aan kop. Interessant is dat Verstappen voorbij is aan Bottas. Norris begon sterk, maar zakt wat weg. Leclerc is hem nu voorbij en Albon nadert hem met de zogenaamde rasse schreden.
Stand rijderskampioenschap na GP Engeland 2020 2
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Hamilton | Mercedes | 107 |
2 | Verstappen | Red Bull | 77 |
3 | Bottas | Mercedes | 73 |
4 | Leclerc | Ferrari | 45 |
5 | Norris | McLaren | 38 |
6 | Albon | Red Bull | 36 |
7 | Stroll | Racing Point | 28 |
8 | Pérez | Racing Point | 22 |
9 | Ricciardo | Renault | 20 |
10 | Ocon | Renault | 16 |
11 | Sainz | McLaren | 15 |
12 | Gasly | Alpha Tauri | 12 |
13 | Vettel | Ferrari | 10 |
14 | Hülkenberg | Racing Point | 6 |
15 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 2 |
16 | Kvyat | Alpha Tauri | 2 |
17 | Magnussen | Haas | 1 |
18 | Räikkönen | Alfa Romeo | 0 |
19 | Latifi | Williams | 0 |
20 | Russell | Williams | 0 |
21 | Grosjean | Haas | 0 |
Constructeurskampioenschap
Ondanks een enorm slecht weekend, weet Mercedes alsnog hun voorsprong eenvoudig uit te breiden. Voor het eerst won er géén Mercedes in 2020. Dankzij het sterke optreden van Leclerc stijgt Ferrari in het kampioenschap naar de derde plaats. Racing Point kukelt naar beneden, dankzij 15 punten die zijn afgepakt.
Stand constructeurskampioenschap na GP Engeland 2
Positie | Team | Punten |
1 | Mercedes | 180 |
2 | Red Bull | 113 |
3 | Ferrari | 55 |
4 | McLaren | 53 |
5 | Racing-Point | 41* |
6 | Renault | 36 |
7 | Alpha Tauri | 14 |
8 | Alfa Romeo | 2 |
9 | Haas | 1 |
10 | Williams | 0 |
Kwalificatieduel
Een strijd die altijd interessant is, is die tussen teamgenoten. Ze rijden immers in dezelfde auto en zo kun je eenvoudig zien wie het meeste uit de auto weet te halen. Verstappen maakt gehakt van zijn teamgenoot en ook bij Alpha Tauri is er duidelijk een nummer 1 qua kwalificaties. Russell is aanzienlijk sterker dan Latifi, want de Brit weet de Williams geregeld in Q2 te krijgen, wat een meesterlijke prestatie is.
Onderlinge stand kwalificatieduel na de GP van Engeland 2
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (3) | Bottas (2) |
Ferrari | Leclerc (3) | Vettel (2) |
Red Bull | Verstappen (5) | Albon (0) |
McLaren | Norris (4) | Sainz (1) |
Renault | Ricciardo (4) | Ocon (1) |
Alpha Tauri | Gasly (5) | Kvyat (0) |
Racing Point | Stroll (2) | Perez (1) |
Racing Point | Stroll (1) | Hülkenberg (1) |
Alfa Romeo | Giovinazzi (4) | Räikkönen (1) |
Haas | Magnussen (3) | Grosjean (2) |
Williams | Russell (4) | Latifi (1) |
Snelste raceronde
Hamilton probeerde in zijn laatste stint nog iets te forceren, maar de banden werkten gewoonweg niet mee. Wel wist hij op het einde de snelste rondetijd te noteren, ondanks dat Hülkenberg dit probeerde door de rode banden te pakken, wat wellicht iets te veel van het goede was.
Onderlinge stand snelste raceronde na GP van Engeland 2
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Hamilton | Mercedes | 2 |
Norris | McLaren | 1 |
Sainz | McLaren | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Driver of the Day
Natuurlijk, dat kon niemand minder zijn dan de smaakmaker van de race. Althans voor ons Nederlanders was hij de smaakmaker. Je zou kunnen denken dat het voor de buitenstaanders een minder enerverende race zou zijn, maar niets is minder waar. Met overmacht werd hij verkozen tot Driver of the Day.
Onderlinge Driver of the Day stand na GP van Engeland 2
Coureur | Team | Aantal Nominaties |
Verstappen | Red Bull | 2 |
Albon | Red Bull | 1 |
Pérez | Racing Point | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Heeft de AB redactie de GP Engeland 2 goed voorspeld?
Nee, natuurlijk niet. Niemand had verwacht dat Verstappen op het podium zou komen! Ook de volgorde was verkeerd. Dus alle drie de redacteuren pakken slecht 2 schamele puntjes.
Onderlinge stand na GP van Engeland 2:
AB redacteur | Punten |
Michael | 26 |
Jaap | 24 |
Wouter | 21 |
Deze races zijn al verreden:
- Oostenrijk (Bottas)
- Stiermarken (Hamilton)
- Hongarije (Hamilton)
- Engeland (Hamilton)
- Engeland 2 (Verstappen)
Deze races staan nog op de F1 agenda:
16 augustus | GP van Spanje
30 augustus | GP van België
6 september | GP van Italië
13 september | GP van Toscane
27 september | GP van Rusland
11 oktober | GP van Eifel
25 oktober | GP van Portugal
De eerste meters voor de GP van Spanje 2020 worden vrijdag 14 augustus verreden om 11:00.
ericd zegt
Dat matrood van Ferrari heb ik nooit begrepen. Ziet er uit alsof een rode auto veel te lang in de zon heeft gestaan. Alsof…. de glans ervan af is. Letterlijk en figuurlijk.
ArnoldH zegt
@ericd: scheelt gewicht, ze gebruiken nu geen (of heel weinig) blanke lak. Waardoor de body een paar kilo lichter is.
royaledeluxe zegt
Inderdaad, het scheelt niet alleen gewicht maar het is schijnbaar ook nog gladder en daardoor areodynamischer, volgens een artikel dat ik niet meer terugvindt. Redbull gebruikt het ook. Het is alleen pakken duurder dan de “reguliere verf” van andere teams.
tvklarenbosch zegt
@ericd: matte lak is lichter dan glanzende lak, scheelt een paar honderd gram.
KEV9 zegt
Ik krijg bij Vettel gewoon het vermoeden dat Ferrari hem een smerig kunstje flikt
cloverleaf zegt
@Soulmaster: wat heeft Ferrari daarmee te winnen?
Robert zegt
@cloverleaf: een excuus om hem via de achterdeur de dumpen. Het zou me niks verbazen als Vettel het einde van dit toch al korte seizoen niet haalt.
@Soulmaster: het idee dat Vettel lijkt te worden geflikt, heb ik ook. En Vettel’s reactie over de boordradio sprak ook boekdelen. Waarom zou je anders een coureur onder deze omstandigheden op harde banden zetten, hem na tien ronden binnenhalen en hem vervolgens nog twintig ronden op de mediums laten glibberen die onder deze omstandigheden totaal niet werkten?
KEV9 zegt
Dit dus..
boriske zegt
Alu hoedje. Ferrari wint hier toch niets mee?
Vettel heeft zijn eigen race (nog maar eens) om zeep geholpen door te spinnen in de eerste ronde.
Louter zegt
@boriske: Nee, Ferrari wint hier niets mee, maar het lijkt en voelt als een gemeen spelletje wat men speelt en dat is al een paar jaar aan de gang. Anders vertel je je ‘eerste’ courreur wel netjes, dat hij volgend jaar geen contract heeft bij jouw ‘organisatie’.
Ik ben heel lang nog best pro Ferrari geweest, maar heb het respect voor het team verloren, na diverse incidenten in de afgelopen jaren.
Momenteel sta ik heel negatief in bijna alles wat zij doen in de F1, de rijders zijn een ander verhaal. Leclerc is goed en doet en leert door voor de komende jaren. Vettel heeft het nog wel, maar kan op één of andere manier niet de weg vinden dit goed te uiten. Red Bull/Alpha Tauri/Aston Martin zouden een uitkomst kunnen zijn voor hem.
Albon is goed genoeg voor Red Bull, maar moet een goede auto krijgen en in kwalificatie de ruimte in vrije lucht, dus bijvoorbeeld tussen de sessies van anderen door.
Gasly moet je lekker bij Alpha Tauri laten, daar is hij blij en laat goede dingen zien, als daar bijvoorbeeld Vettel, of Hulkenberg naast komt te zitten, dan kunnen die ook weer voortgang vinden.
Wat betreft Mercedes, die doen een hoop goed, maar die geweldige motor is tevens de bron van problemen bij hoge temperatuur races en als dat het ergste is, dan kan na een paar races ook voor meerdere andere problemen met de auto’s zorgen en kan men dus achterstand oplopen in het wereldkampioenschap, omdat andere teams ook niet stil zitten.
Red Bull heeft zoals zo vaak weer de goede richting gevonden in het seizoen, Honda moet nog even een tandje erbij doen en Red Bull zelf de achterzijde van de auto corrigeren en stabieler maken, dan kan Albon Verstappen beter volgen en aansluiten, om het Mercedes zo moeilijker te maken in het wereldkampioenschap.
cloverleaf zegt
Barcelona in Augustus Geeft me hoop. Bizar trouwens dat de Ferrari’s op vrijdag nog banden aan het vreten waren en Charles wel gewoon een éénstopper deed. Max was in mijn ogen ook op een éénstopper maar ze zaten in een positie dat ze konden reageren op Mercedes. Paar mooie acties van Albon. Vond hem sterk racen. Jammer dat RIC z’n race opklootte.
KEV9 zegt
Het is maar de vraag of Barcelona door kan gaan, Barcelona kan nog wel eens in Lockdown gaan deze week.
VeniVidiVici zegt
@Soulmaster: Wat heeft de race met zo’n achterlijke lockdown te maken als er geen publiek bij is?
KEV9 zegt
Nou raad eens.. Lockdown? alleen supermarkten / ziekenhuizen e.d. mogen open de rest dicht.. dus ook sportcentra als racebanen. ..
scalvaro zegt
Fijn stukje duiding @willeme. Dank.
padoempats zegt
“Heeft de AB redactie de GP Engeland 2 goed voorspeld?
Nee, natuurlijk niet. Niemand had verwacht dat Verstappen op het podium zou komen!”
Waarom zou Verstappen het podium niet eens halen dan? De pikorde is toch altijd al de 2 Mercedessen en dan Verstappen. Of wordt bedoeld, ‘niemand had verwacht dat Verstappen zou winnen’
willeme zegt
@padoempats: Je moet het heel erg letterlijk opvatten: geen van de drie redactieleden had voorspeld dat Verstappen op het podium zou komen te staan ;-)
Yzord zegt
@willeme: ik wel anders. Als er iemand op het circuit doet alsof de duivel achter hem aanzit is het MV33 wel. Dat was ook de reden dat ik de start moest zien in tegenstelling tot de andere races. Ik wist dat hij de Hulk het moeilijk zou maken al ging het helemaal niet moeilijk gisteren. Na bocht 1 was hij er al langs.
Nee dat Max een podiumplek zou pakken was me zaterdag al duidelijk ondanks dat hij op hard zou starten.
willeme zegt
@yzord: De voorspellingen worden altijd al aan het begin van de week doorgegeven, dus voor de 1e vrije training. Toen was vooral duidelijk dat Red Bull extreem veel snelheid te kort kwam. Gisteren was het ‘ineens’ niet meer zo.
brammetjedeb zegt
@willeme, worden de reacties in buitenlandse media omtrent verstappen niet meer behandeld? Vond ik altijd leuk om te lezen….
carattereitalia zegt
Het grootste nieuws is niet belicht: Olav Mol is eindelijk tot de orde geroepen zowel door Mercedes en Ferrari, hebben ze in Nederland een aantal jaar vergeten te doen!
harrie zegt
1 zwaluw maakt nog geen zomer, maar het is wel een wake up call voor Mercedes. Met deze overwinning van Verstappen is Bottas dus weer klaar dit seizoen, vanaf nu bij Mercedes gewoon weer alle ballen op Hamilton en ‘Valtteri, this is James’.