We hebben ‘m weer voor je, de stand na de GP van Amerika 2022. Daarnaast vielen ons zeven dingen op.
De Grand Prix van Amerika 2022 stelde absoluut niet teleur. Circuit of the Americas is een geweldige baan met veel inhaalmogelijkheden. Iets dat dan ook veel gebeurde. Ook leuk: voor lange tijd was het niet duidelijk wie nu uiteindelijk de race zou gaan winnen. Dat zijn altijd de leukere races.
Voor Red Bull is nu eindelijk ook de constructeurstitel binnen. Uiteraard hebben wij alle rangen, standen en overzichten voor je. Eerst beginnen met zeven dingen die ons opvielen aan de race.
UPDATE
Na de race, toen we allemaal keurig op één oor lagen, zijn er nog wat straffen uitgedeeld.
- Alonso krijgt 30 seconden straf voor het rijden in een onveilige auto.
- Lance Stroll krijgt volgende race gridstraf voor zijn actie op Alonso
- Pérez krijgt géén straf voor de losse wing endplate, ondanks protest Haas.
- Albon schoot rechtdoor op het lange rechte eind, behaalde voordeel en gaf deze niet terug. In plaats van P11 eindigt hij nu P12.
Dankzij de straf van Alonso, pakt Vettel plaats 7, Magnussen plaats 8, Tsunoda plaats 9 en Ocon plaats 10.
UPDATE II
Omdat de FIA ook weleens blundert, is de straf ingetrokken. Dit betekent dat Alonso weer zijn 6 punten krijgt en iedereen achter hem een plaatsje in moet leveren.
Nieuwe reglementen pakken uitstekend uit
Hopelijk is de afgelopen race echt een voorbode voor 2023. Want hoe leuk is het als er drie auto’s vooraan rijden en meedoen om de winst? Natuurlijk, een paar safetycars hebben ervoor gezorgd dat de auto’s dichter bij elkaar waren, maar toch. De voorsprong van Red Bull is niet representatief van hoe de auto’s zich tegen elkaar verhouden. Als je ziet hoe goed de auto’s elkaar kunnen volgen door de bochtensecties op hoge snelheid, is er ook veel meer actie. Dat is precies wat je wil, toch?
Red Bull uit vorm, wint toch
Het leek weer een makkelijke race te gaan worden voor Red Bull. Maar toch zat het allemaal niet mee. De motor was niet helemaal 100%, de wind hielp niet mee en de tweede pitstop was een drama. Toch won Verstappen uiteindelijk vrij overtuigend. Keurig. En tof voor ze dat ze de constructeurstitel winnen, zeker na het overlijden van Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz.
Lance Stroll is een vreemd fenomeen
We hebben het vaker gezegd, zelfs de meest matige F1-coureur rijdt beter dan de beste coureur op de redactie. Dat gezegd hebbende is Lance Stroll een bijzonder fenomeen. Hij kan vooral heel erg anoniem zijn rondjes rijden. Maar hij kan af en toe wel verrassen. Afgelopen weekend heeft hij zich van zijn goede kant laten zijn met een zeer puike prestatie. Niet alleen haalde hij Q3, maar deed daar ook leuk mee. In de race deed hij het ook geweldig, tot die enorme crash die hij min of meer zelf veroorzaakte.
Sainz wéér pech
Carlos Sainz beleeft niet zijn meest gelukkige seizoen. Het is niet de eerste keer. Hij pakte pole position, maar kon deze niet verzilveren. Ten eerste was zijn start minder goed dan die van Verstappen, maar in bocht 1 werd hij door Russell van de baan gereden. De hoeveelheid pech de Carlos Sainz te verduren heeft in zijn carrière, is ongekend.
Lewis Hamilton kun je eigenlijk nooit afschrijven
Eigenlijk koos Mercedes voor de strategie die Red Bull vorig jaar toepaste. En bijna met succes. Lewis Hamilton was magistraal. Voor lange tijd leek het er zelfs op dat hij de race ging winnen. Dat lukte uiteindelijk niet. Wel typisch Hamilton, hij klaagde maximaal over het overschrijden van de track limits. Terwijl hij dat zelf ook deed.
Vettel weer als vanouds
We hadden eerst zes dingen die ons opvielen, maar we moeten er zeven van maken. Sebastian Vettel heeft namelijk een geweldige race gereden. Alweer. Bij Aston Martin was hij bij vlagen snel, maar nu het einde van zijn carrière in zicht is, lijkt er een bepaalde druk van hem te zijn afgevallen. Ondanks pech in de pitstraat (de laatste stop duurde 16 seconden), reed hij als een malle. Met name de actie op Kevin Magnussen was van grote schoonheid. Ook heeft hij nog een paar ronden aan kop gereden, waardoor het totale aantal ronden aan de leiding voor Vettel nu meer dan 3500 is.
Rijderskampioenschap
Leclerc stijgt naar P2 ten koste van Pérez. Lewis Hamilton zit nu heel dicht achter Sainz, die geen punten pakte deze race. Alonso loopt nu hard in op Ocon. Ook bijzonder was de prestatie van Kevin Magnussen, die punten pakte in de race met een bijzondere strategie. Hij stijgt nu een plaatsje ten koste van Pierre Gasly.
UPDATE: deze stand is correct sinds het terugdraaien van de straf van Alonso op 28-10:
De stand na de GP Amerika 2022 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 391 |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 267 |
3 | Sergio Pérez | Red Bull | 265 |
4 | George Russell | Mercedes | 218 |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 202 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 198 |
7 | Lando Norris | McLaren | 109 |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 78 |
9 | Fernando Alonso | Alpine | 71 |
10 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 46 |
11 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 36 |
12 | Daniel Ricciardo | McLaren | 29 |
13 | Kevin Magnussen | Haas | 24 |
14 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 23 |
15 | Lance Stroll | Aston Martin | 13 |
16 | Mick Schumacher | Haas | 12 |
17 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 12 |
18 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo | 6 |
19 | Alexander Albon | Williams | 4 |
20 | Nicholas Latifi | Williams | 2 |
21 | Nyck de Vries | Williams | 2 |
22 | Nico Hülkenberg | Aston Martin | 0 |
Constructeurskampioenschap
Red Bull heeft eindelijk weer het constructeurskampioenschap gewonnen! Vorig jaar ging ‘ie nog naar Mercedes. De laatste keer dat Red Bull de titel binnensleepte was in 2013. McLaren loopt ietsje in op Alpine, zij het slechts met twee puntjes. Verder is het bijzonder spannend tussen Haas & AlphaTauri én Alfa Romeo & Aston Martin.
UPDATE: deze stand is correct sinds het terugdraaien van de straf van Alonso op 28-10:
De stand na de GP Amerika 2022 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull RBPT | 656 |
2 | Ferrari | 469 |
3 | Mercedes | 416 |
4 | Alpine Renault | 149 |
5 | McLaren | 138 |
6 | Alfa Romeo Ferrari | 52 |
7 | Aston Martin | 49 |
8 | Haas | 36 |
8 | AlphaTauri | 35 |
10 | Williams Mercedes | 8 |
Kwalificatieduel
Het blijft verwonderlijk hoeveel moeite jonge talenten (nu al met meerdere jaren ervaring) alsnog aan het kortste eind trekken in het kwalificatieduel. Alonso was sneller dan Ocon, Hamilton was sneller dan Russel. In het geval van Aston Martin is het iets anders, want ondanks dat Vettel alsnog voor staat, reed Stroll – zoals vermeld – een puike kwalificatie. Ook een speciale vermelding voor Carlos Sainz, die gewoon op eigen kracht (dus niet in regenachtige condities) pole pakte en sneller was dan kwalificatiebeest Charles Leclerc. Heel erg knap.
De stand na de GP Amerika 2022 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Lewis Hamilton (12) | George Russell (7) |
Red Bull | Max Verstappen (15) | Sergio Pérez (4) |
Ferrari | Charles Leclerc (14) | Carlos Sainz (5) |
McLaren | Lando Norris (16) | Daniel Ricciardo (3) |
Alpine | Fernando Alonso (11) | Esteban Ocon (8) |
AlphaTauri | Pierre Gasly (12) | Yuki Tsunoda (7) |
Aston Martin | Lance Stroll (8) | Sebastian Vettel (9) |
Aston Martin | Nico Hülkenberg (1) | Lance Stroll (1) |
Williams | Alex Albon (16) | Nicholas Latifi (2) |
Williams | Nicholas Latifi (0) | Nyck de Vries (1) |
Alfa Romeo Racing | Valtteri Bottas (13) | Guanyou Zhou (6) |
Haas | Kevin Magnussen (13) | Mick Schumacher (6) |
Snelste raceronde
Lange tijd had Verstappen de snelste tijd in handen. Maar Mercedes had met Russell voldoende ruimte voor een vrije pitstop. Als enige op de baan heeft Russell de rode banden gebruikt tijdens de race. Het is de tweede keer voor Russell dit seizoen dat hij de snelste ronde op zijn naam kan zetten.
De onderlinge stand na de GP van Amerika 2022 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Max Verstappen | Red Bull | 5 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 2 |
Sergio Pérez | Red Bull | 2 |
George Russell | Mercedes | 2 |
Lando Norris | McLaren | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Zhou Guanyu | Alfa Romeo | 1 |
Driver of the Day
Vettel. Uiteraard Vettel. Veel coureurs hadden de kans om tijdens de race te shinen. We zijn benieuwd hoe het was gegaan als Vettel een goede pitstop had gehad. Gelukkig heeft hij wel de Driver of the Day-trofee met 18 procent van de stemmen.
De onderlinge stand na de GP van Amerika 2022 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Max Verstappen | Red Bull | 5 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Sebastian Vettel | Aston Martin | 2 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Mick Schumacher | Haas | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Nyck de Vries | Williams | 1 |
Heeft de redactie de GP van Amerika 2022 goed voorspeld?
Lange tijd leek het erop dat Verstappen eens een keer niet ging winnen. Maar de redactie was er zeker van dat Max ging winnen. Michael wist ook dat Leclerc derde werd en pakt zo tien punten.
De stand na de GP Amerika 2022 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Michael | 84 |
Wouter | 81 |
Jaap | 57 |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 20 maart | GP van Bahrein
- 27 maart | GP van Saudi-Arabië
- 10 april | GP van Australië
- 24 april | GP van Emilia Romagna
- 8 mei | GP van Miami
- 22 mei | GP van Spanje
- 29 mei | GP van Monaco
- 12 juni | GP van Azerbeidzjan
- 19 juni | GP van Canada
- 3 juli | GP van Engeland
- 10 juli | GP van Oostenrijk
- 24 juli | GP van Frankrijk
- 31 juli | GP van Hongarije
- 28 augustus | GP van België
- 4 september | GP van Nederland
- 11 september | GP van Italië
- 2 oktober | GP van Singapore
- 9 oktober | GP van Japan
- 23 oktober | GP van Amerika
Deze Grands Prix staan nog op de kalender
- 30 oktober | GP van Mexico
- 13 november | GP van Brazilië
- 20 november | GP van Abu Dhabi
De eerste meters voor de GP USA 2022 worden verreden op vrijdag 21 oktober om 21:00.
Richmond zegt
Alonso heeft 30 sec penalty gekregen. Haas heeft een protest ingediend omdat de auto onveilig zou zijn wegens het ontbreken van de zijspiegel. Tijdens de race was dit niet opgemerkt door de raceleiding of hebben ze er verzaakt en de gehaktbal vlag voor te zwaaien. 24min na de deadline heeft Haas een protest ingediend en is de FIA akkoord gegaan. Hierdoor zakt Alonso naar de 15e plek. Alpine heeft hier tegen geprotesteerd, omdat de FIA hier tijdens de race op had moeten reageren en Haas te laat is met het protest. Dus de straf is ongeldig.
Zo zie je maar dat elkaar een oor een aannaaien door iedereen wordt gedaan, niet alleen de topteams,
En Alonso was gewoon driver of the day. Leuk dat Vettel weer eens vooraan rijdt, maar dat was meer geluk dan wijsheid. Na zo’n crash als van Alonso gewoon blijven rijden alsof er niks aan de hand is en dan 6e worden vind ik veel knapper.
donjunior zegt
Haas wordt voor elke scheet van de baan gehaald met een zwart/oranje vlag omdat er een friepeltje los zit. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat ze gefrusteerd raken als er een complete spiegel meerdere ronden gewoon los hangt en uiteindelijk de baan op zwaait. Hoe de FIA dit heeft gemist is mij compleet een raadsel. Ik baal wel van de uiteindelijke straf voor Alonso, want hij was gewoon heel goed bezig, maar het is niet heel fair tegenover Haas om nu de teams maar met losse onderdelen te laten rijden.
Richmond zegt
Die snap ik wel, ze hebben ook tegen de auto van perez geprotesteerd. Maar op basis van foto materiaal heeft de FIA gezegd dat de voorvleugel van Perez niet onveilig was. Maar de FIA is twee keer in de fout gegaan, enerzijds door het zelf niet gezien te hebben en twee door na de deadline het protest van Haas te accepteren. Waar heb je dan een deadline voor?
sportabgasanlage zegt
Ik zag toch echt de wing end plate van de voorvleugel van Perez de baan op vliegen. Als je die tegen je kokosnoot krijgt, wordt je niet blij. Vreemd dat de FIA dat gemist heeft. Overigens snap ik het protest van HAAS wel. Die spiegel had ook verkeerd kunnen landen en een spiegel zit er ook niet voor niks op (ook al zie je er bijna niks in).
wotskie zegt
Leuk stuk, maar:
Volgens mij rijdt Vettel niet voor mercedes (driver of the day).
Robert zegt
Er is vaak commentaar geweest op het flamboyante uiterlijk van Hamilton, maar Vettel begint er ook steeds meer als een hippie uit te zien.
rollingstoned zegt
Vettel lijkt nu net op Bjorn Borg of Shaggy van Scoobie Doo.
kniesoor zegt
Shaggy, sprekend ! 😂
Dutchdriftking zegt
@rollingstoned: Haha, ik vind het meer een soort Jezus look. Doet hij volgend jaar mee aan The passion?
brammetjedeb zegt
Ieders smaak verandert na zoveel jaar. Misschien vind zijn vrouw het wel leuk ofzo, weet jij veel. Ik kan dat wel waarderen, ook van Hamilton die kleding, al is het zeker mijn smaak niet!
Hubert zegt
Op deze manier hoeft zijn vrouw niet vreemd te gaan. Iedere keer heeft ze weer een andere vent in huis.
440igc zegt
Waarom staat er niks in over alonso hij crasht en reed van p17 terug naar p7 een van zijn beste races van de afgelopen jaren
rollingstoned zegt
Alonso was ook voor mij de DotD. Vanaf plek 17 naar 7 na z’n lancering, waarbij hij dus ook nog eens voor zijn teammaat eindigde.
thearchitect zegt
Dat snitchen van Hamilton is een kampioen onwaardig. Zo ontzettend sneu. Als een kleuter die mij de meester gaat klagen.
Duidelijk te zien ook na de race dat de cooldown room extra ‘cool’ (jaja.. humor) was door de aanwezigheid van Lewis en Max.
Ongemakkelijk bijna hoe ze elkaar ontwijken..
pomoek zegt
@thearchitect: vond ik ook jammer. Ik vond het wel het toppunt van ironie dat Hamilton vervolgens ook een waarschuwing kreeg.
thearchitect zegt
idd!! Karma :)
sportabgasanlage zegt
Om iets positiefs over Lewis te zeggen: hij sprak Max wel met z’n voornaam aan toen hij klaagde over track limits. Da’s ook voor ’t eerst (in plaats van “he”, “they”, “that guy”, etc)
brammetjedeb zegt
Sainz zijn scherpe insturen vind ik ronduit onhandig in zo’n bocht net na de start. Fout Russel, die klapt erin, maar laat die Ferrari wat naar buiten rollen.
Verder de boord radio van Max: grow up, man! Zal vast in het heetst van de strijd gebeuren en hij eist het uiterste van zichzelf en zijn team, maar kan zoiets niet gewoon gebeuren? Het blijft mechaniek en mensenwerk.
gregorius zegt
Eindelijk, duurde ook nog even voordat iemand die comment maakt. Bij de eerste bocht in Austin rijdt 50% buiten het circuit normaal gesproken. Alleen Sainz neemt de bocht extra kort. Het gevaar ontwijken is ook een skill en Sainz zocht vol het risico op waar t niet nodig was.
pomoek zegt
@brammetjedeb: eens. De wheelgun deed het niet. In een race die er niet over gaat. Als dit vorig jaar was gebeurt was Verstappen geen kampioen geworden. Waarom zo z3iken als kampioenschappen en alles eigenlijk al in de tas zitten? Hij had ook gewoon tegen het team kunnen zeggen: No worries, ik fix het wel ff.
megaand zegt
Is dat niet wat Max zo sterk maakt. Hij geeft altijd 110%, maar verwacht dat ook van de rest van het team. Het foutloze van Red Bull valt eigenlijk pas op als er fouten worden gemaakt. En juist op het moment dat het er eigenlijk niet meer om gaat nog zo veel eisen van het team, vind ik juist mooi om te zien!
drdre1 zegt
eens met @megaand, want “ik fix het wel ff”, ik denk niet dat ’t ‘m zo makkelijk afging én bovendien zeg je dan eigenlijk tegen je team “jullie mogen best wel eens een steekje laten vallen hoor!” en nee, dat mogen ze dus niet. Intern mogen ze (wat mij betreft ;-) lekker op elkaar zeiken, als ze er allemaal maar leveren wanneer het moet. En daarin is Max, zo jong als hij is, wel een voorbeeld in. Althans, ik kan me zo voorstellen dat het werkethos bij RB ook omhoog gaat wanneer de coureur een inspiratiebron is of dergelijk voorbeeld stelt. Het houdt iedereen scherp. Maar nogmaals, dat dénk ik. Geen idee hoe de groepsdynamiek werkt in een F1-team.
harrie zegt
Eens, hij werd ook direct gecorrigeerd door Lambiase met ‘We’re in this together’.
Na de finish leek Max dit zich ook wel te realiseren aan zijn woorden te horen.
sportabgasanlage zegt
In een interview gaf Max ook aan dat hij ‘in the heat of the moment’ even zijn ei kwijt moest. Daarna alles vergeven en vergeten. Part of the game.
gregorius zegt
Latifi is gewoon 2 keer de fout in gegaan op punten dat je dat echt niet zou mogen…. en dat zijn de 2 keer die we wel gezien hebben. Maar goed, dat is niets nieuws, dus het valt niet op.
Stroll hoort hier ook gewoon een straf te krijgen; te laat van je lijn bewegen als je inhaalt is gewoon een aanrijding veroorzaken, en dat terwijl ze 300 rijden. Als hij had blijven rijden, was het de grootste straf geworden. Hoeveel punten krijgt ie op zn bewijs?
Hamilton had een mooie moving-under-breaking; waar hijzelf altijd zo’n tegenstander van was. Elke keer weer een hypocriete huilebalk.
pomoek zegt
Zowel Leclerc, Hamilton en volgens mij ook Magnussen waren lekker aan het bewegen in de remzone. Iets waar Verstappen in het verleden terecht veel kritiek op kreeg. Inmiddels doet hij dit niet. Puur door de snelheid van de auto denk ik.
sportabgasanlage zegt
Gelukkig zeikt Max er niet over de radio over. Ik ken een coureur die dat wel zou doen, maar noem geen namen. *Kuch Hamilton. Oh, nou doe ik het toch.
chrisvis zegt
Hetgeen het meeste opviel is dat Max en zijn team uitgejouwd werden als “cheaters”… In Nederland is Max een god maar daarbuiten zijn beide titels er met een reukje aan waar zelf Schumacher jaloers op zou zijn
sportabgasanlage zegt
Het waren vast aanhangers van Trump. Die kennen maar 1 gemoedstoestand en dat is de slachtoffertje spelen.
chrisvis zegt
Hetgeen het meeste opviel is dat Max en zijn team uitgejouwd werden als “cheaters”… In Nederland is Max een god maar daarbuiten zijn beide titels er met een reukje aan waar zelf Schumacher jaloers op zou zijn
chrisvis zegt
Hetgeen het meeste opviel is dat Max en zijn team uitgejouwd werden als “cheaters”… In Nederland is Max een god maar daarbuiten zijn beide titels er met een reukje aan waar zelf Schumacher jaloers op zou zijn
thearchitect zegt
Door wie? Heb ik niets van meegekregen..
chrisvis zegt
Door de supporters in de fanzone op zaterdag…
berlinetta zegt
Wat is er mis met zijn tweede titel dan?
chrisvis zegt
Niet binnen budget blijven heeft niet alleen voordeel opgeleverd vorig jaar maar heeft ook invloed gehad op de ontwikkeling van de wagen van dit jaar…
sportabgasanlage zegt
Dat is dus maar de vraag. Zolang we de details niet weten, is het giswerk. Als het inderdaad gaat over het salaris van Adrian Newey (wel of geen inhuur/medewerker), dan valt dat dus te betwisten. Nog even los van de hoogte van de overschrijding. Als dat inderdaad ~1,7 miljoen is, kun je ook stellen dat het slechts 1/10e van de afschrijving van Max’ auto op Silverstone was. En in dat perspectief valt de overschrijding enorm mee en is een kleine straf (geldboeten + minder tijd in de windtunnel) ene prima straf.
quincy zegt
Dat budget van vorig jaar snap ik en moet streng op geacteerd worden door de FIA (alhoewel mijn inziens wel afhankelijk van de reden van overtreding). En ik snap ook dat daardoor de titel van vorig jaar gekker aanvoelt dan deze al deed door de laatste ronde. Daar kan ik echt allemaal inkomen en zou ik maatregelen ook voor kunnen begrijpen.
Maar nu ook gaan zeggen dat het overschrijden van het budget ook invloed heeft op dit seizoen en de titel dit jaar daardoor ook oneerlijk is, vind ik echt pure onzin.
De geruchten over de overschrijding tot zover betreft geen extreme bedragen. Dus stellen dat hij daar vorig jaar zo’n voordeel van heeft gehad en dan dit jaar ook is mijn inziens gewoon pure onzin en zoeken naar redenen om het niet eens te zijn met de titels.
Richmond zegt
Kan allebei, als Rb heeft gerekend met het salaris van newey dat het buiten het budget viel en dat salaris de waarde heeft van een update. Dan kan dat natuurlijk doorslaggevend zijn geweest voor de ontwikkeling. Ik weet niet of ze de kosten van elk onderdeel en de tijd dat iedereen aan gewerkt heeft moeten opgeven. Maar zoiets kan wel. Newey zal niet voor een paar ton werken, maar zal ook wel een miljoen of 2 zijn.
pomoek zegt
@darkschneider: Het gaat blijkbaar niet over het salaris van Newey. De overschrijding heeft te maken met iets belastingtechtnisch over investeringsaftrek waar ze dachten recht op te hebben maar niet hebben gekregen, kosten voor de catering die niet zijn meegenomen, het salaris van een medewerker “on gardening leave” dat wel had moeten worden meegenomen en de kosten van niet gebruikte reserve onderdelen die RB niet heeft meegenomen in haar budget maar de FIA wel. Wat dat laatste aangaat is mij niet helemaal duidelijk wanneer de FIA dit heeft veranderd, of dat in 21 was of in 22, en waarom hebben andere teams hier geen last van?
Wat de overige 3 zaken betreft vraag ik mij af waarom RB hierover geen contact heeft opgenomen met de FIA gedurende het seizoen. Dat gebeurt namelijk ook als je een upgrade wil uitvoeren op je auto en zeker wil weten of het wel legaal is.
sportabgasanlage zegt
https://en.wikipedia.org/wiki/Garden_leave Bedankt, weer iets geleerd vandaag…
pomoek zegt
Iemand rijdt tegen je aan en maakt je auto kapot. En daarom krijg je straf. Ik snap het. Want F1.
Richmond zegt
Je krijgt straf als je auto onveilig is en jij als team het niet oplost.
pomoek zegt
@Darkschneider: Dus als iemand jouw broek naar beneden trekt ben jij een exhibitionist?
Richmond zegt
@redactie update over de straf van Alonso/Alpine. Donderdag volgt er een hoorzitting (via video) of het protest van Alpine tegen het protest van Haas wordt geaccepteerd. Haas heeft tijdens de race de FIA gewezen op de loszittende endplate van perez en de spiegel van Alonso. Maar de FIA deed er tot 2x niks mee. En 24 min na de protest deadline, heeft Haas nog een keer een protest ingediend. Omdat de FIA Haas wel steeds naar binnen roept en anderen niet. Hierdoor kreeg Alonso de straf, maar Perez niet. Haas wil consistentie en Alpine zegt dat het protest ongeldig is, te laat ingediend.
flyerbunch zegt
Update: Alonso krijgt z’n P7 plaats terug! Dit vanwege het bemoeien van de FIA!