We hebben de stand na de GP Bahrein 2021, alle overzichten, rangen en standen. Daarnaast vielen ons een paar dingen op.
Ein-de-lijk. Er was weer een Grand Prix dit weekend en dat was heel erg lang wachten voor de autosport-fan. Gevoelsmatig duurde het langer dan normaal, want er gebeurde een hoop. Daarnaast zijn er veel mutaties geweest qua rijders. Een paar interessante rijderswissels, de terugkeer van Alonso en weer een Schumacher op de grid. Oh ja, en de het team van Red Bull heeft in tegenstelling tot voorgaande seizoenen een goede start.
De race was zeer spannend. Want het was voor lange tijd niet duidelijk wie nu eigenlijk aan het langste einde ging trekken. We kunnen heel zuur zijn en zeggen dat Hamilton toch weer wint. Echter, als Hamilton dan toch weer kampioen wordt, dan met een Red Bull in zijn versnellingsbak. Als je overigens niet zoveel met Red Bull en Mercedes hebt, blijft er voldoende te genieten. Dit zijn in elk geval zes dingen die ons opvielen aan de GP Bahrein 2021.
Toch weer Lewis
Tsja, helaas moeten we hier mee beginnen. Het maakt bijna niet uit wat het scenario is, uiteindelijk wint Mercedes wel gewoon. De Brit bleef cool en liet wel zien wat hij in huis heeft. Het verschil met Bottas was weer eens schrijnend, al na een tiental ronden was duidelijk dat de Fin tekort schiet. Op duidelijk mindere banden, glijdend en al, wist hij Verstappen achter zich te houden. Hamilton moet ook stoppen zijn team te bedanken, deze overwinning heeft Lewis aan zich zelf te danken.
Track Limits
Daarmee komen we op het tweede deel. Track limits. Verstappen haalde Hamilton te wijd in c.q. Lewis positioneerde zijn auto dusdanig dat dit de enige optie was. Slim. Maar Hamilton reed de eerste 30 ronden gewoon telkens over de lijn met vier banden. Daarna kreeg Verstappen de instructie om het ook te doen, waarop de race-control uiteindelijk alsnog ingreep. Ook is het eigen schuld van de Nederlander, dat hij Hamilton inhaalde op zo’n discutabele wijze.
Verstappen voor de tweede keer pole position op rij!
Natuurlijk, we nemen een klein beetje vrijheid hiermee. De laatste race starte de Nederlander vanaf P1. Ditmaal was het weer zover. Verstappen heeft al een aantal races gewonnen, maar het was pas zijn vierde pole position. Dus twee op rij is al helemaal een unicum. Ondanks dat Verstappen de race (net) niet won, geeft het aan hoe klein het gat is tussen Mercedes en Red Bull. Op Bahrein althans.
Eindelijk strijd
Niet alleen voor aan het veld is er strijd. Het middenveld is spannender dan ooit. McLaren lijkt best of the rest te zijn (zoals @jaapiyo al voorspelde), maar voor de rest: zeg het maar. Nog niet elk team is even goed in vorm, maar Ferrari, Aston Martin, AlphaTauri en Alpine zitten erg dit op elkaar. Ook leuk: Williams heeft duidelijk een sprongetje gemaakt. Het is toch alleen jammer dat het verschil tussen de top en het middenveld zo gigantisch groot is.
De tweede Red Bull rijder heeft altijd pech
We hadden goede hoop voor de tweede rijder van Red Bull ditmaal. Zowel Gasly als Albon hadden de grootst mogelijke moeite om mee te komen met Verstappen. Pérez had pech met zijn kwalificatie (eigen schuld), maar aan een dienst weigerende RB16B kon hij niets doen. Toch is er ook (heel) goed nieuws, want Pérez zette een indrukwekkende inhaalrace neer. In tegenstelling tot met name Albon is duidelijk dat Pérez veel meer zelfvertrouwen heeft tijdens de inhaalacties, want er is voldoende geleverd voor Red Bull om vertrouwen te hebben in de rest van het seizoen.
Nikita Mazepin is zeldzaam slecht
Natuurlijk, leedvermaak is zelden smaakvol, maar in dit geval wel een beetje terecht. Nikita Mazepin maakte al de nodige en crashte al meermaals. Het leverde hem een bijnaam (Mazespin, haha) op nog voordat de eerste racemeters verreden waren. Maar ook enkele meters ná de start ging het al meteen fout met de (niet) Russische coureur. Het was ook de manier waarop: Mazepin, zijn Haas en een kerbstone bleken geen gouden combinatie. Zoals het eruit ziet, gaat voor hem nog een lang seizoen worden.
Rijderskampioenschap
De uitslag van de race, is meteen ook de stand na de GP Bahrein 2021. Hopelijk zegt de uitslag niet precies hoe de rest van het jaar zal gaan verlopen. Maar Hamilton heeft al zeven punten voorsprong op zijn naaste belager. Ook bijzonder is de prestatie van Yuki Tsunoda, want de Japanner pakte bij zijn debuutrace meteen twee WK-punten.
De stand na GP Bahrein 2021 in het rijderskampioenschap is als volgt
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Hamilton | Mercedes | 25 |
2 | Verstappen | Red Bull | 18 |
3 | Bottas | Mercedes | 16 |
4 | Norris | McLaren | 12 |
5 | Pérez | Red Bull | 10 |
6 | Leclerc | Ferrari | 8 |
7 | Ricciardo | McLaren | 6 |
8 | Sainz | Ferrari | 4 |
9 | Tsunoda | AlphaTauri | 2 |
10 | Stroll | Aston Martin | 1 |
11 | Räikkönen | Alfa Romeo | 0 |
12 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 0 |
13 | Ocon | Alpine | 0 |
14 | Russell | Williams | 0 |
15 | Vettel | Aston Martin | 0 |
16 | Schumacher | Haas | 0 |
17 | Gasly | AlphaTauri | 0 |
18 | Latifi | Williams | 0 |
19 | Alonso | Alpine | 0 |
20 | Mazepin | Haas | 0 |
Constructeurskampioenschap
Voor het constructeurskampioenschap is er al wel een tussenstand. Mercedes heeft al meer punten dan Alfa Romeo, Williams en Haas bij elkaar gaan halen. Wat wel opvalt is dat ook hier McLaren en Ferrari aan elkaar gewaagd zijn met twee sterke coureurs. Dan nog even terugkomend op Pérez, want dankzij een sterk optreden blijft de schade redelijk beperkt tot 14 punten achterstand. Het is maar de vraag of Albon wel punten gepakt had in een dergelijke race.
De stand na GP Bahrein 2021 voor de constructeurs is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Mercedes | 41 |
2 | Red Bull | 28 |
3 | McLaren | 18 |
4 | Ferrari | 12 |
5 | AlphaTauri | 2 |
6 | Aston Martin | 1 |
7 | Alpine | 0 |
8 | Alfa Romeo | 0 |
9 | Williams | 0 |
10 | Haas | 0 |
Kwalificatieduel
Bij dit overzicht is er pas na een paar wedstrijden iets over te zeggen. Dat Ricciardo meteen sneller is dan Norris, is opvallend. Helaas is Vettel alsnog hopeloos uit vorm. Ook bij Aston Martin. Waarschijnlijk weet Lawrence Stroll dit en lijkt het alsof zijn zoon een viervoudig wereldkampioen zoek rijdt. Ook opvallend is dat Alonso meteen sneller is dan Ocon. Want de bijkans hoogbejaarde Alonso was 2 jaar eruit en pakt meteen zijn teammaat.
De stand na GP Bahrein 2021 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (1) | Bottas (0) |
Red Bull | Verstappen (1) | Pérez (0) |
McLaren | Ricciardo (1) | Norris (0) |
Aston Martin | Stroll (1) | Vettel (0) |
Alpine | Alonso (1) | Ocon (0) |
Ferrari | Leclerc (1) | Sainz (0) |
AlphaTauri | Gasly (1) | Tsunoda (0) |
Alfa Romeo | Giovinazzi (1) | Räikkönen (0) |
Haas | Schumacher (1) | Mazepin (0) |
Williams | Russell (1) | Latfifi (0) |
Snelste raceronde
Het verschil tussen Bottas en Hamilton leek enorm aan het einde van de race. Dat was niet omdat Bottas zó slecht was. Ten eerste viel de Fin terug bij de tweede pitstpop. Deze verliep namelijk niet vlekkeloos. Dat alleen al koste hem zo’n 7 tot 8 seconden. Ook kreeg Bottas op het laatst mogelijke moment nog een setje verse Pirelli’s, om zo de snelste raceronde te pakken. Dat deed hij met verve, waardoor hij geen 16 WK-punten, maar 17 WK-punten heeft.
De onderlinge stand na GP Bahrein 2021 qua snelste raceronde is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Bottas | Mercedes | 1 |
Driver of the day
We benoemde hem al even, maar Sergio Pérez heeft de Driver of the Day Award gekregen. Dat is op zich verdiend, want hij heeft een zeer solide prestatie neergezet. Aan de andere kant, de mindere startpositie had ‘ie aan zichzelf te danken. Daarnaast: als Lewis hier niet de award voor krijgt, waarvoor dan wel?
De onderlinge stand na GP Bahrein 2021 qua Driver of the Day is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Pérez | Red Bull | 1 |
Deze Grand Prix is al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 18 april | GP van Emilio Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
- 9 mei | GP van Spanje
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 13 juni | GP van Canada
- 27 juni | GP van Frankrijk
- 4 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | GP van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
- 3 oktober | GP van Singapore
- 10 oktober | GP van Japan
- 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 31 oktober | GP van Mexico
- 7 november | GP van Brazilië
- 21 november | GP van Australië
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi
De eerst meters voor de GP van Emilio Romagna worden verreden op vrijdag 16 april om 11:30 uur.
Richmond zegt
Ik vind het toch wel een groot deel een teamprestatie, die hebben de juiste strategie uitgevoerd met de stops en daar heeft RB ook de wedstrijd verloren. Tot 2x toe hebben ze een inhaalrace moeten doen om de eerste plek terug te pakken. Natuurlijk moet Ham de auto op de baan houden, maar zonder de team strategie was hij niet in positie geweest om te verdedigen en te winnen. Gedeelde effort dus.
MaartenD zegt
@benja01: eens, als RB de strategie van MB gevolgd had dan had Max gewonnen
royaledeluxe zegt
Je moet toch ook wel zeggen dat RB de nodige pech heeft gehad en de race voor een deel heeft laten liggen. Te laat met reageren op de Merc strategie, niet gaan klagen bij de stwerards omdat Merc te wijd gaat in P4, Perez zijn wagen die uitvalt tijdens de Warm-up lap. Allemaal factoren die het gevecht op 1&2 en 3&4 totaal anders hadden kunnen maken. Nou ja ook de strategen en proklagers dienen zich op te warmen waarschijnlijk. Aan Hamilton zal het niet liggen, die is al goed wakker. Het is trouwens de eerste keer in 7 seizoenen dat Hamilton de opener wint.
Richmond zegt
@royaledeluxe: ze hebben wel geklaagd, maar te laat. Ergens halverwege de race
mustang750supersnake zegt
@benja01:ze hadden hun mond moeten houden was er denk ik niks aan de hand geweest….. zeldzaam slechte strategie bij redbull….en ook nog tot 2 x toe…manmanman….heb me groen en geel zitten te ergeren….en het dan ook nog op de laatste rondes laten aankomen..ik weet t, de beste stuurlui staan aan wal maar toch…..
S zegt
@benja01: Hamilton heeft gewonnen door iedere ronde die in bocht 4 te wijd genomen werd 2 tienden te winnen en dat 29 keer. Dan heb je zomaar 6 seconden voorsprong tel je daar 0,7 na de eindstreep er vanaf dan heeft Red Bull een sterke race gereden. Ik vind dat de wedstrijdleiding eerder hadden moeten ingrijpen.
Hamilton gaat wel op zijn knieën voor een eerlijke wereld zonder discriminatie maar in de race is hij niet fair. Hij wist gewoon dat de Red Bull snel was. Echt een aanfluiting en blunder van de bovenste plank! Oneerlijk om zo te winnen.
Richmond zegt
@serg: ja en nee. Race leiding heeft bewust een grijs gebied gemaakt door te zeggen “her mag niet, we verwachten dat jr aan de regels houdt maar we gaan er verder niks mee doen” . Dat Mercedes daar gebruik van maakt is typisch F1 altijd de grenzen opzoeken en de mazen in de wet. Is het sportief? Nee, maar met alleen sportief en eerlijk te zijn red je het niet in de F1. Je moet slimmer zijn dan de rest. Iedereen had dezelfde informatie. Wij hebben allemaal vanaf het begin gezien dat Hamilton die bocht wijd nam en de race leiding er niks mee doet. Waarom komt red bull daar pas halverwege de race achter?
S zegt
@benja01: In de briefing is aangeven dat een aantal keren toegestaan is. Op dat punt zitten ook sensoren die aangeven wanneer iemand buiten de baan zit. De alarmbellen zijn 29 rondes afgegaan op dezelfde auto. Waarom word er pas ingegrepen als Max Hamilton inhaalt. Betaald Mercedes meer dan Red Bull?
petitelima zegt
Race leiding had eerder moeten ingrijpen en Red Bull had het eerder moeten melden aan VER.
Meten met 2 maten lijkt het wel nog ondanks uitleg van de FIA.
mrB zegt
Yup, er is één ding het zelfde gebleven: de inconsistentie van de FIA. Kun jij je één professionele sport voorstellen waarbij de bond zegt: ‘de scheidsrechter komt ergens in de 2e helft, begin maar vast’? En dan duimen dat er sportief wordt gespeeld. Bizar toch? Die 6 seconden hadden heel veel ruimte gegeven voor max om nog een keer in te halen.
reactief zegt
Als hij die bocht niet had afgesneden had hij nog steeds voor Verstappen gezeten na de pitstops. Daar werden de echte secondes gewonnen, in de betere aanvallende strategie.
En met grenzen opzoeken win je. Dat doet Verstappen ook. En dat is gewoon onderdeel van het spel.
Ik vind het juist genieten dat het zo loopt. Natuurlijk had ik het leuk gevonden als Max had gewonnen, maar deze strijd en spanning zorgt dat de F1 aan blijft spreken.
En toch ook wel mooi dat al die Hamilton bashers op hun plaats gezet worden. Hij laat zien dat hij buitengewoon goed is.
ar156sw zegt
Bottas heeft 16 punten, geen 17 (P3 is 15 punten).
OT: mooie race, nagelbijten tot het eind. Heel jammer dat Verstappen niet gewonnen heeft. Hamilton heeft hem op tactiek en vaardigheid verslagen dit keer, maar het geeft hoop op nog veel meer spannende races!
quincy zegt
En de constructeurs punten kloppen ook niet volgens mij. Mercedes zou er 41 hebben en Red Bull 30 als ik goed tel.
quincy zegt
Ik telde verkeerd zie ik nu… dom!
Robert zegt
Krijgt Gasly de Pechvogel Van De Dag Award? Hij reed het hele weekend geweldig, tot hij al in de eerste(?) raceronde buiten zijn schuld zijn voorvleugel zag versplinteren en daarna was hij helemaal weg. Jammer dat -ie ook geen ‘Perezje’ meer kon doen, maar dat is misschien wel het kwaliteitsverschil tussen deze coureurs.
Ik vond het trouwens ook toch wel verrassend, dat na in de trainingen en kwalificatie goed te hebben gepresteerd, de Ferrari’s op verschillende momenten in de race weer behoorlijk werden zoek gereden door de concurrentie.
bbjorn zegt
@RRRobert: Hij reed de vleugel zelf kapot, was echt niet buiten zijn schuld
Robert zegt
@bbjorn: dat zag ik toch duidelijk anders. Een van de Alpine’s (ik dacht Alonso) waaierde uit en tikte met het achterwiel de vleugel aan. Daar kon Gasly maar heel weinig aan doen.
quincy zegt
Volgens mij heb jij het verkeerde beeld voor je. Gasly reed zijn vleugel op ik dacht Norris kapot en dat was echt zijn eigen schuld.
bbjorn zegt
@RRRobert: Ricciardo haalde hem in, en Gasly reed toen zelf achterop, was zn eigen fout
87sandyd zegt
Lewis heeft echt een mega wedstrijd gereden, dat had ik niet verwacht. Hoe hij met de banden is omgegaan is echt een pluim waard.
Het verhaal van die tracklimits is een beetje vreemd. Maar ik word zo moe van het gezeik op Mercedes. RBR zag het pas na een ronde of 30 dat Lewis daar constant overheen ging. RBR moet vooral naar zichzelf kijken. Als je dat niet doet blijf je altijd de kleinere.
RBR heeft een eerste plaats weggegeven en zijn tactisch afgetroefd door Mercedes. Dat had mede te maken met Perez die Max niet kon ondersteunen. Maar dat zie ik de aankomende races wel goed komen. Want ondanks alle problemen heeft hij zich gisteren wel bewezen.
Gisteren hoorde ik mensen
pomoek zegt
Ik ook! Wel 1.5 meter afstand houden!
petitelima zegt
Haha met of zonder mondkapje?
harrie zegt
Spannend qualificatie duel bij McLaren.
pomoek zegt
Eens met de analyse. Terecht dat Hamilton eens een pluim tussen de billen krijgt. Vorig jaar werd vaak geroepen, door kenners, dat ze Hamilton wel eens wilde zien rijden met een mindere auto.
Dat was gisteren dus.
Richmond zegt
@pomoek: minder is natuurlijk relatief in dit geval.
sportevo zegt
@benja01: je kunt niet stellen dat de Mercedes met overmacht de beste auto van het veld is.
outlook zegt
Ooit komt er een dag dat de tabellen niet door een strijkijzer onder elkaar geplempt zijn! 🙌🏻
MaartenD zegt
Toch jammer dat Max einde race niet wat meer geduld had. Prima resultaat van Lewis, met een mindere auto (deze race), puike strategie van MB, verdiend gewonnen. Hopelijk blijft dit het gele.seizoen zo spannend!
sportevo zegt
@maarten020: zo dacht ik ook wel eens: waarom niet even een ronde wachten en het dan proberen ipv een do or die actie bij de eerste de beste mogelijkheid, maar, stel dat er iets gebeurd en er komt een (V)SC situatie, dan kan je kans best wel eens bekeken zijn.
Rick-dos zegt
Is het niemand opgevallen dat de RBR wel heel erg sterk is in het bochtige gedeelte? Max heeft de ruime marge voor pole te danken aan de tweede sector die met name bochtig is. Dat zag je in de race ook weer. Max haalde Hamilton voornamelijk bij door de tweede sector. De lange rechte stukken in sector 1 en 3 waren ze aan elkaar gewaagd.
Sta er niet van te kijken dat als we op een circuit als bijv. Barcelona komen dat RBR echt zijn dominantie laat zien.
Daarnaast heeft Honda echt een puike prestatie geleverd. Het siert ze echt dat ze nog er vol voor wilden gaan in hun laatste seizoen. Het heeft zich uitbetaald want ze hebben een beresterke motor afgeleverd. Een motor waar RBR de komende jaren wel mee uit de voeten kan.
giel zegt
Het lijkt er qua strategie op dat red bull het inderdaad niet gewend is vooraan te rijden. Ik vermoed – maar weet niet zeker – dat een strategie voor een volgende auto makkelijker te bepalen is dan als leidende auto
Dutchdriftking zegt
Tja, ik had natuurlijk liever gezien dat Max had gewonnen, maar het was wel spannend, goede strategie van Mercedes, en Hamilton heeft laten zien waarom hij wereldkampioen is.
pomoek zegt
Toch even een vraagje voor mensen die hier meer verstand van hebben: Verstappen haalt Hamilton buitenom in, en ligt, voor de bocht, vóór op Hamilton, en als hij de bocht 1/3 heeft gehaald ligt hij helemaal voor op Hamilton. Hij rijdt dan nog gewoon op de baan, maar op dat moment glijdt de auto een klein beetje naar buiten. Hamilton stuurt dan zijn auto richting Verstappen, die wil naar de racelijn rijden maar stuurt dan opeens weer naar de buitenkant van de bocht waardoor hij de baan af rijdt. Het lijkt er op dat hij schrikt van Hamilton die dan heel dicht op hem rijdt. Met andere woorden: Is hier niet gewoon sprake van het de tegenstander de baan afdrukken?
Richmond zegt
@pomoek: Hamilton heeft gezegd dat hij express te laat heeft geremd waardoor Verstappen de bocht niet zou redden.
pomoek zegt
Zou goed kunnen. Ik denk in ieder geval dat RB en Verstappen door MB en Hamilton deze race behoorlijk zijn gepiepeld. Ze hadden deze race redelijk in hun zak en hebben die eigenlijk verloren. Als dit jaar het jaar is voor Verstappen en RB, dan zouden dit wel eens hele dure punten kunnen zijn geweest.
esmond77 zegt
Tsunoda wat mij betreft driver of the day. Gaan we nog veel moois van zien komende jaren.
Edge zegt
Ik ben dit weekend vooral teleurgesteld in de wedstrijdleiding. Verstappen passeerde Hamilton, was er met vier wielen voorbij en ging daarna off-track om zijn auto onder controle te houden. Dat was op de livefeed moeilijk te zien, maar wordt wel duidelijk als je de diverse replays bekijkt. Ik vind het niet kunnen dat Michael Masi dan direct in het oortje van Red Bull roept dat die plek teruggeven moet worden, want binnen vijf bochten kun je die beelden niet goed genoeg geanalyseerd hebben om een eerlijke en objectieve call te maken. Er waren op dat moment nog meer dan vijf ronden te gaan, meer dan genoeg tijd voor de Stewards om eventjes door die replays te scrollen en al dan niet een straf uit te delen voordat de vlag valt. Tel daarbij op wat voor een ongelofelijk zooitje Masi en de zijnen ervan maken met de track limits en dat Vettel een onverklaarbare gridstraf krijg opgelegd en je snapt wel dat ik niet heel blij ben met race control dit weekend.
Mij valt ook op hoe makkelijk Red Bull opgeeft. Verstappen haalde Hamilton in en ging daarna off-track. So what? Op leaving the track and gaining an advantage staat een straf van vijf seconden, zie bijvoorbeeld Vettel in Canada in 2019 en Verstappen in de VS in 2017. Waarom vertel je Verstappen dan dat hij de positie terug moet geven? Het is makkelijker om een gat van vijf seconden te trekken in de vrije lucht, dan om een auto in te halen. Zeker als je ook nog op het vuil moet om die positie terug te geven. Bovendien, wat had Red Bull te verliezen? Verstappen had 37,1 seconden voorsprong op Bottas. Zelfs als de stewards een zwaardere straf zouden uitdelen voor het negeren van een call van race control zou Verstappen nooit achter Bottas eindigen, want de maximale straf die ze kunnen opleggen is een 10-seconden stop and go penalty die na de race wordt omgezet in 30 seconden tijdstraf.
Turbo S zegt
@Edge: ik denk ook dat Red Bull dacht dat ze Hamilton wel nog een keer konden inhalen. Max reed er immers vrij vlot naartoe om vervolgens heel snel die aanval te plaatsen. Dat het daarna niet meer Lukte om zo snel druk op Hamilton te zetten vond ik zelf namelijk ook vrij verrassend en opmerkelijk. Neemt niet weg dat Red Bull de overwinning zeker veilig had kunnen stellen door beter op Hamiltons pitstops te reageren. Ik kan niet begrijpen dat je tot 2 keer toe een voorsprong van meerdere seconden weggeeft tot een achterstand van maar liefst 8 seconden. Dan heb je ofwel heel lang zitten slapen of ze voelden zich dermate oppermachtig dat ze hem perse op de baan wilden inhalen. In dat geval heeft Hamilton ze mooi de oren gewassen.