
Daar is ‘ie weer: de stand na GP Australië 2023 hebben we voor je! Plus enkele dingen die ons opvielen.
Het duurde wel eventjes, maar de GP van Australië 2023 zit er dan eindelijk op. De raceleiding was er nog niet helemaal van overtuigd hoe de race moest aflopen.
Niet heel vreemd: dat kwam mede door de heftig protesterende teams. Wat dat betreft is het goed dat ze de afweging hebben gemaakt en pas later de beslissing. Uiteindelijk heeft altijd iemand wel iets te klagen.
Naar het schijnt was Michael Masi aanwezig. Dat zorgt dus – bedoeld of onbedoeld – toch voor wat extra spanning. De herstarts maken de sport wel leuker om naar te kijken. Ja, het is niet geheel eerlijk voor de auto’s die vooraan rijden, maar ja. Da’s ook niet eerlijk want zij hebben betere auto’s. Het maakt het kijken er alleen maar leuker op!
Opvallende dingen van afgelopen race
Maar gebeurde nog veel meer op en naast de baan. Voordat we alle rangen, standen en overzichten met je delen, hebben we hier zes dingen die ons opvielen aan de race:
Wat is gravel toch leuk!
Er zullen coureurs het niet helemaal eens zijn met deze stelling, want grind is ho. Maar gras en grind zijn zo leuk! Op Melbourne heb je betonnen muren (hallo Magnussen), gras (Hallo Albon) en gravel (Hallo Perez!). Dit zorgt ervoor dat foutjes worden afgestraft. Veel beter dan grote uitloopstroken en tracklimits. De limit is daar waar het grind begint. Wel zo makkelijk, wel zo duidelijk.

Verstappen op eenzame hoogte
Ondanks dat het uiteindelijk heel erg spannend was door de herstart, was de racepace van de Red Bull indrukwekkend. Normaliter is Australië niet een baan waar Red Bull het goed doet, maar van het weekend ging het prima. Ondanks een herstart en een bandenspaar-modus van de Nederlander kon Verstappen eenvoudig een voorsprong opbouwen. We gaan nog circuits krijgen waar de Red Bull gewoon een halve minuut van het veld gaat wegrijden.

Mercedes verrassend goed
Natuurlijk is alles geflatteerd, maar Mercedes deed het gewoon goed. De baan past goed bij de Mercedes en de lage temperaturen helpen hen ook. Het lijkt erop dat ze in Brackley de de W14 beter beginnen te begrijpen. Hamilton pakte P2, alhoewel Russell het hele weekend sneller was, behalve tijdens de race. Hamilton en Russell zijn wel veel ‘met elkaar bezig’. Ze zijn dan ook erg aan elkaar gewaagd. Als Toto dit goed kan managen, kunnen ze nog een sprongetje maken na dit weekend.

Wat zit het dicht op elkaar!
Natuurlijk, Verstappen rijdt op eenzame hoogte. Maar daarachter is het echt heel erg spannend. Mercedes, Aston Martin en Ferrari zitten erg dicht bij elkaar. Daarna komt direct Alpine en McLaren, Williams, Haas en Alfa Romeo afhankelijk per baan. Helaas is alleen AlphaTauri echt op elke baan traag. In de kwalificaties en races kon je voorheen de teams wel op een rijtje zetten, maar nu is er nauwelijks een peil op te trekken. Ook het verschil in tijd is erg klein, veel kleiner dan voorheen.

Rode vlaggen
Wat je niet kunt uitleggen aan niet-raceliefhebbers is waarom er races achter de safetycar eindigen. Er is maar een race per twee weken (ongeveer) en de coureurs zijn al te veel banden aan het sparen. Dus vier ronden achter de safetycar en dan finishen is zonde. Michael Masi was dit weekend aanwezig: wellicht heeft hij de teamleiding ingefluisterd om wat spannends te doen volgens de regels. Anders blijft men erover zeuren, waarschijnlijk.

Klasserace van Carlos Sainz
Charles Leclerc is in principe sneller dan Carlos Sainz. Naast elkaar, in dezelfde auto, over één ronde. Sainz laat zien dat je met gogme, mentaliteit en het maximale eruit halen een heel eind kunt komen. De Ferrari’s gingen niet lekker op Albert Park, maar Sainz wist alles uit de SF-75 te wringen. Helaas zat het op het einde allemaal tegen, maar de Spanjaard reed een volwassen race, vocht zich naar voren, maakte mooie inhaalmanoeuvres en verzaakte niet. Het had hem BIJNA een podium opgeleverd, ware het niet dat zijn actie bij de laatste herstart (op Alonso) iets te onbesuisd was.

AlphaTauri het nieuwe Minardi
Deze zagen we niet aankomen, maar AlphaTauri is het nieuwe Minardi. Natuurlijk, opereren ze vanuit dezelfde fabriek in Faenza. Maar de prestaties zijn nog niet denderend. Tsunoda behaalde met veel geluk zijn eerste puntje. Pleister op de wond: het zijn geen kansloze hekkensluiters zoals Sauber, Williams of Haas ooit waren in de recente historie.
Rijderskampioenschap
Nou, de spanning tussen Verstappen en Pérez is nu wel uit de lucht. De Nederlander scoorde uitstekend en Pérez had een moeizame inhaalrace. Sterker nog, Pérez mag op Alonso en Hamilton gaan passen, die ‘m nu naderen. Bijzonder: Leclerc heeft pas zes puntjes dankzij twee uitvalbeurten. Hülkenberg staat ver boven Magnussen, maar dat is vrij geflatteerd, uiteraard. Van 8 tot 20 scheelt slechts 8 puntjes. Er staat een Nederlander bovenaan én onderaan.

De stand na de GP Australië 2023 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 |
![]() |
69 |
2 |
![]() |
54 |
3 |
![]() |
45 |
4 |
![]() |
38 |
5 |
![]() |
20 |
6 |
![]() |
20 |
7 |
![]() |
18 |
8 |
![]() |
8 |
9 |
![]() |
6 |
10 |
![]() |
6 |
11 |
![]() |
4 |
12 |
![]() |
4 |
13 |
![]() |
4 |
14 |
![]() |
4 |
15 |
![]() |
2 |
16 |
![]() |
1 |
17 |
![]() |
1 |
18 |
![]() |
1 |
19 |
![]() |
0 |
20 |
![]() |
0 |
Constructeurskampioenschap
Red Bull stevent af op titelprolongatie. Tussen Mercedes en Aston Martin gaat het nog heel erg spannend worden. Ferrari staat nu iets lager dan dat ze horen te staan op basis van hun snelheid. Alpine was in de race (veel) sneller dan McLaren, maar in de laatste paar ronden ging dat dus helemaal mis. Williams is nu hekkensluiter, alhoewel Albon deze race een zeer goed resultaat had kunnen (en moeten) halen.

De stand na de GP Australië 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
pos | team | punten |
1 | Red Bull | 123 |
2 | Aston Martin | 65 |
3 | Mercedes | 56 |
4 | Ferrari | 26 |
5 | McLaren | 12 |
6 | Alpine | 8 |
7 | Haas | 7 |
8 | Alfa Romeo | 6 |
9 | Alphatauri | 1 |
10 | Williams | 1 |
Kwalificatieduel
Het hele weekend ging het best aardig voor De Vries. Hij haalde zelfs Q2! In Q2 ging het iets minder, terwijl Yuki wel een snel rondje aan elkaar kon knopen. Verder is Russell sneller dan Hamilton en lijkt Gasly ietsje meer snelheid te hebben dan Ocon. Knappe prestatie van Albon (die geen kind heeft aan Sargeant). Ook opvallend is hoeveel sneller Hülkenberg is ten opzichte van Magnussen, ook in de kwalificatie.

De stand na de GP Australië 2023 in het kwalificatieduel is als volgt:
Rijder | # | Rijder | # |
Verstappen | 2 | Perez | 1 |
Alonso | 3 | Stroll | 0 |
Russell | 3 | Hamilton | 0 |
Leclerc | 2 | Sainz jr. | 1 |
Norris | 2 | Piastri | 1 |
Ocon | 2 | Gasly | 1 |
Hulkenberg | 3 | Magnussen | 0 |
Guanyu | 2 | Bottas | 1 |
Tsunoda | 3 | de Vries | 0 |
Albon | 3 | Sargeant | 0 |
Snelste raceronde
Nou, Checo! Je hebt ‘m te pakken, die felbegeerde snelste ronde! Hij reed een redelijke inhaalrace en produceerde snelle tijden. Wel is het zo dat hij behoorlijk aan het pushen was, terwijl de top 3 vooral op de banden aan het letten was. Ook waren de verschillen echt minimaal. Maar Pérez heeft deze mooi te pakken en omdat hij in de top 10 eindigde, levert het hem wel een puntje op.

De onderlinge stand na de GP Australië 2023 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Zhou | Alfa Romeo | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Pérez | Red Bull | 1 |
Driver of the Day:
Het is niet dat wij een blinde haat jegens Pérez hebben. Integendeel, het is een heel waardevolle coureur die bij vlagen erg goed is. Maar hij reed een vrij anonieme inhaalrace in een zeer dominante auto. De Red Bull heeft een hoge topsnelheid én uitstekende racepace. Ook waren er vier (!) DRS-zones. Die P5 is gezien de auto niet al te best en dan heeft hij erg veel mazzel gehad met de laatste paar ronden. Maar het publiek vond hem de Driver of the Day en die kunnen het weten.

De onderlinge stand na de GP Australië 2023 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Fernando Alonso | Aston Martin | 1 |
Max Verstappen | Red Bull | 1 |
Sergio Perez | Red Bull | 1 |
Heeft de Autoblog redactie de race goed voorspeld?
Nou, Michael zat er heel dichtbij. Hij had wel door dat het podium zou bestaan uit Verstappen, Alonso en Hamilton. Maar hij had die twee net verkeerd om. In een normale situatie denken we dat hij gelijk zou krijgen. Maar gisteren was het niet normaal. Wouter en Jaap scoren beter doordat ze Verstappen én Alonso op de goede plaats hadden gezet. Chapeau, heren!

De stand na de GP Australië 2023 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (VER, PER, ALO) | 27 |
Michael (VER, ALO, HAM) | 14 |
Wouter (VER, PER, ALO) | 13 |
Goede coureur = 1 punt, goede coureur op juiste positie: 5 punten
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 5 maart | GP van Bahrein
- 19 maart | GP van Saudi-Arabië
- 2 april | GP van Australië

Deze Grands Prix staan nog op de kalender:
Race | Datum |
Formule 1 Azerbeidzjan | 28 apr. – 30 apr. |
Formule 1 Miami | 05 mei – 07 mei |
Formule 1 Emilia-Romagna | 19 mei – 21 mei |
Formule 1 Monaco | 26 mei – 28 mei |
Formule 1 Spanje | 02 jun. – 04 jun. |
Formule 1 Canada | 16 jun. – 18 jun. |
Formule 1 Oostenrijk | 30 jun. – 02 jul. |
Formule 1 Engeland | 07 jul. – 09 jul. |
Formule 1 Hongarije | 21 jul. – 23 jul. |
Formule 1 België | 28 jul. – 30 jul. |
Formule 1 Zandvoort | 25 aug. – 27 aug. |
Formule 1 Italië | 01 sep. – 03 sep. |
Formule 1 Singapore | 15 sep. – 17 sep. |
Formule 1 Japan | 22 sep. – 24 sep. |
Formule 1 Qatar | 06 okt. – 08 okt. |
Formule 1 Verenigde Staten | 20 okt. – 22 okt. |
Formule 1 Mexico | 27 okt. – 29 okt. |
Formule 1 Brazilië | 03 nov. – 05 nov. |
Formule 1 Las Vegas | 17 nov. – 19 nov. |
Formule 1 Abu Dhabi | 24 nov. – 26 nov. |

De eerste meters van de GP van Azerbeidzjan worden verreden op 28 april 11:30.
Nu 3 weekenden niks :(
Ik vond de actie van Sainz niet zo bijzonder dat er een straf nodig was. Hij wilde Gasly uitremmen, lukte niet en haalt de bocht niet. Typisch eerste ronde actie. De actie van Gasly op Ocon is ook niet bestraft. Of andere incidenten uit de eerste ronden.
Perez dotd snap ik echt niet. Dit had Hamilton of Alonso moeten zijn. Voor mij part Albon met zijn 6e plek.
@Darkschneider: niet met je eens, de banden waren koud, veel coureurs hielden hier juist rekening mee, maar een paar niet. Hij deed een do or die actie in de laatste fase van de race om zo nog een mooi resultaat naar huis te nemen. Kansloos.
Ik weet dat een aantal mensen hier het graag over “huilie huilie” Hamilton hebben. Maar Sainz zat daadwerkelijk te janken in zijn auto vanwege zijn straf. Kom op zeg…
Zijn in het verleden ook frequent – ook tijdens de 1ste ronde – vaker straffen uitgedeeld voor dive-bombs; Sainz nam een risico en het pakte verkeerd uit; dan moet je ook gewoon zelf op de blaren zitten…
Ferrari stond vorig jaar stevig bovenaan in zowel de rijders als het constructeurskampioenschap. En dit jaar staan ze 4e met een kwart van de punten. het ontslag van Binotto lijkt gewoon het tegengestelde effect te hebben. Dat Team heeft echt een andere structuur nodig, er moet meer afstand worden gecreëerd tussen het bedrijf Ferrari en het raceteam. Ferrari deed het in 2022 niet eens zo slecht. Na een aantal hele magere jaren werden ze weer 2e in het kampioenschap. De foutjes in de auto worden er langzaam uitgefilterd. In de basis rijden ze gewoon met een goede auto. Maar dat was vorig jaar ook al zo. Het team lijkt met de komst van Vasseur niet een stap voorwaarts te hebben gemaakt. en de rijders ook niet.
Leclerc lijkt de moed compleet verloren te hebben. Hij elimineerde zichzelf, maar ook tijdens het weekend en de kwalificatie leek hij er niet echt bij te zijn. Die zie ik nog wel vertrekken uit Maranello. Wellicht de opvolger van Alonso of Stroll bij Aston Martin?
Sainz, ik had het er hiervoor ook al over, maakte een domme fout en zat in zijn auto als een, sorry hoor, klein kind te grienen omdat hij hier terecht een straf voor kreeg.
Helder verhaal. De stand is lekker overzichtelijk..
De constructeurs stand niet echt…
-edit: Dankjewel Gulli! Is aangepast, vakantie is in aanvraag bij @maichaelras ;-) –
Het valt me ook op hoe zwak Bottas dit seizoen is. Lollige kerel met zijn nektapijtje, maar de F1 is geen ballenbad. Misschien ligt de auto hem minder dit jaar. Maar als hij zo door gaat kan het wel eens snel gedaan zijn, zijn carrière.
Vorig jaar had Mercedes ook weer steeds ‘het lek boven’ om de volgende race weer zoekgereden te worden.
Het is nu vooral belangrijk voor RB en Max om een grote voorsprong op te bouwen omdat ze in de loop van het seizoen de windtunnel restricties zullen gaan voelen waarbij de rest hen zal proberen inhalen.
Vind andere dingen nog opvallender:
Stroll was bij de laatste rode vlag de enige die door eigen toedoen het ook weer eens vernachelde; als hij niet de zoon van de eigenaar was!! (En door zn eigen domme schuld met een vergelijkbare actie ook toen Monza niet gewonnen). Daarnaast is Stroll wederom niet zo snel als Alonso.
Ook opvallend: Gasley deed erg goed mee! Hulk deed ook goed mee trouwens.
Sainz echter had moeite om Alonso te volgen en kon niet loskomen van Gasley; ook niet geweldig toch?
En die laatste herstart; ach ja; dat moet je nou eenmaal doen om een faire uitslag te krijgen. Afgezien van een Ocon die weer eens te graag wilde en niet will accepteren dat hij zit opgesloten; was de uitslag dus fair. Jammer voor de Fransen!
Mooi geschreven weer, maar ben het er niet mee eens dat Ham tijdens de race beter was als Russel.
Hij reed vooraan en moest zijn banden managen daar door reed Ham in de buurt.
Hij viel terug vanwege de beslissing om tijdens de saftycar te stoppen.
Of dat wel of niet uit betaalde of niet dat zullen we nooit meer weten. En dat lag niet aan Russel, de auto besloot zichzelf te gaan grillen.
Leuk die lijstjes met foto’s. Op de site ziet het er goed uit maar in de Android app is het vreselijk.
Op ios niet veel beter helaas, het valt ook niet mee simpel een stukje text op een app werkend te krijg anno 2023.
Wat mij opviel:
Het was duidelijk niet de bedoeling dat Russel voor Hamilton reed. Werkte de onzin van ‘banden management’ niet, toen moest ie ineens, onnodig, de pits in voor banden. Dat hebben we eerder gezien bij Mercedes dat ze op hele vage (maar duidelijk voor het oog) manieren proberen Hamilton als 1ste rijder te houden. Toen duidelijk werd dat Russel erg snel kon worden deed zijn motor plof… dat gebeurt ook niet elke week… Nou lijkt het me voor Mercedes niet logisch om Russel op deze manier achter Hamilton te krijgen (alhoewel ik die psycho Wolf daar wel toe in staat zie) want het kost gewoon constructeur punten.
Gasly heeft een goede match met de Alpine, beter dan met Alfa Tauri op de beste dagen. Fransman in franse auto..
De Vries heeft 0 match met de Alfa Tauri… Wellicht omdat hij uit de Formule E komt, waar je auto vanaf 0 rpm maximaal koppel heeft en de Alfa Tauri pas vanaf 11.000 rpm ofzo. De hele electrische rijstijl die hij zich heeft aangeleerd (en daarmee wereld kampioen! is geworden) is zo’n toddenbak als de AT waarschijnlijk 180 graden andersom. Onderin 0 koppel… Dus werk aan de winkel voor hem.. En dat wordt hem elke keer onmogelijk gemaakt door het team… Hij krijgt geen kans om 100 rondjes te rijden, want dan gaat zijn auto weer stuk… en kan die misschien van 3 trainingen er 1 een beetje rijden… Op een circuit waar die in Australie nog niet gereden heeft met de Formule-E.. Op deze manier zal hij nooit het basic niveau kunnen halen… Stop hem in een RB… problem solved.
Wat me ook opviel was dat nu de regeltjes tot de letter gevolgd werden en het zo niet nog een grotere puinzooi werd dan wanneer je een racedirector met GEVOEL laat leiden…
Rode vlag voor wat gravel, in spa ligt dat gewoon tijdens de race al daar… een virtual safety car wanneer je beter een echte kon doen, dan een echte safetycar wanneer je beter een virtual safety car kon doen.. een rode vlag voor carbon delen waar in de vorige races niets mee gedaan werd, dan weer een herstart voor -1 ronden, waar je natuurlijk niet stevie-wonder hoeft te zijn om te weten hoe dat gaat aflopen… met bijna 20 testosteron mannetjes die denken ‘ik kan nog wel een paar plaatsen winnen’… Ja, hoogstens een paar plaatsen eerder bij de hemelpoort als je een band of spoiler in je oog krijgt of een mondje vol grind…
Natuurlijk komt dit vanwege het paradox van amerikaanse spanning… het moet spannend zijn maar niet gevaarlijk.
Dus je moet met 340km/h langs een betonnen muur kunnen rijden = spannend, maar 80km/h achter een safetycar is levensgevaarlijk.
Ook bijzonder was dat de regels die in vorige races gehanteerd werden nu in het voordeel van hamilton uitgelegd werden. Ook waren de rode vlaggen en (virtual) safetycars elke keer in het nadeel van Verstappen. Zo was hij de niet de koning van de staande start, had hij de minste verse banden en was hij elke keer zijn tot wel 10s voorsprong kwijt. Ook de inhaalactie van Hamilton zou wanneer de rollen andersom waren geweest geresulteerd hebben in de positie terug moeten geven. Nu niet.
Dit voelt toch weer als vroeger, waarbij Hamilton en Bottas 20 keer track limits mogen doen en verstappen na 1 keer al een waarschuwing krijgt.
Dat vind ik dan toch jammer…
Als je dan toch een vandale-dik boekwerk hebt met regels, dan moet je ze ook consequent toepassen en niet selectief (ook al wil je misschien sensatie of spanning terugbrengen).
Oja, wat me ook opviel is dat Russel koning-miepen was geworden, misschien besmet door Hamilton die dat vroeger was… hij laat geen enkel kans onbenut om te klagen over anderen, over het weer, de banden, teamorders, de auto.. Gelukkig na de race was hij dan wel weer volwassen.
okay, dus jij suggereert dat Wolff in staat is de motor van de auto van Russel te laten ploffen, (met een knopje onder zijn bureau?) enkel omdat een andere werknemer van hem dan 2e kan worden in een race?
Je alu hoedje zit te strak vriend.