We hebben ‘m voor je! De stand na de GP Bahrein 2024 en enkele dingen die ons opvielen!
De eerste race van 2024 zit erop! De GP van Bahrein 2024 was niet de meest spannende race die we ooit hebben gezien. Het is wel lekker als je voorzitter van de Max Verstappen-fanclub bent en honderden hossende Max-fans in de tent hebt staan. Feestje gegarandeerd!
Tijdens de wintertests leken er niet al te veel verschuivingen te zijn tussen de rijders en teams, maar uiteraard waren er wel een paar leuke uitzonderingen. Ondanks dat een gedeelte van de Autoblog-redactie moeite had om de ogen open te houden, konden we wel degelijk een paar conclusies trekken.
Dit viel ons op aan de race:
In dit artikel behandelen we de stand na de GP van Bahrein 2024, plus zeven dingen die ons opvielen aan de race
Wat een fustercluck bij Alpine
Dat het niet gaat bij een topteam, kan gebeuren. Alpine is zo’n team waarbij je bij vlagen de potentie ziet. Maar man, wat een knakenmanagement bij het Alpine F1 Team. Het lijkt wel een voetbalclub waarbij het bestuur constant de trainers, staf, spelers en waterdragers ontslaat. Wellicht wordt het tijd voor Laurent Rossi om gewoon zelf zandkastelen te gaan bouwen.
De prestaties waren namelijk abominabel dit weekend. Vergeet niet dat dit een fabrieksteam is. Dat het technische hart dit weekend ontslag heeft genomen, geeft al dat dit een lang seizoen voor ze gaat worden.
Is Sainz toevallig niet beter voor Ferrari?
Als het gaat om pure snelheid op één ronde, is er waarschijnlijk niemand sneller dan Charles Leclerc. Maar om een seizoen goed te scoren heb je veel meer nodig dan alleen rauwe snelheid. Juist op karakter kan Sainz ver komen en zijn racepace was dit seizoen gewoon weer puik te nemen.
Bij een team waar vaak de zenuwen de overhand nemen, is juist een nuchtere koele kikker als Sainz misschien een betere keuze. Toegegeven, Leclerc had wat issues (met de remmen), maar Sainz laat zien uit het juiste racehout gesneden te zijn.
Pérez beter in zijn vel
We hebben een klein beetje het idee dat het ook door de auto komt. Sergio Pérez startte vanaf de vijfde plaats, maar wist middels enkele geslaagde inhaalmanoeuvres zich naar voren te werken.
Dat hebben we weleens anders gezien bij de Mexicaan. Maar ja, uiteindelijk was het verschil met zijn teammaat meer dan 22 seconden. Dat kan eigenlijk niet, zo’n groot verschil. Of die Nederlander is gewoon heel erg goed.
Verstappen weergaloos
We moeten het wel eventjes benoemen, want Max Verstappen deed het meer dan uitstekend afgelopen weekend. Of beter gezegd, afgelopen vrijdagmiddag en zaterdagavond. Want het zag er niet direct uit dat Verstappen zó dominant zou zijn. Hij reed een waanzinnig cleane race met nauwelijks te bevatten rondetijden. niet alleen was Verstappen enorm snel, maar ook heel erg constant.
Bijna bizar constant. In de trainingen zag het er niet naar uit dat Verstappen zó dominant zou zijn. Wellicht dat de RB20 het wel prettig vond dat er minder wind was (op zondag stond er aanzienlijk minder wind).
Goede start McLaren
Dit team is normaal gesproken niet zo denderend op Bahrein International Circuit. Het ging afgelopen weekend al heel erg veel beter dan vorig jaar. Toen ging het wel heel erg slecht, overigens.
In de race ging het al een stukje beter dan in kwalificatie. Als McLaren Racing weer zo’n stap kan maken als vorig jaar, gaan we hier nog veel plezier aan beleven.
Zhou verrassend sterk (weer)
Guanyu Zhou is op Bahrein altijd erg sterk. Hij pakte in zijn eerste F1-race en passant meteen zijn eerste WK-punt, twee jaar geleden. Maar ook nu deed hij het heel erg goed.
Uiteraard bekijken we het ook ten opzichte van zijn teammaat. Bottas finishte kleurloos op P19, Zhou bleef net buiten de punten (P11).
Hülkenberg en Magnussen
Zoals wel vaker afgelopen seizoen wist Nico Hülkenberg geweldig te presteren en bleef Magnussen ietsje achter. In de race was het precies andersom. Magnussen wist een puike twaalde plaats te pakken, terwijl Hülkenberg op P16 bungelde.
Rijderskampioenschap
Nou, dit is een eitje. De uitslag van de GP Bahrein 2024 is namelijk tevens de stand in het kampioenschap. Lance Stroll weet toch weer een puntje te pakken. Alpine weet de blamage een klein beetje te boven te komen ten opzichte van de kwalificatie.
De stand na de GP Bahrein 2024 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 26 |
2 | Sergio Pérez | Red Bull | 18 |
3 | Carlos Sainz Jr | Ferrari | 15 |
4 | Charles Leclerc | Ferrari | 12 |
5 | George Russell | Mercedes | 10 |
6 | Lando Norris | McLaren | 8 |
7 | Lewis Hamilton | Mercedes | 6 |
8 | Oscar Piastri | McLaren | 4 |
9 | Fernando Alonso | Aston Martin | 2 |
10 | Lance Stroll | Aston Martin | 1 |
11 | Guanyu Zhou | Stake | 0 |
12 | Kevin Magnussen | Haas | 0 |
13 | Daniel Ricciardo | VCARB | 0 |
14 | Yuki Tsunoda | VCARB | 0 |
15 | Alexander Albon | Williams | 0 |
16 | Nico Hülkenberg | Haas | 0 |
17 | Esteban Ocon | Alpine | 0 |
18 | Pierre Gasly | Alpine | 0 |
19 | Valtteri Bottas | Stake | 0 |
20 | Logan Sargeant | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Red Bull Racing is overduidelijk het beste team, ze hebben immers de maximale score gehaald. Ferrari is best of the rest. Daarachter zitten Mercedes GP en McLaren, Aston Martin Racing volgt op gepaste afstand. Helaas voor Alpine zijn ze nu de dragers van de rode lantaarn. Nogmaals, dit is een fabrieksteam. Ook zijn we benieuwd wie de Racing Bulls daadwerkelijk VCARB gaat noemen.
De stand na de GP Bahrein 2024 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull | 44 |
2 | Ferrari | 27 |
3 | Mercedes | 16 |
4 | McLaren | 12 |
5 | Aston Martin | 3 |
6 | Stake | 0 |
7 | Haas | 0 |
8 | VCARB | 0 |
9 | Williams | 0 |
10 | Alpine | 0 |
Kwalificatieduel
Iedere coureur die voor zijn teammaat kwalificeerde, heeft een 100% score!!! Goh. Er zijn wel een paar aardige dingen te melden, overigens. Zo was Russell behoorlijk wat sneller dan Hamilton. Verder zijn de meeste coureurs die vorig seizoen sneller waren dan hun teamgenoot, nu ook sneller.
De stand na de GP GP Bahrein 2024 in het kwalificatieduel is als volgt:
Coureur | Coureur | ||
Verstappen | 1 | Pérez | 0 |
Hamilton | 0 | Russell | 1 |
Leclerc | 1 | Sainz | 0 |
Norris | 1 | Piastri | 0 |
Alonso | 1 | Stroll | 0 |
Gasly | 0 | Ocon | 1 |
Albon | 1 | Sargeant | 0 |
Tsunoda | 1 | Ricciardo | 0 |
Bottas | 1 | Zhou | 0 |
Hülkenberg | 1 | Magnussen | 0 |
Snelste raceronde
Nu moeten we er meteen eventjes bij aantekenen dat Verstappen op splinternieuwe soft-banden reed tijdens zijn laatste stint. Dat vertekent het een en ander. Maar dan nog, ook op de harde banden was Max sneller dan wie dan ook op de baan. Er stond simpelweg geen maat op de Nederlander.
De onderlinge stand na de GP Bahrein 2024 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Driver of the Day
Iedereen in Nederland zou denken Max Verstappen. Maar normaal gesproken stemt het publiek niet op de winnaar. In dit geval won niemand minder dan Carlos Sainz met 31% van de stemmen de felbegeerde Driver of the Day-trofee.. En dat is ook wel een beetje terecht, want hij reed een bijzonder puike race en was de enige die de Red Bull van Pérez (een beetje) in het zicht kon houden.
De onderlinge stand na de GP Bahrein 2024 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de race goed voorspeld?
Nou, ze zaten er dichtbij! Dat komt omdat ze alledrie kozen voor Verstappen als winnaar. Dat is de eerste 5 punten al binnen. Michael had de personen achter Max in de top 3 wel goed, maar de volgorde was verkeerd. Jaap daarentegen wist dat de RB20 dermate snel was dat Pérez op P2 zou eindigen. Hij leidt daarmee het Autoblog redactie-klassement! Premium!!!
De stand na de GP Bahrein 2024 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (VER, PER, LEC) | 10 |
Michael (VER, SAI, PER) | 7 |
Wouter (VER, NOR, HAM) | 5 |
Deze Grand Prix is al verreden:
2 maart | GP van Bahrein
Deze Grands Prix staan op de kalender:
- 9 maart | GP van Saudi-Arabië
- 24 maart | GP van Australië
- 7 april | GP van Japan
- 21 april | GP van China
- 5 mei | GP van Miami
- 19 mei | GP van Emilia-Romagna
- 26 mei | GP van Monaco
- 9 juni | GP van Canada
- 23 juni | GP van Spanje
- 30 juni | GP van Oostenrijk
- 7 juli | GP Groot-Brittannië
- 21 juli | GP van Hongarije
- 28 juli | GP van België
- 25 augustus | GP van Nederland
- 1 september | GP van Italië
- 15 september | GP van Azerbeidzjan
- 22 september | GP van Singapore
- 20 oktober | GP van Verenigde Staten
- 27 oktober | GP van Mexico
- 3 november | GP van Brazilië
- 24 november | GP van Las Vegas
- 1 december | GP van Qatar
- 8 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van Saudi-Arabië worden op 7 mart gereden om 14:30!
okdoei zegt
Ter info: Laurent Rossi is al sinds juli weg bij Alpine.
FlighTom zegt
@willeme Beetje in de war met de dagen? Begrijpelijk! Gelukkig is het nog zondag vandaag;)
willeme zegt
@FlighTom: Hahahaha, het is enorm wennen. Vandaag het gevoel dat het maandag is. Sta je dan met je gesmeerde boterhammetjes op het redactiekantoor ;-)
Johanneke zegt
Bottas had wel een pitstop van bijna een minuut eh. Kan je natuurlijk doorheen geslapen hebben 😉
Alpine is echt heel zielig aan het worden zeg. Constant gezeik binnen het team, en dan nu ook se zwakste auto hebben. Waarom zou je nog doorgaan.
ericc zegt
Die groene kikkers 🐸 in het veld vind ik best leuk. Mooie ontworpen wraps die opvallen tijdens de race.
Richmond zegt
vreselijke kleur. Het is leuk dat het kleur brengt in het veld, maar het is geen mooie kleur. Alsof ze geïnspireerd zijn door de manta B van de new kids
gekketurbo zegt
Het lijkt erop dat het gat tussen teams op racepace ook groter geworden is. Dus dit seizoen zou wel eens buitengewoon saai kunnen worden. Top 10 zijn de verwachte top 5 teams en de verhoudingen lijken te passen op de verwachtingen. RB ruim op 1, Ferrari op 2 met een gat erachter, Mercedes e McLaren ongeveer gelijke hoogte en daarna een gat naar AM. Worden veel siësta’s gepakt dit jaar denk ik…
outlook zegt
Slechts één race gereden… lijkt me dar er hier en daar nog wel wat geoptimaliseerd gaat worden.
lekkerlinksrijden zegt
Met de race in Japan weet je meer, dat is echt een allround circuit waar de echte snelheid duidelijk wordt.
Richmond zegt
vanaf de nr 3 tot de nummer 9 zijn ze dichterbij geëindigd dan vorig jaar. Dus dat valt wel mee met die race pace
Robert zegt
Voor Alpine is het hopen dat dit seizoen nog het McLaren scenario uitpakt, dus met enkele geslaagde ingrepen de weg naar boven te weten hervinden. Maar ik vrees het ergste…
Wie weet ligt hier een opening voor Andretti, om op een minder omslachtige manier aan een Formule 1 licentie te komen.
rwdftw zegt
Negative Ghostrider.
Technisch directeur Matt Harman en hoofd aerodynamica Dirk de Beer hebben hun ontslag ingediend, dus het is complete chaos bij Alpine. Renault doet enkel mee om het uithangbord wat F1 is voor het merk. DTS had een aflevering over Alpine en je kon de sfeer proeven. Die was zuur. Aan alle kanten. Niet voor niets vertrekt iedereen die daar een managementpositie heeft.
Davion zegt
Saaie zandbakrace, sorry maar het was echt niet aan te gluren… Ongeacht wie nu vooraan reed.
anthwan zegt
Dat akkefietje Tussen Daniel en yuki leek mij ook nog wel een dingetje.
Robert zegt
Die zullen een gezellige maandagochtend briefing hebben, morgen.
pomoek zegt
Pffff. hopelijk was dit de saaiste race van het seizoen. Er gebeurde vrijwel niets.
waarom gaf Ricciardo de plek, in de laatste bocht oid, niet terug aan Yuki? Ik snap zijn boosheid wel.