Het is maandaochtend. Dus hebben we de stand na de GP Australië 2022 voor je. Helemaal gratis! Daarnaast zijn er nog enkele dingen die ons opvielen aan de GP van het afgelopen weekend.
Het heeft eventjes geduurd, maar eindelijk was de GP van Australië van start gegaan. Eindelijk, na 5 achtereenvolgende races, was er een middagrace op een traditionele locatie. Niet dat er geen zandbakrace met vuurwerkshow mag zijn, maar dit was een vertrouwd beeld van vroeger.
Wat ook een vertrouwd beeld was: Ferrari dat weer vooraan meedoet. Eindelijk is de hegemonie van Mercedes en Red Bull doorbroken. Maar er waren veel dingen die opvielen. Die zullen we uiteraard behandelen. Daarna hebben we ook de stand na de GP Australië 2022 en alle overzichten voor je!
Deze 6 dingen vielen ons op na de GP van Australië 2020:
Leclerc op eenzame hoogte
Charles Leclerc is natuurlijk altijd een talent geweest. Vorig jaar was hij al sneller dan Sainz, die stabieler overkwam in de races. Maar dit seizoen staat er geen maat op de Monegask. In de vrije trainingen, kwalificatie en de race presteert Leclerc het beste. Nu heeft het toptalent ook een topauto, maar voor Sainz is dat in principe niet heel anders.
Verstappen weer eens klaar
Red Bull doet het dit seizoen qua snelheid niet zo heel verkeerd. Afhankelijk van een beetje geluk en het type circuit kunnen ze het Ferrari lastig maken. Maar de betrouwbaarheid is weer ouderwets gezellig. Daarentegen was Sergio Pérez geweldig afgelopen weekend. Hij liet geen steekje vallen en maakte minder fouten dan Verstappen. Daarbij had hij het ‘geluk’ dat zijn auto heel bleef. Een solide tweede plaats is uitstekend. Nu beide auto’s weer in de punten.
De snelheid is er bij Alpine
Qua punten kwam het er nog niet helemaal uit. Op Australië leek Alpine het vierde team te zijn. Uiteindelijk hadden ze bij McLaren minder pech en waren ze iets consequenter. Ocon doet het stiekem uitstekend, maar het is vooral de (naar F1-begrippen) hoogbejaarde Alonso die indruk maakt. Jammer dat het fout ging in de kwalificatie en dat ze minder geluk hadden met de safetycars.
Latifi moet het nog leren
Het was niet het weekend van de Canadezen. Ondanks dat Canada ons schitterende dingen geschonken heeft als bevrijding en bewerkt vlees, lukt het qua F1-coureurs nog niet echt. Zeker niet in 2022. Latifi heeft nu de afgelopen vier races een auto ‘kort’ gereden. Stroll deed het overigens in de race een stuk beter. Maar Latifi kan misschien beter sollicitatiebrieven schrijven, want elk weekend een auto afschrijven, lijkt ons niet handig.
Mercedes zet stap vooruit
We moeten natuurlijk voorzichtig zijn met deze uitspraak. Mercedes zelf zegt dat het niet goed gaat en dat updates uitblijven. Maar ze zijn gewoon absoluut het derde team. Ze hebben geen kind aan Haas, Alpine en McLaren. Het enige waar we rekening moeten houden, is dat de safetycars telkens het veld ‘bijelkaar’ brengt. Op een baan als Paul Ricard (waar safetycars minder frequent zijn) zijn we benieuwd hoe groot het werkelijke verschil is tussen het derde team (Mercedes) en het tweede team (Red Bull). Maar het feit dat ze consequent finishen is uitstekend.
McLaren maakt een hoop goed
Op Saudi-Arabië was McLaren helemaal de weg kwijt. Alsof een vierjarige de afstelling van de vleugels had gedaan en een standaarddrinker de afstelling van de ophanging. Maar in Australië waren ze er ineens bij en goed ook. Ook wel lekker is dat ze het met twee coureurs doen: zowel Norris als Ricciardo zaten het hele weekend dicht bij elkaar.
Aston Martin zeldzaam slecht
Je hebt pech of je hebt heel veel pech. Je kan ook B100 zijn en altijd pech hebben. Maar er is een overtreffende trap: het team van Aston Martin. Met name de rentree van Sebastian Vettel verliep dramatisch. Aan het einde van de race wist Lance Stroll zich nog in de kijker te rijden, maar kwam (ook zonder de tijdstraf vanwege weaving) te kort.
Williams was heel slim!
Bij Williams gaat het nog niet van een leien dakje, maar dankzij een wonderlijke strategie konden ze de eer redden. Het deed een beetje denken aan de GP van Engeland 1998. Daar pakte Schumacher een stop & Go penalty in de laatste ronde. Nu was het iets minder onreglementair. Albon reed de eerste 58 ronden op de harde band, en wisselde aan het einde van de laatste ronde.
Rijderskampioenschap
Omdat Sainz en Verstappen uitvielen, kon Leclerc maximaal profiteren en hij stond al vooraan. Russell gaat naar een verrassende P2, Sainz en Perez hangen erachter. Verstappen duikelt naar de zesde plaats. Ondanks dat er nog twintig races te gaan zijn, lijkt titelprolongatie onwaarschijnlijk met 46 punten achterstand.
De stand na GP Australië 2022 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Leclerc | Ferrari | 71 |
2 | Russell | Mercedes | 37 |
3 | Sainz | Ferrari | 33 |
4 | Pérez | Red Bull | 30 |
5 | Hamilton | Mercedes | 28 |
6 | Verstappen | Red Bull | 25 |
7 | Ocon | Alpine | 20 |
8 | Norris | McLaren | 16 |
9 | Magnussen | Haas | 12 |
10 | Bottas | Alfa Romeo | 12 |
11 | Ricciardo | McLaren | 8 |
12 | Gasly | AlphaTauri | 6 |
13 | Tsunoda | AlphaTauri | 4 |
14 | Alonso | Alpine | 2 |
15 | Zhou | Alfa Romeo | 1 |
16 | Albon | Williams | 1 |
17 | Schumacher | Haas | 0 |
18 | Stroll | Aston Martin | 0 |
19 | Hülkenberg | Aston Martin | 0 |
20 | Latifi | Williams | 0 |
21 | Vettel | Aston Martin | 0 |
Constructeurskampioenschap
Hier doet Mercedes goede zaken. Terwijl Sainz en Verstappen uitvielen, finishten beide Mercedessen weer op keurige posities. Ferrari staat ook hier fier bovenaan. McLaren en Alpine houden het spannend. Williams pakt zijn eerste punt van het seizoen, Aston Martin staat nog op 0, Ouch.
De stand na GP Australië 2022 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Ferrari | 104 |
2 | Mercedes | 65 |
3 | Red Bull RBPT | 55 |
4 | McLaren Mercedes | 24 |
5 | Alpine Renault | 22 |
6 | Alfa Romeo Ferrari | 13 |
7 | Haas Ferrari | 12 |
8 | AlphaTauri RBPT | 10 |
9 | Williams Mercedes | 1 |
10 | Aston Martin Mercedes | 0 |
Kwalificatieduel
Ten opzichte van het vorige jaar. Gasly gaat lekker door met het domineren van zijn teammaat (in de kwalificaties). Ook Albon, Leclerc, Bottas en Norris hebben niets van hun teamgenoot te duchten. We zijn dit seizoen bijzonder benieuwd naar de verhouding tussen Hamilton en Russell. Het verschil in de kwalificatie van afgelopen weekend was minimaal.
De stand na de GP Australië 2022 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Lewis Hamilton (2) | George Russell (1) |
Red Bull | Max Verstappen (2) | Sergio Pérez (1) |
Ferrari | Charles Leclerc (3) | Carlos Sainz (0) |
McLaren | Lando Norris (3) | Daniel Ricciardo (0) |
Alpine | Fernando Alonso (1) | Esteban Ocon (2) |
AlphaTauri | Pierre Gasly (3) | Yuki Tsunoda (0) |
Aston Martin | Lance Stroll (1) | Sebastian Vettel (0) |
Aston Martin | Nico Hülkenberg (1) | Lance Stroll (1) |
Williams | Alex Albon (3) | Nicholas Latifi (0) |
Alfa Romeo Racing | Valtteri Bottas (3) | Guanyou Zhou (0) |
Haas | Kevin Magnussen (2) | Mick Schumacher (1) |
Snelste raceronde
In de slotfase van de race vroeg Leclerc al enkele malen aan het team om nog even te gaan voor de snelste ronde. Ja, Charles, die had je dus al en niemand kwam dicht in de buurt. Het is de derde race op rij voor Leclerc. Nu moeten we aantekenen dat door de safetycars er geen grote gaten vielen. Als die er wel zijn, is er meer ruimte voor een andere coureur om alsnog even naar binnen te gaan. Maar hey, dat was niet het geval. Leclerc was dit seizoen gewoon elke keer de snelste!
De onderlinge stand na GP Australië 2022 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Charles Leclerc | Ferrari | 3 |
Driver of the Day
Dit seizoen is het een beetje saai, maar ten opzichte van de afgelopen 14 jaar is het wel erg lekker. Charles Leclerc pakt ook deze nominatie met 19% van de stemmen. Dat is op zich ook wel terecht. De Monegask maakte geen enkel foutje en rijdt constant vooraan. Ook een sportieve reactie naar Verstappen toe. Kortom, de terechte Driver of the Day.
De onderlinge stand na GP Australië 2022 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Charles Leclerc | Ferrari | 3 |
Heeft de redactie de GP van Australië 2022 goed voorspeld?
Ook hier zien we een vertrouwd beeld. F1-meestervoorspeller en bandenknuffelaar @michaelras staat weer bovenaan. Zowel Jaap als Wouter dachten dat Sainz en Verstappen het verschil gingen maken op een positieve wijze. Dat gebeurde niet, dus alleen Michael maakt een sprongetje.
De stand na de GP Australië 2022 in het redactieklassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Michael | 15 (+6) |
Jaap | 13 (+1) |
Wouter | 5 (+1) |
Deze Grand Prix’ zijn al verreden:
- 20 maart | GP van Bahrein
- 27 maart | GP van Saudi-Arabië
- 10 april | GP van Australië
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 24 april | GP van Emilia Romagna
- 8 mei | GP van Miami
- 22 mei | GP van Spanje
- 29 mei | GP van Monaco
- 12 juni | GP Azerbeidzjan
- 3 juli | GP van Groot-Brittannië
- 10 juli | GP van Oostenrijk
- 24 juli | GP van Frankrijk
- 31 juli | Gp van Hongarije
- 28 augustus | GP van België
- 4 september | GP van Nederland
- 11 september | GP van Italië
- 25 september | GP van Rusland
- 2 oktober | GP van Singapore
- 9 oktober | GP van Japan
- 23 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 30 oktober | GP van Mexico
- 13 november | GP van Brazlië
- 20 november | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van Italië worden verreden op 22 april om 13:30.
gekketurbo zegt
Perez was het leukste om te volgen gisteren, met mooie inhaalacties op de Mercedessen. Vooral buitenom bij Lewis zonder DRS was magistraal. Denk dat hij dit jaar zeker een overwinning of 2 kan meepakken als de RB heel blijft…
fastforward zegt
@gekketurbo: Was erg mooi. Over vertrouwen in de auto gesproken.
slickrick zegt
@gekketurbo: vond dat Christian Horner hem maar lauwtjes feliciteerde over de bord radio
mrtrex zegt
Albon kwam helemaal niet in de laatste ronde binnen, bij viaplay hadden ze het daar ook al over. Hij kwam in de voorlaatste ronde binnen, kwam net op de 10e plaats weer buiten en kon die op soft banden in het laatste rondje vast houden.
Dutchdriftking zegt
Erg zuur voor Max natuurlijk, maar wel leuk om Russel op het podium te zien toch?
royaledeluxe zegt
Het is dat er iemand moet staan. Zoals Russel aangaf: op de juiste plaats om te profiteren van het malheur van anderen. Het is niet dat hij er om gestreden had of zo. Hamilton zijn wagen oververhitte in de strijd en moest dan de gevechten voor P3 maar opgeven.
De strategie van Williams was subliem en Albon is na zijn F1 carriere klaar om endurance races te gaan doen.
Laat ons verder maar hopen dat de rest van het seizoen geen wegrij races worden van leclerc… gelukkig is er midfield heel wat te beleven.
pomoek zegt
Nu Verstappen de komende 20 races vruchteloze pogingen gaat doen om het kampioenschap naar zich toe te trekken kan ik op mijn gemak mijn oranje brilletje afzetten en eens goed kijken wat er nu gebeurd is in de F1 na de regelwijzigingen. En eigenlijk zijn de resultaten totaal niet wat je wil als fan. Ferrari is zo dominant als in de Schumacher tijden. Haas heeft het volledig seizoen 2021 opgegeven voor een positie in 2022 als 6e/7e team. Aston Martin was altijd een goede middenmoter. En staat, nu Pa Stroll de touwtjes volledig in handen heeft genomen, stijf onderaan. Zelfs Max Verstappen heeft, in zijn eentje, meer punten gehaald dan McLaren (en Leclerc meer punten dan Red Bull, maar dat terzijde).
Ik had gehoopt op 2010 kampioenschap. In ieder geval voor één keer weer eens. Maar goed.
Joost zegt
Wat mij ook opviel: Alfa (Bottas) en Haas (Magnussen) deden ‘minder’ mee dan in de eerste races.
Met name Haas: was het een korte opleving?
ghini zegt
@Joost: verbaasde mij ook, maar heb het idee dat de teams de autos en afstelling goed begrijpen. Norris gaf aan dat hun auto hetzelfde was als eerste twee races, niks vernieuwd, en toch zaten ze er opeens stuk beter bij.. Ik verwacht Alfa en Haas volgende race weer meer voorin, de Ferrari motor is gewoon snel dus zij kunnen sneller dan in Australië..
Gulli zegt
Leclerc heeft alsnog in de laatste ronde de snelste ronde gereden, als hij dat niet had gedaan was Alonso sneller geweest dan zijn eerdere snelste ronde (toen hij nog liep te vragen of hij sneller mocht);
POS | DRIVER | LAP | TIME
1 | Charles Leclerc | 58 | 1:20.260
2 | Fernando Alonso | 57 | 1:20.846
Overigens zegt de constructeurs-tabel ons alles dat we moeten weten. Alleen AM heeft nog geen punten, voor de rest hebben 9 teams na 3 races al punten gehaald. AM gaat er ook nog wel op komen. Het zit eindelijk weer eens lekker dicht bij elkaar!
ghini zegt
@Gulli: Leuk weetje bedankt, goede toevoeging
Bella Macchina zegt
Ik zie dat jde GP van Rusland nog op de kalender staat, weet autoblog iets dat wij niet weten?
berlinetta zegt
Ja, het schijnt dat Oekraïne binnenkort Rusland gaat binnenvallen om daar een marionettenregering te installeren die Zelensky gunstig gezind is. Poetin wordt de hofnar van Zelensky.
boriske zegt
Wat die snelste ronde betreft, ja die had Leclerc al maar heeft er toch nog wat tijd afgedaan en maar goed ook want Alonso had anders de snelste ronde gehaald.
fapfap zegt
Onderwerp: “7 dingen die ons opvielen”
Berichttitel: “6 dingen die ons opvielen”
Dingen die ons opvielen: 8
Geen touw aan vast te knopen hier
Bella Macchina zegt
“Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
… 11 september | GP van Italië”
en dan onder de foto
“De eerste meters van de GP van Italië worden verreden op 22 april om 13:30.”
Al goed dat het geen examen is.
baserace zegt
@fapfap: en hebben ze het nu over 2022 of 2020? “Deze 6 dingen vielen ons op na de GP van Australië 2020:” maar goed; muggenzifterij
Dutchdriftking zegt
@willeme “Alsof een vierjarige de afstelling van de vleugels had gedaan en een standaarddrinker de afstelling van de ophanging.” Er heeft nog iemand genoten van Frank Visser?
mustang750supersnake zegt
ik vind alles best…als dr maar geen benz bovenaan staat🤣🤣🤣🥳🥳🥳