De stand na de GP Abu Dhabi 2021 is tevens de eindstand.
2021 is een heel bijzonder jaar gebleken en de GP van Abu Dhabi was niet heel erg anders. Het was weer eens een ouderwets spannende race met een bijzondere uitslag. Nee, niet alleen dat Alpine weer met twee auto’s in de punten reed, maar Verstappen die de race won en zodoende het wereldkampioenschap!
Ondanks dat we op de redactie vrolijk feest aan het vieren zijn, moeten we toch even terugkijken op de race. We hebben alle rangen, standen en overzichten voor je. Maar eerst, 8 dingen die ons opvielen aan de race.
Daarbij maken we even een uitzondering aan wat ons opviel NA de race. Dat staartje zal nog lang besproken worden en is gisteren uitgebreid behandeld. Voor nu willen we ons focussen op de daadwerkelijke race!
Er staat geen maat op Lewis Hamilton (en ook niet op Mercedes) in 2021
Lewis Hamilton gaf meerdere keren aan dat zijn Mercedes minder goed is dan de Red Bull. Echter, niets lijkt minder waar. In de race was de Mercedes namelijk niet bij te houden. Nu moeten we wel zeggen: met Hamilton achter stuur. Zonder al te veel moeite kon Hamilton naar zijn achtste wereldtitel rijden. Ook een andere pitstop-strategie kon geen roet in het eten gooien. Ondanks dat Verstappen verdiend de wereldtitel heeft gewonnen, leek de raceoverwinning geen enkel moment een bedreiging voor Lewis. Todat Latifi ging solliciteren naar levenslang gratis Red Bull drinken.
Pérez vervult zijn rol
Gelukkig heeft Red Bull het nimmer opgegeven. Met name Sergio Pérez vervulde een glansrol. Checo wist Hamilton’s inhaalpogingen meerdere keren te pareren. Letterlijk, met hand en tand verdedigen is iets dat hij met verve kon uitvoeren. Sterker nog, ondanks dat de moves van Pérez hard waren, was het zeker niet over het randje. Dit hebben we hem al eens eerder zien doen in Turkije. Maar we durven het nog wel even verder te strekken. Dankzij Pérez is Verstappen wereldkampioen. Sergio wist de opmars van Hamilton met zo’n 6-7 seconden te vertragen. Daardoor had Hamilton niet meer de vrijheid om de pits in te gaan en zo de overwinning zeker te stellen.
Finse coureurs druipen af
Ooit waren de koelbloedige Finse coureurs rijders om rekening mee te houden. Kimi Räikkonen kon helaas dit tijdens de race niet waar maken wegens een mechanisch defect. Valtteri Bottas reed een glansloze race. De prestaties van Bottas zetten de prestaties van Hamilton in een heel ander licht. Beiden hebben in principe dezelfde auto. Zoals Verstappen de maximale tienden/honderste/duizendste uit de auto weet te wringen, weet Hamilton dat bij Mercedes.
Verstappen maximaal gescoord
Het was een goed weekend voor Verstappen. Ondanks dat Hamilton sneller leek te zijn, is het toch Verstappen die het snelste in de kwalificatie was, de race won én de snelste raceronde pakte. Uiteraard is het scorebord-journalistiek (de werkelijke verhoudingen waren behoorlijk anders), maar het geeft aan dat Red Bull en Verstappen een perfecte strategie hebben gehanteerd. Met de nodige hoeveelheid geluk. Eerlijk is eerlijk: de nodige pech hebben ze dit jaar ook gehad.
Carlos Sainz ijzersterk
Carlos Sainz is een bijzonder fenomeen. De Golf GTI-rijdende relaxte Spanjaard is in de kwalificaties vaak iets langzamer dan zijn teammaat. Van die bijzondere moves of races die Leclerc der af en toe uitperst, heeft Sainz ook niet echt. Maar Carlos heeft een ander wapen: de onderkant van zijn presteren ligt erg hoog. Dus als het niet op zijn best gaat, dan is hij alsnog heel erg goed. Stabiel dus. Dat is te zien in de eindstand. ondanks dat Leclerc op één ronde de snellere coureur is, staan de twee het hele seizoen bijna gelijk qua punten.
YUKI!
We hebben het te weinig over Yuki Tsunoda. Op dit soort banen is de Japanner ijzersterk, alleen komt het er nooit echt uit. In dit geval werd hij vierde! Dat niet alleen, voor het eerst in het seizoen wist hij ook zijn teamgenoot te verslaan in het kwalificatieduel. Tsunoda heeft een nogal wisselvallig seizoen beleefd, maar deed het de laatste races telkens beter. Goed om te zien dat hij ook op de zondag door kon pakken. Natuurlijk, hij heeft wel wat mazzel gehad, maar een gebrek aan pech kan hem dit seizoen niet ontzegt worden.
FIA laat racen eindelijk toe
Ok, voor ons Nederlandse fans was het minder leuk dat de harde move van Hamilton en Verstappen werd getolereerd door de FIA. Hopelijk schept het wel een precedent dat je zo mag aanvallen en verdedigen. Zolang het maar duidelijk is voor iedereen. Het levert namelijk veel betere televisie op. Niemand wil een stel heren paraderondjes zien rijden. Daarbij moeten wij Max-fans ook een beetje tolerant zijn, want Verstappen heeft dit soort moves vaker uitgevoerd. Als je kan uitdelen, moet je ook kunnen incasseren.
Beste kampioenschap in jaren?
Dankzij Mercedes is de Formule 1 de laatste jaren niet heel erg leuk geweest voor de Neutrale toeschouwer en mensen die geen Damon Hill heten. Hamilton won kampioenschap na kampioenschap. Vergeet niet dat Hamilton’s eerste wereltitel bijna net zo mooi was als deze van Verstappen. Het hele seizoen was billensamenknijpend spannend en close. Wat dat betreft had de GP van Abu Dhabi niet anders kunnen eindigen. Het kan bijna niet anders dan dat dit een van de mooiste kampioenschappen aller tijden is.
Rijderskampioenschap
In deze stand gebeurde nog wel het een en ander. Achter de twee topteams was het nog erg spannend. Carlos Sainz kon door zijn uitstekende optreden klimmen van P7 naar P5! Norris bleef P6, maar Leclerc zakte naar P7. Het belangrijkste voor velen: Max Verstappen staat bovenaan! Tsunoda kon 12 punten bijschrijven, maar dat is helaas net niet voldoende om voorbij te gaan aan Stroll.
De stand na de GP Abu Dhabi 2021 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten | Verschil |
1 | Verstappen | Red Bull | 395,5 | 0 |
2 | Hamilton | Mercedes | 387,5 | 0 |
3 | Bottas | Mercedes | 226 | 0 |
4 | Pérez | Red Bull | 190 | 0 |
5 | Sainz | Ferrari | 164,5 | +2 |
6 | Norris | McLaren | 160 | 0 |
7 | Leclerc | Ferrari | 159 | -2 |
8 | Ricciardo | McLaren | 115 | 0 |
9 | Gasly | AlphaTauri | 110 | 0 |
10 | Alonso | Alpine | 81 | 0 |
11 | Ocon | Alpine | 74 | 0 |
12 | Vettel | Aston Martin | 43 | 0 |
13 | Stroll | Aston Martin | 34 | 0 |
14 | Tsunoda | AlphaTauri | 32 | 0 |
15 | Russell | Williams | 16 | 0 |
16 | Räikkönen | Alfa Romeo | 10 | 0 |
17 | Latifi | Williams | 7 | 0 |
18 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 3 | 0 |
19 | Schumacher | Haas | 0 | 0 |
20 | Kubica | Alfa Romeo | 0 | 0 |
21 | Mazepin | Haas | 0 | 0 |
Constructeurskampioenschap
Deze is naar Mercedes gegaan. En dat is eigenlijk ook wel terecht. Het team uit Brackley heeft dit jaar de snelste auto gebouwd. De 1e plaats was overigens bijna een formaliteit en na het uitvallen van Pérez was het helemaal gedaan. Aan de andere kant hebben Williams, Alfa Romeo en Haas wederom geen goede zaken gedaan in een knotsgekke race waar er eventueel mogelijkheden waren.
De stand na de GP Abu Dhabi 2021 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten | Verschil |
1 | Mercedes | 613,5 | 0 |
2 | Red Bull Racing Honda | 585,5 | 0 |
3 | Ferrari | 323,5 | 0 |
4 | McLaren Mercedes | 275 | 0 |
5 | Alpine Renault | 155 | 0 |
6 | AlphaTauri Honda | 142 | 0 |
7 | Aston Martin Mercedes | 77 | 0 |
8 | Williams Mercedes | 23 | 0 |
9 | Alfa Romeo Racing Ferrari | 13 | 0 |
10 | Haas Ferrari | 0 | 0 |
Kwalificatieduel
Wederom een lekkere voor Yuki Tsunoda, want afgelopen weekend wist hij dan eindelijk zijn teamgenoot te verslaan. Nu gingen de zaken voor Pierre Gasly niet geweldig die dag, maar desalniettemin eerherstel voor de Japanse belofte. Verder is te zien dat de teams met coureurs die aan elkaar gewaagd zijn goede zaken doen in de tweede seizoenshelft, kijk maar naar Alpine en Ferrari.
De onderlinge stand na de GP Abu Dhabi 2021 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur | |
Mercedes | Hamilton (16) | Bottas (6) | |
Red Bull | Verstappen (20) | Pérez (2) | |
McLaren | Norris (15) | Ricciardo (7) | |
Aston Martin | Vettel (14) | Stroll (8) | |
Alpine | Alonso (10) | Ocon (12) | |
Ferrari | Leclerc (13) | Sainz (9) | |
AlphaTauri | Gasly (21) | Tsunoda (1) | |
Alfa Romeo | Giovinazzi (14) | Räikkönen (6) | |
Alfa Romeo | Giovinazzi (2) | Kubica (0) | |
Haas | Schumacher (19) | Mazepin (3) | |
Williams | Russell (19) | Latifi (3) |
Snelste raceronde
Lewis Hamilton reed in de race snelste raceronde na snelste raceronde. Hamilton heeft races gehad dat hij naar de finish kon cruisen. Dat was nu niet het geval. Hamilton heeft elke ronde zitten pushes en pushen. Geen moment leek de snelste raceronde in gevaar te komen. Tot die ene magistrale ronde van Max Verstappen aan het einde, want de Nederlander pakte ook nog eens de snelste raceronde op die verse zachte banden.
De onderlinge stand na de GP Abu Dhabi 2021 qua snelste raceronde is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Hamilton | Mercedes | 6 |
Verstappen | Red Bull | 5 |
Bottas | Mercedes | 4 |
Pérez | Red Bull | 2 |
Gasly | AlphaTauri | 1 |
Mazepin | Haas | 1 |
Ricciardo | McLaren | 1 |
Norris | McLaren | 1 |
Driver of the Day
Ondanks dat Lewis Hamilton 57 ronden lang vooraan reed, was hij níet de Driver of the Day. Max Verstappen ook niet. Als het gaat om publiekslievelingen staat er maar één persoon bovenaan: Kimi Räikkönen. De eerlijkheid gebeid te zeggen dat aan het einde van de race de stembussen sluiten, dus de meeste stemmen kwamen binnen vóór die ene magistrale ronde van Verstappen.
De onderlinge stand na de GP Abu Dhabi 2021 qua Driver of the Day is als volgt:
Coureur | Team | Aantal Nominaties |
Norris | McLaren | 3 |
Pérez | Red Bull | 3 |
Verstappen | Red Bull | 3 |
Vettel | Aston Martin | 2 |
Hamilton | Mercedes | 2 |
Leclerc | Ferrari | 2 |
Alonso | Alpine | 2 |
Vettel | Aston Martin | 2 |
Ricciardo | McLaren | 1 |
Sainz | Ferrari | 1 |
Räikkönen | Alfa Romeo | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de GP van Abu Dhabi goed voorspeld
Ja, alledrie dachten ze dat Verstappen ging winnen. Alleen de manier waarop had niemand kunnen voorspellen. Het scenario van @wouter was het leukste, maar @jaapiyo en @michaelras hadden ook Hamilton op de juiste positie gegokt. Uiteindelijk wint de hoofdredacteur (die we niet meer kersvers mogen noemen) met een Mercedes-esque voorsprong.
Onderlinge stand na de GP Abu Dhabi 2021 in de AB-redactiepoule
Redacteur | Punten |
Michael | 135,5 |
Wouter | 84 |
Jaap | 71 |
Deze Grand Prix’ zijn al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
- 18 april | GP van Emilia Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
- 9 mei | GP van Spanje
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 20 juni | GP van Frankrijk
- 27 juni | GP van Stiermarken
- 2 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | ‘GP’ van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
- 10 oktober | GP van Turkije
- 24 oktober | GP van Amerika
- 5 november | GP van Mexico
- 14 november | GP van Brazilië
- 21 november | GP van Qatar
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van Bahrein 2022 worden op 18 maart verreden (voorlopige agenda).
Johanneke zegt
Is er iemand die weet waarom perez moest stoppen? Die was met gemak 3e geworden, misschien zelfs 2e.
Maar al met al vind ik dat Verstappen onterecht heeft gewonnen gisteren, maar een terechte kampioen is. Veel pech gehad dit seizoen, nu eindelijk een kee4 mazzel. Je kan gewoon niet om Baku, Silverstone, en Hongarije heen. Als ie daar minder te voorduren had gehad was ie al kampioen geweest. De enige race waar ik hem dit seizoen heb zien falen was Monza. Slechte start waardoor ie achter Ricciardo kwam, en vervolgens in het mini gaatje wat Hamilton liet trappen en er beiden af rijden. Voor de rest, vrijwel foutloos seizoen. In Rusland super call van het team om wets te pakken, dat hielp ook natuurlijk.
Wat was dit seizoen saai geweest zonder Lewis of Max. Volgend jaar hopelijk meer strijd, ik verwacht zelf veel van Ferrari. Heel veel zin in!
harrie zegt
Hij had een licht oliedruk probleem achter de SC.
Ze waren bang dat ie stil zou vallen waardoor de SC verlengd zou worden en er niet meer geraced zou worden dus direct naar binnen gehaald, alles voor Max.
harrie zegt
Bedankt ook geweldige vent Bottas dat je een waardeloze race reed zodat Max 2x gratis kon pitten..
mark997gt3 zegt
@harrie: idd. Wat was Bottas slecht!!! Echt een waardeloos seizoen.
Robert zegt
Wat mij aan de media opviel was de impact van die vader-en-zoon foto die ook boven dit artikel is geplaatst. Mooi.
tysson zegt
Kubica Alfa Romeo? 🤔
coldzero zegt
Als invaller, meen voor Kimi vanwege positieve test.
Rick-dos zegt
Wat mij opviel is dat Max emoties heeft. Ik heb hem nog nooit zo hard horen schreeuwen in die microfoon.
Wat mij ook opviel is dat men Masi verketterd maar als je naar de feiten kijkt dat er helemaal geen reden is om hem te verketteren want hij heeft gedaan wat hij moest doen. Mercedes kan alleen zichzelf de schuld geven en eindelijk viel het geluk Verstappen’s kant op. Niet leuk als het nadelig voor je uit pakt maar het is wat het is.
por100 zegt
Ik geef ook ruiterlijk toe dat ik masi (en ook connolly) verkeerd beoordeeld heb. Krijgen alleen maar gezeik die lui: niet te benijden. Ik zal daar zeker anders naar kijken in de toekomst. Veiligheid is voor en hen terecht het belangrijkste en als daar aan wordt voldaan: let’s race
matje140 zegt
Ik weet niet of ik het helemaal eens ben met de opmerking dat Mercedes de snellere auto had afgelopen weekend. In de kwalificatie was Red Bull vele malen sneller. Ik denk eerder dat de RB volledig was afgesteld op een bloedsnelle kwalificatieronde op rode banden, terwijl Mercedes koos voor de veilige optie van een goede raceafstelling. In mijn ogen is dat de voornaamste reden dat Hamilton gisteren zo ver weg heeft kunnen rijden bij Verstappen.
reactief zegt
Wat mij opvalt:
Fans van Verstappen meten met twee maten. Bottas die vorige week Max (nauwelijks) ophield kon absoluut niet, maar Perez die echt op het randje zat van gevaarlijk ophouden is de nationale held.
En de wedstrijdleiding wordt al heel het jaar betaald door Mercedes, maar ze geven Max het kampioenschap cadeau.
Zo die zijn eruit! Maar fantastisch eind van het seizoen. Jammer dat de leiding de uitslag besloten heeft, maar dat hoort bij de sport, en zeker bij dit seizoen. En als je over het gehele seizoen kijkt is het terecht dat dit geluk aan de zijde van Max stond.
Maar wat moet dit als onrecht voelen voor Lewis.. Magistrale race rijden en je hoofd koel weten te houden bij Perez om het vervolgens zo uit handen te verliezen.
Ik kijk nu al uit naar volgend jaar!
driftwood zegt
@reactief: eens met alle 5 jouw punten, goed verwoordt
pomoek zegt
@reactief: kleine nuance: Bottas hield Verstappen op tijdens de VSC. Verstappen mocht Bottas niet inhalen. Perez hiel Hamilton op tijdens de race. Hamilton mocht gewoon inhalen maar het lukte niet meteen. Het eerste werd niet bestraft en dat is gek. Het 2e werd ook niet bestraft en dat is niet gek. We keken namelijk naar een autorace.
reactief zegt
Als Perez voor zijn eigen positie vocht had hij A niet zo enorm vertraagd en B niet zulke duidelijke signalen gegeven dat hij tot het gaatje ging en in een bocht gewoon Hamilton had gebeukt.
Dus racen zeker, maar smerig spel ook.
Wat ik overigens erg vermakelijk vond, want zat zelden mezelf zo op te vreten met geknepen billen.
petert zegt
De wedstrijdleiding liet het gewoon afweten. Ze zaten te twijfelen of ze de auto’s die een ronde achter liepen moesten laten inhalen, iets wat eigenlijk ALTIJD gebeurd. Ze wisten natuurlijk ook dat Max dan achter Hamilton zou komen en daarom hebben ze getwijfeld. Als ze niet getwijfeld hadden, hadden ze de auto’s een ronde eerder er al voorbij laten gaan en was dezelfde situatie ontstaan.
Mercedes speelde op safe om dat ze leidend waren, Red Bull nam risico’s omdat ze moesten en dat betaalde zich uit.
Het moet gewoon verboden worden voor teams om contact op te nemen met de wedstrijdleiding, tenzij het om omstandigheden op de baan gaat, zoals rommel of teveel water. De wedstrijdleiding moet gewoon haar werk kunnen doen zonder al dat geroep vanuit teams.
sanderz28 zegt
@petert: ik denk dat ze hebben gewacht met die gasten sturen omdat de marshalls nog aan het vegen waren op de baan.
petert zegt
Kijk nog maar eens terug, er was voldoende ruimte. Luister daarnaast eens naar deze boardradio van Alonso.
m.youtube.com/watch?v=BGvtbDl3rcI
grandmasterb zegt
@reactief:
Totaal niet mee eens.
1. Perez deed alles wat mogelijk was, maar wel binnen de regels.
2.Als de wedstrijdleiding door Mercedes betaalt zou worden, dan was Max zeer waarschijnlijk geen wereldkampioen geworden.
3. Als Hamilton tijdens de laatste VSC zijn banden wel gewisseld had, dan had hij wel kunnen winnen, het is een fout van hem en zijn team dat ze dat niet gedaan hebben en een briljante tactische zet van Red Bull om Max toen op snellere banden te zetten.
Overigens had de wedstrijdleiding ook nog zonodig de race verder kunnen verlengen tot de VSC over was en de coureurs nog even laten racen zodat de beslissende wedstrijd niet saai eindigde.
reactief zegt
1. Binnen de regels zeker, net als Bottas toen.
2. Precies wat ik zeg. Maar lees alle reacties onder de samenvattingen van de races dit seizoen en dan zie je dat dat nogal vaak gezegd wordt.
3. Als Hamilton had gewisseld zou hij achter Max komen, waarvan de banden nog redelijk goed waren. Max inhalen had een stuk lastiger geweest, want die had tot op de tand kunnen verdedigen, want samen eraf in verdediging had alsnog winst geweest.
Dus kiezen tussen kwaden. En zo laat in de race had code rood of eindigen achter de Safety niet gek geweest.
Turbo S zegt
Mij viel op dat de relatie tussen Max en RBR echte liefde is. Binnenkort dan maar dat contract naar levenslang verlengen.
550maranello zegt
De Mercedes was 2-3 tienden per rondje sneller dus ja Mercedes had de snelste auto. Dat Max deze heeft gewonnen is te danken aan de strategie van Red Bull. Ik snap ook niet dat Mercedes, die elke keer als Max pitte ook naar binnen ging dit niet deed tijdens de SC. Max is wereldkampioen geworden ondanks dat Hamilton het grootste gedeelte van het seizoen de snelste was. Ligt vooral aan Max maar ook aan het team die op dit soort momenten de juiste beslissingen nemen.
driftwood zegt
En aan het einde van het seizoen staat iedereen waar die behoort te staan. Prachtige en passende finale van een schitterend seizoen!
lavoro zegt
Met het Constructeurskampioenschap ben ik het niet zo stellig eens. Als je 30 keer je motor moet vervangen om te kunnen blijven presteren.
driftwood zegt
@lavoro: Waarom niet? Als het binnen de regelementen valt is het toch tactisch sterk dunkt me. Alleen RB was tactisch nog iets sterker dit seizoen door bv het binnenhalen van Perez en het blijven wisselen van banden bij Max
pomoek zegt
@driftwood: het idee achter de 3 motoren regel was waarschijnlijk dat de gridstraffen zo afschrikwekkend waren dat teams het wel uit hun hoofd zouden laten om een niet kapotte motor te vervangen. De regel heeft inmiddels duidelijk niet meer het beoogde effect. Als een motor zo sterk is dat je vanaf p10 naar p1 kan rijden zonder veel problemen dan mag je dit wel stellen. Hamilton kon kiezen uit 5 motoren en Bottas volgens mij uit 7. Verstappen heeft “slechts” 4 motoren gebruikt waarvan 1 er daadwerkelijk stuk was.
Ik zou zeggen: de motoren moeten onderdeel worden van de cost cap binnen de F1.
driftwood zegt
@pomoek: Eens maar tegelijkertijd vind ik het mooi, in mijn ogen typisch F1, hoe innovatief
driftwood zegt
@driftwood: men is totdat de regels weer veranderen. DAS systeem, Brawn GP, Brabham fan car, Williams FW14B.
harrie zegt
Slim gebruik gemaakt van de (te) milde grid straffen.
Zal volgend jaar wel een stokje voor worden gestoken.
viezefreddyw zegt
Ik vond Red Bull niet altijd heel sterk in strategieën de laatste jaren, maar dit seizoen hebben ze bewezen het wel goed te kunnen. Heel veel races heeft Verstappen gewonnen of belangrijke punten gepakt doordat het team de juiste strategie wist toe te passen, vaak tijdens de race en vaak in slotfases daarvan zoals gisteren.
Verder een waanzinnig seizoen als nooit tevoren gezien met in mijn ogen een verdiende winnaar. Dat het gebeurde in de laatste ronde van een krankzinnige slotfase van de laatste race van het seizoen kon niemand voorspellen. En dan dacht je alles al gezien te hebben dit seizoen…
Gulli zegt
Ik stem voor geen uitloopstroken meer, want die hebben denk ik voor driekwart van de controverse in dit seizoen gezorgd. Door ruimte te geven om door te rijden nadat je de baan af bent en dan de stewards uit te laten zoeken of het terecht is of dat er plekken terug moeten worden gegeven krijg je dit gezeur. @rick-dos heeft een succesvolle campagne gevoerd om Jack Plooij van de buis te krijgen, ik ga er een starten om de grindbak terug te krijgen.
#BringTheGrindBack!
Richmond zegt
@Gulli: klopt, maar dat is extra schade voor auto’s en komen er minder auto’s aan de finish. Willen teams weer niet
por100 zegt
Dan moeten er serieuze afremmende maatregelen voor buiten de baan komen. Maar we moeten ook niet vergeten dat inhalen vroeger makkelijker was omdat de vuile lucht factor veel kleiner was dan het slipstreamvoordeel. Nu is dat andersom
mashell zegt
Nu zijn Verstappen en grindbak grappen per definitie flauw, maar realiseer je wel dat Max Verstappen zijn hele carrière gebouwd heeft op het kunnen gebruiken van die uitloopstroken. Als je daar grindbakken legt gaat hij steeds meer op zijn vader lijken…
cthijs zegt
@Gulli: ik denk dat Mercedes toch wel blij was geweest als er bij latifi een uitloopstrookje was geweest
eirmakk zegt
Voor Hamilton een bijzondere einde. Latifi de nieuwe Timo Glock.
pomoek zegt
Perez was, eindelijk, eens van waarde voor Verstappen. Hij heeft het afgelopen jaar vooral laten zien dat hij het niveau niet heeft. Dat hij zo eager was om Verstappen te helpen laat wat mij betreft ook zien dat ook hij het gevoel had dat hij een schuld had in te lossen. Pfff. Het zou wat zijn geweest zeg als hij nog was uitgevallen en de race was afgevlagd.
Hamilton heeft enorme pech gehad gisteren. En Verstappen enorme mazzel. Net op tijd viel het een keertje allemaal zijn kant op. Hoewel Verstappen de laatste races best veel foutjes begin te maken is hij naar mijn mening terecht wereldkampioen. Hamilton was met name in het eerste deel van het seizoen de gelukkigste van de 2.
Verstappen heeft het hele jaar zeer constant op een hoog niveau gepresteerd. Hij werd altijd 1e of 2e. Enkel als hij door een ander de baan af werd gereden of met een klapband lukte dat niet. En natuurlijk doordat hij zichzelf en Hamilton elimineerde. Maar in al de races die hij niet eindigde lag hij op het moment dat hij eruit ging 1e of 2e.
Hamilton heeft dat niet voor elkaar gekregen. Hij is niet altijd op het podium geëindigd, zelfs niet op racepace. Het is, voor hem, puur geluk dat hij tot de laatste ronde van de laatste race nog in de running was voor het kampioenschap. Verstappen had, na de race in Saudi Arabië 33 punten voorsprong moeten hebben als hij geen pech had gehad. Het kampioenschap was eigenlijk helemaal niet zo close.
Dat de MB de snelste auto is, is wat mij betreft discutabel. Aan het einde van het seizoen ontdekte de MB-ers dat als ze de motor van hun auto wat verder open schroefden deze weliswaar minder lang mee ging, en dat ze hier strafplekken voor kregen, maar het leverde zoveel snelheid op dat dit de nadelen compenseerde. Hoewel legaal is het ergens niet sportief, en wat mij betreft in strijd met de geest van wat de F1 moet zijn. Maar goed.
Ik denk, en hoop, dat Hamilton en Toto, na een nachtje slapen, ook wel beseffen dat dit niet hun kampioenschap was. En dat ze het beroep bij het CAS, wat volgens mij kansloos is, laten varen. Het is niet goed voor de sport om nu met een soort van juridische procedure een kampioenschap te stelen. Verstappen/RB was dit jaar de beste combinatie. Hamilton en MB wisten door kunst en vliegwerk en een flinke dosis mazzel aan te haken. Hamilton is een groot sportman. Het zou hem sieren als hij handdoek in de ring zou gooien.
Richmond zegt
@pomoek: her zou Hamilton sieren als hij nu met pensioen gaat en fulltime activist wordt.
mashell zegt
Als Max hem had laten winnen was dat waarschijnlijk, nu echt niet.
joosstra zegt
Iconische foto bovenaan dit artikel. Die maakt kans om sportfoto van het jaar te worden.
Crosscabouter zegt
Inderdaad! Of anders de foto waarbij Hamilton Verstappen feliciteert. Hoe sportief welgemeend dat in ieder geval over kwam.
bernoulli zegt
En die waar Anthony Hamilton Jos en Max kwam feliciteren. Mooi.
Zie Jos nog niet zo naar Lewis gaan. :)
pomoek zegt
Mocht MB daadwerkelijk naar het CAS gaan, en deze vinden dat ze, tegen hun eigen inzicht in, bevoegd zijn om hier over te oordelen, dan kan ik mij voorstellen dat ze de uitslag van de race ongeldig verklaren. Er worden dan geen punten uitgereikt, en Verstappen is dan dus gewoon kampioen.
pomoek zegt
Nog een laatste dingetje dat mij opviel: Bottas die onder luid gejuich van zijn (?) monteurs de haven indook terwijl zijn teamgenoot net op een haar na het kampioenschap had verloren…
royaledeluxe zegt
tja, zijn laatste race was definitief een kut race. Als je dan ziet dat Perez deze race 100% voor Max en het team heeft gereden en gestreden en hij bijna niet, dan gaan ze hem dat niet in dank afnemen zijn toekomst om na alfa nog met een Mercedes motor aangedreven voertuig te rijden is zeker hard gezakt.
por100 zegt
Nou vorige week was hij nog best teammate ever … toto en crew moet gewoon ff afkoelen, als het goed is zijn ze daar al op de juiste manier aan begonnen. Tijd heelt alle wonden
ghini zegt
@pomoek: 5x constructeurs gewonnen samen, beste rijdersduo ooit.. mag gevierd worden. Toto staat ook feestend met z’n team op film, stage diven alles.
iphonistvongates zegt
Welke acteurs zullen MV33 & LH44 in de nog te maken F1 season 2021 Netflix 8K race film spelen vraag ik mij af. Ik gok op Michael B. Jordan als Lewis en Tom (SpidyGuy) Holland als Maximillian.
Budget = US$ 33 of 44 million!
Ik hoorde 3x dezelfde mantra van Lewis’ zijn race engineer Peter Bonnington over de boordradio…we made the decision to NOT give up track position. Je hoorde de twijfel/afkeur in Lewis’ zijn reactie.
Mentaal dreuntje gok ik zelf.
De race strateeg/strategen bij RBR die de beslissing namen om Max te laten wisselen naar een gebruikte Soft band is gemaakt door een coin flip gok ik. De hacker die RBR ingehuurd heeft om een rijdende F1 wagen (Latifi) te saboteren is van de buiten categorie. Die Safety Car moest en zou er komen.
Mercedes heeft Lewis ontzettend voor het blok gezet met hun protesten en bewijst maar al te goed dat er een aantal niet-sportmensen werkzaam zijn bij dat team. Dachten ze nu echt dat Lewis het kampioenschap had aanvaard mochten ze in het gelijkgesteld zijn door de FIA. De gehele sportwereld zou hem vanaf die dag met de nek hebben aangekeken en hij had al zijn vorige kampioenschappen bij het oud vuil kunnen zetten. Hopelijk betaald RBR de externe sport consultant voor het Mercedes team om ze iets bij te brengen over sportiviteit en sport ethiek.
Ik ben geen fan van Lewis maar ik neem mijn pet af hoe sportief en correct hij omging met zijn verlies. Hij heeft een tegenstander zoals Max nodig net zoals Max een Lewis nodig heeft als tegenstander. Het zou voor ons als toeschouwers anders ontzettend saai worden op race dagen.
Perez….tja, ik heb heel weinig keren gezien dat F1 teamgenoten zichzelf min of meer opofferen voor “the greater good”. Dat was nog eens racen tegen een 7-voudig wereldkampioen puur om je teamgenoot te helpen. Professioneel Altruïsme in zijn meest pure vorm. Geef de man een deel van de wedstrijdpremie van Max aub.
De NENT/ViaPlay aandelenprijs gaat waarschijnlijk een stijging laten zien, gezien het aantal Ziggo kijkers voor deze race. Ik blijf echter bij Sky Sports (F1). Hopelijk heeft David Croft zijn ademhaling weer onder controle na de apotheose van gisteren. 🥳
Richmond zegt
@iphonistvongates: nou hij heeft op de boord radio gezegd dat de race gemanipuleerd is. Noem ik niet sportief
mustang750supersnake zegt
@iphonistvongates: mooi verwoord en helemaal mee eens,ook over de reactie van hamilton want geloof maar dat dèze pijn doet….
ghini zegt
Wat nog opviel, Lewis was niet bij post race interview. Hij had daarvoor Max gefeliciteerd, ceremonie gehad, maar toen opeens niet naar interviews. Snap dat het balen is maar toch vreemd aangezien hij er daarvoor wel overal was. Mocht niet van zn team ivm protesten?
ryser zegt
Wat mij opviel, Mazepin valt uit vanwege Covid maar reserve rijder Fittipaldi valt niet in? Toch een beetje gek 19 rijders? Klopt dat reglementair?
pomoek zegt
@ryser: Fittipaldi had niet meegedaan aan het weekend. Dus mag ie niet meedoen Raar regeltje.
pomoek zegt
Wat mij verder opviel: Leclerc viel een beetje tegen, Perez is nog steeds veel te wisselvallig, Sainz was gedegen maar een beetje saai, Bottas gooide er een beetje met de pet naar maar dat was wel voorstelbaar, Norris had er na Italië niet meer zo’n zin in en zakte erg terug, Gasly was weer boven zijn stand aan het presteren (hallo Marko!?) Alonso begon na de zomerstop zijn draai te vinden en was lekker aanwezig, Ocon deed het goed, leuk dat hij een race wist te winnen maar dat gaat ‘m logischerwijs wel zijn voor een hele tijd, misschien wel voor altijd, Vettel deed het redelijk, maar wisselvallig, Stroll voegt weinig toe aan de F1, heeft elk jaar één race waarin hij leuk mee doet en zakt dan weer weg, Tsunoda leek aan het einde van het seizoen toch wel weer wat op stoom te komen maar zal volgend jaar echt betere resultaten moeten laten zien, Russel vond het na zijn transfer naar MB wel best en miste het vuur in de 2e helft van het seizoen, Raikkonen is 2 jaar te laat gestopt, Giovinazzi bracht niets en zal snel weer zijn vergeten, Schumacher verdient een beter team, dat mazepin nog steeds rondrijdt is belachelijk, en Latifi heet op het allerlaatste moment mogelijk zijn nut bewezen en mag van mij nog 100 jaar in de F1 rondrijden.