Check hier de stand na de GP van Brazilië 2022 en enkele dingen die ons opvielen.
De Grand Prix van Brazilië 2022 was een emotionele rollercoaster. Het was (voor het weekend begon) vrij lastig om te voorspellen wie nu aan het langste einde zou gaan trekken. Red Bull en Ferrari kenden een vrij ongelukkig weekende, terwijl Mercedes een enorme sterke indruk maakte. Wat heet: ze reden vrij eenvoudig naar een overmachtige 1-2.
Daarachter gebeurde er ook het nodige. Sommige coureurs leken het ene moment nog kans te maken op een mooie race, maar zagen het in tranen eindigen.
7 dingen die ons opvielen aan de race
Voordat we alle rangen, standen en overzichten delen en bespreken, waren er nog enkele dingen die ons opvielen aan het afgelopen weekend:
De leukste sprintrace. Ooit.
Het weekend begon al goed met een geweldige kwalificatie en vervolgens een leuke sprintrace. Wat heet, tot nu toe is het de leukste sprintrace aller tijden. Nu waren er ook maar zes, maar toch. Ondanks de nodige scepsis was de sprintrace véél leuker dan een extra vrije training. Belangrijk is het in elk geval dat de baan zich goed leent voor inhaalacties.
Wat was Mercedes sterk!
Het hele seizoen was Mercedes betrouwbaar, maar simpelweg te langzaam. De laatste paar races in Austin en Mexico waren aanzienlijk beter voor Mercedes, maar afgelopen weken waren ze erg sterk. Zowel in de sprintrace als in de hoofdrace stond er geen maar op het team uit Brackley. Hamilton en Russell waren de snelste coureurs op de baan.
Russell
Nog eventjes over George Russell. De Brit reed gisteren weergaloos. Natuurlijk is het makkelijk om in een goede auto vooraan te rijden. Maar Russell bleef cool en reed zeer constant. Ook nadat Hamilton de druk opvoerde na de safetycar-periode, was het huilen met de pet op.
Kevin Magnussen
Geregeld doet Kevin Magnussen denken aan Jos Verstappen. Onverschrokken, getalenteerd en een ware vechtersbaas op de baan. De laatste paar procent aan verfijning spelen soms parten. In de sprintrace deed Magnussen het uitstekend, hij beperkte de schade. Uiteraard ging hij niet de sprintrace winnen, maar belandde hij wel in de punten. Helaas ging het in de hoofdrace mis voor de Deen.
Interlagos is episch
Een race op Interlagos is eigenlijk altijd geweldig. De baan is een garantie voor succes. Dat komt door een heel erg lang recht stuk, een paar bochten waar meerdere lijnen mogelijk zijn, flink wat hoogteverschil en natuurlijk relatief hoge mate van bandenslijtage. Ook gisteren leverde het een meer dan vermakelijke race op.
Hamilton en Verstappen worden nooit vrienden
Een sport is altijd goed als er ware Angstgegners zijn. In dit geval zijn Verstappen en Hamilton elkaars lievelingsvijanden. Je merkt gewoon als die twee bij elkaar in de buurt zijn, dat de spanning stijgt. De twee gaven elkaar nauwelijks ruimte. Strikt volgens de letter van de regel stond Hamilton in zijn recht, alhoewel hij natuurlijk wist dat die Red Bull naast hem stond. Voordat het Lewis-bashen gaat beginnen: andersom hadden de Verstappen-fans gewezen op deze regel.
Verstappen negeert teamorder
Dat Verstappen zijn teamgenoten niet echt helpt, is duidelijk. Zo liet hij Carlos Sainz (in hun Toro Rosso-tijd) niet voorbij ‘NO!’ Maar nu is hij al kampioen en nog steeds geeft hij de positie niet terug aan Sergio, vanwege ‘principes’. Dat kan zijn, maar laten we vooral Abu Dhabi niet vergeten. Zonder het gênante ophouden van Pérez Hamilton in Abu Dhabi zou Max geen kampioen zijn geweest. Een klein bedankje kan er wel afwanneer je 100 punten voor ligt. Sowieso is het ook een heel domme actie, vanwege een puntje winst (dat niet meer uitmaakt) verspeel je goodwill bij Checo, die de volgende keer iets minder hard voor je zal vechten. Een slechte transactie die door emotie gevoed is.
Rijderskampioenschap
Ondanks de matige sprintrace en desastreuze race, had Verstappen gelukkig een voorsprong van, eh, enorm veel punten. Wel is de afstand van de Mercedes-coureurs ten opzichte van die van Ferrari een stuk kleiner. De strijd tussen Pérez en Leclerc is nu spannender dan ooit (met dank aan Verstappen). Ook is er een leuke strijd tussen Hamilton en Sainz. Alonso nadert Ocon.
De stand na de GP Brazilië 2022 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 429 |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 290 |
3 | Sergio Pérez | Red Bull | 290 |
4 | George Russell | Mercedes | 265 |
5 | Lewis Hamilton | Mercedes | 240 |
6 | Carlos Sainz | Ferrari | 234 |
7 | Lando Norris | McLaren | 113 |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 86 |
9 | Fernando Alonso | Alpine | 81 |
10 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 49 |
11 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 36 |
12 | Daniel Ricciardo | McLaren | 35 |
13 | Kevin Magnussen | Haas | 25 |
14 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 23 |
15 | Lance Stroll | Aston Martin | 14 |
16 | Mick Schumacher | Haas | 12 |
17 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 12 |
18 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo | 6 |
19 | Alexander Albon | Williams | 4 |
20 | Nicholas Latifi | Williams | 2 |
21 | Nyck de Vries | Williams | 2 |
22 | Nico Hülkenberg | Aston Martin | 0 |
Constructeurskampioenschap
Hier natuurlijk hetzelfde beeld. Mercedes loopt in op Ferrari. Alpine sprokkelt lekker wat puntjes bij elkaar, terwijl McLaren tweemaal een DNF op zijn naam heeft staan. Hierdoor lijkt de strijd om P4 in het constructeurskampioenschap te zijn beslecht. Tussen Haas en Alpha Tauri is het nog heel erg spannend.
De stand na de GP Brazilië 2022 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull RBPT | 719 |
2 | Ferrari | 524 |
3 | Mercedes | 505 |
4 | Alpine Renault | 167 |
5 | McLaren | 148 |
6 | Alfa Romeo Ferrari | 55 |
7 | Aston Martin | 50 |
8 | Haas | 37 |
8 | AlphaTauri | 35 |
10 | Williams Mercedes | 8 |
Kwalificatieduel
Uiteraard was de kwalificatie van Kevin Magnussen episch, zeker in vergelijking met zijn teamgenoot (Mick Schumacher stond 20e namelijk). Russell was sneller dan Hamilton, terwijl Vettel in bloedvorm is en zijn teamgenoot eenvoudig verschalkte. Bij Ferrari was Sainz sneller dan Leclerc, mede geholpen door de banden.
De stand na de GP Brazilië 2022 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Lewis Hamilton (12) | George Russell (9) |
Red Bull | Max Verstappen (17) | Sergio Pérez (4) |
Ferrari | Charles Leclerc (14) | Carlos Sainz (7) |
McLaren | Lando Norris (17) | Daniel Ricciardo (3) |
Alpine | Fernando Alonso (12) | Esteban Ocon (9) |
AlphaTauri | Pierre Gasly (13) | Yuki Tsunoda (8) |
Aston Martin | Lance Stroll (8) | Sebastian Vettel (11) |
Aston Martin | Nico Hülkenberg (1) | Lance Stroll (1) |
Williams | Alex Albon (18) | Nicholas Latifi (2) |
Williams | Nicholas Latifi (0) | Nyck de Vries (1) |
Alfa Romeo Racing | Valtteri Bottas (14) | Guanyou Zhou (7) |
Haas | Kevin Magnussen (15) | Mick Schumacher (6) |
Snelste raceronde
George Russell is goed bezig. Niet alleen won hij de race, maar pakte hij ook de snelste raceronde. Het is nu al voor de derde keer op rij en de vierde keer in totaal voor de Brit.
De onderlinge stand na de GP Brazilië 2022 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Max Verstappen | Red Bull | 5 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
George Russell | Mercedes | 4 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 2 |
Sergio Pérez | Red Bull | 2 |
Lando Norris | McLaren | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Zhou Guanyu | Alfa Romeo | 1 |
Driver of the Day
De Driver of the Day heel verrassend: Lewis Hamilton. Nederlanders van de baan rossen is goed, aldus het stemmende publiek. Let wel, het was een race waarbij het publiek best verdeeld was, want Hamilton kreeg ‘maar’ 17% van de stemmen. Toegegeven: hij reed een puike race en had ‘m misschien wel kunnen winnen als hij niet in aanraking kwam met Verstappen.
De onderlinge stand na de GP Brazilië 2022 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Max Verstappen | Red Bull | 5 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Sebastian Vettel | Aston Martin | 2 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 2 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Mick Schumacher | Haas | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Nyck de Vries | Williams | 1 |
Daniel Ricciardo | McLaren | 1 |
Heeft de redactie de GP van Mexico 2022 goed voorspeld?
Nee! De redactie dacht dat Verstappen wederom zou zegevieren op Interlagos. Omdat Michael en Wouter alleen ‘Hamilton op het podium’ goed hadden, krijgen ze allebei slechts een schamel puntje, maar blijven de onderlinge verhoudingen gelijk. Ook Jaap had alleen Hamilton op het podium goed, en verwachtte te veel van Pérez (en Verstappen).
De stand na de GP Brazilië 2022 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Michael | 91 |
Wouter | 88 |
Jaap | 63 |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 20 maart | GP van Bahrein
- 27 maart | GP van Saudi-Arabië
- 10 april | GP van Australië
- 24 april | GP van Emilia Romagna
- 8 mei | GP van Miami
- 22 mei | GP van Spanje
- 29 mei | GP van Monaco
- 12 juni | GP van Azerbeidzjan
- 19 juni | GP van Canada
- 3 juli | GP van Engeland
- 10 juli | GP van Oostenrijk
- 24 juli | GP van Frankrijk
- 31 juli | GP van Hongarije
- 28 augustus | GP van België
- 4 september | GP van Nederland
- 11 september | GP van Italië
- 2 oktober | GP van Singapore
- 9 oktober | GP van Japan
- 23 oktober | GP van Amerika
- 30 oktober | GP van Mexico
- 13 november | GP van Brazilië
Deze Grand Prix staat nog op de kalender
- 20 november | GP van Abu Dhabi
De eerste meters voor de GP van Abu Dhabi 2022 worden verreden op vrijdag 18 november om 14:00.
Johanneke zegt
Ik kan nog steeds niet bij die straf van Verstappen. Hamilton stuurt vol op hem in, hij kon nergens heen. Je dient elkaar ruimte te geven wordt er altijd gezegd toch?
Maarja kijk ook dit circuit vorig jaar. Verstappen beukt Hamilton van de baan en krijgt geen straf, waarschijnlijk omdat Hamilton hem net kon ontwijken. In de 1 na laatste race na de brake check doet Hamilton net of ie op Verstappen in rijdt door naar rechts te sturen, ook geen straf. En in de laatste race haalt Hamilton hem buiten de baan in, ook geen straf.
Al 4 voorbeelden waarvan ik zeg, ik zie de regels anders en had wel / andere straffen verwacht. Zeker die van Verstappen vorig jaar op Interlagos en van Hamilton op abu dhabi.
harrie zegt
Bovendien dom van Hamilton, hij heeft ermee zijn beste kans op winst van het seizoen vergooid.
Gevalletje twee botsende ego’s.
brent zegt
je kan vooral het voorbeeld in 2019 erbij halen dat max op dezelfde plek na een zelfde restart hem ook aan de buitenkant zet en niet eraf gerost word. hamilton wist dat hij er zat, en het geluk is er maar weer is dat hij minimale schade heeft.
datzelfde geluk was er deze week ook bij leclerc, hoe die niet kapot is gegaan. maargoed, hij ging recht met de voorvleugel erin dusja
Richmond zegt
Hamilton ging als eerste de bocht in en had daardoor recht op de bocht. En ja hij knijpt max af, maar Max duikt in een gat dat er niet was en had daardoor het ongeluk kunnen voorkomen. Vind ik niet een straf waard, maar misschien willen ze hiermee een signaal afgeven. Was het Gasly geweest dan had hij ook meteen twee strafpunten erbij gekregen.
oetelaar zegt
Wat me ook nog opviel was dat Christian Horner na het gesprek met Raymond Vermeulen en Helmut Marko toch dezelfde boodschap had over de teamorder en hoe Max in Abu Dhabi – als de sterren gunstig staan – mogelijk toch laat zien dat F1 een teamsport is. Het is duidelijk wie de baas is bij RBR.
Richmond zegt
Hamilton driver of the day? Zo onlogisch als wat dat stemmen. Russel heeft het hele weekend beter gedaan, Magnussen zou je het ook kunnen geven uit goodwill, Alonso die vanuit 15 naar 5 rijdt. Genoeg anderen die het meer verdienen dan een Hamilton die tweede wordt op een niet bijzondere manier.
Russel komt trouwens wel dichtbij de nummer 4 in het kampioenschap en bij nog een winst en een crash tussen Leclerc en Perez komt hij zelfs gelijk met ze.
lekkerlinksrijden zegt
Voor mij was Ricciardo de beste vd zondag
992 zegt
Ben beetje klaar met Verstappen.
Vooral dat arrogante gedrag richting zijn team maat en rancune van iets wat erg lang geleden is gebeurd.
Die zal hem niet meer zo gepassioneerd helpen in de toekomst. Kortom oliedom en bovenal mega arrogant.
aadzor zegt
Ik weet dat het wat is ondergesneeuwd maar heeft iemand het nog over Ricciardo? Wat was dat slecht zeg. 2e race op rij. Haal die man uit de auto en laat de opvolger alvast wat ervaring opdoen.
brammetjedeb zegt
Ja, wederom rare en onnodige actie, al was hij vorige race wel driver of the day.
Robert zegt
Ik verwacht eigenlijk wel dat Ricciardo nog wel een flinke douw krijgt voor z’n actie, want omdat beide coureurs uitvielen, werd een beslissing hierover al uitgesteld tot na de race. En inderdaad, dit was de tweede opeenvolgende keer al. Jammer dat zo’n sympathieke jongen op deze manier z’n afscheid tegemoet moet gaan.
harrie zegt
3 plekken gridstraf.
brammetjedeb zegt
Wat betreft dat voorlaten van perez: ik denk dat dat intern allemaal besproken is en dat wij er een heleboel van kunnen vinden maar het toch nooit 100% zullen weten. Het zag er onsympathiek uit, wat nooit in zijn voordeel werkt, maar mocht perez daar in Monaco expres de kwali verprutst hebben, dan zijn dat zo vroeg in het seizoen toch ook gekke streken. De sympathie voor de man is er uiteraard, maar zeker rond die tijd sprak hij ook over het kampioenschap.
We zullen het nooit weten denk ik…
Robert zegt
“Geregeld doet Kevin Magnussen denken aan Jos Verstappen.”
Fun fact: Jos Verstappen nam ooit het stoeltje van Jan Magnussen (vader van…) over bij Stewart, omdat deze daar onvoldoende presteerde.
Russel staat nu trouwens 25 punten voor op Hamilton. Die kan dus alleen nog voorbij aan z’n teamgenoot als deze geen punten scoort én als LH44 zelf de overwinning én de snelste raceronde pakt in Abu Dhabi. Reken er maar op dat dit flink zal knagen aan het ego van de veelvoudig wereldkampioen.
Turbo S zegt
Max heeft gisteren niet alleen bij Checo maar wereldwijd veel goodwill verspeeld. Onbegrijpelijk dat je zo dom kunt zijn.
Richmond zegt
En moet Verstappen wakker liggen van die verminderde goodwill? Met goodwill wordt je geen kampioen. Het is fijn om populair te zijn en veel fans te hebben, maar je gaat er niet sneller door rijden. Checo moet in zijn dienst rijden omdat het zijn taak is als tweede rijder. En dan kan hij zichzelf wel heel erg op de borst kloppen dat hij Verstappen aan de kampioenschappen geholpen heeft, maar het is tegelijkertijd ook de reden dat hij zelf nog bij red bull zit. Anders was hij allang vervangen door iemand die dat wel deed. Als hij dat niet meer wil doen,dan moet hij sneller en beter worden dan Verstappen en de nr1 positie op eisen. Maar dat kan hij niet. Dus of hij accepteert dit of hij vertrekt. Niet accepteren en blijven maakt hem de grootste verliezer.
viezefreddyw zegt
Wat je allemaal benoemt is heel leuk, maar Verstappen is al kampioen. Is al lang niet meer in te halen. Doet nu gewoon voor spek en bonen mee. Dat je dan niet je teamgenoot helpt, die hem de afgelopen twee seizoenen wel steeds hielp, dan ben je gewoon een arrogante zak hooi.
Richmond zegt
Absoluut. Dat ontkent niemand.
SpiderIV zegt
@DarkSchneider: snap je maar het is nog wel een beetje teamsport. Dat wil zeggen dat je je team nodig hebt. Je als een arrogante kwal opstellen werkt op de lange termijn echt niet goed. Soms is het een kwaliteit om er boven te staan. Achteraf kunnen zeggen Checo ik ben nog steeds pissed off maar heb je toch voor laten gaan maakt je veel groter en beter.
Richmond zegt
Natuurlijk is het een teamsport, maar als alles wat Verstappen bereikt heeft en opgebouwd heeft door 1 actie ongedaan gemaakt wordt bij het team, dan heeft hij nooit veel krediet gehad. En zou om diezelfde reden dan, Perez niet nog veel minder krediet moeten hebben, vanwege zijn vermeende Monaco actie? Ik geloof echt niet dat dit gevolgen gaat hebben voor Verstappen. Natuurlijk was het beter geweest als hij had geluisterd en dat had hij ook gemoeten.
Turbo S zegt
Checo moet zeker in zijn dienst rijden en heeft dat tot nu toe ook steeds gedaan. Echter wanneer je ook maar enige vorm van respect hebt voor je tweede rijder, dan had je hem die plek in dit geval, en ik zeg specifiek dit geval, teruggegeven.
Voor Max maakte het werkelijk niets uit of hij hier 6e of 7e was geworden.
Klaarblijkelijk heeft Max dat beetje respect niet en is hij gewoon een klootzak. Een beetje menselijkheid tonen maakt je ook een nog grotere coureur.
MaartenD zegt
jij snapt er duidelijk geen bal van
chrisvis zegt
Zielig team heel dat red bull. Expres crashen in Monaco en max gelijk een gestrafte kleuter daar een half jaar later nog boos voor…vergeet wel dat checo hem vorig jaar de titel bezorgde door Lewis ronden lang achter zich te houden in Abu Dhabi
rollingstoned zegt
Lewis heeft zijn kansen op het WDC van 2021 zelf verprutst met z’n “Magic Button”. Die race had hij anders gewoon gewonnen, en met die 25 punten extra was ie ook niet van Abu Dhabi afhankelijk geweest.
Calimero zegt
Ik vond de sprintrace zaterdag leuker en beter dan de eigenlijke race gister.
(Nooit gedacht dat ik dit nog eens over een F1 sprintrace zou zeggen maar het is wel gemeend)
De race zelf kon mij weinig boeien. Ja uiteraard heb ik de race uitgekeken, dat doe je gewoon.
Jammer dat er weer boegeroep en uitfluiten te horen was bij Verstappen. Dit zal volgend seizoen waarschijnlijk niet anders zijn na de actie tussen Hamilton en Verstappen.
Dat Verstappen nog een bonnetje uit heeft met staan met Perez geloof zal dan wel. Maar wat er volgende week gebeurd tijdens de slotrace weet niemand. Je bent nooit groter dan het team is de regel dus had hij de teamorder (niet eens een vriendelijk verzoek) moeten opvolgen.
harrie zegt
Ik heb het idee dat de vermakelijk sprintrace voornamelijk kwam door een grid die lekker opgeschud was door de vreemde kwalificatie.
Dus dat amusement trek je van de hoofdrace naar de sprintrace, en vervolgens wordt het ook nog eens kraakhelder wie de beste papieren voor zondag heeft.
pomoek zegt
Over die botsing: Ik blijf erbij dat Verstappen veel te veel risico nam. Het hele jaar rijdt hij om dit soort problemen heen. De opmerking van Hamilton na de race: zo is Max, sloeg dan ook eigenlijk nergens op. Nu er voor Hamilton/MB voor het eerst een overwinning op het spel stond ging het mis. Dan kan je niet anders concluderen dan dat dit ook aan de andere botsende partij ligt, oftewel Hamilton. Dus waar ik gisteren 70/30 dacht, als het gaat om wie er schuld heeft, denk ik nu 60/40.
Het is ook opvallend hoe vaak Hamilton na een botsing gewoon kan doorrijden. Een kunst die hij blijkbaar tot in de perfectie beheerst.
Het negeren van de team orders door Verstappen is, hoe je het ook bekijkt gewoon een kolossale fout waar hij nog veel last van gaat hebben. Hij heeft niet alleen Perez geschoffeerd, maar zijn hele team. Er staat voor Verstappen helemaal niets meer op het spel. Voor RB is echter nice to have als ze dit jaar nog een 1-2 halen in het kampioenschap. Daar zou Verstappen als meestverdienend medewerker van RB best aan mee mogen werken. In plaats van zijn teamgenoot dat ene extra puntje misgunnen. Om iets wat maanden geleden wellicht is voorgevallen. Als je “leider” wil zijn van een team dan zal je af en toe ook iets moeten weggeven. Ook al vindt jezelf dat de ander daar helemaal geen recht op heeft. In het slechtste geval levert dat op zijn minst een troefkaart op die je in het volgende seizoen weer kan inwisselen. Kijk naar Hamilton in dit geval. Natuurlijk meende hij er geen z@k van dat hij heel erg blij was voor het team dat Russel had gewonnen. Hij baalde als een stekker. Maar zo heeft hij wel weer een hoop goodwill gekweekt bij alle minderverdieners in het team.
Het valt me op dat Verstappen sinds hij kampioen is geworden wat opgefokt overkomt. Die flauwekul met Ted Kravitz wat werkelijk nergens over ging, die onzincrash met Hamilton, en dat gedoe met Perez. Mist Verstappen nu de focus van een kampioenschap en is hij daarom minder geconcentreerd? Het lijkt mij een mooie taak voor Vermeulen, Horner en Marko om Verstappen weer in de juiste vaargeul te krijgen.
Richmond zegt
Kravitz heeft gezegd dat Verstappen gewoon niet meer geïnteresseerd is. Titels zijn binnen, de rest is niet zijn pakkie an. Dat perez nog wat te winnen heeft, maakt hem daarom niks uit. Dus waarschijnlijk zijn termen als leider, groots sportman, goodwill, etc niet aan hem besteed.
harrie zegt
Hoewel deze sprintrace erg vermakelijk was (waarschijnlijk omdat er deze keer niet zoveel meer op het spel staat) neemt het door de Parc Fermee regels wel een hoop spanning bij de hoofdrace weg.
Het was gewoon al duidelijk dat Mercedes ging winnen op zondag. Zie ook Oostenrijk, winst van Max maar Leclerc met veel minder bandendegradatie kon je de uitslag van de zondag race ook al voorspellen.
Van mij hoeft dat halfbakken sprintrace format niet zo, of verschuif anders de FP3 ertussen en dan zonder Parc Fermee. Die training slaat nu toch nergens op in een sprintraceweekend.
Daarnaast was de winst van Russell in de sprintrace ook een beetje vaag, wel zijn eerste winst, maar geen eerste echte zondag racewinst die hij kon claimen. Gelukkig pakte hij hem op zondag alsnog.