
Na zo’n spannend weekend is er maar één ding dat we willen weten: wat is de stand na de GP Amerika 2021? Daarnaast waren er nog 6 dingen die ons opvielen aan het weekend. Plus alle relevante rangen, standen, overzichten en agenda voor de rest van 2021!
De GP van Amerika 2021 zit er helaas weer op. Dit circuit weet eigenlijk altijd wel te boeien. Dankzij de vele inhaalmogelijkheden en de verschillende secties, is het altijd vrij onvoorspelbaar.
Afgelopen weekend mag ook weer het boekje in, alhoewel we een groot aantal topraces hebben gehad dit seizoen. Naast de uitslag en het verslag van de race, gaan we nu wat dieper op de materie in. Voordat we beginnen, hebben we hier de 5 dingen die ons opvielen aan het raceweekend:
Verstappen bijzonder koel
Het werd aan het einde van de race nog heel erg spannend. Wie SkyTV volgde, kon al halverwege de race horen dat Verstappen binnen de korste keren verschalkt ging worden door Hamilton. Dat moment kwam er echter niet. Het was ook geen stom geluk of pure mazzel. Zeker als je kijkt naar de laatste Q2-sectortijd bleek dat Verstappen toch nog wel wat over had (gezien de paarse tijd). Ook het moment dat Verstappen achter Hamilton reed, bleef hij de rust zelve.

Mercedes tóch snel, dan weer niet, dan weer wel
Het is een beetje aftasten. De ene keer is Mercedes overduidelijk sneller dan Red Bull. Soms komt het er niet helemaal uit door motorwissels, crashes of verkeerd getimede pitstops. Maar vrijdag dachten we allemaal dat Hamilton met overmacht kon winnen. Wellicht had Helmut Marko gewoon gelijk toen hij zei dat ze de oorzaak gevonden hadden van de ontbrekende snelheid van de Red Bulls. Toen Hamilton bij de start voorbij ging aan Verstappen, kon hij vervolgens niet uitlopen. Andersom trouwens ook niet. Alleen in de laatste fase was Hamilton duidelijk sneller.

Meer toppers in de kwalificatie
Het is erg goed om te zien dat het veld dichterbij elkaar komt. Natuurlijk, als het er echt om gaat zijn Red Bull en Mercedes duidelijk een klap sneller, maar dat verschil wordt kleiner. Zowel McLaren als Ferrari konden zich mengen in de strijd. Het zou gaaf zijn als deze lijn zich kan doorzetten, zodat er volgend seizoen 4 topteams zijn. In de race is het verschil overigens nog behoorlijk groot.

Hamilton alsnog een klasse apart
We focussen ons dit seizoen geregeld op Max Verstappen. Logisch, het is voor het eerst dat een Nederlander meedoet voor de winst. Maar een diepe buiging voor Lewis Hamilton. Die heeft deze race weer laten zien dat het een bijna feilloze racemachine is. Ook als je kijkt naar Bottas, zie je dat Hamilton geen spaan heel van laat van zijn teamgenoot. Het was alleen aan het einde net te weinig. Zoals Olav Mol mooi samenvatte, voor deze P2 heeft hij harder moeten vechten dan voor veel overwinningen.

Perez kan overweg met de RB16B
In de kwalificatie zat Pérez er heel goed bij. Hij leek zelfs eventjes voor pole te kunnen gaan. In de race was de Mexicaan echter niet opgewassen tegen de pace van Hamilton en Verstappen. Op de medium banden was hij zelfs ietsje langzamer dan Verstappen op de harde compound. Het gaat met stapjes en Pérez lijkt zich meer en meer thuis te voelen in de Red Bull RB16B. Het gat was uiteindelijk erg groot, mede doordat Pérez zijn drinken het niet deed. Niet dat er anders geen gat was, maar zeker aan het einde van de race is dat slopend, wat ook te zien was vlak na de finish.

Alpine totaal uit vorm
In principe waren het acties ‘om des keizers baard’, maar ze waren wel vermakelijk. Met name de acties van Antonio Giovinazzi en Fernando Alonso. Ze zaten elkaar lekker in de haren. Helaas ging het toen al nergens om qua punten, want Alpine was bijzonder uit vorm. In de kwalificatie konden Alonso en Ocon nauwelijks hun stempel drukken. In de race ging het alleen maar slechter. Een gevecht met een Alfa Romeo is niet waar ze op zitten te wachten bij Alpine. Uiteindelijk vielen ze alle twee nog uit ook. Een weekend om snel te vergeten voor Alpine.
Rijderskampioenschap
Het belangrijkste is dat Max Verstappen uitloopt op Hamilton. Het scheelt niet veel, want het zijn ‘maar’ 6 puntjes (omdat Hamilton de snelste ronde reed). Misschien wel belangrijker is dat Pérez nu voorbij is aan Norris. Als hij deze vorm de komende races kan vasthouden, dan kan hij Bottas in zijn vizier krijgen. Verder hebben Sainz en Leclerc (weer) eens stuivertje gewisseld. Leclerc is duidelijk sneller in de kwalificatie, maar de racekwaliteiten van Sainz komen hier tot uiting. Oh, en puntjes voor Yuki Tsunoda!

De stand na de GP Amerika 2021 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten | Verschil |
1 | Verstappen | Red Bull | 287,5 | 0 |
2 | Hamilton | Mercedes | 275,5 | 0 |
3 | Bottas | Mercedes | 185 | 0 |
4 | Pérez | Red Bull | 150 | +1 |
5 | Norris | McLaren | 149 | -1 |
6 | Leclerc | Ferrari | 128 | +1 |
7 | Sainz | Ferrari | 122,5 | -1 |
8 | Ricciardo | McLaren | 105 | 0 |
9 | Gasly | AlphaTauri | 74 | 0 |
10 | Alonso | Alpine | 58 | 0 |
11 | Ocon | Alpine | 46 | 0 |
12 | Vettel | Aston Martin | 36 | 0 |
13 | Stroll | Aston Martin | 26 | 0 |
14 | Tsunoda | AlphaTauri | 20 | 0 |
15 | Russell | Williams | 16 | 0 |
16 | Latifi | Williams | 7 | 0 |
17 | Räikkonen | Alfa Romeo | 6 | 0 |
18 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 1 | 0 |
19 | Schumacher | Haas | 0 | 0 |
20 | Kubica | Alfa Romeo | 0 | 0 |
21 | Mazepin | Haas | 0 | 0 |
Constructeurskampioenschap
Hier is het belangrijk om te zien dat de goede vorm van Pérez heel erg welkom is voor Red Bull. Natuurlijk, Pérez eindigde een halve minuut achter de kopgroep, maar derde is derde. Mede omdat Bottas weer eens traditioneel middelmatig reed, loopt Red Bull hard in. Met twee Red Bull-banen op komst (Mexico en Brazilië) kunnen ze verder inlopen of er zelfs voorbij gaan. McLaren en Ferrari blijven dicht bij elkaar.

De stand na de GP Amerika 2021 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten | Verschil |
1 | Mercedes | 460,5 | 0 |
2 | Red Bull Racing Honda | 437,5 | 0 |
3 | McLaren Mercedes | 254 | 0 |
4 | Ferrari | 250,5 | 0 |
5 | Alpine Renault | 104 | 0 |
6 | AlphaTauri Honda | 94 | 0 |
7 | Aston Martin Mercedes | 62 | 0 |
8 | Williams Mercedes | 23 | 0 |
9 | Alfa Romeo Racing Ferrari | 7 | 0 |
10 | Haas Ferrari | 0 | 0 |
Kwalificatieduel
In eerste instantie moeten we even vermelden dat de verschillen tussen de coureurs vrij klein waren. Tsunoda zat vlak achter Gasly, Sainz vlak achter Leclerc en Pérez wist Verstappen heel aardig bij te houden. Dat gezegd hebbende, Gasly is de absolute koning die zijn teammaat alle races ‘in de tas’ heeft. Vettel en Stroll stonden gelijk en ondanks dat Stroll vóór Vettel startte, had de Duitser zich beter gekwalificeerd.

De onderlinge stand na de GP Amerika 2021 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur | |
Mercedes | Hamilton (13) | Bottas (4) | |
Red Bull | Verstappen (15) | Pérez (2) | |
McLaren | Norris (11) | Ricciardo (6) | |
Aston Martin | Vettel (9) | Stroll (8) | |
Alpine | Alonso (10) | Ocon (7) | |
Ferrari | Leclerc (13) | Sainz (4) | |
AlphaTauri | Gasly (17) | Tsunoda (0) | |
Alfa Romeo | Giovinazzi (11) | Räikkönen (4) | |
Alfa Romeo | Giovinazzi (2) | Kubica (0) | |
Haas | Schumacher (14) | Mazepin (3) | |
Williams | Russell (16) | Latifi (1) |
Snelste raceronde
Ondanks dat Verstappen de race won, was hij niet de snelste man op de baan. Lewis Hamilton was namelijk overduidelijk sneller de laatste 15 ronden. Hij pakte de snelste raceronde, alhoewel Verstappen uiteindelijk het snelste was in de eerste sector (al dan niet geholpen door de DRS dankzij Mick). Het zorgde er in elk geval voor dat Hamilton de schade maximaal heeft beperkt.

De onderlinge stand na de GP Amerika 2021 qua snelste raceronde is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 4 |
Hamilton | Mercedes | 4 |
Bottas | Mercedes | 3 |
Pérez | Red Bull | 1 |
Gasly | AlphaTauri | 1 |
Mazepin | Haas | 1 |
Ricciardo | McLaren | 1 |
Norris | McLaren | 1 |
Driver of the Day
Dat werd niemand minder dan: Max Verstappen! Waarschijnlijk was het afhankelijk van wie de race ging winnen. Zowel Hamilton als Verstappen waren een klasse apart. Het publiek in Amerika was overduidelijk ook erg gecharmeerd van de prestaties van de Nederlander. Het leverde Verstappen de Driver of the Day trofee op!

De onderlinge stand na de GP Amerika 2021 in het Driver of the Day klassement is als volgt:
Coureur | Team | Aantal Nominaties |
Norris | McLaren | 3 |
Pérez | Red Bull | 3 |
Vettel | Aston Martin | 2 |
Leclerc | Ferrari | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Ricciardo | Red Bull | 1 |
Sainz | Ferrari | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de GP van Amerika 2021 goed voorspeld?
Ja en Nee. Traditioneel zaten Wouter en Jaap er behoorlijk naast. En de hoofdredacteur die stiekem een abonnement heeft op alle papieren F1-magazines, want hij had de posities van Verstappen én Pérez juist voorspeld.

Onderlinge stand na de GP Amerika 2021 in de AB-redactiepoule:
Redacteur | Punten |
Michael | 95,5 |
Wouter | 47 |
Jaap | 45 |
Deze Grand Prix’ zijn al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
- 18 april | GP van Emilia Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
- 9 mei | GP van Spanje
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 20 juni | GP van Frankrijk
- 27 juni | GP van Stiermarken
- 2 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | ‘GP’ van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
- 10 oktober | GP van Turkije
- 24 oktober | GP van Amerika

Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 5 november | GP van Mexico
- 12 november | GP van Brazilië
- 21 november | GP van Qatar (GP Australië gaat níet door)
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi

De eerste meters voor de GP van de Mexico worden verreden op vrijdag 5 november om 18:30.
Het verschrikkelijk grote verschil tussen Lewis + Max en de rest van het veld werd weer eens benadrukt. Bijna 40 seconden op de nummer 3! Het zijn echt Messi en Ronaldo, en de jongens die erachter zitten Arjen Robben. Alsnog heel erg goed, maar duidelijk minder dan de 2 die aan de absolute top staan. Als Hamilton met pensioen gaat kan het wel eens heel saai worden, mits Verstappen in een goede auto zit.
@johanneke Zet Russel, Norris of Leclerc in die Mercedes, en ze maken het Max ook moeilijk hoor.
Perez heeft zich lekker warm gedraaid voor z’n thuisrace, over twee weken.
Waar ik me in gedurende de laatste 15, 20 ronden over heb verbaasd is het gebrek aan respect voor die blauwe vlaggen. Verstappen klaagde er meermaals over via de boordradio en niet onterecht,want er zaten ronden bij waarin hij anderhalve seconde verloor t.o.v. Hamilton.
Verder ia het duidelijk dat het momentum nu echt lijkt te zijn gekanteld ten gunste van Red Bull. En dat is voor zowel iedereen met een oranje bril als voor de Formule 1 liefhebbers in het algemeen, heel prettig.
Wat was dit een spannende race. Ik zat letterlijk met witte knokkels te kijken.
Maar wat me na de race daarom juist opviel, was het gematigde enthousiasme van Max na de winst. Ik had juist nu verwacht dat hij compleet uit zijn dak zou gaan nadat hij Hamilton op deze manier achter zich had weten te houden. Het leek een beetje alsof hij dacht “ok, deze hebben we gewonnen, nu snel naar huis want ik wil de laatste aflevering van Kopen zonder Kijken nog zien”.
Maar goed. Ik heb me zitten te verbijten op de bank en na de 5-0 van Ajax maakte dit de sportdag nóg een stuk mooier. En over El Classico gaan we het gewoon even niet hebben, ok? 😉
Barcelona heeft de 7e salarisbegroting van de competitie, niet zo gek dat die het niet redden tegen een club die veel meer poen heeft. Dat is nu eenmaal de realiteit.
Ajax is op de moment zoveel beter dan wie dan ook in de eredivisie, ontzettend saai, maar wat een wereldprestatie hebben die Overmars en co neergezet de afgelopen wat, 9 jaar ofzo? Echt bijzonder om de club zo op te bouwen, en dat zeg ik als Feyenoorder.
Ik vond Max trouwens ook wel erg rustig ja na de winst, en zag je die banden van hem? Helemaal kapotgereden. Ben ook benieuwd of ze nog gaan uitleggen waarom er iets aan zijn vleugel veranderd moest worden mid race.
@nicolasr: ik vermoed dat Verstappen zijn zinnen vooral heeft gezet op de grote prijs, het kampioenschap. Dat is denk ik wel de reden dat hij op elke overwinning matig reageert. Maar goed. Dat denk ik, dat is iets anders dan weten.
Nja dat denk ik ook. Een race winnen is leuk, maar het gaat uiteindelijk om het kampioenschap. En met de wetenschap dat hij deze veldslag heeft gewonnen maar de oorlog nog lang niet voorbij is, snap ik wel dat Max niet te uitbundig is.
@nicolasr: Tuurlijk wel. Real Madrid heeft gewonnen zoals het hoort :-D
Dat zal een stukje realisme zijn. Max heeft deze slag gewonnen, maar de strijd is nog lang niet gestreden. Dat weet hij als geen ander.
Dat Perez niet kon aanhaken had ook grotendeels aan het falen van zijn drinksysteem vandoen. Als je dan niet meer de nodige remdruk kan geven en de focus minder wordt, zak je langzaam achteruit.
Dat staat toch ook in het artikel?
Hoogtepunt van de race was voor mij toch echt de engineer van Alpine die uiterst direct tegen Michael Masi zegt: “Ja maar Michael, wij werden net ook buiten de baan om ingehaald.” Kreeg toch de indruk dat Alonso wist wat hij deed toen hij Giovinazzi uitremde, vol buiten de baan ging om bij de volgende bocht goed te zitten. Wat een prachtvent is die Alonso toch.
Oh en Shaq die P2 afpakt van Hamilton.
Wat mij opviel was dat Shaq Verstappen recht in de ogen kon aankijken terwijl Verstappen op het hoogste treetje stond…
Wie er aan het eind van de rit zichzelf kampioen mag noemen mag dat met alle lof claimen. Wat we ook denken van de twee coureurs ze voeren een ware slijtage slag dit jaar. Het is voor mij een tijd geleden dat het zo spannend was. Het is alsof je twee zwaargewicht boksers ziet die 12 ronden gaan.
Wat we er ook van vinden van het incident in Engeland feit is dat het eigenlijk een gesluierde geschenk voor ons de fans is geweest. Als dat niet was gebeurd dan durf ik met 100% zekerheid te stellen dat we Verstappen nu kampioen zouden mogen gaan noemen. Als Verstappen de komende twee races op zijn naam zet dan kunnen we voorzichtig met potlood zijn naam op het kampioenschap gaan schrijven.
Wat een ongelooflijk spannende race was dit. Normaal kan ik nog wel genieten van de acties op de baan, maar ik bleef maar naar linksboven kijken naar het tijdsverschil tussen Hamilton en Verstappen.
Wat mij opviel is dat: het ruimschoots tijd is voor de ground effect auto’s. Verstappen en Hamilton konden elkaar simpelweg niet inhalen vanwege de turbulentie. Dit was meer 10 kilometer schaatsen kijken dan autoracen. Niet minder spannend, maar je hoopt toch op een inhaalactie.
Ik vraag me af of Hamilton het seizoen gaat uitrijden zonder nog een keer van motor te wisselen? Blijkbaar is dat voor Bottas toch iedere keer nodig en ik kan me voorstellen dat Hamilton gisteren ook het uiterste van zijn ice heeft gevraagd.
Nu Perez, eindelijk, wat snelheid lijkt te hebben gevonden kan zijn bijdrage aan het kampioenschap wel eens cruciaal worden. Helemaal nu Bottas geen enkele zin lijkt te hebben om Hamilton te helpen de titel binnen te halen.
Ja ben benieuwd wat Perez de komende races kan. Zolang ie maar in de pit window van Hamilton blijft rijden, dat is het minimale om Verstappen te helpen.
Bottas heeft overigens wel pech dat ie zoveel motoren er doorheen jast overigens.
@Johanneke: ja maar zelfs dan had hij vanaf 9 naar P4 moeten kunnen rijden ipv vechten om in de laatste ronde P6 te worden. Hij heeft het toch aan zichzelf te danken dat hij vervangen wordt.
“het ruimschoots tijd is voor de ground effect auto’s. Verstappen en Hamilton konden elkaar simpelweg niet inhalen vanwege de turbulentie.”
Ja, dat is wel het argument voor. Ik vrees echter dat er met de nieuwe regels 1 team gaat zijn die er met kop en schouders bovenuit steekt. Zo spannend als dit seizoen zal het volgens jaar niet zijn.
@mrB: Hoe bedoel je, verwacht je MB weer als topper?
Dat weet ik niet. Er zijn natuurlijk al wat teams die alle effort op de 2022 regels hebben in gezet, grote teams hebben sowieso meer kennis. Het is net wie de beste loophole kan vinden.
Opvallend zijn die Alpine auto’s.
Ene race zitten ze er goed bij, bij de best of the rest, andere keer moeten ze met Saubers vechten voor een puntje. Overigens: Saubers hadden in de punten moeten rijden, domme spin van Raikonen.
Verder vond ik het qua race eigenlijk maar matig: 100% door de hedendaagse F1 auto. Alleen met een groot verschil kan je inhalen. In het bochtige gedoe aan het eind krijg je af en toe een beetje steken en duwen, maar dat is vaak alleen op nieuwe banden. Daarna is het gewoon weer een optocht.
En leuk dat LH voor 18 ronden MV probeert bij de halen. Iedereen wist dat hij er bij zou komen. Dus het was zitten en zitten tot de laatste 3 ronden. Lange zit.
Goed dat Perez in vorm lijkt in dit cruciale deel van het kampioenschap.
Zou wel lekker zijn als hij op de komende twee banen ook voor Lewis weet te eindigen om zo wat extra punten af te snoepen.
Nog een dingetje dat opvalt aan dit circuit. Pole position levert weinig voordeel op. Als ik de starts van eerdere races bekijk had Verstappen waarschijnlijk meer kans gehad om zijn plek te verdedigen als hij niet Hamilton had proberen af te knijpen. Gewoon rechtdoor en dan porberen er achter langs te kruisen als 2e optie. Maar goed.
Hamilton had ook gewoon echt een topstart. Je zag al direct dat hij als een raket uit de startblokken kwam.
@berlinetta: Ja, dat op zich wel, maar het is opvallend dat in 4 van de 6 afgelopen races in de VS de nummer 2 op de grid als eerste de bocht in gaat.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik denk dat Max gewoon zuinig was op zijn banden de tweede stint
Ik geloof ook niet dat Hamilton hem zomaar zou kunnen in halen , hij zat er ook meer dan een seconde achter
Gewoon rustig rijden en Hamilton opvangen en er niet voorbij laten
@supertjeduc: 2 ronden meer had hij het niet volgehouden.. canvas was te zien op de banden na afloop
Wat ik verder nog opvallend vond: Norris reed in het niks, kwam niet naar voren. Aston Martin viel alweer vies tegen. Hoop voor ze dat ze al vroeg in seizoen met ontwikkeling volgend jaar zijn begonnen want dit is echt ondermaats. Yuki lijkt steeds meer vertrouwen te krijgen. Bizar hoe weinig leclerc in beeld kwam, reed in het niks maar toch.. Ohja en die DRS voor max van Mick, ja mick zat eerst in de weg of miss net niet, maar zonder die DRS had Ham sowieso wel DRS gehad.. dan had het net anders gaan aflopen..
Hoezo had Lewis sowieso wel DRS gehad als Mick eerder opzij was gegaan en Max geen DRS zou hebben?
Lewis had nu geen DRS omdat het gat met Max te groot was, als Mick eerder aan de kant was gegaan had Lewis toch niet dichter bij Max gezeten? Ik weet niet of Max überhaupt heeft moeten inhouden om niet in de vuile lucht van Mick te komen, zo ja dan was het gat tussen Max en Lewis dus vooral groter geweest, niet kleiner.
En ’t is maar de vraag of Lewis dan de DRS van Mick had gekregen, dat hangt er namelijk maar net vanaf of hij vöör of na de DRS-lijn opzij was gegaan. Sowieso was er dan een gat van ruim een seconde geweest, ik weet niet of hij dat dicht had kunnen rijden in één recht stuk, en dan ook nog genoeg over zou hebben voor een inhaalmanouvre.
Kortom, zo zeker is het allemaal niet…
Misschien komt het omdat ik niet direct fan ben van de ene of de andere coureur, maar zo spannend vond ik het eerlijk gezegd niet. Hamilton kwam na de tweede stop natuurlijk zienderogen dichterbij, maar je kon er een beetje op wachten dat het tot zo’n anderhalve seconde achter Verstappen relatief vlot zou gaan om dan toch een beetje te stokken zoals dat vaker met de Mercedes het geval is, wat ook gebeurde. Om in te halen moet je toch wel aardig wat overspeed hebben en/of een heel stuk gewiekster zijn dan je tegenstander, maar in dit geval leek geen van tweeën aan de orde. Als de race nog een rondje of wat langer had geduurd had Verstappen er denk ik echt ‘ècht’ voor moeten knokken; nu heeft hij weliswaar alles uit de kast moeten halen wat betreft de banden die hij had, maar hij kon dat wel in zekere zin ‘in splendid isolation’ doen, zonder een Hamilton die constant op zijn staart zat zoals hij wel eens Raikkönen (toch?) achter zich heeft moeten houden waar hij zich echt geen foutje kon veroorloven.
Supergoed gedaan van Verstappen en Red Bull, het hoofd koel gehouden na de start en het initiatief gepakt met een agressieve strategie. Dat zijn voor een team denk ik misschien wel de mooiste overwinningen waar je veel vertrouwen uit kunt putten. De auto lijkt ook minimaal gelijkwaardig aan de Mercedes, op race pace, dus het kan er nog wel eens heet aan toe gaan in de laatste vijf races. Voor mij als neutrale liefhebber hoop ik op vijf keer harde en eerlijke strijd tot aan de vlag zonder mechanisch malheur en wederzijds respect tussen de teams en beide coureurs – en dat dan het beste team en de beste man maar moge winnen.
Zoals eerder gezegd het was nagelbijten op het einde. Dat Mercedes weeral spelletjes speelde met Lewis +6 en dan 8 extra rondjes te doen heeft uiteindelijk niet gewerkt. Max kon z’n banden nog een beetje koel houden. Max die teveel last had met lappen van de achterblijvers die geen blauw zagen en waarbij Kimi en Mick zelfs een geblokte vlag kregen! Mick valt nog te begrijpen, maar Kimi? Gelukkig kreeg hij nog wel DRS van Mick anders had het mss nog spannender geweest. Max bleef koeltjes zoals altijd, voor, tijdens en na de race. Weinig vieren want hun vlucht was nog dezelfde avond zei Horner. Men bekijkt het nu race per race en zelfs Toto was tevreden met P2 en zei hetzelfde. Alles kan nog zolang dat Max telkens maar voor Lewis eindigt.. Nu Mexico!
wel erg gek dat lewis ‘ineens’ dik n halve seconde snellen kon lopen dan de complete kwali….ik weet het niet,misschien moet ik m’n aluhoedje maar ns afzetten maar…..wel gek allemaal…als het er écht om gaat…gaat ie ineens bijna n seconde sneller…..
Oh ja! Nog één ding. Bij de start kneep Verstappen Hamilton en duwde Hamilton Verstappen vervolgens van de baan. Verstappen koos, wijselijk, de uitloopstrook. Ik denk dat dit een paar races geleden in tranen was geëindigd. Verstappen lijkt in dat opzicht te zijn gegroeid. Meer oog op het doel wereldkampioen te worden terwijl Hamilton op dit moment meer van “de dood of de gladiolen” lijkt te zijn.