We hebben ‘m weer voor je, de stand na de GP van Canada 2022. Lees alles hier dat je moet weten, op Autoblog.
Man, wat is het toch leuk op de ‘ouderwetse’ banen. De GP van Canada stelt eigenlijk nooit teleur. Wisselende weersomstandigheden, foutjes die afgestraft worden en altijd een verrassing of twee. In de meeste gevallen door coureurs die het verschil kunnen maken.
Zo’n race zorgt altijd voor een paar leuke veranderingen in de rangen en standen. Dat was al het geval in de kwalificatie, in de race worden echter de punten verdeeld. Nu het raceweekend voorbij is, kunnen we de balans opmaken met de stand na de GP van Canada 2022. Voordat we daarmee beginnen, zijn er 6 dingen die ons opvielen aan de afgelopen dagen
Fernando Alonso is een held
De Spaanse wereldkampioen van 2005 en 2006 is het nog niet verleerd. Waar sommige oud-wereldkampioen een versleten indruk maken, is dat niet het geval bij Alonso. Op vrijdag zat hij er goed bij en op zaterdag al helemaal. Die tweede plaats was echt dik verdiend. Het geeft maar aan dat F1 ook een mentaal spelletje is. Daarin is hij nog steeds ijzersterk. Reken maar dat hij volgend jaar weer meedoet. Helaas kwam het er in de race er niet heel erg uit, maar een dubbele puntenscore voor Alpine is altijd lekker.
Na de race mocht Alonso nog naar de stewards voor het slingeren op het rechte stuk. 5 Seconde penalty was daarvan de uitkomst wat betekende dat hij terugzakte van P7 naar P9.
Verstappen magistraal op zaterdag en zondag
Ja, Verstappen heeft de race gewonnen. Het is zijn 26e overwinning. Die laatste 15 ronden waren episch. Maar het was de kwalificatie waar de Nederlander grote indruk maakte. Vader Jos was ook sterk in de regen op Canada, maar Max was magistraal in de regen. In de race ging het ook vlekkeloos. Het verschil met Ferrari is heel erg klein, dus het wordt sowieso nog spannend de volgende races.
Haas laat het liggen
Het team van Haas is een beetje als het Arrows van Jos Verstappen in 2000. Soms zijn ze ineens best snel, maar kunnen ze het niet altijd verzilveren. In dit geval hadden ze twee auto’s in de top 10, maar finisht er maar eentje, op plaats 17. Dat had niet gehoeven, in een race waar Alfa Romeo met twee auto’s in de punten rijdt. Schumacher deed wat hij kon, Magnussen was iets te agressief (alweer).
Mercedes comeback
Ze zijn terug! Nou, nee, niet helemaal natuurlijk. Maar bij Mercedes is het wel een beetje ‘jantje lacht jantje huilt’. Afgelopen weekend konden ze lachen. Natuurlijk de pech van Pérez en de startpositie van Leclerc hielpen, maar Mercedes was stiekem het hele weekend best goed bezig. Zowel Hamilton als Russell stonden ditmaal minder ver achter dan normaal. Dankzij de virtual safety cars leek de afstand kleiner dan dat deze was. Maar zo groot als het gat was begin dit jaar, is het nu niet meer.
Carlos Sainz ijzersterk
Nu Leclerc achteraan moest starten, moest Sainz de eer hoog houden voor Ferrari. Dat deed hij met verve. Wellicht dat het juist wel lekker was voor Carlos om een keer Leclerc niet in de buurt te hebben. Sainz maakte minder foutjes en was in de race erg goed bezig. Hopelijk heeft dit hem een een enorme boost gegeven waardoor hij sterker voor de dag komt op Silverstone over twee weken.
Lance Strol!!
Haalt een punt. We hadden Lance Stroll eigenlijk in de kwalificatie beter voor de dag verwacht. De Canadees weet soms te verrassen, denk maar aan zijn pole in Turkije bijvoorbeeld.
Rijderskampioenschap
Verstappen doet uitstekende zaken met deze overwinning. Hij loopt lekker uit op Leclerc en Pérez, zijn naarste belagers voor het kampioenschap. Nog altijd is het nog lang niet gedaan en kan er nog heel erg veel gebeuren, maar zo’n buffer is wel lekker. Sainz maakt een sprong in punten, maar nog niet in positie. Ook bijzonder, Illuminati-kenner @jaapiyo weet nog iets bijzonders te melden: LH44 heeft 77 punten en VB77 heeft 44 punten. Daarmee kunnen we het einde der tijden afdoen als een formaliteit. Wellicht dat de raceleiding Alonso bestrafte (slingeren), waardoor Alonso van P7 naar P9 ging en Bottas stijgt.
De stand na de GP Canada 2022 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 175 (+25) |
2 | Sergio Pérez | Red Bull | 129 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 126 (+ 10) |
4 | George Russell | Mercedes | 111 (+12) |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 102 (+18+1) |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 77 (+15) |
7 | Lando Norris | McLaren | 50 |
8 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 46 (+6) |
9 | Esteban Ocon | Alpine | 39 (+8) |
10 | Fernando Alonso | Alpine | 18 (+2) |
11 | Pierry Gasly | AlphaTauri | 16 |
12 | Kevin Magnussen | Haas | 15 |
13 | Daniel Ricciardo | McLaren | 15 |
14 | Sebastian Vettel | AstonMartin | 13 |
15 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 11 |
16 | Zhou Guanyou | Alfa Romeo | 5 (+4) |
17 | Alexander Albon | Williams | 3 |
18 | Lance Stroll | Aston Martin | 3 (+1) |
19 | Mick Schumacher | Haas | 0 |
20 | Nico Hülkenberg | Red Bull | 0 |
21 | Nicholas Latifi | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Een mutatie. Dankzij het puntje van Stroll, kan Aston Martin voorbij aan Haas. Dat mag ook wel voor een fabrieksteam. Ferrari loopt marginaal in op Red Bull met vier punten, maar Red Bull heeft nog steeds een flinke voorsprong. Alpine maakt een goede sprong naar McLaren, dat geen punten haalde dit weekend. Mercedes zit nog niet eens zo gek ver van Ferrari af, trouwens.
De stand na de GP Canada 2022 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull RBPT | 304 (+25) |
2 | Ferrari | 228 (+28+1) |
3 | Mercedes | 188 (+27) |
4 | McLaren Mercedes | 65 |
5 | Alpine Renault | 57 (+10) |
6 | Alfa Romeo Ferrari | 61 (+10) |
7 | AlphaTauri RBPT | 27 |
8 | Aston Martin Mercedes | 16 (+1) |
9 | Haas Ferrari | 15 |
10 | Williams Mercedes | 3 |
Kwalificatieduel
Het was het weekend van de underdogs. Ricciardo, Hamilton, Sainz en Zhou liepen in op hun teamgenoot. Ondanks de meesterlijke kwalificatie van Schumacher was Magnussen alsnog nog sneller. Stel je voor dat Mazepin nog meedeed, die zou de Haas opvouwen tegen de muur en wij zouden dan allemaal denken dat Mick Schumacher een buitencategorie talent was.
De stand na de GP Canada 2022 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Lewis Hamilton (4) | George Russell (5) |
Red Bull | Max Verstappen (6) | Sergio Pérez (3) |
Ferrari | Charles Leclerc (8) | Carlos Sainz (1) |
McLaren | Lando Norris (6) | Daniel Ricciardo (3) |
Alpine | Fernando Alonso (6) | Esteban Ocon (3) |
AlphaTauri | Pierre Gasly (6) | Yuki Tsunoda (3) |
Aston Martin | Lance Stroll (2) | Sebastian Vettel (5) |
Aston Martin | Nico Hülkenberg (1) | Lance Stroll (1) |
Williams | Alex Albon (8) | Nicholas Latifi (1) |
Alfa Romeo Racing | Valtteri Bottas (7) | Guanyou Zhou (2) |
Haas | Kevin Magnussen (7) | Mick Schumacher (2) |
Snelste raceronde
Carlos Sainz reed de snelste raceronde 1:15.749. Dat deed hij aan het einde van de race, dus met een lichte auto. Nog een voordeeltje: hij had verse banden en de slipstream + DRS. Een welverdiend punt voor de Spanjaard, die het hele weekend goede zaken deed. Felicidados!!
De onderlinge stand na de GP van Canada 2022 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Charles Leclerc | Ferrari | 3 |
Max Verstappen | Red Bull | 2 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Lando Norris | McLaren | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Driver of the Day
De kijkers gaan vaak voor de gene met een goede inhaalrace. Die van Charles Leclerc was redelijk indrukwekkend. Als je ziet hoe snel de Ferrari is, is P5 niet extreem denderend, maar min of meer wat je mag verwachten. Desalniettemin vindt het publiek het geweldig. Hiermee staat Leclerc bovenaan.
De onderlinge stand na de GP van Canada 2022 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Max Verstappen | Red Bull | 2 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Heeft de redactie de GP van Canada 2022 goed voorspeld?
In dit geval was het Jaap die zag dat Verstappen zou gaan zegevieren. De gridstraffen voor Leclerc hielpen niet echt voor Michael en Wouter, die beiden dachten dat de Monegask zou gaan winnen. Net als coureurs hebben voorspellers altijd goede excuses waarom de uitslag niet strookt met hun voorspelling.
De stand na de GP Canada 2022 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Wouter | 33 (+1) |
Michael | 31 (+1) |
Jaap | 19 (+5) |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 20 maart | GP van Bahrein
- 27 maart | GP van Saudi-Arabië
- 10 april | GP van Australië
- 24 april | GP van Emilia Romagna
- 8 mei | GP van Miami
- 22 mei | GP van Spanje
- 29 mei | GP van Monaco
- 12 juni | GP van Azerbeidzjan
- 19 juni | GP van Canada
Deze Grands Prix staan nog op de kalender:
- 19 juni | GP van Canada
- 3 juli | GP van Groot-Brittannië
- 10 juli | GP van Oostenrijk
- 24 juli | GP van Frankrijk
- 31 juli | Gp van Hongarije
- 28 augustus | GP van België
- 4 september | GP van Nederland
- 11 september | GP van Italië
- 2 oktober | GP van Singapore
- 9 oktober | GP van Japan
- 23 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 30 oktober | GP van Mexico
- 13 november | GP van Brazlië
- 20 november | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van Groot-Brittanië 2022 worden verreden op 1 juli om 14:00.
Jeroen zegt
En weer een strategische blunder waardoor Ferrari niet wint. Met 15 raceronden te gaan niet naar geel gaan is een complete misser. Dat was de enige manier om Verstappen voorbij te gaan. Met gelijk rubber had Sainz gewoon geen kans tegen de snellere Red Bull.
alpina007 zegt
Hij had geen gele banden meer :-)
ricksmits zegt
moet weer even terugdenken aan de vrienden van Viaplay.. Allard op racecontrol; Leclerc zijn mediums zijn op en als we dan even gaan tellen betekend dit dat over 2 rondes Sainz zijn banden ook kapot zijn! Commentator; Zeker Allard, alleen rijd Sainz op hard. niks aan de hand dus
willeme zegt
@ricksmits;
Toch vind ik de momenten dat Allard mag praten wel een verademing ;-)
sportabgasanlage zegt
Precies, altijd hét moment om ff snel naar de wc te gaan.
Jeroen zegt
Ow, dat was mij dan ontschoten. Mea culpa, mea maxima culpa.
Met deze witte band was het op voorhand al onmogelijk geweest om te winnen. De Red Bull is zoveel sneller op het rechte stuk, daar kom je met gelijk rubber totaal niet langs.
quincy zegt
Volgens mij had het voor blijven van Sainz vooral met het uitkomen van de hairpin van Verstappen te maken. Daar pakte hij telkens net genoeg marge zodat Sainz alleen maar naar hem toe kon rijden. Want met DRS was de Ferrari op het rechte stuk op zich gewoon sneller, maar alleen als hij er dicht genoeg achter had gezeten.
Henkie zegt
Ze hadden geen gele banden meer. Hoe wil je dan naar de mediums wisselen?
Edge zegt
@Jeroen: De Red Bull was niet sneller. De Ferrari was sneller. Wat je in Montreal zag was het verschil tussen een goede coureur en een topcoureur. Verstappen maximaliseerde zijn exits en gebruikte zijn ERS systeem telkens precies op de juiste momenten, waardoor Sainz met DRS er alleen maar naar toe kon rijden en er niet voorbij kon. Sainz lukte het maar niet om die benodigde tractie te krijgen om er zo dicht op te zitten dat die DRS actie wel succesvol was.
Leclerc is doorgaans 2 à 3 tienden sneller dan Sainz. Als die geen motorstraf had gehad, was het een kinderlijk eenvoudige overwinning voor Ferrari geworden.
Jeroen zegt
De Ferrari kon alleen volgen met DRS. Had Max die seconde gepakt, dan had hij weggereden. Ik zag dus geen snellere Ferrari.
Robert zegt
Waar haalt Lewis die pijnstillers? Zo wil ik ook wel binnen een week van m’n rugklachten afkomen…
Gulli zegt
Moet je bij die blonde zijn denk ik, die weet zijn chakra’s wel te vinden
heckblende zegt
tip:
volg hetzelfde trainingsschema als Lewis.
Of denk je dat je fysiek op hetzelfde level zit?
topcom zegt
Bottas heeft 46 punten ivm 5 seconden penalty van Alonso… Prachtige race was het!
hondafiel zegt
In een nabeschouwing gaf Albers aan dat Perez met de neus vast zat door het omhoog komen van de bandenstapel. De commentatoren hadden het een aantal keer over een tecpro barrier die er als een geheel uitziet, wat ook te zien was op TV.
Dat viel mij om aan de GP van Canada.
Robert zegt
Die uitleg werd door de SkySports al gemeld tijdens de race; die vroegen namelijk gewoon aan Christian Horner waarom Perez niet meer kon wegrijden en kregen vervolgens precies dat antwoord.
Zouden ze bij Viaplay achter e schermen ook het Britse commentaar volgen?
gregorius zegt
Wat opviel?
Nou: Yuki op nieuwe banden er vanaf. Sommige coureurs betalen 1 mio per race om mee te doen en hij doet dit.
En Sainz was op racepace gewoon sneller dan MV; RB heeft zn zaakjes iets beter voor elkaar, maar Ferrari is gewoon nog altijd net zo snel op sneller.
Mercedes was nog altijd 8-tienden per ronde langzamer dan de RB en Ferrari; dat is nog altijd een wereld van verschil.
En Canada kan met deze auto’s ook niet. Het was nog net geen DRS festijn omdat die hairpin zo te nemen is dat je op gelijkwaardige banden zo 8-tienden los zit op het moment met een goede lijn wegrijdt. Verder kan je gewoon niet inhalen op gelijkwaardige banden.
Dus als je niet in kan halen, krijg je treintjes en dan lijkt het op ‘close racing’, maar in feite is het gewoon iemand die het soepie ophoudt en niemand kan er langs.
Je zag t ook met Leclerc; die kwam er ook niet doorheen.
EmwEE zegt
Nou, zo naar zijn Leclerc en Pérez nu toch ook weer niet?
Het lijken mij wel sympathieke gasten…
Ik heb wel naardere F1 coureurs gezien.
pomoek zegt
MB is op dit moment blij met elke dooie mus. er worden door MB alleen podia gehaald als RB en Ferrari op enige manier de bal laten vallen. Zo ook in Canada.
Ik dacht na de start dat dit een saaie race zou worden. Maar het venijn zat in de staart. Mooie uitslag voor Verstappen en Red Bull. Op dit moment is 2022 zijn Championship to lose…
lekkaah zegt
Ik denk dat Leclerc in Sainz’ situatie Verstappen wel had gepakt. Versere banden, DRS en de Ferrari zou iets sneller de bochten door moeten komen. Vond het maar vreemd dat Verstappen in de (tragere) bochten sneller was dan de Ferrari met Sainz achter het stuur.
pomoek zegt
@lekkaah: eens.
sportabgasanlage zegt
Kan iemand Christijan Albers terug naar school sturen? Man, wat maakt hij veel taalfouten. Dieptepunt was “hij glijde zo van de baan…”
Edge zegt
Ik heb te doen met Mick Schumacher. Zijn het niet zijn eigen fouten of matige prestaties (Miami, Imola, Jeddah), dan is het de auto die niet meewerkt. Bahrein, Spanje en nu ook Canada waren stuk voor stuk races waarin Schumacher goed reed en te snelheid had om in de punten te eindigen, maar door mechanische problemen, botte pech, matige strategie of een combinatie van die factoren buiten de punten eindigt.
lekkaah zegt
Hoe kun je nou medelijden hebben met iemand die naar (jouw eigen) zeggen fouten maakt en matig presteert? Laat staan ook – mede – dankzij zijn achternaam dit stoeltje heeft. Hij heeft meer dan genoeg races de kans, er staan heel wat talentjes te trappelen om zo’n plek. Ik vind het een sympathieke (wellicht te vriendelijk soms) knul, maar het begint nu wel een beetje pijn te doen. Vooral ook toen hij het circuit een beetje de schuld gaf toen hij daar crashde (Jeddah).
fordnut zegt
Dankzij DRS kon Sainz Verstappen bijhouden. Als Sainz 1x geen DRS had gehad, had Verstappen m.i. weg kunnen rijden met 0.2 a 0.3 sec per ronde. Ik denk dus niet dat de Ferrari sneller was.
Evert zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-