Stalen velgen op een achterwielaandrijver, het moet niet gekker worden!
Toevallig is het iets dat gisteren opviel. We waren bezig met een lijstje van Opel Kadett-klonen. In dit specifieke geval ging het om de Kadett E, de laatste generatie Kadett. Zo werden geconfronteerd met het feit dat vroeger echt niet alles beter was. Als je toen een ‘GT’ uivoeringsniveau bestelde, had je alsnog geen lichtmetalen velgen bijvoorbeeld. Je kreeg iets bredere en grotere stalen velgen.
Destijds was de overstap naar aluminum velgen echt bijzonder, tegenwoordig heeft elke auto wel lichtmetalen velgen, op een extra kaal instapmodel na wellicht. Maar bij een beetje compacte middenklasser krijg je gewoon lichtmetaal standaard. Als het gaat om sportievere auto’s, dan is het sowieso standaard. Vaak zijn die modellen express moeilijk lelijk, zodat je de upgrade naar een mooier model maakt.
Stalen velgen op een achterwielaandrijver
De gedachte bij deze Subaru BRZ is anders. Dit is namelijk de Cup Car Basic-trim. Het is een straatlegale auto die als basis dient voor een cup raceauto. Het idee van de auto is dat je zelf het een en ander gaat aanpassen naar de eisen van de raceserie waaraan je deel wil gaan nemen. Uiteraard kun je ook ervoor kiezen om de auto als straatauto in te zetten.
Het is niet zo dat het enkel een kaal model is met niets erop. Zo is de BRZ Dup Car Basic voorzien van een koeler voor het sperdiferentieel en een extra oliekoeler voor de motor. In het interieur zijn er speciale vloermatten, een heftige rolkooi en zespunts gordels voor de bestuurder. Omdat de rolkooi erin zit, zijn de gordijn-airbags verwijderd.
Prijs
De motor is een 2.4 liter boxer-motor. Deze is goed voor 235 pk en 250 Nm. Een automaat is niet mogelijk, alle Cupr Car Basic-modellen hebben de handgeschakelde zesbak. De prijs van dit alles? Omgerekend precies 25.335,14 euro, aldus de Japanse website van Subaru. Weinig geld voor zo’n gaaf pretpakket.
In Nederland is de auto in zijn geheel niet leverbaar. Waarschijnlijk komt er nog eens 25 mille aan CO2-taks overheen. Goede compensatie voor die paar trackday’s die je er mee gaat rijden.
Meer lezen? Goedkope auto’s met veel vermogen, dit zijn er 11!
petroldrinker zegt
Of je koopt hem zonder kenteken (je gaat er immers toch mee racen), dan ben je ook geen BPM verschuldigd….
Dieseltor zegt
@petroldrinker: Na een jaar of twee racen wel invoeren, scheelt een flink stuk BPM.
petroldrinker zegt
nadeel daarvan is, omdat het de eerste registratie dan is, betaal je voor dat moment de nieuwprijs bpm….
cloverleaf zegt
Als ik in een land zou wonen zonder bizar systeem zou ik deze meteen aanschaffen
sportabgasanlage zegt
Het staat eenieder vrij om te emigreren.
Stoyanov zegt
Raar antwoord.
Het lijkt wel of 80% van NL last heeft van een Stockholmsyndroom.
Turbo S zegt
Zo zou iedere auto beschikbaar moeten zijn voor het geval de eerste eigenaar liever aftermarket velgen op de auto legt dan velgen van de fabrikant. Uiteraard tegen een gereduceerde prijs.
bmw1cabrio zegt
@mercedesbenze350cdi: zeker iedere auto! Vooral de Mercedes GLS, Dacia Duster en niet te vergeten de Toyota Proace City Verso. Racen!
alcantara zegt
Vergeet de Suzuki Wagon R niet, die auto smeekt om 20″ rondom.
Dutchdriftking zegt
Is deze auto niet geniaal voor een bedrijf als Bleekemolen? Met nieuwe leuke achterwiel aangedreven auto’s het circuit op. Zolang er geen kenteken op zit kosten ze weinig. Dan kan een dagje rijden ineens een stuk goedkoper zijn TOV het huidige pakket met supercars.
faalhaas zegt
@dutchdriftking: Bleekemolen kan ook 5e hands bmw 3 series van Jetcars aanschaffen, maar dan ontgaat je de experience.
connexie zegt
Voor een trackday heb je toch geen kenteken nodig, dus geen bpm. Superdeal dus, mits je een bijpassende aanhanger hebt.
Hubert zegt
@connexie
Aanhanger met stalen velgen moet wel te vinden zijn.
dree16v zegt
Is toch vet hip die stalen velgen, heb ze er momenteel ook onder. Nog een maandje en dan gauw wisselen!