Wat is de stand na de GP Bahrein 2023? Lees hier alles dat je moet weten over afgelopen weekend!
Man, dat was genieten gisteren! Dan wacht je maandenlang op de eerste race van het seizoen in de hoop dat er eindelijk meer actie op de baan komt. En verrek, dat was er! Nee, niet vooraan. Dat behandelen we zo eventjes.
Nee, we doelen op de actie achter de Red Bulls. Er waren veel inhaalacties veel coureurs en teams zijn aan elkaar gewaagd. Wat dat betreft lijkt de opslag van de FIA-reglementen zijn vruchten af te wachten.
Ondanks de boude uitspraken die wij zo gaan doen, moeten we even een disclaimertje plaatsen. Zowel de wintertests als de eerste race vonden plaats op het Bahrein International Circuit in Sakhir. Die baan is niet helemaal representatief voor het komende seizoen. De krachtsverhoudingen zullen pas na een paar races wat duidelijker zijn.
Opvallende dingen
Without further ado, deze zes dingen vielen ons het meeste op aan de GP van Bahrein 2023:
Verstappen is de nieuwe Hamilton
We kunnen niet anders dan concluderen dat Max Verstappen de nieuwe Lewis Hamilton c.q Michael Schumacher is. Natuurlijk, daar zijn nog wel 5 titels voor nodig om hen te evenaren, maar we doelen voornamelijk op de vorm. Geen enkel moment leek het erop dat Verstappen het echt lastig had. Sterker nog, hij heeft niet eens de auto maximaal belast. Waarschijnlijk had de overwinning een stuk dominanter gekund. Natuurlijk, het seizoen is nog jong, maar een betere start van het seizoen is niet denkbaar.
Alonso is weer terug
Natuurlijk zag het er al goed uit in de wintertests. Heel erg goed. Maar het is altijd maar de vraag of die vorm ook in de race te zien is. En ja hoor: Fernando Alonso leverde een zeer knappe prestatie. Zeker omdat zijn start niet perfect was. Dat niet alleen, ook werd Alonso eventjes geraakt door zijn teammaat. Desondanks reed Alonso op eigen kracht de Aston Martin F1 auto naar het podium met fraaie inhaalacties.
Solide debuut De Vries
Nyck de Vries kende een ongelukkige start van het jaar. In de kwalificatie was hij stijf laatste. In de race ging het al ietsje beter. Hij profiteerde van pech van anderen, maar kon niet echt een vuist maken. Het is vrij lastig te bepalen waar hij staat. Wel is het een heel volwassen coureur. Hij bleef uit de problemen, hielp waar mogelijk zijn teamgenoot en maakte in de race geen fouten.
Mercedes compleet de weg kwijt
Het is bijna aandoenlijk als je Hamilton hoort zeggen ‘lets keep pushing’. Heel erg goed bedoeld, maar heeft het wel zin? Waar duidelijk was dat Mercedes-AMG Petronas F1 Team vorig jaar een enorm probleem had (porpoising), zijn ze dit jaar gewoon te traag. Nu moeten we eerlijk bekennen dat het in de race nog niet eens zó slecht ging. Wellicht dat de status quo op een andere baan iets verschuift. Maar voor nu is Mercedes dolende en is de oplossing niet zo snel voorhanden.
Regie wonderlijk
Natuurlijk, het is voor de regie ook wennen dat er meer actie dan ooit op de baan is. Dus dat ze links en rechts een moment missen, is helemaal niet erg. Maar afgelopen weekend was het bijna GP Monaco-wonderlijk met de regie. Diverse inhaalacties gingen compleet aan ons voorbij, terwijl we dan wel konden kijken naar Valtteri Bottas. Ook mooi. Ach ja, het is voor hen ook de eerste race van het seizoen.
Nog een hoop te doen bij Ferrari
Houd even in het achterhoofd dat Frédéric Vasseur pas een paar weken de nieuwe teambaas is. De Scuderia Ferrari maakte toch – wederom – de fragiele indruk waarvoor Binotto naar huis werd gestuurd. De boardradios kwamen weer ouderwets onhandig over (Sainz moest hen weer corrigeren c.q. overrulen) en de auto van Leclerc begaf het. Het seizoen is nog maar net begonnen (Verstappen viel vorig jaar ook uit met pech), maar het lijkt erop dat Ferrari de vorm van het vorige seizoen heeft meegenomen. Niet handig.
Rijderskampioenschap
Dat is makkelijk. De stand van het kampioenschap is identiek aan de uitslag van de race! Het is nog maar de eerste race, maar toch kunnen we al een paar dingen eruit opmaken. De Aston Martin is ook in racetrim snel, terwijl de Haas in racetrim teleurstelt. Bottas pakt hier knap puntjes, net als Gasly.
De stand na de GP Bahrein 2023 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 25 |
2 | Pérez | Red Bull | 18 |
3 | Alonso | Aston Martin | 15 |
4 | Sainz | Ferrari | 12 |
5 | Hamilton | Mercedes | 10 |
6 | Stroll | Aston Martin | 8 |
7 | Russell | Mercedes | 6 |
8 | Bottas | Alfa Romeo | 4 |
9 | Gasly | Alpine | 2 |
10 | Albon | Williams | 1 |
11 | Tsunoda | AlphaTauri | 0 |
12 | Sargeant | Williams | 0 |
13 | Magnussen | Haas | 0 |
14 | De Vries | AlphaTauri | 0 |
15 | Hülkenberg | Haas | 0 |
16 | Zhou | Alfa Romeo | 0 |
17 | Norris | McLaren | 0 |
18 | Ocon | Alpine | 0 |
19 | Leclerc | Ferrari | 0 |
20 | Piastri | McLaren | 0 |
Constructeurskampioenschap
Het was bijna onmogelijk om een idee te krijgen wat de verstandhouding zou zijn tussen de teams naar aanleiding van de wintertestdagen en de trainingen. Sterker nog, zelfs na de kwalificatie was dat nog erg lastig om te bepalen (komen we zo nog eventjes op terug). Verrassing: Aston Martin is nu het tweede team achter Red Bull. Williams pakte alvast zijn eerst punt.
De stand na de GP Bahrein 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull | 43 |
2 | Aston Martin | 23 |
3 | Mercedes | 16 |
4 | Ferrari | 12 |
5 | Alfa Romeo | 4 |
6 | Alpine | 2 |
7 | Williams | 1 |
8 | AlphaTauri | 0 |
9 | Haas | 0 |
10 | McLaren | 0 |
Kwalificatieduel
Het bepalen van de krachtsverhoudingen was in de kwalificatie onmogelijk. Red Bull rijdt vooraan, daarachter Aston Martin, Ferrari en Mercedes. Maar de volgorde daarna is lastig te bepalen. Tijdens de kwalificatie was duidelijk dat de ervaren coureurs beter uit de verf kwamen dan de rookies. Sterker nog, 3 debutanten (De Vries, Sargeant en Piastri) bleven steken in Q3.
De stand na de GP Bahrein 2023 in het kwalificatieduel is als volgt
Team | Coureur | Coureur |
Red Bull | Verstappen (1) | Pérez(0) |
Ferrari | Leclerc (1) | Sainz (0) |
Mercedes | Russell (1) | Hamilton (0) |
Alpine | Ocon (1) | Gasly (0) |
McLaren | Norris (1) | Piastri (0) |
Alfa Romeo | Bottas (1) | Zhou (0) |
Aston Martin | Alonso (1) | Stroll (0) |
Haas | Magnussen (0) | Hülkenberg (1) |
AlphaTauri | Tsunoda (1) | De Vries (0) |
Williams | Albon (1) | Sargeant (0) |
Snelste raceronde
Alpine en Alfa Romeo zitten verstrengeld in een heftige strijd. Althans, dat vond Alfa Romeo. Pierre Gasly had de snelste raceronde in handen, maar vlak voor het einde werd Zhou in de Alfa Romeo naar binnen gehaald voor een setje verse banden. Daarmee pakte Zhou de snelste tijd af van Gasly. Daar krijgt de Chinees geen punten voor, want hij finishte buiten de top 10.
De onderlinge stand na de GP Bahrein 2023 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Zhou | Alfa Romeo | 1 |
Driver of the day
Dat kon uiteraard maar één persoon zijn. Fernando Alonso reed op eigen kracht naar het podium toe in de Aston Martin. Nu moeten we zeggen dat Lance Stroll met gebroken teen en geblesseerde pols ook een pluim verdient. Maar Alonso maakte zijn heldenstatus helemaal waar door te rijden met het mes tussen de tanden.
De onderlinge stand na de GP Bahrein 2023 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Fernando Alonso | Aston Martin | 1 |
Heeft de Autoblog redactie de race goed voorspeld?
Voor de verandering is Jaap met stip op één! Hij pakt twee maal vijf punten door P1 en P2 juist te voorspellen. Michael had Verstappen goed gegokt, maar had Mercedes toch echt te hoog ingeschat. Dat geldt al helemaal voor Wouter, die voorspelde dat Hamilton wel eventjes zou gaan winnen. Opvallend, geen van de drie redacteuren had een rol voor Alonso voor ogen.
De stand na de GP Bahrein 2023 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (VER, SAI, LEC) | 10 |
Michael (VER, RUS, HAM) | 5 |
Wouter (Ham, VER, Rus) | 1 |
Deze Grand Prix is al verreden:
- 5 maart | GP van Bahrein
Deze Grands Prix staan nog op de kalender
- 19 maart | GP van Saudi-Arabië
- 2 april | GP van Australië
- 16 april | GP van China
- 30 april | GP van Azerbaijan
- 7 mei | GP van Miami
- 21 mei | GP van Emilia Romagna
- 28 mei | GP van Monaco
- 4 juni | GP van Spanje
- 18 juni | GP van Canada
- 2 juli | GP van Oostenrijk
- 9 juli | GP van Verenigd Koninkrijk
- 23 jul | GP van Hongarije
- 30 juli GP van België
- 27 augustus | GP van Nederland
- 3 september: GP van Italië
- 17 september | GP van Singapore
- 24 september | GP van Japan
- 8 oktober | GP Qatar
- 22 oktober: USA
- 29 oktober: Mexico
- 5 november: Brazilië
- 18 november: Las Vegas
- 26 november: Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van Saudi-Arabië worden verreden op 17 maart om 14:30.
Johanneke zegt
Nog een dingetje: RB kon soft – soft – hard rijden. En alsnog later pitten dan andere teams die soft – hard – hard reden.
Ik ben bang dat het heel veel 1 – 2tjes worden voor RB dit seizoen. Als je zo dominant vooraan rijdt, dan rij je niet op de limiet, want waarom zou je. Qua racepace was Verstappen in de 1e rondes bijna een seconde sneller dan de rest van het veld. Plek 3 wordt de spot om voor te vechten voor de andere teams. De naam van Verstappen en RBR kunnen al op de wereldbekers gegraveerd worden.
Robert zegt
Analoog aan de soms merkwaardige regie, miste men ook dat Verstappen na de eerste pitsstop opnieuw op softs naar buiten was gegaan. Pas na een ronde of zes werd dat gecorrigeerd. Het toont ook wel de ballen die Red Bull met de teamstrategie durft te tonen; vooraf werd door het Britse commentaar gesproken over de ‘strategische misser’ die Red Bull zou hebben gemaakt door bij de kwalificatie een extra setje harde banden te hebben gebruikt, waardoor ze er nog ‘maar’ één setje van over hadden voor de race.
harrie zegt
Verstappen moest echt van het gas van zijn engineer.
Volgens mij zijn ze bij Red Bull doodsbang dat de ware dominantie zichtbaar wordt en er weer een of andere nieuwe regel uit de hoed getrokken gaat worden.
SpiderIV zegt
mmmmmmmmmmmm zo positief is start Max natuurlijk niet. Heeft slechts 25 van de 26 mogelijke punten gehaald.
ukbob zegt
Zevende dingetje:
McLaren gaat een zware seizoen start tegemoet!
Ze gaven zelf al aan dat ze wat development issues hadden in aanloop naar het seizoen. Maar race 1 was een zwaardere domper dan ik van ze had verwacht.
berlinetta zegt
Die zware seizoensstart hebben ze al gehad, Ze gaan gewoon een zwaar seizoen tegemoet. McLaren is ondertussen zover afgegleden dat ze van een topteam naar een subtopper naar een hekkensluiter zijn gegaan.
outlook zegt
Zout en slakken. Ik begreep wat UKbob bedoelde hoor 😉
berlinetta zegt
Ja ik ook wel hoor. Moest alleen wat te zeiken hebben op deze maandagochtend.
Robert zegt
De schlemielen van het weekend waren toch wel McLaren als team en Ocon als rijder in het bijzonder. Ik bedoel maar: hoe kun je in godsnaam bij elkaar opgeteld 35 seconden(!) aan penalties oplopen in één race?
Verder is het uitvallen van Leclerc in race één natuurlijk ook opvallend (na diverse onderdelen uitwisselingen in het parc fermé, ’s ochtends voor de race), als ook het statement dat Ferrari naar buiten bracht, stellende dat het geen hydrauliek- of elektronica probleem was, maar echt een motorprobleem. Dan ben je in race 2 van 23 dus waarschijnlijk al aan je tweede motor toe. Stel daar tegenover dat Verstappen al vanaf pak em beet ronde 10 kan gaan ‘managen’, dan moet acht races rijden met één powerunit voor Red Bull straks een appeltje-eitje worden.
gekketurbo zegt
Het was nog heftiger. Ronde 1 bocht 10 gaf de engineer van Max op de radio het volgende bericht mee: “OK Max, gap over 1 second, you can go into maintenance”
porker zegt
Jaap en Michael doen het even goed/slecht in de voorspelling maar andere punten toegekend?
acakoning zegt
In overzicht staat idd Sainz wat Perez moet zijn
gregorius zegt
De Vries solide? Nadat alles gestart was zat de Vries in een DRS treintje, zodra de gozer voor hem (was het Zhou of Gasly?) ging pitten, kon hij er niet meer naar terug rijden. Tot die virtual safety heeft hij ongeveer 8-10 seconden verloren op Tsunoda terwijl de Vries dus niet is opgehouden. Ik weet niet of dat goed is of niet; maar het is iig niet geweldig.
Pluspunt: hij kon de Sargeant rookie bijhouden, terwijl Albon wel sneller was dan Tsunoda; dus dat is een goed teken.
Daarnaast had hij geen geluk met de strategie; maar qua plaatsen had het niks uitgemaakt, iedereen die hem inhaalde aan het eind, zat toch al voor m voor de virtual safety.
Dus ja, geen idee of het team heeft gezien of hij netjes heeft gereden en dat hij nu snel moet/kan leren om net die paar tienden per ronde er wel uit te halen.
pomoek zegt
Je zou de slechte start van Ferrari natuurlijk kunnen vergelijken van de slechte start van Red Bull vorig jaar. het verschil is echter dat Red Bull het probleem redelijk snel onder controle kreeg. Het was een negatieve uitschieter waar ze de rest van het jaar niet mee te maken hebben gehad.
Ferrari neemt echter de betrouwbaarheidsproblemen mee uit het vorige seizoen. Bovendien deden ze, in tegenstelling tot Red Bull vorig jaar, niet mee om de winst van de GP.
Gaat Red Bull nu alle races winnen? Mwoah, waarschijnlijk niet. Dat lukte MB ook niet in 2016. races als Monaco en Singapore zijn natuurlijk wedstrijden die ook door andere teams kunnen worden gewonnen. Foutjes bij de pitstops, een andere coureur die een Red Bull de wedstrijd uit tikt, 23 wedstrijden winnen lijkt me vrijwel uitgesloten.
Albon reed een geweldige race. Of is de Williams gewoon beter dan gedacht?
Ik ben ook benieuwd wanneer MB besluit van het huidige concept af te stappen en een nieuwe auto gaat ontwikkelen. Ze houden wel heel stijfkoppig vast aan een niet goed werkend concept.
berlinetta zegt
Ik ben ook wel beniewd of en zo ja, hoelang Mercedes blijft vasthouden aan hun concept. Duidelijk is nu wel dat het niet werkt. Ho Ping Tun omschreef hun concept vorig jaar mooi: je kunt een mountainbike wel sneller maken door het stuur te vervangen door een racestuur en er racewielen onder te schroeven, maar in de basis blijft het toch een mountainbike en geen racefiets. Vorig jaar kon Mercedes het er nog op gooien dat de auto te erg stuiterde. Dit jaar is hij gewoon echt te langzaam.
Een nieuw concept bouwen betekent daarnaast ook heel veel ontwikkelingsgeld erin steken en dat kan niet zomaar met de budgetcap. Als blijkt dat ze het concept dit jaar ook niet werkend krijgen, dan zullen ze volgend jaar wel moeten. En dan zal waarschijnlijk betekenen dat ze dan ook nog 1 of 2 seizoenen niet vooraan mee doen.
jensoffbutton zegt
Devries solide?
Devries was even solide als een ikea kast na 5 keer te verhuizen: Ofwel is die Alpha Tauri heel zwak maar goed was het niet hé.
Zelfde verhaal voor de andere nieuwe rijders. Eigenlijk heeft Logan Sargaent nog het minst ontgoocheld. Iedereen gaf hem voor het seizoen al de laatste plaats maar ik twijfel of Williams eigenlijk achteraan in de pikorde zit.
Ik heb het gevoel dat er dit jaar geen één ontstellend zwak team is, maar er een 4tal teams even sterk zijn in die kelder: Alpha Tauri, Haas, Mclaren en Williams
Het middenveld is enkel Alpine en Alfa Romeo. De rest kan races winnen (als Max pech heeft).
thearchitect zegt
Laten we vooral niet vergeten dat dit de eerste race is van de 23.
Vorig jaar na race 3 dacht iedereen nog dat het WK in ieder geval naar een Ferrari coureur zou gaan nadat Max al twee keer was uitgevallen.
Uiteindelijk zou Max 15 keer winnen en met een straatlengte op iedereen wereldkampioen worden.
MaartenD zegt
Solide debuut De Vries ? @Willeme Ben jij stiekem de voorzitter van de Nyck de Vries fanclub? ;-) Reed geen duik in een pakkie boter tijdens de vrije trainingen en was onzichtbaar tijdens de race.
willeme zegt
@maarten020:
Hahahaha, nee, niet eens!
De Vries heeft het gewoon keurig gedaan. Zijn eigen kwalificatie was eigenlijk zijn enige echte fout. Daar verprutste hij het voor zichzelf door in een foutje in de eerste bocht. Ik denk dat hij zich wel iets beter kon kwalificeren. De race deed hij uitstekend, vind ik. Hij stond op een wat lastige strategie (uiteindelijk niet de goede keuze), maar hij maakte geen foutjes en bleef uit de problemen. Daarbij hielp hij Tsunoda ook nog eventjes aan twee plekken in één bocht.
Voor een eerste échte race is dit gewoon een solide debuut. Nu geldt dat ook voor de andere rookies, overigens. Het niveau ligt best hoog dit jaar.
Het enige waar hij wel op moet letten is dat hij Yuki voor blijft. Voor een eerste race is het niet erg, maar hij moet overwegend wel sneller gaan zijn dan Tsunoda. Anders kan AlphaTauri beter een jeugdige coureur inlijven.