Bekijk hier de stand na de GP Australië en 2024 en enkele dingen die ons opvielen.
Dat was vroeg opstaan! De GP van Australië begon om 05:00, een bijzonder vroeg tijdstip. Of keurig op tijd als de kroegen in jouw stad ook om 04:00 sluiten.
Dan haal je even een kapsalon om je mond in te vetten en kun je uitbuiken tijdens de race. Wij kozen voor het op tijd naar bed, vroeg eruit met een paar koffie, waarna het gevecht met Klaas Vaak gestart werd.
Gelukkig werden we getrakteerd op een originele race! Eentje die wel jaren niet gezien hebben.
Opvallende dingen na GP van Australië
Uiteraard hebben we alle ranken, standen en overzichten voor je. Maar voordat het zo ver is, eerste even de acht dingen die ons opvielen aan de GP van Australië 2024:
WAT EEN PECH!
Normaal gesproken wint Max Verstappen zijn races. Dat doet hij heel erg goed. Maar afgelopen weekend gebeurde er iets bijzonders: hij had last van mechanische malheur. Dat komt niet vaak voor. Dus het is niet vreemd dat het een keertje gebeurt.
De reactie op het team was niet bijzonder sympathiek. Nu is Verstappen daarvoor niet aangenomen, maar seizoen na seizoen heb je een (veel) snellere auto dan de rest, maar als het een keertje misgaat kun je niet ‘fucking shit’ tegen zeggen. Dat mogen wij ook niet bij Autoblog.
Sainz ontketend!
Het is niet de eerste keer dat een topsporter beter gaat presteren als de druk eraf is. Maar zo goed als bij Sainz, hebben we niet vaak gezien. De openingsrace van de Spanjaard was al indrukwekkend en gisteren ging hij weer lekker.
En echt niet alleen omdat Verstappen problemen kende. Hij zat er het hele weekend al lekker bovenop, in tegenstelling tot zijn teammaat. In de race pakte Sainz zijn kans en haalde hij Verstappen bij de eerste mogelijkheid die hij had.
ALO sieraad voor de sport
Het is misschien wel de beste coureur van de afgelopen 25 jaar. Het is sowieso de coureur die geregeld het verkeerde team heeft gekozen. Of in elk geval: hij zat zelden in de winnende auto. On langs verklaarde Ralf Schumacher dat Fernando min of meer te oud is voor de F1 en dat we jongere coureurs nodig hebben. Wat de sport nodig heeft, zijn betere coureurs. Spraakmakende coureurs.
Spectaculaire coureurs. Als de auto ook maar een beetje snelheid heeft, zit ALO erbij. Oh, en ook al deed zijn jongere teammaat (Stroll) het heel erg goed dit weekend, was hij in de race -uiteindelijk- vele malen langzamer. Dus zolang de oudjes presteren, mogen ze blijven. Alleen dat duwtje aan Russell was niet zo netjes.
Weer druk erop bij Ricciardo
Tot nu toe zijn de prestaties van Daniel Ricciardo ondermaats. Net als met Nyck de Vries heeft Danny Ric niet de beste auto en dezelfde teammaat die er net ietsje meer uithaalt.
Dit weekend LEEK het verschil veel groter dan dat het eigenlijk was. In de kwalificatie zat Ricciardo met track limits (zijn Q2-waardige tijd werd afgenomen) en in de race moest de goedlachse Australiër veel te vroeg naar binnen. Het zagen aan de stoelpoten is dus niet helemaal terecht en meer een gevalletje scorebordjournalistiek. Wel is het zo dat het heel snel heel veel beter zal moeten, want Yuki heeft alweer zes puntjes in dezelfde skelter.
En ook wel een beetje bij Perez
Natuurlijk, uiteindelijk zette Checo een prima prestatie neer, maar is dat ook zo? Zoals Kees van de Grint altijd zo mooi zegt: “De auto is zo goed als zijn tweede rijder”. En als je Verstappen uit de race haalt, zie je ineens dat de Red Bull erg snel is, maar in de handen van Pérez gebeuren er niet bijzondere dingen.
Na de helft van de race stond de Mexicaan gewoon op P6. en die 12 seconden op Piastri wist Sergio de tweede helft van de race niet dicht te rijden. Volgens Red Bull lag het aan schade aan de auto waardoor de RB20 van Sergio minder downforce en hogere slijtage had, maar Sergio had het zelf niet door. Bijzonder.
Blamage Alpine
Het hoogtepunt van Alpine kwam in ronde 3, toen ze via Twitter (dat Musk X noemt) lieten weten dat BEIDE Alpines voorbij waren gegaan aan Verstappen. Humor.
Maar de bittere waarheid is dat het het slechtste team van het veld is. Voor een fabrieksteam is dat onvergeeflijk. Dat aanmodderen van de oude teambaas Szafnauer op P4 was volgens Laurent Rossi onverkoopbaar, maar dit is gewoon abominabel. Rossi heeft dermate veel mensen de deur gewezen, dat er niets meer is overgebleven.
Haas
Haas daarentegen gaat de andere kant op. Dat team kwam gewoon met twee auto’s in de punten! Het verval in bandenslijtage is in de race (veel) minder erg dan vorig jaar. De benadering van de nieuwe teambaas lijkt te werken.
Zowel Magnussen als Hülkenberg waren het hele weekend goed bezig. Bij de FOM maken ze nu wel de fout door Guenther Steiner te bombarderen als de Martien Meiland van de F1. Je kan ‘m niet overal voor inzetten. Zo begreep niemand de vragen van Guenther bij de interviews.
Rijderskampioenschap
Als bij Ferrari aan teamorders deden, hadden ze Leclerc beter kunnen laten winnen, dan had hij de leiding in het WK-klassement kunnen pakken. Alsnog door de puike P2 stijgt hij door naar P2 ten koste van Checo (die een plaatsje zakt). Sainz miste vorige race, maar scoorde nu maximaal en stijgt van 6 naar 4. Russell valt terug van 4 naar 7.
De stand na de GP Australië 2024 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 51 |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 47 |
3 | Sergio Pérez | Red Bull | 46 |
4 | Carlos Sainz | Ferrari | 40 |
5 | Oscar Piastri | McLaren | 28 |
6 | Lando Norris | McLaren | 27 |
7 | George Russell | Mercedes | 18 |
8 | Fernando Alonso | Aston Martin | 16 |
9 | Lance Stroll | Aston Martin | 9 |
10 | Lewis Hamilton | Mercedes | 8 |
11 | Yuki Tsunoda | VCARB | 6 |
12 | Oliver Bearman | Ferrari | 6 |
13 | Nico Hülkenberg | Haas | 3 |
14 | Kevin Magnussen | Haas | 1 |
15 | Alexander Albon | Williams | 0 |
16 | Guanyu Zhou | Stake | 0 |
17 | Daniel Ricciardo | VCARB | 0 |
18 | Esteban Ocon | Alpine | 0 |
19 | Pierre Gasly | Alpine | 0 |
20 | Valtteri Bottas | Stake | 0 |
21 | Logan Sargeant | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Ferrari is Red Bull tot 4 punten genaderd. McLaren is nu overduidelijk het derde team. Aston Martin en Mercedes zitten duidelijk in een gevecht waarin ze beiden niet willen zitten. Met name voor Aston Martin is het zuur, dat team was vorig jaar nog het tweede team. De achterhoede is dit jaar groter dan ooit met VCARB (AlphaTauri), Haas, Williams, Stake (Sauber) en Alpine. Haas en VCARB hebben nu enkele puntjes en Williams is er dichtbij. Stake heeft een slecht weekend gehad, Alpine is gewoon slecht.
De stand na de GP Australië 2024 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull | 97 |
2 | Ferrari | 93 |
3 | McLaren | 55 |
4 | Mercedes | 27 |
5 | Aston Martin | 26 |
6 | VCARB | 4 |
7 | Haas | 4 |
8 | Williams | 0 |
9 | Stake F1 | 0 |
10 | Alpine | 0 |
Kwalificatieduel
Geen grote verrassingen. Nou ja, Sainz die sneller is dan Leclerc is wel bijzonder. Normaal gesproken is Leclerc ietsje sneller in kwalificaties. Russell is nu altijd sneller dan Hamilton en het verschil in tijd is ook best groot.
De stand na de GP Saudi-Australië 2024 in het kwalificatieduel is als volgt:
Coureur | Coureur | ||
Verstappen | 3 | Pérez | 0 |
Hamilton | 0 | Russell | 3 |
Leclerc | 1 | Sainz | 1 |
Leclerc | 1 | Bearman | 0 |
Norris | 2 | Piastri | 1 |
Alonso | 2 | Stroll | 1 |
Gasly | 0 | Ocon | 3 |
Albon | 3 | Sargeant | 0 |
Tsunoda | 3 | Ricciardo | 0 |
Bottas | 3 | Zhou | 0 |
Hülkenberg | 1 | Magnussen | 2 |
Snelste raceronde
Ondanks dat Sainz won, was hij niet de snelste man over één ronde. Dat was uiteraard Charles Leclerc.
De onderlinge stand na de GP Australië 2024 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Leclerc | Ferrari | 2 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Driver of the Day
Dit klassement leidt Sainz dan wel mooi! Kiek dan! 2 maal! En uiteraard is het helemaal terecht. Elke race in 2024 die Sainz reed, was hij de Driver of the Day. En nu dus weer.
De onderlinge stand na de GP Australië 2024 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Carlos Sainz | Ferrari | 2 |
Oliver Bearman | Ferrari | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de race goed voorspeld?
Nee, natuurlijk niet! Ze kwamen niet eens in de buurt! Beide halen ze de Red Bull-coureurs erin staan en die haalden dus het podium niet (mocht je het gemist hebben). Wouter en Michael hadden echter wel Carlos Sainz Jr. goede kansen toegedicht. Dat dan weer wel.
De stand na de GP Australië 2024 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (VER, PER, LEC) | 25 |
Wouter (VER, PER, SAI) | 16 |
Michael (VER, SAI, PER) | 14 |
1 punt voor juiste coureur in de Top 3, 5 punten voor coureur op juiste positie.
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 2 maart | GP van Bahrein
- 9 maart | GP van Saudi-Arabië
- 24 maart | GP van Australië
Deze Grands Prix staan op de kalender:
- 7 april | GP van Japan
- 21 april | GP van China
- 5 mei | GP van Miami
- 19 mei | GP van Emilia-Romagna
- 26 mei | GP van Monaco
- 9 juni | GP van Canada
- 23 juni | GP van Spanje
- 30 juni | GP van Oostenrijk
- 7 juli | GP Groot-Brittannië
- 21 juli | GP van Hongarije
- 28 juli | GP van België
- 25 augustus | GP van Nederland
- 1 september | GP van Italië
- 15 september | GP van Azerbeidzjan
- 22 september | GP van Singapore
- 20 oktober | GP van Verenigde Staten
- 27 oktober | GP van Mexico
- 3 november | GP van Brazilië
- 24 november | GP van Las Vegas
- 1 december | GP van Qatar
- 8 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van Japan 2024 worden op 5 april verreden om 04:30!
lekkerlinksrijden zegt
laat Ricciardo gelijk achter in Australië, totaal geen snelheid meer.
JelmerS zegt
8e opvallende zaak: Verstappen kan dus 1 op de 3 races thuisblijven voor de titel
Richmond zegt
9e opvallende: weer een race waarin Verstappen niet wint, Sainz wel en Russel in de laatste ronde de auto verliest. Sainz heeft 3 van de laatste 4 Ferrari overwinningen op zijn naam.
sportevo zegt
Wat is dat nou voor statistiek. Van de laatste 6 races waren er 3 voor Sainz en 3 voor Leclerc.
Of van de laatste 10 waren er 6 voor Leclerc, 3 voor Sainz en 1 voor Vettel.
Poulusma zegt
‘Het zagen aan de stoelpoten is dus niet helemaal terecht en meer een gevalletje scorebordjournalistiek.’ dat was het bij Nyck dan eigenlijk ook niet. En toch werd hij geslachtofferd om Ricciardo een stoeltje te geven. Nyck reed ook in een slechte auto en had ook hier en daar ook wat pech.
Nog een opvallend ding! Red Bull is voor het nieuwe seizoen overgestapt op een nieuwe remmen leverancier, te weten Brembo. Daar waar de Red Bull van vooral Max de laatste seizoenen amper uitvalbeurten heeft gekend. De laatste was toevallig ook in Australië in seizoen ’22. Zijn het nu net die remmen die er deze race de brui aan gaven.
Dutchdriftking zegt
Scherp puntje, ach, af en toe betrouwbaarheidsproblemen bij Redbull en snellere Ferrari’s maakt het seizoen wel véél leuker!
SpiderIV zegt
even zeuren: telling constructeurskampioenschap Ferrari klopt niet. 47 + 40 = 87 en niet 93
willeme zegt
@spideriv:
Heel scherp!
Kleine kanttekening: vorige race (de GP van Saudi-Arabië) deed Carlos Sainz niet mee, maar viel Oliver Bearman voor hem in. Hij behaalde toen de 7e plaats, goed voor 6 WK-punten. 47 + 40 + 6 = 93 ;-).
chrisvis zegt
De eerste meters van Japan worden ook niet op 22 maart gereden ;-).
On topic: Max zou blijkbaar zich zo uitgelaten hebben omdat zijn team klaar stond alsof er een reguliere stop moest uitgevoerd werden, hoewel al lang duidelijk was dat de stukken van zijn rem in het rond vlogen reeds op de piste…
sportevo zegt
Dat is wel een beetje standaard dat ze klaar staan voor een reguliere pitstop om te kijken of er iets gerepareerd kan worden. Of om hem achteruit de box in te duwen en alsnog te repareren.
Ze kunnen ook in de pitbox blijven wachten tot Max hem zelf naar binnen stuurt maar dat lijkt mij niet de bedoeling.
SpiderIV zegt
@willeme auwww. Ik neem nog wat koffie
Robert zegt
“Zoals Kees van de Grint altijd zo mooi zegt: “De auto is zo goed als zijn tweede rijder”. En als je Verstappen uit de race haalt, zie je ineens dat de Red Bull erg snel is, maar in de handen van Pérez gebeuren er niet bijzondere dingen.”
Als je dit goed op je in laat werken, dan kun je voorzichtig de conclusie trekken dat de Red Bull RB20 (en de illustere voorganger RB19) helemaal niet zo héél veel beter is dan de nummers twee en drie op de grid. Vergelijk het met de dominantie van het Mercedes tijdperk, waar Bottas ook altijd serieus aan de bak moest om z’n tweede plek te behalen of behouden. Conclusie: Hamilton en Verstappen pakten hun titels niet alleen dankzij een snelle auto, maar ook door hun exceptionele manier van rijden.
Voor nu is de titelstrijd zowaar weer even spannend, maar ik durf de gok wel aan: in Japan zal het als vanouds zijn, met een Verstappen die veruit de beste race pace zal hebben.
outlook zegt
Ik vond het interview van Gunther juist een verademing. Eindelijk way meer diepgang en een langer verhaal dan het afRossen in 12 seconden per rijder. Dat men hem niet goed begreep had eerder met het luide achtergrondgeluid geluid te maken.
pomoek zegt
Wat het uitvallen van Verstappen betreft: daar wordt iets te schouderophalend op gereageerd. Een aanlopende rem is iets wat, als ik het mag zeggen, gewoon niet kan bij een professionele race organisatie. Het kost bijna 3 miljoen dollar om een auto aan een F1 weekend te laten deelnemen, dan moeten dit soort elementaire zaken gewoon op orde zijn. Dus ik begrijp eerlijk gezegd de boosheid van Verstappen in dit geval wel.
Dit zou wel eens het begin kunnen zijn van het afglijden van het RB team veroorzaakt door de machtsstrijd achter de schermen. Het management heeft minder oog op de prestaties op de baan en is meer met andere zaken bezig die niet direct met het racen te maken hebben.
dolledries zegt
Zou het? Ik hoop het niet.
Poulusma zegt
Zoals ik eerder al meldde zou dat best wel eens een correlatie kunnen hebben met de nieuwe fabrikant. Dat kan altijd een keer gebeuren met nieuwe onderdelen. Het is in ieder geval heel erg vervelend dat het gebeurd.
Het jammere vind ik dat er nu achteraf een hoop poeha verhalen de rondte doen. Perez die zegt dat Verstappen de race ook niet had kunnen winnen. We zullen het nooit weten. Mijn gedachte is wel dat zonder remproblemen Verstappen het misschien wel gelukt was om Sainz in de eerste ronde uit de DRS te rijden, van daaruit had hij zijn eigen ding kunnen doen. En we weten allemaal dat je helemaal geen oranje bril hoeft te hebben dat Verstappen zijn Bandenmanagement beter voor elkaar heeft dan Perez. Mijn gevoel is dat Perez hiermee zijn weekend goed probeert te praten….
pomoek zegt
@Poulusma : ik hoorde bij the-race dat het wellicht te maken had met het voorbereiden van de remmen voor de race. Dat ze daar een fout hebben gemaakt. Dan kijk ik toch weer naar het management.
sportevo zegt
Ik ben het met je eens dat alles tot in de puntjes geregeld moet zijn maar een onderdeel kan gewoon kapot gaan. Dat gebeurd, hoe goed alles ook is. En gebeurd het in de training dan is het op te lossen maar nu gebeurde het in de race.