Volgende week kun je weer genieten van stakingen bij Nedcar, de medewerkers zijn namelijk niet blij.
De Britse autoindustrie was ooit de leidende in de hele wereld. Sterker nog, in de jaren ’40 waren het de Britten die de Duitse autofabrieken overeind hielden, zodat het volk zijn economie weer kon oppakken. Zonder Major Ivon Hirst was er geen Volkswagen. We weten allemaal hoe het is afgelopen met het Wirtschafstwunder van VW. En de Britse autoindustrie? Die hebben zichzelf kapot gestaakt.
Stakingen bij Nedcar
Het is een vergelijk van niets, maar in Nederland gaat men in de autoindustrie ook weer eens staken. Vanaf maandag gaan de medewerkers twee dagen staken, zo kondigen de vakbonden (CNV en FNV). Dat meldt de NOS. De directie weigert namelijk om te praten over het sociaal plan.
Daar waren de werknemers al eens eerder verbolgen over. Vorige week staakten al enkele honderden werknemers. Aan het einde van die week ging men wel weer aan de slag, maar aanstaande maandag en dinsdag gaat men weer staken.
Waar het allemaal om gaat, is het sociaal plan voor als iedereen straks ontslagen is. Want alle 3.800 werknemers kunnen binnenkort namelijk achter de geraniums gaan zitten, daar volgend jaar het contract met BMW afloopt om Mini’s te produceren in Born. Een nieuwe partij is nog niet gevonden en lijkt er ook niet te komn.
Tegemoetkoming
VDL Nedcar moet de werknemers tegemoet komen, omdat deze dus zonder werk komen te zitten. Het wettelijk minimumbedrag dat is vastgesteld, bedraagt 120 miljoen euro. Daar wil (en gaat) VDL dus ook aan voldoen. Maar de vakbonden willen meer: 240 miljoen euro.
De directie van VDL is niet eens van te plan om hierover te praten. Voor de werknemers is staken het laatste middel om druk uit te voeren om de directie toch te laten luisteren. Saillaint detail, twee weken terug hoorden wij over het bericht dat VDL 200 miljoen klaar had liggen voor Lightyear. Dus er is ergens iets van geld.
De FNV eist een ontslagvergoeding van één maand per gewerkt jaar. Ook wil men dat er een goede regeling komt voor mensen die binnenkort met pensioen kunnen gaan. Een woordvoerder van het NOS laat weten dat er mer stakingen gaan volgens als de directie van VDL niet in gesprek gaat over het sociaal plan.
Check hieronder een piepjonge Wouter (uiteraard keihard aan het werk) bij Nedcar:
Meer lezen? Helft personeel VDL Nedcar aan de drank of drugs!
wimof zegt
Ben je verbaast dat ze een “plan” willen?
rwdftw zegt
Er is een kans dat de Nedcar medewerkers het over zichzelf hebben afgeroepen. Er waren een aantal stakingen in de periode 2010-2020 en in oktober 2020 trok BMW de stekker eruit. De lopende modellen zouden nog even blijven maar daarna kwam er niks nieuws meer.
Vanuit BMW snap ik het ook wel. Een staking van je assemblage geeft een golf effect door je hele supply chain en het afleveren van de modellen. Het is funest voor je planning.
marcus zegt
Want in Duitsland zijn er geen vakbonden, wordt er nooit gestaakt en zijn de lonen lekker laag…
BMW heeft gewoon capaciteit on zelf de Mini te bouwen. Dan schuif je een externe partij aan de kant.
mashell zegt
Van BMW snap ik het ook wel, een eigen fabriek is altijd beter dan een fabriek van een ander bedrijf.
Staken ze nou echt zo veel daar of is het perceptie? En zouden we niet in Nederland niet wat meer moeten staken? De bedrijven maken record winsten maar werknemers krijgen de inflatie niet gecompenseerd, waarom pikken we dat?
Feit is dat het altijd onzeker is in Born. Een grote onafhankelijke auto fabriek is gewoon lastig teexploiteren, er is altijd onzekerheid en die wordt ook wel eens op de medewerkers afgewenteld.
rwdftw zegt
In dit geval wordt er niet gestaakt om meer loon. Aangezien Nedcar onder de Metaal CAO valt zouden dan meer bedrijven last hebben van de staking. In dit geval wordt er gestaakt voor een beter sociaal plan. Iedereen komt namelijk op straat te staan.
Er wordt nu wel meer gestaakt omdat de inflatie heel hard omhoog is gegaan maar de lonen vaak niet mee zijn gegaan. Bedrijven vinden die woekerwinst weel prettig, en doen met liefde aan graaiflatie. Ze hadden alleen ook wat meer aan hun personeel moeten denken. Uiteindelijk is het namelijk helemaal niet handig om je personeel uit te knijpen, zeker niet als die moeilijk te krijgen zijn.
jensonb zegt
ola, alle haar stylisten / haar architecten in paniek! Straks blijkt de nieuwe mini niet meer op tijd geleverd te worden. Hoe verder?
Richmond zegt
Je kan ook overdrijven
moveyourmind zegt
Ze staken daar toch altijd…
Of zouden ze nu staken met staken door aan het werk te gaan en het werk pas neer te leggen als al hun eisen ingewilligd zijn.
alassad zegt
Ik begreep dat ze binnen VDL aan het kijken om hun bus en coachbuild activiteiten over te zetten naar VDL Nedcar, om zo meer plek te maken in ongeving Eindhoven voor proucten die ze leveren aan ASML.
jaso013 zegt
Werknemers weten toch al veel langer dat het ooit einde oefening zou zijn voor VDL? Nu ook, je weet dat die toko dicht gaat, zoek alvast optijd ander werk, trek die vergoeding binnen en vind je geluk in een nieuwe uitdaging. Er is werk zat overal en je kunt prima onderhandelen over salaris.
mrcabdrivert zegt
Veel werknemers zijn wellicht vergeten dat van der Leegte toendertijd wel zijn nek heeft uitgestoken om veel banen in Born te redden. Nou zal VDL daar niet armer van geworden zijn maar toen niemand iets deed heeft hij het wel geregeld.
Ik ben niet vergeten dat diezelfde werknemers niet veel later aan het staken waren voor een betere CAO, en dus de hele productielijn stil lag. Ondankbare honden.
Zoals iemand anders hierboven schrijft. Je kan ook gewoon dankbaar, vooruit kijken en solliciteren + die vergoeding van VDL meepakken.
Gulli zegt
200 miljoen in een automerk steken is een investering, 120 miljoen extra betalen aan mensen die weg moeten is dat allerminst. Ik weet zeker dat ze die 120 miljoen meer zullen voelen dan die 200 miljoen.