Het is maandagochtend, dus we pakken groots uit met de stand na de GP van België 2022, alle overzichten en zeven dingen die ons opvielen.
De GP van België was eigenlijk een tikkeltje saai. Op een Michael Schumacher-eque wijze won Max Verstappen de race in de Ardennen. Na de eerste paar ronden konden we allemaal onze roes uitslapen om even wakker gemaakt te worden door de volksliederen.
Maar stiekem gebeurde er best een hele hoop. Ja, aan de kop van de race en in het klassement niet, maar daarachter zijn er voldoende interessante dingen gebeurd. We hebben uiteraard de stand na de GP België 2022 voor je, maar eerst zeven dingen die ons opvielen!
Verstappen een klasse apart
In de kwalificatie was het al te zien dat de snelheid van Max Verstappen ongekend is. We dachten dat het wel een ronde of 30 zou duren voordat hij zich vooraan zou melden. Maar nee, in no-time reed Verstappen aan de leiding om deze niet meer af te staan. Om aan te geven hoe snel Verstappen is: zijn tweede pitstop was ‘gratis’. Hij ging de pits in als leider en kwam na de wissel als leider van de race de baan op. Ongekend.
Spa is briljant
Gelukkig blijft Spa nog op de kalender staan. Het is nog een klassiek circuit waar je echt respect voor hebt. Het heeft nog iets magisch. Een enorm spannende race leverde het dit weekend niet op. Er was ook niet heel erg veel concurrentie. Juist dit soort banen geven glans aan de Formule 1. Dankzij dit soort banen kunnen we gedrochten als Miami en Bahrein verdragen.
De groei van Mercedes valt toch tegen
De consensus was dat Mercedes zijn zaakjes weer voor elkaar had na drie indrukwekkende races. Nee, ze hadden zaken voor elkaar op die specifieke banen. Spa, met zijn lange rechte stukken en breed scala aan bochten, bleek een bijzonder lastige horde voor het team uit Brackley.
Kleine foutjes Leclerc
Zowel in de trainingen als in de kwalificaties ging het niet foutloos voor Leclerc. Hij moet natuurlijk enorm ‘over driven’ om dat gat van 80 punten te dichten. Daaraan kunnen we de foutjes wijten. Maar een ander antwoord is ook mogelijk, tot 98% is de Ferrari goed te besturen, maar als je die laatste paar procentjes eruit wil halen, wordt het een listige auto. Sainz daarentegen wint juist aan degelijkheid.
Hamilton doet maf
Het was een enorm pechweekend voor Lewis Hamilton. Hij arriveerde met een maffe bivakmuts, dat was al vreemd. In de kwalificatie deed hij het uitstekend. In de race liet Hamilton zien dat hij niet zo lief is als hij zich voordoet. Ergens heeft hij een probleem met Alonso en Verstappen. Hoe hij Alonso klem reed, deed denken aan Copse Corner vorig jaar. Uiteindelijk heeft Hamilton zichzelf er het meeste mee.
Alex Albon
Omdat Albon zo’n nette jongen is, zou hij het niet zelf zeggen. Maar zijn teamgenoot is niet echt denderend. De Britse Thai zit telkens beter in zijn vel. Hij reed uitstekend dit weekend. Met name de kwalificatie was heel erg knap, in de top 10 met een Williams.
Alpine structureel goed
De top 3 is vrij duidelijk. Red Bull, Ferrari en Mercedes. Daarachter vochten McLaren en Alpine het uit. Het valt op dat Alpine telkens vaker bovenaan te vinden is. Niet alleen is Alpine sneller dan McLaren, ze hebben ook nog eens twee coureurs die structureel hoog in de top 10 finishen.
Rijderskampioenschap
Ja, dit is wel gedaan zo. Max Verstappen vergroot zijn positie op dominante wijze. Bij Ferrari kunnen ze niet eens de schade beperken met Leclerc. Sergio Pérez is nu ook voorbij aan de Monegask. Theoretisch gezien kan Leclerc nog inlopen, maar dan moet Verstappen echt nog veel pech krijgen de komende acht races. Sainz is op zijn beurt voorbij aan Russell. Alonso klimt ook een plaatsje. Verstappen zelfs 2 stapjes!
De stand na de GP België 2022 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 284 |
2 | Sergio Pérez | Red Bull | 191 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 186 |
4 | Carlos Sainz | Ferrari | 171 |
5 | George Russell | Mercedes | 170 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 146 |
7 | Lando Norris | McLaren | 76 |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 64 |
9 | Fernando Alonso | Alpine | 49 |
10 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 46 |
11 | Kevin Magnussen | Haas | 22 |
12 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 20 |
13 | Daniel Ricciardo | McLaren (nog wel) | 19 |
14 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 18 |
15 | Mick Schumacher | Haas | 12 |
16 | Yuki Tsunoda | AphaTauri | 11 |
17 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo Racing | 5 |
18 | Alexander Albon | Williams | 4 |
19 | Lance Stroll | Aston Martin | 4 |
20 | Nicholas Latifi | Williams | 0 |
21 | Nico Hülkenberg | Aston Martin | 0 |
Constructeurskampioenschap
Geen mutaties in dit overzicht. Iedereen staat nog op de positie waar ze voor de race ook op stonden. Maar! De verschillen zijn zo groot geworden. Red Bull staat gewoon 118 punten voor op Ferrari. Sterker nog, Ferrari moet echt oppassen dat ze niet te veel met Mercedes in gevecht komen. Zoals gemeld is de progressie van Alpine opvallend.
De stand na de GP België 2022 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull RBPT | 475 |
2 | Ferrari | 357 |
3 | Mercedes | 316 |
4 | Alpine Renault | 115 |
5 | McLaren Mercedes | 95 |
6 | Alfa Romeo Ferrari | 51 |
7 | Haas Ferrari | 34 |
8 | AlphaTauri | 29 |
9 | Aston Martin | 24 |
10 | Williams Mercedes | 4 |
Kwalificatieduel
Zhou begon het weekend goed en wist ook op zaterdag uitstekend te presteren, alhoewel zijn teamgenoot niet volop mee kon doen (en Zhou hielp met een tow). Stroll was verrassend genoeg sneller dan Vettel. Schumacher was eindelijk weer een keer sneller dan Magnussen. Ocon en Alonso zitten ook vrij dicht bij elkaar. Sainz was een keer sneller dan Leclerc. Dus in veel gevallen deden ‘de mindere goden’ het relatief goed.
De stand na de GP België 2022 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Lewis Hamilton (7) | George Russell (7) |
Red Bull | Max Verstappen (11) | Sergio Pérez (3) |
Ferrari | Charles Leclerc (10) | Carlos Sainz (4) |
McLaren | Lando Norris (11) | Daniel Ricciardo (3) |
Alpine | Fernando Alonso (8) | Esteban Ocon (6) |
AlphaTauri | Pierre Gasly (9) | Yuki Tsunoda (5) |
Aston Martin | Lance Stroll (5) | Sebastian Vettel (7) |
Aston Martin | Nico Hülkenberg (1) | Lance Stroll (1) |
Williams | Alex Albon (12) | Nicholas Latifi (2) |
Alfa Romeo Racing | Valtteri Bottas (10) | Guanyou Zhou (4) |
Haas | Kevin Magnussen (11) | Mick Schumacher (3) |
Snelste raceronde
Dit was wel een dingetje. Verstappen had de snelste raceronde. Ferrari haalde Leclerc naar binnen om het laatste puntje te pakken in de laatste ronde. Maar ja, hij kwam achter Alonso de baan op en uiteindelijk had hij ook nog eens te snel gereden in de pitstraat, waardoor hij 5 seconden straf kreeg.
De onderlinge stand na de GP van België 2022 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Max Verstappen | Red Bull | 4 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 2 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Lando Norris | McLaren | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Driver of the Day
Deze titel gaat normaal gesproken naar de coureur die een indrukwekkende inhaalrace op heeft zitten. Er waren er meerdere afgelopen zondag. Maar die van Verstappen was verreweg het beste. Hij kreeg met 31% van de stemmen de Driver of the Day-award. Het was een topweekend voor de Nederlander.
De onderlinge stand na de GP van België 2022 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
ureur | Team | Aantal nominaties |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Max Verstappen | Red Bull | 4 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Mick Schumacher | Haas | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Heeft de redactie de GP van België 2022 goed voorspeld?
Even lachen: @jaapiyo dacht dat Mercedes zou profiteren van de nieuwe technische regelgeving. Wouter had in elk geval Verstappen goed gegokt, net als Michael die exact hetzelfde dacht.
De stand na de GP België 2022 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Wouter | 52 |
Michael | 46 |
Jaap | 29 |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 20 maart | GP van Bahrein
- 27 maart | GP van Saudi-Arabië
- 10 april | GP van Australië
- 24 april | GP van Emilia Romagna
- 8 mei | GP van Miami
- 22 mei | GP van Spanje
- 29 mei | GP van Monaco
- 12 juni | GP van Azerbeidzjan
- 19 juni | GP van Canada
- 3 juli | GP van Engeland
- 10 juli | GP van Oostenrijk
- 24 juli | GP van Frankrijk
- 31 juli | GP van Hongarije
- 28 augustus | GP van België
Deze Grands Prix staan nog op de kalender
- 4 september | GP van Nederland
- 11 september | GP van Italië
- 2 oktober | GP van Singapore
- 9 oktober | GP van Japan
- 23 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 30 oktober | GP van Mexico
- 13 november | GP van Brazilië
- 20 november | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van Nederland worden gereden op 2 september om 14:00!
e38ossie zegt
Ik krijg toch steeds meer respect voor Max z’n talent. Ongekend.
lekkerlinksrijden zegt
Het viel mij vooral op hoe lang Max op zacht rubber kon blijven rijden terwijl hij toch het uiterste vroeg van het rubber om naar voren te rijden. Plus het gemak waar hij ogenschijnlijk de RB over het asfalt smeet.
Henkie zegt
Idd. Hoe die af en toe door de busstop ging. Leek het als of die met een formule3 auto aan het rijden was. Niet met zo’n zwaar log apparaat als de huidige f1 auto’s.
berlinetta zegt
Ik mis aan aantal snelste rondes. Er zijn er maar 12 terwijl dat er 14 moeten zijn.
OT: Max kampioen. Dat kan hem nu echt niet meer ontgaan. De vraag is alleen wanneer. Sowieso niet in de laatste race.
fastshifter zegt
Dit zijn denk ik alleen de snelste rondes die zijn gereden door iemand die in de top-10 is geëindigd (en dus een punt opleveren). Daarbuiten levert het geen punt op.
Robert zegt
@berlinetta: als de coureur met de snelste ronde buiten de top tien eindigt, vervalt ook het bonuspunt wat hiermee te verdienen is. Misschien dat dit de verklaring is?
berlinetta zegt
Zou kunnen, maar dan telt het alsnog mee als snelste ronde toch? Er valt alleen geen punt te verdienen.
Johanneke zegt
Naast Max vind ik dat Gasly ook een dijk van een race gereden heeft. Vanaf de pit naar plek 9, gewoon goed bezig. Mag ook wel weer een keer, want hij is lang niet zo opvallend als vorig jaar, toen zijn auto ook competitiever was.
Verstappen is de messi of ronaldo in hun prime van de F1. Echt bizar hoeveel beter hij is dan de rest. Zolang hij een goede auto heeft wordt het saai.
ukbob zegt
Mis er nog eentje:
De Ferrari strategie (niet de eerste óf laatste keer op dit lijstje)
Net voor het einde van de race je ster-coureur naar binnen halen voor een kans op 1 (!!) punt met het risico van tig punten verlies omdat je m direct voor (of met beetje pech dus) achter sluwe meneer Alonso terecht laat komen..
harrie zegt
Volgens mij hebben ze de stategisten wel degelijk ontslagen want ze vroegen Leclerc continu om advies wat te doen.
berlinetta zegt
Dat vond ik ook een bijzondere keuze ja. Uiteindelijk bleek het ook een hele dure keuze te zijn.
Robert zegt
@ukbob: los daarvan, komt de communicatie over de boordradio ook niet bepaald overtuigend over als men zaken roept als “What do you want: hard tyres or medium tyres. Question?“. Hieruit blijkt eens te meer dat de teamstrategen echt met de handen in het haar zitten. Ook was het tekenend dat men ergens rond (ik dacht) ronde 18 al met “Carlos, Plan D. We go for plan D” op de proppen komen. David Croft maakte er in z’n commentaar terecht al een opmerking over, hoeveel scenario’s ze bij Ferrari eigenlijk wel niet op de plank hebben liggen.
karhengst zegt
Die was mooi ja. Met de suggestie dat we wel eens tekort zouden kunnen hebben aan ons huidige alfabet.
Het trieste is eigenlijk dat ik er bij Ferrari dus helemaal niet van op kijk. Iedere race is het weer wat. Super jammer want wat stabiele concurrentie zou enkel fijn zijn.
berlinetta zegt
Volgens mij hoorde ik ze bij McLaren naar Norris roepen dat ze gingen overstappen op plan G, maar het kan ook zijn dat ik dat verkeerd verstaan had.
racerx zegt
Dat heb je goed verstaan, Jolyon Palmer maakte er nog een geintje over.
ArnoldH zegt
Max wordt in Japan Kampioen denk ik. Wat een feest zal dat worden in Japan met de red bull racing powertrains (honda)
Benny_Weisz zegt
Max, van harte gefeliciteerd met je 2de wereldtitel!!!
Red Bull, van harte gefeliciteerd met jullie constructeurstitel!!!
harrie zegt
2e klinkt op papier goed, maar wat een pijnlijk weekend voor Perez.
Johanneke zegt
Ajoh gozer deed precies wat er van hem verwacht werd. Behalve pole dan. Ik zie geen enkele coureur over een heel seizoen beter zijn dan Verstappen op het moment.
Robert zegt
@harrie: nou, ik denk dat hij deze stellige overtuiging (van een week geleden…) nu wel in de prullenbak zal gooien.
Vanaf het moment dat hij Perez voorbij ging, reed Verstappen een seconde per ronde weg bij z’n teamgenoot. Ouch!
Dutchdriftking zegt
Weet je nog, dat Perez dacht dat hij nog wel kans had om kampioen te worden dit seizoen? 12 plaatsen achter staan op de grid, en dan met 17 seconden voorsprong finishen… Dat zegt genoeg denk ik.
pomoek zegt
De afgelopen 3 races heeft Leclerc 16 punten gehaald. Verstappen, Perez, Sainz, Russel, Hamilton en zelfs Alonso hebben allemaal méér punten gehaald dan Leclerc. Sterker nog, MB heeft de laatste 4 races méér punten gehaald dan Ferrari. Het Ferrari offensief is, kortom, geïmplodeerd. Zelfs als Leclerc de komende race weet te winnen is de kans groot dat, na de race in Italië, de achterstand minimaal zo groot is als nu. Laten we zeggen: 100 punten. Dan is het racejes uitrijden rond p4/p5 voor Verstappen voldoende voor de titel. Al wint Leclerc vanaf nu iedere race.
Als ik Ferrari was zou ik de komende maanden gaan gebruiken om de organisatie en beslis cultuur op de schop te nemen. Werkelijk iedere race gaat er iets mis. Zoals gezegd: MB heeft meer punten gehaald de laatste 4 races dan Ferrari. En nu hebben ze in de race ook nog eens een snellere auto. De rondetijden van Russell waren gewoon beter dan die van Leclerc en zelfs Sainz. MB doet het, net als RB, gewoon goed tijdens de race.
Met andere woorden. Het is klaar met dit seizoen. Ferrari en Red Bull kunnen stoppen met dure updates. De vraag is nu alleen een beetje: Wat gaan wij nu doen op zondagmiddag de komende maanden?
berlinetta zegt
Ik vind het nogal overdreven om te zeggen dat Mercedes het goed doet. Ze komen niet eens in de buurt van Red Bull en Ferrari kunnen ze alleen bijbenen door het gekloot van Ferrari zelf, niet omdat hun eigen auto nou zo’n superbolide is. Sterker nog, van alle teams heeft Mercedes in mijn ogen misschien wel de kleinste stappen gezet na de zomerstop.
Dat Ferrari verder zuigt, ben ik wel met je eens. Voor Ferrari zit er dit seizoen niet veel meer in dat de 2e plaats in het constructeurskampioenschap vasthouden en zich alvast richten op volgend seizoen. De betrouwbaarheid op orde krijgen en de strategieafdeling met pizza om de oren slaan, lijken me de meest voor de hand liggen zaken die op de agenda staan.
pomoek zegt
Ik heb de rondetijden bekeken op racefans.net en dan is goed te zien dat Russell tijdens de race snellere rondetijden heeft gereden dan Leclerc en Sainz, en in de 3e stint zelfs sneller was dan Perez. MB heeft nog steeds de kwalificatie setup niet op orde, maar ze schurken op dit moment toch echt tegen Ferrari aan in de race.
berlinetta zegt
Eerlijk gezegd zeggen rondetijden ook niet alles, want je weet niet of de coureurs voluit gaan of juist aan het sparen zijn. Je mist dus informatie.
rollingstoned zegt
Die rondetijden zeggen idd vrij weinig. Russell moest het rustig aandoen van z’n engineer omdat ie z’n banden te snel aan het oproken was. Want je moet niet alleen snel en consistent rondjes kunnen rijden, je moet ook je banden goed kunnen managen.
royaledeluxe zegt
Gewoon kijken naar het veld achter Verstappen, ik heb sterke staaltjes stuurmanskunsten gezien. Ocon die 2x 2 wagens passeert waarvan de eerste nagelbijtend spannend was en de 2de gewoon een stomme beslissing van Vettel was waar hij super van profiteert, Russell die binnen en buitenom voorbijsteekt op enkele plaatsen waarvan ik dacht oh dat dit maar goed gaat. Alonso die heel sterk bezig was, Albon die een dijk van een race heeft gereden ondanks een povere strategie van Williams. Ricciardo die toch nog laat zien in de eerste helft van de race dat hij het kan maar op wonderbaarlijke wijze (strategie die weer op niets trekt) op P15 eindigt. Er was genoeg te zien en te beleven.
Wat niet wordt meegegeven hoeveel prestatie verschil in de banden van Pirelli zit, na x aantal ronden zijn ze geen fluit meer waard. Het verschil tussen nieuw en oud rubber was gisteren voor sommigen meer dan 2 sec op een ronde…
Richmond zegt
Zowel in qualy als in de race was Mercedes niet sneller dan Ferrari. Russel kwam tot 2 sec achter Sainz en daar bleef het bij. Dat noem ik niet sneller zijn. Voor de rest eens met jouw analyse.
gregorius zegt
Ik keek op de Zwitserse TV. Toen iedereen rond ronde 30-35 wel een beetje in slaap viel, gooide er eentje een ballonnetje op. ‘Ach, vroeger reed Lewis nu al 30 seconde voor de op de rest; dus het veld is wel dichter bij elkaar’.
Toen zei de andere: Sainz op p3 zit er ook 30 seconde achter, Perez is Max zn teammaat en vroeger hoefde LH niet vanaf plaats 14 te beginnen.
De eerst zei niet veel meer de rest van de race.
Overigens vind ik de DRS train best leuk.
Stroll heeft 2 keer een Eau-Rouge inhaalactie geprobeerd (doet ie waarschijnlijk omdat hij dan denkt dat hij een echte coureur is); 1x ging t goed. Maar verder bleef hij wel de hele laatste stint achter een Williams. Dat ding ging goed op het rechte stuk, maar een echte coureur had m er toch wel langs gekregen, toch?
En dan die McLarens; die hadden gewoon geen bocht-uit; het was echt pijnlijk om te zien. Maar hun tactiek was ook zwaar ruk. Ze halen eerst Norris binnen, die in geen-punten-land reed voor de 2e stop. Daarvan wist je at hij sws niet voorbij Albon-Stroll zou komen die eigenlijk voor p11 aan het vechten zouden zijn. En wat doen ze: ze laten Ricc langer doorrijden; die reed er voor, p10 was mogelijk, maar die lieten ze zwemmen op zn oude banden en heeft in een aantal ronden zoveel verloren dat hij nog achter de trein terug zou komen. Stelletje mafketels.
tfsi zegt
Ik ben toch erg benieuwd wat Zandvoort gaat brengen, dit past toch beter bij Ferrari, maar dat dachten we van Hongarije ook.
berlinetta zegt
Het is te hopen voor Ferrari dat ze weer eens scoren op Zandvoort, want de week daarna wacht Monza. In je eigen thuisrace afgeslacht worden door Red Bull zal de tifosi niet kunnen waarderen.
pomoek zegt
Ik las ook dat Perez na de race zei dat hij hoopte dat ze, vanaf nu, met verschillende afstellingen gaan rijden zodat hij wat meer performance uit de auto kan halen. Ben benieuwd.
Richmond zegt
Mij valt vooral op hoe erg (social) media losgaat op de woorden van Alonso als reactie op de mislukte inhaalmanoeuvre van Hamilton.
Wolflow zegt
Ook met prachtige circuits zoals Spa zijn een veredelde parkeerplaats in de buurt van Miami en een vierkant in Las Vegas (zodat mensen weer zsm aan goktafels zitten) niet goed te maken
flow82 zegt
Vraagje van een leek voor de kenners: in het onwaarschijnlijke geval dat RB en/of Ferrari budget overhouden aan het eind van het seizoen, mogen zij dat dan meenemen naar komend seizoen?
berlinetta zegt
Ik weet het niet, maar het lijkt me wel stug als dat zou kunnen. Dat zou betekenen dat teams ook kunnen sparen voor als er nieuwe regelgeving aan komt en daar dan het een enorme berg budget tegenaan mogen gooien. Dat lijkt me nu juist niet de bedoeling van een budgetcap.
pomoek zegt
Er zijn een aantal wijzigingen in het regelement voor 2023. Hoogte van de vloer en dat soort zaken. Ik kan me voorstellen dat Ferrari en Red Bull een iets groter deel van het budget van 2022 gaan gebruiken om die wijzigingen te implementeren voor komend jaar. Geen idee of RB bijvoorbeeld al haar windtunnel tijd al heeft opgebruikt, maar daar zouden ze ook wat van kunnen overhevelen naar de auto voor het komend seizoen.
ouwedibbes83 zegt
Goeie vraag. Ik denk (en weet het dus niet) dat ze een bedrag per seizoen mogen uitgeven. Als ze daarvan mensen betalen die aan de wagen van volgend seizoen werken, een nieuw ontwerp bv, dan lijkt me dat lastig te controleren. Hoeveel je per jaar uitgeeft aan werknemers op de payroll, lijkt me makkelijker inzichtelijk te maken.
Dus ik denk dat je niet miljoenen mee kunt nemen, maar wel de focus op volgend seizoen kunt leggen.
flyerbunch zegt
Max Max Max
Super Max Max
Super super Max Max Max
Super Max Max
😉 Sorry, maar kon het niet laten..
schuimbekje3 zegt
Is speeding in pitlane niet een drive-through penalty normaal?
En dat kost je hier in spa 18 seconden… Nu heeft ie 5 seconden straf gekregen, lijkt me niet erg eerlijk.
ouwedibbes83 zegt
Kon die penalty nog wel “op tijd” worden uitgevoerd? Of waren ze al aan de laatste ronde bezig?