Wat een weekend! We hebben de stand na de GP van Azerbeidzjan 2021 en enkele dingen die ons opvielen na dit weekend.
Op sommige momenten baal je ervan F1-fan te zijn. Op mooie zondagmiddagen een beetje kijken naar twee Mercedessen die het hele veld op een ronde zetten. Dit seizoen maken ze het leuker dan ooit en de afgelopen race was er eentje om in te lijsten!
Ja, het is jammer voor de Verstappen-fans, maar voor de neutralere toeschouwers was het smullen geblazen. Veel spanning, veel sensatie en veel gedoe op en naast de baan.
Verstappen foutloos, banden minder
Max Verstappen reed een foutloos weekend. De kwalificatie was niet al te best verlopen vanwege een crash van Tsunoda. De race zelf was enorm voorspoedig verlopen tot de 47e ronde. Pirelli zat er behoorlijk naast. Volgens de Italiaanse bandenbouwer moest je gemakkelijk 40 ronden kunnen halen.
Verstappen reed slechts een rondje of 30 (32) inclusief een paar ronden achter de safetycar. Lance Stroll kwam niet verder dan 31 ronden. Natuurlijk, op de gewone circuits zal Mercedes wel ietsje sneller zijn. Laten we blij zijn dat het in elk geval spannend is vooraan het veld. Dat is weleens anders geweest.
Perez perfecte buffer, perfect resultaat
Eindelijk heeft Red Bull kunnen doen wat ze wilden doen met Gasly en Albon. Een teamgenoot die kan fungeren als buffer. Uiteindelijk hadden ze er niet zoveel aan, maar voor het tanken van het vertrouwen is het uitstekend gebleken. Sergio Pérez heeft behoorlijk zijn draai gevonden in de RB16B, een auto die sowieso in warme omstandigheden beter lijkt te presteren. Hij reed bijna foutloos in de race. Pérez fungeerde als een uitstekende buffer tussen Verstappen en Hamilton. Uiteindelijk pakte hij zijn tweede overwinning ooit en eerste podium voor Red Bull. Daarmee is er overlap met Verstappen. Toen Max won, haalden ook geen van beide Mercedessen een WK-punt.
Vettel zet stijgende lijn door
Dat heeft even geduurd voor de sympathieke Duitser. Bij Ferrari kon hij zijn draai niet vinden en bij Aston Martin lukte het aanvankelijk ook niet. In Monaco en Bakoe is duidelijk te zien dat Vettel stappen maakt. Zowel in de trainingen, kwalificaties als races lijkt Vettel een betere indruk te maken. Bij Vettel lijkt het ook een beetje in zijn koppie te zitten. In een positieve omgeving waarbij hij de duidelijke nummer 1 is, scoort hij beter dan wanneer er aan zijn stoelpoten gezaagd wordt. Beetje een dooddoener, maar bij hem lijkt het effect groter te zijn. Diepere dalen, maar ook hogere pieken. P2 met Aston Martin is gewoon bijzonder knap.
Bottas is episch slecht
Het is alsof onze lieve heer slechts talent kan uitdelen voor Bottas óf Vettel. Allebei tegelijk lijkt bijna niet mogelijk te zijn. Uiteindelijk finishte Bottas voor Hamilton, maar dat is slechts een Pyrrusoverwinning. Bottas was het hele weekend al aan het stoeien met de Mercedes W12. Na een teleurstellende kwalificatie, zakte hij in de race alleen maar verder. Hier is het laatste woord niet over gesproken. Het is bijna onmogelijk dat het alleen aan Bottas ligt. Anders lijkt een rijderswissel in de zomervakantie een zekerheidje.
Hamilton maakt ook foutjes
Lewis Hamilton is een van de beste coureurs aller tijden. Als het gaat om het aantal gewonnen races, snelste racerondes en pole positions is hij de BY FAR de beste. Daarom is het zo vreemd dat hij juist nu deze epische fout maakte. Bij de herstart ging Pérez niet helemaal lekker, dus Hamilton kon er vrij eenvoudig voorbij. En anders kon hij gewoon P2 pakken en heel dik uitlopen. Voor de spanning in het kampioenschap is het alleen maar beter, maar de vlieger dat Hamilton altijd mazzel heeft gaat niet op. Dit was een hele dure fout.
Bakoe is een recept voor een rollercoaster
De eerste race in Bakoe (toen nog de GP van Europa) was een uiterst saaie race. Gelukkig bleek dat juist de uitzondering. Op dit circuit kan goed ingehaald worden en omdat het een apart stratencircuit is, liggen de verhoudingen altijd net even anders dan anders. Ditmaal deed Pirelli dus onbedoeld een schepje erbovenop. Well done, Baku!
Rijderskampioenschap
Dankzij de overwinning gaat Pérez voorbij aan Norris. Ondanks dat Hamilton en Verstappen beide zero points hebben gehaald, is het verschil alsnog meer dan 30 punten. Vettel maakt een lekker sprong en komt meteen de top 10 binnen op P9. Ook Gasly stijgt een plaatsje. Valtteri zakt twee posities na twee races zonder punten. Au.
De stand in het rijderskampioenschap na GP Azerbeidzjan 2021:
Positief | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 105 |
2 | Hamilton | Mercedes | 101 |
3 | Pérez | Red Bull | 69 |
4 | Norris | McLaren | 66 |
5 | Leclerc | Ferrari | 52 |
6 | Bottas | Mercedes | 47 |
7 | Sainz | Ferrari | 42 |
8 | Gasly | AlphaTauri | 31 |
9 | Vettel | Aston Martin | 28 |
10 | Ricciardo | McLaren | 26 |
11 | Alonso | Alpine | 13 |
12 | Ocon | Alpine | 12 |
13 | Stroll | Aston Martin | 9 |
14 | Tsunoda | AlphaTauri | 8 |
15 | Räikkönen | Alfa Romeo | 1 |
16 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 1 |
17 | Schumacher | Haas | 0 |
18 | Russell | Williams | 0 |
19 | Mazepin | Haas | 0 |
20 | Latifi | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
We gaan verder met het constructeurskampioenschap. Want waar Verstappen en Hamilton elkaar scherp houden, pakt Red Bull nu steviger de leiding. Ferrari pakt nu de derde positie van McLaren, AlphaTauri klimt naar P5. Er is ook positief Alfa Romeo-nieuws: hun puntenaantal is verdubbeld afgelopen weekend!
De stand in het constructeurskampioenschap na GP Azerbeidzjan 2021:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull | 174 |
2 | Mercedes | 148 |
3 | Ferrari | 94 |
4 | McLaren | 92 |
5 | AlphaTauri | 39 |
6 | Aston Martin | 37 |
7 | Alpine | 25 |
8 | Alfa Romeo | 2 |
9 | Haas | 0 |
10 | Williams | 0 |
Kwalificatieduel
We zien hier een trend. Ricciardo heeft de grootst mogelijk moeite met de snelheid van Norris. Ook is Ocon zijn teamgenoot de baas (alhoewel dit weekend Alonso beter kwalificeerde). Vettel is dat aan het rechtzetten, alhoewel Stroll een zeer ongelukkig weekend kende. Een van de grootste verschillen is bij AlphaTauri. Tsunoda deed het dit weekend aanzienlijk beter dan de voorgaande races, maar Gasly doet er vrolijk een schepje bovenop.
De stand na de GP Azerbeidzjan 2021 in het kwalificatieduel als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (4) | Bottas (2) |
Red Bull | Verstappen (5) | Pérez (1) |
McLaren | Norris (4) | Ricciardo (2) |
Aston Martin | Vettel (3) | Stroll (3) |
Alpine | Ocon (4) | Alonso (2) |
Ferrari | Leclerc (5) | Sainz (1) |
AlphaTauri | Gasly (6) | Tsunoda (0) |
Alfa Romeo | Giovinazzi (4) | Räikkönen (2) |
Haas | Schumacher (5) | Mazepin (1) |
Williams | Russell (6) | Latifi (0) |
Snelste raceronde
De snelste raceronde was voor niemand minder dan Max Verstappen. Die wordt genoteerd voor de statistieken. Toch heeft hij daar geen WK-punt voor gekregen. Om daar aanspraak op te maken, moet je in de top 10 finishen. De gedachte hierachter is dat anders iedereen op het laatst met zachte banden een do-or-die rondje gaat rijden. Het WK-punt wordt simpelweg niet gegeven, ook niet naar de op-een-na-snelste.
De onderlinge stand na GPO Azerbeidzjan 2021 qua snelste raceronde is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Bottas | Mercedes | 2 |
Hamilton | Mercedes | 2 |
Verstappen | Red Bull | 2 |
Driver of the Day:
Voor de tweede keer op rij was dat Sebastian Vettel. De podiumplaats voor de Duitse viercoudig wereldkampioen was zeer verdiend. Het was ook zeker niet enkel puur geluk, de Duitser reed een ijzersterke race en maakte de nodige progressie. Lang leek het erop dat hij een verdienstelijke P4 ging pakken, maar het werd P2 dankzij Verstappen en Hamilton. Met enorme voorsprong pakte hij de publieksprijs.
De onderlinge stand in het overzicht van Driver of the Day na de GP van Monaco 2021 is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Pérez | Red Bull | 2 |
Vettel | Aston Martin | 2 |
Norris | McLaren | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Heeft de Autoblog redactie de GP van Azerbeidzjan 2021 goed voorspeld?
Nee, gewoon nee. Niemand had ook maar één coureur die de top 3 haalde. Nu was het ook een bijzondere race met een bijzondere uitslag. Maar voortaan zullen we de redacteuren een flesje absint geven om daarna pas te vragen naar de voorspelling.
Onderlinge stand na GP Azerbeidzjan in de AB-redactiepoule:
Redacteur | Punten |
Michael | 36 |
Wouter | 26 |
Jaapiyo | 20 |
Deze Grand Prix zijn al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
- 18 april | GP van Emilia Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
- 9 mei | GP van Spanje
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 20 juni | GP van Frankrijk
- 27 juni | GP van Stiermarken
- 4 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | GP van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
- 3 oktober | GP van Singapore* (andere locatie)
- 10 oktober | GP van Japan
- 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 31 oktober | GP van Mexico
- 7 november | GP van Brazilië
- 21 november | GP van Australië
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters voor de GP van Frankrijk worden vrijdag 18 juni om 11:30 verreden.
Johanneke zegt
Bottas is op het circuit ingehaald door beide Alfa’s. Ze moeten daar echt even conclusies gaan trekken, want er is iets goed mis met of Bottas, of de auto, of beiden.
Robert zegt
Bottas moest uiteindelijk knokken om een positie 13(!) met uitgerekend Russell in de Williams. Ook tekenend.
Wat ook opviel was dat waar Ferrari de kwalificatie pace tegenwoordig goed onder controle heeft, zij de race pace nog compleet missen. Zowel Leclerc als Sainz vielen meerdere plaatsen terug, ondanks het uitvallen van Verstappen en het terugvallen van Hamilton.
sportevo zegt
@Johanneke: Bottas is echt geen pannenkoek. Misschien niet de echte racer in het gevecht maar sturen kan hij echt wel.
Er is iets met een stratencircuit wat de Mercedes niet ligt. Misschien vanwege de nieuwe reglementen of vanwege de ontwerpfilosofie.
Een paar jaar geleden (2015) was Mercedes ook het hele jaar dominant alleen in Singapore kwamen ze totaal niet mee.
Als ze volgende race in Frankrijk weer op een normaal circuit rijden zullen we zien of Mercedes daadwerkelijk een probleem heeft of dat het de circuits zijn.
ghini zegt
@Johanneke: ik heb even gemist waarom hij uiteindelijk zelfs uit de top 10 is verdwenen. Of iets mis met auto of een middelvinger naar MB / Toto, net uit de punten rijden, omdat hij Lewis mega tow moest geven met z’n extra downforce vleugels in kwalificatie.
harrie zegt
Volgens mij ging hij tijdens de safety car niet naar binnen terwijl iedereen achter hem naar softs ging.
Richmond zegt
@ghini: Wolff zegt dat de auto van bottas totaal geen grip had. Kreeg de banden niet aan her werk. Wat bij Hamilton ook speelde maar minder, omdat hij iets gevonden had in de setup vlak voor de kwali.
brammetjedeb zegt
Bottas heeft hier gewonnen. Hij roept dat er iets mis is met zijn auto. Ik denk dat dat best wel eens zo kan zijn.
boriske zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
acakoning zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Rick-dos zegt
Uitslag van Bakoe is gewoon niet te voorspellen. Dat is wel gebleken al die jaren sinds daar gereden wordt. Als ze een blauwdruk kunnen maken waarom dat is en dat kunnen toepassen op elk circuit dan heb je pas echt een topseizoen.
En kijk er niet van op dat het weer een saai seizoen kan worden maar dan niet door de dominantie van Mercedes maar door de dominantie van RBR en Verstappen. We komen bij het punt van het seizoen aan dat teams hun focus volledig gaan verleggen naar volgend jaar. Ik denk dat RBR de ontwikkelingen nog even doorzetten en ze al een voorsprong hebben. Het was tekenend dat Hamilton in de race riep dat de RBR’s ‘impressive’ waren in de bochten. Wat ik ook heel bemoedigend vond is dat ze op de rechte stukken aan elkaar gewaagd waren ondanks dat de afstelling van de Mercedes vooral op de rechte stukken was afgesteld.
brammetjedeb zegt
@Rick-dos: eerst eens zijn wat Mercedes op reguliere circuits gaat doen. Catalunya is nog niet heel lang geleden, dat was even een masterclass van heb ik me jou daar. Ook wil ik eerst eens zien of Perez er dan ook zo dicht op zit. Maar laten we het hopen, als Verstappen fan alsook als F1 fan. Die Mercedessen hebben lang genoeg vooraan gereden.
harrie zegt
Baku is geen regulier circuit, maar voorgaande jaren waren ze ook hier heer en meester.
Er zit toch echt een zwak punt in hun auto dit jaar die af en toe opspeelt.
Rick-dos zegt
@brammetjedeb Helemaal mee eens. Het is natuurlijk afwachten maar toch heb ik goed hoop.
ghini zegt
@Rick-dos: jij hebt een behoorlijk roze bril.. Voorsprong van Max op Lewis is niet groot. Focus verleggen naar volgend jaar? Denk je e ht day Mercedes hun focus naar volgend jaar gaat leggen?? Lewis zegt wel vaker dat hij onder de indruk is, ja RB was net iets sterker maar vooraf had iedereen het verschil groter verwacht. Als je het omdraait, het is nou niet zo dat beide RBs easy wegreden, er is weinig marge ook in de wk stand. Max is dit weekend ook niet uitgelopen op Lewis, hij is er niks mee opgeschoten terwijl dit een RB baan was, kijk naar de kalender en huiver.. Ik ben niet voor Lewis oid maar het seizoen is nog lang, nog lang niet beslist, RB heeft geen overmacht en het gaat dus echt niet vanaf nu saai worden door dominantie RB.
harrie zegt
Max controleerde het tempo naar eigen zeggen terwijl Hamilton niet voorbij Perez kwam. Na de safetycar herstart zag je Max ook vrij rap weer een mooie marge pakken op Perez.
Rick-dos zegt
@ghini Niet een roze bril maar gewoon een mening na wat observaties. Mercedes maar ook RBR moeten wel hun focus verleggen anders missen ze de boot volgend jaar. En Mercedes heeft al min of meer aangegeven dat ze hun volledige focus gaan verleggen. Ik weet niet of je hebt gezien dat Lewis het allemaal maar net bij kon houden en dat Bottas in de superieure Mercedes niet naar voren kon komen? Er reden twee RBR’s vooraan waarvan één makkelijk de pace kon bepalen en daarachter zat een Mercedes die alles uit de kast moest halen om in de buurt te kunnen blijven.
Dat Max niet heeft kunnen uitlopen heeft niks met de auto te maken of hij als rijder dus dat argument is niet relevant.
ghini zegt
@Rick-dos: elk team is bezig met volgend jaar. Ja hij kon het net bij houden maar zat er ook niet ver vanaf, op een baan die hun niet ligt, dus op een andere baan kan het zo weer anders zijn.
brammetjedeb zegt
@ghini: als allebei de RBR aan hadden gezet waren ze weggereden. Max rijdt de FL zonder slipstream, lewis zijn snelste ronde mét slipstream. En die had hij van een achterblijver want hij kwam niet binnen de DRS van Perez. RBR heeft netjes gecontroleerd en geen risico genomen, wat door die klapband helaas niet voor een simpele 1-2 heeft gezorgd. Ze waren echt een klasse beter!
Gulli zegt
Shit heb ik de tweede race in Baku nou gemist? Ik was nog feest aan het vieren omdat Hamilton zijn overwinning in (banden- en remmen-)rook opging.
Wat weten we trouwens over de PU van Perez? Ik begreep dat het team er nog even aan heeft gedacht om hem uit de race te halen omdat er iets stuk aan het gaan was in zijn auto. Daarom moest hij hem na de finish ook direct stil zetten.
Volgende race ook nieuwe PU’s voor RB/AT?
ghini zegt
@Gulli: hier ben ik ook benieuwd naar
omarrs6 zegt
@Gulli Ik las dat er een hydraulisch probleem was, waardoor de auto bijna retired moest worden.
basman147 zegt
Klopt hierdoor kon hij ook de banden niet opwarmen. Stuurbekrachtiging werkt ook hydraulisch, en hij had instructie de hydraulische systemen zo min mogelijk te gebruiken.
Maar gelukkig dus geen nieuwe PU nodig!
Edge zegt
Honda kampte in Bahrein met een vibratieprobleem dat mogelijk fatale gevolgen kan hebben. Om dat probleem tegen te gaan hebben ze uiteraard aan een fix gewerkt, maar hebben ze ook de motoren vanaf Imola iets conservatiever af moeten stellen. Zo’n betrouwbaarheidsfix mag je alleen introduceren op het moment dat je een nieuwe moor steekt.
Tsunoda kreeg zijn tweede krachtbron al in Monaco en werd effectief als proefkonijn voor die vibratiefix ingezet. Die zal dus niet zo snel meer een nieuwe motor steken, maar voor Verstappen, Perez en Gasly is het een reële optie. Het huidige blok kan dan mooi verder dienst doen als vrijdagblok, of ingezet worden op circuits waar motorkracht niet zo relevant is (daarom is het wel jammer voor Red Bull en Verstappen dat Singapore is weggevallen)
pomoek zegt
Onbegrijpelijke fout van Hamilton. Terwijl hij vlak voor de restart nog zei dat het kampioenschap een marathon is en geen sprint. Al die knopjes ook op die moderne apparaten….
Eindelijk een race met 2 RB’s die dominant vooraan rijden. Mercedes/Hamilton heeft toch vaak races gewonnen doordat er 2 MB’s vooraan reden en ze tactisch Verstappen konden uitspelen. Het was voor Hamilton gewoon niet mogelijk om nu met een undercut of een overcut Verstappen, en Perez, te passeren. Het wordt zo echt een totaal andere race.
Absoluut een super race van Perez. Beter ook dan zijn 1e overwinning die hij, laten we eerlijk zijn, een beetje in zijn schoot geworpen kreeg. Er zijn denk ik weinig coureurs die zo laat in hun carrière meerdere GP’s winnen.
Niet helemaal duidelijk wat er met de Ferrari’s aan de hand is. Koning op zaterdag, al 2 races achter elkaar, maar geen rol van betekenis in de race. Hamilton die zonder DRS Leclerc voorbij reed. Dan doe je als Ferrari iets niet goed.
Als Karma een ding is dan heeft Verstappen zijn portie wel gehad dit jaar.
Daniel Ricciardo als 13e gestart en als 9e geëindigd. Terwijl voor je 2 rijders wegvallen door mechanische problemen en Hamilton door een bizarre fout. Win je dus een plaatsje, op Bottas die waarschijnlijk een probleem had met zijn auto. Ik vind het een geweldige kerel maar hij zal toch echt op korte termijn flinke stappen moeten gaan zetten anders zie ik ‘m nog wel ontslagen worden door McLaren.
Richmond zegt
Dit zegt Leclerc:
https://www.motorsport.com/f1/news/leclerc-lost-azerbaijan-gp-lead-to-hamilton-after-avoiding-tree-branch/6541782/
“It was starting to be quite OK in the first few laps,” Leclerc said. “Then there was something that I think hasn’t been seen on TV. There was part of a tree in the middle of Turn 15, and there I actually lost quite a bit of time.
“I cut the track and I was a bit worried to gain time on Lewis behind that hadn’t cut the track. So I slowed down and then he overtook me. From then on, it was quite difficult, because I was behind Lewis in dirty air, which I struggled a little bit, as soon as I lost the DRS, Max overtook me.
“Then you are just in a vicious circle that is very difficult, because I had cars all around me that had a bit more pace than I did.”
Richmond zegt
Die snelste ronde regel, of je geeft iedereen een punt. Dus ook een haas bij wijze van of niemand. So what als iedereen massaal de pit in duikt kan alleen maar voor extra spektakel zorgen. En voor zo’n haas of Williams is elk punt cruciaal in de bonus
mikespek zegt
Zaterdag ochtend sessie hing er toch echt een redbull in de muur, dus een foutloos weekend was het niet
toniominestrone zegt
Leuk voor Vettel, door iedereen afgeserveerd en dan toch weer presteren.
HZW zegt
Max mag niet klagen met de miskleun van Hamilton.
Een 0 resultaat in een kampioenschap kan duur uitpakken dit jaar.
Hamilton had anders gewoon 11 of 14 punten voor kunnen staan.
Max kan het WK naar hem toe trekken als de 2 Red Bulls regelmatig voor Hamilton eindigen.