En wéér had je 4 liter Red Bull nodig om wakker te blijven. Gaat lekker zo. We hebben wel een paar opvallende dingen én de stand na GP België 2020.
De Grand Prix van België was zeldzaam saai, maar dat konden we zien aankomen. Het begint inmiddels een beetje repetitief te worden en niemand kan er wat aan doen, maar de sport is een beetje een Mickey Mouse competitie aan het worden. Alsof Real Madrid tegen IJsselmeervogels, Ludogorets, Lienden en Lokeren in een competitie speelt. En verrek: Real Madrid wint gewoon elke wedstrijd.
Gelukkig gebeurde er achter de traditionele Top 3 voldoende spannends. Met spannend bedoelen we minder hemeltergend saai. Deze 6 dingen vielen ons op tijdens de GP van België:
Renault gaat lekker!
Het had weinig gescheeld, of Renault had deze race gewonnen, aldus Mercedes. Uiteraard was het overdreven, maar Renault was absoluut best of the rest. Ze pakten punten voor Ricciardo, Ocon én de snelste ronde. Ocon laat zien uit het juist racehout gesneden te zijn en Ricciardo bewees zijn waarde door dit weekend het maximale uit de auto te halen. Dat belooft wat voor Monza. Daar kunnen ze nog harder.
Albon komt gewoon te kort. Klaar.
Vorig jaar werd Gasly behoorlijk aangepakt. Op zich ook wel terecht, want de Fransman maakte de nodige fouten en kon duidelijk niet omgaan met de druk. Om die fout niet nog een keer te maken, zijn ze een stuk liever voor Albon. Maar die presteert niet noemenswaardig beter of slechter dan Gasly. Normaal gesproken gaat het slecht in de kwalificatie en goed tijdens de race met Albon, maar nu was het andersom. Nu Ferrari hopeloos uit vorm is, moet ‘ie gewoon elke keer minimaal vierde worden. Maar nee, hij wordt gepiepeld door Ocon. Natuurlijk, er was een bandenissue en Red Bull had een andere (verkeerde) tactiek voor hem bedacht, maar hij zit nu in een hoek waar hij absoluut niet moet zitten met deze auto. Het verschil tussen de coureurs is simpelweg te groot. Elke race meer dan een halve minuut aan de broek is gewoon veel te veel.
Hamilton mag eerlijker zijn in interviews
Lewis Hamilton is een van de beste coureurs aller tijden. Dat was al bekend tijdens zijn eerste F1-seizoen en nog steeds is hij enorm goed. Alleen de interviews beginnen wel heel erg schrijnend te worden. Hij mag best zeggen dat het een makkelijke race was, want dat was het. Een beetje bandenslijtage en de eerste helft van de eerste ronde een beetje druk van Bottas is geen ‘geen makkelijke race’. Dat was het wel en hij heeft de GP van België verdiend gewonnen.
Waar bleef Racing Point?
We hadden eigenlijk verwacht dat Racing Point op Spa-Francorchamps veel beter voor de dag zouden komen. Nu hebben de roze Mercedessen wel degelijk hun puntjes binnengehaald. Nu kan het zijn dat ze hun ‘kopie’ hebben, maar geen filosofie en visie erachter. Daardoor is het erg lastig om de auto door te ontwikkelen. Je kan wel een liedje coveren, maar om op basis daarvan een album te maken is vele malen lastiger.
Wacht even met F1 kijken
Mocht je nog geen fan zijn en overwegen de sport te gaan volgen, geeft het even een twee jaartjes. Dit jaar en volgend jaar hoef je niets te verwachten qua spanning aan de voorkant van het veld. Simpelweg omdat er niets spannends gebeurt. Oh, en vertrouw nooit op de weersvoorspelling van de F1-organisatie zelf. Geen enkel moment was er kans op regen, behalve volgens hen: 40% maar liefst. Het overdrijven van de regenkans is een warmhoudertje om je stiekem toch te laten kijken.
Sainz heeft onnoemelijk veel pech
Carlos Sainz junior is een van de betere coureurs van het veld. Hij gaat een grootse carrière tegemoet. Op dit moment zit hij echter in de hoek waar de klappen vallen. Al een paar keer gebeurde er iets waardoor hij terugviel in het veld, terwijl hij op een kansrijke positie reed. Voor nu ging het erger: hij startte niet eens. Sowieso lijkt McLaren hun goede vorm van het begin kwijt te zijn.
Rijderskampioenschap
We zijn wellicht wat zuur over de extreem saaie optochten waar gelukkig geen publiek geld voor is betaald. Want, laten we eerlijk zijn, in het kampioenschap achter wereldkampioen in spé Hamilton gebeurt er voldoende. Bottas is Verstappen nu genaderd op 3 punten. Ondanks de matige prestaties van Albon, stijgt hij wel op de lijst. Hoe dat komt? De Renaults stonden nog slechter qua punten. Dus ja, je staat wel een beetje voor joker als een Renault je inhaalt (als je in een Red Bull zit), maar ‘pijn’ heeft het niet gedaan. Ricciardo maakt een sprongetje en kan zich waarschijnlijk na Monza mengen in een groepje coureurs 4 tot en met 7, die allemaal zo’n 40-50 punten hebben. Dat kan nog wel vuurwerk opleveren.
Stand rijderskampioenschap na GP van België 2020
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Hamilton | Mercedes | 157 |
2 | Verstappen | Red Bull | 110 |
3 | Bottas | Mercedes | 107 |
4 | Albon | Red Bull | 48 |
5 | Leclerc | Ferrari | 45 |
6 | Norris | McLaren | 45 |
7 | Stroll | Racing Point | 42 |
8 | Ricciardo | Renault | 33 |
9 | Pérez | Racing Point | 33 |
10 | Ocon | Renault | 26 |
11 | Sainz | McLaren | 23 |
12 | Gasly | Alpha Tauri | 18 |
13 | Vettel | Ferrari | 16 |
14 | Hülkenberg | Racing Point | 6 |
15 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 2 |
16 | Kvyat | Alpha Tauri | 2 |
17 | Magnussen | Haas | 1 |
18 | Raikkonen | Alfa Romeo | 0 |
19 | Latifi | Williams | 0 |
20 | Russell | Williams | 0 |
21 | Grosjean | Haas | 0 |
Constructeurskampioenschap
Tsja, dit ga je gewoon niet geloven, maar Mercedes gaat aan kop in deze extreem spannende raceklasse! Ze hebben een nipte voorsprong van 106 punten op Red Bull, als die buffer maar voldoende is. Zonder gekheid, er zijn wel een paar interessante mutaties. Renault mengt zich in de middenmoot en McLaren pakt de derde positie van Racing Point. Zo saai als de top 3 aan de bovenkant is, zo saai is het ook onderaan met Williams, Haas en Alfa die achteraan mee hobbelen.
Stand constructeurskampioenschap na GP België 2020
Positie | Team | Punten |
1 | Mercedes | 264 |
2 | Red Bull | 158 |
3 | McLaren | 68 |
4 | Racing Point | 66 |
5 | Ferrari | 61 |
6 | Renault | 59 |
7 | Alpha Tauri | 20 |
8 | Alfa Romeo | 2 |
9 | Haas | 1 |
10 | Williams | 0 |
Kwalificatieduel
We moeten dus op zoek gaan naar spanning op de baan. Met de enorme verschillen tussen de auto’s is dat geen sinecure. Gelukkig kunnen we ook kijken naar de onderlinge strijd tussen de rijders. Ze racen immers met min of meer hetzelfde materiaal. Nu we bij race 7 zijn aanbeland, is het onmogelijk dat het gelijk staat. Verstappen maakt gehakt van zijn teammaat. Stroll en Kvyat doen goede zaken en krabbelen wat terug. Ocon heeft vooralsnog moeite om zijn teammaat (Ricciardo) bij te benen.
De onderlinge stand in het kwalificatieduel sinds de GP België 2020 is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (5) | Bottas (2) |
Ferrari | Leclerc (5) | Vettel (2) |
Red Bull | Verstappen (7) | Albon (0) |
McLaren | Norris (4) | Sainz (3) |
Renault | Ricciardo (6) | Ocon (1) |
Alpha Tauri | Gasly (6) | Kvyat (1) |
Racing Point | Stroll (3) | Perez (2) |
Racing Point | Stroll (1) | Hülkenberg (1) |
Alfa Romeo | Giovinazzi (4) | Räikkönen (3) |
Haas | Magnussen (4) | Grosjean (3) |
Williams | Russell (6) | Latifi (1) |
Snelste raceronde
Als een duveltje uit een doosje ging Daniel Ricciardo ermee vandoor. Aanvankelijk werd buiten de Top 10 werd de snelste ronde gereden, maar dan krijg je het punt niet toebedeeld. Waarschijnlijk om te voorkomen dat Latifi 7 punten heeft na 7 races. Het maakte niet uit, de tijd van Ricciardo was uiteindelijk verreweg het snelste, waardoor hij én P4 pakt plus een punt. Het is de honingdas gegund!
De onderlinge stand snelste raceronde na GP van België is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Hamilton | Mercedes | 2 |
Norris | McLaren | 1 |
Sainz | McLaren | 1 |
Bottas | Mercedes | 1 |
Ricciardo | Renault | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Driver of the Day
Gelukkig is het kijkende publiek erg scherp. Want er was wel degelijk een uitschieter. Pierre Gasly reed wederom een erg sterke race. Niet voor het eerst dit jaar. Of nóg een rijderswissel bij Red Bul een goed plan is, wagen we te betwijfelen, maar Gasly is op deze wijze lekker vertrouwen aan het tanken. Talent had hij al.
Onderlinge stand Driver of the Day na de GP van België 2020
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Verstappen | Red Bull | 2 |
Albon | Red Bull | 1 |
Gasly | Alpha Tauri | 1 |
Pérez | Racing Point | 1 |
Vettel | Ferrari | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Heeft de AB Redactie de GP van België 2020 goed voorspeld?
Ja, Wouter en Michael hadden ‘m exact goed voorspeld. Alle coureurs op de juiste positie, dus een maximale puntenscore van 15. Jaap hoopte op een bijzondere race tegen beter in en scoort één schamel puntje.
Onderlinge stand tussen de redacteuren sinds de GP van België:
AB redacteur | Punten |
Michael | 51 |
Wouter | 43 |
Jaap | 32 |
Deze races zijn al verreden:
- Oostenrijk (Bottas)
- Stiermarken (Hamilton)
- Hongarije (Hamilton)
- Engeland (Hamilton)
- Engeland 2 (Verstappen)
- Spanje (Hamilton)
- België (Hamilton)
Deze races gaat Lewis Hamilton nog winnen:
6 september | GP van Italië
13 september | GP van Toscane
27 september | GP van Rusland
11 oktober | GP van Eifel
25 oktober | GP van Portugal
1 november | GP van Emilio Romagna
15 november | GP van Turkije
29 november | GP van Bahrein
6 december | GP van Bahrein
13 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters voor de GP van Monza 2020 worden vrijdag 4 september verreden om 11:00.
dwfc zegt
Wederom een lang reclameblokje van Mercedes … zap zap .
Gulli zegt
Was nog bijna blij dat de Duitsers nog een jaartje uitzenden want F1TV lag eruit deze race. Steeds een minuutje kijken en dan ging hij weer op zwart. Ik begreep dat het niet zozeer aan F1TV lag maar dat er ergens een internetknooppunt panne had waar zij dan weer achter zaten. Hoe dan ook, ik was al naar RTL Krombacher gezapt toen ik van iemand hoorde dat Ziggo de race dit weekend gratis uitzond, ook voor KPN klanten. Dus dan daar maar heen.
Vervolgens niet de meest spannende race gezien van het seizoen maar wederom moet je de lol uit het middenveld halen, daar lag het halverwege de race maximaal 2 seconden bij elkaar vandaan dus ze zijn aan elkaar gewaagd!
rw1994 zegt
@Gulli: Ik kreeg een mailtje van mijn ISP dat er gratisch gekeken kon worden maar de Mercedes optocht op de kanalen van Ziggo. Hierop heb ik direct besloten de F1TV links te laten liggen, scheelt meteen een ronde buffering t.o.v. het spannende Whatsapp commentaar tussen vrienden. Het commentaar bleef trouwens uit tot na de race, het ging erover wie het vaakst danwel het langst zijn ogen dicht had.
gwnbmw zegt
Ik ben het niet helemaal eens met jullie commentaar op albon. Zijn strategie was overduidelijk berekend op regen rondom ronde 30, hij pitte op hetzelfde moment als verstappen, voor een exact even lange stint, maar hij kreeg zachtere banden. Het is een wonder dat hij die mediums ruim de helft van de race heel heeft gehouden en ook nog eens redelijk meekwam met het tempo, terwijl verstappen 10 ronde voor het einde al zat te zeiken dat zijn (hardere) banden gaar waren.
madvillain zegt
EmiliA Romagna ;)
pomoek zegt
Totaal niet eens met dat geneuzel over Albon. Om met Russel te spreken: Albon is een stuk beter dan wij op dit moment zien. Juist Gastly, die hier wordt opgehemeld, laat zien hoe belangrijk zelfvertrouwen is voor een coureur. Albon rijdt nu net iets langer dan 1 jaar voor Red Bul. Hij is dat zelfvertrouwen nu aan het kweken. Verstappen wordt dit jaar geen kampioen. Zoveel is ook voor Horner en Mastjeneeschietz duidelijk. Waarom zouden ze dan wéér een coureur over de kling jagen en volgend jaar met hetzelfde probleem zitten? Het komt wel goed met Albon. Geef die jongen nou gewoon een beetje tijd.
reactief zegt
Albon wist zich aardig te verdedigen tegen Ocon, maar uiteindelijk was die gewoon sneller.
Vergeet niet dat Riciardo ook 13 seconden inreed op Verstappen in de 5 tot 10 rondes.
Iets te makkelijk om Albon dus af te schrijven op een inhaalactie van Renault.
grasvreter zegt
Dat zegt niks. Stel je rijdt 1e, en je heb met 10 ronden te gaan nog 10 seconden voorsprong. Dan weet je dat je een seconde per rondje mag verliezen. Dus speel je op safe, rij je de race rustig uit, geen gekke dingen doen, niet je banden extra verslijten, gewoon .7 seconden per rondje toegeven. Dan lijkt het alsof het spannend wordt maar dat wordt het juist niet.
reactief zegt
Ja, misschien hield Verstappen in, maar dan hielden Bottas en Hamilton ook in, want Verstappen bleef wel gewoon op hun pace rijden. En als hij zoveel in zou houden kon hij dan niet beter druk zetten op Bottas om tweede te worden? We zullen het niet weten.
Ik vond het iig opvallend dat Renault op het laatst nog zo hard ging t.o.v. de rest. En dan vind ik het best netjes dat Albon Ocon eruit remde voor een aantal rondes lang.
Edge zegt
@reactief: Het is een combinatie van beide. Hamilton, Bottas en Verstappen hebben vanaf rondje 35 de tijden laten oplopen om banden te beparen, terwijl Ricciardo juist het gaspedaal wat dieper intrapte.
Linksom of rechtsom had het resultaat toch wel hetzelfde geweest. Als Ricciardo eerder had aangezet had hij wellicht mee kunnen gaan in het tempo van de top drie, maar dan had ook hij zijn banden later in de race moeten sparen.
reactief zegt
Daar zit wat in. Maar toch bizar dat Renault uiteindelijk op zo’n 3sec. achter Max zat.
karaya zegt
Hoe kan ‘één van de beste coureurs aller tijden’ de titel verliezen van een teamgenoot die nu niet bepaald als exceptioneel te boek staat? (Rosberg)
Hij rijdt bijna z’n hele carrière in één van de beste auto’s aller tijden.
mcshine zegt
@karaya: ene Michael Schumacher had er ook al last van, schijnbaar ook geen goed ijkpunt…
karaya zegt
@mcshine
Na z’n comeback. Toen was hij veertig. Hamilton verloor van een middelmatige teamgenoot in z’n prime.
Kromme vergelijking.
willeme zegt
@karaya: Ik ben oprecht benieuwd, vind jij Hamilton dan niet een van de beste coureurs? Zó middelmatig was Rosberg ook weer niet. Die twee hielden elkaar behoorlijk scherp. Dat ‘ie Schumacher de baas was, zegt niet zo veel.
Ik ben het eens dat de auto enorm veel verbloemd en dat Perez, Hulkenberg, Verstappen, Ricciardo en dergelijke ook wel een paar titels hadden binnen gehengeld met de Mercedes. Ik ben geen Hamilton-fan, maar zijn talent valt niet te ontkennen, toch?
karaya zegt
@willeme
Hamilton is mijn inziens een goede coureur, geen exceptionele coureur.
Ik schat in dat een Ricciardo het net zo goed doet in een Mercedes. Ik denk ook dat Verstappen en Leclerc een klasse beter zijn.
Maar je kan als ‘goede’ coureur ook wereldkampioen (Scheckter, Jones, Damon Hill, Rosberg sr. Rosberg jr., Villeneuve jr., Button, Raikonen, Mansell) worden, zolang je maar de beste auto of geluk hebt. Er is in de geschiedenis nooit een auto zolang dominant geweest, en al die jaren heeft Hamilton achter het stuur gezeten. Schumacher had nooit de titel van een Rosberg jr. verloren, extra uitvalbeurt of niet.
Wat voor hem pleit is dat hij weinig fouten maakt en goed in de regen is. Maar hij staat bij mij niet op dezelfde hoogte als een Prost, Senna of Lauda. Dat is buitencategorie.
dwfc zegt
Zet Verstappen in de plaats van Hamilton en de F1 is helemaal dood!
Dan is het nog saaier !
Of je moet hem met een ronde achterstand laten vertrekken.
Boomer zegt
Domme pech. Dat seizoen had Ham 2 DNF’s tov van 1 voor Ros. En uiteindelijk was het verschil slechts 1 punt…
karaya zegt
@airc
Je zou dus kunnen zeggen dat Hamilton iets beter was dan Rosberg.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Richmond zegt
daarmee doe je rosberg echt tekort. Rosberg was gewaagd aan Hamilton, ze reden continue bij elkaar en daarom lagen ze ook vaak in de clinch. Letterlijk door elkaar van de baan af te rossen. Rosberg wist als geen ander hoe hij Hamilton onder druk moest zetten en Hamilton onder druk moest laten bezwijken. Daardoor heeft Rosberg terecht het wk gewonnen, alleen heeft dat ook zoveel van hem gevergd dat hij daarna meteen gestopt is.
okdoei zegt
@karaya: dat jaar had Hamilton op cruciale momenten dikke vette pech. Daarom won hij niet.
Daarbij was Rosberg niet exceptioneel maar in mijn optiek een heel stuk beter dan die saaie drol Bottas. Wat een slappe zak is dat.
ghini zegt
Monza wordt zo pijnlijk voor Ferrari, ook omdat na dat weekend Renault boven ze staat..
pvg100 zegt
Zes dingen die jullie opvielen, maar het meest opvallende vond ik toch dat Kimi met een tweederangswagen toch de snelste Ferrari wist te zijn.
coldzero zegt
Ja dat vond ik ook het meest opvallend, plus dat de Haas sneller is op het rechte stuk dan de Ferrari dus het zou zo maar kunnen dat beide Ferrari’s eruit liggen in kwali Q1.
mcshine zegt
Jammer dat er geen kopje over Ferrari is, ik vond het toch wel een opvallend resultaat.
Tonnie zegt
Ik ben benieuwd naar de pace van renault op monza. Daar waren ze vorig jaar al goed en dit jaar lijken ze nog sneller. Daar zouden ze best wel eens het 2e team kunnen zijn. Daarnaast vind ik Albon echt beter presteren dan Gasly vorig jaar. Albon maakt niet echt grote fouten en hij heeft wat pech gehad op strategisch vlak. Misschien is hij niet sneller dan Gasly, maar in ieder geval constanter. Al laat Gasly dat nu ook wel zien.
Richmond zegt
Maakt uiteindelijk niks uit als Max elke week op het podium rijdt en albon met moeite vijfde wordt. Hij zou maximaal 5 sec achter max moeten eindigen. Het is dat max zo snel is dat hij niet wordt aangevallen, want op hulp van Albon hoeft hij niet te rekenen. Hij zit er nog omdat ze niemand anders hebben.
acakoning zegt
Weet je wat ik zo leuk vind? Dat Stroll langzaam aan ook gewoon goed rijd! Paid-driver of niet, hij doet niet meer veel onder voor andere coureurs in veld. Stroll, Lando Norris and Lecler staan nu binnen 3 puntjes van elkaar.
duderuud zegt
@acakoning: Dat had ik van tevoren ook nooit verwacht. Lekker bezig die Stroll!
PS. Don’t f#ck with Lienden hé :)
Arvado zegt
Ocon heeft 26 punten, geen 10.