Daar is ‘ie weer! De stand na de GP België 2023 en enkele dingen die ons opvielen aan de race.
Het was weer zo’n typische GP van België: lekker veel regen, mooie inhaalmanoeuvres en natuurlijk het Wilhelmus (mooi nummer) aan het einde van de race.
De Grand Prix van België 2023 werd in elk geval verreden, waar we heel erg blij mee moeten zijn tegenwoordig.
Het publiek werd weer getrakteerd op een overwinning van Verstappen, dat hun local hero maximaal zag scoren in alle mogelijke sessies.
Dingen die ons opvielen aan de race
Voordat we alle rangen, standen en overzichten met je doornemen, hebben we hier enkele dingen die ons opvielen aan de race.
Te lang wachten
Als je geld rekent om de sport te mogen kijken, moet je ook actie zien. We hebben 20 van de beste coureurs ter wereld. Maar als het begint te spatten, gaan we naar binnen. F1 was juist zo tof omdat men doorrijdt als het regent. Een sprintrace met 4 opwarmrondes is schandalig. Het regende niet eens meer. De regen was al gestopt, er kon prima gereden worden. Niet rijden is gewoon een farce.
Waarom sprintrace in België?
Het is geen verrassing dat de weersomstandigheden in de Ardennen wisselvallig kunnen zijn. Juist dan is het toch wel zo verstandig om drie vrije trainingen te hebben? Nee, dit weekend was er slechts één training ter voorbereiding, twee kwalificaties en twee races. Geen probleem als je ergens in de zandbak rijdt, maar operationeel is dit niet heel erg handig voor deze baan.
Regie heerlijk knaak
Ook bij de regie waren er veel mensen die aan het staken waren, kennelijk. Ze hebben met een paar jongens van een uitzendbureau gewerkt afgelopen zaterdag. Zelden zat de regie er zó ver naast. Het zijn van die dingen die gewoon 100% perfect moeten verlopen, anders gaat het storen en gaan we erover zeuren. Zoals nu.
Verstappen ongenaakbaar
Max Verstappen heeft er een lekker weekend opzitten. Ja, hij zat wat te kibbelen met zijn engineer, maar die twee hebben hele gesprekken zo het hele seizoen. Het geeft even aan wat de overcapaciteit is van Verstappen en de overspeed van de Red Bull RB19. Deze jongens moeten andere dingen verzinnen om de spanning erin te houden.
Wat een teleurstellingen!
Wellicht is het ook zo dat we HOPEN op mooie dingen. Alexander Albon op het podium? Nee, die Williams‘ reden uiteindelijk stijf achteraan ondanks de hoge topsnelheid. McLaren Racing was in de regen goed, daarna ging het mis in de race (Piastri eruit, Norris hobbelde naar achteren) en Ricciardo kon het ook niet bijbenen.
Puinhoop bij Alpine
Wat is nu eigenlijk de bedoeling van het Alpine F1 Team? Sinds het team (als Renault F1 Team) weer terug is (na Lotus F1) zitten we te wachten op de grote successen. Die blijven uit. Nu zijn Otmar Szafnauer en Alan Permane de laan uitgestuurd. Die laatste werkte 34 jaar voor het team. Het is nu tijd voor een paar hele sterke personen die de kar gaan trekken. In sportief opzicht ging het niet heel erg slecht, alhoewel het nog altijd een fabrieksteam is dat presteert als een klantenteam.
Rijderskampioenschap
Als je Max Verstappen buiten beschouwing laat, is het eigenlijk best een spannend seizoen. Leclerc doet uitstekende zaken. Met zijn derde positie pakt hij weer de vijfde plaats in de stand, alhoewel hij bijna gelijk staat met Russell, die evenveel punten heeft. Sainz zakt twee plaatsjes. Verder geen belangrijke mutaties.
De stand na de GP België 2023 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 314 |
2 | Pérez | Red Bull | 189 |
3 | Alonso | Aston Martin | 149 |
4 | Hamilton | Mercedes | 148 |
5 | Leclerc | Ferrari | 99 |
6 | Russell | Mercedes | 99 |
7 | Sainz | Ferrari | 92 |
8 | Norris | McLaren | 69 |
9 | Stroll | Aston Martin | 47 |
10 | Ocon | Alpine | 35 |
11 | Piastri | McLaren | 34 |
12 | Gasly | Alpine | 22 |
13 | Albon | Williams | 11 |
14 | Hülkenberg | Haas | 9 |
15 | Bottas | Alfa Romeo | 5 |
16 | Guanyu | Alfa Romeo | 4 |
17 | Tsunoda | AlphaTauri | 3 |
18 | Magnussen | Haas | 2 |
19 | Sargeant | Williams | 0 |
20 | De Vries | AlphaTauri | 0 |
21 | Ricciardo | AlphaTauri | 0 |
Constructeurskampioenschap
Het verschil met Red Bull en en de rest is bizar. Het team uit Milton Keynes heeft namelijk TWEE keer zoveel punten als het team uit Brackley. Ferrari is Aston Martin genaderd, terwijl de opkomst van McLaren enigszins stagneert. In plaats daarvan is er een kleine opleving van Alpine.
De stand na de GP België 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull Honda RBPT | 503 |
2 | Mercedes | 247 |
3 | Aston Martin Mercedes | 196 |
4 | Ferrari | 191 |
5 | McLaren | 103 |
6 | Alpine | 57 |
7 | Haas Ferrari | 11 |
8 | Williams | 11 |
9 | Alfa Romeo | 9 |
10 | AlphaTauri | 2 |
Kwalificatieduel
De P20 van Hülkenberg betekent dat Magnussen ein-de-lijk een keer sneller is dan zien teammaat! Sterker nog, Magnussen deed het heel erg aardig: P13. Hamilton heeft meer en meer de overhand op Russell.
Albon staat als enige op een 100% score. Ook heeft Alonso een flinke voorsprong op Stroll, nog altijd. Het verschil tussen die twee is nu wel kleiner geworden (qua tijd). Bij Ferrari en Alpine houden de coureurs elkaar goed in evenwicht.
De stand na de GP België 2023 in het kwalificatieduel is als volgt:
Coureur | Coureur | ||
Verstappen | 10 | Pérez | 2 |
Alonso | 9 | Stroll | 3 |
Russell | 5 | Hamilton | 7 |
Leclerc | 8 | Sainz jr. | 4 |
Norris | 10 | Piastri | 2 |
Ocon | 7 | Gasly | 5 |
Hülkenberg | 9 | Magnussen | 3 |
Guanyu | 4 | Bottas | 8 |
Tsunoda | 8 | De Vries | 2 |
Tsunoda | 1 | Ricciardo | 1 |
Albon | 12 | Sargeant | 0 |
Snelste raceronde
Nee, Verstappen pakte niet alle mogelijke punten dit weekend. De Nederlandse veelvraat liet een restje over aan Lewis Hamilton. De Brit reed overigens wel een serieus snelle tijd: 1:45 is aanzienlijk sneller dan wat Verstappen reed. Dan moeten we er wel bij zeggen dat Verstappen de hele race in toom gehouden moest worden door Gianpiero Lambiase.
De onderlinge stand na de GP België 2023 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 5 |
Pérez | Red Bull | 2 |
Hamilton | Mercedes | 2 |
Russell | Mercedes | 1 |
Zhou | Alfa Romeo | 1 |
Driver of the Day
Eindelijk! Deze is óók voor Max Verstappen. Nu moeten we er wel bij vermelden dat het ‘slechts’ met 15% was. Eigenlijk waren er niet heel erg veel positieve verrassingen waar we op gehoopt hadden. Het publiek was dus uiterst verdeeld over wie dan wel Driver of the Day werd. Dat werd dus de persoon die de nummer 2 op 24 seconden achterstand reed.
De onderlinge stand na de GP België 2023 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Sergio Pérez | Red Bull | 3 |
Max Verstappen | Red Bull | 3 |
Lando Norris | McLaren | 2 |
Fernando Alonso | Aston Martin | 1 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Esteban Ocon | Alpine | 1 |
Alex Albon | Williams | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de race goed voorspeld?
Nee, alle drie de redacteuren hebben slechts vijf punten gehaald. Jaap omdat ‘ie Peréz op P2 had gegokt, Wouter en Michael omdat Verstappen gewonnen heeft. Dat is dus wel ironisch, ondanks een zeer ‘gewaagde’ voorspelling van Jaap, scoorde iedereen dus hetzelfde.
De stand na de GP België 2023 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (NOR, PER, STR) | 73 |
Wouter (VER, ALO, HAM) | 67 |
Michael (VER, HAM, ALO) | 60 |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 5 maart | GP van Bahrein
- 19 maart | GP van Saudi-Arabië
- 2 april | GP van Australië
- 30 april | GP van Azerbeidzjan
- 7 mei | GP van Miami
- 28 mei | GP van Monaco
- 4 juni | GP van Spanje
- 18 juni | GP van Canada
- 2 juli | GP van Oostenrijk
- 9 juli | GP van Engeland
- 23 juli | GP van Hongarije
- 30 juli | GP van België
Deze Grands Prix staan nog op de kalender:
- 27 augustus | GP van Nederland
- 03 september | GP van Italië
- 17 september | GP van Singapore
- 24 september | GP van Japan
- 8 oktober | GP van Qatar
- 22 oktober | GP van Verenigde Staten
- 29 oktober | GP van Mexico
- 5 november | GP van Brazilië
- 19 november | GP van Las Vegas
- 26 november | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van Nederland 2023 worden verreden op 25 augustus om 13:00.
Johanneke zegt
Ik vond dat Albon het aardig deed, maar toen moest ie voor de 3e keer de pit in. Williams is de enige die dat deed, samen met Hamilton, maar dat was voor een punt. Albon vloog die laatste rondes nog wel een stuk of 3 anderen voorbij, maar goed. Hij zat dichter bij de punten toen ie de pit in ging dan toen ie er uit kwam.
rollingstoned zegt
De regie was inderdaad erg slecht, ze misten een hoop actie, geen idee waar ze daar aan het doen waren.
Richmond zegt
Wat mij opviel is dat ook al was de red bull erg snel, het was geen record. Van te voren werd gedacht dat ze een 1min voorsprong zouden opbouwen.
Tsja en het rijden achter de sc heeft niks te maken met sprint. Maar alles te maken met alle ogen gericht op de fia. Wat ze ook zouden doen het zou gezeur opleveren. Zonder sc eb er zou een crash zijn geweest. Dan had je nu een petitie om spa van de kalender eraf te halen. Dan beter zo extra veilig doen dan dit risico nemen. het grote probleem is waarom ze niet kunnen racen met de extreme wets..ze zijn alleen goed om achter de sc te rijden
schuimbekje3 zegt
Inderdaad, het lijkt wel of niemand meer verantwoordelijkheid durft te nemen bij de FIA of FOM…
Alle risico’s moeten doodgemarteld worden totdat elk beetje spanning eruit is.
De teams wilde al op intermediates gaan rijden maar moesten verplicht op FULL WET gaan starten.. waarom?
Hierdoor maak je juist de boel gevaarlijker wanneer iedereen de pits in moet… De teams hadden verbazingwekkend veel inzicht trouwens, door geen double-stack te doen waarbij er 1 grote chaos zou ontstaan in de pit waarbij 50% een 5 seconde straf zou krijgen voor unsafe-release.
Heeft uiteindelijk Max wel een positie gekost.
De regie is al een groot aantal keren ruk… Nu iets erger dan gemiddeld, maar Canada was echt drama…
Je hebt de beste technieken en dan nog krijg je het niet voor elkaar om de belangrijke zaken in beeld te brengen…
Bij qualy ga je natuurlijk de mensen in beeld brengen die PAARSE sectoren hebben, niet de mensen die de pit in gaan rijden, maar dat kregen ze echt keer op keer niet voor elkaar… triest.. ‘you had one job’…
Ook het beeldmateriaal wat dan uiteindelijk getoond werd was niet erg goed… Zo was het eerste beeld van Piastri eigenlijk zo dat hij werd afgesneden door Sainz… maar als je zelf de beelden opzocht, dan kun je zien dat Piastri in een gat dook wat er niet was.. En dat het eigenlijk zijn eigen schuld was…
Riciardo is nog steeds net zo slecht als DeVries… Het wordt nu weggemoffeld alsof Tsunoda super rijdt, maar eigenlijk is Riciardo dus niet zo goed als de simulators liegen. (zeker voor iemand die al sinds 2017 F1 rijdt, en deVries pas 8 rondjes heeft gedaan.
Jammer ook dat dankzij Piastri we nu niet konden zien hoe Ferrari Sainz zou verkloten… 2x zo lange pitstop als Leclerc, een double-stack, 3 pits voor hem en 2 voor Leclerc? Want hij stond voor Leclerc op de grid… en meestal komt hij goed weg bij een gladde start.
Richmond zegt
De eerste twee ronden achter de sc waren de fullwets nodig, maar zodra er een droge lijn is zijn de inters enorm veel sneller. Daarnaast max vond dat her zicht prima was, maar Gasly wilde nog langer achter de sc omdat zo ver in het middenveld je ook midden in de spray zit. En dus niks ziet. Het gaat uiteindelijk om het hele veld, niet alleen degenen die vooraan rijden.
En dat alles zo veilig moet is de maatschappij tegenwoordig. Aan de ene kant wil men bedrijven die de gevestigde orde op zijn kop zetten, anderzijds moet alle risico’s vermeden worden om niet gecanceld te worden.