Lees hier de stand na GP van China 2024 en enkele dingen die ons opvielen.
De GP van China 2024 zit er alweer op. Zelfs met wisselende weersomstandigheden en het volgepakte raceprogramma (er was een sprintrace) was Verstappen niet van de wijs te brengen. Hij kwam, hij zag hij overwon.
De manier waarop Verstappen het weekend domineerde was overigens wel heel erg indrukwekkend. Ja, het is saai. De overmacht van Verstappen is niet zozeer iets wat je nog kan verrassen, maar je wel degelijk mag verbazen. Wat we nu meemaken is heel erg bijzonder. Niet zozeer omdat het een Nederlander is, maar omdat de hegemonie doet denken aan die van Fangio, Stewart, Schumacher en Hamilton.
6 dingen die opvielen
Maar naast de overwinning van Max Verstappen gebeurde er nog zoveel meer afgelopen weekend. Om weer een beetje op de hoogte te zijn hebben we alle uitslagen, rangen en standen voor je. Daarnaast vielen ons enkele dingen op:
1. Zo’n haastschema zorgt wel voor meer spektakel
Hoe langer de vrije trainingen, hoe voorspelbaarder het wordt, lijkt het wel. Bij races waar er een sprintrace en sprintkwalificatie is, is er net altijd wat meer tumult. Nu helemaal, omdat de heren coureurs al een paar jaar niet op het Shanghai International Circuit geweest zijn. Natuurlijk, de voorsprong van Verstappen was niet ‘spannend’, maar tijdens de kwalificaties en in de sprintrace achter e nummer 1 was het uitermate vermakelijk.
2. OK, Shanghai is toch wel een toffe baan
Shanghai International Circuit is an sich niet een heel erg bijzondere baan. Maar met de auto’s van tegenwoordig is het juist wél een tof circuit. Dat komt waarschijnlijk mede doordat de coureurs dichter achter elkaar kunnen rijden in de lange doordraaiers. Ook was duidelijk dat er meerdere lijnen mogelijk waren, het leverde veel visueel spektakel op.
3. Fernando Alonso is een smaakmaker
Alonso is zo’n coureur die dit soort omstandigheden wel kan waarderen. Schommelingen in baantemperatuur, verandering in luchtvochtigheid en telkens een andere windrichting. Waar anderen stoeien met hun setup, weet Alonso altijd een goed resultaat neer te zitten. Als alles normaal verloopt, is de Aston Martin AMR niet zo snel als de Ferrari en McLaren. Echter, als de omstandigheden veranderen, is Alonso altijd snel. Nu nog steeds. De tijd lijkt geen vat op ‘m te hebben.
4. Slechte thuisrace voor Zhou Guanyu
Zhou is niet de slechtste coureur ooit, zeker niet. Maar zijn thuisrace was belabberd. Hij bungelde constant achteraan, in elke sessie eigenlijk. Normaal gesproken geven we dan de schuld aan de auto, want de Stake F1 is niet denderend. Bottas liet er afgelopen weekend wél mooie dingen mee zien. Het hoogtepuntje van Zhou was een inhaalactie op (wederom zeer zwak rijddende) Logan Sargeant, waarop het hele publiek vrolijk reageerde. Ach ja, een kinderhand is snel gevuld.
5. Lewis Hamilton gaat Mercedes niet missen
Net als Alonso kan Hamilton verrassen tijdens wisselende omstandigheden. Dat deed hij dan ook, alleen piekte hij ietsje te vroeg. Hamilton kon bij de race-kwali en de race zelf absoluut niet meekomen. Hij reed kansloos achter in het in het middenveld en was constant aan het klagen dat de auto niet goed was. Wat dat betreft kan zijn transfer naar Ferrari niet snel genoeg komen. Kleine kanttekening, George Russell deed keurig in de top 10 met dezelfde auto.
6. Lando Norris indrukwekkend
Al een paar jaar is Lando Norris een enorm stabiel presterende coureur. De snelheid van de McLaren vertekent het beeld enorm. Waar Piastri (met schade aan de bodemplaat) achter een Aston Martin, Mercedes en erachter beide Ferrari’s finishte, pakte Norris gewoon P2. Dat is een enorm verschil.
Rijderskampioenschap
Lando Norris klimt niet in het rijderskampioenschap, maar stijgt wel flink qua punten en zit nu vlak achter de Ferrari-coureurs. Het verschil tussen Hamilton en Russell is toch wel een beetje groot, zeker als je bedenkt dat Hamilton zijn totaal dit weekend bijna verdubbelde. De meeste veranderingen in het overzicht zitten bij de coureurs die nog geen punten hebben gescoord. Behalve bij Sargeant, man wat is hij slecht.
De stand na de GP China 2024 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 110 |
2 | Sergio Pérez | Red Bull Racing | 85 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 76 |
4 | Carlos Sainz | Ferrari | 69 |
5 | Lando Norris | McLaren | 58 |
6 | Oscar Piastri | McLaren | 38 |
7 | George Russell | Mercedes | 33 |
8 | Fernando Alonso | Aston Martin | 31 |
9 | Lewis Hamilton | Mercedes | 19 |
10 | Lance Stroll | Aston Martin | 9 |
11 | Yuki Tsunoda | VCARB | 7 |
12 | Oliver Bearman | Ferrari | 6 |
13 | Nico Hülkenberg | Haas | 4 |
14 | Kevin Magnussen | Haas | 1 |
15 | Alexander Albon | Williams | 0 |
16 | Esteban Ocon | Alpine | 0 |
17 | Zhou Guanyu | Stake | 0 |
18 | Daniel Ricciardo | VCARB | 0 |
19 | Pierre Gasly | Alpine | 0 |
20 | Valtteri Bottas | Stake | 0 |
21 | Logan Sargeant | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Ook nu de meeste veranderingen aan de onderzijde. Williams zakt naar P10 en Alpine stijgt naar P8. Het is een overwinning van niets natuurlijk, want we zien Albon nog wel een puntje scoren dit seizoen. Verder kan Ferrari Red Bull heel aardig bij houden. We hebben nu de top van het veld (Red Bull, Ferrari, McLaren), het middenveld (Mercedes en Aston Martin) en dan de achterhoede. Een heel erg vreemde gewaarwording.
De stand na de GP China 2024 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull | 195 |
2 | Ferrari | 151 |
3 | McLaren | 96 |
4 | Mercedes | 52 |
5 | Aston Martin | 40 |
6 | VCARB | 7 |
7 | Haas | 5 |
8 | Williams | 0 |
9 | Alpine | 0 |
10 | Stake | 0 |
Kwalificatieduel
Let op: we pakken de kwalificatie voor de hoofdrace, níet van de sprintrace. Ricciardo was nu niet alleen sneller dan Tsunoda, het verschil was best groot. Het leek er meer op dat Yuki hopeloos uit vorm was, maar Daniel presteerde aanzienlijk beter (dat mag ook wel gezegd worden). Ondanks dat Hamilton absoluut het racen nog niet is verleerd, is Russell nu wel geregeld beter in de kwalificaties. Ocon, Bottas en Verstappen hebben absoluut geen kind aan hun teammaat en hebben de 100%-score. Tenslotte Charles Leclerc, die eindelijk zijn teamgenoot weer lijkt te kunnen pareren.
De stand na de GP China 2024 in het kwalificatieduel is als volgt:
Coureur | Coureur | ||
Verstappen | 5 | Pérez | 0 |
Hamilton | 1 | Russell | 4 |
Leclerc | 2 | Sainz | 2 |
Leclerc | 1 | Bearman | 0 |
Norris | 4 | Piastri | 1 |
Alonso | 4 | Stroll | 1 |
Gasly | 0 | Ocon | 5 |
Albon | 5 | Sargeant | 0 |
Tsunoda | 4 | Ricciardo | 1 |
Bottas | 5 | Zhou | 0 |
Hülkenberg | 3 | Magnussen | 2 |
Snelste raceronde
Niemand minder dan Fernando Alonso. Logisch, hij ging als laatste nog naar binnen voor een setje medium-banden, terwijl de rest op oudere ‘hards’ reed. Hij reed ook als bezetene overigens. Pérez zou in principe gewoon Norris moeten kunnen pakken, maar kon relatief gezien niet de snelste stappen maken als Alonso deed.
De onderlinge stand na de GP China 2024 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Leclerc | Ferrari | 2 |
Verstappen | Red Bull | 2 |
Alonso | Aston Martin | 1 |
Driver of the Day
De winnaar van de race wint bijna nooit deze trofee, tenzij het een verrassende winnaar is. De nummer 2 was verrassend dit weekend, dus mocht Norris de Driver of the Day-trofee in ontvangst nemen.
De onderlinge stand na de GP China 2024 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Carlos Sainz | Ferrari | 2 |
Oliver Bearman | Ferrari | 1 |
Charles Leclerc | Ferrari | 1 |
Lando Norris | McLaren | 1 |
Heeft de redactie de race goed voorspeld?
Max als winnaar aanwijzen is niet echt gewaagd. Het levert wel punten op. Wouter en Michael hadden beide dezelfde voorspelling. Jaap zijn wel erg bijzondere voorspelling kwam helaas niet uit. Gelukkig staat ‘ie alsnog tweede.
De stand na de GP China 2024 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Wouter (VER, PER, SAI) | 37 |
Jaap (HAM, OCO, PIA) | 35 |
Michael (VER, PER, SAI) | 23 |
1 punt voor juiste coureur in de Top 3, 5 punten voor coureur op juiste positie.
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 2 maart | GP van Bahrein
- 9 maart | GP van Saudi-Arabië
- 24 maart | GP van Australië
- 7 april | GP van Japan
- 21 april | GP van China
Deze Grands Prix staan op de kalender:
- 5 mei | GP van Miami
- 19 mei | GP van Emilia-Romagna
- 26 mei | GP van Monaco
- 9 juni | GP van Canada
- 23 juni | GP van Spanje
- 30 juni | GP van Oostenrijk
- 7 juli | GP Groot-Brittannië
- 21 juli | GP van Hongarije
- 28 juli | GP van België
- 25 augustus | GP van Nederland
- 1 september | GP van Italië
- 15 september | GP van Azerbeidzjan
- 22 september | GP van Singapore
- 20 oktober | GP van Verenigde Staten
- 27 oktober | GP van Mexico
- 3 november | GP van Brazilië
- 24 november | GP van Las Vegas
- 1 december | GP van Qatar
- 8 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van Miami worden verreden op 3 mei om 18:30!
Edge zegt
Wat mij opviel: Stroll liet maar weer eens zien niet F1 waardig te zijn. Op z’n dag is Stroll een serieus snelle gozer, maar het lijkt wel alsof hij met zijn ogen dicht rijdt. Echt een compleet gebrek aan alertheid bij die gozer. Alonso verremt zich, Russell die er 10cm achter zit remt netjes mee, Ricciardo ook, maar dan komt meneer Stroll die anderhalve autolengte de ruimte heeft om te reageren en in plaats daarvan doodleuk op Ricciardo in rijdt. En als je zijn onboard dan bekijkt zie je hem doodleuk naar de apex van de bocht kijken, alsof hij alleen op de baan is en snelle ronde rijdt. Wat een pannenkoek is dat zeg.
Robert zegt
Ik heb eens wat nieuws- en sociale media bekeken vanmiddag, de commentaren zijn niet van de lucht, maar met name eensgezind in het oordeel: Stroll jr. heeft het, voor de zoveelste keer, weer gruwelijk verkloot. En vooral z’n hautaine gedrag om de schuld volledig bij een ander neer te leggen, wordt als stuitend ervaren.
Ik denk ook dat zowel het team als zijn vader hier maar eens een duidelijke conclusie moet gaan trekken: de Formule 1 is te hoog gegrepen voor het rijkeluiszoontje.
gregorius zegt
Het lulligste vind ik nog wel dat hij Ricciardo’s kansen op een goede klasseren heeft verpest. Het was zeker niet ondenkbaar dat hij Hulkenberg voor had kunnen blijven en gewoon een punt had kunnen scoren. Dat terwijl hij duidelijk op de schopstoel zit; dan is het extra zuur dat hij door de onkunde van het Miljardairszoontje eruit wordt gewipt.
Aan de andere kant vind ik het prima dat Stroll erbij is; over het algemeen is het niet bijster interessant om de achterhoede coureurs te volgen. Bottas, Zhou, Hulkenberg (sorry), Tsunoda, Gasly zijn gewoon saai om te kijken. Terwijl coureurs als Ocon, Magnussen, Sergeant en Stroll nog wel eens brokken willen maken. En Albon eigenlijk te goed is om in een Williams te rijden (mijn mening).
sanderkomnogeensergens zegt
Wat mij al een tijdje opvalt is het beschamende niveau van Gasly. Dit jaar al 5 x outqualified door Ocon. Wat ook geen geweldenaar is. Ik vind het helemaal niks Gasly.
87sandyd zegt
Ter verdediging van hem tijdens dit weekend, Ocon reed met updates, Gasly niet
royaledeluxe zegt
En hij reed ook nog eens voor Ocon (die met updates rondreed) tot DE pitspot zijn race helemaal verknalde…
Richmond zegt
ik denk dat Mercedes Hamilton ook niet gaat missen. De vechtlust lijkt weg te zijn bij Hamilton en ik denk dat hij Ferrari aangrijpt om het vuur in hem weer aan te wakkeren. hopelijk werkt het, maar met deze prestaties heeft hij de schijn tegen dat het hem gaat lukken.
mashell zegt
Is hij uitgeblust, zou gewoon kunnen gezien zijn leeftijd of is het meer “wie gaat er nog hard werken wanneer het ontslag al is ingediend”?
Richmond zegt
nee, heb het idee dat dit sinds de nieuwe regels zijn. Ofwel de afgelopen 3 jaar. Ja wanneer de auto mee werkt en hij kan aanvallen dan lijkt hij wat meer in zijn mum te zitten. Maar over het algemeen zie ik weinig in hem op en naast de baan waarvan je denkt dat hij het nog in zich heeft.
outlook zegt
Terwijl hij wel doodleuk 9 plekken wist te pakken. Ik vond het nog best een knappe prestatie. Net als #2 in de sprint. Dat hij Q1 niet uit kwam snap ik dan ff helemaal niet
Richmond zegt
denk dat dat meer strategisch was dan dat hij 9 man heeft ingehaald. Plek 18 was niet waar de auto hoorde te zijn. Dus het is vanzelfsprekend dat tijdens de race plekken gewonnen worden, helemaal als je ook nog eens slim kunt doen met de 2 sc periodes tov de mindere teams voor je. Want op de baan, zoals hij zelf zei , kon hij amper de auto’s bijhouden
gregorius zegt
Iedereen, behalve Stroll, zal die 9 man in hebben gehaald, als ze in een auto van 1 van de top-5 teams zouden rijden. Echter, werd hij ook een hoop geholpen door die safetycars, want het ging behoorlijk langzaam met het inhalen daarvoor.
Richmond zegt
stroll zou ze van de baan afrijden en dan de schuld geven dat ze in de weg rijden en het hele team zou dat ook zeggen
str8six zegt
Nummer 6: Stroll is en blijft een dwaas.🤡
Houthakker zegt
Alpine is volledig de weg kwijt, en ik zie geen enkel aanknopingspunt waarom te zou veranderen. Onbegrijpelijk voor een fabriekteam.
sportevo zegt
Zhou had wel een zeer goede sprint kwalificatie met een plek in SQ3 en daarmee ook een 9e plek in de sprint. Dat kun je toch niet slecht noemen.
joki zegt
Die move van Alonso na de start waarin hij voorbij Perez gaat… Ok, hij wordt nadien terug ingehaald, maar daar laat hij al weten dat ze gaan moeten opletten… Hij is echt wel een krijger! Hierom kijk ik naar F1!
outlook zegt
Genieten idd
Robert zegt
De inhaalactie van Perez, tijdens de sprintrace, waarbij hij in één bocht binnendoor voorbij stak aan een met elkaar vechtende Sainz en Alonso, was ook geweldig.
Tonnie zegt
Zhou was idd niet super tijdens de hoofdrace, maar sprintquali p10 en sprint p9 is niet slecht. Toch wat leuks laten zien in z’n thuisrace.
pomoek zegt
Beetje erg negatief over Hamilton. Hij reed, in de regen, op vrijdag een prima sprintkwalificatie waarbij zijn teamgenoot niet in q3 wist te komen. De race ging ook gewoon goed. Het ging mis tijdens de kwalificatie waar hij zich verremde en niet uit q1 wist te komen. Daarna is hij vanaf p18 naar een keurig p9 gereden. Russel reed van p8 naar p6. Wat gewoon netjes is, maar ook as to be expected van een MB.
MB heeft dit jaar gewoon weer een trut van een auto geproduceerd die in de race mee kan komen met de auto’s waartussen er is gekwalificeerd maar gewoon niet de snelheid heeft om zich naar voren te werken. Ze finishen meestal zo rond de plek waarop is gekwalificeerd. Dus ik denk dat Hamilton, op die slechte q3 kwalificatie na dan, prima heeft gereden.
Robert zegt
Hamilton gaf zelf aan na de sprintrace ‘iets anders’ te hebben geprobeerd in de set-up als teamgenoot Russel, en dat juist dat desastreus uitpakte.
outlook zegt
Over Bottas wordt weinig gesproken. Terwijl hij in die groene gifbeker toch best lekker loopt te knallen
lekkaah zegt
Volgens mij hadden ze die Saubers getuned. Ze waren overall ineens best rap, ik vermoed vanwege Zhou en de Chinese fans wellicht. Het overlijden van Bottas’ motor was voor mij persoonlijk wel een bevestiging van mijn vermoeden. Zeker weten doe je het nooit. Daarnaast reed Bottas (ook t.o.v. Zhou) idd best goed!
heckblende zegt
inderdaad een goede move om punten uit te gaan delen t/m p12
87sandyd zegt
Ik kijk altijd met heeeel veeel plezier naar de interviews van Stroll. Die jongen straalt zo’n erge “couldn’t care less what y’all think” uit, niet normaal.
En wat ik daar nou zo leuk aan vind? Die pa gooit er miljarden tegenaan en hij laat het geld verdampen door een verschrikkelijk uithangbord te zijn voor het team.