De stand na de GP Abu Dhabi 2022 is meteen de laatste. Naast de stand waren er een paar dingen die ons opvielen.
Wat een lange stint. Nee, niet die van Leclerc gisteren, maar het hele seizoen. We begonnen zo’n 250 dagen geleden en sindsdien hebben we 22 raceweekenden gehad. de GP van Abu Dhabi was niet heel erg spannend.
Natuurlijk, er waren nog wat plaatswisselingen mogelijk. Met name tussen enkele teams. De belangrijkste strijd was natuurlijk tussen Charles Leclerc en de teamgenoot van Max Verstappen.
We weten nu allemaal hoe het is afgelopen. Leclerc pakte alsnog P2, zowel in de eindstand als in de race. Verstappen won zijn vijftiende Grand Prix-overwinning.
Voordat we de laatste wijzigingen met je doornemen, hebben we hier 7 dingen die ons opvielen aan het afgelopen weekend:
7 Dingen die ons opvielen
Max Verstappen ongenaakbaar
Kom op, man. Het is toch niet leuk meer. Verstappen wint de DERDE keer op rij de GP van Abu Dhabi. Verstappen heeft de gave om heel erg snel te zijn terwijl het er rustig uitziet. Dat is iets dat we ook zagen bij de echt groten van de sport: Hamilton, Schumacher en Prost. Op bandenspaar-modus kon hij vrij eenvoudig de snelheid van Leclerc en Pérez matchen.
Pérez net niet
Het is wel grappig hoe men op het internet roept dat Verstappen Pérez meer moet (of had moeten helpen). Het probleem is simpelweg dat Pérez dan nog ietsje te traag is. Waar Leclerc het moet doen met verwarrende strategieën en matige betrouwbaarheid, had Pérez hetzelfde materiaal als Verstappen. Net als Bottas en Barrichello had Pérez de P2 in het kampioenschap (veel) eerder veilig moeten stellen. Dus zelfs als nummer 2 moet Sergio beter zijn best doen, wellicht dat Red Bull ook daarom Ricciardo heeft binnengehaald.
Leclerc de terechte nummer 2
Charles Leclerc is de grootste uitdager van Verstappen. Zo simpel is het. Niet alleen als je kijkt naar de laatste race, maar over het hele weekend en het hele seizoen. het is een van de weinige coureurs die Verstappen kan matchen op het moment (over één ronde is hij soms zelfs sneller). Halverwege de race veranderde Ferrari van strategie, waar Leclerc uitstekend op kon anticiperen en uiteindelijk vrij eenvoudig voor Pérez bleef.
Mercedes ineens weer traag
Het is wel grappig om te zien hoe de Britse media sprak van de ‘wederopstanding’ van Mercedes. Ja, ze deden het goed op de hoog gelegen banen (interlagos en Mexico), maar ineens waren ze weer het derde team. Dat was op zich ook wel te voorspellen: de layout van de baan (veel rechte stukken) en de hoogte (40 cm boven de zeespiegel) zijn compleet anders, dat ook zijn effect had op de prestaties van de Mercedes.
Fernando Alonso had absoluut geen geluk in 2022
De combinatie Alpine en Fernando is geen goede gebleken. Heel erg vreemd, want Alonso werd twee keer wereldkampioen met het team uit Enstone in 2005 en 2006. Er waren zeker successen, de Alpine was zeer veelbelovend maar voornamelijk in zijn handen was de Alpine veel te onbetrouwbaar. Volgens Alonso heeft hij 70 punten verloren vanwege de onbetrouwbaarheid.
We gaan Latifi en Schumacher niet missen
De Formule 1 heeft altijd derde garnituur-coureurs gehad. Als coureur zijn Mick en Nicholas heel erg goed, maar ze zijn simpelweg niet één van de 20 beste coureurs op deze planeet. Afgelopen race was weer duidelijk dat het geen toppers zijn. Hun strijd was er echt eentje tussen de dove en de blinde. Natuurlijk, in mindere auto’s is het lastig jezelf te profileren, maar de crashes, mislukte inhaalacties en dergelijke zien er wat knullig uit.
Geen overwinning voor Lewis Hamilton
In het begin van dit seizoen was al duidelijk dat Mercedes niet veel kans zou hebben om aanspraak te maken op een overwinning. Uiteindelijk was er één kans en die pakte George Russell met beide handen aan. Lewis Hamilton wist – ook met minder materiaal – altijd wel een race te winnen. Dit is het eerste seizoen waarbij het niet lukte voor de zevenvoudig wereldkampioen. Op zich wel jammer, want het lag zeker niet aan de inzet van Hamilton. Gelukkig komt hij volgend jaar terug met een hopelijk betere auto.
Rijderskampioenschap
146 punten voorsprong heeft Max Verstappen, daarmee mist hij net de 155 van Vettel in 2013. Het verschil met de rest is echter enorm. Ook als Verstappen Pérez er langs had gelaten afgelopen race in Brazilië, dan nog kwam Sergio te kort. Hij heeft het zelf laten liggen in een van de vele race dit jaar. Verder zijn er twee mutaties. Hamilton zakt een plaatsje ten opzichte van Sainz. En Vettel verloor een plaats aan Ricciardo.
De stand na de GP Abu Dhabi 2022 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 454 |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 308 |
3 | Sergio Pérez | Red Bull | 305 |
4 | George Russell | Mercedes | 275 |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 246 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 240 |
7 | Lando Norris | McLaren | 122 |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 92 |
9 | Fernando Alonso | Alpine | 81 |
10 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 49 |
11 | Daniel Ricciardo | McLaren | 37 |
12 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 37 |
13 | Kevin Magnussen | Haas | 25 |
14 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 23 |
15 | Lance Stroll | Aston Martin | 18 |
16 | Mick Schumacher | Haas | 12 |
17 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 12 |
18 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo | 6 |
19 | Alexander Albon | Williams | 4 |
20 | Nicholas Latifi | Williams | 2 |
21 | Nyck de Vries | Williams | 2 |
22 | Nico Hülkenberg | Aston Martin | 0 |
Constructeurskampioenschap
Hier werd het uiteindelijk minder spannend dan men vooraf dacht. Ferrari was in een uitstekende vorm, terwijl Mercedes het liet afweten. Alpine bleef McLaren vrij eenvoudig voor, ondanks het uitvallen van Alonso. Alfa Romeo zag Aston Martin heel dicht naderen, maar het onderlinge resultaat bepaalt dat Alfa Romeo alsnog boven het Britse team staat. Als Vettel op het laatst Ricciardo voorbij had kunnen gaan, hadden een stap hoger gestaan. Gegokt en verloren met de aparte strategie voor de Heppenheimer.
De stand na de GP Abu Dhabi 2022 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull RBPT | 759 |
2 | Ferrari | 554 |
3 | Mercedes | 515 |
4 | Alpine Renault | 173 |
5 | McLaren | 159 |
6 | Alfa Romeo Ferrari | 55 |
7 | Aston Martin | 55 |
8 | Haas | 37 |
8 | AlphaTauri | 35 |
10 | Williams Mercedes | 8 |
Kwalificatieduel
Het is nu een eindstand. Wat opvalt is dat de oudjes het zo goed gedaan hebben. Coureurs als Stroll, Russell, Ocon zouden in principe weg moeten lopen bij hun stokoude teammaten. Dat gebeurde niet. Schumacher deed het overigens best aardig, evenals Tsunoda. Uiteindelijk zijn het Albon en Norris die hun teamgenoot compleet in de ras hadden.
De stand na de GP Abu Dhabi 2022 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Lewis Hamilton (13) | George Russell (9) |
Red Bull | Max Verstappen (18) | Sergio Pérez (4) |
Ferrari | Charles Leclerc (15) | Carlos Sainz (7) |
McLaren | Lando Norris (19) | Daniel Ricciardo (3) |
Alpine | Fernando Alonso (12) | Esteban Ocon (10) |
AlphaTauri | Pierre Gasly (13) | Yuki Tsunoda (9) |
Aston Martin | Lance Stroll (8) | Sebastian Vettel (12) |
Aston Martin | Nico Hülkenberg (1) | Lance Stroll (1) |
Williams | Alex Albon (19) | Nicholas Latifi (2) |
Williams | Nicholas Latifi (0) | Nyck de Vries (1) |
Alfa Romeo Racing | Valtteri Bottas (14) | Guanyou Zhou (8) |
Haas | Kevin Magnussen (15) | Mick Schumacher (7) |
Snelste raceronde
Toch leuk voor Lando, die pakt weer een extra puntje met de snelste raceronde. De meeste coureurs vooraan reden een vrij behoudende strategie, maar Norris kon daar van profiteren om een keer extra naar binnen te gaan en de snelste ronde te pakken: 1:24.389. Verstappen heeft uiteindelijke dit seizoen heet meeste de snelste ronde gehad. De meest opmerkelijke naam: Zhou Gyanyu!
De onderlinge stand na de GP Abu Dhabi 2022 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Max Verstappen | Red Bull | 5 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
George Russell | Mercedes | 4 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 2 |
Sergio Pérez | Red Bull | 2 |
Lando Norris | McLaren | 2 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Zhou Guanyu | Alfa Romeo | 1 |
Driver of the Day
Het kon natuurlijk niemand anders zijn dan Sebastian Vettel. Die man verdient die titel gewoon. Daarbij is Sebastian Vettel de man waar iedereen gek op is, dit moment. Max Verstappen kreeg een hele hoop boegeroep, maar Vettel kreeg enkel en alleen een enorm gejuich. En maar liefst 56% van de stemmen, waarmee hij terecht Driver of the Day was. Terecht? Mwah, het hele weekend was Vettel erg sterk, maar in de race deed de strategie hem de das om. De prestatie van Leclerc was relatief gezien het knapst, naar onze mening (maar wees het gerust oneens!).
De onderlinge stand na de GP Abu Dhabi 2022 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Max Verstappen | Red Bull | 5 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Sebastian Vettel | Aston Martin | 2 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 2 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Mick Schumacher | Haas | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Nyck de Vries | Williams | 1 |
Daniel Ricciardo | McLaren | 1 |
Heeft de Autoblog redactie de race goed voorspeld?
Nou, nee. Niet echt, eigenlijk. Michael had Verstappen op de goede plaats en pakt zo 5 punten, Wouter één puntje voor Verstappen op het podium. Jaap had Pérez en Verstappen op het podium gegokt, maar op de verkeerde positie. Ook dit jaar is Michael weer het beste in Formule 1-races voorspellen, zoveel is duidelijk.
De stand na de GP Abu Dhabi 2022 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Michael (VER, HAM, RUS) | 96 |
Wouter (RUS, HAM, LEC) | 89 |
Jaap (PER, VER, HAM) | 65 |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 20 maart | GP van Bahrein
- 27 maart | GP van Saudi-Arabië
- 10 april | GP van Australië
- 24 april | GP van Emilia Romagna
- 8 mei | GP van Miami
- 22 mei | GP van Spanje
- 29 mei | GP van Monaco
- 12 juni | GP van Azerbeidzjan
- 19 juni | GP van Canada
- 3 juli | GP van Engeland
- 10 juli | GP van Oostenrijk
- 24 juli | GP van Frankrijk
- 31 juli | GP van Hongarije
- 28 augustus | GP van België
- 4 september | GP van Nederland
- 11 september | GP van Italië
- 2 oktober | GP van Singapore
- 9 oktober | GP van Japan
- 23 oktober | GP van Amerika
- 30 oktober | GP van Mexico
- 13 november | GP van Brazilië
- 20 november | GP van Abu Dhabi
Bedankt voor het volgen van de Formule 1 via Autoblog!
Richmond zegt
Wat aan het begin het seizoen van Ferrari leek te zijn, werd het tweede seizoen van Verstappen. Op Interlagos na, geen enkele keer een off weekend of race. Hij is terecht de winnaar. Ik hoop voor volgend jaar meer strijd tussen Red Bull, Ferrari en McLaren. Aston die een stap naar voren maakt en misschien Alfa ook wel door investeringen vanuit Audi. Heb er nu al zin in!
Die driver of the day mag van mij afgeschaft worden, gaat zelden over de coureur die het beste was.
En als de FIA medailles wil geven, geef ze dan aan alle 3 en niet alleen de winnaar.
maarteno zegt
De beste coureur van de dag krijgt doorgaans al een prijs…nergens staat DotD de snelste of beste moet zijn….dat maak jij ervan.
Richmond zegt
Wat is voor jou het nut van de driver of the day?
brammetjedeb zegt
Weet niet of Verstappen nu een offday had of dat die Red Bull totaal niet goed afgesteld was. Goed, touche met Hamilton, maar wie daar nu precies debet aan had… Verder was Red Bull ring ook geen goed weekend, met pech van anderen kwam hij nog heel ver; leclerc met problemen, Sainz ontploft… Die sprintrace was ook voor leclerc geweest als die niet had lopen knokken met sainz.
Singapore was ook een rot weekend, maar dat werd ingeleid door de fout omtrent de brandstof. Vervolgens kan je nog zo’n grote zijn, het wordt dat schier onmogelijk een top resultaat te halen. En een keertje verremmen, wat hem zelden gebeurt, helpt ook niet mee dan.
Kortom: is de afstelling goed dan levert hij en maakt hij vrijwel geen fouten. Net als Hamilton in de topjaren van Mercedes. Verschil tussen die twee is wel dat de teamgenoot van Hamilton geregeld pole’s en overwinningen pakte, rosberg én bottas. Perez komt er gewoon niet aan te pas, maar ik vraag me wel af of die niet gewoon hetzelfde niveau als de eerder genoemde teamgenoten van Hamilton is. Die limbo is echt wel een klasse apart wat dat betreft!!!
willeme zegt
@brammetjedeb:
Interessante gedachte! Oostenrijk en Interlagos lijken eigenlijk best veel op elkaar. Het is relatief hoog gelegen en er zijn voornamelijk snelle bochten. De layout lijkt er zelfs wat op. Er zijn een paar fikse hoogteverschillen.
Wat we ook zagen, vroeger had Red Bull het beter voor elkaar op banen als Mexico, Interlagos en de Red Bull Ring. Tegenwoordig zijn ze juist snel op de andere banen. Bij Mercedes is het een beetje vice versa. Dus in die zin is het wel te verklaren waarom ze niet snel zijn op alle banen.
Ook geloof ik heus wel dat Red Bull de teugeltjes ietsje heeft laten vieren aan het einde. Motor iets minder hoog afstellen, minder risico nemen, stoppen met de ontwikkeling, focus op het jaar erna.
brammetjedeb zegt
Zeker! Alles wat je daar noemt klopt als een bus. Komend seizoen 6 sprintraces, wat betekent dat er maar één vrije training is voor de afstelling. Dat heeft al twee keer bijzonder slecht uitgepakt, voor zowel de sprintrace als de ‘echte’ race. Ik denk dat als Red Bull gewoon de drie VT’s had gehad voor de afstelling ze de race gewonnen hadden of er in ieder geval beter bij hadden gezeten.
Teugels laten vieren geloof ik niet in. Dat werd ook altijd geroepen als Mercedes de titel al binnen had. Waarom Brazilië weggeven en Abu Dhabi wel winnen? Dat gaat er bij mij niet in, Red Bull nu niet en Mercedes in het verleden niet. Kijkend waar Red Bull vroeger piekte deden de Mercedessen het ronduit goed: Mexico en Brazilië. Op de Red Bull ring reed dat barrel nog voor geen meter.
Kijk nu al weer uit naar volgend seizoen !!
flyerbunch zegt
Het was een meesterlijk seizoen van Max! Waar hij in het begin van het seizoen opeens ver achter Leclerc stond wist hij consequent te winnen. Het zal zeer lastig worden om dit volgend jaar te herhalen of te evenaren.
Robert zegt
@willeme: ik vraag het je op de man af: zien we volgend seizoen ook jouw naam nou ook eens terug in het redactieklassement?
( @redactie: en eigenlijk geldt deze vraag voor alle redactieleden die nu niet hebben meegedaan.)
Tot zover, jullie allen bedankt voor het elke keer weer bijpraten vooraf, tijdens en na de races. Het is dan niet zo spannend geweest als seizoen 2021, maar zeker wel een memorabel seizoen geworden, met name als je die oranje bril nog op de neus had staan. Chapeau!
550maranello zegt
Ach weet je wat het is, Max werd weer eens uitgejouwd door het publiek in Abu Dhabi. Doe dat nou niet, nu is hij nog gemotiveerder om volgend jaar weer iedereen aan stront te rijden. Hij heeft bewezen een ongelofelijk complete coureur te zijn. Mentaal ijzersterk, altijd op moment supreme laat hij zijn beste ronden zien, kan als geen ander zijn banden managen en is gewoon altijd sneller dan zijn teamgenoot. De Red Bull zal volgend jaar waarschijnlijk niet zo dominant zijn als dit jaar, maar met een goede auto en een getergde Max zal het voor de concurrenten weer heel erg moeilijk worden om Max te verslaan.
tfsi zegt
Wat wel het gerucht gaat dat er meerdere teams zijn die over budget cap zijn en wederom redbull racing, Ferrari en Mercedes zouden wel binnen budget zijn gebleven. Het is een gerucht maar ik mag toch hopen dat redbull er in zit anders wel weer een smet op de titel.
pomoek zegt
Het was een leuk seizoen. Een paar nieuwe racewinnaars erbij, Hamilton die voor het eerst geen wedstrijd won, het afscheid van een kampioen.
Maar 2022 mag nog niet in de schaduw staan van het fantastische seizoen 2021.
thearchitect zegt
Ik ben benieuwd wat jaar 2 van de nieuwe generatie F1-auto’s gaat brengen. Wanneer McLaren (en wellicht Alpine ook) het gaat naar de Top3 zou kunnen dichten, zou het een geweldig 2023 kunnen worden.
Van de jonge honden staan Sainz, Russell, Leclerc en Norris wat mij betreft op een min of meer gelijke voet en zijn met het juiste materieel de coureurs die Max van zijn troon kunnen stoten.
LH44 kun je natuurlijk ook nooit uitvlakken.