Check hier de stand na de GP Amerika 2023. Oh, ja, alle dingen die ons ook opvielen aan de race lees je hier ook, helemaal gratis!
Van het afgelegen en desolate Qatar was er een flinke overgang qua sfeer en aankleding. Ondanks dat de temperaturen behoorlijk overheen kwamen, kon het verschil tussen beide races eigenlijk niet groter zijn.
Voor het eerst waren er twee opeenvolgende raceweekeinden met een sprintrace. Ditmaal kon er geen kampioenschapstitel vergeven worden (zoals vorig jaar het geval was met de constructeurstitel). Maar we konden nu lekker ouderwets racen!
Opvallende dingen aan de race
In dit artikel kun je alle rangen, standen en overzichten bekijken die ertoe doen. Maar voordat we daarmee beginnen, hebben we hier eerst 7 dingen die ons opvielen aan het afgelopen weekend.
Pérez moet makkelijk tweede kunnen worden. Toch?
We begrijpen dat het soms voorkomt dat een ’tweede coureur’ het af en toe ietsje lastiger heeft. Dat was ook het geval met Rubens Barrichello, Mark Webber of Valtteri Bottas. Maar die heren waren altijd wel enigszins in de buurt op een brainfart na. Bij Checo ging het dit weekend beter dan de voorgaande races, maar het scheelde niet veel. Zo haalde hij maar nét Q3, bijvoorbeeld. Bottas wist meestal wel P2 of anders P3 te pakken. Bij Sergio gaat het heel erg moeizaam. Het is niet zozeer dat wij aan zijn stoelpoten willen zagen, maar dit verschil is simpel te groot.
Enorme stappen van Mercedes, met name Hamilton
Er was ooit een periode dat we vonden dat Mercedes té dominant was. Na anderhalf seizoen is het punt gemaakt en zijn we weer blij als Mercedes weer mee doet. De stap die ze dit weekend hebben gezet is een hele grote.
Een speciale vermelding voor Lewis Hamilton. Als het gaat om kwalificaties is hij precies even goed als Russell, maar in de races is het verschil behoorlijk. Hamilton haalt overduidelijk het meeste uit dit pakket. Hij houdt de snelheid vast en lijkt net zo vastberaden te zijn als 15 jaar geleden.
Dat hij net als Leclerc gediskwalificeerd werd verandert daar niets aan.
Geweldige Lando Norris
Het is nooit een geheim geweest dat Lando Norris een van de betere coureurs van de grid is op het moment. Maar ja, als je in een auto zit die niet snel genoeg is, duurt het wel eventjes voordat je wint. Norris reed een bijzonder puike race. Koos rustig zijn momenten uit, hield het hoofd koel en het allerbelangrijkst: hij bleef constant. Die eerste overwinning komt echt wel bij deze Norris in zijn oranje McLaren.
Wat is het circuit toch mooi!
Even een algemeen compliment aan Hermann Tilke en Miro Rivera. Circuit of the Americas is namelijk een geweldige baan. Diverse soorten bochten, twee lange rechte stukken, enorme hoogteverschillen en zat plaatsen waar je kunt inhalen. Echt onbegrijpelijk dat er gereden werd op Losail terwijl dít ook bestaat.
Alpine omhoog
Het is uiteraard een gevalletje ’too little, too late.’ Voor een fabrieksteam presteren de Fransen (uit Enstone) nog niet op het gewenste niveau, maar… Ze hebben ook behoorlijk veel pech gehad dit seizoen. En afgelopen race was het Ocon die eruit gebeukt werd door Oscar Piastri. Maar stiekem is er een lijntje omhoog waar te nemen. Helaas zijn de stappen die Mercedes, McLaren en Ferrari genomen hebben nog wat beter. Maar het gaat de goede kant op.
Vrije val Aston Martin
Aston Martin begon zo goed dit seizoen. Fernando Alonso harkte de podiumplaatsen binnen. Maar na de zomerstap lijkt het team uit Silverstone in een vrije val te zijn beland. Gelukkig redde Stroll nog de eer, maar Alonso viel uit met een defect aan zijn achterwielophanging.
50 overwinningen voor Verstappen
Tenslotte nog even ons Nederlands trots. 50 overwinningen is echt een bizar hoog aantal. Maar dat is niet het enige. Deze winst was zwaarbevochten. De Nederlander had te maken met problemen met zijn remmen. Mede daardoor was het gat ook wat kleiner dan normaal.
Rijderskampioenschap
Het is een dooddoener om te zeggen dat het achter Max Verstappen heel erg spannend is, maar het klopt wel. Want we zagen aan de belabberde vorm van Pérez in het begin van dit weekend (en het grootste gedeelte van het seizoen) dat die P2 echt nog geen zekerheid is. Vorig jaar verknalde hij het in de laatste race. En nu kan dat weer gaan gebeuren, want Hamilton pakte wéér meer punten dan Sergio en loopt hard in.
De stand na de GP Amerika 2023 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 466 |
2 | Sergio Pérez | Red Bull | 240 |
3 | Lewis Hamilton | Mercedes | 201 |
4 | Fernando Alonso | Aston Martin | 183 |
5 | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 171 |
6 | Lando Norris | McLaren | 159 |
7 | Charles Leclerc | Ferrari | 151 |
8 | George Russell | Mercedes | 143 |
9 | Oscar Piastri | McLaren | 83 |
10 | Pierre Gasly | Alpine | 56 |
11 | Lance Stroll | Aston Martin | 53 |
12 | Esteban Ocon | Alpine | 44 |
13 | Alexander Albon | Williams | 25 |
14 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 10 |
15 | Nico Hülkenberg | Haas | 9 |
16 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo | 6 |
17 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 8 |
18 | Kevin Magnussen | Haas | 3 |
19 | Liam Lawson | AlphaTauri | 2 |
20 | Logan Sargeant | Williams | 1 |
21 | Nyck de Vries | AlphaTauri | 0 |
22 | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | 0 |
Constructeurskampioenschap
Natuurlijk, Red Bull is al lang en breed wereldkampioen, maar dat neemt niet weg dat het niet spannend is. Tussen McLaren Racing en Aston Martin is het erg spannend en tussen de Scuderia Ferrari en Mercedes GP eveneens. McLaren is na dit weekend gestegen naar P4 ten koste van Aston.
De stand na de GP Amerika 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
/gp
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull Honda RBPT | 706 |
2 | Mercedes | 344 |
3 | Ferrari | 322 |
4 | McLaren | 242 |
5 | Aston Martin | 236 |
6 | Alpine | 100 |
7 | Williams | 26 |
8 | Alfa Romeo | 16 |
9 | Haas | 12 |
10 | AlphaTauri | 10 |
Kwalificatieduel
Sainz en Ocon konden gelijk komen met hun teammaat dit weekend, maar het ging juist andersom. Leclerc en Gasly waren wederom een streepje sneller. Albon is de enige die altijd sneller is dan zijn teammaat. Bijzonder ook dat Hamilton en Russell elkaar nog altijd in evenwicht houden. Kevin Magnussen was dit weekend in de kwalificatie aanzienlijk sneller dan Nico Hülkenberg.
De stand na de GP Amerika 2023 in het kwalificatieduel is als volgt:
Coureur | Coureur | ||
Verstappen | 16 | Pérez | 2 |
Alonso | 15 | Stroll | 3 |
Russell | 9 | Hamilton | 9 |
Leclerc | 10 | Sainz jr. | 8 |
Norris | 13 | Piastri | 5 |
Ocon | 8 | Gasly | 10 |
Hülkenberg | 12 | Magnussen | 6 |
Guanyu | 5 | Bottas | 13 |
Tsunoda | 8 | De Vries | 2 |
Tsunoda | 2 | Ricciardo | 1 |
Tsunoda | 4 | Lawson | 1 |
Albon | 18 | Sargeant | 0 |
Snelste raceronde
Dat was niemand minder dan… Yuki Tsunoda. Even leek het erop dat Daniel Ricciardo de snelste raceronde zou pakken, maar dat gebeurde niet. In de laatste ronde kon Yuki Tsunoda het nog eventjes proberen op soft-banden op zijn AlphTauri. En dat lukte. Een verschil met Ricciardo (die kansloos achteraan reed), Yuki pakte finishte op de tiende plaats, dus krijgt hij ook een extra puntje ervoor.
De onderlinge stand na de GP Amerika 2023 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 6 |
Hamilton | Mercedes | 3 |
Pérez | Red Bull | 2 |
Russell | Mercedes | 1 |
Zhou | Alfa Romeo | 1 |
Alonso | Aston Martin | 1 |
Tsunoda | AlphaTauri | 1 |
Driver of the Day
Dit is een publieksprijs en het publiek houdt wel van een underdog, zo leert de geschiedenis ons. Dat was dit keer niet anders. Wederom was Lando Norris de smaakmaker van de race.
De onderlinge stand na de GP Amerika 2023 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Sergio Pérez | Red Bull | 3 |
Max Verstappen | Red Bull | 3 |
Lando Norris | McLaren | 3 |
Oscar Piastri | McLaren | 2 |
Fernando Alonso | Aston Martin | 2 |
Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 2 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Esteban Ocon | Alpine | 1 |
Alex Albon | Williams | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de race goed voorspeld?
Bij de redactie hadden ze voorspeld dat er flink gestunt ging worden. Wouter dacht bijvoorbeeld dat Checo zou gaan winnen! Jaap daarentegen dacht dat Hülkenberg zijn eerst podium ging pakken! Michael had de voorspelling van Zak Brown doorgekregen. We weten nu wat er is gebeurd en kunnen zeggen dat niemand minder dan Michael het het beste heeft voorspeld. Hij voorzag namelijk de winst van Max (de andere twee redactieleden gek genoeg niet) én Norris net niet op de goede positie.
De stand na de GP Amerika 2023 in het redactie-klassement is als volgt:
Vanwege de diskwalificatie van Hamilton en Leclerc moesten we dit aanpassen. Voor de volgorde maakt het niet uit, maar de drie heren staan nu dichter bij elkaar dan ooit.
Redacteur | Punten |
Jaap (VER, NOR, HUL) | 100 |
Jaap (VER, ) | 90 |
Wouter (PER, VER, NOR) | 86 |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 5 maart | GP van Bahrein
- 19 maart | GP van Saudi-Arabië
- 2 april | GP van Australië
- 30 april | GP van Azerbeidzjan
- 7 mei | GP van Miami
- 28 mei | GP van Monaco
- 4 juni | GP van Spanje
- 18 juni | GP van Canada
- 2 juli | GP van Oostenrijk
- 9 juli | GP van Engeland
- 23 juli | GP van Hongarije
- 30 juli | GP van België
- 27 augustus | GP van Nederland
- 3 september | GP van Italië
- 17 september | GP van Singapore
- 24 september | GP van Japan
- 8 oktober | GP van Qatar
- 22 oktober | GP van Amerika
Deze Grands Prix staan nog op de kalender:
Grand Prix | Circuit | Datum |
---|---|---|
Formule 1 Mexico 2023 | Autódromo Hermanos Rodriguez | 27 okt – 29 okt |
Formule 1 Brazilië 2023 | Autódromo José Carlos Pace | 03 nov – 05 nov |
Las Vegas 2023 | Las Vegas Street Circuit | 17 nov – 19 nov |
Formule 1 Abu Dhabi 2023 | Yas Marina Circuit | 24 nov – 26 nov |
Bahrein | Bahrein International Circuit | 01 mrt – 02 mrt |
Saoedi-Arabië | Jeddah Street Circuit | 08 mrt – 09 mrt |
Australië | Albert Park | 22 mrt – 24 mrt |
De eerste meters van de GP van Mexico worden verreden op 25 oktober om 20:30.
Johanneke zegt
Leclerc en Hamilton hadden geen legale auto. 0 punten. Perez komt heel goed weg. Loopt nu 12 punten uit op HAM ipv dat er 8 punten op hem in wordt gelopen.
Robert zegt
“En afgelopen race was het Ocon die eruit gebeukt werd door Oscar Piastri.”
Volgens mij was het eerder andersom. Maar goed, de wedstrijdleiding beoordeelde dit als ‘racing incident ‘.
Hamilton en Leclerc zijn trouwens gediskwalificeerd en derhalve hun punten kwijtgeraakt. Perez pakt daardoor P4 en loopt dus weer 10 punten uit op Hamilton. Wie weet hebben de Amerikanen nu wèl een goede reden om er die door de coureurs zo vurig gewenste nieuwe asfaltlaag neer te leggen.
Poulusma zegt
@Robert
‘Wie weet hebben de Amerikanen nu wèl een goede reden om er die door de coureurs zo vurig gewenste nieuwe asfaltlaag neer te leggen.’
Ze hebben al jaren schijt aan de MotoGP coureurs, die klagen er ieder jaar over. Zij wijzen overigens naar de F1 als boosdoener voor het maken van de hobbels.
Het wordt tijd dat de organisatie ingrijpt en de races gewoon niet door laat gaan als er niet opnieuw geasfalteerd wordt.
Johanneke zegt
Ik dacht gelezen te hebben dat er een paar jaar geleden nieuw asfalt was gekomen, maar dat de grond eronder wegzakt en daardoor voor hobbels zorgt.
Robert zegt
De heren van Sky Sports wisten te vertellen dat er recent ook truck races op deze baan waren gehouden. Dikke banden en een extreem koppel op de wielen sloopt ook menig asfaltlaag.
aadzor zegt
Wat ben ik blij dat Verstappen heeft gewonnen. Ik kan me niet voorstellen wat we was gebeurd met Hamilton fans als hij had gewonnen en was gediskwalificeerd…
Flutterbear zegt
Leuke race maar viel mij wel op dat Verstappen liever niet op de baan de strijd aan gaat met Hamilton. Zou die toch ergens het risico op een herhaling van Silverstone willen vermijden?
Uiteindelijk is z’n strijd ook slopend voor de banden dus kan geen gekke keuze om ze te sparen.
Gulli zegt
Ik las laatst ergens (ik weet niet of het hier was) een inzicht in de ‘gevechtskwaliteiten’ van Hamilton. Toen Max nog alles op alles moest zetten om Hamilton bij te houden vlogen ze elkaar op de baan regelmatig in de haren. Niet zelden ging dat gepaard met een uitvalbeurt, of op zijn minst een uitstapje van minimaal een van de twee. Dat werd toen op Verstappen afgeschoven als ‘hij wil teveel en neemt teveel risico’s’. Nou ben ik het daar voor een groot deel mee eens, maar de auteur viel ook iets anders op.
Namelijk dat nu Hamilton een tijdje niet meer vooraan heeft meegevochten er ook een stuk minder akkefietjes zijn, en als ze er zijn hebben ze vaker met Hamilton te maken dan met Verstappen. Menig coureur is al van de baan gekegeld door Lewis terwijl Verstappen zijn neus relatief schoon heeft gehouden de afgelopen twee seizoenen.
Zou het dan toch kunnen dat Hamilton helemaal niet zo’n sterke vechter is en voornamelijk scoort als hij vooraan op het veld uit kan lopen? Waar we Rosberg ooit met zijn allen van betichtten? Ik wil de prestaties van Hamilton niet uitvlakken, want de man is niet voor niets 7-voudig wereldkampioen, maar nu we hem wat vaker in het midden van het veld zien beginnen er toch wat kreukjes in zijn ooit zo kreukvrije imago te verschijnen.
Flutterbear zegt
Persoonlijk denk ik dat Hamilton en Max uit hetzelfde hout gesneden zijn. Ze gaan er voor 100% voor terwijl de meeste op 99,9% blijven hangen. Vanuit de luxe van dominantie worden ze wat rustiger, maar als het moet leveren ze geweldig vermaak!
harrie zegt
Interessant die diskwalificaties.
Sprint weekend, dus veel meer kilometers met dezelfde skids. En maar 1 vrije training om data te verzamelen over slijtage. Hier gaat nog wel even over gediscussieerd worden wat hier in de toekomst mee gedaan wordt. Vreemd dat alleen de top 4 gecontroleerd is, je wordt nu toch benieuwd naar de auto van Sainz en Russell, en of dat het grote verschil tussen Hamilton en Russell kan verklaren.
pomoek zegt
Met @barrie eens: Eigenlijk zouden ook meteen de planken van de teamauto’s die niet in de top 3 zijn geëindigd ook gecontroleerd moeten worden. Wellicht was het een afstellingsdingetje, misschien ligt het aan de auto.
Of is dat ook gebeurd?
Richmond zegt
Standaard worden na elke race 4 auto’s willekeurig gecontroleerd. Het is opvallend dat het de eerste keer gebeurd.
gregorius zegt
Driver of the day kan je dus ook opdoeken.
Norris deed precies 1 ding goed: de start.
Daarna heeft hij gereden zoals hij moest rijden; da;s een stuk makkelijker als je achter niemand zit.
Vervolgens dus 2x ingehaald. Ondertussen heb ik geen inhaalacties van Norris gezien.
Driver of the day worden alleen omdat je iemand anders bent van MV en LH en een OK race te rijden; lijkt me toch gek.
Dan zijn beide MV (netjes terug van 6e stek winnen met prima inhaalacties) en LH: andere strategie dat hij prima uitvoert en ook 2e worden (daarna geschrapt, maar goed); dat vind ik toch een betere prestatie.
Verder waren er aardige acties her en der en zeker als men naast elkaar rijdt in die doordraaiers achterin, is het leuk om te zien.
Johanneke zegt
Joh driver of the day is niets. Is hetzelfde als KPN man of the match in de eredivisie. Mogen de 11 jarigen even stemmen. Heb jij ooit de moeite genomen om te stemmen? Ik niet. Kom op zeg.
Flutterbear zegt
Gewoon even vooraan rijden in F1, easy toch?
anthwan zegt
Wat mij vooral opviel is dat viaplay niks goeds zei de hele race, echt tenen krommend.
“Max houd zich in”
“Max is zijn banden aan het managen”
Vreselijk slecht, verder was het weer een zeer vermakelijke race.