We hebben voor je! De stand na GP Brazilië 2021. Alle overzichten, rangen en standen die ertoe doen.
Nu het seizoen ten einde loopt, wordt het telkens spannender. Zeker omdat de uitslag onbeslist blijft. Zowel Max Verstappen als Lewis Hamilton kunnen nog de wereldtitel binnenslepen.
De GP van Brazilië 2021 was enerverend. Dankzij een hoop tumult, een kwalificatie, een sprintrace en een hoofdrace was er het hele weekend voldoende te beleven. Sterker nog, het was de hele race spannend totdat Verstappen werd ingehaald.
6 Dingen die ons opvielen
Voordat we verder gaan met de stand na de GP Brazilië 2021, dit zijn 6 dingen die ons opvielen aan afgelopen weekend:
FIA heeft het druk
Niet alleen Hamilton en Verstappen worden op de proef gesteld, ook de FIA moet zijn hoofd koel zien te houden. Hamilton zijn overtreding was van technisch aard. Zijn DRS ging 2 millimeter te ver open. Net als met de brandstof van Vettel na de GP van Hongarije 2021 is dat vrijd eenvoudig: diskwalificatie, want voldoet aan de regels. Het spoiler-voelen van Verstappen was echter van Een andere categorie. Dat koste in dit geval 59 mille. Daar kunnen ze bij de FIA een mooi flesje Chianti van kopen. Maar hopelijk werd er hier ook een duidelijk precedent geschapen. Voelen kost geld.
Lewis Hamilton nog LANG niet afgeschreven
De waan van de dag sleept ons allen mee. Ondanks de flinke achterstand bij aanvang van dit weekend is Lewis Hamilton nog lang niet afgeschreven. De Brit blijft gewoon strijdbaar. In de kwalificatie en de sprintrace was de Brit een klasse apart. In elke sector was hij het snelste. De ‘overspeed’ op het rechte stuk, geholpen door slipstreams en de DRS was werkelijk enorm. Die safety car in ronde 6 hielp ook mee.
Hoe snel is die Mercedes nu werkelijk?
Daarmee komen we op het volgende punt. Mercedes heeft niet elke race zijn huiswerk gedaan. Soms was de snelheid er niet, andere keren maakten ze kleine blundertjes met grote gevolgen. Dat is misschien altijd zo geweest, maar het enorme snelheidsverschil dit weekend was bizar. Nog nooit was het verschil zo groot als dit weekend. Dat geeft ook aan dat de race nog lang niet gelopen is. Sowieso, er komen nu nog drie races aan die – zoals het ernaar uit ziet – erg goed aansluiten bij de Mercedes W12.
Verstappen
Ja, ja, we hebben een oranje bril. Max Verstappen heeft het maximale eruit gehaald. Meer zat er simpelweg niet in. Het leek nog eventjes spannend te gaan worden, maar de extra snelheid die Hamilton had, daar was niets tegenop gewassen. Desondanks bleef Verstappen kalm en realistisch.
McLaren in de rats
Bij McLaren gaat het even niet hoe het moet gaan. Norris en Ricciardo leken aanvankelijk best of the rest te zijn. Sterker nog, de eerste helft van het seizoen was Norris uitmuntend. Maar bij het team gaat het vooralsnog niet heel erg soepeltjes. Qua snelheid zijn er de nodige issues.
Ferrari in de lift
Omdat McLaren in een gevecht is met McLaren, valt het heel erg op. Ferrari lijkt juist meer een geoliede machine te worden. Natuurlijk, het verschil met Mercedes en Red Bull is extreem groot. Hamilton en Verstappen hebben allebei meer punten dan het team van Ferrari. Het team van Ferrari is behoorlijk snel, maar heeft de betrouwbaarheid van de motoren mee én twee uitstekende coureurs.
Rijderskampioenschap
Geen veranderingen. Het belangrijkste is dat de afstand tussen Hamilton en Verstappen weer slinkt. Dankzij de snelste ronde van Pérez is het verschil ietsje kleiner dan dat het zou zijn. En die P2 in de sprintkwalificatie heeft ook geholpen voor Max om het gat klein te houden. Maar deze strijd is nog lang niet voorbij, zeker niet met de snelheid die Mercedes ineens gevonden heeft.
De stand na de GP Brazilië 2021 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten | Verschil |
1 | Verstappen | Red Bull | 332,5 | 0 |
2 | Hamilton | Mercedes | 318,5 | 0 |
3 | Bottas | Mercedes | 203 | 0 |
4 | Pérez | Red Bull | 178 | 0 |
5 | Norris | McLaren | 151 | 0 |
6 | Leclerc | Ferrari | 148 | 0 |
7 | Sainz | Ferrari | 139,5 | 0 |
8 | Ricciardo | McLaren | 105 | 0 |
9 | Gasly | AlphaTauri | 92 | 0 |
10 | Alonso | Alpine | 62 | 0 |
11 | Ocon | Alpine | 50 | 0 |
12 | Vettel | Aston Martin | 42 | 0 |
13 | Stroll | Aston Martin | 26 | 0 |
14 | Tsunoda | AlphaTauri | 20 | 0 |
15 | Russell | Williams | 16 | 0 |
16 | Räikkönen | Alfa Romeo | 10 | 0 |
17 | Latifi | Williams | 7 | 0 |
18 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 1 | 0 |
19 | Schumacher | Haas | 0 | 0 |
20 | Kubica | Alfa Romeo | 0 | 0 |
21 | Mazepin | Haas | 0 | 0 |
Constructeurskampioenschap
Mercedes stond voor en dat staan ze nu nog steeds. Sterker nog, de afstand is nu weer ietsje groter dan voorheen. Verder is de strijd tussen Ferrari en McLaren bijzonder spannend, maar Ferrari lijkt nu de overhand te krijgen. Tussen Alpine en AlphaTauri valt vooral op dat ze bij Alpine twee coureurs hebben die geregeld punten halen.
De stand na de GP Brazilië 2021 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten | Verschil |
1 | Mercedes | 521,5 | 0 |
2 | Red Bull Racing Honda | 510,5 | 0 |
3 | Ferrari | 287,5 | +1 |
4 | McLaren Mercedes | 256 | -1 |
5 | Alpine Renault | 112 | 0 |
6 | AlphaTauri Honda | 112 | 0 |
7 | Aston Martin Mercedes | 68 | 0 |
8 | Williams Mercedes | 23 | 0 |
9 | Alfa Romeo Racing Ferrari | 11 | 0 |
10 | Haas Ferrari | 0 | 0 |
Kwalificatieduel
Wat hier aan opviel. Latifi eindigde voor Russell!! Nog altijd heeft Gasly de perfecte score. Ook is duidelijk dat Giovinazzi er alles aan doet om te laten zien dat ‘ie snel is. Helaas blijft ‘ie steken op 1 punt. Ook opvallend is dat Vettel afstand begint te nemen van Stroll. Tussen Ocon en Alonso blijft het onverminderd spannend.
De onderlinge stand na de GP Brazilië 2021 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur | |
Mercedes | Hamilton (13) | Bottas (6) | |
Red Bull | Verstappen (17) | Pérez (2) | |
McLaren | Norris (12) | Ricciardo (7) | |
Aston Martin | Vettel (11) | Stroll (8) | |
Alpine | Alonso (10) | Ocon (9) | |
Ferrari | Leclerc (13) | Sainz (6) | |
AlphaTauri | Gasly (19) | Tsunoda (0) | |
Alfa Romeo | Giovinazzi (12) | Räikkönen (5) | |
Alfa Romeo | Giovinazzi (2) | Kubica (0) | |
Haas | Schumacher (16) | Mazepin (3) | |
Williams | Russell (17) | Latifi (2) |
Snelste raceronde
Lewis Hamilton had de snelste raceronde in handen tot de laatste ronde. Op het allerlaatste moment werd echter Sergio Pérez naar binnen gehaald. Daarom moest het in ronde 71 gebeuren (ronde 70 was de outlap). In de eerste sector leek het nog spannend te worden. Gelukkig zette Pérez de snelste tijd neer: 1:11.010.
De onderlinge stand na de GP Brazilië 2021 qua snelste raceronde is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Hamilton | Mercedes | 5 |
Bottas | Mercedes | 4 |
Verstapen | Red Bll | 4 |
Pérez | Red Bull | 2 |
Gasly | AlphaTauri | 1 |
Mazepin | Haas | 1 |
Ricciardo | McLaren | 1 |
Norris | McLaren | 1 |
Driver of the Day
Niemand minder dan Lewis Hamilton had dit weekend recht op titel Driver of the Day. Gediskwalificeerd uit de kwalificatie-uitslag en vervolgens een gridstraf-penalty van 5 plaatsen. Vervolgens rijd je met grote overmacht naar de overwinning. Dat levert je dit soort nominaties op.
De onderlinge stand na de GP Brazilië 2021 in het Driver of the Day klassement is als volgt:
Coureur | Team | Aantal Nominaties |
Norris | McLaren | 3 |
Pérez | Red Bull | 3 |
Vettel | Aston Martin | 2 |
Hamilton | Mercedes | 2 |
Leclerc | Ferrari | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Ricciardo | McLaren | 1 |
Sainz | Ferrari | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de GP van Brazilië 2021 goed voorspeld?
Nee, ditmaal niet. Iedereen dacht dat Verstappen wel zou winnen en het vertrouwen in Pérez was ook groot. Met name de teksten van Jaap zijn met terugwerkende kracht inspirerend om te lezen. Desalniettemin was het Michael die (weer) eens de meest puntjes binnen sprokkelde.
Onderlinge stand na de GP Brazilië 2021 in de AB-redactiepoule:
Redacteur | Punten |
Michael | 109,5 |
Wouter | 59 |
Jaap | 52 |
Deze Grand Prix’ zijn al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
- 18 april | GP van Emilia Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
- 9 mei | GP van Spanje
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 20 juni | GP van Frankrijk
- 27 juni | GP van Stiermarken
- 2 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | ‘GP’ van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
- 10 oktober | GP van Turkije
- 24 oktober | GP van Amerika
- 5 november | GP van Mexico
- 14 november | GP van Brazilië
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 21 november | GP van Qatar (GP Australië gaat níet door)
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters voor de GP van Qatar worden verreden op vrijdag 19 november om 11:00.
brammetjedeb zegt
Bizar hoe hard die Mercedes loopt. Geloof gelijk dat een verse motor daar veel aan bij draagt, maar er moet toch haast wel iets met de aërodynamica zijn. Óf deze is briljant óf deze is illegaal.
fejjie zegt
Misschien is het een experiment van Merc. Zien wat er gebeurt als je een motor op 1 race helemaal op rijdt. En als dat voldoende verschil op levert de volgende drie races telkens een nieuwe motor steken en bijhorende sanctie met twee vingers in de neus wegrijden.
quincy zegt
Ik vind het opvallend dat er geen performance ontwikkeling aan de motoren mag gebeuren, dus dat zou moeten inhouden dat de motor van Mercedes al zo goed was maar ze het er niet uit haalde. Misschien wegens betrouwbaarheid of iets dergelijks. Ik gun Mercedes de overwinning gisteren, maar het valt wel echt op hoeveel sneller ze zijn op het rechte stuk ten opzichte van eerder in het jaar (even los van de fantastische race van Hamilton!). Dat geeft toch vraagtekens. Maar is ook de charme van de sport en iets waar ik veel bewondering voor kan opbrengen.
Alhoewel slecht voor mijn hart ieder weekend, hoop ik dat het tot de laatste race spannend is :-D
mashell zegt
Ik snap de vraagtekens niet. In de afgelopen seizoenen was het verschil tussen Mercedes en de rest net zo groot als nu. Ik denk eigenlijk dat Mercedes in het begin van het seizoen een probleem had met de aandrijving of aerodynamica waardoor Red Bull net iets sneller was maar dat Mercedes dat inmiddels op orde heeft.
Edge zegt
@quincy: Volgens Motorsport Italië heeft Mercedes de verbrandingsmotor van Hamilton zo afgesteld dat ie stukken harder loopt, maar ipv de gebruikelijke 7000km nog maar een levensduur heeft van 2500km. Dat, in combinatie met een volgens Red Bull verdachte achtervleugel zou de reden zijn dat die auto zo belachelijk hard loopt.
quincy zegt
Op motor gebied is het dus dan wat ik dacht. Minder betrouwbaarheid nodig, dus verder open.
Voor wat betreft die achtervleugel vind ik het dan weer interessant dat daar op een andere manier aandacht aan besteed lijkt te worden dan bij Red Bull het geval was. Toen dat speelde doken er filmpjes op waarin specialisten met lijnen lieten zien hoe het zat. Maar nu dit bij Mercedes bekend wordt lijken die filmpjes er niet te zijn. Mijn gevoel zegt dan dat er waarschijnlijk niets zal zijn.
Op deze manier is het einde van het seizoen in ieder geval enorm spannend! Zo wel tijdens de races als naast de baan met alles wat er speelt.
Ook benieuwd welk konijn Red Bull nog uit de hoge hoed kan toveren, want Max leek erg overtuigd gisteren in interview met Jack. In alle voorgaande interviews was hij mijn inziens veel terughoudender met stellige antwoorden.
Johanneke zegt
Zou Mercedes volgende week nog rijden, en dan voor de laatste 2 races weer een nieuwe motor erin gooien? Lijkt mij een prima strategie om kampioen te worden. Het was abnormaal hoe veel sneller bottas, verstappen en perez waren dan de rest, maar het was nog debieler hoe veel sneller hamilton was. Geen houden aan.
Overigens denk ik dat Ferrari volgend seizoen hoge ogen gaat gooien. 2 goede coureurs, motor lijkt helemaal in orde, en ze hebben een groot deel van hun budget cap in de nieuwe auto zitten. Terwijl Mercedes en RB alles op dit seizoen zetten, worden hun mooi 3e en zijn tegelijk veel meer met volgend jaar bezig.
lekkerlinksrijden zegt
Hamilton wordt gewoon kampioen
brammetjedeb zegt
@lekkerlinksrijden: dat denk ik ook. Maar Verstappen zegt terug te slaan. Heeft Red Bull iets achter de hand??
mrB zegt
Die kans is zeker aanwezig. Wat wel zo is: dit kampioenschap is meer waard dan de afgelopen 6 van Hamilton. Hopelijk blijft het een mooie strijd tot het eind (en hopelijk met max als eind winnaar).
tnlb7 zegt
Zijn er nog meer mensen die zich dit weekend mateloos geërgerd hebben aan de tv-regie/beelden of ben ik de enige?
Ik vond het echt opvallend slecht zowel tijdens de sprintrace als (voornamelijk) tijdens de race. Lange shots van Stroll en Ricciardo die uit een auto stappen terwijl er volop een gevecht gaande is… en bijna een minuut lange replay van de inhaalactie, publieke enz. direct na dat Hamilton langs Max komt terwijl ik juist wil zien of Max nog kan aanhaken/terug kan komen!!
Hier kan Ziggo niks aan doen, maar kreeg de indruk dat ze langzaam naar een meer Amerikaanse manier van in beeld brengen willen gaan… (wat misschien werkt voor NASCAR maar niet voor F1 imho)
bernoulli zegt
Je bent niet de enige. Meteen nadat Hamilton Max voorbij ging een paar minuten herhalingen en publiek ipv beelden van die twee inderdaad.
rollingstoned zegt
Klopt, helaas is de regie wel vaker kwalitatief uitermate teleurstellend…
Dutchdriftking zegt
Het was flink spannend, en waarschijnlijk blijft dat nog wel even…. Wat het extra spannend maakt, de auto’s zijn bizar betrouwbaar. Zowel Redbull als Mercedes hebben eigenlijk geen technische uitval gehad dit seizoen.
harrie zegt
Wat me opviel, de mentale breakdown van Toto Wolf.
Hij heeft dit jaar alle moraalridder schroom van zich af laten vallen met dit weekend als voorlopig hoogtepunt met zijn ordinaire gescheld richting de wedstrijdleiding.
berlinetta zegt
Toto heeft zelfs al de racismekaart getrokken las ik op Nu.nl.
Edge zegt
@berlinetta: Klopt ja, dat zag ik op Sky voorbij komen. Die sukkel (want dat ben je in dat geval) vergeleek te tegenslag van Mercedes dit weekend met het (systemisch) racisme waar Hamilton al zijn hele leven tegen vecht.
berlinetta zegt
Nu kan ik me voorstellen dat je in het heetst van de strijd dingen roept die misschien niet zo handig zijn, maar hij heeft dit geroepen na de race (die heel goed heeft uitgepakt voor Mercedes). En ik vind het sowieso werkelijk zo’n idiote vergelijking dat ik hoop dat iemand binnen het team hem daarop aanspreekt.
Nanning zegt
Het was een prachtige Hamilton show dit weekend waarbij de Party mode opnieuw uitgevonden lijkt. Het kost 5 gridplaatsen maar de racewinst lijkt vrijwel een zekerheid. De FIA heeft weer huiswerk lijkt me.
bernoulli zegt
Vroeger liepen ze het hardste vlak voordat ze ploften. Dat zit er niet meer in tegenwoordig.
Komt een mooi weekend aan. Nieuwe baan voor iedereen, alles weer op 0.
outlook zegt
Mercedes heeft 521,5 punten ipv 512,5.
antoonniels zegt
Ik zie het toch wat somber in na dit weekend. Mercedes zal gewoon motoren blijven wisselen als het zo doorgaat.
Vraag me wel af of het de bedoeling is dat er straks iedere race een nieuwe motor ingaat, omdat dat toch maar 5 plaatsen kost. Als je de motor dan gewoon op 50-100pk extra kan laten draaien kom je makkelijk weer vooraan. Begrijp totaal niet wat de regelmakers daar dachten.
Johanneke zegt
Ik denk niet dat de regelmakers hier rekening mee gehouden hadden. Maarja, als een nieuwe motor betekend dat je racepace bijna een seconde sneller wordt maakt die 5 plaatsen straf weinig uit nee.
mashell zegt
Ik denk dat een nieuwe motor eerder minder dan meer vermogen brengt.
Johanneke zegt
Dat lijkt mij dus echt niet. Die dingen hoeven maar 7 races, dus 2100km mee te gaan. Die hoeven niet ingereden te worden lijkt mij. Niet voor niets was Bottas heel snel in Monza, en Hamilton gisteren. Nieuwe motor lijkt meer vermogen te betekenen, zeker bij Mercedes. Volgens @jaapiyo hebben ze last van slijtage van de pneumatische kleppen, wat vermogen kost.
dijan zegt
Wat belet RB om ook een nieuwe motor te monteren ?
bernoulli zegt
Mercedesblok schijnt veel harder te slijten dan de Honda. Dit was al blok 5 voor Hamilton. Gok dat ze hem bij Mercedes dit weekend echt maximaal hebben gezet. Alles of niks. Dat houden ze niet nog 3 races vol.
berlinetta zegt
Dat vroeg ik me ook al af. We weten natuurlijk echter vrij weinig over de motoren van Mercedes en Honda. Misschien heeft het Honda-blok niet zoveel reserves als die van Mercedes en valt er niet zoveel open te schroeven. Of misschien durven ze bij Red Bull de gok niet aan. Wie weet.
Richmond zegt
@dijan: de snelheid om de straf te compenseren. Je moet wel heel zeker zijn dat je kunt winnen of tweede kunt worden. Anders verlies je alleen maar. Plus dit weekend was het een combinatie van dingen. Door de sprint race kon Hamilton zijn grote straf op zaterdag al deels inlossen. Korte race zonder verplichte stop, zorgde ervoor dat hij zeer agressief de race kon doen. Hierdoor had hij op zondag al minder pijn van de straf. Daarnaast op zondag een safety car plus twee vsc, dit zorgde ervoor dat Verstappen nooit ver heeft kunnen uitlopen. Dus minder moeilijkheden voor Hamilton om in de buurt te blijven. Doet niks af aan de prestaties en snelheid, maar zonder dat alles was het misschien wel niet gelukt.
harrie zegt
Ja, zelfs bij de pech van een DSQ heeft ie de mazzel dat het in een weekend met een sprintrace is waar iedereen voor hem op de grid geen enkel risico gaat nemen.